eitaa logo
موسسه پژوهشی دانشوران
255 دنبال‌کننده
94 عکس
0 ویدیو
6 فایل
این کانال به همت موسسه پژوهشی دانش‌وران، جهت اطلاع رسانی در خصوص فعالیتهای این موسسه راه‌اندازی شده است. جهت ارتباط با ادمین https://eitaa.com/AZIM1357
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ نگاه فرایندی، مدیریت دانش و علم اصول فقه / ابراهیم نیکدل 💢 تعریف مدیریّت دانش مدیریت دانش به چگونگی تولید، گردآوری، ذخیره‌سازی، بازیابی، نشر و بکارگیری اطلاعات، اطلاق می‌شود. به‌تعبیر دیگر، مدیریت دانش، فرایند خلق، گردآوری، ذخیره، بازیابی و بکارگیری دانش و اطلاعات است. مدیریت دانش، رشته‌ای است که رویکردی یکپارچه را برای شناسایی، جمع‌آوری، ارزیابی، بازیابی و اشتراک‌گذاری تمام دارایی‌های اطلاعاتی، تجویز می‌کند. 💢 ضرورت استفاده از علم مدیریّت دانش، در دانش اصول در روش متداول تبیین دانش اصول و تعلیم آن، نوعی مدیریّت، میان داده‌های اصولی وجود دارد که در گذر زمان، دچار تحوّل اساسی نشده است و در گذر زمان، براساس همان روش پیشنیان، روند تکامل این دانش، طیّ شده است. امّا با توجّه به چند نکته، بدون مدیریّت مبناهای بنیادین و غیر بنیادین و نتیجه‌های آن‌ها و داده‌های دانش اصول، ایجاد شبکه مبانی صحیح و دست‌یافتن به ثمرات آن‌ها و نتائج مختلف شبکه، ممکن نیست: نکته اول: دانش به یک اعتبار، به دو نوع دانش معیاری و فرایندی و دانش غیر معیاری تقسیم می‌شود. دانش معیاری و فرایندی به دانشی اطلاق می‌شود که براساس مبانی خاصّ و نوعی ارتباط روشمند میان آن‌ها، بنا شده است؛ مثل علم اصول فقه؛ اما دانشی مثل تاریخ، در صورتی که مقصود از آن، تنها نقل داده‌های تاریخی باشد، دانش غیر معیاری و غیر فرایندی است که مسائل دانش، براساس معیارهای معقول و ارتباط میان آن‌ها و فرایند منضبط میان معیارها، حلّ و بنا نشده است. ⬅️ متن کامل: این جا https://daneshvaraan.info/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ویژگی‌های پیامبر (ص) با نگاهی به آیه ۱۵۷ سوره اعراف 💢برگرفته از درس تفسیر استاد درایتی زید عزه سوره اعراف، جلسه ۱۷۰ تاریخ: 1403/06/07 📖 الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ 💢 این آیه و آیه بعد، گویا جمله معترضه است؛ منتها جمله معترضه‌ای که ارتباطش با قبل به کلی قطع نیست. بحث در مورد حضرت موسی (ع) و کوه طور و میقات بود؛ اما در این آیه صحبت به پیامبر اسلام (ص) و بحث از پیروی وی منتقل شده است. اما بدون ارتباط با آیه قبل هم نیست. در آیه گذشته سه صفت برای کسانی که مشمول رحمت واسعه پروردگار می‌شوند ذکر شد: تقوا، اداء زکات و ایمان به آیات خداوند: «وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالَّذِينَ هُمْ بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ» (اعراف/ ۱۵۶) 💢 در این آیه صفات دیگری به عنوان تکمیل بحث گذشته ذکر می‌شود که تجلی آن پیروی از پیامبر (ص) است: (الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ). چراکه اساسا قرآن کتاب تاریخ نیست. قرآن کتاب موعظه است و طبع موعظه این‌چنین است که اگر تاریخ و داستانی نقل می‌شود، بینش، برای عبرت‌گیری، به اصطلاح گریز به مسائل روز زده می‌شود و با زمان حال تطبیق می‌شود. 💢سپس برای این رسول، شش صفت علاوه بر مقام رسالت بیان می‌شود: 1⃣ او پیامبر خداست (النَّبِیَّ) دو تفاوت عمده در فرق رسول و نبی مطرح شده است. یک تفاوت که در روایات هم وارد شده است این است که رسول فرشته وحی رو مشاهده می‌کند و صدای وی را نیز می‌شنود؛ ولی نبی فرشته وحی را تنها در خواب مشاهده می‌کند و در بیداری نمی‌تواند فرشته وحی را ببیند؛ ولی صدای فرشته وحی را در بیداری می‌شنود. نکته دیگر این است به خبر مهم نبا می‌گویند و نبی کسی است که با وحی و ارتباط با عالم غیب، یک خبر مهمی در اختیار او قرار گرفته است. نبی علی رغم این‌که دریافت کننده پیام است؛ ولی رسالتی برای ابلاغ به دیگران ندارد؛ برخلاف رسول که مامور به ابلاغ است. برخی گفته‌اند: نبی لغتاً به معنای رفعت و بلندی نیز هست بنابراین «الرسول النبی»؛ یعنی پیغمبر عالی مقام. طبق این احتمال نبی به معنای نبوت گرفته نمی‌شود. 2⃣ پیامبری که امی است (الْأُمِّیَّ) جند وجه برای علت امی ذکر شدن پیامبر (ص) ذکر شده است: ◀️یک احتمال این است که چون پیغمبر از میان مردم و جامعه‌ای که امی و بی‌سواد بودند برخاسته بود، به او «امی» گفته شده است؛ نه این‌که خود پیامبر (ص) خواندن و نوشتن بلد نباشد. ◀️وجه دیگر این است چون پیغمبر زاده شهر مکه و ام القری بود به او امی می‌گفتند. اشاره به زادگاه و محل تولد و رشد و نمو پیامبر دارد. ◀️ احتمال سوم این است که پیغمبر خواندن و نوشتن بلد نبود. خداوند در سوره عنکبوت می‌فرماید: «وَمَا كُنْتَ تَتْلُو مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذًا لَارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ» (عنکبوت/۴۸) برخی شاهد تاریخی نیز اقامه می‌کنند که پیغمبر (ص) در عمرش یک خط ننوشت و هیچ کاغذی رو هم نخواند؛ حتی در جریان صلح حدیبیه به حضرت علی (ع) فرمود بسم الله و اسم رسول الله را به من نشان بده تا طبق توافق این‌دو را از متن صلح‌نامه خط بزند. اما ظاهر آیه این است که پیامبر! تو نخواندی و ننوشتی؛ نه این‌که نمی‌توانستی و این به خاطر این بود که بهانه‌ای به دست مخالفان نباشد و اعجاز قرآن اثبات شود. اگر پیغمبر سابقه نوشتن و خواندن کتاب‌های دیگر را داشت، می‌گفتند: قرآن، اساطیر الاولین است؛ از این‌رو یغمبر اصرار داشت چیزی ننویسد و چیزی نخواند؛ وگرنه طبق روایت پیغمبر (ص) می‌توانست به ۷۰ زبان بخواند و بنویسد. 3⃣ ذکر نام و صفات پیامبر در کتب آسمانی گذشته صفات و نشانه‌ها و دلائل حقانیت او را در کتب آسمانی پیشین هست: (الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِیلِ). 4⃣ سازگاری محتوای دعوت پیامبر (ص) با عقل منظور این است که پیغمبر هر دستوری به عنوان الزام آورده است کار پسندیده‌ است و هر چه نهی کرده ناشایست است یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ؛ همان که در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه، امام علی (ع) در وصیتش به امام حسن (ع)‌فرمود: إنّه [ يَعنِي اللّه َ سبحانَهُ ] لَم يَأمُرْكَ إلاّ بِحَسَنٍ، و لَم يَنهَكَ إلاّ عن قَبِيحٍ؛ خداى سبحان تو را جز به آنچه نيكوست فرمان نداده و جز از آنچه زشت است، باز نداشته است. به عبارت دیگر محتوای دعوت پیامبر با فرمان عقل سازگار است. 5⃣هماهنگی محتوای دعوت پیامبر با فطرت سلیم خداوند هر طعام پاكيزه و مطبوع را حلال، و هر پليد منفور را حرام کرده است؛ وَ یُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّباتِ وَ یُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبائِثَ؛ یعنی حلال‌ها و حرام‌هاى الهى، بر اساس فطرت است. پس لزوما این‌گونه نیست‌که بگوییم حرام‌ها و حلال‌ها صرفا تعبد محض است و خداوند خواسته تنها ما را امتحان کند. 6⃣ مبارزه با خرافات و رسوم و غلط منظور این است که پیامبر (ص) مردم و جامعه را از بند عقاید و خرافات آزاد کرد (وَ یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِی کانَتْ عَلَیْهِمْ). خرافات زیادی داشتند تا آن‌جایی که کودکان را برای سنگ و چوب و بت‌ها قربانی می‌کردند. برخی نیز گفته‌اند آیه معنای عام‌تری دارد و این‌که دین پیامبر (ص) دینی سمحه و سهله است را نیز شامل می‌شود https://eitaa.com/daneshvaraan_Institute
ویژگی‌های پیامبر (ص) با نگاهی به آیه ۱۵۷ سوره اعراف گزارش کامل‌تر «ویژگی‌های پیامبر (ص) با نگاهی به آیه ۱۵۷ سوره اعراف» را در خبرگزاری رضوی 👈 از این‌جا بخوانید
💢 «همسر فرعون» تصميم گرفت عوض شود ... و شُد یکی از زنان والای بهشتی 💢«پسر نوح» تصميمي براي عوض شدن نداشت... غرق شد و شُد درس عبرتی برای آیندگان 💢 اولي همسر يک طغيانگر بود و دومي پسر يک پيامبر! 💢براي عوض شدن هيچ بهانه‌ ای قابل قبول نيست تویی و یک اراده‌ و تلاش. والسلام ✅ امام رضا علیه السلام فرمود: «عَلَیکُمْ بِتَقَوی اللهِ و الوَرَعِ وَ الاجتَهاد»؛ بر شما باد به پارسایی، ترس از خدا و تلاش و کوشش (بحار الانوار، ج 78، ص 348) ┈┈••✾❀🌸❀✾••┈ https://eitaa.com/daneshvaraan_Institute https://daneshvaraan.info/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
محورهای توسعه علم اصول استاد حمید درایتی (زید عزه) ♦️به گزارش روابط عمومی موسسه دانش‌وران، استاد درایتی (زید عزه) برای تقریظ کتاب حکم ظاهری؛ چیستی، فرایندها و قواعد عمومی، تالیف ابراهیم نیکدل، یادداشتی علمی نگاشته‌اند که در این کتاب درج شده است و در این‌جا به صورت مستقل از نظر مخاطبان می‌گذرد. لازم به ذکر است کتاب حکم ظاهری از منشورات دارالفقه و وابسته به موسسه دانشوران است. 💢 تاریخ علم اصول فقه، ادوار گوناگونی را پشت سر نهاده و فراز و نشیب‌های علمی فراوانی داشته است. این علم با تلاش اندیش‌وران بزرگ توانسته است بر مانع‌های بی‌شماری فائق آید و به رشد و توسعه خود ادامه دهد تا آنجا که رشد و بالندگی این دانش در میان مجموعة علوم اسلامی شایان توجه و بایستة تحسین است. 💢 علم اصول فقه، مهم‌ترین دانشی است که علم فقه بر آن مبتنی است و از آن بهره می‌گیرد و با توجه به گسترة دانش فقه و شمول آن در تمام عرصه‌های حیات و تأثیری که برتمام ساحت‌های زندگی مؤمنان دارد، توسعه علم اصول می‌تواند به توسعه و تکمیل علم فقه بینجامد و به آن، قوام و غنای لازم را ببخشد و ضعف این دانش می‌تواند موجب استنباطات فقهی ضعیف و استنادهای ناروا به دین گردد. 💢گذشت زمان همواره ارزش علم اصول را نمایان‌تر کرده است و این دانش اگرچه در دوره‌هایی با رکود و پس‌رفت مواجه شده؛ اما به جهت نقش و اهمّیت آن، دوباره کانون توجه عالمان دین قرار گرفته و تعمیق و نشر آن رونق یافته و اندیشه‌های مخالف را به انزوا رانده است؛ با این ‌وجود هنوز این دانش به توسعه و تکمیل بیشتری نیازمند است ادامه دارد
💢 علم اصول در چهار محور اصلی، نیازمند توسعه است و بدون رشد در این محورها نمی‌تواند انبوه پرسش‌های به‌وجود آمده را پاسخ گوید؛ از این‌رو بر دانش‌وران این علم است که با توجه متوازن به محورهای ذیل، برای بررسی و تکمیل آن بکوشند و به غنای این دانش کمک کنند. 1⃣محور اول: توسعه در مبادی علم اصول علم اصول همانند سایر دانش‌ها، مبادی تصدیقی خاصّی دارد که بر آن‌ها مبتنی است و از آن‌ها بهره می‌گیرد. هرگونه خلل در شناسایی و تطبیق مبادی علم اصول، ممکن است نتایج به دست‌آمده را دچار ضعف و خطأ نماید؛ از این‌رو عالمان این دانش، باید به مبادی علم اصول و نتایجی که از آن گرفته‌اند دقت بیشتری کرده و با بازخوانی مجدد آن مبادی، از بروز اشتباه‌ها و خطاهای احتمالی پرهیز کنند. 2⃣محور دوم: توسعه در مسائل علم اصول علم اصول در آغاز پیدایش، مسائل اندکی داشت و به تدریج و بر اساس نیازهای پدید آمده، مسائل تازه‌ای بر آن افزوده شد. این توسعه، معلول نیازی بود که فقها در استنباط فقهی احساس می‌کردند. علم اصول در تعامل با علم هدف که همان علم فقه است با سؤالاتی مواجه شد که برای حل آن ناگزیر به ایجاد مسائل تازه و خلق قواعدی جدید شد و به مرور، مسائل این دانش گسترش یافت و به‌جایی رسید که در عصر حاضر، حجم زیادی از مسائل در آن وجود دارد. 3⃣محور سوم: توسعه در روش علم اصول علم اصول هم در روش حل مسائل خود و هم در روش حل مسائل فقهی، به روزآمدی نیاز داشته و دارد و این اتفاق هرچند کند صورت گرفته و می‌گیرد؛ اما قابل ملاحظه و توجه است؛ همچنان‌که مشاهده می‌شود، دانشمندان این علم از گذشتگان خود بسیار روشمندتر به حل مسائل می‌پردازند و بدین‌جهت آثار آنان از قوت و استحکام بیشتری برخوردار است. 4⃣محور چهارم: توسعه در مدیریت دانش مدیریت دانش به چگونگی تولید، گردآوری، ذخیره‌سازی، بازیابی، نشر و بکارگیری اطلاعات، اطلاق می‌شود؛ اگرچه در تعریف این واژه اتفاق نظر وجود ندارد؛ اما می‌توان گفت مدیریت دانش عبارت است ‌از خلق روندها و فرایندهایی برای تولید گزاره‌های علمی و تبدیل آن‌ها به صنعت، ثروت و تامین احتیاجات آموزشی؛ از این‌رو مدیریت دانش، کیفیت طبقه‌بندی مباحث دانش، ارزش‌گذاری مسائل آن، نشان‌دادن رابطة مسائل با یکدیگر، انسجام مباحث با یکدیگر، ارائه نظریه‌های جامع و فراگیر و توجه به کاربرد مسائل در علم هدف و نشان‌دادن کیفیت کاربست قواعد آن را در بر می‌گیرد. از جمله اتفاقاتی که درحوزه مدیریت دانش اصول رخ داده و به روزآمدی نیازمند است طراحی ساختاری جامع، قابل فهم و در دسترس برای این علم است. ساختارهایی که برای علم اصول پیشنهاد شده، می‌تواند به نظم و انسجام بیشتر مباحث بینجامد و درک بهتری از این دانش به دانش‌پژوهان آن ارایه دهد و آنان را در فهم سریع‌تر و دقیق‌تر این دانش یاری رساند. باید توجه داشت که فهم بهتر علم اصول و حل دقیق‌تر مسائل آن، به شناسایی نظریاتی جامع خصوصاً در مسائل اساسی علم اصول بستگی دارد تا بر آن ‌اساس بتوان، در بین نظریه‌های مختلف بهتر داوری کرد. برخی از مباحث علم اصول بازتابی درمسائل فراوان دیگری از همین دانش دارد و آثار آن‌ها در سراسر علم اصول منتشر است. شناسایی زوایای این مباحث به آگاهی از مسائلی که تحت تأثیر آن نظریات قرار می‌گیرد نیازمند است. اصولیان بزرگ، نسبت به مسائل مهم و اساسی علم اصول نظریه‌هایی دارند که در سراسر این علم پراکنده است و به مناسبت مسائل مرتبط، زوایای مختلف آن مسئله را مطرح کرده‌اند؛ اما عموماً آن مسئله را به صورت جامع مطرح نکرده‌اند و به تمام زوایای پیدا و پنهان آن به صورت مستقل نپرداخته‌اند و شاید در بعضی موارد، خود آن‌ها به برخی از لوازم گفتار خود توجه نداشته و از آن آگاه نبوده‌اند؛ بدین جهت نظریة آن‌ها به صورت کامل مورد شناسایی قرار نگرفته است و بکارگیری آن نظریه درعلم فقه با توجه به عدم شناسایی تمام ابعاد و اضلاع آن، دشوار و همراه با خطا بوده است. ┈┈••✾❀🌸❀✾••┈ https://eitaa.com/daneshvaraan_Institute وبگاه دانشوران: https://daneshvaraan.info/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 دوران امامت امام رضا(علیه‌السلام)؛ فرصتی طلایی برای رشد معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین درایتی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: امام رضا(علیه‌السلام) از فرصت ولایتعهدی برای ارائه طریق، نشان راه، اهمیت ولایت و اینکه مردم معارف دینی خود را باید از امام بگیرند، استفاده نمودند، که این فرصتی طلایی برای رشد معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بود. 📝 بیشتر بخوانیم: https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=54603 ✅ خبرگزاری حوزه علمیه خراسان 🆔 @news_howzehkh
◄﴿جلسه دفاع پایان‌نامه سطح‌سه﴾► 📚با عنوان: ﴿کاربرد قواعد اصولی در کتاب الصوم آیت‌الله خوئی(ره)﴾ 🖌تدوینگر: ▫️حجت‌الاسلام غلام‌حسین اسدی جهان 🔹استاد راهنما: ▫️حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید داریتی 🔹استاد مشاور: ▫️جناب آقای دکتر بلال شاکری 🔹استاد داور؛ ▫️حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی دلبری 📆: یکشنبه 18 شهریور‌ماه 1403 ⏰ ساعت: 12:15 💠لینک شرکت مجازی: http://lms2.hozehkh.com/ws/defa .
💢﴿کاربرد قواعد اصولی در کتاب الصوم آیت‌الله خوئی(ره)﴾ 💢از سری پایان نامه های مورد حمایت موسسه پژوهشی دانشوران 🖌تدوینگر: ▫️حجت‌الاسلام غلام‌حسین اسدی جهان 🔹استاد راهنما: ▫️حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید داریتی 🔹استاد مشاور: ▫️جناب آقای دکتر بلال شاکری 🔹استاد داور؛ ▫️حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی دلبری 📆: یکشنبه 18 شهریور‌ماه 1403 ⏰ ساعت: 12:15 💠لینک شرکت مجازی: http://lms2.hozehkh.com/ws/defa .
💢 مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴٠۳_۱۴٠۴ مرکز تخصصی دارالفقه با حضور پر فیض استاد درایتی زیدعزه ⏰یک شنبه ۱۸ شهریور ۱۴٠۳ 🕌 سالن اجتماعات مرکز تخصصی دارالفقه 💢 حکمت 372: يَا جَابِرُ، قِوَامُ الدِّينِ وَ الدُّنْيَا بِأَرْبَعَةٍ: عَالِمٍ مُسْتَعْمِلٍ عِلْمَهُ، وَ جَاهِلٍ لَا يَسْتَنْكِفُ أَنْ يَتَعَلَّمَ، وَ جَوَادٍ لَا يَبْخَلُ بِمَعْرُوفِهِ، وَ فَقِيرٍ لَا يَبِيعُ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ. فَإِذَا ضَيَّعَ الْعَالِمُ عِلْمَهُ اسْتَنْكَفَ الْجَاهِلُ أَنْ يَتَعَلَّمَ، وَ إِذَا بَخِلَ الْغَنِيُّ بِمَعْرُوفِهِ بَاعَ الْفَقِيرُ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ. يَا جَابِرُ، مَنْ كَثُرَتْ نِعَمُ اللَّهِ عَلَيْهِ، كَثُرَتْ حَوَائِجُ النَّاسِ إِلَيْهِ؛ فَمَنْ قَامَ لِلَّهِ فِيهَا بِمَا يَجِبُ فِيهَا، عَرَّضَهَا لِلدَّوَامِ وَ الْبَقَاءِ، وَ مَنْ لَمْ يَقُمْ فِيهَا بِمَا يَجِبُ، عَرَّضَهَا لِلزَّوَالِ وَ الْفَنَاءِ.  ┈┈••✾❀🌸❀✾••┈ https://eitaa.com/daneshvaraan_Institute وبگاه دانشوران: https://daneshvaraan.info/
💢 بیانات استاد درایتی زیده عزه به مناسبت آغاز سال تحصلی جدید مرکز تخصصی دارالفقه به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهشی دانشوران، حجت الاسلام شیخ حمید درایتی، استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان و موسس و مسئول موسسه پژوهشی دانشوران در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ مرکز تخصصی دارالفقه، به ایراد سخن پرداختند. در ادامه گزارشی از این سخنرانی از نظر مخاطبان می‌گذرد. 💢استاد درایتی ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی به شرح و توضیح حکمت ۳۷۲ نهج البلاغه پرداخته و گفتند: امیرمومنان علی علیه السلام در این حدیث در حقیقت دو عنصر اساسی را به عنوان دو عامل جریان‌ساز در جوامع بشری مطرح می‌کند. یکی علم و دیگری ثروت. از منظر این حدیث این دو عامل موجب قوام و برپایی هر جامعه است. در هر جامعه‌ای برخی دارنده علم هستند و برخی فاقد علم. عده‌ای دارنده ثروت هستند و عده‌ای فاقد ثروت. حضرت به این نکته اشاره می‌کنند که اگر دارندگان علم به علم خود به درستی عمل کنند، این مشوق علم‌آموزی برای دیگران است؛ اما اگر عالم به علم خود عمل نکند، نه تنها به خودش صدمه زده است؛ بلکه به نشر و گسترش دانش نیز آسیب رسانده و مانع رشد و نشر علم شده است: فَإِذَا ضَيَّعَ الْعَالِمُ عِلْمَهُ اسْتَنْكَفَ الْجَاهِلُ أَنْ يَتَعَلَّمَ. 💢 وقتی ثروتمند بخل بورزد، انسان فقیر نیز، به طور معمول آخرت خودش را به دنیا می‌‌فروشد: وَ إِذَا بَخِلَ الْغَنِيُّ بِمَعْرُوفِهِ بَاعَ الْفَقِيرُ آخِرَته بدنیاه و با این دو آسیب، هم دین مردم خراب می‌شود و هم دنیای مردم. متن کامل در👈 وبگاه موسسه پژوهشی دانشوران👉
صلوات خاصه امام حسن عسکری علیه السلام اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِيِّ، الصَّادِقِ الْوَفِيِّ، النُّورِ الْمُضِيءِ، خازِنِ عِلْمِكَ، وَالْمُذَكِّرِ بِتَوْحِيدِكَ، وَوَلِيِّ أَمْرِكَ، وَخَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ الْهُداةِ الرَّاشِدِينَ، وَالْحُجَّةِ عَلَىٰ أَهْلِ الدُّنْيا، فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيائِكَ وَحُجَجِكَ وَأَوْلادِ رُسُلِكَ يَا إِلٰهَ الْعالَمِينَ. خدایا درود فرست بر حسن بن علی بن محمّد، نیکوکار، پرهیزگار، صادق، وفادار، نور تابنده، خزانه‌دار دانشت، به یاد اندازه‌ی توحیدت و سرپرست فرمان و قانونت و یادگار پیشوایان دین، آن راهنمایان رشد یافته و حجّت بر اهل دنیا، پس بر او درود فرست ای پروردگار، برترین درودی که بر یکی از برگزیدگان و حجّت‌هایت و اولاد رسولانت فرستادی، ای معبود جهانیان.  ┈┈••✾❀🌸❀✾••┈ https://eitaa.com/daneshvaraan_Institute وبگاه دانشوران: https://daneshvaraan.info/
💢چهارمین پایان‌نامه از سری پایان‌نامه‌های طرح «بررسی کاربرد قواعد اصولی در آثار امام خمینی (ره) و آیت الله خویی (ره)» مؤسسه دانشوران، دفاع شد 💢به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهشی دانشوران، پایان‌نامه سطح سه حجت الاسلام غلام حسین اسدی جهان با عنوان «کاربرد قواعد اصولی در کتاب الصوم آیت الله خویی (ره)» با راهنمایی حجت الاسلام و المسلمین استاد حمید درایتی و مشاوره دکتر بلال شاکری دفاع شد. این جلسه با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید علی دلبریان در مقام استاد داور، در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد 💢این پایان‌نامه از سری پایان‌نامه‌های مورد حمایت موسسه دانشوران است که ذیل طرح «بررسی کاربرد قواعد اصولی در آثار امام خمینی (ره) و آیت الله خوئی (ره) تعریف شده است. برای پیش‌برد بهتر این پروژه، طبق توافق با معاونت آموزش حوزه خراسان، پایان‌نامه‌هایی که با این موضوع مورد پذیرش قرار بگیرند، مورد حمایت موسسه قرار خواهند گرفت. در این خدمت، استاد راهنما و مشاور تعیین شده و حمایت علمی پژوهشگر از ابتدا تا پایان نگارش و دفاع انجام می‌شود. تا کنون چهار پایان نامه از این طرح، دفاع شده است و یک پایان‌نامه نیز در نوبت دفاع است. 💢حجت الاسلام اسدی جهان در بیان ضرورت این تحقیق گفت: فاصله گرفتن دو علم فقه و اصول در عرصه آموزش و پژوهش، موجب شده اس، طلاب سطوح عالی نسبت به نقش مهم این علم، در استنباط دچار تردید و ابهام شوند؛ بنابراین تبیین جایگاه واقعی علم اصول و نشان دادن تأثیر آن در استنباط از اهمیت فراوانی برخوردار است. متن کامل 👉 ┈┈••✾❀🌸❀✾••┈ وبگاه دانشوران: https://daneshvaraan.info/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 حضور انتشارات دارالفقهِ موسسه پژوهشی دانشوران، در نهمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی، 📆 زمان برگزاری: ۲۶ شهریور تا ۲ مهر ⏰ ساعت بازدید: ۸:۳۰ ‌الی ۱۷:۳۰ 🕌 مکان: مشهد مقدس، خیابان امام رضا(ع) ۱۹، مجتمع حوزوی آیت‌الله هاشمی شاهرودی  ┈┈••✾❀🌸❀✾••┈ https://eitaa.com/daneshvaraan_Institute وبگاه دانشوران: https://daneshvaraan.info/
📣📣📣 جلسه ۱۷۳ تفسیر سوره اعراف حضرت استاد درایتی (زید عزه) امشب 28 شهریور، به صورت حضوری در موسسه دانشوران برگزار می‌شود 🏢 مکان: باب الهادی حرم مطهر رضوی بعد از مسجد صدیقی ها، کوچه اول سمت چپ مدرسه علمیه آیت الله موسوی نژاد (ره)، طبقه دوم، موسسه پژوهشی دانشوران 📅 تاریخ: چهارشنبه‌‌ها 🕰ساعت: 19:30 لینک پخش مستقیم: 🆔 https://eitaa.com/derayati ┈┈••✾❀🌸❀✾••┈ کانال سخنرانی های استاد درایتی https://eitaa.com/derayati کانال موسسه پژوهشی دانشوران https://eitaa.com/daneshvaraan_Institute وبگاه دانشوران https://daneshvaraan.info/ پایگاه اطلاع رسانی استاد درایتی (دام ظله) https://derayati.com/
حضور انتشارات دارالفقه، در نهمین نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه خراسان ♦️به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهشی دانشوران، انتشارات دارالفقهِ موسسه، در نهمین نمایشگاه کتب حوزوی شرکت کرده است. ♦️ این موسسه، با فروش چهار کتاب و معرفی ۱۴ عنوان کتاب در نوبت چاپ و معرفی پنج پایان‌نامه مورد حمایت موسسه در غرفه ۲۹ این نمایشگاه حضور فعال دارد. ♦️عناوین عرضه شده برای فروش: ۱) حکم ظاهری، چیستی، فرایندها و قواعد عمومی، ابراهیم نیکدل ۲) بررسی قاعده استحاله اهمال در مقام ثبوت، مصطفی دری ۳) درسنامه کفایه الاصول، حمید درایتی ۴) الگوریتم دانش اصول فقه، رضا میهن‌دوست، محمد باقر قدمی ♦️برای دیدن 14 عنوان کتاب و طرح پژوهشی در نوبت چاپ 👈کلیک کنید👉 ┈┈••✾❀🌸❀✾••┈ کانال سخنرانی های استاد درایتی https://eitaa.com/derayati کانال موسسه پژوهشی دانشوران https://eitaa.com/daneshvaraan_Institute وبگاه دانشوران https://daneshvaraan.info/ پایگاه اطلاع رسانی استاد درایتی (دام ظله) https://derayati.com/
♦با توجه به تغییر ساعت اذان مغرب، ساعت کلاس تا اطلاع ثانوی ۱۹ خواهد بود