١٤٦
#جامع_السعادات
-عُجب يكي ديگر از رذايل اخلاقي است
عُجب به معناي بزرگ ديدن خود، به جهت كمالي است كه براي خود قائل است
فرقي نمي كند كه آيا واقعا كمال در فرد موجود باشد يا گرفتار توهم شده و اصلا كمالي در او مشاهده نمي شود و فرق نمي كند كه فردي عالم، خود را بزرگ ببيند به دليل علمي كه دارد يا جاهل باشد و به نظر خود عالم بيايد.
در تعريف ديگر عُجب اينست كه انسان منعم خود را فراموش كند و نعمت خود را بزرگ ببيند و اعتماد بر اين نعمت داشته باشد مثلا نعمت علم ، نعمت مال، نعمت قدرت، اين امور را بسيار مورد توجه قرار مي دهد و از خداي خود كه منعم اصلي است غافل مي شود.
تفاوت كبر و عُجب در چيست؟
انسان متكبر حتما ديگري را مشاهده مي كند و خود را نسبت به او برتر مي بيند اما در عُجب بدون در نظر گرفتن هيچ فردي، فرد معجب خود را داراي كمال مي بيند.
در حقيقت اگر انسان حتي در گوشه اي تنها باشد و با هيچ فردي مراوده و ارتباط نداشته باشد مي تواند گرفتار بيماري عجب باشد اما بيماري كبر در هنگام مواجهه با ديگران است
در حقيقت در بيماري عجب فرد براي خود كمالي قائل است كه آن كمال را تكيه گاه خود قرار داده و علي الدوام منعم را فراموش مي نمايد.
شخصي كه گرفتار اين بيماري شده است هم زمان گرفتار نسيان نيز گرديده است
حال اگر نعمتي را كه انسان دارا بوده و به جهت آن خوشحال است هرگز به خود نسبت ندهد ، آن را از خدا ديده و بر خدا اعتماد نمايد و حفظ آن نعمت را از خدا طلب كند و كاربرد صحيح آن نعمت را نيز از خداي سبحان درخواست نمايد ، اين فرد معجب محسوب نمي شود
فردي كه اهل عجب است آن چنان با نعمت در آرامش است كه اصلا نگران زوال نعمت نيست، مستي و سرور نعمت موجب شده است كه نعمت را از خود ببيند اما اگر فردي نعمت را در هر حال عطيه خداي سبحان مي بيند پس اطمينان به خداي سبحان داشته نه به نعمت خاص.
در اين صورت عجبي براي او وجود نخواهد داشت
اما اگر همين فردي كه گرفتار عجب شده علاوه بر خود بزرگ بيني ، خود را مستحق نعمت ديده و وظيفه خداي سبحان را اعطاي اين نعمت به خود مي داند و رتبه اي براي خود در محضر حق قائل است و به سبب انجام اعمال خويش انتظار پاداشهاي گسترده دارد اين فرد مدّل خوانده مي شود.
در دعاي افتتاح مي خوانيم :
مدلا عليك فيما قصدت به اليك
ادلال يعني ناز كردن براي خداي سبحان و اين امري بدتر از عجب است چون گاهي فرد عجب دارد ولي بر خدا ناز نمي كند ولي ادلال خود را مستحق انواع تكريم و احترام حق مي داند به همين جهت اگر دعاي او رد شود تعجب مي كند زيرا خود را مستحق اجابت مي بيند .
علامت ديگر فرد معجب اينست كاري كه براي ديگران انجام مي دهد بزرگ مي بيند به همين جهت در ظاهر و باطن بر آن فرد منت گذارد
حال اگر فردي را در خدمت خويش قرار دهد و توقع خوش خدمتي از او داشته باشد داراي ادلال هم خواهد بود.
استاد بروجردي
كلاس شرح جامع السعادات
٩٩/٧/٢٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٢٠
https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#مردم_شناسی ۲۶
💠 *«معروفشناسان»*
🔆 «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ»
🔆 «و مردان و زنان مؤمن همه یاور و دوستدار یکدیگرند، خلق را به کار نیکو وادار و از کار زشت منع میکنند و نماز به پا میدارند و زکات میدهند و حکم خدا و رسول او را اطاعت میکنند، آنان را البته خدا مشمول رحمت خود خواهد گردانید، که خدا صاحب اقتدار و درست کردار است.»
📔 سوره مبارکه توبه، آیه 71
🔰 این گروه از مردم در دنیا دارای ارتباطات زیبا هستند. ارتباطاتی بر مبنای اعتقاد سالم. به یکدیگر خدماترسانی دارند. از یکدیگر حمایت میکنند. «أَوْلِيَاء بَعْضٍ».
🔰 معروفشناسند، خدا و پيامبرش را به خوبی میشناسند. معروف شناسانی كه با اعمال صالح خود توجه مردم را به خدا و پيامبر و هر آنچه زير مجموعهی آنهاست معطوف میكنند. «يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ».
🔰 به شیطنت اطرافیان راضی نمیشوند و یکدیگر را از حاکمیت شیطان نهی میکنند. «وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ».
🔹 از ارتباط خوبی با خدای سبحان بهرهمندند. و به همین جهت میتوانند ارتباط سالمی با دیگران داشته باشند. در روابط شان صمیمیت حاکم است.اساس روابط خدا محوری است، نه سلیقه محوری. به همین جهت گویا در همین دنیا در بهشت به سر میبرند. از هر امر سویی پرهیز دارند. و مورد رحمت خاص خدای سبحان قرار میگیرند.
✨ *من كه امروزم بهشت وصل حاصل میشود*
✨ *وعدهی فردای زاهد را چرا باور كنم*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
🔹رهبرانقلاب: آن جنتلمنهای پشت میز مذاکره، همان تروریستهای فرودگاه بغداد هستند؛ اینها همانها هستند، تفاوتی نمیکنند؛ لباس عوض میکنند. اینها نمیتوانند کسانی باشند که انسان به اینها اطمینان پیدا کند.
#ادب_و_آداب_قرآنی ١۷
🔆 «وَ مَنْ يُهاجِرْ في سَبيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُراغَماً كَثيراً وَ سَعَةً وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً»
🔆 «كسى كه در راه خدا هجرت كند، جاهاى امنِ فراوان و گستردهاى در زمين مى يابد. و هر كس بعنوان مهاجرت به سوى خدا و پيامبر او، از خانه خود بيرون رود، سپس مرگش فرا رسد، پاداش او بر خداست؛ و خداوند، آمرزنده و مهربان است.»
🌀 «وَ مَنْ يُهاجِرْ في سَبيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُراغَماً كَثيراً وَ سَعة»؛ *آن كس كه در راه خدا هجرت كند، گشایش وسعت مییابد، به عبارتی ديگر پس از سلوک الی الله و تغییر و تحول درونی، گشایشی گسترده و فراوان برای فرد حاصل میشود.*
🌀 «وَ مَنْ يُهاجِرْ في سَبيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُراغَماً كَثيراً وَ سَعَةً»؛ *انسان باید باور کند تحولپذیر و قابلتغییر است، با اين نگاه میتوان از عادات و رفتارهای ناپسندهجرت کرد.*
✳️ (فعل یجد بدون حرف فاء یا سین و یا سوف به كار رفته و اين امر نشانگر آنست كه به مجرد هجرت ،انسان قابليت تحول را دارد و نيازی به زمانبری نيست.
🔹 از مفهوم مخالف آيه استنباط مي شود اينكه گفته شود گروهي حسّاس و زودرنج اند و یا اينكه گروهي بیتفاوت و بیحال اندو یا بعضي اهل مجادله اند، تفكراشتباهی است زیرا اين تفكر موجب ناتوانی فرد مي شود واورا از هجرت از اخلاق مذموم و ناپسندبازمي دارد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#تفسیر_زیارت_جامعه_کبیره ١٤
🔆 *«وَ أَرْكَانَ الْبِلَادِ»*
🔆 *«حضرات معصومین، اركان سرزمینها هستند»*
🔹 «اركان» جمع ركن است. به هر چیزی كه بر آن اعتماد شود، هر چیزی كه موجب بقاء و ماندگاری چیز دیگر شود رکن گفته میشود.
🔹 «بلاد» جمع بلد است. به هر موضعی از زمین (چه آباد باشد چه ویران) بلد میگویند.
💠 وقتی به حضرات معصومین علیهمالسلام عنوان «أَرْكَانَ الْبِلَادِ» داده میشود یعنی آنها در هر سرزمینی حضور يابند مي توان بر آنها اعتماد كردواعتماد بر آنها سبب موجودیت وآباداني هر چه بيشتر آن سرزمين مي شود، هیچ چیز در هستی بدون تكیهگاه، محكم و استوار باقی نمیماند و ثباتی ندارد.
✳️ *حضرات معصومین علیهمالسلام ، عامل آبادانی سرزمین وجود ما هستند*. اگر در این سرزمین، عمران و آبادانی و رشد اخلاقی یا معرفتی خاص حاصل میشود، ذرهای از معرفت حاصل شده از آن خود ما نیست، بلكه همه به بركت وجود امام است.
✳️ با اعتماد و تكیه بر ائمه عليهم السلام رویش و كمالي در وجود انسان ایجاد میشود، هر چه اتصال به مقام ولایت بیشتر شود رشد بیشتری حاصل میگردد. *در عصر ما هر رشد وكمال ومعرفت به واسطه وجود مقدس ولی عصر عجلاللهتعالیفرجه صورت میپذیرد.*
💢 حضرات معصومین علیهمالسلام «أَرْكَانَ الْبِلَاد» هستند یعنی مانع لرزش و اضطراب و تزلزلهای جسمی و روحی انسان میباشند. *اگر نگرانی و اضطراب در قلبی رخنه كرده به دلیل کم رنگ شدن ارتباط آن قلب با معصومین است.*
🔰 اتصال و ارتباط ما با حضرات معصومین علیهمالسلام باید ارتباطی تنگاتنگ باشد تا آنها هر لحظه ما را از هر نوع آسیبی در امان نگه دارند.با اعتقاد به «أَرْكَانَ الْبِلَاد» بودنِ حضرات معصومین علیهمالسلام، لرزشهای اعتقادی افراد كمرنگ میشود و گاهی كاملاً از بین میرود.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#كلام_روز
💢 *ريا*
🔆 «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ خَرَجُوا مِن دِيَارِهِم بَطَرًا وَرِئَاءَ النَّاسِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَاللَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ»
📔سوره مباركه انفال، آيه ٤٧
✳️ خداوند مسلمانان را از همسوئی با کفار که اعمالشان ریاکارانه و از روی هوا پرستی و خود نمائی بوده است نهی میکند، میفرماید:
✨ «مانند کسانی نباشید که از سرزمین خود به خاطر هواپرستی و غرور و خودنمائی در برابر مردم بیرون آمدند! و مردم را از راه خدا باز می داشتند و خداوند به آنچه عمل می کنند احاطه (کامل) دارد. »
✍️ به تصدیق مفسران، آیه اشاره به حرکت سپاهیان قریش به سوی میدان بدر است که به هنگام خارج شدن از مکه آلات لهو و لعب و بعضی از خوانندگان و شراب همراه خود آوردند حتی اگر دم از بت پرستی می زدند آنهم ریاکارانه و عملا برای جلب نظر بت پرستان بود.
✍️ بعضی ازمفسران نیز گفتهاند؛از آنجا که بدر یکی از مراکز تجمع و از بازارهای عرب بود و درعرض سال گاهی در آنجا اجتماع میکردند، ابوجهل مخصوصا وسائل عیش و نوش را با خود برد و هدفش این بود که از همه کسانی که با آنجا آشنا بودند زهر چشم بگیرد.
🔰 *به هر حال قرآن مؤمنان را از این گونه کارها نهی میکند و به آنها دستور میدهد که با رعایت تقوا و اخلاص بر همه مشکلات غلبه کنند و سرنوشت ریاکاران هوسباز و بی تقوا را در میدان بدر فراموش ننمایند.*
📚 تلخيص حوزه نت
✳️ حضرت حجة الااسلام والمسلمين آقاي قرائتی میفرمايند: *هنگام عزيمت به جبهه، نيّت خود را خالص سازيد و به فكر خودنمايى نباشيد.*
💢 «رِئاءَ النَّاسِ» (گرچه سياق آيات، به جنگ بدر مربوط مىشود، امّا شامل منافقان كه رياكارانه و براى خودنمايى و ياشايعهپراكنى و تضعيف روحيه به جبهه مىروند نيز مىشود.)
📚 تفسير نور آقاي قرائتي
🌐 emamraoof.com
#زیارت_امین_الله ٢
💠 *بررسي زیارت امینالله*
✳️ * السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ *
*سلام بر تو ای امین خدا بر روی زمینش*
💢کلمه «سلام» به معنای امنیت و سلامت و بهترین نوع تحیت است. خاصیت سلام, ایجاد الفت و محبت است.
💠سلام در این زیارت و زیارت های دیگر بر حضرات ائمه (علیهم السلام) می تواند به دو گونه اراده شده باشد: اول، سلام خداوند بر آنان؛ دوم، سلام زائران بر آنان. اگر سلام خداوند منظور باشد، استعمال آن دوگونه است:
🔆الف: سلام به معنای سالم بودن از گناهان و عیوب؛ یعنی خداوند شما را از تمام گناهان و عیوب و نقص ها مبرّا کرده است؛
🔆ب: این که سلام به معنای تسلیم است و تسلیم, واگذار کردن امری به کسی است و سلام خداوند بر اهل بیت (علیهم السلام) با توجه به ربوبیت حق تعالی, بدین گونه است که ایشان را واسطه فیض نسبت به جمیع عوالم هستی قرار داده است.
🔹جابر بن یزید گوید:
أبوجعفر (امام باقر (علیه السلام)) فرمود:
یا جَابِرُ إِنَّ اللَّهَ أَوَّلَ مَا خَلَقَ خَلَقَ مُحَمَّداً ص وَ عِتْرَتَهُ......
ای جابر «اولین چیزی که خدا خلق کرد، محمد (ص) و ائمه هدایت که از نسل ایشان هستند، . ....
📚 کلینی، الکافی, ج ١, ص ۴۴٢
✳️این اولويت، اولويت رتبی است؛ یعنی حقیقت حضرات ائمه (علیهم السلام) که از آن به خلقت نور تعبیر می شود, در مرتبه ای از هستی قرار دارند که اشرف ما سوی الله می باشند و این اشرفیت, اقتضای وساطت ایشان در خلقت را دارد.
تلخيص حوزه نت
🌐 emamraoof.com
#تفسیر_قرآن ٥٠
#سوره_نحل، آیه ١٥ (ادامه)
🔆 «وَ أَلْقى فِی الْأَرْضِ رَواسِيَ أَنْ تَمیدَ بِكُمْ وَ أَنْهاراً وَ سُبُلاً لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ»
🔆 «و خداوند در زمین کوههای بلند را افکند تا اینکه زمین شما را (مضطرب، منحرف یا متمایل) نکند و خداوند درزمین نهرها و راههایی را قرار داد شاید شما هدایت به مقصد بشوید.»
✳️ *«وَ أَلْقى فِی الْأَرْضِ .... أَنْهاراً»*
💠 یكی از نعماتی که خدای سبحان در اختیار بشر قرار داده وجود نهرهاست؛ جریان نهرها موجب برکت، نشاط و آّبادانی زمین مادّی است.
🔰 در تفاسیر عرفانی از آنها به نهر علم و معرفت تعبیر شده است. *جریان دائم نهر علم و معرفت در سرزمین وجودي انسان، آنست كه خداوند هر لحظه، علم و معرفت جدیدی در مسیر سلوک انسان روان میسازد تا به حرکتش سرعت و سهولت ببخشد.*
🔹 انسان، حیوان و نبات هر کدام به نوعی از نهرها بهرهبرداری میکنند. همانطور که نهر در عالم ماده، موجب رویش گیاهان میشود در عالم معنا نیز، نهر علم و معرفت موجب رویش اعمال صالحه میشود و فردرا از انواع رذایل اخلاقی و آلودگیها پاك میكند.
🌀 اگر نهر علم در وجود فردی جریان ندارد مسبّب خود اوست؛ اعمالش موجب انحراف نهر یا اصلاً جاری نشدن نهردر وجودخودگشته است.
⁉️ *مقایسه زمین ظاهری با زمین وجودی انسان؟*
🔰 مقایسه زمین ظاهری با سرزمین وجودی انسان را از بیتی منسوب به امیرالمؤمنین علی علیهالسلام مي توان استنباط كرد،حضرت فرمودهاند:
🔆 «وَ تَحْسَبُ أَنَّكَ جِرْمٌ صَغِیرٌ وَ فِیكَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَكْبَر»
🔆 «ای انسان! تو خود را موجود کوچکی میپنداری درحالی که بزرگتر از این عالم در وجود تو قرار دارد.»
🍀 طبق این فرمایش حضرت همانندنهری که در عالم مادّه جاري است به شکل دیگري در وجودخود انسان نيز جاري است در واقع باید دانست سرزمین وجود هیچ كس خشکیده نیست؛ يعني هیچ فردي جاهل محض و بیاعتقاد نیست. اعتقاد به مبدأ و معاد در وجود همگان وجوددارد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
٦٧
#شكر_شكر
"ناديده گرفتن نعمات الهي"
امام حسن عليه السلام مي فرمايد:
اللوم ان لا نشكرالنعمه
پستي آنست كه شكر نعمت نگذارد
مطابق اين روايت وجه امتياز كريم و لئيم در سپاسگزاري است .
كرامت بشر منوط به شناخت نعمات و سپس قدرداني بابت آنست .
خلقت بشر فطرتا بر كرامت است
انسان ذاتا با تكريم خداوند سبحان خلق شده است و تصوير دوران كرامت خويش را خوب مي شناسد ، تصويري كه در عالم الست ثناگوي معبود بوده است
او در آن تصوير جلوه ي معشوق خويش را مي بيند اما چون به عالم خلق قدم گذاشت ره ناسازگاري پيشه كرد و از اوج كرامت به حضيض ذلت فرود آمد و همين امر سبب شد تا انسان كريم بر نعمات معبودش چشم ببندد و كرامت خود را به لئامت تبديل كند اما حضرت حق در هيچ شرايطي بندگان را رها نمي كند و نه تنها به جهت خطاهاي بندگان آنها را با لقب نازيباي لئيم مورد خطاب قرار نمي دهد بلكه آنان را تكريم مي كند و مي فرمايد:
لقد كرمنا بني آدم
ما انسان را از گذشته تا كنون مورد تكريم قرار داديم
حضرت حق با اين عبارت گذشته ي زيباي بنده را به او خاطر نشان مي كند، شايد به خود آيد و از ناسپاسي دست كشد به همين دليل وقتي متذكر شكر مي شود در پايان بعضي از آيات مربوط به آن مي فرمايد لعلكم تشكرون
اين عبارت به اين معناست كه اگر اراده بازگشت به شكر را كنيد امكان تحقق اين اراده برايتان ممكن است و چون اين قصد را كنيد ما شما را تكريم خواهيم كرد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كتاب شكر ِشكر
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٢٠
https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#مدیریت_موفق ١۸
🎯 *مقبولیت مردمی و معروفیت ماندگار و صحیح وابسته به رابطه صحیح بنده با خداست*
🍀 امیرالمومنین علیهالسلام میفرمایند:
🔆 «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ وَ مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ»
🔆 «هر كس آنچه را ميان او و خداست اصلاح نمايد، خداوند آنچه را بين او و مردم است اصلاح كند. و هر كس كار آخرتش را به اصلاح آورد، خداوند كار دنيايش را اصلاح كند. و آن را كه از خود بر خود واعظ است از خدا بر او نگهبان است»
✅ *یک مدیر موفق بجای آنکه در صدد پسند و رضایت مردم باشد به دنبال جلب رضایت خداوند است. زیرا جلب رضایت یکی، بسیار آسانتر از جلب رضایت همه است.*
💢 چنين فردی باور دارد که خداوند متعال «علی کل شیء قدیر» بوده و تمام قلوب بدست وی است و در صورت صلاح، قادر است رضایت و مقبولیت مردمی را ایجاد کند.
🎯 *کسی میتواند مدیر موفقی باشد که تمام مراقبه خویش را برای ارتباط صحیح با خداوند بکار گرفته و اعمال خود را با خلوص و حسن نیت تنها برای جلب رضایت او انجام دهد.* اینگونه عمل کردن موجب میشود فرد دیگر به مقبولیت و محبوبیت نزد مردم کاری نداشته باشد. زیرا باور دارد که خدای حکیم گاه برای انسان درخشش و معروفیت و گاه مستوریت را میپسندد.
✳️ و هر آنچه که او انجام دهد بر اساس حکمت و مصلحت است. در عین اینکه سنت خداوند بر آن است که در نهایت، کار خالصانه بنده را به نمایش گذارد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#لالهایازملکوت
#حاج_شیخ_جعفر_مجتهدی ۲۱
✳️ جناب آقای حاج فتحعلی میگفتند: زمانی به جهت مشاغل كسبی مجبور به مسافرت به كشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس و سوریه شدم و برای اینكه از غذاهای آنجا مصرف نكنم مقداری كنسرو با خود برداشتم، در این موقع خدمت آقای مجتهدی رسیده و به ایشان عرض كردم، اجازه میدهید به این كشورها مسافرت كنم؟
🍀 فرمودند: بله آقاجان، اگر شما نروید پس چه كسی برود؟
🔹 سپس به ایشان عرض كردم، در این مسافرت چه كنم كه درمانده نشوم و در امان باشم؟
🍀 فرمودند: *به هر كشوری كه رسیدید، هر روز دو ركعت نماز توسل به حضرت ولی عصر عجلاللهتعالیفرجه بخوانید.*
🔰 وقتی به آلمان، فرانسه و انگلستان رفتم، هر روز نماز توسل را میخواندم و كارهایم خیلی سریع انجام میگرفت، تا اینكه به سوریه آمدم و با خود گفتم: اینجا كشور سوریه است و مسلمان میباشند و احتیاجی به نماز توسل نیست،
🔰 هنگامی كه میخواستم از سوریه به ایران بیایم، به فرودگاه رفتم، گفتند: تا یك ماه تمام پروازهای ایران مسدود میباشد، وقتی به هتل برگشتم، بسیار ناراحت بودم كه ناگهان ملهم شدم(به من الهام شد) نماز توسل به حضرت را بخوانم.
🔹 فوراً برخاستم و دو ركعت نماز توسل به حضرت را خواندم و مجدداً به فرودگاه رفتم، همینكه به فرودگاه رسیدم گفتند: یك پرواز ویژه برای ایران گذاشته شده است و من متوجه شدم كه این به بركت نماز توسل به حضرت بودهاست.
📚 کتاب لالهای از ملکوت
🌐 emamraoof.com
١٦
#روانكاوي_شخصيت
١٤-شخصيت سالم از اظهار نظر در مورد چيزي كه نمي داند پرهيز مي كند .
قران در سوره مباركه نور آيه ١٥ مي فرمايد:
لولا اذ سمعتموه قلتم ما يكون لنا .....
وقتي امري را شنيديد چرا نگفتيد ما نظر نمي دهيم ، (حوزه تخصصي شما نبوده است ، نظر شما صائب نبوده است .)
شخصيت سالم به خودش اجازه هر نوع اظهار نظري نمي دهد
حضرت آقا بارها فرمودند:
من در مورد كرونا صاحب نظر نيستم و تخصص ندارم و هر چه ستاد كرونا و متخصصين بگويند همان را مي پذيرم
بنابراين شخصيت سالم هر موضوعي را كارشناسي نمي كند و نظرات غير مسئولانه نمي دهد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس روانكاوي شخصيت
٩٩/٥/٢٧
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٢٠
https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK