eitaa logo
در حرم یار
1.5هزار دنبال‌کننده
648 عکس
35 ویدیو
3 فایل
کانال جلسات استاد سیدعلی سیدعربی پیرامون مباحث و آثار آیت الله محمد شجاعی رضوان الله تعالی علیه و بزرگان اخلاق و عرفان اسلامی نشر و نسخه برداری از مطالب با ذکر کانال و منبع آن بلامانع است ارتباط با آدمین @DarharameyarAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
14 صلوات از امام حسن عسگری برای 14 معصوم وارد شده که مداومت بر آنها فوق العاده است. در مفاتیح هم محدث قمی این صلوات ها را بعد از زیارت جامعه نقل کرده است. دعایی که در فضا و مقام صلوات واقع نشود، این دعا رفعت پیدا نمی‌کند. ما همه نیازهایمان ذیل صلوات ایجاد می‌شود. یعنی خدای متعال عالم را برای ما نیافریده است. برای حضرت آفریده و به هرکس چیزی بدهد به برکت حضرت است. «لَوْلاكَ لَمَا خَلَقْتُ الافْلاك‏» (المناقب، ج1، ص216) خدای متعال اگر صلوات بر حضرت نفرستد، به احدی چیزی نمی‌دهد. لذا همه نیازهای ما به صلوات مربوط می‌شود. این را در صلوات‌های متعددی داریم. مثلاً در صلوات وجود مقدس نبی اکرم از امام حسن عسگری در این چهارده صلوات هست. «وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا دَفَعْتَ بِهِ الشَّقَاءَ وَ كَشَفْتَ بِهِ الْغَمَّاءَ وَ أَجَبْتَ بِهِ الدُّعَاءَ وَ نَجَّيْتَ بِهِ مِنَ الْبَلاءِ» خدایا بر پیامبرت صلوات می‌فرستم همانطور که همه بلاها را با او برداشتی. یعنی صلوات بر پیامبر مبدأ دعاست. شقاوت‌ها به صلوات رفع می‌شود سعادت ها با صلوات حصول پیدا میکند ... Eitaa.com/datharameyar
جمعه ۲۲ دیماه ۱۴۰۲ رأس ساعت ۱۸/۳۰ دوازدهمین جلسه توحید برقرار خواهد بود ان شاء الله تهران خیابان آزادی چهارراه بهبودی خیابان شکاری . خیابان اردبیل ( نیایش غربی سابق) پلاک 75 منزل مرحوم سرهنگ صدف روز پیرو سوالات مکرر خواهران به اطلاع میرساند که محل استقرار بانوان مهیاست و خواهران محترمه حضور دارند https://maps.app.goo.gl/oQWgtkUPuuUUu2Pa7
آن‏گاه كه به حدّ بلوغ مي‏رسد، ناميده مي‏شود سرّ مذمّت از در طبيعيات و تمجيد آن در الهيات آن است كه (محبت كامل)، به تنهايي بها ندارد، بلكه ارزش آن به ارزش محبوب وابسته است، همان‏گونه كه ارزش علم به ارزش معلوم و ارزش هنر به متعلّق هنر است. بر اين اساس، اگر كسي سنگ و گياه را دوست دارد، او به اندازه همان سنگ و گياه مي‏ارزد و چنانچه محبوب او بهشت باشد، به اندازه بهشت؛ امّا اگر و علاقه عاشقي به ذات اقدس خداوندي تعلّق گرفت، ديگر اندازه‏اي نخواهد داشت حيواني به مجرّد وصال سرد مي‏شود؛ ولي الهي با وصال سوزنده‏تر مي‏شود، از اين‏رو عاشقان حق با سوز و گدازي وصف ناشدني مي‏گويند: و قلبي بحبّك متيّماً؛ ربّ زدني تحيّراً فيك. درخواست فزوني در دعاها از آن روست كه اگر كسي لذّت خدا را بچشد، سراغ ديگري نخواهد رفت و از اين پس، عاشقِ حق، افزون خواهد شد عبادت برخاسته از ، خستگي در پي‏ندارد، به همين جهت عبادت فراوان هرگز فرشتگان را خسته نمي‏كند: (فَالَّذينَ عِندَ رَبِّكَ يُسَبِّحونَ لَهُ بِالَّليلِ والنَّهارِ وهُم لايَسأمون) زيرا سخن گفتن، همنشيني، انس و حشر با دوستِ كامل لذّتبخش است نه ملال‏آور. احساس خستگي و عدم نشاط در عبادت، بر اثر نبود است Eitaa.com/darharameyar
لب ما و جام زلالِ تو چه توهمی، چه حکایتی تو و سرزدن به محفل ما چه ترحمی، چه عنایتی به نماز صبح و شبت سلام و به نوردر نَسَبَت سلام و به خال کُنج لبت سلام که نشسته با چه ملاحتی به جمال، وارث کوثری به روایتی، خودحیدری به خدا، تو حسین دیگری چه شباهتی، چه اصالتی تو که آینه، تو که آیتی تو که آبروی عبادتی تو که با دل همه راحتی تو قیام کن که قیامتی زد اگر کسی درِ خانه ات دل ماست کرده بهانه ات همه جا گرفته نشانه ات به چه حالتی به چه حسرتی نه مرا نبین، رصدم مکن ونظر به خوب و بدم مکن ز درت بیا و ردَم مکن تو که آسِتان سخاوتی بَلَغ العلی به کمال تو کَشف الدجی به جمال تو به تو و کمال و جمال تو صلوات ، هر دم وساعتی (شعرازقاسم صرافان) Eitaa.com/darharameyar
(ره): در روایات هست که حضرت (عج) وقتی که جنگ را، حرب را، قتال را شروع کرد برخورد می‌کند در جنگ خود با چیزهایی یا با چیزی که حتّی رسول الله (ص) با آن برخورد نکرده است. آن وقت که قیام کرد و جنگ و محاربه را با کفار شروع کرد برای ادامه‌‌ی حق و عدل با مشکلی روبرو می‌شود که حتّی خود رسول الله (ص) با آن مشکل مواجه نشد. آن مشکل چیست؟ میفرماید مشکل رسول الله این بود که رسول الله وقتی که با آن جمعی که در زمان خودشان بود روبه‌رو شدند و قرآن را به آن‌ها و حقیقت قرآن را به آن‌ها عرضه کردند با مردمی روبه‌رو بودند که بت‌هایی تراشیده بودند و افکار مخصوصی داشتند و چوب و سنگ را پرستش می‌کردند. با این جمع و با این افکار مواجه بودند آن‌ بت پرستان هم مقابله می کردند ولی این زیاد مشکل نبود، مشکل اساسی آن است که برای پیش خواهد آمد. «يَخْرُجُونَ عَلَيْهِ فَيَتَأَوَّلُونَ عَلَيْهِ كِتَابَ اللَّهِ وَ يُقَاتِلُونَهُ عَلَيْه‏» مشکل این است که جمعی با او مقابله می‌ کنند، خروج می‌کنند، قیام می‌کنند که اهل تأویل قرآن هستند قرآن را بر او تأویل می‌کنند و براساس تأویل قرآن و معنا و برداشتی که از قرآن دارند و تفسیری که می‌کنند وفهمی که از قرآن دریافت کرده اند با به مقاتله می‌پردازند. از طرف دیگر روش یک روش تند است و این روش تند را هضم کردن برای کسی که از حقایق اسلام بی‌خبر است و برای کسی که از مظهریّت (صلوات الله علیه) بیخبر است موجب تردید می‌شود ذهن بعضی‌ها زده می‌شود که آیا این است. روش تند می‌دانید در چه چیز؟ در فقط قتل و قتال و کشتن و نابود کردن و از میان بردن همه‌‌ی معاندان، ظالمان، منافقان، ستمگران، ملحدان..... با تندی با آن‌ها برخورد می‌کند. قبلاً من در این باب اشاره کردم که حتّی حضرت صریح روایات است که توبه را هم در خیلی از جاها از آن‌ها که می‌خواهند دوباره توبه بکنند قبول نمی‌کنند. چون سیف الله است یعنی شمشیر خدا است این در دعا هست. معنی سیف چیست؟ اصلاً معلوم است که این معنایی دارد. در روایت آمده است فکر نکنید روش در این باب روش رسول الله است با روش رسول الله کاملاً فرق دارد. خلاصه هر کسی که در برابر حق ایستاد فقط کشتن است و السّلام چرا؟!!! محمّد بن مسلم می‌گوید من از امام باقر (سلام الله علیه) شنیدم که فرمود «لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا يَصْنَعُ الْقَائِمُ إِذَا خَرَجَ لَأَحَبَّ أَكْثَرُهُمْ أَلَّا يَرَوْهُ مِمَّا يَقْتُلُ مِنَ النَّاس‏» اگر مردم می‌دانستند وقتی خروج می‌کند و قیام می‌کند چه خواهد کرد خیلی‌ها دیگر آرزو نمی‌کردند زمان ظهور آن حضرت را دریافت بکنند. «مِمَّا يَقْتُلُ مِنَ النَّاس‏» برای آن‌که زیاد می‌کشد. «أَمَا إِنَّهُ لَا يَبْدَأُ إِلَّا بِقُرَيْش‏» از کفّار و معاندان قریش هم شروع می‌کند شروع او از آن‌جا است روش او طوری ادامه پیدا می‌کند که کثیری از مردم می‌گویند که این از آل محمّد نیست اگر از آل محمّد بود «لَرَحِم‏» رحمی در دل او بود. همیشه هم فراموش می‌کنند که این ظالمان چه کردند. آن وقت فقط احساسات جوشش می‌کند که این اگر از آل محمّد بود آیا چنین می‌کرد، این هم چیزی است که من و شما که این‌جا نشسته‌ایم نباید فکر کنیم که ما را تهدید نمی‌کند.... Eitaa.com/darharameyar
10.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹ماه رجب برای اهل درد و محبین خدا و عاشقان حق از مواقیت است؛ 🔹رجب از لحظه های رحمت است ابواب رحمت باز است؛ 🔹ماه رجب ماه استغفار است زیاد استغفار بکنید؛ 🔹" اَستَغفِرُ اللهَ رَبّی وَ اَسأَلُهُ التّوبَه" Eitaa.com/darharameyar
بعضي از بزرگواران پي درپي سوال ميكنند كه در اين ايام فرخنده رجب وشعبان ورمضان چه دعاها واذكاري مجرب است و چه اعمالي را انجام دهيم كه مورد عنايت و تقرب خداي متعال قرار بگيريم و اغلب گله مند هستند مبني بر اينكه چرا ما با توجه به شب زنده داري و ذكر و دعا و اعمال ديگر باز تقربي احساس نميكنيم من تعجب مي كنم از اينكه چرا ما هميشه به دنبال اين هستيم چه بكنيم ولي دنبال اين نكته مهم نيستيم كه چه نكنيم سوال نمي كنيم كه چه كارهايي را انجام ندهيم (ره) اين نكته را گوشزد كردند كه هر كس فهم و برداشت درستي از آيات و روايات داشته باشد مي يابد كه راهي كه خدا ازاول خلقت حضرت آدم تا خاتم به انسانها ارائه داده است راهي است كه ميخواهد انسان را از غير حق خلاص و منقطع كند و طبيعتا همين نتيجه نيز مي بايست حاصل شود تا تقرب به معني كلمه حاصل شود و راه چنين راهي است كه تفسير همان لااله الا الله است اول نفي غير بعد اثبات حق بسياري از افعال واقوال ما در شبانه روز مخالفت وتمرد در برابر حق است در صورتيكه تصورمان غيراين است مواردی که اصلا ما بعنوان یک مخالفت و گناه و مانع بزرگ به آن نگاه نمی‌کنیم حضرت استاد به عنوان نمونه شش مورد از اين موارد را گوشزد فرمودند (تحميل امور به ديگران ، ايرادگيري از ديگران ، سرزنش كردن ديگران ، تعريف وتكذيب بيجا از ديگران ، راحت طلبي و تجسس در امور ديگران به انحاء مختلف ) چقدر ما كارهاي خودمان را به ديگران تحميل ميكنيم فرضا فلاني بيرون رفتي فلان شیئ را هم براي من بخر ، یا سر راه كه مي آيي اين سوال را هم براي من بپرس ، يا فلاني اگر فلان جا میروی ما هم با شما بیاییم و... مواردی كه مراتب بزرگ و كوچك دارد حضرات معصومين سفارش فرمودند كه تا ميتوانيد هيچ چيزي از ديگران مطالبه نكنيد بعضي از بزرگان دين در منزل از فرزندان خود نيز چيزي و يا كاري مطالبه نميكردند كه نه تنها كار خود را به فرزند تحميل نكرده باشند بلكه حتي مبادا آن فرزند با اكراه انجام دهد و براي خودش موجب عقوبت شود چون اكراه به والدين حتي باطنا براي فرزندان بي حساب وبدون پاسخ نخواهد بود نمونه ديگر ايرادگيري است مرتبا از ديگران در امور مختلف ايراد گيري مي كنيم و عيوب ونواقص آنها را مي بينيم چرا اينكارراكردي ؟ اگر فلان طور عمل ميكردي بهتربود ، من اگر بجاي تو بودم اينگونه عمل ميكردم و حتي گاهي سر خودمان كلاه ميگذاريم كه هدف امر به معروف است در حاليكه اگر دقت نظر داشته باشيم مي فهميم كه نه تنها فعل ما ايرادگيري بوده بلكه چه بسيار حسادتها وخودبيني ها واظهار فضل و كمال كردنها و ....در آن نهفته بوده است نمونه ديگر سرزنش ها نسبت به ديگران فرضا وقتي كسي را در مشكلي ديديم ولو خودش مقصر بوده باشد سرزنش ها شروع ميشود به تو نگفته بودم اين كار را نكن ، ديدي گوش نكردي چه شد ، من كه گفته بودم الان مناسب نيست ، من كه گفته بودم نرو ، من كه گفته بودم نگو ، من كه گفته بودم نكن و.... نمونه ديگر تعريف وتكذيب بيجا از ديگران هر كس هر عملي كه انجام ميدهد وقتي مطابق نفس ما در مي آيد تعريفها و تمجيدها بدنبالش مي آيد . تعاريفي كه نه تنها بيجا بوده بلكه انسان را به سخن بيهوده زدن هم آلوده كرده است مانند : شما كه شخصيتتان اينگونه است ، شما كه سرآمد همه هستيد ، شما كه اهل بندگي هستيد ، شما كه اهل عمل هستيد ، شما كه با همه اخلاقتان خوب است ، شما كه قلمتان نيكوست ، شما كه بيانتان شيواست و... و يا اينكه بدون علم وآگاهي از حقيقت گفتار و عمل ديگران را تكذيب ميكنيم يك خطاي كوچك از كسي ميبينيم كه مورد پسند ما نبوده واين باعث مي شود در مكانهاي ديگر وقتي از او صحبتي مي شود كل شخصيت اورا زير سوال مي بريم ويا اورا مورد وثوق قرار نميدهيم ويا مطلب بحق اورا تكذيب مي كنيم و نمونه هاي ديگر نمونه پنجم راحت طلبي كه آنچه در عبوديت و بندگي براي ما سخت و طاقت فرسا به نظر مي رسد همه ناشي از راحت طلبي است سختي در نماز ودعا وذكر و بيداري شب و كسب اخلاقيات و همچنين وظايف اجتماعي دراسلام همه ناشي از اين رذيله اخلاقي بنام راحت طلبي است نمونه ششم تجسس در امور ديگران راه دور نرويد من وشما با حرفهاي اضافي و بيجايي كه در طول روز ميزنيم پيوسته در حال تجسس در امور ديگران و مبتلا به فضولات کلام هستيم فلاني از كجا مي آيي ؟ از كجا خريدي ؟ چند خريدي ؟ با فلاني چطور برخوردكردي ؟ فرزندت را كجا بردي ؟ ديشب كجا بودي ؟ و ... ونمونه رفتارهای بسياري ديگر كه ما در زندگي اين نمونه ها را در زمره مخالفت و عصيان در برابر حق محسوب نميكنيم و همه در اثر غفلت از خود و عدم محاسبه و يا جهلي است كه باور نداريم بنابراين پيش ازآن و بيش از آنچه كه بدنبال اين باشيم كه چه بكنيم به دنبال اين باشيم كه چه نكنيم. اگرچه هدف از این سخن نفی اذکار و مستحبات نیست. Eitaa.com/darharameyar