eitaa logo
فرهنگ هزار موضوعی مشترک شعر و ضرب المثل و انواع تمثيل فارسی
99 دنبال‌کننده
23 عکس
6 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 ‏ در كار میانه رو بود سالم تر یعنى كه بود خیر امور الاوسط ‏* * *‏ چو دارى به دست اندرون خواسته زر و سیم و اسبان آراسته هزینه چنان كن كه بایدت كرد نباید فشاند و نباید فشرد ‏ . 👈این اشعار از این كلام امام علیه السلام الهام گرفته اند: «كُنْ سَمْحا وَلا تَكُنْ مُبَذِّرا وَ كُنْ مُقَدِّرا وَلا تَكُنْ مُقَتِّرا؛ نهج البلاغة، حكمت 32.‏ بخشنده باش نه ‏به حد تبذیر، و اندازه نگهدار، نه به حد بخل.‌»‏ که آيه قرآن هم اشاره دارد: لاتبسط کل البسط برچسب ها : ✅رعايت اعتدال ✅ميانه روی در امور اقتصادی ✅ پرهيز از بخل ✅ ترک ريخت و پاش بی مورد✅ پرهيز از ولخرجی بی جا https://eitaa.com/danestanyhayshearefarsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 ✅ارزش سخن ‏ 👈در مورد زبان و آفات و بركاتش در ادبیات فارسى مطالب گوناگونى بیان شده است. یكى از آنها، سخن در گلستان است:‏ تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد و یا:‏ سخندان پرورده پیركهن بیندیشد آنگه بگوید سخن این دو شعر را در تفسیر حكمت 148 نهج البلاغه مى توان به كار برد؛ آنجا كه حضرت مى فرماید: «اَلْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسانِهِ؛ ‏ شخصیت مرد در زیر زبانش نهفته است.‌»‏ https://eitaa.com/danestanyhayshearefarsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💬آفات طمع ورزى ‏ امام على علیه السلام فرمود: «اَكْثَرُ مَصارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطامِعِ؛ نهج البلاغة، نامه 31.‏ بیشترین شكست عقول [انسانها] در زیر ‏درخشندگی هاى طمع هاست.‌»‏ دست طلب چو پیش كسان مى كنى دراز پل بسته اى كه بگذرى از آبروى خویش ‏* * *‏ چو دانى كه بر تو نماند جهان چه رنجانى از آز، جان و روان بخور آنچه دارى و بیشى مجوى كه از آز كاهد همى آبروى‏ https://eitaa.com/danestanyhayshearefarsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 گرفتن از تاریخ ‏ 👈دل نبستن به دنیا و عبرت گرفتن از احوال و آثار گذشتگان، از موضوعاتى است كه سخنوران مذهبى براى تنبیه و بیدارى غفلت ‏زدگان و ترغیب به ایمان به كار مى گیرند. مى گوید:‏ مجلس وعظ رفتنت هوس است مرگ همسایه واعظ تو بس است و :‏ مرا این روزگار آموزگار است كزین بِهْ نیست مان آموزگارى و اى:‏ در دور زمان فراز و نشیب است هر لحظه كند حوادث ارشاد و اشاره به این سخنان است: «... وَاعْتَبِرُوا بِما قَدْ رَأَیتُمْ مِنْ مَصارِعِ الْقُرُونِ قَبْلَكُمْ قَدْ تَزایلَتْ اَوْصالُهُمْ وَ زالَتْ اَبْصارُهُمْ وَ ‏اَسْماعُهُمْ وَ ذَهَبَ شَرَفُهُمْ وَ عِزُّهُمْ وَانْقَطَعَ سُرُورُهُمْ وَ نَعیمُهُمْ فَبُدِّلُوا بِقُرْبِ الاْءَوْلادِ فَقْدَها وَ بِصُحْبَةِ الاَْزْواجِ مُفارَقَتَها لا یتَفاخَرُونَ وَ ‏لا یتَناسَلُونَ؛ نهج البلاغة ، خطبه 161.‏ [اى بندگان خدا!] ... و از آنچه بر گذشتگان شما رفت، عبرت بگیرید كه چگونه بندهاى بدن ایشان از هم جدا و ‏چشم ها و گوش هایشان زایل شد، و شرافت و شكوهشان از بین رفت و شادی ها و خوشگذرانی هایشان از آن ها جدا شد، پس نزدیكى ‏فرزندان به دورى، و همنشینى با همسران به جدایى بدل شد. دیگر نه به هم مى نازند و نه فرزندانى مى آورند.‌»‏ https://eitaa.com/danestanyhayshearefarsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 ✅برترى علم بر ثروت ‏ امام على علیه السلام مى فرماید: «یا كُمَیلُ الْعِلْمُ خَیرٌ مِنَ المالِ اَلْعِلْمُ یحْرِسُكَ وَ اَنْتَ تَحْرُسُ الْمالَ وَ الْمالُ تَنْقُصُهُ النَّفَقَةُ وَ الْعِلْمُ ‏یزْكُوا عَلَى الاِْنْفاقِ وَ صَنیعُ الْمالِ یزُولُ بِزَوالِهِ؛ ‏ نهج البلاغة، حكمت 147.‏ اى كمیل! علم برتر از مال است؛ [زیرا] علم تو را نگاه مى دارد و تو مال را ‏حفظ مى كنى، و مال را بخشیدن كم مى گرداند و علم بر اثر بخشیدن افزونى مى یابد. شخصیتى كه با مال كسب شده، با نابودى ‏آن از بین مى رود [، ولى دانش این طور نیست، و بعد از مرگ صاحب خود، پسندیده گوییها را به دست مى آورد].‌»‏ به از گنج دانش به گیتى كجاست كه را گنج دانش بود پادشاست ‏ .‏ ‏* * *‏ شرف و قیمت و قدر تو به فضل و هنر است نه به دیدار و به دینار و به سود و به زیان ‏* * *‏ چنین گفت آن بخرد رهنمون كه فرهنگ باشد ز گوهر فزون كه فرهنگ آرایش جان بود ز گوهر سخن گفتن آسان بود دُر دانش از گنج نامى تر است همان نزد دانا گرامى تر است سخن ماند از ما همى یادگار تو با گنج، دانش برابر مدار ‏ .‏ https://eitaa.com/danestanyhayshearefarsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅سزاى عمل ‏ امام درباره مكافات عمل و سزاى اعمال نیك و بد مى فرماید: «فَاِنَّكُمْ مُرْتَهَنُونَ بِما اَسْلَفْتُمْ وَ مَدینُونَ بِما قَدَّمْتُمْ؛ ‏نهج البلاغة ، خطبه 190.‏ شما یقینا در ‏گرو اعمالى هستید كه از قبل فرستاده اید و مكافات خواهید شد به آنچه كه عمل كرده اید.‌»‏ در این درگاه سعى هیچ كس ضایع نمى گردد به قدر آنچه فرمان مى برى فرمانروا گردى ‏ .‏ در این یك دم ار بدكنى یا كه زشت زمانه به نام تو خواهد نوشت ‏* * *‏ مبادا در این یك زمان بد كنى كه گر بد كنى در حق خود كنى ‏ .‏ https://eitaa.com/danestanyhayshearefarsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 فروشی دورى از تفاخر به نسب ‏ على علیه السلام فرمود: «مَنْ فاتَهُ حَسَبُ نَفْسِهِ لَمْ ینْفَعْهُ حَسَبُ آبائِهِ؛ ‏ نهج البلاغة، حكمت 378.‏ کسى كه مقام و منزلت خود را از دست داده باشد، منزلت ‏پدرانش به او سودى نبخشد.‌»‏ گیرم پدر تو بوده فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل ‏ .‏ https://eitaa.com/danestanyhayshearefarsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 ✅استفاده از فرصت ‏ شب و روز و سال و ماه را نابود كننده عمر مى داند و عمر را به راه كوتاهى تشبیه مى كند:‏ عمر مرا بخورد شب و روز و سال و ماه پنهان و نرم چون موشان و راسوان ‏* * *‏ بنگر كه عمر تو به رهى ماند كوتاه، اگر تو اهل هُش و رأیى در این زمینه مى گوید:‏ تا دگر باد صبائى به چمن باز آید عمر مى بینم چون برق یمان مى گذرد ‏* * *‏ سعدیا دى رفت و فردا همچنان موجود نیست در میان این و آن فرصت شمار امروز را با این ابیات، مى توان این حدیث را توضیح داد كه: «فَاِنَّ غَدا مِنَ الْیوْمِ قَریبٌ ما اَسْرَعَ السّاعاتِ فِى الْیوْمِ وَ اَسْرَعَ الاَْیامَ فِى الشَّهْرِ ‏وَ اَسْرَعَ الشُّهُورَ فِى السَّنَةِ وَ اَسْرَعَ السِّنینَ فِى الْعُمُرِ؛ نهج البلاغة ، خطبه 188.‏ همانا كه فردا به امروز نزدیك است. ساعت ها در روز و روزها در ماه و ‏ماه ها در سال چه زود سپرى مى گردد و سال ها در عمر چه زود به آخر مى رسد.‌»‏ https://eitaa.com/danestanyhayshearefarsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 ✅رسیدگى به حال بیچارگان ‏ امام به مالك اشتر مى نویسد: «وَ تَفَقَّدْ اُمُورَ مَنْ لا یصِلُ اِلَیكَ مِنْهُمْ، مِمَّنْ تَقْتَحِمُهُ الْعُیونُ وَ تَحْقِرُهُ الرِّجالُ؛ نهج البلاغة، نامه 53.‏ به مشكلات كسانى از ‏مردم بیشتر رسیدگى كن كه كمتر به تو دست رسى دارند و از كوچكى به چشم نمى آیند و دیگران آنان را كوچك مى شمارند.‌»‏ در باره عاقبت فراموشی اين کار هم سروده اند: چراغى كه بیوه زنى بر فروخت بسى دیده باشى كه شهرى بسوخت ‏* * *‏ تیر دعاى سحرِ بیوه گان بگذرد از نُه سپر آسمان https://eitaa.com/danestanyhayshearefarsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 شناسی ✅نمونه راهکار های مردم شناسی آزمایش انسان ها ‏ امیرمؤمنان على علیه السلام شناختن حقیقت افراد را منوط بر گذر زمان و دگرگونى روزگار و رخدادها مى داند و مى فرماید: ‏‏«فى تَقَلُّبِ الاَْحْوالِ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجالِ؛ نهج البلاغة ، حكمت 217.‏ گوهرهاى افراد در دگرگونى احوال (دگرگونى روزگار و حوادث) شناخته مى شود.‌»‏ خوش بود گر محك تجربه آید به میان تا سیه روى شود هر كه در او غش باشد .‏ ‏* * *‏ روشن دلان همیشه به سختى به سر برند در سنگ، زندگى به سر آمد شرار را .‏ https://eitaa.com/danestanyhayshearefarsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 ✅لزوم معرفت قبل از بندگى ‏ فیض كاشانى درباره اینكه دین خداوند با شناخت او آغاز مى شود، مى گوید:‏ عرفان طلب نخست و پس آنگاه بندگى بى معرفت عبادت عابد تمام نیست ‏ . ، ص 36.‏ این بیت ناظر به این كلام مولاست كه فرمود: «اَوَّلُ الدّینِ مَعْرِفَتُهُ؛ نهج البلاغة، خطبه 1.‏ سرآغاز دین معرفت خداست.‌»‏ 📗گریز از معنویات ‏ ناصر خسرو در مورد هجوم مردم و اشتیاق آنان به منافع مادى و حركت كُند و باكسالتشان به سوى اعمال آخرت گفته است:‏ بس به گرانى روى گهى سوى مسجد سوى خرابات همچو تیر نشانه و اشاره است به این كلام امام علیه السلام: «... اِنْ دُعِىَ اِلى حَرْثِ الدُّنْیا عَمِلَ وَ اِنْ دُعِىَ اِلى حَرْثِ الاْآخِرَةِ كَسِلَ؛ نهج البلاغة ، خطبه 102.‏ [انسان ‏گمراه] اگر به سوى زراعت دنیا [و سود مادّى] دعوت شود، انجام دهد و اما اگر به سوى زراعت آخرت [و مسائل معنوى] ‏خوانده شود، كاهلى مى كند [و با كسالت مى رود].‌»‏ https://eitaa.com/danestanyhayshearefarsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 به نامحرم ‏ 👈امیرمؤمنان از شاخص ترین صفات اهل تقوا، چشم پوشى از نامحرم را بیان كرده و فرموده است: «غَضُّوا اَبْصارَهُمْ عَمّا حَرَّمَ ‏اللّهُ عَلَیهِمْ؛ ‏نهج البلاغة، خطبه 193.‏ اهل تقوا] چشمان خود را از محرمات الهى فرو بسته اند [و به گناه نمى آلایند].‌»‏ و حافظ در این معنى گفته:‏ منم كه شهره شهرم به عشق ورزیدن منم كه دیده نیالوده ام به بَد دیدن https://eitaa.com/danestanyhayshearefarsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا