eitaa logo
دَردیجات | سید مهدی هاشمی
174 دنبال‌کننده
314 عکس
91 ویدیو
10 فایل
دردیجات : به جمع درد و دغدغه گویند ! کشکولی از دغدغه‌های طلبه‌ای مشغول تحصیل در جوار حضرت معصومه‌س [مدرسه حقانی موسسه‌ تخصصی‌فقه‌امام‌کاظم ع] فقه،اصول،تربیت،کتابخوانی... ✒ سیدمهدی هاشمی منش آیدی خودم : @seyedmahdi_rahel
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 | أخٌ فی‌الله | 🔻علی ع میفرماید: کان لی فیما مضی ، أخٌ فی‌الله و‌ کان یُعظِمُه فی‌عینی صِغَرُ الدنیا فی‌عینه درگذشته برادری الهی داشتم که کوچکی دنیا در نظرش ، او را در چشم من بزرگ کرده بود. 🔆 میدانی یعنی چه؟ یعنی اگر میخواهی در چشم علی بزرگ باشی، باید دنیا در نظرت کوچک باشد... پ‌ن: از آن جملاتیست که زیاد در مغزم رژه میرود... ✅ @DARDIJAT
فقه تربیتی در ترازوی نقد_231001_222901.pdf
295.7K
🔰 | فقه تربیتی در ترازوی نقد | 🖋 استاد سیدنقی موسوی 🔻 چکیده: مطالعه، پایش و ارزیابی ایده‎های تازه ضروری است و «فقه تربیتی» با هویتی میان‎‎رشته‎ای و به عنوان شاخه‎ای از علم فقه و قلمروی جدید در «تربیت‎پژوهی» مراحل رشد و تکامل خود را طی می‎کند و لازم است مورد نقد و نظر قرار گیرد. نوشتار حاضر تلاش کرده تا مجموعه اشکالات و نقدهای وارد بر فقه تربیتی را گردآوری، صورت‎بندی و ارزیابی نماید. برای این منظور مجموعه اشکالات (روبنایی) ناظر به فقه تربیتی در سه محور کلان طبقه‎بندی شد که عبارت‎اند از: 1. بی‎فایده بودن «فقه تربیتی»؛ 2. آسیب‎زا بودن «فقه تربیتی»؛ 3. عدم اولویت «فقه تربیتی». در ادامه، مؤلف تلاش کرده تا ابتدا تقریرهای گوناگونی در هر محور ارائه نموده و سپس به ارزیابی و پاسخ به آنها بپردازد. در پایان نیز از منظر «آسیب‎شناسی» و «آینده‎شناسی» نکاتی ارائه شده است. @DARDIJAT
دَردیجات | سید مهدی هاشمی
🔰 | علیه تربیت فرزند | 🔻این همان‌ کتابیست که در پادکست فوق ، ازش صحبت شد. 🔆 لینک دریافت کتاب از طا
🔰 | نظریه فطرت | 🔻این نکته که تربیت بمثابه باغبانی است نه نجاری. شکل دادن نیست بلکه زمینه‌چینی برای شکوفایی بذرِ استعدادهاست، گره زیادی با بحث «فطرت» ، خصوصا در سوگیری‌های معرفتی خورده است. 🔻اساسا خدای متعال ، پایه‌ی اولیه‌ی گرایش‌های توحیدی را در انسان به صورت خاصی تعبیه کرده است. و البته حالات دوران بلوغ را برای واکاوی این گرایش ، در سیر تکامل ما قرار داده است. 🔅 تربیت توحیدی ، یک باغبانی دقیق و ظریف است! بنظر میرسد اگر انسان فطرت الهی نداشت، از تربیت چیزی جز تلقین باقی نمیماند! پ‌ن: شهیدمطهری در کتاب «فطرت در قرآن» نکات بسیار جالبی را درباره بیان میکنند. شاید باهمدیگر بخش‌هایی از آن را مطالعه‌کردیم. ✅ @DARDIJAT
🍃 محمد عربی کآبروی هر دو سراست هر که خاک دَرَش نیست ، خاک بر سر او 🍃 پ‌ن: عید ، مبارک ! 🌸 @DARDIJAT
🔰 | محمد | آن رسول مهربانی که‌ ما را از آتشِ خسر بیرون کشید و در این مسیر طعنه‌ها شنید، شمشیرها خورد،شمشیرها زد، خیانت‌ها را تحمل‌کرد‌ و در عین حال «بدون خستگی»، از هیچ تلاشی دریغ نکرد و برای هدایت ما حریص بود تا جایی که خدا به او گفت: «لعلَّک باخِعٌ نفسَک الّا یکونوا مومنین» محمدا ! آنچنان در فکر ایمان آوردن خلقی، که میترسم به خودت آسیب بزنی ! ما همه‌ی زندگی‌مان را به تو مدیونیم ای امین مهربان! ای مجاهد خستگی ناپذیر! ای معلم هستی ! که اگر‌ تو نبودی ، سردی بن‌بست‌ها ما را هلاک‌میکرد... جانم فدای تو و اسلامی که آوردی...🍃 🌸 @DARDIJAT
6.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞اگر نقشی ندارید، خائن هستید 🎙 عین‌صاد #️⃣ ▫️@einsad | 📥: download
🍃نظر به ساعتِ خود کرد و نقشه درسر داشت تبر به دوشِ کسی از نوادگانِ خلیل چقدر مانده از این بیست و پنج ساله مگر؟! که محو گردد از عالم نشانِ اسرائیل🍃 ✌️جانم به سپاه خیبرشکن محمدی... @DARDIJAT
🔰 | اسرائیل باید از بین برود ! | 🔻 راهبرد امام‌روح‌الله که به وضوح در پیام برائت سال ۱۳۶۶ بیان شده است، یک خط بیشتر نیست. «اسرائیل باید از بین برود» و غرب به سرپرستی آمریکای‌وحشی همه‌ی زور نرم و سختش را برای راهبرد «بقای اسرائیل» به‌کار بسته‌است. 🔻 امام و خلف صالحش،خامنه‌ای عزیز بنابر اندیشه اسلامی ، هیچگاه دست از مبارزه با اسرائیل برنداشتند و سازشگران را یکسره ملامت کردند. 🔻 امروز آمریکا نظاره‌گر به محاق رفتن اسرائیل است و سازشگران دستِ‌ندامت به دهان میگزند. 🍃دست برتر در این عصر با ست... ✅ @DARDIJAT
🔰 | خصم ظالم باش !| 🔻امام علی علیه‌السّلام می‌فرماید: «و کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً.» خصم ظالم باشید! «خصم»، غیر از «دشمن» است. یک وقت کسی دشمن ظالم است؛ یعنی از ظالم بدش می‌آید و دشمن اوست. این، کافی نیست. ⚔ «خصم او باش»، یعنی «مدّعی‌اش باش.» خصم یعنی «دشمنی که مدّعی است»، «دشمنی که گریبان ظالم را را می‌گیرد و او را رها نمی‌کند. 🔻 بشریت بعد از امیرالمؤمنین علیه‌السّلام، تا امروز، به سبب نگرفتن گریبان ستمکاران، بدبخت و روسیاه شد. اگر دستهای با ایمان، گریبان ظالمان و ستمکاران را می‌گرفتند، ظلم در دنیا این‌قدر پیش نمی‌رفت؛ بلکه از بن برمی‌افتاد. امیرالمؤمنین این را می‌خواهد: «کونا للظّالم خصماً.» خصم ظالم باش. در دنیا، هرجا ظلم هست و ظالمی هست، تو که این‌جا هستی، خود را خصمش بدان. 🔻 «و للمظلوم عوناً.» هرجا مظلومی هست، به او کمک کن. نمی‌گوید «طرفدارش باش». نه! باید کمکش کنی. هرچه می‌توانی و به هرنحو که می‌توانی. حضرت‌آقا ۱۳۷۲/۱۲/۱۳ ✅ @DARDIJAT
🔻و او چقدر خوب «مردم» را میشناسد... @DARDIJAT
🔰 | صفر و صد یا صفر تا صد ؟! | «روش شناسی شیخ انصاری» 🔻در نوع اول مکاسب محرمه ، مستثنای چهارم (دهن متنجس)، ذیل بررسی این مسئله که {آیا استصباح‌ تحت‌السماء وجوب دارد؟} مقایسه‌ی روش حل‌مسئله مرحوم با ، یکی از آن جاهایی‌ست که خیلی خوب تفاوت مدرسه‌ی فقاهت شیخ با فقاهت در مدرسه‌ی آقای‌خویی و شاگردانش را نشان میدهد. 🔸 توضیح آنکه: مرحوم شیخ با مشاهده‌ی اخبار کثیره‌ای که به سبب اطلاق، دال بر جواز استصباح تحت‌الظلال هستند و اباء از تقیید دارند ، 👌پاسخ اولیه مسئله را «عدمِ‌وجوب‌استصباح تحت‌السماء» میداند. ❗️اما وجود شهرت و ادعای اتفاق بر «وجوب تحت‌السماء» ، دست شیخ را از صدور فتوا به «عدم وجوب»میلرزاند. در واقع مرحوم شیخ مخالفت مشهور با خودش را یک احتمال معتنا‌به میداند و به آن توجه‌میکند لذا فتوای به ترخیص استصباح تحت‌الظلال نمیدهد. ⚠️به عبارت شیخ خوب دقت کنید: و لو رجع إلى أصالة البراءة حينئذٍ لم يكن إلّا بعيداً عن الاحتياط و جرأةً‌ على مخالفة المشهور (مکاسب،چاپ‌کنگره،ج1ص79) 🔻 در واقع در دستگاه فقاهت شیخ ، مخالفت با مشهور «جرئت» میخواهد و چنین جرئت‌هایی در این سیستم ، نارواست. 🛑اما مواجهه‌ی آقای خویی بسیار متفاوت است! ❓ایشان در مقام اندک اعتنایی به مشهور نمیکند و آن را «لاحجت و مساوی صفر» میداند. و به دلیل وجود ادله‌ی مطلق در مقام و ارسال دلیل مقید، به راحتی حکم به مخالفت با مشهور میدهد. ⚠️ به عبارتهای ایشان در حاشیه‌ای که به‌متن مرحوم شیخ زده‌اند دقت کنید: قوله: و لو رجع إلى أصالة البراءة حينئذ لم يكن إلاّ بعيدا عن الاحتياط، و جرأة على مخالفة المشهور. ‼️أقول: لا يكون البعد عن الاحتياط مانعا عن الرجوع إلى البراءة في شيء من الموارد، و أمّا الجرأة على خلاف المشهور فلا محذور فيها، لأنّ‌ الشهرة ليست بحجّة. (موسوعه ج35 ص198) @DARDIJAT