#ماه_رجب
(وَما اَنفَقتُم مِن شَیئٍ فَهُوَ یُخلِفُه )
معروف است اگر سر بچه را از ته بتراشید رشدش بیشتر میشود و یا تحریک میشود و ضخیم تر میگردد
یا اگر موها را کوتاه کنید رشد بهتری پیدا میکند
وقتی سبزی را از سَرِش می چینند نه تنها آن سبزی در آن باغ کم نمیشود بلکه دوباره رشد میکند و پُرپُشت هم میشود
و چندین بار از آن برداشت میکنند
و اگر آنها را نتراشند دیگر سود خوبی ندارد
وقتی شاخ و برگ های درخت را میزنند و هَرَس میکنند قویتر و محکم تر میشود بالاتر میرود واگر نزنند بهره وری خوبی ندارد
پس از انفاق و احسان نهراسید،
از قرض الحسنه دادن و صدقات نهراسید،
از خمس و زکات و حق سائل و محروم شانه خالی نکنید
و دین خدا را دور نزنید،
که از یک منفعت بزرگ و سود بالاتری خودتان را محروم کردید
و سرتان کلاه رفته و بهره وری و تجارت خودتان را خراب کردید
پس هر چه شما از مال خود بگذرید و انفاق و احسان کنید نه تنها از مال شما کم نمیشود بلکه افزون میگردد و ریشه اش محکم تر میشود و خدا خودش وعده جایگزینی داده
(یُخلِفُه) وعده افزونی داده (یُضاعِفُ)
بقره ۲۶۱ حدید۱۸ سبأ ۳۹ و.....
#سیدعلی_سیدعربی
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_رجب
#کرامت
قرآن در اولین خطاب به نبی اکرم ص فرمود : اقرا باسم ربک الاکرم
بخوان پروردگار و رب خودت را
کدام رَب؟؟
پروردگاری که خالق توست یا رازق توست ؟
هیچکدام
خدایی که اکرم است
اول زنگ کرامت را به گوش انسانها می نوازد
میگوید که حواستان باشد که شما می خواهید تحت ربوبیتی قرار بگیرید که آن رَب شما اکرم است
خودبخود فضای بحث روشن میشود که ربوبیتی کریمانه معلم شماست
بعد میفرماید :
علم الانسان مالم یعلم
انسانها چه چیزی را نمی دانند که باید یاد بگیرند
انسانها باید آن مدار انسانیت، شاخص عزت و کرامت شان را یاد بگیرند
من که معلم هستم و خودم را معرفی کردم گفتم رب اکرم معلم شماست
بنابراین در ابتدای امر خداوند زنگ کرامت را به صدا در می آورد
و می گوید که من معلم شما هستم معلمی که اکرم هستم
پس شما در فضایی کریمانه قرار می گیرید
و باید به ربوبیت کریمانه توجه بکنید
بعد می فرماید که این مطالبم را در فی (صحف المکرمه )گذاشته ام
یعنی آنها را در کتابی گذاشته ام که از کرامت از آن یاد می کنند
و بدست فرشتگانی دادم که اینها هم کریم هستند
در ادامه می فرماید: این پاکان برای شما سوغات کرامت می آوردند
مجموعه این مطالب در کتابی بنام قرآن است که آن هم کریم است،
انه لقرآن الکریم
همه ی این حرفها را یک فرشته ی کریم از سوی خدای کریم برای یک رسول کریم بیان کرده است
همه اینها نشان میدهد که مدار نزول مطالب قرآنی و آموزه های دینی محورش کرامت است.
و این مجموعه قرآنی به مبحث کرامت پیچیده می شود .
بعد ملاک محورکرامت را مشخص می کند
مبحث کرامت یعنی همان شاخصی که اشاره کردیم .
شاخصی که شما باید در تمام رفتارهای روزمره تان از آن استفاده کنید
اگر می خواهید باخدا رفتار کنید کریمانه رفتار کنید
اگر می خواهید با همسرتان رفتار کنید کریمانه رفتار کنید
اگر میخواهید با فرزندتان رفتار کنید کریمانه رفتار کنید
اگر میخواهید با همسایه و دوست و همکار و شهروند رفتار کنید کریمانه رفتار کنید
ای جوان اگر می خواهی زن بگیری همسری کریمانه باش .
می خواهی شوهر کنی همسری کریمانه باش
مخواهی مادر باشی کریمانه باش
پدر باشی کریمانه باش و....
حالا کرامت یعنی چه ؟
در فارسی ما معادل بسیط کلمه ی کرامت را نداریم.
کرامت و کریم به این معناست که انسان از هر چه که با شخصیت و هویت انسانی او ناسازگار است دور باشد
از آن چیزی که مایه ی ابتذال شخصیت انسانی است و ضربه به انسانیت انسان می زند به دور باشد
و یک رویکرد بزرگ منشانه داشته باشد
شخصیتی داشته باشد که تحت انحراف قرار نگیرد
میگوید به تمام روابط خودت نگاهی داشته باش
این شاخص را در درون ما می گذارد و می گوید که خشمگین مشو ، کرامت میگوید گذشت کن و تحت تاثیر خشم خودت قرار نگیرد
می خواهی نگاه بکنی حواست باشد که نگاهت آلوده به زشتی ها نشود . بعضی از نگاهها خوراک انسانیت تو نیست .
با شأن انسانیت تو ناهمخوان است . نگاه مبتذل و نگاه هرزه با شأن و شخصیت تو منافات دارد .
توباید نگاه کریمانه و به دور از آلودگی و به دور از آن چیزی که با انسانیت ناسازگاراست داشته باشی
حرکتی زیبا ومتناسب با هویت و شخصیت انسانی خودت داشته باشی
می خواهی لباس بپوشی ، این لباس پوشیدن تو باید متناسب با آن عزت نفس و انسانیت تو باشد ،
بنابراین هر نوع پوششی نمی تواند پوشش تو باشد.
پس با همان شاخص کرامت بپوش ، نگاه کن ، حرف بزن ، غذا بخور و بخواب...
لذا هر نوع حرکتی را با هر نوع ذوق و سلیقه ای اجازه نمی دهد .
خدا تو را بر اساس فطرت پاک آفرید ، پس مبدا تو درست است.
نقطه ی حرکت و آغازین تو هیچ مشکلی ندارد
پس نقطه ی مقصد خودت را با شاخص کرامت در نظر بگیر
در غیر این صورت اگر تو خواستی سربه هوا حرکت کنی و بر اساس دوست داشتن خود حرکت کنی ، به آن مقصدی که عشقش در درون فطرت پاکت نهفته است نمی رسی
دقیقا به همان جایی که نمی خواهی می رسی
و به آن جایی که عمق وجود تو میخواهد ، نمی رسی ....
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_رجب
#اعتصام
آیت_الله_محمدشجاعی_(ره) :
یکی از لوازم ایمان اعتصام است
آیه ۱۰۱ سوره آل عمران میفرماید
وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
هرکه به لوازم ایمان عمل کند و اعتصام به خدا داشته باشد به صراط مستقیم هدایت میشود
مومن باید معتصم بالله باشد.
ما هیچ بوی اعتصام را تا حالا نچشیدهایم و نمیفهمیم اعتصام یعنی چه
اصلاً کسی به این فکر نیفتاده که این همه خدا در قرآن میفرماید در جاهای مختلف از جمله همین آیه و آیات دیگر که (واعتصمو به حبل الله)
یعنی چه
جمیعا هیچکس نرفته ببیند اینکه خدا دستور میدهد چنگ بزنید این چیست
دنبالش هم نرفتیم بویی هم نچشیدیم
ولی اگر کسی به اعتصام متصف شود
وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
هدایت میشود به صراط مستقیم
و از صراط بیشتر بهرهمند میشود اعتصام خودش بحث چندین جلسهای میخواهد
اعتصام به عنوان یک منزل مانند سایر منزلهای سلوک و عبودیت و عرفان مطرح است
مانند اخبات مانند اشفاق و...
معنی لغوی اعتصام یعنی چنگ زدن به خدا و عنایت خدا
چنگ زدن یعنی چه؟
یعنی انسان از همه چیز در همه چیز بِبُرَّد
و در همه چیز به خدا روی بیاورد
در هیچ بابی به این و آن چنگ نزند
به هیچ مخلوقی چنگ نزند
در عالم طاعت از مخلوق طاعت نبرد در عالم محبت با مخلوقات کار نداشته باشد
رضا و خوشنودی خدا را میخواهد از غضب خدا میترسد
محبت و وصال خدا را میخواهد
در همه چیز روی به خدا میآورد نظرش دوخته است به اینکه خدا چه میگوید چه میخواهد رضایتش در چیست خوشنودی و سخطش در چیست
به چه نحو میشود به خدا راه پیدا کرد الی آخر
این حال را حال اعتصام میگویند
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_رجب
(من جاء بالحسنه فله عشر امثالها و من جاء بالسیئه فلا یجزی الا مثلها و هم لا یظلمون)
میفرماید (من جاء) یعنی در قیامت پاداش برای کسی است که حسنه را همراه خود بیاورد
نمی فرماید هرکس عمل کند
صحبت از (مَن عَمِلَ)نیست بلکه(من جاء)
یعنی حسنات باید همراه انسان باشد چون جزای عمل چیزی جز رسیدن به صورت حق عمل نیست
و جزا و پاداش از خود عمل تفکیک ناپذیر است
بنابراین عمل باید همراه انسان باشد و آن عملی همراه انسان به عوالم بالاتر خواهد رفت که متعلق به همانجا باشد،
از علیین باشد،
از همان جا نشات گرفته باشد
یعنی خالص برای خدا باشد
وقتی برای دنیا بود و یا آمیخته به غیر حق بود متعلق به همین عالم اسفل است.
سیئه هم همینگونه است، (من جاء بالسیئه)
اگر کسی سیئاتش را با توبه مقبول پاک کند و اثرش را از بین ببرد با خود به قیامت نبرده است.
حسنات را ببرید و سیئات را همین جا جابگذارید.
نصیب ما از دنیا که میفرماید (وَلاتَنسَ نَصیبَک مِنَ الدُنیا)همین است .
نصیب این سَرا زادِ آن سرا گرفتن است نه غور در مباحات.
آمده ایم که نصیبی برای آنجا کسب کنیم.
هر چه از این دنیا با خود ببرید همان است وبس.
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_رجب
آیت الله محمدشجاعی (ره):
تو اى سالك دردمند، هر چه میتوانى از ظلمت شب استفاده كن. به عبادت، به نماز، به تلاوت قرآن، به فكر، به دعا، به سجده، به گريه، به تضرع، و به استغفار در دل شب بپرداز در تاريكى آن،
و به هنگامى كه جاهلان مغرور، و مغروران بى خبر در غفلت خواب، و يا در خواب غفلت غوطه ورند، بار سفر پر مخاطره خويش بر بند، و براى آنچه در پيش است تحصيل آمادگى كن.
نماز تو در دل شب، در حقيقت، عروج تواست به سوى عوالم حيات و بقاء
و تو نمی بينى.
دعا و تضرع و تبتل تو در ظلمت شب، در اصل، فرار تو است از ظلمت پشت پرده، و روى آوردن تو است به سوى عوالم نور، و تو نمی يابى.
سجده، گريه، و استغفار تو در خلوت شب، اگر حجاب از برابر تو برداشته شود، نزول تو بر حضرت جبار است،
تا جناب او چاره بيچارگي هاى تو باشد،
و غناى او جبران كننده فقر تو گردد.
خوف تو مبدل به امن، ذلت تو مبدل به عزت، هلاكت تو مبدل به سعادت، ممات تو مبدل به حيات، وحشت تو مبدل به انس، تنهايى تو مبدل به مصاحبت، فناى تو مبدل به بقا، ضعف تو مبدل به قوت،
و بالاخره، سيئات تو مبدل به حسنات شود، كه حضرت او جبران كننده همه عدمها و كسرهاست.
کتاب مقالات جلد سوم صفحه 279
آیت الله محمد شجاعی (ره)
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_رجب
دین یعنی چه ؟
افرادی هستند که به ظاهر راه و روش دینی را اتخاذ میکنند یعنی هم اظهار عقیده میکنند و هم به وظایف صوری عمل میکند هم مستقل هستند و هم احکامی را انجام میدهند اما اثرات یک تربیت دینی در وجود آنها نمایان نیست
از نتایج تربیت دینی محروم هستند از جان و مغز مسئله محروم هستند قرآن اينان را متدین به دین نمیداند اگرچه رفتارشان طبق موازین است
اما این رفتار یک مسئله خشک و بیروح است
اینان را قرآن تكذيب كننده دین بیان میکند نه متدین
یعنی دین تنها داشتن یک سلسله عقاید خشک و بیجان و اتخاذ یک سلسله روشهای خشک و بیروح نیست
اگر عقاید و عمل، حرکتی در انسان ایجاد نکند و انسان را بسوی آن مقصدی که باید برود پیش نبرد و از غير حق جدا نكند و به حق نزديك نكند، این نامش دین نيست
ما فکر میکنیم کسی که مانند ما عقيده دارد و به یک سلسله از احکام هم عمل میکند ولی یک اثری در وجودش، از این راه و روش اتخاذ شده پیاده نمیشود و هیچ تحولی پیش نمیآید و یا به كمالی نمیرسد این دیندار است و متدین
درحالیکه اینطور نیست
دین یعنی راه انسان به سوی خدا
صحبت از راه است
راهی كه حرکت و محرک و رسیدن به مقصد را میطلبد
راهی که برای هرموجودی که او را به خدا و کمال مطلق برساند مشخص شده است
انسان ازخدا است و به سوی خدا هم میرود
و راهی که به سوی خدا میبرد هم وجود دارد
راهی که به معنی صحیح پیش برنده است
لذا دین چیزی غیر از این صراط نیست
راهی که انسان در آن راه دو روزش یکی نیست درحال تقرب است
اگرنه، نامش دین نیست
هر راه و روشی که انسان را به خدا نزدیک نکند از دایره مفهوم دین و روش دینی خارج است
الان بسیار لطيف ونرم اسلام جديد درست ميكنند
دين جديد و تديّن جديد میسازند و همه هم خوششان مي آيد
در این مجامع فرهنگی و سیما و رسانه ها بسیاری از این دینداری های جدید را میبینیم..
تا ميتوانيد خوش باشيد
هم بخنديدو هم كف بزنيد..
هم موسيقي آرام بخش گوش بديد
زن ومرد باهم در مسابقات و سرگرمی ها شرکت کنید
شادي كنيد
کنارش حجابتان را هم حفظ میکنید باهمان حجاب بنشينيد نظاره کنید
گاهی مداح بياوریم در مناسبتها مداحي كند
یعنی با حضورش مسلک ما را تایید کرده
جانبازها ورزمنده ها را هم دعوت ميكنيم صف اول بنشينند
يعني اين اقشار هم مارا تاييد كردند محجّبه ها هم ميايند شرکت دارند يعني اين اقشار هم ما را تاييد میکنند
حجاب هم الحمدالله رفته به سمت (حجاب استایل)
دو مفهوم متضاد
به جای پوشش شده نمای به رخ کشیدن
شده درآمد زایی برای بلاگرها
ضربه ای که همین موج سواران در پوشش حجاب به حجاب و عفت و حیاء میزنندو...
خب اسلام يعني اين
همه با هم
همه چی با هم
همه را داریم با هم
دنیا و آخرت باهم
حالا ما بايد بخنديم يا به حال خودمان و غریبی امامان گریه کنیم
با اين كج فهمي ها
چرا آنهايي كه وظيفه دارند و قدرت دارند و ميتوانندهيچ عكس العملي نشان نميدهند
سكوت ميكنند در برابر پرده دريها
در برابر منكرات
در برابر بدحجابيها
در برابر اختلاط ها
در برابر رسانه ها
كه حتی در همين شهر قم نیز که از بعضی جهات قداست ویژه داشته شديدا رخنه كرده
برخی اهل علم و معارف دینی دانسته یا ندانسته سطح حیاء را پایین آوردند
یکی از مشکلات اساسی جامعه ما ترویج بیحیایی است
یعنی قُبح اعمال قبیحه را در سه رابطه دیداری، گفتاری و رفتاری میشکنند
پدر و مادردیندار با زحمت بچه را تربيت ميكند حجابش را درست ميكند نمازش را میسازد امّا آن فضاسازان، که فضای حاکم بر سطح کل جامعه را میسازند،میآیند با ترویج بیحیایی همه را تخریب میکنند
قُبح قبیح را از بین میبرند
رسانهها هستند که چه از نظر دیداری،چه گفتاری و چه رفتاری پردهدری میکنند و در جامعه مروّج بیحیایی هستند
گاهی هم بعضي ترویج بی حیایی نمیکنند، یعنی اعمال زشت را ترویج نمیکنند، بلکه سکوت میکنند و با عمل زشتی که در جامعه واقع میشود برخورد نمیکنند
این هم ترویج بی حیایی است
کسانی که درجامعه موظف هستند که با هر عمل زشت در بُعد دیداری، گفتاری و رفتاری برخورد کنند، اگر به وظیفهشان عمل نکنند،اینها هم بی حیایی را ترویج دادهاند
یعنی بازگذاشتن میدان، درجامعه برای انجام کار زشت،
ترویج بیحیایی است
پیغمبر اکرم ص فرمود
صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِي إِذَا صَلُحَا صَلُحَتْ أُمَّتِي»
دو گروه از امّت من هستند که اگر صالح و شایسته باشند، جامعه و امّت من هم رو به صلاح میرود،
«وَ إِذَا فَسَدَا فَسَدَتْ أُمَّتِي»
اگر این دو گروه فاسد باشند، جامعه هم رو به فساد میرود،
«الْفُقَهَاءُ وَ الْأُمَرَاءُ»
دسته اوّل فقها یعنی علما و دانشمندانی که معارف و احکام شرعیّه را میدانند
و دسته دوم هم اُمَرا
یعنی کسانی که زمام امور اجرایی جامعه را در دست دارند.
کجا هستند آمران به معروف و ناهیان از منکر...
أین الرجبیون
#سیدعلی_سیدعربی
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar