#ماه_رجب
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ (حجرات/ ۲)
(وقتی در حضور پیغمبر ص هستید صدایتان را از پیغمبر بلند تر نکنید)
رعایت ادب حضور تنها مختص نبی اکرم ص و یا فقط در زمان حیات ایشان نیست
بلکه همه انبیاء و ائمه اطهار و اولیاء الهی را شامل میشود
چه در زمان حیات و چه در ممات (صرف نظر از اینکه اولیاء الهی همواره در حیات بالاتری شاهد و ناظر بر انسان بوده و ولایت تکوینی دارند)
"أَشْهَدُ أَنَّکَ تَشْهَدُ مَقَامِی وَ تَسْمَعُ کَلَامِی وَ أَنَّکَ حَیٌّ عِنْدَ رَبِّکَ تُرْزَقُ"
لذا رعایت ادب حضور هنگام زیارت ایشان در اماکن متبرکه لازم و ضروری است
زیارت ائمه علیهم السلام آداب خاص خود را می طلبد
زیارت کردن سرو صدا و داد وفریاد میخواهد ؟
فشار و دعوا و هجوم بردن به ضریح میخواهد؟
یا آرامشی میطلبد که در سایه آن آرامش بتوان ارتباط با حق و واسطه حق برقرارکرد ؟
براي رسيدن به زيارت به حق بايد مودب به آدب و شرايط ظاهري آن بود
اعمالي كه توسط اعضاء وجوارح انسان سر ميزند همگي اسبابي است براي توجه باطني و ارتباط قلبي با حضرت حق كه تقرب پيداكند و انسان را صعود بدهد.
عمل و زيارتي كه مصداق اين توجه و ارتباط نباشد ، صدق در نيت نداشته باشد ، اخلاص در آن نباشد و مبادی آداب آن رعایت نشود ......چگونه ممكن است در انسان مثمر ثمر باشد؟
آن كسي كه بي هدف در حرم اهل بيت مي چرخد وضريح را مي بوسد و فقط به دنبال حاجت خود است و بعد هم كه بيرون مي آيد هيچگونه تغييري نكرده است آيا اگر در زمان حيات امام معصوم هم مي بود و به زيارت ايشان نائل مي گشت تغيير خاصي در او رخ ميداد ؟
اغلب مردم فکر میکنند زیارت یعنی اینکه بروند بچسبند به ضریح و ببوسند و بیایند
در این بین هم خودشان و هم دیگران را تحت آزار و اذیت قرار میدهند
وقتی با فشار تمام به ضریح رسیدند میبوسند وبرمیگردند و میگویند زیارت کردم تمام شد
نه دعایی، نه توسلی، نه تضرعی، نه استغفاری، نه اظهار عجز وفقری، نه.....
خصوصا در محیط بانوان که چادر به کمر گره زده گویی به جنگ یا دفاع برخواسته اند
متاسفانه در بسیاری موارد واجبات و فرائض قربانی مستحبات میشود
عدم رعایت آداب و ادب لازم به حرام منتهی میشود
گاهی میبینیم زائر حرم ساعتها نشسته با خستگی تمام
بدون اینکه حال زیارت و دعا داشته باشد
یا در حال انجام امورات شخصی مقابل ضریح
یا در حال چرت زدن
گرسنه یا تشنه یا خواب آلود و خسته
یا در حال کار با تلفن همراه و.....
امام صادق فرمود : دَعِ الطَّوَافَ وَ أَنْتَ تَشْتَهِيهِ
تا تشنهی طواف هستی از طواف بیرون شو
آنقدر نمان که سیر بشوی یا خسته شوی و دل زده شوی
(زُر فَانصَرِف )زیارت کن زود برگرد
طوری نباشد که رمق تو را بگیرد
همیشه تشنه باش که همیشه لذت ببری
عبادت نشاط میخواهد ، لذت میخواهد ، عطش میخواهد نه با کسالت و خستگی
ادب و آرامش خود را میطلبد
گاهي يك زيارت مستحب ولو با رعايت كردن آداب مخصوص متاسفانه با يك حرامي و يا تضييع حقوقي همراه ميشود .
به اثرات وضعي كه در زيارت به جا ميگذاريم نيز بايد توجه كنيم
زیارت ادب لازم را میطلبد.
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_رجب
#شهادت_امام_کاظم_ع
اولیاء خدا به مقام و منزلتی می رسند که فریاد می زنند
(خدایااز آتش نجاتم بده)
به جایی می رسند که اگر فریاد نزنند نمی شود
مگر اینکه مانعی باشد و به سختی فریادشان را ضبط می کنند.
امام حسین (ع) در آخر دعای عرفه اشک میریزد و ناله میزند که خدایا فقط یک چیز از تو میخواهم که اگر آنرابدهی کَاَنَّ همه چیز را بمن دادی و آن اینکه مرا از آتش نجات دهی.
فکر های عامیانه را کنار بگذارید. گوشت و خون و پوست ما با افکارغلط و عامیانه رشد کرده، با انتظارهای بیجا رشد کرده.
علی (ع)میفرماید بترس از اینکه مرگ در حالی به تو برسد که قلب تو به یک چیز از دنیا تعلق داشته باشد و هلاک شوی (یک چیز نه همه چیز)
هیچ کس نجات پیدا نمیکند مگر اینکه به آنچه ایمان آورده عمل کند.
چقدر من و شما از این چیزها بخوانیم و بشنویم....
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
May 11
آیت الله محمد شجاعی (ره) :
من یک وقتی میخواستم یک جلسه برای همه صحبت کنم و شواهد زیادی برای شما بگویم تا شما بفهمید کسانی که از مکارم و از خصوصیّات توحیدی یعنی همان مکارم خُلقی به معانی وسیع آن و قرآنی آن و خلاصه از عبودیّت و بندگی و عشق و محبّت خدای متعال و از توفیقات معنوی برخوردار نیستند، اینها،و آنهایی که میفهمند ساکت نمینشینند.
کسانی که میفهمند، وقتی دیدند از این مسائل محروم هستند، ساکت نمینشینند.
ساکت ننشینید.
فرصت را از دست ندهید.
ناله کنید و از خدا بخواهید که بگیرید.
خیلیها بودند مانند من و شما که هیچ حال و احوالی نداشتند، و از این مکارم برخوردار نبودند. یعنی بندگی نداشتند، توفیق عبودیّت نداشتند، از محبّت خدا بیخبر بودند، اسیر هواها و هوسها و اوهام و خیال بودند، مانند من و شما از هیچ یک از این فضیلتها برخوردار نبودند. ولی در حالات آنها هست که اول آن را با ناله گرفتند.
اوّل آن را با چه گرفتند؟
یاد شما نرود با ناله.
از خدا بخواهید.
چگونه حوائج دیگر خود را از خدا میخواهید؟
تصمیم بگیرید این مسئله را مانند حوائج دیگر مدام از خدا بخواهید.
و برای همین توسّل بکنید به حضرات معصومین (صوات الله علیهم أجمعین)
بخواهید شفاعت کنند شما را که مانند آنها دردمند بشوید.
مانند اهل درد، دردمند بشوید.
اگر درد ندارید گریه کنید از خدا بخواهید.
من این توصیهی خود را تکرار میکنم. دعا کنید از خدا بخواهید، توسّل هم بکنید و در توسّل هم تأکید میکنم که دست از دامن حضرت امیر صلوات الله علیه برندارید. بسیاری از دردمندان از آن حضرت همین حاجت خود را گرفتند. میدانید حضرت امیر (صلوات الله علیه) به اذن خدا ساقی هستند.
زیارت او را بخوانید. زیارت مخصوص دارد
و آن زیارت را که خواندید بعد از زیارت یک وقت مفصّلی به گریه بپردازید برای همین حاجت.
چه میشود یک بار این کار را بکنید؟
من وشما چقدر از این وقتها را برای کارهای بیهوده صرف کردیم؟
چه میشود که یک زیارت که خواندید یک ساعتی با تضرّع و گریه فقط بچسبید به دامن حضرت امیر، و این حاجت را بگویید و بخواهید.
امیدوارم که انشاءالله شما مشمول رحمت و عنایات خاصّه خدای متعال بشوید
و از این به بعد برگردیم و انشاءالله خدا ما و شما را از شیعهی حضرت رسول و ائمّه طاهرین (صلوات الله علیهم أجمعین) قرار بدهد و در زمرهی آنها محشور بکند. از شفاعت آنها محروم نکند و ما را صاحبان آن فضائل و مکارم قرار بدهد که رسول الله برای آنها مبعوث شد.
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_رجب
اگر از خودروی ما یک صدای ناهنجار بیرون آمد ، بلافاصله یا خودمان موتور آنرا تنظیم میکنیم یا نزد یک مکانیک و اهل فن می بریم که اینکار را انجام بدهد و اصلاح کند.
آیا وجود ما انسانها از یک موتور ماشین کمتر است ؟
آیا از این ساعتی که به دستمان می بندیم واقعا ارزش ما کمتر است که به ناهنجاری ها و بهم ریختگی های این توجه میکنیم ولی روی خودمان مطالعه ای نداریم ؟
مشکلی که ما الان گرفتار آن هستیم ، مشکل خود گم کردگی ، نگاه بی ارزش ، مبتذل و سبک به هویت خودمان است
این است که خودمان را خیلی راحت می فروشیم ،
این است که تن به لذات و مشغولیت هایی می دهیم که عمق وجود ما نمی خواهد
و این لذت را تحمیلی به او میدهیم
چرا ؟
آیا واقعا این را می خواهیم یا نه نا آگاهانه است
اگر ما هویت انسانی را درست درک بکنیم ، خواهیم دید که گناه در تعارض بَیّن با هویت انسانی است
اگر ما کرامت انسانی را متوجه بشویم ، دلیلی بر گناه وجود ندارد
می دانید گناه برای کیست ؟
گناه برای کسانی است که امام عسگری (ع) می فرمود.
چه می فرمود؟
می فرمود کسی که در نگاه خودش موجود بی ارزش است ، امید به او نداشته باشید .
آدمی که نگاه بی هویتی به خودش دارد از شرش در امان نباشید .
رابطه ی بین گناه و کرامت ، یک رابطه ی غیر مستقیم است
هرچه که انسان کرامت بالاتری داشته باشد ، کمتر گناه می کند .
مصونیت انسان وابسته به درک کرامت از خودش است .
در جامعه ی انسانی (نه فقط اسلامی) هر انسانی که برای خودش نوعی شخصیت و ارزش انسانی قائل است ولو اینکه فضای اعتقادی اسلامی هم نداشته باشد ولی چون نگاه کریمانه به انسانیت خودش دارد ، هیچ گاه حاضر نیست که خلاف انجام بدهد .
هیچ انسان عاقلی علی رغم اینکه گرسنه است و غذایی در منزل ندارد ، آیا حاضر است از زباله های غذایی بردارد و بخورد ؟
حتی به ذهنش هم خطور نمی کند
چرا ؟
گرسنه نیست که هست
غذا در منزل دارد که ندارد ،
پس چرا این آشغال را نمی خورد ؟ چون آنرا در تضاد با کرامت نفس خودش میداند .
حالا اگر همین نوع نگاه را که به شمکش دارد ، به شهوتش داشته باشد ، در اینجا عفت تقویت میشود .
اینجا غزتش نمی گذارد که دست در سطل آشغال بکند ولو گرسنه باشد . به هرنقطه ای که برسد امکان ندارد دست به ابتذال بزند .
حتی میداند که با حرکات منفی نمی تواند آبرویش را حفظ کند .
پس در آن فضا ، باز کرامت را نمی شناسد و نمی داند در کدام فضا باید کرامت را فعال کرد .
مثل بحث شهوت
اگر نتواند این غریزه را کنترل بکند و نتواند عفت را در وجود خودش حاکم بکند تسلیم شهوت میشود و وقتی تسلیم شهوت شد ، عناصر آگاهی بشدت ضربه می خورند و چیزی بنام (غفلت) خودش را نشان می دهد.
می گویند غفلت باعث گناه میشود.
چیزی که باعث این حجاب شد ، بالا رفتن شهوت من بود ،
آگاهی عقب نشینی کرد ،
و در این فضا ، گناه خودش را جذاب نشان می دهد .
بنابراین غلبه قوا ، احساسات منفی و غفلتی که از این مسئله حادث میشود ، اینها علل و عوامل گناه است که در قرآن و روایت ما گفته شده است.
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar