با شاعران خمینی شهر
.........
اینبارعباس صفایی مرام
{{{{{{
تخلص :صفایی
تولد:1303
درگذشت 22 : تیر 1361 شمسی بر اثر سکته قلبی
در مکتبخانه با خواندن و نوشتن آشنا شد و در نوجوانی به سرودن شعر روی آورد. در سال 1332 به اتفاق زنده یاد استاد خلیل بلدی (باغبان) به انجمن ادبی کمال اصفهان راه یافت. وی از مشوقان و بنیانگذاران انجمن ادبی سروش بود. قالب بیشتر اشعارش غزل و قصیده با مضامین اخلاقی، اجتماعی و عرفانی است. اشعار عاشورایی و نوحه های سینه زنی اهل بیت (ع) هم دارد. یکی از خیابان های شهر به نام این شاعر نام گذاری شده است.
دیوان صفا، مجموعه اشعار وی در سال 1389 چاپ شده است.
نمونه اشعار
عباس صفاییم در اینجا ای دل
از وصف دگر بود مرامم شامل
از رنج و الم گذر کنم عشقم چه
در شهر سده صفای اصفهانی که
........
در باره ادب می سراید
جز ادب فرق میان بشر و حیوان نیست
هر کسی نیست مودب به خدا انسان نیست
......
در وصف امام علی(ع)
خوش بحال آنکه هر دم هرکجا یارش علیست
فراخا اقبال آن عاشق که دلدارش علیست
نیک بخت آن سخت بیماری که درمانش از اوست
شاد دل غم دیده احوالی که غمخوارش علیست
..........
در باره فواید دانایی و ضررهای جهل گفته است:
چو لیلای دانش به محمل نشیند
سیه ناقه ی جهل بر گل نشیند
بگاه سخن چون خردمند خیزد
فلک پای بوسش مقابل نشیند
به خون میکشد عالمی را چو مفتی
به مسند به افکار باطل نشیند
فلک سخت گیرد به بازیچه آن را
که گه مست و گه سست و غافل نشیند
به بهمن کس ار بذر افشاند زیبد
بهاران به امید حاصل نشیند
ز تیغ زبانت میازار کس را
که سخت است اگر زخم بر دل نشییند
صفایی چه لذت از این به که جاهل
پی کسب دانش به محفل نشیند
با پیشینه محله فروشان آشنا شویم
>>>>>>>>>>>>>>
فروشان یکی از سه محله تشکیل دهنده سده و از محلات خمینی شهر فعلی در شمال و جنوب غرب و شرق بلوار توحید و شمال و جنوب خیابان ولی عصر و شرق و غرب خیابان امام شمالی واقع است و در حوزه شهرداری های نواحی 1 و 2 خمینی شهر واقع می باشد.
در اسنادی که نام از آبادی های ماربین برده اند از جمله در کتاب محاسن از قرن پنجم هجری و
طومار شیخ بهایی نام فروشان آمده است. در خصوص پیشینه این آبادی چندین نظر وجود دارد.
1-حمله اسکندر به سه دژ، گاردژ، کهندژ و دیمیردژ که در منطقه ماربین واقع شده بودند باعث ویرانی آنها گردید و این منطقه تا دوران پادشاهی ساسانیان(۲۲۴ میلادی) یعنی تا ۶ قرن بعد به صورت بیابانی بی آب و علف باقی ماند تا اینکه پیروز شاه ساسانی دستور حفر قناتی داد که به نام خودش به قنات «پیروز شاهی» معروف گردید، و مردم متفرق شده، گردهم آمدند و زمین های ده خوزان و پروشان بین مردم تقسیم شد.
2-عده ای معتقد هستند مردمانی که مکان ثابتی نداشتند به دشت سرسبز این منطقه کوچ می کرده اند که به تدریج ساکن دایم منطقه شدند.
صرامی فروشانی، رسول، سده در گذر زمان،. اصفهان، پویش اندیشه، ۱۳۸۲، ص87.
ریشه نام فروشان
چند نظریه مطرح شده است:
1-فروشان از دو جزء( فروش+آن) تشکیل شده است. چون حرف «ش» با حرف «ز» به هم قابل تبدیل است بنابر این جزء اول نام واژه «فروشان»، «فروز» معادل فروغ به معنای روشنایی است. معنی دو جزء روی هم فروزنده و درخشان است. از آنجا که تاریخ منطقه با قوم آریایی و آتشگاه مرتبط است اینجا هم مانند آدریان و خوزان و....آتشکده داشته و این دلیل انتخاب این نام است. برخی از اهالی فروشان را به مرور زمان به «پریشان» تبدیل کرده اندکه غلط است.
مهریار، محمد، فرهنگ جامع نامها و آبادیهای کهن اصفهان، اصفهان، فرهنگ مردم 1382، ص 544 .
2- فریشان معرب پریشان و پریشان مخفف پریوشان. پریوش اسم زنی بوده که در زمان قدیم بنای این قریه نموده و به نام خود منسوب نموده است.
اصفهاني, محمدمهدي بن محمدرضا, نصف جهان في تعريف الاصفهان (تصحيح و تحشيه منوچهر ستوده)، تهران، امير كبير،1368.
3- پس از اعطای زمین رایگان توسط پیروزشاه به مردم یونانی دیمیر آنها این منطقه را آباد کردند. چون افراد قوم دیمیر مردمانی زیبارو بودند، به دستور پیروزشاه این قوم را «پریوش» و محله آنها را «پریوشان» نامگذاری می کنند که به مرور زمان به «پروشان» و سپس «فروشان» تبدیل شد.
4- اطلاق کلمه «فروشان» در اواخر حکومت زندیه به این منطقه به دلیل رواج کسب و کار اطلاق شده است و شاید در ابتدا همچون ده بار فروشه، به عنوان قلعه فروشان شناخته می شده است.
صرامی فروشانی، رسول (۱۳۸۲)، سده در گذر زمان، اصفهان، پویش اندیشه.صص 86 و87.
استاد مهریار این برداشت را غلط دانسته چون فروشان صفت فاعلی از فروختن است و به تنهایی نمی تواند نام محلی باشد.
نقل از کتاب نام ها و نشانه ها نگارش محمدعلی شاهین
اطلاعات بیشتر از http://daneshnam.ir/rhr
خانه های تاریخی حمینی شهر
[[[[[[[[[[[[[[[[[
خانه دکتر سید محمدعلی لقمانی
دوره تاریخی: اوایل پهلوی
تملک و مرمت توسط همیاران سلامت خانواده در دهه 1380
نشانی: خمینیشهر درمحکمه، انجمن همیاران سلامت خانواده
تاریخچه خانه
دکتر سید محمدعلی لقمانی یکی از حکیمان سدهی است که در سال 1280 خورشیدی در درمحکمه خوزان سده متولد شد. وی این خانه را بنا نهاد. با دایر شدن اداره فرهنگ در سده خانه در اختیار آن اداره قرار گرفت و پس از اینکه آن اداره ساختمانی برای خود مجاور پمپ بنزین ساخت، بنا تخلیه و همزمان با تخریب بیمارستان همایونشهر برای تجدید بنا در اختیار بیمارستان و شیر و خورشید قرار گرفت. مدتی پس از درگذشت حکیم در سال 1354 وراث وی خانه را فروختند. در دهه 1380 با تشکیل سازمان مردم نهاد همیاران سلامت این خانه توسط این نهاد خریداری و بازسازی شد و به محل فعالیت انجمن تبدیل شد.
معماری:
خانه در اوایل دوره پهلوی بنا شده و 1000 مترمربع مساحت دارد. در اطراف حیاط مستطیلی و طویل آن اطاقها و فضاهای مسقف آن ساخته شده و بنای اصلی آن در دو طبقه در سمت شمال ساخته شده است. خانه با راهرویی زیر طبقه دوم به بیرون راه دارد.
منبع: شاهین، محمدعلی، سرزمین مهر، گفتمان اندیشه 1400، فصل سوم.
با فضاهای سایت دانشنام آشنا شویم2
............
فضایی برای معرفی خیریه های شهرستان باعنوان خیریه ها
در دهه 1350 انسجام و سازماندهی تدریجی خیریه های محلی شروع شد و حتی تعدادی از آنها به فکر ثبت خیریه خود افتادند که البته در این راه با مشکلاتی مواجه شدند. به همین دلیل خیریه هایی را میتوان یافت که با وجود شروع فعالیت در دهه 1340 چند دهه بعد به ثبت رسیده اند. به تدریج از دهه 1360 سمن های و موسسه هایی با نیات نیکوکارانه تشکیل شدند و مهرورزی از سطح محلات پا فراتر گذاشت و کل شهرستان و گاه بیرون از شهرستان را در برگرفت. .در سایت دانشنام فضایی برای معرفی این خیریه ها در نظر گرفته شده است. با مراجعه به این فضا خیریه هایی که تاکنون بارگذاری شده اند به ترتیب حروف الفبا انتشار یافته است. از طریق جستجوی نام خیریه هم می توان خیریه مد نظر را پیدا کرد. به این ترتیب یک بانک اطلاعاتی در دسترس شماست
مثال
خیریه های شهرستان خمینی شهر
انجمن باب الحوائج علمدار کربلا عباس ابن علی (ع) آدریان
شناسه ملی: 10861679451
سال ثبت : 1388
شماره مجوز: 6890
شماره ثبت: 168
حوزه اصلی فعالیت:
نیکوکاری، نیازھای معیشتی، حمایت از ایتام، جھیزیه و ازدواج، کمک ھزینه درمان.
این خیریه دارای ساختمان سه طبقه اختصاصی است، در طبقه دوم آن خیریه مستقراست و طبقه سوم ساختمان به سالن اجتماعات و برنامه های فرهنگی اختصاص دارد. خیران این خیریه سعی در حل انواع معظلات مردم محل شامل مشکلات معیشتی، درمانی، بیکاری، ازدواج و اجتماعی را دارند و فعالیت های فرهنگی و آموزشی هم از برنامه های معمول آنها میباشد.
نشانی: خمیني شھر - آدریان - خیابان امام حسین(ع).
http://daneshnam.ir/kp3
خطاطان و کاتبان قرون گذشته محله خوزان
////////////////
پیش از صنعت چاپ کاتبان و خطاطان کتابها را رونویسی ومنتشر می کردند در آبادیهای ماربین هم افرادی به این هنر مشغول بودند که تعدادی از آثار آنها درموزه های مختلف نگهداری می شود از جمله این افراد از محله خوزان:
ابوالقاسم خوزانی
یکی از آثار:
کتابت نسخه ای از الفطره السّلیمه تألیف حاج محمّدکریم خان کرمانی در هشتم ربیع الثّانی 1282ق به خطّ نسخ
محل نگهداری: کتابخانه آیت اللّه مرعشی در قم به شماره 1059
..............
عبدالعلی خوزانی
عبدالعلی شریف بن محمّدرضا خوزانی اصفهانی، خطاط خط نسخ
............
محمّد تقی خوزانی
عناوین: خطا ط وکاتب
فعالیت ها:
یکی از آثار:کتابت نسخه ای از دیوان میرداماد که در کتابخانه آیت اللّه مرعشی در قم به شماره 3224 نگهداری می شود
...............
محمّد جعفر خوزانی
عناوین: خطّاط و فاضل
یکی از آثار: کتاب «غایه القصوی»، تألیف: آقا سیّد محمّد شهشهانی به خط نسخ در دوشنبه 7 محرّم الحرّام سال 1273ق کتابت به پایان رسیده است.
محل نگهداری: کتابخانه آیت اللّه مرعشی در قم در قم
...............
محمدعلی خوزانی سدهی
یکی از آثار: کتابت نسخهای ازالفطرهالتسلیم، تألیف حاج محمدکریم خان کرمانی، هشتم ربیع الثانی 1282 به خط نسخ
محل نگهداری: کتابخانة آیتالله مرعشی قم به شمارة 1052
...........
میرزا محمّد رضا خوزانی
میرزا محمّد رضا خوزانی بن میرزا محمّد مهدی بن ملّا محسن شیرازی
در سرعت قلم اعجوبه ای بوده است. تا حدّی که روزی هزار بیت کتابت می کرده و در عین حال بسیار خوش و زیبا می نوشته است و می گفته اند که چهارصد جلد کلام اللّه مجید کتابت کرده است
کامل از http://daneshnam.ir/rqd
کانون های علمی شهرستان خمینی شهر
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
وسعت: ۵۲۰ هکتار
موقعیت: امتداد بلوار شهید سلیمانی، شمال کمربندی خمینی شهر نجفآباد، غرب دانشگاه صنعتی، شمال کوی صبا و پایانه مهربین خمینی شهر
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان اولین سازمان مؤسس مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری در کشور در حاشیه کمربندی خمینی شهر به نجفآباد و جنب دانشگاه صنعتی اصفهان و نزدیک به دانشگاه آزاد خمینی شهر و شهرک صنعتی با وسعت ۵۲۰ هکتار در شهر خمینی شهر واقع است. بنابراین موقعیت، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در منطقه ای است که به لحاظ عوامل دسترسی در ارتباط ویژهای با محورهای صنعتی _ شهری، صنایع بزرگ و اصلی و موسسات آموزشی و پژوهشی قرار دارد. این موقعیت امکان برقراری ارتباطات علمی تحقیقاتی و تأمین نیازهای متقابل را بین شهرک علمی و تحقیقاتی، صنایع و موسسات آموزشی فراهم میآورد.
دکتر سید مهدی ابطحی فروشانی از تاریخ ۲ تیرماه ۱۳۹۷ تا پیش از عهده دار شدن ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان، ریاست شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را بر عهده داشت در ۱ تیر ۱۳۹۸ و با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دکتر جعفر قیصری به سمت سرپرست شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان منصوب شد.. پس ازآن قاسم مصلحی به عنوان رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان منصوب شد.
http://daneshnam.ir/rq6
محلات خمینی شهر
وازیچه
پیشینه
رزم آرا در دهه 1320 وازیچه را دهکده ای از دهستان ماربین بخش سده شهرستان اصفهان واقع در هفت هزارگزی جنوب سده و سه هزار گزی راه شوسه نجف آباد به اصفهان ذکر کرده و می نویسد دهکده در جلگه واقع و هوای آن معتدل است و 163 تن سکنه دارد. (فرهنگ جغرافیائی ایران ج 10).
در طومار شیخ بهایی وازی نگارش شده است. در منابع بعدی وازیچه را دهی از بلوک ماربین بیان کرده اند که جمعیت آن در سال 1355 حدود 140 خانوار و 700 نفر بوده است .
موقعیت جغرافیایی
این منطقه در شمال جاده آتشگاه و جنوب بلوار شهید اشرفی واقع شده و ورودی آن از سمت بلوار شهید اشرفی از مجاورت دانشگاه پیام نور، خیابان نبوی منش شروع می شود. از سمت جاده آتشگاه هم ورودی دارد. خیابان شهید فهمیده از چهار راه دولت بلوار امیر کبیر شروع و به خیابان مذکور ختم می شود. موسسه خیریه محمودیه در این منطقه واقع است. در زمان تالیف کتاب از محلات شهر خمینی شهر و در حوزه شهرداری منطقه 3 محسوب می شود.
ریشه نام وازیچه
استاد مهریار با روش خود وازیچه را تقطیع کرده و به اجزای (وا+زی+چه) رسیده است. جزء اول به معنی آب جزء دوم از ریشه زیستن و جزء آخر علامت تصغیر است که در مجموع یعنی زیستگاه منسوب به آب. وی همچنین می نویسد وازیچه تصغیر وازی است و چون به دیه احمدآباد نزدیک است آنرا وازیچه احمدآباد خوانده اند. مهریار، محمد، فرهنگ جامع نامها و آبادیهای کهن اصفهان، اصفهان، فرهنگ مردم 1382، صص، 831 و 832.).
24 آ ذر 1385
/////////////////////////////
انتخابات سومین دوره شورای شهر
تاریخ شروع به کار: نهم اردیبهشت 1386
تعداد اعضای اصلی: 7 نفر
اسامي اعضا:
1- حسين غفوری (کارشناسی ارشد تاریخ)
2-سيدامير صدرصهری (کارشناسی)
3- حسن حيدری (فوق ديپلم)
4- قنبرعلي خليلی (کارشناسی)
5- مجتبي صالحی (کارشناسی)
6- اسداله كريمی (دكتراي معماری و شهرسازی)
7- رضا سرایيان (دكتري- متخصص جراحی عمومی)
شهرداران انتخابی: مهندس عزیز اله پورکاظم و مهندس محمد شرفا
نقل از کتاب رخدادهای شهرستان خمینی شهر
چند سوال از نوه حاج حسین ساعی بانی زایشگاه ساعی درباره وی
نقل از کتاب راویان ماربین جلد چهارم
تاریخ مصاحبه: 3 مرداد1397، تلفنی
محورهای گفتگو:
اشاره: اطلاعات و شواهد نشان میدهد یکی از معضلات بهداشتی درمانی در همایون شهر نبودن زایشگاه و در نتیجه مرگ و میر مادران و نوزادان بوده است. کنشگران اجتماعی شهر به این مشکل واقف و به ضرورت احداث زایشگاه پی برده و لذا به فکر یافتن راه حل بودند تا پس از چند سال تلاش و سعی در کمک گرفتن از دولت و افراد متمول در نهایت مرحوم ساعی توفیق احداث آنرا به دست آورد. گفتگوی انجام شده گوشههایی از تاریخ این تحول بهداشتی درمانی را مستند میکند.
*شما به عنوان نوه دختری مرحوم ساعی بایستی دیدهها و شنیدههای از او داشته باشید؟
بله چون مدتی را برای تحصیل خارج کشور بودم بیشتر اطلاعاتم از گفتههای مرحوم مادرم میباشد.
*مرحوم ساعی اهل کجا بودند؟
خانواده مرحوم ساعی اهل گاردر و ساکن کوچه پشتحمام بودند و هنوز خانه آنها هست. پدرشان که فوت کرد و حسین یتیم شد او برای کار به کرمانشاه رفت و مادرش تنها ماند او هر چند وقت یکبار توسط کاروانها برای مادرش خرجی میفرستاد جالب اینکه مادرشان از آنها به جای پول گندم میگرفت. نقل است زمانی که قحطی شد او گندم ذخیره داشته است. و نان میپخته و به همسایهها میداده است خود من مکان پنهان سازی گندمها را در خانه پدر بزرگ دیدهام.
*با این حساب ساعی باید درسالهای 1296 و 1297 زمان قحطی در شهر کرمانشاه بوده باشد؟
احتمالا
*مرحوم ساعی در کرمانشاه ماندگار ماند؟
نه، چند سال بعد به تهران رفت و کارخانه آرد ایران را با چند نفر شریکی احداث کرد.آنزمان برق هنوز در تهران همه جا نبوده و او چند ساعتی شبها از محل نزدیک که برق داشته انشعاب میگیرد، تا کارخانه را روشن کند.
*و کار به همین منوال پیش میرود؟
خیر مدتی بعد کارخانه دچار آتش سوزی میشود پس از این حادثه او به کمک آلمانها کارخانه را بازسازی میکند و دو باره شروع به کار میکند. به دلیل تلاش و کوشش زیاد به تدریج کارش رونق میگیرد و شرایط مالیش خوب شد.
*چه شد که ایشان به فکر ساخت زایشگاه افتادند؟
در دهه 1340 زایشگاهی در همایون شهر نبود و زنانی اصطلاحا سرزا میرفتند که این موضوع مردم را ناراحت کرده و کسانی از معتمدین دنبال افراد خیر و متمولی میگشتند تا زایشگاهی در شهر احداث کند. پیشنهاد ساخت زایشگاه را به محمود فرقانی که تاجری سدهی مقیم اهواز میدهند که وی در این کار تعلل میکند . اما وقتی مرحوم پدر بزرگ از موضوع با خبر میشود ساخت زایشگاه را در صورت معرفی زمین و تجهیز توسط دولت قبول می کند. پس از اختصاص زمین وی معماری مشخص و کار ساخت را به او واگذار میکند.
*زایشگاه چه سالی آماده بهره برداری شد؟
ساختمان در اواخر دهه 1340 آماده و با نام زایشگاه شیر و خورشید ساعی افتتاح شد.
*از میزان هزینه مرحوم پدر بزرگتان برای این اقدام خیر اطلاع دارید؟
بله حدود ششصد هزار تومان خرج ساختمان زایشگاه میشود.
*وی به جز ساخت زایشگاه مکان دیگری هم با نیت خیرخواهانه احداث کرده است؟
بله غسالخانه قدیمی قبرستان گارد روی نهری قرار داشت که از زاینده رود آب میگرفت. در کم آبی ها امکان استفاده از آن غسالخانه نبود و مردم محل دچار مشکل میشدند. مرحوم ساعی برای رفع این معضل غسالخانه ای در قبرستان گاردر ساخت. وی حمام گاردر را تعمیر و خزینه های آنرا بر میدارد و به جای آن دوش نصب میکند.
http://daneshnam.ir/rfh
محورهای تاریخی شهرستان
((((((((((((((((((((((((
محور تاریخی عصارخانه ورنوسفادران
یکی مجموعه از مراکز جذاب گردشگری و تاریخی شهر در اواسط خیابان امام خمینی شمالی در قلب محلات قدیمی ورنوسفادران واقع است. با احداث بلوار مرکزی و تقاطع آن با خیابان امام، میدان بزرگی بنا نهاده شد که به دلیل واقع شدن عصارخانه صفوی در آن، میدان عصارخانه نام گرفت. در حاشیه این میدان که به محلات باولگان، گارسله، گاردر و زاغآباد دسترسی دارد چندین جاذبه تاریخی واقع شده است. حسینیه و مسجد جامع باولگان، مسجد حاجیآقا، بازار نخودچی بریزها، مسجد گارسله و حسینیه و مسجد زاغآباد و بنای ارزشمند عصارخانه از جمله آنها محسوب میشوند. بازار سنتی چهارشنبه بازار در همین منطقه از دیرباز در روزهای چهارشنبه برپا میشود. در فاصله کمی از این مجموعه، محور تاریخی، گردشگری حاشیه نهرگارد در دسترس است.
http://daneshnam.ir/rfc
هفت برادران افسانه یا واقعیت؟
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یکی از داستانهای که سینه به سینه سالها بین شهروندان به ویژه در محله ورنوسفادران نقل می شده و هنوز هم برای عدهای جزییات آن سوال است ماجرای هفت برادران است . باور عموم براین است که این افراد قهرمان مقابله با بیگانگان بوده اند و همه آنها در این راه جان خود را در مقابله با حمله محمود افغان از دست داده اند. با این وجود روایتها کمی با هم متفاوت است از جمله در نحوه مقابله آنها با دشمن و محل دفن آنها . در کتاب راویان ماربین جلد اول گفتگویی با یکی از پژوهشگران تاریخ شهر انجام شده و به برخی سوالات مطرح در اذهان از نظر وی پاسخ داده شده است. از جمله دوره آن حادثه، هویت افراد معروف به هفت برادران و محل مزار آنها. البته هنوز برای روشن شدن کامل ابعاد ماجرا نیاز به اسناد است اگر در دسترس باشد. ولی آنچه مهم است هفت برادران به عنوان نماد مقاومت و دلیری مردم منطقه در پیشینه شهر همیشه مطرح بوده است و نامیدن یک میدان با عنوان میدان هفت برادران در دهه 1380 در محل تقاطع خیابان دو شاخ و سید اشرف ریشه در همین باور دارد.
متن این گفتگو در سایت دانشنام به نشانی http://daneshnam.ir/ryx در دسترس است
بعصی گفتگوهای شفاهی در باره آنها: چنین است :
1-حدود سیصد سال پیش ورنوسفادران کوچه ای داشت که به آن کوچه ی حلاجان می گفتند . در این کوچه بیش از دویست دکان پنبه کنی بود . که با چرخ نخ ریسی پنبه را تبدیل به نخ میکردند .پیش از طلوع آفتاب زنان برای کار به صحرا میرفتند و در کار برداشت شکوفه ی پنبه که به آن کلوزه می گفتند به مردان کمک میکردند .سپس کلوزه ها را در بقچه های بزرگ میریختند و چون وزن آن سبک بود بر کول خود انداخته و برای فروش به کوچه ی حلاجان میبردند . هفت برادران نیز که کارشان همین بود
2-این افراد توی یک قلعه تو کوچه میله ای یا کوچی ملی پشت کوچه امیر یوسفی ها زندگی میکردند و کارشون عیاری بوده که بدست افقانها کشته میشوند و محل کشت شدنشان هم پشت کوهای سید محمد بوده و همانجا دفن میشوند.
آداب و سنن
برف روبی داماد
+++++++++++++++
در هر شهر و محلی آداب و رسومی وجود داشته و دارد که گاه با گذشت زمان کمرنگ شده و از خاطره ها محو می گردد. اگرچه تمامی این رسوم در همه زمان ها کاربرد ندارند و از طرفی برخی هم به خرافه نزدیک هستند اما در این میان سنن زیادی را می توان یافت که دارای حکمت بوده و فلسفه ای دارند.
سعی دانشنامه شهرستان بر این است که این دست آداب و سنن محلات مختلف شهر را در فضای خاص خود در سایت دانشنام بارگذاری کند. همکاری و همیاری شما خوانندگان در ارسال آداب و سنن محله خود موجب غنا بخشیدن به این ستون خواهد شد.
///////////
اما جریان برف روبی تازه دامادها
زمستان ها که در شهر ما برف می بارید و بام و حیاط را می پوشاند، دامادی که نامزد داشت و هنوز عروسی نکرده بود طبق یک رسم قدیمی می باید برف های خانه خودشان را پارو می کرد. بعد از پایان کار خبر به خانه عروس می رسید و از جانب خانواده عروس پاداشی برای وی فرستاده می شد تا تشویق به کار ومسولیت پذیری شود مثلا یک کاسه سرشیر (صبحانه سنتی محلی که از شیرگاو تهیه می شد) و یک کاسه شله زرد دستکش وجوراب وشال پشمی اما خانواده داماد ظرف ها را خالی برنمی گرداندند بلکه درون یکی از کاسه ها کالاجوش (نوعی غذای محلی) ریخته و کاسه دوم را پر از برف می کردند و به خانه عروس برمی گرداندند. (نقل از اهالی ورنوسفادران)
* توجه داشته باشیم که ممکن است این آداب و سنن با روایت های کمی متفاوت نقل شود در این صورت بهتر است بیشتر به حکمت و رمز آن ها توجه کنیم.
براین اساس داستانی با عنوان پاداش برف روبی داماد در سایت دانشنام به نشانی http://daneshnam.ir/ryh در دسترس است
به بهانه 5 دی تولد دکتر غلامحسین ابراهسیمی دینانی
........................
غلامحسین در روستای دینان درچه خمینیشهر در خانواده ای دیندار متولد شد.
یداله پدرش با روحانیون محل، نشست و برخواست داشته و غلامحسین هم همراه پدر در این جلسات شرکت میکرد، این امر باعث شد در نوجوانی به تحصیل در حوزه علمیه علاقمند شود.
وی با وجود مخالفت های بعضی از اعضای خانواده به مدرسه نیم آورد اصفهان برای تحصیل رفت و پس از تحصیلات حوزوی به مدارس جدید رفته و دیپلم ادبی گرفت.
به دلیل علاقه به فلسفه، در کلاس های استاد علامه طباطبایی در حوزه و نیز کلاس های خصوصی وی شرکت کرد.
پس از رسیدن به درجه اجتهاد، به دانشگاه رفت ودرآزمون دکتری دو رشته فلسفه و نیز ادیان نفراول شد ولی فلسفه را برای ادامه تحصیل برگزید و همزمان به استخدام دانشگاه فردوسی مشهد در آمد.
اهم فعالیت ها:
1. تبلیغ امور دینی:
پس از تحصیلات حوزوی در سمت یک مبلغ دینی عمل کرد.
2. تدریس:
همزمان با شروع دوره دکترا به استخدام دانشگاه در آمد و به امر تدریس مشغول شد.این استاد بزرگ با تدریس در دانشگاهها و مقاطع مختلف، شاگردان زیادی را تربیت کرد. همزمان با تدریس، برنامه های سخنرانی داشت و برنامه تلویزیونی معرفت را اجرا می نمود.
3. تألیف:
وی دارای تالیفات متعددی در زمینه های مختلفی همچون فلسفه و افکار فیلسوفان اسلامی می باشد.
اطلاعات جامع از مطالب مرتبط http://daneshnam.ir/hq
ادارات و نهادهای شهرستان خمینی شهر
//////////////////
تاریخچه اداره گاز
//////////
سالها قبل از گازرسانی به شهر، توسط یک شرکت خارجی دو خط لوله 12 و 16 از شمال شهر جهت صادرات عبور کرده بود. اداره گاز خمینی شهر در سال 1360 در خیابان شهید بهشتی در یک اطاقک پیش ساخته دایر شد. ریاست اولین اداره گاز شهرستان را مهندس سعید لقمانی از دانش آموختگان خمینی شهری صنعت نفت به عهده گرفت. لوله کشی گاز در درون شهر از شمال شهر و منطقه کشتارگاه شروع شد. اسناد نشان می دهد در دهه 1360به تدریج به نقاط دیگر شهر گازرسانی صورت گرفت. قبل از لوله کشی گاز به خانه ها، شهروندان از بخاریهای نفتی و وسایل پخت و پزنفتی و پیشتر از چوب استفاده می کردند برای گرما هم ازکرسی بهره می بردند. در دهه 1340 اجاقهای گازسوز هم به تدریج در منازل جا باز کرد سوخت آنها توسط کپسولهای گاز تامین می شد. ولی بخاریها و آب گرمکن های نفتی همچنان رایج بودند. ایران گاز، بوتان و پرسی گاز اصلی ترین شرکت هایی بودند که کپسول گاز پر میکردند. در ایام جنگ کسانی که لوله کشی گاز داشتند حتما در خانه روشنایی گازسوز نصب میکردند چون قطعی برق زیاد بود و این خود یک مزیت برای آنها به حساب میآمد. اول دیماه 1360 اولین انشعاب گاز در محله اسلام آباد واگذار شد.
http://daneshnam.ir/ry6
بانک ها و موسسات مالی
بانک ها و موسسات مالی در پیشینه شهرستان خمینی شهر
بانک ایران و روس در سال 1303 از سوی اتحاد جماهیرشوروی سابق و به منظور تسهیل مبادلات بازرگانی بین دو کشور تاسیس شد . اداره مرکزی آن در تهران بود و شعباتی نیز در شهرهای شمالی ایران داشت . گفته می شوداولین بانک سده که در بازار ورنوسفادران قرارداشت بانک ایران و روس بوده است.اسناد بیانگر این است که کسبه سده در سال 1320 درخواست تاسیس شعبه بانک ملی را به مسوولان استانی تقدیم کردند ولی شعبه بانک ملی در این شهر در سال 1338 در مغازه ای استیجاری در خیابان ورنوسفادران دایر شد. سالها بعد بانک ملی مقابل دبیرستان عماد ساخته شد. بانک سپه در سال 1346 در دوشنبه بازار، طبقه فوقانی مغازه های حاج رمضان صرامی مقابل مسجد جامع فروشان دایر گردید.
قبل از انقلاب شعب بسیاری از بانک ها ازجمله تهران، اصناف، کشاورزی، صادرات، پارس، بازرگانی، شهریار و بانک رفاه در همایونشهر تاسیس شد . بسیاری از این بانک ها در خیابان امام شمالی (ورنوسفادران) واقع بودند. قرضالحسنه ها از دهه 1350 در شهر دایر شدند. بانک های مثل بانک ملی ،سپه، تجارت در سالها گذشته با گسترش شهر شعب متعددی در گوشه و کنار شهر تاسیس کردند. بانکهای قوامین ،مهر، انصار،ایرانیان، پاسارگارد از بانکهایی است که در دهه 1390 در خمینی شهر شعبه زدند. یکی از آخرین این بانکها بانک شهراست که مجاور شهرداری مرکزی خمینی شهر دایر شد. در دهه 1390 بیش از یکصد بانک و قرض الحسنه در شهرستان فعال بودند.
http://daneshnam.ir/666
معرفی آثار نویسندگان و شعرای خمینیشهری
عنوان کتاب: راویان ماربین جلد اول
پدید آورندگان: محمدعلی شاهین و لیلی پیمانی
تعداد صفحات: 151 صفح رقعی
سال انتشار: 1398
ناشر: گفتمان اندیشه معاصر
موضوع:تاریخ شفاهی
راویان ماربین عنوان کلی یک مجموعه است که موضوع آن تاریخ شفاهی منطقه ماربین، سده، همایونشهر و خمینی شهر از قدیم به جدید میباشد. در جلد اول این مجموعه در 23 گفتگو با پژوهشگران و شاهدان به موضوعات مختلف از جمله موضوع هفت برادران، ماجرای پیمان، چگونگی تاسیس مریصخانه سده، حاجعلی ایران نژاد، گذشته جویآباد و اسفریز، پیشینه قحطی و گرانیهای منطقه، دوران درشکهها، چوبداری و فرقه گراییها پرداخته شده است.
شاعران سده
///////////////
سیّد محمّد رضا میردامادی
شهرت: ایمن سدهی
نام پدر: حاج میرزا محمود طبیب
وفات: 1333ش
عناوین : شاعرو ادیب
سیّد محمّد رضا میردامادی متخلّص به «ایمن» بن حاج میرزا محمود طبیب سدهی، شاعر ادیب [در قرن چهاردهم هجری می زیسته است]. در سال 1300ق متولد شده و در جوانی به کسب کمالات و فضائل اهتمام جسته و پس از کمی تحصیل به خراسان مسافرت کرد و آنجا ساکن شد.
او در ماه فروردین سال 1333ش (مطابق ماه رجب سال 1372ق) در مشهد مقدّس وفات یافته و همانجا مدفون شد.
از اوست:
من آن رندم که بلبل وار دایم مست و شیدایم به شوق وصل روی گل دمادم غرق غوغایم
من آن پروانه ام کز شعله شمع رخ جانان همی سوزم و زین سوختن نیست پروایم
منم آن عاشق یکرنگ کاندر جسم و جان چیزی به جز مهرش ندارم گر بشکافند اعضایم(2)
2- تذکره شعرای معاصر اصفهان، ص75
مشاهیر مدفون در حرم رضوی، ج2، صص 194 و 195.
اساتید و کارشناسان شهرستان خمینی شهر
دیباجی فروشانی سیدرضا
دکتر سیدرضا دیباجی فروشانی
نام پدر: سیدنصرالله
برادر شهید آیت الله سیداحمد دیباجی
ولادت: 1319.
درگذشت: اول مهر 1383.
آرامگاه: بهشت زهرای تهران.
تحصیلات: اجتهاد با تاید در کمسیون اجتهاد، دکترای الهیات.
عناوین:
کنشگر مذهبی، آموزشی و مدیریتی
استاد حوزه و دانشگاه
فعالیتها:
معلم آموزش و پرورش دهه 1340
تاسیس مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه اهواز دهه 1350
رییس دانشکده الهیات دانشگاه اهواز دهه1350
مدیریتها و معاونتهای متعدد در وزارت علوم و مشاور وزیر علوم در دهه 1360
عضو هیئت علمی سازمان سنجش کشور اواخر دهه 1350 و دهه 1360
استاد الهیات دانشگاه آزاد، مدرس حوزه علمیه قم، اهواز و تهرانhttp://daneshnam.ir/fp9
مدیران شهرستان خمینی شهر
میرعنایت سیدعلی
سیدعلی میرعنایت
شهرت: آسیدعلی آقا میرعنایت
نام پدر : سید ابوالقاسم
ولادت: 1257
وفات: 1352
آرامگاه: تخت فولاد
عناوین:
کنشگر اجتماعی وعمرانی
فعالیت ها:
اولین رییس انجمن بلدیه سده
پیگیراحداث خیابانهای اصلی سده
بانی احداث ساختمان بلدیه سده درمحل فروشان
بانی دایرکردن چندین دبستان دخترانه درمحلات سده دردهه 1320
بانی احداث دبیرستان کوروش
م :دست نوشته های عزت السادات میرعنایت نوه سیدعلی میرعنایت
http://daneshnam.ir/fpw
هنر مندان شهرستان خمینی شهر
مسجدی ورنوسفادرانی مصطفی
مصطفی مسجدی ورنوسفادرانی
زادروز: اول مهر 1351
تحصیلات:
دانشكده صدا و سيما (ناتمام)
زبان وادبيات انگليسی
فعالیت ها:
ساخت فيلم كوتاه،عكاسي،چهره پردازی، دستياری كارگردان، مدير توليد
آموزش چهره پردازی
آموزش فيلمسازی
بازیگری در مجموعه ها و فیلم ها
برخی آثار:
درسايه آفتاب، گروه نجات، سريال زندگي پنهان ، سرزمين سبز، درانتظارصبح، چشم براه، گريزازمرگ، تعطيلات تابستاني، روزداوری و....
بیشتر از http://daneshnam.ir/fph
شهدای مدافع حرم شهرستان خمینی شهر
مجیری اندآنی عبدالرضا
سردار پاسدارعبدالرضا مجیری
زاد روز: 22 مرداد ماه 1353
تحصیلات: کارشناسی ارشد مدیریت نظامی
شهادت: 2 آذرماه سال 1394
محل شهادت: حلب سوریه
آرامگاه: گلزار شهدای محله اندآن
عناوین:
• شهید مدافع حرم
• فرمانده گردان ۱۲۳ امام حسین (ع) تیران و کرون
سال 79 ميلادي
مهاجرت يهوديان به آبادیهای ماربین
دسته اي از يهوديان در سال 79 ميلادي به سبب حمله تيتوس، امپراتور روم، از طريق شوش و ايلام وارد ايران شده در اطراف اصفهان و مناطق پيرامون آن از «گز» در شمال شرقي اصفهان تا آباديهاي ماربین به ویژه آبادیهای مرکزی و از منطقه «زفره» در جنوب شرقي تا «لنجان» در جنوب غربي اصفهان ساکن شدند. در پيربكران، در فاصله 30 كيلومتري جنوب غربي اصفهان، قبرستان وسيع و باستاني يهوديان اصفهان قرار دارد كه مقبره «استر خاتون» و يا به قول خود كليمي ها «سارَح بَت آشِر» در آن است.
منبع:
شيراني اكبر، مقاله یهودیان اصفهان.
علی خان کیانی سدهی
شهرت: سردارعلی خان
دوره: نادر شاه
عناوین:
• ازسرداران نادرشاه
• فرمانده سدهی تیپ جمازه سوارنادر
• از سرداران حاضر درنبردکرنال با سپاه هند درتاریخ5 اسفند1117ش
نادر شاه افشار در لشکر کشی به هند در منطقه کرنال با سپاه هند در این تاریخ به نبرد پرداخت. یکی از موانع شکست سپاه هند لشکر فیل های آنان بود که نادرشاه اتخاذ تمهید مناسب برای رویارویی با فیل ها را به سردار علی خان کیانی فرمانده سد هی تیپ جمازه سوار خود سپرد.
در روز نخست نبرد یعنی 5 اسفند 1117 ه.ش تا ساعت 14:30هیچ یک از دو سو برای آغاز نبرد پیش دستی نکرد. در این ساعت به دستور نادر تیراندازی توپخانه ارتش ایران آغاز گردید و با شکست پهلوی راست ارتش هند روز نخست نبرد پایان یافت.
در روز دوم هندی ها پیش دستی نموده و با فیل ها تک خود را آغاز نمودند که با نزدیک شدن آن ها به نیروهای خط مقدم ایرانی، یگان جمازه سوار سرتیپ علی خان کیانی ماموریت خود را آغاز کرد. نیمی از یوز باشی های وی با تیر و کمان فیل بانان را هدف قرار داده و نیمی دیگر گلوله های آتشی به سوی فیل ها پرتاب کردند. با پرتاب گلوله های آتشین از سوی ایرانیان و با کشته شدن فیل بانان، فیل ها با عصبانیت به سوی نیروهای هندی برگشتند که سبب از هم گسیختگی لشکر هند شد. آنگاه نادر فرمان حمله به دیگر سرداران داد که سبب ایجاد شکاف میان دو پهلوی ارتش هند گردید.
نصراله میرزا و علی خان کیانی، مامور تک به پهلوی راست هندیها شدند. هر دو پهلوی ارتش هند فرو ریخت و نیروهای هندی عقب نشینی کردند و ارتباط آ نها با دهلی قطع و شرایط نادر را پذیرفتند. سردار علی خان از محله شمس آباد خوزان بود.
منبع:
رامتین،شهرام،تاریخ نظامی وهنرجنگ،تهران ،دانشگاه افسری امام علی.
سوابق نزولات آسمانی و بارندگی در شهرستان خمینی شهر
2-سوابق بارندگی های در خمینی شهر
سال شمار برخی بارندگی های خمینی شهر از سال 1390 تا بهار 1398
اردیبهشت 1390
بارش تگرگ و باران بهاری و جاری شدن سیلاب در شهرک منظریه، منطقه هفتصد دستگاه و محله ارغوان در شمال شهر
آذر 1390
بارندگی طی دو هفته آذر ماه و آبدار شدن چشمه ها و آبشارهای چندگانه لادر، لاوه، هورموده، خرم دره، لازوخ و دیگر چشمه های شهر،
21 اسفند 1392
بارندگی و جاری شدن آب از دره های متعدد چشمه لادر، هورموده، لاوه، خرم دره و لادوزخ و آبشارها منطقه
یکشنبه, 25 فروردین 1392
بارندگی بسیار شدیدِ از صبح و آبدار شدن تمامی آبشارهای فصلی منطقه لادر و جاری شدن آب از سکوهای مقابل
28 دی 1393
بارش برف قابل توجه در خمینی شهر پس از سالها
29 تیر 1394
از ساعت 6 بعداز ظهر دوشنبه, 29 تیر 1394 بارش شدید باران در خمینی شهر شروع شد. 21 خانه و دو خودرو دچار آب گرفتگی شد. برخی از زیرزمین ها دچار آبگرفتگی شده و که ارتفاع آب در آنها تا یک متر هم می رسید.
اوایل فروردین 1394
بارندگی های و آبدار شدن دره ها و آبشارهای منطقه از جمله لادر
جمعه, 27 فروردین 1395
بارش باران خوب باران و آبدارشدن چشمه ها و آبشارهای فصلی منطقه
فروردین 1398
بارش های شدید در بیشتر نقاط کشور و در حد کمتر در خمینی شهرhttp://daneshnam.ir/hqa