eitaa logo
در حرم یار
1.5هزار دنبال‌کننده
270 عکس
28 ویدیو
2 فایل
کانال جلسات استاد سیدعلی سیدعربی پیرامون مباحث و آثار آیت الله محمد شجاعی رضوان الله تعالی علیه و بزرگان اخلاق و عرفان اسلامی نشر و نسخه برداری از مطالب با ذکر کانال و منبع آن بلامانع است ارتباط با آدمین @DarharameyarAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
tohid.mp3
804.6K
آیت الله محمدشجاعی (ره) : هدف از بعثت انبیاء توحید است Eitaa.com/darharameyar
(انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق) من مبعوث شدم تا كرامت‌هاي اخلاقي كه انبيا آوردند تتميم كنم, تكميل كنم... همان‌طوري كه دين بدون ولايت تام نيست و بعد از جريان غدير آیه ﴿الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي﴾نازل مي‌شود كرامت‌هاي اخلاقي نیز بدون وجود مبارك رسول گرامي(عليه و علي آله آلاف التحيّة والثناء) به تماميّت و كمال خود نمي‌رسد کرامات اخلاقی و خُلق معناي مطلق مَلكه نفساني است كه هم علم را شامل مي‌شود و هم تزكيه نفوس را این اخلاق همه بر محور توحید و سجده تام در مقابل خدای متعال است... اگر این فلسفه بعثت پیامبر عزیز ماست که هست و اگر ما مدعی هستیم که بزرگ‌ترین فیلسوفان اخلاقی و بزرگ‌ترین شخصیت‌های اخلاقی در کشور ما و کشورهای اسلامی تربیت شده‌اند، و سال‌ها پرچم‌دار ارزش‌های اخلاقی در دنیا بوده‌اند؛ حال به کتابفروشی‌های سطح شهر سر بزنید و ببینید چند کتاب درباره اخلاق و فلسفه اخلاق در آن‌ها وجود دارد!!! از این بدتر یکی از شما بلند شود و بگوید من نام ده کتاب اخلاقی بلدم!! غیر از کتاب معراج السعادة و چند کتاب‌ دیگر، چند کتاب میتوانید نام ببرید؟ من و شما که مدعی طریق هستیم اسم چند کتاب اخلاقی را می‌دانیم؟ این‌ را با آن کشور پر از کفر و فساد مقایسه کنید! بخشی از ساختمان کتاب‌فروشی آن‌ها مخصوص کتاب‌هایی است که درباره فلسفه اخلاق است و کمتر از ده سال از تالیف آن‌ها می‌گذرد! چقدر ما به میراث علمی، دینی و فلسفی‌مان جفا می‌کنیم؟!! البته در بخش فقه شیعه ممتاز هستیم؛ خداوند کسانی که این بخش را حفظ کرده‌اند، پایدار بدارد و بر توفیقات‌شان بیفزاید، اما چرا بخش‌های دیگر باید فراموش شود؟! مسائلی مانند این‌که اصلا خوب و بد یعنی چه؛ چرا ما باید دنبال خوب باشیم و بر چه اساس، منطق و استدلالی باید دنبال کار خوب رفت؟ با پیشرفتی که در همه علوم با تشکیکات مختلف شروع شده جای اخلاق و پاسخ‌گویی به سؤالات و رفع شبهات چقدر پیشرفت کرده است؟ قرآن از شش هزار و ششصد و شصت و چند آیه حدود سیصد و خرده‌ای از آیات آن مربوط به احکام دینی است، بقیه مربوط به اخلاق است، سیصد و اندی آیه مربوط به حلال و حرام و واجب و امثال این چیزها امّا بقیه‌اش چیست؟ بقیه‌اش اخلاق است، یک سوره‌ی یوسف از اوّل تا آخر اخلاق است، اخلاق در سطح پیغمبری اخلاق در سطح حضرت یوسف، یک سوره سوره‌ی حضرت لقمان است، لقمان را می‌گویند پیغمبر نبوده لکن چه موقعیّتی داشته، چه وضعی داشته، چه خصوصیّاتی داشته که یک سوره‌ی قرآن بنام ایشان نامگذاری فرموده از چه اخلاقی برخوردار بوده؟؟ از چه شیوه‌ای برخوردار بوده؟؟ که خدا یک سوره را به نام سوره‌ی لقمان نازل می‌کند پس اخلاق خیلی نقش دارد، نه تنها قرآن سبک آن سبک اخلاق است، سبک آن سبک معنویّت است، انسان‌ساز است، تفسیرکننده‌ی انسان و تفسیرکننده‌ی فطرت انسان است، بلکه روایات هم همین‌طور است، چون روایات و دعاها و نهج البلاغه ریشه در خود قرآن دارد، این خلق عظیم چطور بدست می آید از کجا می آید ؟باید چه کرد ؟ اخلاق چیست؟ یک وقت ما تصوّر می‌کنیم که اخلاق همین تعارفات معمولی، تعارفات روزمره، خوش برخوردی، صداقت، تواضع و... است یک وقت نه اخلاقی که اسلام می‌گوید از یک عمق خاصی برخوردار است، از یک خصوصیّات خاصی برخوردار است، به فرموده‌ی رسول خدا اخلاق با ایمان عجین است، اخلاق جدای از ایمان را نمی‌شود اخلاق نامید، پس اخلاق فقط به معنی خوشخلقی نیست فقط تواضع نیست فقط خیرخواهی نیست فقط صداقت نیست این‌ها اخلاق‌های ظاهری است، که غیر اهل ایمان هم در ممالک مختلف می‌توانند دارا باشند می‌توانند ملاک‌های انسانیت را واجد باشند. اخلاق در اسلام به آن خلق و به آن ملکه و به آن حالتی می‌گویند که روح معنویّت و روح الهیّت در آن عمل باشد، هرامری که متصل به خدا شد روح معنویت داشت میشود اخلاق ، پس نکته اول این است که توام باایمان به خدا وبا اخلاص باشد فقط متصل به خدا باشد براساس محبت به خدا باشد اخلاقی که در همه جا حضور داشته باشد در همه امورات و لحظات ما هیچ جایی در زندگی نداریم که اخلاق خاصّ خودش را نخواهد، چه در سفر، چه در حذر، چه با ارباب رجوع، چه با خانواده، چه با زن و بچه، با پدر و مادر، با فرزند، با همسایه همه‌ی این‌ها اخلاق خودش را می‌خواهد خوردن همینطور خوابیدن همینطور معاشرت همینطور راه رفتن همینطور همه اینها می‌تواند از اخلاقیات باشد.... Eitaa.com/darharameyar
(ره) امام صادق ع فرمود: «أَشَدُّ الْأَعْمَالِ‏ ثَلَاثَةٌ» سخت‌ترین عمل‌ها سه چیز است، واقعاً هم سخت است، «إِنْصَافُ النَّاسِ مِنْ نَفْسِكَ حَتَّى لَا تَرْضَى لَهَا مِنْهُمْ بِشَيْ‏ءٍ إِلَّا رَضِيتَ لَهُمْ مِنْهَا بِمِثْلِهِ‏» اوّل آن این است که انسان با همه با انصاف برخورد بکند، از آن‌ها برای خود چه می‌خواهد؟ از خود هم برای آن‌ها همان را راضی بشود، می‌خواهد آن‌ها با او چگونه برخورد بکنند؟ خود او هم با مردم همان‌طور برخورد بکند، این کار سختی است، در اشکال گوناگون و در ابعاد مختلف و در موضوعات مختلف اگر کسی بخواهد در خودسازی و تزکیه و تهذیب و در تطهیر خود این را در وجود خود تحقّق ببخشد، قدم‌های زیادی را پیش می‌گذارد. دوم؛ «وَ مُوَاسَاتُكَ الْأَخَ فِي الْمَالِ‏» این هم که خیلی سخت است، این‌که با برادران دینی خود مواسات مالی داشته باشد، این‌که دیگر کلّاً متروک است، همه‌ی آن متروک است. بعضی‌ها به رفتن حجّ عمره زیاد تهاجم می‌کنند، من گفتم کاش این تهاجم را برای رسیدن به فقرا می‌کردند. آنچه را که نفس به ما می‌گوید مکائد خفیه، و کید نفس است، به شما توصیه می‌کنم رفتید در قرآن این آیات «أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناكُمْ‏»، و «وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ‏ يُنْفِقُونَ‏» و «وَ فِي‏ أَمْوالِهِمْ‏ حَقٌ‏ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ» و این نمونه ها را مدام بخوانید، عمل به آن آنطور که اسلام میگوید خیلی سخت است، سوم «وَ ذِكْرُ اللَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ‏» سوّمین چیزی که امام صادق ع فرمود عبارت است از خدا را در هر حالی یاد کردن، ببینید ذکر را چگونه معنی می‌کند ما گاهی از بعضی خانم‌ها می‌شنویم که در منزل رفتار نامتناسب دارند، از بعضی آقایان می‌شنویم که در منزل رفتار نامتناسب دارند، تعجّب می‌کنیم این‌ها ذکر را چگونه یافتند؟ پس این‌قدر تذکّرات می‌گوییم چیست؟ یعنی این‌ها تمام آنچه گفته می‌شود را کنار می‌گذارند فقط چند ورد لقلقه‌ای را نگاه می‌دارند؟ دقّت بکنید که ذکر چیست، ذکر همان تجرید ایمان از ظلم است. سومین چیزی که بسیار سخت است و امام صادق ع فرمود این است که خدا را همیشه ذکر بکند. بعد توضیح می‌دهند به چه معنا ؛ «لَيْسَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ فَقَطْ» فرمود ذکر فقط خدا را در همه‌ی احوال یاد کردن، نیست «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ» گفتن نیست، یعنی درست است که این‌ها ذکر است امّا فقط این نیست، این‌ها جزئی از ذکر است و لکن ذکر کلّی چیست؟ ذکر اساسی چیست؟ «إِذَا وَرَدَ عَلَيْكَ شَيْ‏ءٌ أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ أَخَذْتَ بِهِ‏» اصل ذکر این است که وقتی چیزی که خدا امر کرده به تو روی آورد ، آن را انجام بدهید، «وَ إِذَا وَرَدَ عَلَيْكَ شَيْ‏ءٌ نَهَى عَنْهُ تَرَكْتَهُ» و وقتی چیزی که خدا نهی کرده است به تو روی آورد ترک بکنید، هرجا امر خدا است به جا بیاورید و هر جا نهی خدا است اجتناب بکنید، این ذکر است... Eitaa.com/darharameyar
غضب در انسانها یک حالت نفسانی ، روحی و روانی است . وقتی خلاف میل و خواسته ی ما کاری انجام می گیرد ، جوششی در خون ما ایجاد می شود محرک عصبی را فعال می کند و فریاد می زنیم و یا آثاری را در چهره ظاهر میکند . غضب در خدای متعال به این معنا نیست . غضب در خدای متعال به معنای دورشدن از رحمت اوست . خداوند هم رحمان و هم رحیم است . نسبت به همه ی موجودات رحمان است و در برخی از موارد و توفیقات ویژه ، و کمالات خاص و عنایت های خاص به مومنین رحیم است وقتی می گوییم خدا غضب کرده یعنی انسان کاری کرده که خودش را از این رحمت الهی محروم کرده است والا خداوند هیچ کس را محروم نمی کند . بعبارتی خدا به هیچ کس غضب نمی کند . در آیه 81 سوره ی طه به این بحث اشاره می کند . ریشه غضب الهی و فعال شدن آن در درون ما انسانهاست خدا هیچ گاه از دست ما عصبانی نمی شود بلکه ما هستیم که از خداوند دور می شویم . این دوری از خداوند یعنی خدا غضب کرد. پس نگویید که خدا علیه ما غضب کرده است ، تو از خدا فاصله گرفته ای . تو داری از رحمت الهی دور می شوی و در حقیقت خدا از تو طلبکار است نه اینکه تو از خدا طلبکار باشی . خدا می فرماید که من این فضای قشنگ را برای تو فراهم کرده ام ، چرا از این فضا دور می شوی ؟ می فرماید : از پاکی ها بخورید و بیاشامید ( هر کاری که می کنید پاکی و طهارت باشد ) اگر علیه اینها طغیان کردید از رحمت خدا دور می شوید و سقوط می کنید . خدا از سر رحمت می گوید که خودت را از رحمت من دور نکن . خوراک انسان پاکی است . خوراک یعنی نگاه ، گفتار ، شنیدن و اخلاقیاتی که از ما صادر می شود خوراک چیزی است که ما را می پروراند و می سازد . تمام هویت و حقیقت ما را اخلاقیات و اندیشه ها می سازند . خدا ما را طوری آفرید که پاکی ها را مصرف کنیم . اگر ناپاکی باشد حال ما را بهم می ریزد . معده غذای سالم می خواهد اگر غذای مسموم به آن بدهیم حالت تهوع به آن دست می دهد . یعنی این گوارش را خدا جوری آفرید که پاکی را مصرف کند . کسانی هستند که این قدر غذای ناپاک می خورند و ادامه می دهند که این عادت ثانویه می شود . مثل کسانی که پشت سر هم گناه می کنند و این یک عادت ثانویه برایشان می شود پس تمام آنچه که با شأن ، شخصیت و هویت انسانی سازش ندارد منشا غضب الهی خواهد بود . یعنی دور شدن از رحمت ویژه ی الهی . خدا سیستم ما را جوری آفریده که ما با رفتارهای زیبا و ترک آلودگی ها ، انرژی های برتر در نظام هستی را جذب کنیم . انجام آلودگی و ترک پاکی یک سیستم دفاعی را ایجاد می کند و نمی گذارد آن انرژی مثبتی که در عالم صادر می شود به ما برسد... در مورد عوامل غضب الهی باید گفت اگر ما در فضای باید ها و نباید ها قرار بگیریم مورد غضب الهی قرار نمی گیریم . تمام گناهان ما را گرفتار غضب می کند . ترک واجبات ما را گرفتار غضب می کند در بعضی موارد غضب خیلی فعال می شود یکی از آن موارد ناامید شدن از لطف پروردگار است از مهمترین عواملی که غضب الهی را فعال می کند یعنی ما را از خدا دور می کند ، ناامیدی از رحمت و بخشش خداست من گناه کرده ام اما همچنان در باز است و می گوید که برگرد . مورد دیگر عدم رعایت حقوق اهل بیت علیهم السلام است امام بر گردن انسان حق دارد در زیارت جامعه ی کبیره می فرماید : یکی از مواردی که باعث فعال شدن غضب الهی می شود این است که انسان آگاهانه نسبت به حقوق ولایی اهل بیت ع بی اعتنایی کند . اگر من رابطه ام را با امام زمان ع درست کردم اینها در تعامل من با دیگران هم اثر دارد . مورد دیگر بد اخلاقی ها است که غضب الهی را فعال می کند . بگو مگو ها ، بددهانی ها ، فحاشی ها . می بینید که در محیط خانواده ، اعضای خانواده با ادبیات زیبا با هم صحبت نمی کنند امام کاظم (ع) فرمود : دو طائفه هستند که نباید در مورد آنها غضب کرد ، یکی بچه ها و یکی خانم ها . زیرا اینها نمی توانند پرخاش را تحمل کنند . اینها مثل گل پرپرشدنی هستند و طوفان نمی طلبند . اینها را باید با نوازش نگه داریم از عوامل دیگر غضب ..... Eitaa.com/darharameyar
(ره) مادرهرلحظه روي به خداي متعال مي اوريم رو به قرآن مياوريم براي خودمان تجارت كرديم ما كه جزو احرار نيستيم كه خدا را به خاطر خودش عبادت كنيم عبادت ما بفرمايش اميرالمومنين ع يا عبادت تجار است يعني براي بهشت يا عبادت بردگان است يعني ترس از غذاب اگر جهنمي دركارنبود و ميگفتند شما هرچه گناه كنيد يا نكنيد يا اگر عبادت كنيد يا نكنيد فرقي نميكند بالاخره همه به بهشت خواهيد رفت بدون تعارف هيچكدام از من وشما سايرين نه نمازي نه عبادتي و همه هم هر كار ميخواستند ميكردند غيرازاين است ؟ پس ما اگر روي به خدا مياوريم امر ونهي خدا را سعي ميكنيم اطاعت كنيم در واقع داريم تجارت ميكنيم معامله ميكنيم براي نفسمان نفسمان را ميخواهيم نه خدا را نفس من راحتي اش اين است كه بهشت برود نفس من راحتي اش اين است كه جهنم نرود حالا با همين حساب هم اگر نگاه كنيم اگر بخواهيم براي دلمان نفسمان كاسبي كنيم باز لااقلش اين است كه اين را بفهميم که هرلحظه كه روي به خدا آورديم روي به قران آورديم روي به ذكر آورديم فقط آن لحظه است كه تجارتي كرديم سودي برديم فلذا اين لحظه را بايد مغتنم شمرد يانه ؟ اين را بايد به خودمان بقبولانيم و هضم كنيم كه وقتي روی به عبادتي ذكري نمازي جلوگيري از بداخلاقي حسد كينه و هر امر صالحي كه روي مياوريم يا نمازي ميخوانيم دعايي ميخوانيم فقط آن لحظه است كه داريم براي نفسمان تجارت ميكنيم چيزي بدست مياوريم آن لحظه فقط سود ماست فلذا آن لحظه را بايد مغتنم شمرد مثلا روبه نماز آورديد بدانيد آن وقت است كه شما داريد براي خودتان كاري ميكنيد سود ميبريد ديگر اين حالت را نداشته باشيد كه زود تمام شود برويم سراغ كارديگر اين نشد اين درست عوضي گرفتن حقيقت است اگر پشت پرده را مي دیدید همان پشت پرده اي كه بعد از مرگ با آن مواجه ميشويد ، مي دیدید كه وقتي روی به نمازآورديد روی به ذكري آورديد آنوقت از آتش نجات پيدا كرديد و آن لحظه است که كسي باشما كاري ندارد اگر بدانيد از آن آتشها وظلمات و وحشتها و تحير ها وعذابهايي كه پر است اطراف شما ومال شماست آن لحظه در امان شديد و حصاري دور خود كشيديد شما راحت ميشويد يا ناراحت ؟ راحت ، آنوقت شما سعي ميكنيد از اين نماز از اين حصاري كه براي شما كشيده شد زود خلاص شويد وبيرون برويد يا بمانيد ؟ اگر پشت پرده را ميديديد اينگونه است. Eitaa.com/darharameyar
امام صادق (ع) فرمودند: إِنَّا لَا نَأْمُرُ بِظُلْمٍ وَ لَكِنَّا نَأْمُرُكُمْ بِالْوَرَعِ الْوَرَعِ الْوَرَعِ؛ ما هرگز از شما نمي‌خواهيم ظلم يا كار نادرستي انجام بدهيد؛ آنچه ما از شما مي‌خواهيم، الْوَرَعِ الْوَرَعِ الْوَرَعِ؛ سه مرتبه تكرار فرمود، از گناهان پرهيز كنيد. وَ الْمُوَاسَاةِ الْمُوَاسَاةِ لِإِخْوَانِكُمْ؛ باز دو مرتبه تكرار كردند نسبت به برادرانتان مواسات داشته باشيد؛ يعني آنها را شريك زندگي خودتان بدانيد. سپس فرمودند اينكه ما اين‌قدر تاكيد مي‌كنيم به شيعيان ديگر كمك كنيد براي اين است كه اخوان شما، كه دوستان خدا هستند، هميشه در ميان مردم، كم و مورد جفاي ديگران بوده‌اند و ديگران آن‌ها را ضعيف مي‌شمرند و به ايشان ظلم مي‌كنند. بعداً هم همين‌طور خواهد بود. چون شيعيان ما در اقليت و ضعف هستند، به کمک احتياج دارند. اگر به همديگر كمك نكنيد، نمي‌توانيد به زندگي‌تان ادامه دهيد و به وظايفتان عمل كنيد. فَإِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَمْ يَزَالُوا مُسْتَضْعَفِينَ قَلِيلِينَ مُنْذُ خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ(ع)؛‏؛ از روزي كه حضرت آدم روي اين زمين خلق شده، هميشه اولياء خدا در اقليت و مورد استضعاف بودند. در آينده هم، چنين خواهد بود... Eitaa.com/darharameyar
ماه رجب هم رو به اتمام است و ما هیچ تغییری نکردیم هیچ تحولی در خودمان نمی بینیم باید فکر کنیم ببینیم اشکال از کجاست همانطور که عمری نماز خواندیم و روزه گرفتیم و رجب ها آمد و رفت مبعت و شعبان و لیله القدر و.... همه آمد و رفت اما دریغ از اثری بالاخره جای سوال است که اشکال از کجاست از دارو؟ از طبیب؟ از بیمار؟ بیمار اگر چند روز داروی یک پزشکی را مصرف کند و اثر نبیند در پی چاره و درمان دیگری است چطور است که طی سالیان سال عبودیت و انجام فرائض نورانیتی در ما ایجاد نکرد؟ همان هستیم که ده سال پیش بودیم چه بسا بدتر بجای اینکه روز به روز تعلق ما به دنیا کمتر و لذات دنیا برایمان کمرنگ شود و لقاء خدا و اشتیاق مرگ بیشتر شود برعکس شده مگر نه اینکه این عبادات می‌بایست ما را درمان کند؟ دارو که وحی خداست طبیبش که نبی خداست اینجاست که باید بفهمیم ناپرهیزی از ما بوده مراقبه ما ضعیف بوده عبادات مقبول نبوده روح آمادگی پذیرش دارو را نداشته دفع کرده قلب وارونه بوده اگر نمازها و عبادتها قبول بود اثری نورانیتی احساس می‌شد اینجاست که باید به خودمان و عملکردی که مرتب از آن دفاع میکنیم شک کرد اینهمه نماز خواندیم چقدر شوق به نماز پیدا کردیم چقدر عشق به خدا پیدا کردیم چقدر محبت دنیا از دلمان بیرون رفت خب نباید سوال کنیم چرا؟!! نباید شک کنیم که مقبول نبوده؟ وحی خدا که وحی خداست در قرآن و وحی و نبی خدا که شکی نیست والعمل الصالح یرفعه هدف از عبادت رفع حجب و رسیدن به خداست هدف که بهشت و سیب و گلابی نیست هدف که ثواب و فرار از جهنم نیست عبادت مقبول مانند سوخت و تغذیه ای است که می‌بایست روح انسانی را اوج دهد و از دنیا و درون آن منقطع کند کجاست این اعمال صالحی که مدعی هستیم عمری انجام دادیم یا قرآن خدا معاذالله غلط است یا عمل ما صالح نبوده قلب وارونه است منکوس شده طبق فرمایش استاد فقیدمان آیت الله محمد شجاعی ره ما از بچگي فكركرديم عبادت ما همان يك نمازي است كه ميخوانيم نمازهم نخوانديم نمازنمازي است كه نگذارد ما گناه بكنيم وقتي نماز ميخوانيم و گناه ميكنيم يعني نمازما نماز نيست خدا صاف نماز را معرفي كرده مثلا ميگويند آبليموآن است كه ترش باشد وخون را صاف كند ،‌در اين ميان اگر چيزي به شمادادند كه ظاهر آبليمو را داشت ولي خاصيت آن را نداشت آيا شما ميگوييد اين آبليموست ؟ اگر فهميديد تقلبي است ميگوييد ساختگي است نمازوقتي اثرش نهي از گناه است و اين نهي براي ما نيست پس نماز نيست من وشما از اول بلوغ در پنج وقت در شبانه روز نمازي خوانديم كه نماز نيست و مرتب در ساعاتي كه بر ماميگذرد بر طبق ميل و هواي خود عمل كرديم و هيچ نفهميديم كه عبادت شيطان و غير را كرديم نه خدا را وضع ما اين است دردآور وموحش است اگر بفهميد وبه دلتان بيفتد قلب از دست ما دیگر بیرون رفته است و غصب شده است و محلّ تاخت و تاز شیاطین شده است. قلبی برای ما نمانده است و البتّه این چیزی نیست که من بگویم خود قرآن در یک آیه‌ای می‌گوید، و هر کس فهمی داشته باشد می‌فهمد چه می‌گوید آیه 37، سوره‌ی ق، را هر چه توانستید بروید و روی آن مطالعه کنید. که حقیقت را بیان می‌کند و بعد می‌فرماید «إِنَّ في‏ ذلِكَ لَذِكْرى‏ لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْب‏» در این چیزی که گفتیم ذکرها هست، امّا برای چه کسی؟ معنای آن چیست؟ «لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْب» برای آن کسی که برای او قلبی باشد. یعنی برای خیلی‌ها دیگر قلب نمانده است، رفته است. اگر قلب مانده بود که وضع ما این‌طور نبود. Eitaa.com/darharameyar
(ره) در انقلاب مسائل خوبی پیش آمد، مسائل  آموزنده پیش آمد خیلی از علاقه‌مندان به اسلام  آرزو می‌کردند و می کنند که اسلام حاکم باشد امّا وقتی یک مقدار در مشکلات آن قرار گرفتند، و شیطان هم از سوی دیگر آمد ، آرام آرام می بینید افکاری درون آن‌ها پیدا می شود که در نهایت می رسد به جایی که علی رغم علاقه مندی به گونه های مختلف، در ورطه مخالفت با انقلاب افتادند مخالفت آن‌ها از این‌جا نشأت می‌گرفت که عافیت‌طلب بودند. عافیت‌طلبی مصیبت بزرگی است و ما هم معمولاً عافیت‌طلب هستیم مگر فردی اسثتنایی پیدا بکنید که عافیت‌طلب نباشد. یعنی این اسلام، قرآن و خدا همه‌ی آن‌ها درست است خوب است، باشد، امّا بدون این‌که ما به ناراحتی مشکلات بیفتیم. در همین انقلابی که شد خیلی‌ها متدین بودند، اما جهت مخالفت دیگر آن‌ها با انقلاب براساس برداشت غلط از اسلام بود که در ذهن خود شان آن برداشت غلط را داشتند.... امام خمینی یک مجتهد بزرگی بود و از لحاظ فقهی مجتهد معمولی نبود امام بود که ولایت فقیه را زنده کرد ولایت فقیه یعنی براساس فقه شیعه حکومت می‌کند... Eitaa.com/darharameyar