eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
932 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
448 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 اهمیت طب و طبیب در نگاه علامه حسن زاده آملی رضوان الله علیه استکمال نفس ناطقه که ترقی وی از عقل هیولانی تا بمرتبه عقل مستفاد و مافوق آنست بدون کمال بدن که صحت آنست صورت نپذیرد چه این که بدن مبتلای به آلام و اسقام از استقامت افکار باز می ماند و سیر تکاملی انسانی برایش میسور نیست و یا به تعبیر دیگر انسان با کمک کشتی بدن تواند که در دریای بیکران هستی سیر کند و کافل حفظ و سلامت این کشتی علم شریف طب و طبیب عزیز است. چه فخر و مباهاتی و کدام پایه و سرفرازی برتر از این که چنین موهبت خدای سبحان نصیب نصاب انسان گردد؟ و به هر اندازه ارکان مزاج بایسته تر و اعتدال مزاج شایسته تر و اندام آدمی موزون و آراسته تر و تندرستی آن دلخواسته تر بود قابلی قوی تر و شریف تر برای بفعلیت رسیدن کمال انسانی وی بود چه این که بدن انسان و جمیع قوا از طبع تا عقل وی وسائل پیشرفت و تور شکار اویند و انسان با حفظ وصف عنوانی ،انسان شکار او علوم و معارف و درک حقائق است. 📙منبع : هزار و یک کلمه،کلمه اول کتاب ده رساله فارسی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شور چشمی و چشم زخم و تاثیرات نفسانی 🎙علامه حسن زاده آملی (ره) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
▪️طبیعت با انسان معتدل المزاج همگام است 🔅علامه حسن زاده آملی : 🔹 آیا یک کسی می‌تواند در تمام امور اِداره‌‌‌ی بدن خود، اَعَم از خوردن و خوابیدن، نحوه‌‌ی خوردن ... راه اعتدالی را در پیش بگیرد، بطوری که بین بدن او با نظام هستی، وفق برقرار شود؟ آیا این اعتدال مزاج ممکن است؟ بله. نه تنها ممکن است بلکه محقّق هم شده است. همانند انسان‌ کامل، که اگر دیگران به بدن او ضربه وارد نکنند او از ناحیه‌ی خودش هرگز به بدن خود ضربه نمی‌زند و بین او و نظام طبیعت دائماً وفق است و لذا در عالم طبیعت، هیچ‌گاه مرگ و مریضی به او روی نمی‌‌آورد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 علامه حسن زاده آملی و تسلط بر علم طب و تشریح بسالی چند اندر علم ابدان بنزد اوستاد طب فنان ز قانونچه گرفته تا به قانون فرا بگرفته ام مضبوط و موزون مراد از اوستاد طب حضرت علامه کبیر شعرانی رحمة الله علیه است. حضرت مولی علامه حسن زاده آملی در زندگینامه خویش از اوستاد طب چنین سخن می گوید: المعلم العصر، فخر العلم ، مفخر الاسلام ، آية الله العليم العلام العلامة ذي الاستاذ الاعظم حاج میرزا ابوالحسن شعرانی افاض الله علينا من بركات انفاسه القدسية النفسية. اين قهرمان علمی در گردآوری علوم منحصر به فرد بود. احدی را از علمای معاصرمان ندیدم که در جمع علوم و احاطه بر آنها همتای او باشد او ادیبی بارع و صاحب قلم رصین و قولی ثقیل در فنون ادبی فارسی و عربی بود و زبانهای فرانسوی و عبری و ترکی را تمام و کمال می دانست و به انگلیسی هم به مقداری که نیازش را به آن برآورده سازد آشنایی داشت . او فقیه مجتهد جامع تمام شرایط فقهیه ، فیلسوف الهی متبحر حکیم متضلع در حکمت متعالیه و مشائیه و اشراقیه ، متخصص در علوم ریاضیه به ویژه در علم فلك بود. طبیبی بود که شرح الاسباب و قانون شیخ رئیس را درس می داد. کتابهایی که در رشته پزشکی در محضر علامه شعرانی تتلمذ فرمود عبارتند از: 1⃣🔹قانونچه محمد بن محمود چغمینی. 2⃣🔹 شرح الاسباب نفیس بن عوض بن حكيم طبيب - تشريح 3⃣🔹کلیات قانون شیخ رئیس ✅👈حضرت استاد شعرانی در آغاز شروع به درس قانونچه ، با گفتار متینش به طور موجز نصیحت فرمودند برای عالم دینی شایسته است به تشریح و طب عارف باشد، تا توهم ننماید که کلیه اش زیر چانه اش آویزان است. علاوه یک عالم دینی در مسائل دیات و قصاص و حدود و اشباهها به علم تشریح بسیار نیازمند است. مکرر میفرمود به لطف خداوند در رشته های هیئت و ریاضی و نجوم در فهم از فارسی هیئت تا مجسطی و قانون بیرونی و زیج بهادری ، و در طب و تشریح از قانونچه تا قانون بوعلی و دیگر کتابهای این رشته ها معطلی ندارم یعنی آن منّه و قوه در استخراج مطالب آنها را دارم . ذلك فضل الله يؤتيه من يشاء. منبع : جلد دوم شرح دفتر دل علامه حسن زاده آملی شارح استاد صمدی آملی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
بزرگانی چون علامه حسن زاده آملی، رضوان الله علیه، و استاد ایشان علامه شعرانی رحمة الله علیه، با کتاب های طب سنتی قانون شیخ الرئیس اعلی الله مقامه الشریف، و قانونچه جناب چغمینی رحمة الله علیه و شرح الاسباب و العلامات نفیس بن عوض کرمانی رضوان الله علیه، و دیگر کتب طب سنتی عجین بوده اند. اما امروزه متاسفانه تعدادی از دوستان طب روایی، با خواندن کتاب های طب سنتی مخالفت دارند. امروزه با معرفی و تبلیغاتی که دوستان از طب اسلامی(طب روایی) دارند، بیشتر موجب ضعف این روش طبی شده است. اسلام طب دارد، خوب و صحیحش هم دارد، اما این روشی که بعضا دوستان طب اسلامی(طب روایی) دنبال می کنند، کمک به طب اسلامی نمی کند.
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 شیخ الرئیس رضوان الله علیه از قول جالینوس می فرماید: جهت علاج اسهال سددی، یکی از بهترین داروها که و دارد، (هو الفودنجی) است. می فرماید : در درمان قبل از غذا یک مثقال و بعد از غذا نیم درهم پونه بخورد. 📙القانون فی الطب، شیخ الرئیس اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔کانال مسبر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
حذف تصویر ابن سینا از روی جلد دفترچه بیمه : در میان کشمکش سایر کشورها برای مصادره ابن سینا ، به نظر می‌رسد تنها کشوری که می‌تواند ادعا کند ابن سینا در ایران قدیم به‌دنیا آمده، زیسته و درگذشته است، حتی برای تصویر پدر علم پزشکی بر روی دفترچه بیمه سازمان تامین اجتماعی هم اهمیتی قائل نمی‌شود و آن را به راحتی حذف می‌کند! در خرداد 1397 پس از پیگیری استاندار همدان و بنیاد بوعلی سینا ، بالاخره اعتراض‌ها نتیجه داد و سازمان تأمین اجتماعی از بازگشت تصویر حکیم بوعلی سینا با طراحی جدید و زیباتر بر روی دفترچه‌های بیمه خبر داد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 جناب در می فرماید: و فعل به اتمام رسد به سه امر: 1⃣🔹 اول تحصيل جوهر خلط كه بالقوة القريبة، شبيه به عضو مغتذى است، 2⃣🔹دوم إلصاق به آن عضو، 3⃣🔹سیم تشبیه به عضو مغتذي. 👈🔹و گاهی اخلال به اول شود، و این در مرض مسمی به است. 👈🔹و گاهی به دوم و این در است. 👈🔹 و گاهی به سیم و این در و است. ✅👈و این سه فعل به سه قوت به انجام رسد، و مشهور آن است که غاذیه وحدتش اعتباریست و مجموع این سه قوت است و آن قوتی را که از آن صادر می شود گویند، و آن است و به اندازه اختلاف نوعی اجزاء مغتذی، چه تشبیهات به عظم و لحم و شحم و رباط و عصب تباین دارند، پس به حسب اعضاء و اجزاء مرکب غواذیی مختلف بالنوع و بالعدد می باشد. 📙شرح مراتب طهارت، صمدی آملی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 💢 هر بدنی یک دارد که همان است. براساس ادلۀ عقلی یک بدن نمی­ تواند دارای دو نفس باشد؛ اگر چند روح بدن را تدبیر کنند، بدن دچار اختلال و فساد می‌شود، و فعالیت های آن با همدیگر ناسازگار و ناهماهنگ خواهد شد. از طرف دیگر بدن بدون مدبر، جسد بی جانی است که فاقد هرگونه فعالیت و حیات است، بنابراین فعالیت های متکثر و متنوع بدنی، در ذیل وحدت روح، هویت جهت­داری به خود می­ گیرند، و آنها را در راستای هدف واحد قرار می دهد. طبیعت به مثابه بدن انسان لازم است تدابیر و تصرفات در آن هماهنگ، در جهت واحد قرار گیرد. انسان ها انواع تصرفات را در طبیعت انجام می دهند، این تصرفات با همه تفاوت های آن، لازم است سازگار با طبیعت و در راستای سامانه نیازهای واقعی انسان باشد. از آن جا که مبانی، روش‌ها، اهداف و اغراض مختلف و گاه متضاد است و ادامه این روند، طبیعت را دچار بحران می‌کن، چنانکه امروزه شاهد آن هستیم. به لحاظ خصایص متعارف بشری که گرایش‌های متضاد و متکاثر دارند، در عمل خیلی دشوار است. در انسان زمانی مستقر می‌شود که تصرفات متعدد انسانی در ذیل حاکمیت توحید قرار گیرد. ، تصرفات در طبیعت را در محور واحدی قرار می دهد. در این صورت وحدت تدبیر شکل می­ گیرد و تصرف نیز هماهنگ با انسان و طبیعت خواهد بود. این سخن در مورد تصرفات مدرن، که گسترده، مستمر، عمیق، آسیب زا و ناسازگار با طبیعت است بیش از تصرفات سنتی، اهمیت پیدا می کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 بقراط در کتاب بیماری های حاد گفته است : هر گاه سخت و آب دهان لزج باشد، باید به دارندهٔ چنین حالتی داده شود، که خلط های غلیظ را رقیق می کند، و از چسبیدن برخی از آنها به قصبه ریه جلوگیری می کند، و با همین کار دم و بازدم بهتر می گردد. 📙بیماری های حاد، بقراط رحمة الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
اگر با این کتاب های درسی(درس اجتماعی کلاس پنجم ابتدائی)، کسی خون گریه کند، حق دارد. چون او عمیقا درک کرده است که جریان نفوذ در کشور ما به شدت فعال است، و محاسبات همه مردم و مسئولین را بهم ریخته است، و این خزعبلات را بار استعدادهای ناب فرزندان ما کرده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
سکنجبین دارالحکیم، ارسال به تمام نقاط کشور. 1⃣🔹 عسلی 2⃣🔹 شکری 3⃣🔹 عنصلی 4⃣🔹 بزوری ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهت هماهنگی و خرید به آیدی زیر پیام دهید. @masir_tebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ، باید از تأمین درخواست های «» خودداری ورزد. کسی که مطیع شد، و مشغول هم گردید، به احتمال قوی خواهد شد، و از صراط مستقیم ایمان منحرف». 📙 مرحوم میرداماد ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 واجب است که ، طبّ را برای جمع مال نخواهد، بلکه متذکّر باشد که نزدیکترین مردم به خدا، عالمترین و عادلترین و مهربانترین آنها به مردم است.» 📕 محمد بن زکریای رازی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 رسیدن به ، و دست یافتن به ، و «» به خداوند متعال و خلاصه، «» شدن، تنها در پرتو «» میسّر خواهد شد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 من می کوشیدم که با و به اسرار هستی پی ببرم، و بر اثر و ، قلبم روشن شد، و درهای و آن گاه درهای به رویم گشوده شد، و به اسرار دنیای الهی پی بردم، و چیزهایی فهمیدم که در آغاز، تصور نمی کردم رموز آن بر من مفتوح گردد». 📙 ملاصدرا اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
تسویل هم شانه توهم است. کسی که قوه توهم در وجودش قوی باشد، شبهِ استدلال می کند، و گمان می کند برهان است. طه آیه 96 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ واژه «تسویل» مصدر «سول» به معناى جلوه دادن چیزى است که نفس آدمى بر آن حریص است، به گونه‌ای که زشتی‌هایش هم در نظر زیبا می‌شود. «سَوَّلَتْ له نفسه کذا، زَیَّنَتْه له»؛ نفس او فلان چیز را برایش تسویل نمود؛ یعنی آن‌را برایش زیبا جلوه داد. «التسویل‏: تحسین الشی‏ء و تزیینه و تحبیبه إلى الإنسان لیفعله أو یقوله»؛تسویل یعنی نیکو نمودن، تزیین و محبوب کردن چیزی برای انسان، تا آن کار را انجام دهد یا آن حرف را بگوید. گفتنی است که «تسویل» در همه جا یا از طرف شیطان است، و یا از طرف نفس و جنود شیطان که می‌خواهند انسان را فریب دهند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 شایسته درگاه 💬 شیطان چه فایده‌ای برای مومن دارد؟ 🏷 گوشه‌ای از جلسه هشتم درس سلوک اجتماعی 💠 کانال استاد یزدان‌پناه @ostad_yazdanpanah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 همسر؛ راه رسیدن به خدا 💬 به یکی از عرفا گفتند: چطور به این مقام رسیدی؟ گفت: با این خانم! 🏷 گوشه‌ای از درس سلوک اجتماعی - جلسه هفتم: چهارشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه @ostad_yazdanpanah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی علم سکولار از مبدا و مقصد هستی بریده شود و صرفا به لاشه علم تنزل پیدا کند آنگاه عالِم چنین علمی مصداق يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا (روم/۷) می‌شود. دستگاه محاسباتی چنین عالِمی، چنان دچار فروکاهی به انگاره‌های صرفا مادی می‌شود که هیچ سهمی برای اراده‌های معنوی و فرامادی در تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها باقی نمی‌ماند و در چنان شرایطی بروز چنین پیش‌بینی‌های رسوا کننده‌ای که زشتی‌اش زیباییِ کلام را می‌پوشاند و صادق را به کاذب تبدیل می‌کند کاملا طبیعی است. دریغ از عمر جوانانی که عمرشان پای علم که نه، پای لاشه‌ی علم چنین معلمانی هدر می‌رود... بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 💢چرایی انتخاب یک روش تنقیه در بیماری . شوصه ورمی است که حادث می شود در حجابی که بر اضلاع خلف است و اضلاع خلف آن اضلاع اند که سرهای آنها به یکدیگر ملاقی نیست و آنها دو ضلع اند از هر طرفی پنج ضلع واقع است در تحت حجاب حاجز هر گاه انسان بر پشت بخوابد. 💢و علامتش : آن است که علیل را ممکن نیست که حرکت نماید؛ زیرا که در حین حرکت حجاب به تمدد عضلات بطن و آنچه به آن متصل است از احشاء متمدد می گردد و از آن وجع به هم می رسد و نمی تواند که به هیچ شکل بخوابد؛ زیرا که اگر بر جهتی که ورم در آن واقع است بخوابد ورم منضعط می گردد و اگر بر جهت مخالف آن بخوابد معلق می شود و از هر دو صورت وجع حادث می گردد و کم است که در شوصه مده به صدر و ریه بالا رود. 💢علاجش در اول امر حقنه است؛ زیرا که از فصد و اسهال انفع است. زیرا که جذب ماده از اسافل به اعالی به فصد مشکل است و رازی در ذات الجنب گفته است که اگر علت مایل به فوق باشد نفع فصد عظیم خواهد بود؛ و اگر مایل به سفل باشد عظیم نخواهد بود و شیخ گفته است که فصد از باسلیق به تنهایی از آن موضع قدر معتد به جذب نمی کند و مسهل مثور اخلاط و محرک آن است و در آن خطر است؛ خصوصاً در صورتی که طبیب عارف به احوال و طبیعت بیمار نباشد. و اگر مسهل را خفیف گرداند شاید که جز ثوران اخلاط حاصلی دیگر ندهد. و اگر سنگین نماید استفراغ بسیار موجب حادثه گردد. 💢 و اما حقنه : قليله الخطر و سريعه التاثير و ضماد در این مرض نفع نمی رساند به جهت قلت وصول اثر آن به موضع مرض به واسطه حیلوله جلد و غشای مجلل و عضل و عظم در میانه پس اگر ضماد از محللات باشد نفع نمی رساند و اگر از جاذبات باشد شاید که ضرر رساند به جهت آنکه بیشتر از آنچه مواد را از موضع عليل جذب می نماید به موضع علیل کشاند که از جذب آن به خارج عاجز باشد خصوصاً در صورتی که ماده بسیار باشد و اگر منضجات نضج بدهد چون اندفاعش به نفت کم است لابد متقیح میگردد و خطرش عظیم می شود بلکه باید ماده را به قدح به خارج کشید و آن آلتی است مثل محجمه کبیره و بعد از آن با انجیر و خردل ضماد نمود تا آنکه متقرح گردد. 📙شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 1⃣🔹 در اصل گرم مزاج است، اگر آن را سرد گردانیم تا سردی باقی است سردی رسان است. 2⃣🔹 هر چند دارای مزاجی لطیف و معتدل است، هرگاه فاسد شود گرمی بخش است. 3⃣🔹 خود به خود سرد است، اگر نمک سود شود، مزاج را گرمی بخشد. 📙القانون فی الطب، شیخ الرئیس اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هشدارهای دکتر ؛ فوق تخصص ژنتیک و بیوتکنولوژی دارویی درباره عوارض وحشتناک واکسن های بدو تولد و دیگر واکسن ها به کودکان! ─┅═ೋ❅❅ೋ═┅─ لینک کانال «حرف حساب» در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/307953861Cd71679ef85
دارالحکیم(حیات معقول)
هشدارهای دکتر #مهدی_خزاعی؛ فوق تخصص ژنتیک و بیوتکنولوژی دارویی درباره عوارض وحشتناک واکسن های بدو تو
افرادی چون در زیاد هستند که متوجه خطرات تمام واکسن ها شده اند، اما جرأت بیان آن را ندارند، و می ترسند. اما اگر یک ذره انصاف دارید، این جو و فضا و را از سر این بردارید، تا متوجه بشوید چقدر و های مختلف توسط تربیت شدگان خود شما، در رد همین تولید خواهد شد. شما متاسفانه چنان دچار شده اید، و چنان گرفتار شده اید، و بدتر از آن چنان با کار را پیش می برید، که تاکنون اجازه نداده اید داخل کشور یک کتاب در تألیف شود، در حالیکه کتاب های فراوانی در تالیف شده اند. نمی دانم این واکسن چیست که برای شما از خدا در مقام بالاتری قرار گرفته است، اتفاقا همین رویکرد شما باعث شده است که دیگران هم به این عملکرد شما شک کنند، و انصافا جای شک دارد. ما در یک اصلی داریم بنام سنگینی سبب، که بعضی ییماری ها اگر در بدن یک شخص با مزاج مشخص ایجاد شوند، که نباید ایجاد شوند، حتما سبب خیلی سنگین بوده است که ایجاد شده است. با رفتاری که شما در مقابل واکسن دارید، و او را هم قد خدا برای پناه جلوه داده اید، باید این رفتار شما، یک سبب عجیب و عظیم و سنگینی داشته باشد. اینقدر سبب سنگین است که حتی اجازه تالیف یک در نقد واکسن را به پزشکان تربیت شده خودتان هم نمی دهید، چه برسد به دیگران. مگر چنین چیزی ممکن است، که یک پدیده ای مثل واکسن، قابل نقد و اصلاح نباشد؟ کدام علم به شما چنین اجازه ای داده است، که چنین برخوردی با یک داشته باشید؟ مگر غیر این است که این نگاه و رفتار شما، خودِ است.
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 💢 بعضی از قواعد دارو سازی: بنابراین ترکیب کردن دارو کاری دشوار است که یا باید از یا از باشد. و راهی در آن ندارد. نمی بینی که باز کننده و دارای شفاء است نیز بازکننده و دارای شفاء است، اما اگر با هم جمع شوند، کشنده و سد کننده اند. و هر کس که مفردات را بشناسد و قواعد ترکیب را بداند نمی تواند آن را از پیش بداند، مگر آنکه به او شده، و یا آن را آزموده باشد. ✅👈بنابراین درست بیندیش و به هر ترکیبی که به خاطرت رسید دست مزن، و هرچه میتوانی از ترکیب های پیشینیان و آزمایش کنندگان بکار ببر، مگر آنکه خودت استادی دانشمند و تجربه کار باشی، و کیفیت آن را بدانی و بدان که بهترین ترکیب ها آن است که تعداد داروهای بسیط آن کمتر باشد، و نیز آن را بشناسی و اشتباهی در ماهیت آن نباشد، بعلاوه در دسترس و زیاد باشد تا بتوانی خوب و تازه آن را بدست آوری. 📕قواعد علاج در شرح جوامع العلاج ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat