eitaa logo
در حرم یار
1.5هزار دنبال‌کننده
648 عکس
35 ویدیو
3 فایل
کانال جلسات استاد سیدعلی سیدعربی پیرامون مباحث و آثار آیت الله محمد شجاعی رضوان الله تعالی علیه و بزرگان اخلاق و عرفان اسلامی نشر و نسخه برداری از مطالب با ذکر کانال و منبع آن بلامانع است ارتباط با آدمین @DarharameyarAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
لب ما و جام زلالِ تو چه توهمی، چه حکایتی تو و سرزدن به محفل ما چه ترحمی، چه عنایتی به نماز صبح و شبت سلام و به نوردر نَسَبَت سلام و به خال کُنج لبت سلام که نشسته با چه ملاحتی به جمال، وارث کوثری به روایتی، خودحیدری به خدا، تو حسین دیگری چه شباهتی، چه اصالتی تو که آینه، تو که آیتی تو که آبروی عبادتی تو که با دل همه راحتی تو قیام کن که قیامتی زد اگر کسی درِ خانه ات دل ماست کرده بهانه ات همه جا گرفته نشانه ات به چه حالتی به چه حسرتی نه مرا نبین، رصدم مکن ونظر به خوب و بدم مکن ز درت بیا و ردَم مکن تو که آسِتان سخاوتی بَلَغ العلی به کمال تو کَشف الدجی به جمال تو به تو و کمال و جمال تو صلوات ، هر دم وساعتی (شعرازقاسم صرافان) Eitaa.com/darharameyar
(ره): در روایات هست که حضرت (عج) وقتی که جنگ را، حرب را، قتال را شروع کرد برخورد می‌کند در جنگ خود با چیزهایی یا با چیزی که حتّی رسول الله (ص) با آن برخورد نکرده است. آن وقت که قیام کرد و جنگ و محاربه را با کفار شروع کرد برای ادامه‌‌ی حق و عدل با مشکلی روبرو می‌شود که حتّی خود رسول الله (ص) با آن مشکل مواجه نشد. آن مشکل چیست؟ میفرماید مشکل رسول الله این بود که رسول الله وقتی که با آن جمعی که در زمان خودشان بود روبه‌رو شدند و قرآن را به آن‌ها و حقیقت قرآن را به آن‌ها عرضه کردند با مردمی روبه‌رو بودند که بت‌هایی تراشیده بودند و افکار مخصوصی داشتند و چوب و سنگ را پرستش می‌کردند. با این جمع و با این افکار مواجه بودند آن‌ بت پرستان هم مقابله می کردند ولی این زیاد مشکل نبود، مشکل اساسی آن است که برای پیش خواهد آمد. «يَخْرُجُونَ عَلَيْهِ فَيَتَأَوَّلُونَ عَلَيْهِ كِتَابَ اللَّهِ وَ يُقَاتِلُونَهُ عَلَيْه‏» مشکل این است که جمعی با او مقابله می‌ کنند، خروج می‌کنند، قیام می‌کنند که اهل تأویل قرآن هستند قرآن را بر او تأویل می‌کنند و براساس تأویل قرآن و معنا و برداشتی که از قرآن دارند و تفسیری که می‌کنند وفهمی که از قرآن دریافت کرده اند با به مقاتله می‌پردازند. از طرف دیگر روش یک روش تند است و این روش تند را هضم کردن برای کسی که از حقایق اسلام بی‌خبر است و برای کسی که از مظهریّت (صلوات الله علیه) بیخبر است موجب تردید می‌شود ذهن بعضی‌ها زده می‌شود که آیا این است. روش تند می‌دانید در چه چیز؟ در فقط قتل و قتال و کشتن و نابود کردن و از میان بردن همه‌‌ی معاندان، ظالمان، منافقان، ستمگران، ملحدان..... با تندی با آن‌ها برخورد می‌کند. قبلاً من در این باب اشاره کردم که حتّی حضرت صریح روایات است که توبه را هم در خیلی از جاها از آن‌ها که می‌خواهند دوباره توبه بکنند قبول نمی‌کنند. چون سیف الله است یعنی شمشیر خدا است این در دعا هست. معنی سیف چیست؟ اصلاً معلوم است که این معنایی دارد. در روایت آمده است فکر نکنید روش در این باب روش رسول الله است با روش رسول الله کاملاً فرق دارد. خلاصه هر کسی که در برابر حق ایستاد فقط کشتن است و السّلام چرا؟!!! محمّد بن مسلم می‌گوید من از امام باقر (سلام الله علیه) شنیدم که فرمود «لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا يَصْنَعُ الْقَائِمُ إِذَا خَرَجَ لَأَحَبَّ أَكْثَرُهُمْ أَلَّا يَرَوْهُ مِمَّا يَقْتُلُ مِنَ النَّاس‏» اگر مردم می‌دانستند وقتی خروج می‌کند و قیام می‌کند چه خواهد کرد خیلی‌ها دیگر آرزو نمی‌کردند زمان ظهور آن حضرت را دریافت بکنند. «مِمَّا يَقْتُلُ مِنَ النَّاس‏» برای آن‌که زیاد می‌کشد. «أَمَا إِنَّهُ لَا يَبْدَأُ إِلَّا بِقُرَيْش‏» از کفّار و معاندان قریش هم شروع می‌کند شروع او از آن‌جا است روش او طوری ادامه پیدا می‌کند که کثیری از مردم می‌گویند که این از آل محمّد نیست اگر از آل محمّد بود «لَرَحِم‏» رحمی در دل او بود. همیشه هم فراموش می‌کنند که این ظالمان چه کردند. آن وقت فقط احساسات جوشش می‌کند که این اگر از آل محمّد بود آیا چنین می‌کرد، این هم چیزی است که من و شما که این‌جا نشسته‌ایم نباید فکر کنیم که ما را تهدید نمی‌کند.... Eitaa.com/darharameyar
10.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹ماه رجب برای اهل درد و محبین خدا و عاشقان حق از مواقیت است؛ 🔹رجب از لحظه های رحمت است ابواب رحمت باز است؛ 🔹ماه رجب ماه استغفار است زیاد استغفار بکنید؛ 🔹" اَستَغفِرُ اللهَ رَبّی وَ اَسأَلُهُ التّوبَه" Eitaa.com/darharameyar
بعضي از بزرگواران پي درپي سوال ميكنند كه در اين ايام فرخنده رجب وشعبان ورمضان چه دعاها واذكاري مجرب است و چه اعمالي را انجام دهيم كه مورد عنايت و تقرب خداي متعال قرار بگيريم و اغلب گله مند هستند مبني بر اينكه چرا ما با توجه به شب زنده داري و ذكر و دعا و اعمال ديگر باز تقربي احساس نميكنيم من تعجب مي كنم از اينكه چرا ما هميشه به دنبال اين هستيم چه بكنيم ولي دنبال اين نكته مهم نيستيم كه چه نكنيم سوال نمي كنيم كه چه كارهايي را انجام ندهيم (ره) اين نكته را گوشزد كردند كه هر كس فهم و برداشت درستي از آيات و روايات داشته باشد مي يابد كه راهي كه خدا ازاول خلقت حضرت آدم تا خاتم به انسانها ارائه داده است راهي است كه ميخواهد انسان را از غير حق خلاص و منقطع كند و طبيعتا همين نتيجه نيز مي بايست حاصل شود تا تقرب به معني كلمه حاصل شود و راه چنين راهي است كه تفسير همان لااله الا الله است اول نفي غير بعد اثبات حق بسياري از افعال واقوال ما در شبانه روز مخالفت وتمرد در برابر حق است در صورتيكه تصورمان غيراين است مواردی که اصلا ما بعنوان یک مخالفت و گناه و مانع بزرگ به آن نگاه نمی‌کنیم حضرت استاد به عنوان نمونه شش مورد از اين موارد را گوشزد فرمودند (تحميل امور به ديگران ، ايرادگيري از ديگران ، سرزنش كردن ديگران ، تعريف وتكذيب بيجا از ديگران ، راحت طلبي و تجسس در امور ديگران به انحاء مختلف ) چقدر ما كارهاي خودمان را به ديگران تحميل ميكنيم فرضا فلاني بيرون رفتي فلان شیئ را هم براي من بخر ، یا سر راه كه مي آيي اين سوال را هم براي من بپرس ، يا فلاني اگر فلان جا میروی ما هم با شما بیاییم و... مواردی كه مراتب بزرگ و كوچك دارد حضرات معصومين سفارش فرمودند كه تا ميتوانيد هيچ چيزي از ديگران مطالبه نكنيد بعضي از بزرگان دين در منزل از فرزندان خود نيز چيزي و يا كاري مطالبه نميكردند كه نه تنها كار خود را به فرزند تحميل نكرده باشند بلكه حتي مبادا آن فرزند با اكراه انجام دهد و براي خودش موجب عقوبت شود چون اكراه به والدين حتي باطنا براي فرزندان بي حساب وبدون پاسخ نخواهد بود نمونه ديگر ايرادگيري است مرتبا از ديگران در امور مختلف ايراد گيري مي كنيم و عيوب ونواقص آنها را مي بينيم چرا اينكارراكردي ؟ اگر فلان طور عمل ميكردي بهتربود ، من اگر بجاي تو بودم اينگونه عمل ميكردم و حتي گاهي سر خودمان كلاه ميگذاريم كه هدف امر به معروف است در حاليكه اگر دقت نظر داشته باشيم مي فهميم كه نه تنها فعل ما ايرادگيري بوده بلكه چه بسيار حسادتها وخودبيني ها واظهار فضل و كمال كردنها و ....در آن نهفته بوده است نمونه ديگر سرزنش ها نسبت به ديگران فرضا وقتي كسي را در مشكلي ديديم ولو خودش مقصر بوده باشد سرزنش ها شروع ميشود به تو نگفته بودم اين كار را نكن ، ديدي گوش نكردي چه شد ، من كه گفته بودم الان مناسب نيست ، من كه گفته بودم نرو ، من كه گفته بودم نگو ، من كه گفته بودم نكن و.... نمونه ديگر تعريف وتكذيب بيجا از ديگران هر كس هر عملي كه انجام ميدهد وقتي مطابق نفس ما در مي آيد تعريفها و تمجيدها بدنبالش مي آيد . تعاريفي كه نه تنها بيجا بوده بلكه انسان را به سخن بيهوده زدن هم آلوده كرده است مانند : شما كه شخصيتتان اينگونه است ، شما كه سرآمد همه هستيد ، شما كه اهل بندگي هستيد ، شما كه اهل عمل هستيد ، شما كه با همه اخلاقتان خوب است ، شما كه قلمتان نيكوست ، شما كه بيانتان شيواست و... و يا اينكه بدون علم وآگاهي از حقيقت گفتار و عمل ديگران را تكذيب ميكنيم يك خطاي كوچك از كسي ميبينيم كه مورد پسند ما نبوده واين باعث مي شود در مكانهاي ديگر وقتي از او صحبتي مي شود كل شخصيت اورا زير سوال مي بريم ويا اورا مورد وثوق قرار نميدهيم ويا مطلب بحق اورا تكذيب مي كنيم و نمونه هاي ديگر نمونه پنجم راحت طلبي كه آنچه در عبوديت و بندگي براي ما سخت و طاقت فرسا به نظر مي رسد همه ناشي از راحت طلبي است سختي در نماز ودعا وذكر و بيداري شب و كسب اخلاقيات و همچنين وظايف اجتماعي دراسلام همه ناشي از اين رذيله اخلاقي بنام راحت طلبي است نمونه ششم تجسس در امور ديگران راه دور نرويد من وشما با حرفهاي اضافي و بيجايي كه در طول روز ميزنيم پيوسته در حال تجسس در امور ديگران و مبتلا به فضولات کلام هستيم فلاني از كجا مي آيي ؟ از كجا خريدي ؟ چند خريدي ؟ با فلاني چطور برخوردكردي ؟ فرزندت را كجا بردي ؟ ديشب كجا بودي ؟ و ... ونمونه رفتارهای بسياري ديگر كه ما در زندگي اين نمونه ها را در زمره مخالفت و عصيان در برابر حق محسوب نميكنيم و همه در اثر غفلت از خود و عدم محاسبه و يا جهلي است كه باور نداريم بنابراين پيش ازآن و بيش از آنچه كه بدنبال اين باشيم كه چه بكنيم به دنبال اين باشيم كه چه نكنيم. اگرچه هدف از این سخن نفی اذکار و مستحبات نیست. Eitaa.com/darharameyar
 امام كاظم (ع):  «رَجَبٌ شَهرٌ عَظيمٌ يُضاعِفُ الله فيهِ الحَسَناتَ و يَمحُو فيهِ السَّيِّئاتَ.» «رجب ماه بزرگى است كه خداوند (پاداش) نيكى‌ها را در آن دوچندان و گناهان را پاک مى‌كند.» در این ایام و ساعات پر برکت از همه عزیزان التماس دعا داریم Eitaa.com/darharameyar
اولیاء الله در و ماه شعبان خودشان را آماده می‌کنند برای اینکه وارد ماه رمضان بشوند هر روز می گوئیم خدایا ما را عوض کن « اللَّهُمَّ غَيِّرْ سُوءَ حَالِنَا » چه فایده دارد خدا می گوید من عوض نمی کنم «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم» جوابش این است که من تغییر نمی دهم تغییر با خودتان است دستگاه خدا که شوخی نیست اگر شوخی بود چرا اهل بیت این همه گریه می کردند. ارتباط با خداوند عالم گفتنی نیست عمل کردنی است ما اصلاً تکان نخوردیم علاوه بر آنکه تکان نخوردیم وارونه تکان خوردیم اوایل جوانی دروغ نمی گفتیم الان می گوئیم، اول جوانی متکبر نبودیم حالا هستیم مدعی برخلاف واقع نبودیم حالا هستیم و هکذا. نه اینکه حرکت نکردیم وارونه حرکت کردیم در ذیل آیه « وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِين‏» در روز قیامت خطاب می شود «کلّکُم مطفّف‏» خداوند می فرماید وای بر آنان که کم می گذارند روایت دارد که « کلّکُم مطفّف » یعنی پیمانه ای خدای متعال برای نفس ما مقرر کرده که آن را پر کنیم اما همه از دنیا نیمه کاره رفتیم و پیمانه خالی است.... فرصتی نیست مگر از این نفحاتی که در سال روزی انسان می‌شود بتوان نهایت استفاده را برد و بازگشت Eitaa.com/darharameyar
(ره): کسی که گناهکار است وقتی که دهان خود را باز می‌کند دعا بکند دعای او به اجابت نمی‌‌رسد. گفته اند دعا دم پاک می‌خواهد نفس پاک می‌خواهد این نفس که می‌آید رایحه‌ی خوب داشته باشد همه از انسان فرار نکنند نه اینکه خدا و ملائکه و رسول و ائمّه و همه نتوانند اصلاً به این دم نزدیک بشوند هر کس به هر اندازه بداند و عمل نکند و خلاف دانسته‌ی خود عمل بکند غیر از این‌که هر معصیتی برای خود بویی دارد، خود این خصلت و این حالت و این جریان روحی در انسان یک رایحه‌ی خیلی بدی دارد. اهل خود را می‌خواهد که بفهمد شنیده‌اید آن عالمی که عمل نمی‌کند جهنّمی‌ها از بوی بد او ناراحت می‌شوند، یعنی جهنّم که همه ‌چیز را دارد همه‌ی بدی‌ها را دارد، بوی بد خود را هم دارد، امّا بوی این مسئله که علم بدون عمل باشد خیلی بد است معنی عالم هم معمّم بودن نیست، یعنی آن کسی که می‌داند و عمل نمی‌کند شما، ما، همه این‌طور هستیم در درجات مختلف. در روایت است وقتی کسی را که دانسته ولی عمل نکرده را به میان جهنمی ها می‌برند جهنّمی‌ها از بوی بد او که عمل نکرده است ناله و شکایت می‌کنند به خدا گاهی زیارت می‌خوانیم می‌گوییم «السَّلَامُ‏ عَلَيْكَ‏ يَا رَسُولَ‏ اللَّه يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللَّهِ‏ اشْفَعْ لَنَا عِنْدَ اللَّه‏» خب رسول الله (صلوات الله علیه) هم به اذن الله با آن مرتبت فوق تصوّری که دارد حضور دارد، با شتاب می‌خوانیم السّلام علیک و در نماز هم تکرار می‌کنیم فرض کنید وقتی می‌گوییم (السّلام علیک ) این دم‌ دمی باشد که مثلاً بوی پیاز از او بیاید چه کار باید کرد؟ چه باید کرد؟ و هم‌چنین سلام‌ها که به حضرات معصومین می‌دهیم آن‌ها شامّه دارند دقّت بکنید و گاهی خطاب به ملائکه می‌کنیم یا از همه بالاتر به خدا دهان باز می‌کنیم چیزی می‌خواهیم دعا می‌کنیم، مثلاً عبادت می‌کنیم و حرفی داریم.... چه باید کرد من و شما هیچ‌ وقت از خدا نخواستیم خدایا به من کمی عقل بده. هیچ‌کس از عقل خود شکایت نکرده است، الآن یک نفر پیدا نکردیم که از عقل خود از جهل خود شکایت بکند. در صورتی که فرمود: «الْعَقْلُ‏ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ» اگر هر اندازه دیدید در راه خدا هستید بدانید عقل شما کار می‌کند..... Eitaa.com/darharameyar
ماه غفران و امید به رحمت الهی است و رحمت واسعه او شامل همه است درست است که ما گناه می کنیم و باید احساس گناه در پیشگاه خدا داشته باشیم اما امکان دارد که خدا تمام گناهان یک شخص را ببخشد اگر قصد توبه باشد شرک هم با توبه پاک میشود مثل تمام کفار قبل از اسلام که با توبه از اولیاءالله شدند . امکان این مسئله برای همه ما امید آفرین است چرا ناامید باشم ؟ آیا منتظر جهنم باشیم بهتر است ؟ اگر من بی نهایت گناه کرده ام چرا باید منتظر جهنم باشم ؟ اولا باب توبه باز است ثانیا امید به غفران بسیار بالاست خصوصا در این ایام خدای متعال میفرماید با اینکه گناه زیادی کرده ای از رحمت من ناامید نباش . بزرگترین گناه یاس از رحمت الهی است . هر چه هم که گناه کرده ایم باز نباید منتظر جهنم باشیم اگر چشم انداز ما به خودمان و رفتار خودمان باشد ، بله کاملا ناامید کننده است ولی وقتی به رحمت و کرم پروردگار نگاه میکنیم امیدوار می شویم الهی چون در خود نگرم از جمله خاکساران و خاک بر سر ، و چون در تو نگرم از جمله تاجدارانم و تاج بر سر . خدای مهربان من در قرآن میفرماید يَـٰٓأَيُّهَا ٱلۡإِنسَٰنُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ ٱلۡكَرِيمِ میدانید یعنی چه ؟ یعنی من این همه کرم کردم ، کریم بودم در حق تو این همه لطف کردم ، آیا نتیجه این همه کرم و لطف ناسپاسی بود ؟ در تعامل روزانه که ما باهم داریم ، اگر یکنفر همیشه به ما محبت کرده باشد همیشه بزرگواری کرده باشد همیشه ما را دوست داشته و همیشه مشکلات ما را حل کرده باشد ، در مقابل چنین آدمی قرار بگیرید چکار می کنید ؟ رابطه ما با خدا هم همین است . خدا این همه به ما کرم کرده و محبت نشان داده است و درب امید را به سوی ما باز کرده ، واقعا نتیجه اش این است که ما نافرمانی کنیم ؟ اگرچه ما باید در عین اینکه امید داریم ، عامل به دستورات هم باشیم خوف هم داشته باشیم . خوف و رجاء باید کنار هم قرار بگیرد اگر انسان امید غالب بر خوف داشته باشد ، او را گرفتار غرور می کند و اگر خوف غالب بر امید داشته باشد ، او را مایوس میکند اگر ما امید به عفو پروردگار داریم باید در کنارش خوف هم باشد و جلوی سرکشی نفس را بگیرد و بهترین حوزه ی معرفت همان دل انسان است . هرکس ، آنچه را که خدا به او داده ، در مورد آن فکر کند ، ببیند آیا در هنگام گناه خدا نمی تواند آنرا از او بگیرد ؟ خدا قهر آمیز با من برخورد نمی کند برخورد خدا را با خودتان حتی هنگام گناه دیده اید ؟ وقتی که شما غیبت می کنید آیا نمی تواند گویایی را از شما بگیرد و شما را لال کند؟ ولی نمی کند اگر کسی دزدی میکند اگر فحشا میکند اگر پرده دری میکند آیا خدا نمیتواند همان لحظه او را ساقط کند یا خدا هم پرده دری کند ؟ اما نمی‌کند ما احتیاج به عرفان و فلسفه نداریم . خود این عرفان و فلسفه است..... درک این مسئله یک ارزش است که اگر در تعامل اجتماعی کسی به ما محبت کرد ، ما هم سعی کنیم که محبت کنیم و جواب خوبی را با خوبی بدهیم خدایی که این همه خوبی و مهربانی در حق ما کرده است آیا باید سربالا جوابش را بدهیم ؟ یک مقدار روی این ها فکر کنید معرفت تان بالا می رود. عبد فراری جز به در خانه ی مولا کجا برود بچه از صبح تا شب در کوچه بازی می کند ولی در هنگام تاریکی جز در آغوش گرم مادر کجا را دارد ؟ بگویید خدایا هرچه هستم و هر که هستم بنده ی تو هستم و جز تو پناهی و ، امیدی و پایگاهی ندارم و برگردید که آغوش گرم الهی باز است Eitaa.com/darharameyar