🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
ترکیب ادویه ای که رادع و محلل مُرخّی است:
آرد جو، آرد باقلا، کزبره رطب(گشتیز تر)، بابونج(بابونه)، اکلیل و شبت و خطمی است.
📕شرح الاسباب و العلامات
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Ⓜ️ کانال مسیر طبایت
https://eitaa.com/masiretebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
ملاصدرا #وجود را «#حقيقـت_واحد» دارای مراتب می داند، این نظريـه متوسـط ملاصدراست.
نظر نهائی و عالی وی این است كه «حقیقت وجود» واحد اسـت، و «مظـاهر وجود» دارای مراتب است. بنابراين «وحدت» در حقيقـت وجـود، و «تـشكيك» در مظـاهر وجود است. صدرا قائل به عوالم سه گانـه اسـت.
از نظـر وي جهـان خـارج بـه «عـالم محسوس،«عالم مثال» و «عالم عقول» تقسیم می شود.
از طرف ديگر وی بـرای انـسان سـه نوع ادراك «حسی»،«خیالی» و «عقلی» اثبات می كند و منكر ادراك وهمی مـی شـود.
از نظـر صدرا ادراكات وهمی همان ادراكات عقلي است كه به امور جزئـي اضـافه شـده اسـت.
📕صدرالدين شيرازي، الحكمه المتعاليه في الاسفار الاربعه ج، 8 ، ص 215
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
در نظـر ملاصـدرا «#ذهن» چيزی نيست، جز همان ادراكات و معلومات، كه نفس انسان با خلاقيت خاص خود آن را می آفريند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
ملاصدرا درباره علم مي گويـد : بازگشت علم به گونه ای از وجود است. و علم وجود مجردی است كه برای جوهر، درك كننـده يـا نزد آن حاصل می شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
نفس دارای #قدرت_خلاقيت است، و با اين خلاقيت كه ذاتی اوست می تواند هر صورتی را بسازد، و به آن نوعی وجود ببخشد، كه به آن «#وجود_ذهنی» می گوينـد.
نفـس انسان حتی می تواند تصورات و تصديقاتی محال و معدوم و حتی خـود «عدم» را در خود ذهن مجسم نمايد، و به آنها احكامی ايجابی يا سلبی بدهد.
📙صـدرالدين شـيرازی،
ترجمه اسفار، ص 31-32
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
✅ حرکت حبی
جناب #ارسطو از لحاظ مشی و طریق حکمی وفلسفی، روشی سرد و خشک دارد، تحلیل و استدلال و تفسیر محض است. البته از این جهت ایشان یکی از نوابغ تاریخ است. عظمتی از عقلانیت و تحلیل و واکاوی پیرامون حقیقت موجودات.
اما یکی از نکات جالب و قابل بیان، سخنی از ارسطو که در کتاب #متافیزیک بیان شده.
ارسطو حرکت را به دو قسم طبیعی و قَسری تقسیم میکند.
#حرکت_طبیعی مانند حرکات #عناصر_اربعه. طبع آب و خاک حرکت به سمت پایین و زمین است. و طبع آتش و هوا حرکت به سمت بالا و آسمان می باشد.
به بیانی هر موجودی بر اساس طبع و ساختار طبیعیش حرکتی دارد، یا به سمت پایین و زمین (سِفل عالم) حرکت میکند و یا به سمت بالا و آسمان (عرش فلک الافلاک) می رود.
مثلا اگر آهن یا چوب را رها کنید به سمت زمین حرکت می کنند. و یا اگر آتش برپا کنید و یا هوای درون سینه را رها کنید به سمت بالا حرکت می کنند. این حرکت طبیعی موجودات است. طبعشان آنها را به سمت بالا یا پایین می کشد.
#حرکت_قسری یعنی حرکتی که خلاف حرکت طبیعی است. مثلا طبع سنگ حرکتش به سمت پایین می باشد حالا شما سنگ را به بالا پرتاب کنید این حرکت به سمت بالا برای سنگ، غیر طبیعی و یا زوری و قسری است.
اما ویژگی هر دو حرکت طبیعی و قسری این است که پایان می پذیرند. سنگ در حرکت قسری به سمت بالا، حرکتش تمام شده و حرکت طبیعیش به سمت پایین شروع می شود، و در نهایت با رسیدن به زمین و جایگاه خود، حرکت طبیعی او هم تمام می شود.
🔻ارسطو در این بین از حرکت چرخشی ویا دَوَرانی #افلاک یاد می کند و می گوید حرکت افلاک از کدام یک از اقسام حرکت است؟؟ طبیعی یا قسری؟؟ قاعدتا جزء هیچکدام نیست زیرا ویژگی بارز حرکتین قسری و طبیعی پایان پذیری آنها بود، ولی حرکت افلاک پایان ناپذیر و دائمی است، پس حرکت فلک قسم سوم از انواع حرکت است.
به اعتقاد ارسطو حرکت افلاک عبارت است از #حرکت_حبی .
با این توضیح که نفس و عقل #فلک شاهد کمالات و جمال #محرک_اول یعنی خداوند متعال است، لذا در شوق رسیدن به آنها و اخذ کمالات وجودی الهی سعی می کند خود را با یک حرکت دَوَرانی به فعلیت رسانده و استعدادهای خود را ظاهر کند، تا او هم به کمال رسیده و سنخیت و شباهت به الله پیدا کند.
به اذعان ارسطو : زیبا رو می نشیند و دیگران را به حرکت در میآورد.
محرک اول که بلاتحرک است(خداوند)در کمالات و اوصاف وجودیش ظاهر شده، لذا عقل و نفوس افلاک به سبب تجرد و قرب الی الله شاهد جمال و کمال الهی می باشند، لذا در سودای رسیدن به آن مبدا کمالی هستند. شوق وصول به حق تعالی سبب ایجاد یک حرکت دائمی در افلاک شده است...شور و وجدی آسمانی که سبب حرکت چرخشی بدنه جسمانی افلاک واسمانها شده است.
🔻به عبارتی آسمانها وافلاک به سبب حُب و شوق رسیدن به خداوند در جنب و جوش و حرکت و چرخش مداوم می باشند.
وجدی شور انگیز در میانه کیهان برقرار است، از تاب و تبِ جمال الهی آسمانیان در شور وسماع می باشند. لحظه ای از این خلسه عاشقانه خسته نمی شوند و در چرخش دائمی بسر می برند.
🔻همین سخن در میان حکمای مسلمان موثر واقع شد و آنها حرکت دایرهای و خود دایره را اکمل اشکال هندسی عالم دانستهاند. لذا از فرآیند خلقت و تنزل موجودات به #قوس_نزول و از معاد و برگشت آنها به مبدا اولیه خود به #قوس_صعود یاد کردهاند که این دو قوس هر یک جهتی از دایره خلقت می باشند.
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔹فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
رحیق مختوم، شرح حکمت متعالیه(28 جلد)
تألیف حضرت آیت الله جوادی آملی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
حاج محسن قزوینی پیرمرد دستفروشی که از اولیاء الله است.
اسم ایشان را درفضای مجازی جستجو کنید.
حال تو بگو، بیل گیتس(البته شما ایشان را نمی شناسید) آدمخوار که با پولش قاتل میلیون ها انسان شده، ثروتمند است یا این پیرمرد دستفروش؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
اساتید بزرگوارم، روزتان مبارک.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
ملاصدرا؛ در یک سخن کلی عقیدهٔ خویش در مورد علم و ادراکات را چنین بیان می کند:
قوم (مشا) بر این عقیده اند که ادراکات حسی، خیالی، وهمی و عقلی به صورت تجرید صفات و اجزا حاصل می شوند، در حالیکه ادراك با نحوه ای از وجود، و تبدیل وجودی به وجود دیگر حاصل می شود.
📙صدرالمتألهین، 1990 ،ج9 ،ص95
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
Ⓜ️ علایم احتراق اخلاط:
1⃣🔹 وجود تلهب و احتراق در بدن
2⃣🔹 رنگ بول سیاه شدید نیست و بیشتر به صفرت یا اقتمیت می زند.
3⃣🔹 وجود بوی بد در بول
4⃣🔹 در این حالت ثفل در آن مشتت و قلیل الاستواء می شود(بدلیل حرارت)
📙مفرح القلوب
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Ⓜ️ کانال مسیر طبایت با محوریت حکمت
https://eitaa.com/masiretebabat
🔶اسباب ایجاد فراموشی در بیان خواجه نصیرالدین طوسی
از اموری که باعث فراموشی میشود:
1⃣کثرت گناه
2⃣ ازدیاد اندوه و فراوانی حزن در امور دنیا و سرگرمی زیاد و دلبستگی به دنیا
(شخص عاقل و فهمیده نمی باید برای
امور و جهات دنیوی مهموم و غمگین شود)
3⃣خوردن گشنیز و سیب ترش
4⃣ دیدن دار آویخته و خواندن سنگ قبرها
5⃣ گذشتن از بین قطار شتران و انداختن شپش زنده بر زمین
6⃣حجامت بر پس گردن
✅تحصیل علوم و فراگرفتن دانش حزن و غم را میزداید
🔶 ممّا یورث النّسیان:
کثرة المعاصی و کثرة الهموم و الاحزان فیامور الدّنیا و کثرة الاشتغال و العلایق و قد ذکرنا، لانّه لا ینبغی للعاقل ان یهمّ لامور الدّنیا
لانّه یضرّ و لا ینفع و هموم الدّنیا لا یخلو عن الظّلمة فی القلب و هموم الآخرة لا یخلو من النّور فی القلب و تحصیل العلوم ینفی الهمّ و الحزن و اکل الکزبرة و التّفاح الحامض و نظر المصلوب و قراءةلوح القبور و العبور بین اقطارالجمل و القاء القمّل الحیّ علی الارض والحجامة علی نقرة الفقار کلّ ذلک یورث النّسیان.
📚آداب المتعلمین منسوب به خواجه طوسی
https://eitaa.com/maktabteb
هرمس حکیم
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
💢جهل و اقسام آن
جهل همان #نبود_علم است در کسی که استعداد برای علم دارد، و می تواند آن را بدست آورد.
بنابراین، جمادات و چارپایان را نه جاهل می نامیم و نه عالم.
اما آنها را عالم نمی نامیم، زیرا فاقد علم و ادراک هستند؛ و جاهل نمی نامیم زیرا استعداد تحصیلِ علم را نیز ندارند.
مانند کوری که عبارت است از نبود بینایی در کسی که صلاحیت بینایی دارد؛ و لذا به سنگ کور نمی گویند.
که چنین اموری را که عبارتند از فقدان یک امر وجودی در موضوعی که صلاحیت و شأنیت آن را دارد«#عدم_ملکه»، و مقابل آن را که همان علم و بینایی و اموری مانند آن است، «#ملکه» می نامند؛
✅لذا گفته می شود علم و جهل تقابل ملکه و عدم ملکه با هم دارند.
📙 منطق مظفر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عدم ملکه و ملکه ای که شیخ الرئیس در بحث حالات انسان که صحت و مرض است را بیان می کند از همین سنخ است. که حالت بینابین را قبول نمی کند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
و ليس لقائل أن يقول : إن أحوال بدن الإنسان ثلاث : الصحة و المرض، و حالة ثالثة لا صحة و لا مرض،
و أنت اقتصرت على قسمين، فإن هذا القائل لعله إذا فكر ، لم يجد أحد الأمرين واجباً، لا هذا التثليث، ولا إخلالنا به .
ثم إنه إن كان هذا التثليث واجباً، فإن قولنا : الزوال عن الصحة يتضمّن المرض، والحالة الثالثة التي جعلوها ليس لها حد الصحة إذ الصحة ملكة أو حالة تصدر عنها الأفعال من الموضوع لها سليمة، ولا لها مقابل هذا الحد إلا أن يحدوا الصحة كما يشتهون و يشترطون فيه شروطاً ما بهم إليها حاجة.
ثم لا مناقشة مع الأطباء في هذا ، و ما هم ممن يناقشون في مثله ، ولا تؤدي هذه المناقشة بهم أو بمن يناقشهم إلى فائدة في الطبّ.
وأما معرفة الحق في ذلك فمما يليق بأصول صناعة أخرى، نعني أصول #صناعة_المنطق، فليطلب من هناك .
📙 القانون فی الطب، شیخ الرئیس اعلی الله مقامه الشریف
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Ⓜ️ کانال مسیر طبابت با محوریت حکمت
https://eitaa.com/masiretebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
🔹👈#جهل_تصوری، همیشه بصورت #جهل_بسیط می باشد.
علم تصور یک تصور صرف است، و تنهاست که هیچ جزم و اعتقادی را در پی ندارد.
🔹👈 #جهل_مرکب تنها در مورد #تصدیق راه دارد؛ زیرا این نوع جهل همیشه همراه با اعتقاد می باشد.
📕 منطق مظفر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
💢بابونج :
حار يابس فى الأولى ، مُفتح ، مُلطَّف ، مُلَيِّن ، مُرْخ ، مُحَلِّل بلا جَلْب
وذلك خاصيته ، و يقوى الدماغ و الأعضاء العَصَبِيَّةَ ، نافع من الصُداع و استفراغ مواد الرأس ، و يُسَهّل النَّفْتَ ، و يبرى الغَرَبْ المتفجر ضماداً و يَذْهَب بالبَرْقَان ، ويُدر البول و الحيض شُرباً و جلوساً فى طبخه ، و يُخرِج الجَنِينَ و المَشِيمَةَ ، و ينفع من إيلاؤس.
📙 الموجز فی الطب، علاء الدین علی بن ابی الحزم القرشی المتطبب المعروف بابن النفیس
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Ⓜ️ کانال مسیر طبابت با محوریت حکمت
https://eitaa.com/masiretebabat
کار علمی جوهره حوزه علمیه .mp3
6.12M
🔰استاد یزدانپناه
#درمحضر_استاد
🔹من در طلبگی حیات میبینم، عنایت امام زمان علیه السلام را میبینم.
🔹کار علمی جوهره حوزه علمیه است.
🔹رشته معقول را خیلی باید جدی بگیریم.
#روز_معلم
#تکریم_اساتید
🔹.............🔹............🔹
💫 به "خانه طلاب جوان" بپیوندید:
🌐 @khanetolab
يا نِعمَ المَوْلىٰ و يا نِعمَ النَّصِير
#مهدی_عسگری🇮🇷
نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس
و رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی
✅ نامزد دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس
#انعکاس_صدای_مردم
کد انتخاباتی: ۴۷
🔗 برای همراهی در ایتا کلیک کنید 👉🏼
دولت کره جنوبی به خانواده افرادی که تا ۹۰ روز پس از واکسیناسیون به دلیل عوارض واکسن فوت میکنند ۲۲۵۰۰ دلار غرامت پرداخت میکند. حتی اگر با کالبدشناسی ثابت نشود.
#واکسن_کرونا
✅👈 البته به دولت کره جنوبی بگوئید اینکارها را انجام ندهد، چون وزارت بهداشت ما بر روی #واکسن خیلی حساس است، و احتمال دارد به سراغتان بیاید و پرونده پزشکی تمام پزشکان تان را باطل کند.
مگر خبر ندارید که در ایران واکسن را به اندازه خدا ستایش می کنند.
https://www.stvincenttimes.com/south-korea-govt-to-pay-up-to-us-22k-each-for-post-covid-jab-deaths/
دارالحکیم(حیات معقول)
يا نِعمَ المَوْلىٰ و يا نِعمَ النَّصِير #مهدی_عسگری🇮🇷 نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و رئیس
اگر ده نماینده قوی و با اراده و با سواد همانند #مهدی_عسگری در مجلس حضور داشتند، زیاده خواهی و منش دیکتاتوری وزارت بهداشت(ببخشید تا الان بخوانید #تاریکخانه_بهداشت) پایان می یافت.
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
#نبض_شناسی_دارالحکیم
نبض در حُمّی الدم، عظیم و لین و قوی و ممتلی و سریع، و شدیدا متواتر است.
نبض دارای اختلاف است اما نه زیاد، و اختلاف و سرعت نبض در حمی الدم، نسبت به تب محرقه و غب، کمتر است.
#نبض_شناسی_دارالحکیم
📙 القانون فی الطب، اعلی الله مقامه الشریف
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Ⓜ️ کانال مسیر طبایت
https://eitaa.com/masiretebabat