eitaa logo
دارالادیان-بنیاد شرق شناسی
300 دنبال‌کننده
241 عکس
153 ویدیو
69 فایل
💎نخستین مرکز آموزشی زبانهای عبری، سریانی، پهلوی، اوستایی، سنسکریت، لاتین و... در ایران 💎 همراه با برگزاری کارگاههای آموزشی در شناخت ادیان جهان توسط استادان مجرّب ارتباط با ما 👇 @hasanasef
مشاهده در ایتا
دانلود
جهودکشان_داستان_کشتار_یهودیان.pdf
39.98M
📜 دستنویس جهودکشان (داستان کشتار یهودیان) موجود در کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی 👇👇 💎 @daroladyan
🏥 سلسله مراتب در كليساي شرق آشوري كليسا فقط مركزي براي عبادت محسوب نشده ، نقش نهادي و سازماني آن در اولويت قرار گرفته است. در اين سازمان هر يك از اجزا در رابطه اي ويژه با كل قرار دارد و هر يك وظايف خود را متناسب با جايگاه كسب شده، انجام مي‌دهد.در واقع كليسا، يك حكومت كوچك در درون يك امپراطوري بزرگتر است. در قديم نيز اين طبقه بندي وجود داشته است. در ايران كاتوليكوس كه امروزه به آن پاترياك ميگويند، رئيس كليساهاي شرق محسوب مي‌شد و تقريباً درجه‌اي همانند پاپ در روم داشت (ميلر، 310 : 1931). وي از بين اسقفان اعظم در شهرهاي بزرگ كه تعداد مسيحيان در آن بيشتر بوده انتخاب مي شده و چند اسقف ديگر را تحت نظارت خود داشته است. براي هر اسقفي معاوني بود كه زير نظر اين اسقف چند كشيش و شماس خدمت مي‌كردند(همان، 311). امروزه در كليساي شرق آشوري نه رتبۀ كليسايي وجود دارد كه در سه دستۀ كلي طبقه بندي مي‌شوند، رتبۀ شماسان، رتبۀ كشيشان، رتبۀ اسقفان.اين دسته بندي كلي با مناصب روحاني در كليساي ارتدكس شباهت تامي دارد (زيبايي نژاد، 90 : 1357).اما در درون هر رتبه، سه دستۀ مختلف قرار مي گيرد. رتبۀ شماسان عبارت است از : قاري ، دستيار ، شماس و شماس. قاري يا قاري وا/ qariva/ كسي است كه در برخي از مراسم مذهبي فقط حق دارد بخش هايي از عهد عتيق را قرائت كند. دستيار شماس كه به آن هوپتياكنا/ houpetiakena/ گفته مي‌شود، شماسي است كه مسئول تميز كردن كليسا و قدس القدس مي‌باشد. همچنين او حق دارد در طي مراسم بخش‌هايي از عهد عتيق و رسالات رسولان را قرائت كند. اما شماس يا دستيار كشيش فردي است كه همراه كشيش در تمام مراسم مذهبي از قبيل عقد، فوت، عشاي رباني و ... شركت كند (الف، 2 و 4). در رستۀ كشيشان، ابتدا يك كشيش ساده، يا قشيقا / qasiqa /قرار دارد كه مسئول برگزاري مراسم عبادي است. پس از وي خوري اسقف/ xoriosqof / قرار مي گيرد كه معمولاً دفتر دار اسقف محسوب مي‌شود. يعني اگر يك منطقه اسقف نشين باشد معمولاً يك نفر به عنوان دفتر دار انتخاب مي‌شود. خوري اسقف چشم و گوش اسقف و بازرس كليسا است. در مرحله بعد سركشيش يا آركدي ياكون / arkedei yakaun/ قرار دارد. سركشيش معمولاً براي يك منطقه انتخاب مي شود و كشيش‌هاي ناحيه تحت نظارت وي اداره‌ مي‌شوند و به نوعي سخن گوي اسقف محسوب مي‌شوند. (همو). در رستۀ اسقفان، ابتدا اسقف ساده قرار مي گيرد كه براي يك منطقه بزرگ مسيحي نشين انتخاب مي شود.از حيث اهميت نقش او در كليسا همچون نقش موسي (ع) براي هدايت قوم يهود در گذر از سرزمين مصر است. در اين رتبه بندي بعد از اسقف سر اسقف يا متراپوليد/ metrapolid / قرار دارد معمولاً پنج يا شش اسقف و يا حتي بيشتر تحت نظارت وي هستند. در اكثر كشور ها مترا پوليد در پايتخت آن كشور زندگي مي‌كند و واسط بين پاتريارك / pateriark/ و ساير اسقفان محسوب مي‌شود به اين فرد اسقف اعظم نيز مي گويند. پس از وي نيز پاتريارك قرار دارد كه بزرگترين مرجع كليسايي است و معادل پاپ در كليساي كاتوليك مي‌باشد. به پاتريارك در قديم كاتليكوس و جاثليق نيز ميگفتند. پاتريارك عالي ترين درجه كليسايي است كه مسئوليت سرپرستي كل كليسا در نقاط مختلف جهان را بر عهده دارد و تنها كسي است كه مي‌تواند مراسم دست گذاري اسقف اعظم را برگزار كند(همو). در كليساي كاتوليك (كلداني) نيز همين‌ طبقه‌بندي ‌با ‌تفاوت هاي‌ اندكي ‌قابل‌ مشاهده‌است. اين‌رتبه‌ها‌عبارتند از: رتبۀ شماس‌ها يا شمرش /samaras /رتبۀ كشيش‌ها يا قشا/ qasa / رتبۀ اسقفان يا اپسقوف / ?apseqou fa/. آن ها طبق سنت كليساي قديمي هنوز داراي يك پاتريارك هستند اما اين پاتريارك زير نظر پاپ عمل مي‌كند(الف ، 3). نكتۀ جالب در كليساي شرق آشوري، عدم حضور زن در اين سلسله مراتب است. حتي زن راهبه نيز در كليساي شرق وجود ندارد. البته رتبۀ زنان در ساير فرقه هاي كليسا از اين حد بالاتر نرفته است. هر چند گاه قديسه هايي در بين آن ها يافت مي‌شود كه به علت ممارست‌هاي ذهني و روحي به مقام بلندي دست يافته اند، اما رسيدن به مرحله شماسي نيز براي زن ها امكان پذير نيست. این مقاله نوشته سركار خانم فرزانه سجادپور است که از سايت آشور اقتباس شده است . کانال در تلگرام 👇 🆔 https://t.me/daroladyan 👇👇 💎 @daroladyan
فهرست مجموعه تاریخ فلسفه.pdf
5.98M
📕 Routledge History of Philosophy Vol: 1-10 From the Beginning to Plato EDITED BY C.C.W.Taylor فهرست 10 جلد تاریخ فلسفه راتلیج Routledge به زبان انگلیسی؛ 👇👇 در تلگرام 👇 📚 https://t.me/Iranvajahanlibrary در ایتا 👇👇 🆔https://eitaa.com/ketabhamrah
📕 Routledge History of Philosophy EDITED BY C.C.W.Taylor 📕تاریخ فلسفه راتلیج Routledge 10 جلد، به زبان انگلیسی؛ 👇👇 در تلگرام 👇 📚 https://t.me/Iranvajahanlibrary در ایتا 👇👇 🆔https://eitaa.com/ketabhamrah
📚📙📓📕📗📘📕📒📗📔📙📚 📣 مخاطبین فرهیخته و گرامی، درود بر شما 🔰 کانال تازه تأسیس کتاب همراه در ایتا زیر نظر این مرکز می باشد و با برنامه هایی که دارد مطمئن هستیم در آینده ای نزدیک بسیاری از کتابها و منابع دست اول مورد نیاز خویش را در آن خواهید یافت. ‼️دوستان عزیز لطفاً با در ایتا همراه شوید، چه همراهی شما مشوق فعالیتهای ماست ♦️ کانال ما در تلگرام 👇👇 📚 https://t.me/Iranvajahanlibrary 👇👇 🆔https://eitaa.com/ketabhamrah
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 کتاب صوتی در قالب نمایشنامۀ رادیویی ⚡️شرح مناظرات عالم بزرگ شیعی جناب سیّد محمد سلطان الواعظین شیرازی با علمای برجستۀ اهل سنت در شهر پیشاور پاکستان در ده شب 🔻 شب سوم کاری از مؤسسۀ انتشاراتی و تحقیقاتی موعود کانال در تلگرام 👇 🆔 https://t.me/daroladyan 👇👇 🆔 https://eitaa.com/daraladyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مرکز علمی، آموزشی و پژوهشی دارالأدیان برگزار می کند ⚡️کارگاه مقدمه ای بر شناخت دین یهود ، در 4 جلسه استاد آرش آبایی 🔰 درنگی بر نخستین جلسه کانال در تلگرام 👇 🆔 https://t.me/daroladyan 👇👇 🆔 https://eitaa.com/daraladyan
💠 مرکز علمی، پژوهشی و آموزشی زبانهای اختصاصی ادیان 💠 ⚡️ مژده - قابل توجه طلاب، دانشجویان رشته های دین پژوهی به ویژه مسیحیت ⚡️ 🔷 آغاز پیش ثبت نام دوره های جدید حضوری و آنلاین کلاسهای آموزش زبان سریانی 🔷 🏛 پس از استقبال بسیار خوبی که دانشجویان و طلاب محترم از برگزاری کلاسهای آموزش حضوری و آنلاین زبان عبری که توسط استاد آبایی در حال برگزاری است ، داشتند - بدلیل درخواستهای مکرر که از سوی طلاب ، دانشجویان، و حتی برخی از اساتید محترم حوزه های دین پژوهی داشتند، اقدام به برگزاری کلاسهای حضوری و آنلاین زبان سریانی با شرکت استاد می نماید: 👈🏿 زمان و شروع برگزاری کلاسها به زودی اعلام می شود. 🔻آموزش این زبانها بصورت حضوری و آنلاین می باشد و حضور در این کلاسها برای کلیۀ علاقمندان آزاد می باشد و هیچ محدودیت تحصیلی ویا سنی ندارد🔺 علاقمندانی که مایل به شرکت در این کلاسها می باشند، هرچه زودتر اقدام به ثبت نام نمایند. 🔰 علاقمندان جهت ثبت نام و یا دریافت اطلاعات میتوانند با تلفن زیر صبح ها ساعت 10 الی 13 تماس حاصل نمایند 👇 ☎️ : 02532902239 در تلگرام 👇 🆔 https://t.me/daroladyan 👇👇 🆔 https://eitaa.com/daraladyan
📓توراه و هفطارا با ترجمه فارسی 👇👇 🆔 https://eitaa.com/daraladyan
عهد عتیق و جدید.فارسی انگلیسی.pdf
5.89M
📒 کتاب مقدس: عهد عتیق و عهد جدید. 💠 دو زبانه.انگلیسی و فارسی. 💠 ترجمۀ فارسی بر اساس نسخه چاپ ۱۹۲۰ لندن معروف به فاضل خانی ست. 🔺 این نسخه جهت استفاده در مقالات و پایان نامه ها در بیان ترجمه انگلیسی آیات کتاب مقدس برای دانشجویان و اساتید بسیار کاربردی و مفید است 🔺 کانال ما در تلگرام 👇 🆔 https://t.me/daroladyan 👇👇 🆔 https://eitaa.com/daraladyan
قابل توجه همراهان عزیز بویژه دانش پژوهان و زبان آموزان گرامی درود بر شما از اینکه کانال ما را در ایتا دنبال می کنید بسیار خوشحال و سپاسگزاریم ولی به اطلاع همۀ عزیزان می رسانیم که کانال اصلی مرکز که سابقۀ 8 ساله دارد در تلگرام است و شما میتوانید در آنجا به بسیاری از مطالب، و مقالات و حتی مستندهای گوناگون و متنوعی دسترسی داشته باشید که بسیاری از آنها را فعلا در ایتا نمیتوان بارگذاری نمود. لذا به همۀ عزیزان توصیۀ می کنیم چنانچه از تلگرام استفاده می کنند و در صورت تمایل ، عضو کانال دارالأدیان در تلگرام شوند . 💠 🙏 جهت پیوستن به کانال ما در تلگرام 👇 📚 https://t.me/daroladyan
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 ( در 3 قسمت ) 💠 همراه با نویسندۀ پرفروش ترین کتاب سال امریکا «راجر مورنو» و افشاگری وی که سالها در یکی از انجمن های شیطان پرستی و فراماسونی عضویت داشته است. ⚡️راجر مورنو دراین مستند اسرار تکان دهنده ای از چگونگی عضویت خویش در این انجمن مخوف و جزئیات و نحوۀ مراسم و ارتباطات خود با شیطان بیان می کند. و اینکه بالاخره چه کسانی باعث شدند تا او بتواند از این ورطۀ هولناک شیطانی نجات یابد. با ما همراه باشید .... 🔰 ♦️بخش هایی از این مستند در مستند ظهور قسمت 27 تا 31 گنجانده شده است ولی ما در اینجا این مستند را که کاری است از مرکز تحقیقات هارت، و با زیرنویس فارسی بطور کامل در اختیار همراهان فرهیخته قرار میدهیم. ♦️جهت آگاهی بخشی لطفاً این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید ‼️ در تلگرام 👇 🆔 https://t.me/daroladyan 👇👇 🆔 https://eitaa.com/daraladyan
فعال کردن قلم قرآنی در گوشی موبایل 👇👇 🎧 https://eitaa.com/sovtitasviri
base.apk
12.05M
👌سلام، گوشیتون رو توی سی ثانیه به قلم قرآنی تبدیل کنید! 📚برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» رو از فایل بالا نصب کنید و از قرائت قرآن با صفحه ی عثمان طه با صوت ۳۰ قاری بین المللی لذت ببرید. علاوه بر اون از تفسیر المیزان، نمونه، نور، و تفسیر روایی برهان هم میتونید استفاده کنید. ضمن اینکه ترجمه ی گویا هم داره و امکانات دیگه ای که باید خودتون تجربه کنید. برای نصب فقط کافیست فایل بالا را نصب کنید التماس دعا 👇👇 🎧 https://eitaa.com/sovtitasviri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔯 (1) 🕎 پیامبران دروغین یهودی و دسیسه‌های رازآمیز 💠 بخش اول، قسمت 1 https://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-sect/3023/ 💎شابتای زوی Shabbetai Zevi- پیامبر دروغین و یهودیِ مسلمان شده‼️ فضای پرهیاهوی مسیحایی که در حوالی نیمه سده هفدهم آفریده شد و به انقلاب پوریتانی انگلیس و موج گسترده انتقال نیروی انسانی به قاره آمریکا پیوند خورد، طبعاً باید، چون ماجرای دیوید روبنی در سده پیش، “مسیح” خود را می‌آفرید. چنین بود که در سال ۱۶۶۵‌ شابتای زوی ظهور کرد. شابتای زوی (۱) (۱۶۲۶-۱۶۷۶) در بنادر غربی عثمانی “ظهور” کرد؛ نخست ادعا کرد که مسیح است ولی مدتی بعد، در زندان عثمانی، ادعای خدایی نمود. کمی بعد به اسلام گروید. پیروان شابتای یهودیانی بودند که به بازار او رونق می‌دادند. با گروش شابتای به اسلام، پیروان یهودی او نیز “مسلمان” شدند و چون مارانوهای مسیحی فرقه‌ای از یهودیان مخفی را در جهان اسلام بنیان نهادند که دونمه نامیده می‌شوند. سیر تکوین ماجرای شابتای زوی و دعاوی او و ترکیب پیروانش پیش نمونه ظهور سه “پیامبر” دروغین و نامدار دیگر در دو سده‌ پسین است: یاکوب فرانک در شرق اروپا، نمود در هند و علی‌محمد باب در ایران. “ظهور” شابتای زوی مقارن با دوران سلطان محمد چهارم در عثمانی (۱۶۴۸-۱۶۸۷م.)، اواخر سلطنت شاه عباس دوم صفوی (۱۶۴۲-۱۶۶۶م.) و اوایل سلطنت شاه صفی دوم (۱۶۶۶-۱۶۹۴م.) در ایران است. شابتای زوی از حمایت یک پیامبر دروغین به ‏نام ناتان غزه‌ای برخوردار بود و درواقع تکاپوی این دو سناریوی واحدی را رقم زد. مردخای زوی پدر شابتای زوی از یهودیان مهاجر از جنوب اروپا بود که در بندر ازمیر مستقر شد. او کارگزار و واسطه برخی تجار هلندی و انگلیسی بود و خود و پسران بزرگش، الیا و یوسف، تجار ثروتمند ازمیر بودند. شابتای در نزد یوسف بن شائول اسکاپا (۲) (۱۵۷۰-۱۶۶۲)، حاخام بزرگ بندر ازمیر، تحصیل کرد و در ۱۸ سالگی به مقام حاخامی رسید. یوسف اسکاپا از یک خاندان یهودی مهاجر از کاستیل بود. گفته می‌شود شابتای از نوجوانی کتاب زوهَر [ زُهَر ] و سایر رساله‌های کابالایی را مطالعه کرد و جذب این فرقه شد. او در سال‏‌های ۱۶۵۱-۱۶۵۴ به سفر پرداخت و مدتی در سالونیک و قسطنطنیه (استانبول) اقامت گزید. در سال ۱۶۶۴ در قاهره با یک زن یهودی بدکاره ازدواج کرد. این سومین ازدواج شابتای است. در این زمان دعاوی مسیحایی شابتای زوی آغاز شد. جئوفری ویگودر (مورخ یهودی) می‌نویسد: سارا همسر شابتای، از یک خانواده مارانو مستقر در لهستان بود. او به آمستردام مهاجرت کرد و چون بسیار زیبا بود به فحشا اشتغال ورزید و سپس به قاهره رفت. سارا اعلام کرده بود که تنها با “مسیح” ازدواج خواهد کرد و لذا در مراسم عروسی‌اش، شابتای او را عروس مسیح نامید. این به تأسی از سنت ازدواج هوشع (۳) “پیامبر” یهودی، با فاحشه‌ای به‏ نام جومر (۴) دختر دبلایم بود. (۵) نام اصلی ناتان غزه‌ای (۶) (۱۶۴۳-۱۶۸۰) آبراهام ناتان لوی است. پدرش، الیشا حییم بن یعقوب لوی معروف به اشکنازی (۷) چنان‌که نام او نشان می‌دهد به خاندان سرشناس لوی تعلق دارد. او از لهستان یا آلمان به سرزمین عثمانی مهاجرت کرد و در بیت‌المقدس سکنی گرفت. الیشا حاخامی سرشناس با گرایش‏‌های کابالی بود و رئیس یهودیان اشکنازی مقیم بیت‌المقدس به ‏شمار می‌رفت. 1 در تلگرام 👇 🆔 https://t.me/daroladyan 👇👇 🆔 https://eitaa.com/daraladyan
در سال ۱۶۵۰ الیشا لوی و سولومون ناوارو (۸) به عنوان نماینده یهودیان فلسطین به شمال آفریقا سفر کردند. سولومون ناوارو از خاندان زرسالار ناواروی پرتغال و از خویشاوندان آبراهام ناوارو (سفیر کمپانی هند شرقی انگلیس در دربار اورنگ زیب) است. سولومون ناوارو در این زمان از سران فرقه کابالا بود. این دو در بازگشت از سفر فاس، مدتی در ونیز و سایر بنادر ایتالیا مستقر شدند و برخی رساله‌های کابالایی، از جمله رساله یوسف کارو (۱۶۵۴) و حواشی آبراهام گالانته بر ظُهَر (۱۶۵۵)، را در ونیز به چاپ رسانیدند. یوسف بن افرائیم کارو (۹) (۱۴۸۸-۱۵۷۵) از یهودیان طلیطله بود که ابتدا به پرتغال و سپس به عثمانی مهاجرت کرد. کارو بنیان‌گذار هسته‌های فرقه کابالا در عثمانی و مصر و از اندیشه‌پردازان مهم کابالا در نیمه دوم سده شانزدهم به شمار می‌رود. سولومون مولخو در زمان مأموریتش در عثمانی با یوسف کارو رابطه داشت. آبراهام بن مردخای گالانته (۱۰) و برادر بزرگ و استادش موسی نیز از اندیشه‌پردازان و رهبران فرقه کابالا در نیمه اول سده هفدهم بودند. سولومون ناوارو در زمان استقرار در ونیز “مسیحی” شد و الیشای اشکنازی به آلمان و لهستان رفت. او سپس از طریق مصر به فلسطین بازگشت. الیشا تا پایان عمر (۱۶۷۳) به عنوان نماینده یهودیان مستقر در فلسطین سفرهای مکرر به استانبول، بالکان، بوداپست، وین و فاس (مراکش) داشت و به تبلیغ “پیامبری” پسرش ناتان و شابتای زوی و ترویج عقاید رازآمیز کابالا اشتغال داشت. وی مورد احترام فراوان سران یهودی مصر و شمال آفریقا بود. الیشا در آخرین سفر خود در مراکش درگذشت. (۱۱) ناتان غزه‌ای قاعدتاً برای دور بودن از تیررس دولت مرکزی عثمانی از یکسو و ارتباط نزدیک با شمال آفریقا و جنوب اروپا از سوی دیگر، در بندر غزه ماند و همچنان به “مکاشفات” و پیشگویی‌‏های “پیامبرانه” خود ادامه داد. او این “مکاشفات” را طی نامه‌هایی به شابتای زوی و حاخام‌های هوادار او در تمامی مراکز محل زندگی یهودیان، در اروپا و شمال آفریقا و خاور نزدیک، اعلام می‌کرد. در سپتامبر ۱۶۶۵، ناتان غزه‌ای طی نامه‌هایی “مکاشفه” جدید خود را چنین اعلام کرد: شابتای بدون جنگ سلطنت را از سلطان عثمانی خواهد گرفت و سلطان را به خدمتگزار خود بدل خواهد نمود. چهار یا پنج سال بعد، اسباط ده‌گانه را خواهد یافت؛ ربکا، دختر ۱۳ ساله موسی نیز ظهور خواهد کرد و با شابتای ازدواج خواهد کرد. در زمان غیبت شابتای از قسطنطنیه، سلطان علیه او خواهد شورید و سراسر سرزمین عثمانی را، جز غزه، آشوب فراخواهد گرفت. (۱۹) گفتیم که سرنخ ماجرای شابتای زوی را باید در کانون زرسالاری آمستردام جست. دلایل کافی برای اثبات این ادعا موجود است. اسحاق ابواب نخستین حاخام قاره آمریکا و اندیشه‌پرداز بزرگ زرسالاری آمستردام پس از مرگ مناسه بن اسرائیل (۲۰) حامی و مروج اصلی شابتای زوی و ناتان غزه‌ای بود و موسس زاکوتو مهم‌ترین رهبر فرقه کابالا در ایتالیا، (۲۱) نیز به شدت از شابتای حمایت می‌کرد. (۲۲) 2 👈🏿 ادامه دارد .... در تلگرام 👇 🆔 https://t.me/daroladyan 👇👇 🆔 https://eitaa.com/daraladyan
⚡️ پیامبر دروغین ناتان غزه ای 👇👇 🆔 https://eitaa.com/daraladyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 کتاب صوتی در قالب نمایشنامۀ رادیویی ⚡️شرح مناظرات عالم بزرگ شیعی جناب سیّد محمد سلطان الواعظین شیرازی با علمای برجستۀ اهل سنت در شهر پیشاور پاکستان در ده شب 🔻 شب چهارم 🔻 کاری از مؤسسۀ انتشاراتی و تحقیقاتی موعود در تلگرام 👇 🆔 https://t.me/daroladyan 👇👇 🆔 https://eitaa.com/daraladyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ⚡️ رخ سوم (چهار راه تمدن ها) 👈🏿 هفت رخ فرخ ایران نام مستندی فوق العاده است که در آن هفت هزار سال تاریخ تمدن ایران زمین را به تصویر کشیده شده است و نمادهای هر دوره از تاریخ ایران را در کنار یکدیگر به مخاطب ارائه می کند. در تلگرام 👇 🆔 https://t.me/daroladyan 👇👇 🆔 https://eitaa.com/daraladyan
12 چهره نامدار حوزه فقه و ادب و فرهنگ تجلیل شدند ⬇️⬇️ https://www.ibna.ir/fa/report/330109/ مراسم نکوداشت 12 چهره نامدار حوزه فقه و ادب و فرهنگ، همراه با مراسم رونمایی از تمبر یادبود آنان امروز 24 آذر 1401 در تالار وحدت برگزار شد. در «یادبود تجلیل از نام‌آوران ایران در همایش بین‌المللی مخطوطان مشرق‌زمین» 1- علامه سیّد احمد حسینی اشکوری، 2-دکترفتح الله مجتبایی، 3-آیت الله سیدمحمود مرعشی نجفی، 4-استاد محمدعلی موحد، 5- آیت الله سیدمصطفی محقق داماد، 6- استاد سیدعبدالله انوار، 7- دکترغلامحسین ابراهیمی دینانی، 8- دکترمهدی محقق، 9- دکترعلی رواقی، 10- دکترنجفقلی حبیبی، 11- دکترعلی اشرف صادقی و 12- استاداحمد سمیعی گیلانی تجلیل شدند. علی حیدری یسائولی به عنوان دبیرهمایش، از دکترشالویی رئیس هیئت‌مدیره بنیاد رودکی و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی دعوت به سخنرانی کرد. شالویی بیان کرد: بنیاد فرهنگی هنری رودکی و تالار وحدت، افتخار می‌کند که میزبان چنین رویداد برجسته‌ای با حضور چنین نخبگان و فرزانگانی از این مرز و بوم باشد. چهره‌های نام‌آوری که برای جامعه فرهنگ و علم و ادب ما شناخته شده هستند. آنچه به عنوان رسالت امروزی ما مطرح است، معرفی چنین چهره‌هایی به جوانان و نسل نو است. این چهره‌ها، به مانند اسوه‌هایی پایدار برای جوانان اند. وی بیان کرد: ما در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، بیشتر اهتماممان بر آن است که نسل جدید و نوپای امروزی با چنین شخصیت‌های موثر و تاثیرگذاری آشنا شوند. نه حتی برای مسلمانان بلکه برای سایر ادیان نیز، چنین فرزانگانی می‌توانند نشانه ترقی باشند. باید تا جایی که می‌توانیم نور چنین انواری را به جهان برسانیم. شالویی گفت: امیدوارم در آینده نیز از این دست برنامه‌ها برای معرفی بزرگان، فراوان داشته باشیم. برای معرفی باید از همه ابزارهای موجود، خاصه ابزارهای هنری، بیشتر بهره بگیریم؛ چه سینما، چه حوزه‌های تجسمی و چه موسیقی. دکترسیدمصطفی محقق داماد، فیلسوف برجسته ایرانی، دیگر سخنران این مراسم بود. وی سخنرانی خود را با اشعاری آغاز کرد: «آن را که علم و دانش و تقوا مسلم است/ هرجا قدم بنهد، قدمش خیر مقدم است/ کس را به مال نیست بر اهل کمال، فضل/ علم است آنچه مظهر اولاد آدم است». محقق‌داماد پس از تبریک و تشکر از برگزارکنندگان، استادان حاضر در مراسم را از بزرگان فرهنگ این کشور معرفی کرد و گفت: هرچه بگویم کم گفته‌ام. به دلیل سن زیادی که بر من گذشته، بر تاریخ فرهنگ این کشور در قرن معاصر نسبتا مطلع هستم. روزی را به خاطر دارم که در قم، تنها دو کتابخانه وجود داشت، یکی کتابخانه فیضیه و دیگر آستان مقدسه فاطمه معصومه(س)، وقتی این هنگامه بزرگ تاسیس شد، به سان پناهگاهی برای اهل پژوهش در آمد. در کتابخانه مرعشی نجفی نیز، حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی زحمات زیادی کشیدند و کتاب‌ها را به رنج و تلاش خود تهیه می‌کردند. این‌ها همه سابقه‌های فرهنگی ماست. وی افزود: بزرگان حاضر در این مراسم پاسداران زبان پارسی هستند که ما باید به این زبان آشنا باشیم و به آن افتخار کنیم. تمدن اسلامی وقتی آگاهی‌سازی می‌کند که ما به آثار این بزرگان مراجعه می‌کنیم. محقق‌داماد با اشاره به آیه « هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ» «آیا دانایان و نادانان با هم برابرند؟» بیان کرد: مخاطب این سوال، وجدان بشری است. عقل سلیم و خردمند بشر پاسخ آن را می‌دهد: هرگز برابر نیستند. خدا نکند روزی برسد که شاهد پاسخ‌هایی بر خلاف وجدان بشری در جامعه باشیم. وی اضافه کرد: روزگاری استقبال از کتابخانه‌ها کم بود اما به حمدالله به تدریج آن فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی همچون تمدنی بزرگ در ایران شکوفا شد. خدایا این نعمت را از ما مگیر. 1 👇👇 🆔 https://eitaa.com/daraladyan