eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
964 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
994 ویدیو
443 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
💢روغن سفرجل(به) و تسکین سردرد گرم صفراوی با مشارکت معده 🔹👈در سردردهای به مشارکت معده که علت صفرای در معده است، تدهین معده و سر به روغن سفرجل(روغن به) مسکن بسیار مناسبی است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔کانال تخصصی مغز و اعصاب https://eitaa.com/Neurology1401
یکی از بهترین تنقیه عصب از اخلاط غلیظ ترکیب گلقند با ماءالاصول است. ــــــــــــــــــ 🆔کانال تخصصی مغز و اعصاب https://eitaa.com/Neurology1401
🔹👈اگر قوّه قوی و آلت مطاوع باشد(یاری دهد)، و حاجت شدید بود از آنچه موجب عِظَم است، در اینصورت، عِظَم تنها نباشد، بلکه قوّه با عِظَم، سرعت نبض را نیز زیاد می کند. 🔹👈چرا؟ بنا بر تحصیل استیفای مطلوب، یعنی تطفیه، که حسب واجب از عظم حاصل نشد. 🔹👈اگر حاجت اشدّ از آن بود، در این حالت، با عظم و سرعت، تواتر نیز منضمّ گردد، تا حاصل نماید استیفای مطلوب خود به تمامه که از عظم و سرعت باقی مانده. 🔹👈از این معلوم شد که زمان خروج حاجت از اعتدال در ابتدا عظم حاصل می شود به شرط عدم مانع، بعد سرعت بعد تواتر. 🔹👈 و عند عود به اعتدال و زوال حاجتِ زاید، اول تواتر زایل می گردد، بعد سرعت و بعد عظم. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
🔰 کتابخانه دارالحکیم مجموع آثار 14 جلدی حکیم سید محمد حسین عقیلی خراسانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
✅کتابخانه دارالحکیم کتاب چهار جلدی قانون فی الطب شیخ الرئیس ابن سینا. به زبان عربی از روی چاپ بیروت تحقیق ابراهیم شمس الدین ــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
💢 انضغاط قوه در نبض شناسی سه سبب موجب صغر نبض است: 1⃣🌹 صلابت آلت 2⃣🌹ضعف قوه 3⃣🌹قلت حاجت علاوه بر این سه اسباب نبض صغیر، سبب چهارمی4⃣ نیز موجب صغر نبض می گردد،و آن «انضغاط قوه» است، تحت ماده غذایی یا خلطی. و اگر چه قوه در اصل قوی بود، لیکن به واسطه انضغاط موجب صغر می گردد. 1⃣🔹 گاها در اول نوبت های تب، به سبب کثرت کمیت و کیفیت اجتماع اخلاط عفن، انضغاط قوه شکل می گیرد. 2⃣🔹گاها انضغاط قوه و عدم اقتدار آن بر تکمیل انبساط، با وصف موجود بودن اسباب عِظَم، از غذا، ورود غذای کثیر المقدار بر معده است، و بنا بر آن، لحوق گرانی بر قوه و سستی حرارت غریزی است. ــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
قابل توجه دوستان بزرگوار. کلاس ها فقط حضوری است.
💢جنس نبض مأخوذ از حرکت: سرعت و بطیء نبض 1⃣🌹سرعت نبض : آن است که تمام کند حرکت را در مدت قصیر به نسبت زمان معتدل و معتاد. 👈 پس سکونات او متقارب است. این دال بر کثرت احتیاج دل به هوای بارد است. 2⃣🌹بطیء نبض : ضد سریع است، یعنی حرکت را در مدت طویل از معتاد تمام کند. 👈پس سکونات او متباعد است. این دال بر قلت حاجت دل به هوای بارد است. و ضعف قوه لازم آن است. ـــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
🔰👈بعضی معاصرین می نویسند که نبض سریع الانبساط و بطیءالانقباض با سکون متوسط، بر یکی از چهار اعراض دلالت می کند: 1⃣🌹یکی بر خفقان(بنا بر استنشاق به جهت حرارت قلب به سبب جذب نسیم برای تسکین حرارت) 2⃣🌹دوم بر وجع(یکی اینکه حرارت لازم درد است،دوم آنکه طبیعت مدبر بدن و خادم اوست، پس در صورت درد طبیعت در تدبیر آن متحیر می شود.پس منجذب می شود مائیت بدن و مترشح می شود بر موضع مؤوف ) 3⃣🌹سوم بر نار فارسی 4⃣🔹چهارم بر استعمال سمومات و مخدرات(مثل افیون و سنبل) به قدر قوت. 🔰سبب کیفیت نبض ثالث و رابع یعنی(نار فارسی و سمومات) آن است که بنا بر احتباس حرارت به تسدید و تخدیر روح، حاجتِ به استنشاق زیاده تر می گردد. ✅ نکته: و اینکه از نظر حقیر چون وجع، تنها معین و متابعت به گرمی ندارد، و برودت که کیفیت فاعله است و خشکی که با انقباض تفرق اتصال ایجاد می کند، هم موجب وجع می شود، بنابراین بهتر بود قید «وجع حار» مرقوم می شد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شخصی که عِظَم نبض دارد، ولی قوهٔ محرکهٔ نبض ضعیف باشد(نبض ضعیف که با فشار انامل به رگ حرکت او باطل گردد، یعنی با ادنی انغماز باطل گردد)، نشان از این دارد که شخص فرط صلابت شریان دارد، و در این حالت نباید به این صلابت شریان اعتنایی کرد(چون در این حالت ضعف غیر حقیقی است)، و باید طبق همان عِظَم نبض برنامه دارویی را تنظیم کرد. 💢نبض عظیم موقوف بر سه امر است: 1⃣🔹یکی بر کمال حرکت انبساط، که حاصل می شود به قوّت قوّه 2⃣🔹دوم لین آلت(که در شخص مذبور روئیت نشد) 3⃣🔹 شدت حاجت 💢جالینوس می فرماید : نبض عظیم سبب دیگری هم دارد که می تواند به علت قلت روح نفسانی باشد. ✅ نکته و اشکال: در تعظیم نبض بیان شده هر گاه رگ صلب باشد، تعظّم او حاصل نمی شود، اگر چه قوه قوی و حاجت شدید باشد. 🔹👈 با توجه به داده های فوق، صلبی آلت، موجب تعظیم نبض نمی شود. اما چرا در این شخص با توجه به صلبی آلت، عظم نبض وجود دارد. 🔹👈پس باید متغیرهای دیگری هم بررسی شود. 👇👇👇 💢🔹 سبب ضعف نبض دو چیز است. 1⃣🔹ضعف قوه 2⃣🔹 صلابت رگ 👇👇 💢👈 شیخ الرئیس از اسباب مغیره نبض ضعیف هشت چیز ذکر کرده اند. 1⃣🔹اول همّ است. 2⃣🔹أرق است.(بیداری مفرط) 3⃣🔹استفراغ(استفراغ خواه به مواد صالح، خواه به مواد فاسد، مضعف نبض است) 4⃣🔹 نحول یا لاغری بدن است. بنا بر غور غذا بود. چون ارواح و قوا ضعیف می گردد. 5⃣🔹خلط ردئ که اغماز حرارت غریزی می کند. و بواسطه آن قوا ضعیف می شود. 6⃣🔹 ریاضت مفرط 7⃣🔹حرکت اخلاط و ملاقات آنها به اعضای شدید الحسی مثل قلب و ریختن آن اخلاط به قلب 8⃣🔹جمیع محللات ✅👈 غسل به آب گرم در حمام حتی که تحلیل به افراط شود، نبض را ضعیف می کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
24.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹صحبت های تأمل برانگیز دکتر حسن اکبری : چرا وزارت بهداشت ایران از دستورات سازمان(صهیونیستی ) بهداشت جهانی کورکورانه تبعیت می کند؟!... علت فوت بیماران کرونایی در بيمارستان ها... نمک طبیعی ایران به فرانسه صادر می شود و مردم خودمان باید نمک تجزیه شده با ید شیمیایی مصرف کنند... علاقه مندان به سبک زندگی صحیح و تغذیه سالم ما را دنبال کنید : @Ostadkhosravi
39.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما نان میخوریم؟؟؟ ۵۶ ماده شیمیایی به آرد سفید اضافه میشود❗️
غَسل به آب چشمه های مسخّن(مثل کبریتیه و مالحه) در ابتدا موجب گرمی بدن می شوند و بعد که نوبت تحلیل قوه رسید، موجب سردی بدن می شوند. بنابراین نبض در ابتدا قوی و سریع است و در انتها که به تحلیل قوه رسید بواسطه بازشدن مسام بدن و خروج حرارت غریزی و سرد شدن اعضا، نبض ضعیف و صغیر و بطیء متفاوت می شود. ــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
و نبض و تأثیرات مخرب این افزودن های قاتل 🔹👈با خوردن معدنیات و مجمودات مثل مس و آهن و... که در نان و قرص های آهن و... به بهانه کمبود بدن ما به آنها وجود دارد، نبض بطیء می شود. و رطوبات بدن خشک می شود. 💢👈چرا؟ 🔹👈چون با خوردن آنها بصورت قرص، موجب افنای رطوبت بدن می شوند(حتی رطوبت اصلی بدن را خشک و نابود می کنند). 🔹👈چون بنا بر تجفیف مائیت، جاذب هستند، و اکثرا سدّه قوی بنا بر جذب رطوبت و تحلیل آن ایجاد می کنند. 🔹👈 پس تحجّر باعث مسدود شدن مجرای عروق صغار می شود و روح را غلیظ می کند. 🔹👈یکی از علت هایی که عرض می کنیم نان بازاری ایجاد سدّه می کند، و موجب کسالت و غلظت خون می شود و عمر را کم می کند، همین است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
خوردن این معدنیات قاتل به افراط که توسط نان و قرص های به اصطلاح مولتی ویتامین و قرص آهن و... به خورد ما داده اند، علاوه بر موارد فوق،این معدنیات و جمادات، موجب احتقان روح و رطوبت در رگ های عضو که در آن سده ایجاد شده می شود، و بنا بر احتباس حرارت و رطوبت عفونت ایجاد می شود. و در این حال روح به عضو نمی رسد و مورث غانغرایا نیز می شود، یا موجب سردی شدید پا می شود. گاها سردی ها و یخ زدگی های دست و پاها که عموما همه را گرفتار کرده، یک سببش بنا بر عدم فعل روح و عدم نفوذ روح به عضو، استفاده از همین قرص ها و نان بازاری است. ــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
تا کی قرار است پزشکان و طبیبان ایرانی مقلد WHO باشند، و خودشان در طب اجتهادی نداشته باشند؟ البته این عدم اجتهاد، در طبیبان طب سنتی هم وجود دارد. اما در پزشکان طب رایج بیشتر است. متأسفانه عدم اجتهاد به طب ما را وابسته کرده است. و این بود که در زمان «فتنه کرونا» هیچ توجه ای به مقوله درمان با طب سنتی نداشتند، فقط به خود و استانداردها و پروتکل های وارداتی WHO به اندازه خدا اعتبار بخشیده بودند. و حرف دلسوزان و با تجربه های طب سنتی را گوش ندادند. و همه غیر از خودشان را بی سواد شمردند، در حالیکه خودشان هم فقط یک مقلد محض بودند. من بی سوادم، اما تو یک مقلدی، و سوادت وارداتی است.
بخش اعظمی از این یخ زدگی دست و پاها غلظت خون ها کم خونی ها تب ها عفونت ها انسدادها پیوندهای کبدی تخریب کبد و طحال گرفتگی عروق قلبی کسالت صبحگاهی درد استخوان ها گودی زیر چشم ها نان بازاری و قرص های آهن و مس و... است. من بی سوادم ولی تو یک مقلد محض هستی و سوادت وارداتی است. تو هیچ اجتهادی نداری.
نبض موجی دلالت بر رطوبت دارد. 🔹👈در استسقاء و لیثرغس و رطوبت مستوی، نبض موجی است، و آلت لین است(یعنی قوام الت لین است). 🔹👈در زمان استحمام بعلت رطوبی بودن بدن، نبص موجی می شود. در زمان استحمام رطوبت نه طبعی است، و نه مرضی است، بلکه عارضی است. 🔹👈هرگاه حمام به آب شیرین و به اعتدال استعمال شود، جرم شریان رطب می شود، و نبض موجی می شود. 🔹👈 و کلا در ابدان رطوبی که مرطب طبعیّه با غذاست، به قول علامه شیرازی در شرح قانون، که هر گاه جرم شریان به غذا اغتذا کند، چون رطوبت ایجاد می کند، مهیا به تمدد و قبول انغماز می گردد و همین موجب لین شدن رگ می شود. 🔹👈در استسقای لحمی ترطیب بدن ظاهر است، اما در استسقای زقی(زقی در لغت به معنای خیک و مَشک است)، با وجود رطوبت محصور غیر عام، بدن خالی از بورقیت نیست. 📕 بورقیت معرب بوره است. منظور از بورقیت در اینجا رطوبت بورقی است که با وجود رطب بودن ایجاد خشکی در بعض اعضای دیگر بدن می کند. ✅ در استسقای زقی با وجود تجمع آب در میان صفاق و مراق ممکن است اعضای دیگر دچار خشکی شوند. ـــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
🔹👈اگر رگ در نبض گیری صلب بود، باید اشتباه با نبض قوی نشود،(از جهت کثرت نفوذ هر دو به سر انگشتان، و کثرت انغمار انامل از آنها). 🔹👈 فرق بین اینکه نبض قوی است یا بواسطه صلبی آلت به قوی شبیه شده، این است که اگر رگ از فشار سر انگشتان منغمز شود، و بعد انگشتان را با قوت دفع کند، پس قوی باشد، و اگر نبض قوی نبود و همینکار را با سر انگشتان انجام داد،پس رگ صلب است. 🔹👈بنابراین در قوی و ضعیف بودن نبض، صلبی و لینی رگ را در نظر بگیرید. ـــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
🔹👈اگر جرم عروق متمدد گردد، نبض صلب می شود. 🔹👈مثلا در زمان بحران، از شدت مجاهدت در بدن، تمددی برای دفع ماده مرض به سر، یا معده یا مثانه یا روده ها ایجاد می شود. 🔹👈وقتی ماده به سبیل اسهال بخواهد دفع شود، تمددی در عروق حاصل می شود. پس نبض صلب می شود. ✅ بنابراین زمان استفاده از مسهلات قوی و زمان بحران، نبض باید صلب باشد. چون در تمام بدن تمددی در عروق به جهت دفع ماده ایجاد می شود. ــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
غَسل در آب حمّات مجفف( یعنی چشمه هایی که قوّت مجفّفه بر آن غالب است،خواه سرد باشد،خواه گرم،مثل آب شُبیّه و زاجیّه)، صلابت نبض را زیاد می کند. و به علت صلابتی که ایجاد می کند، در عِظَم نبض نقصان می آورد. ـــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
🔹👈تعریف نبض از زبان ابن سینا : 🌹 النبض حرکة من أوعیه الروح مؤلفة من انبساط و انقباض لتبرید الروح بالنسیم. 🌹نبض عبارت است از حرکت اوعیه روح، و از انبساط و انقباضی تشکیل شده است تا روح را بوسیلهٔ نسیم خنک گرداند. ✅🔹👈جناب اعظم خان می فرماید: 💢علت غایی نبض تدبیر روح به نسیم است(نه تبرید روح به نسیم). 💢این تدبیر متضمن دو فعل است: 1⃣🔹 یکی ترویح روح به ادخال نسیم بارد و تعدیل مزاج و حفظ او از احتراق و فساد است. 2⃣🔹دوم اخراج چیزی از روح که محترق شده، به واسطهٔ مصاحبت هوای گرم به سبب تردد در باطن. 💢✅ نکته: در بعضی نسخ «تبرید»، عوض لفظ «تدبیر» مرقوم است. و تدبیر اصحّ است، زیرا که غرض از جذب هوا آن است که حرارت روح زیادتر از آنچه طبیعت اوست نشود، پس محترق و متحلل نگردد، نه آنکه بارد و سرد گردد، و اگر روح سرد گردد استعداد او از قبول قوه حیوانی باطل می شود. ✅جناب قرشی «لتعدیل روح» عوض «تدبیر الروح» مرقوم کرده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر ابن سینا http://eitaa.com/daralhakim
اسباب امتلاء در بدن 1⃣🔹خوردن غذاها و نوشیدنی های مرطوب 2⃣🔹اکثار حمام مرطب خصوصا بعد طعام 3⃣🔹 موانع تحلیل مثل دَعَت(راحت و تن آسایی) 4⃣🔹ترک ریاضت و ورزش 5⃣🔹ترک استفراغ 6⃣🔹 ضعف هاضمه 7⃣🔹 ضعف دافعه 8⃣🔹قوت ماسکه 9⃣🔹ضیق مجاری ــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
ابن الیاس سبب سدر(سیاهی رفتن چشم) و دوار(سرگیجه) را چه می داند؟ ـــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim