٢٤
#اشتباهات_زندگي
٢٥-اشتباه ديگر زندگي اينست كه براي تغيير، منتظر افراد باشيم و تغيير خود را در مرتبه بعدي بدانيم .
قران مي فرمايد مثني و فُرادي يعني هم به تنهايي و هم با جمع بدنبال تغيير خود باشيد .
مثلا مايليم براي نماز شب بيدار شويم در اينصورت بايد اقدام كنيم و منتظر بيدار شدن همسر نباشيم كه او اگر مايل نبود ما نيز خود را محروم كرده ايم .
البته اگر اطرافيان تغييرات مثبتي كه در اثر تهجد و عبادت و رفتن به مراكز علمي بوجود آمده ، ببينند حتما آنها هم در دراز مدت همراه ما خواهند شد .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح اشتباهات زندگي
٩٩/٦/٤
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٧
https://chat.whatsapp.com/CVxqxiGzmkCJ5try0XgFcZ
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#هفته_کتاب_و_کتابخوانی
📖 #کتاب_بشارت_ارشات ۱
💠 *«وضو»*
🔸 آنچه در پناهگاه معشوق نصیب عاشق میشود نور است.
🔆 «الوُضُوءِ نُور»؛ «وضو نور است»
✨ نوری که از لایههای ظاهری عبور میکند و عمق وجود را منور میسازد، این نور قوهی تفکر و قدرت تعقل را بارور میکند و مسیر حرکت را روشن میسازد. وضو انسان را سرسپردهی خالق میسازد و او را تحتالحمایهی الطاف الهی قرار میدهد.
❇️ *وضو مقدمهی واجب نماز است و استمرار آن تا پایان نماز واجب است به میزانی که این امر با کیفیت کامل انجام شود، تأثیرش بر عبادت بیشتر خواهد بود.*
✍️ در روایت نبوی آمده است: نماز چهار سهم دارد، سهمی برای وضو، سهمی برای رکوع، سهمی برای سجده، سهمی برای خضوع.
🔹 بنابراین وضوی با کمیت و کیفیت مطلوب یک چهارم نماز است... هر امری در بارگاه الهی ظاهر و باطنی دارد؛ ظاهری که معلوم است و باطنی که حقیقتش پنهان است. اما ظاهر آب، همان پاکیزگی و تطهیر است و باطنش را چنین تعبیر کردهاند:
🔆 «مَثَلُ المُؤمِنِ المُخلِصِ کَمَثَلِ المَاء»؛ «مؤمن خالص مثل آب است»
✅ *مؤمن نماز گزار باید چون آب از هر آلودگی و نجاستی به دور باشد و با هیچ یک از تعلقات دنیا مضاف نگردد. آب وضو اگر مضاف باشد و با چیزی مخلوط گردد قابل بهرهوری و تطهیر نیست. قلب مؤمن نیز باید چون آب از انتساب به هر آلودگی و تعلقی به دور ماند، زیرا حقیقت وجودی نمازگزار مؤمن چون آب، پاک، صاف، روان، خالص، طاهر و مطهر است.*
📚 #تأليفات_استادبروجردي
📚 بخشی از کتاب «بشارت اشارت» - صفحه ۵۶ - ۵۳
🌐 emamraoof.com
١٨٠
#آداب_الصلوه
امام خميني مي فرمايند:
در مرحله بعد قران سير نزولي را طي مي كند و طبقات مختلف را مي گذراند و پايين مي آيد .
در اين مرتبه قران به حروف در مي آيد و كلام قران لباس لفظ مي پوشد و از عالم غيب به عالم شهادت مي رسد.
حال به ميزانيكه ما از اين حروف بالا برويم و به عمق آن برسيم و از عالم شهادت به طرف عالم غيب برويم، از حروف قران خلاص شده و به باطن آن مي رسيم
عليهذا قران يك حروف و الفاظي دارد و يك باطني دارد
و در هر عالمي به سمت پايين كه قرار گرفت ، پوششي روي آن را مي گيرد و بصورت لفظ در مي آيد تا به اين شكل به دست ما مي رسد اما در يك حركت متعاكس و پايين به بالا ، پرده ها كنار مي رود و از لفظ قران گذر مي كنيم و در صوت و قرائت و ترجمه توقف نمي كنيم ، آن گاه مي فهميم كه خدا چه فرموده است
بنابراين قران هفت لايه پيچيده شده و به دست ما رسيده است (همان هفت بطن كه در قران آمده است)
مثل گوهري كه در هفت جعبه پيچيده شده و براي اينكه ما به آن گوهر برسيم بايد درون هفت جعبه را بكاويم
با اين اوصاف به عظمت قران پي مي بريم
ادامه دارد
استاد بروجردي
٨٠/١١/٨
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٧
https://chat.whatsapp.com/CVxqxiGzmkCJ5try0XgFcZ
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#هفته_کتاب_و_کتابخوانی
📖 #کتاب_بشارت_ارشات ۲
💠 *«قبله»*
🔸 قبله، اقبال به مولی و ادبار به کثرات و پشت به دنیا کردن است. قبله، یعنی نگاهها همه به یک سو و قلبها همه به یک جهت.
✍️ اهل دل گفتهاند: استقبال بدن به سوی کعبه است تا قلب از مشاهدهی تجلیات حضرت حق غافل نشود.
🍀 *قبله، نشانی برای حیران نشدن انسان است. قبله، جهت حرکت تمام کائنات است*؛ بنابراین هیچ موجودی همزمان نمیتواند در دو جهت متفاوت حرکت کند، زیرا مخلوقات فطراتاً به غیر وصال به معشوق جهتی نمیشناسند.
📔 قرآن در آیات فراوانی به این نکته اشاره میکند:
🔆 «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ»
🔆 «پس روی خود را متوجّه آیین خالص پروردگار کن! این فطرتی است که خداوند، انسانها را بر آن آفریده؛ دگرگونی در آفرینش الهی نیست؛ این است آیین استوار؛ ولی اکثر مردم نمیدانند!»
...
🍀 *قبله، نشانی از محبوب بینشان است تا نماز گزار نگران یافتنش نباشد.* قبله، نه تنها تعیین کننده جهت نماز است، بلکه علامت و نشانی برای زندگی در تمامی اوقات است. نماز گزار باید مانند سایر موجودات تسبیح گوی حضرت حق باشد.
📚 #تأليفات_استادبروجردي
📚 بخشی از کتاب «بشارت اشارت» - صفحات ۶٨ تا٦٩
🌐 emamraoof.com
#هفته_کتاب_و_کتابخوانی
📖 #کتاب_بشارت_ارشات ۳
💠 *«سجده»*
✳️ *سجده، یعنی یافتن گذشتهی خویش و بازگشت به اصل و ریشهی خود*؛ آنگاه که هیچ کس و هیچچیز در خلقت عالم به جز نور وجودی پیامبر صلیاللهعلیهوآله نبود و خدا اراده کرد تا هستی را به برکت وجود مقدس محمد صلیاللهعلیهوآله موجود کند.
🔆 «لَوْلاکَ لَمَا خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ»؛ «اى پیامبر! اگر تو نبودى، افلاک را خلق نمیکردم»
🔹 و چون انسان را خلق کرد، حرکت این وجود خاکی، سجده بر جلوهی صفات، ذات و افعال خدای سبحان بود. نمازگزار با اولین سجده، خاطرات خاکساری و تواضع خود را در روز «الست» مرور میکند. سر بر خاک میگذارد و خدایی را سجده میکند که وجودش را از خاک آفرید. خاکی که باقیمانده گل وجود پیامبر و اهل بیت علیهالسلام است . خاکی که قدرت رویش و سبز شدن و بارور کردن در عمق آن نهفته است. خاکی که اگر چه در ظاهر بیارزش و ناچیز و بیقدر است، اما قدر انسانها وابسته به قدر این خاک است.
🍀 امام صادق علیهالسلام فرمودهاند:
🔆 «شیعَتُنا جُزْءٌ مِنّا خُلِقُوا مِنْ فَضْلِ طینَتِنا»؛ «شیعیان ما جزئی از ما هستند، از زیادی سرشت ما آفریده شدهاند»
❇️ *انتخاب خاک برای سجده، نشان رجعت انسان به روز الست و اعلام بندگی اوست.* آن روز که خلقت جسمانی بشر شکل گرفت و مخلوق به ندای خالق خویش لبیک گفت، و از بشر خاکی سؤال شد:
🔆 « ...أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ »؛ « آیا من خدای شما هستم؟»
🍃 و او پاسخ داد: « بلی»
✨ *سجدهی اول هر نماز تکرار میثاق میان بنده و خداست که در آن روز بسته شد.*
🔹 در سجده خبر از هیچ چیز و هیچ کس نیست، حتی خبر از خود فرد هم نیست. همچنان که در روز الست روز میثاق خبر از هیچ کس نبود.
📚 #تأليفات_استادبروجردي
📚 بخشی از کتاب «بشارت اشارت» - صفحات ١٨٠ تا ١٨٢
🌐 emamraoof.com
#رهروان_عشق ١۶
#علامه_امینی رحمۀالله ۴
✳️ *علامه امينی .. اخرين لحظات عمر... و پاداش الغدير*
🔸 الی الرفیق الاعلی!
🔹 علامه، در واپسین سالهای حیات، از فرط مطالعات بیوقفه و پیگیر خویش، اسیر بستر بیماری گردید و روز جمعه ۱۲ تیر ۱۳۴۹ شمسی هنگام اذان ظهر، در تهران دار فانی را بدرود گفت.
🔰 در ساعات آخر، مناجات «خمسه عشر» امام سجاد علیهالسلام را بر لب داشت و چون فصل مربوط به مناجات تائبین را به پایان رساند،مرغ روحش به آسمان پرواز كرد.
🍃 جنازه شریفش به نجف اشرف انتقال یافت و با تشییعی با شكوه، در سرداب مخصوص جنب كتابخانه عمومی امیر المومنین كه خود برآورده بود به خاك سپرده شد.
🌀 در پی رحلت او، در نجف و شهرها و اماكن مختلف ایران و دیگر كشورهای اسلامی، چنانكه شایسته او بود،از سوی علما و مراجع بزرگوار (همچون امام خمینی) مجالس ترحیم و تكریم بر پا گشت و شیفتگان ولایت در ماتم او عمیقاً به سوگ نشستند. آیت الله سید محمد تقی آل بحر العلوم نقل میكند: پس از وفات امینی پیوسته در این فكر بودم كه علامه امینی عمرش را قربانی و فدای مولا علیهالسلام ساخت.
⁉️ مولا در آن عالم با وی چه خواهد كرد؟
🌀 این فكر مدتها در ذهنم بود، تا اینكه شبی در عالم رویا، دیدم گویی قیامت بر پا شده و عالم حشر است و بیابانی سرشار ازجمعیت، ولی مردم همه متوجه یك ساختمانی هستند.
⁉️ پرسیدم آنجا چه خبر است؟
🌀 گفتند: آنجا حوض كوثر است. من جلو رفتم و دیدم حوضی است و باد امواجی در آن پدید آورده و متلاطم است. وجود مقدس علی بن ابیطالب علیهماالسلام كنار حوض ایستادهاند و لیوانهای بلوری را پر ساخته و به افرادی كه خود میشناسد، میدهند.
🔸 در این اثنا همهمهای بر خاست. پرسیدم چه خبر است؟ گفتند: امینی آمد! به خود گفتم: بایستم و رفتار علی علیهالسلام با امینی را به چشم ببینم، كه چگونه خواهد بود؟ ۱۰ الی ۱۲ قدم مانده بود كه امینی به حوض برسد، دیدم كه حضرت لیوانها را به جای خود گذاشتند و دو مشت خود را از آب كوثر پر ساختند و چون امینی به ایشان رسید به روی امینی پاشیدند و فرمودند: خدا روی تو را سفید كند، كه روی ما را سفید كردی!
🔹 از خواب بیدار شدم و فهمیدم كه علی علیهالسلام پاداش تالیف الغدیر را به مرحوم امینی داده است.
🌐 emamraoof.com
#تفسیر_قرآن ۶۱
#سوره_نحل، آیه ۱۸ (ادامه)
🔆 «وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحیمٌ»
🔆 «اگر شما بخواهید یک نعمت خدا را بشمارید از عهده شمارش یک نعمت نیز بر نمیآیید.»
✍️ مفسرین در این آیه برخی از نعمات شاخص را بر میشمارند :
✳️ *«نعمت وجود»*
💠 نعمت وجود همان هستی و بُود انسان است. خدای سبحان نعمات دیگری را زیر مجموعه این نعمت قرار داده است. پس از اعطای نعمت وجود، حضرت حق انسان را از نعمت هدایت، حسن خلق و عمل صالح بهرهمند گردانده است، همچنین با بخشش نعمت وجود نعمت بندگی و تعلّم را به بنده عطا كرده است.
✳️ *«نعمت توحید»*
💠 مفسری میفرماید: یکی از نعماتی که انسان از عهده شمارش آن بر نمیآید نعمت توحید است. این نعمت، اوج آرامش، آسایش و لذّت را در گوشه گوشه زندگی فرد فراهم میسازد. میزان امنیت و اطمینانی كه این نعمت برای انسان به ارمغان مي آورد اصلاً قابل احصاء نیست ،شرك در مقابل نعمت توحید قرار دارد كه اساس و بنیاد آن بر اضطراب، دلهره و نگرانی است ،در شرك انسان تكیهگاه محكمی ندارد.
✳️ *«نعمت محبّت و أنس به خدا»*
💠 مفسری میفرماید: یکی از نعماتی که نقش بسزائی در زندگی بشر ایفا میکند نعمت حب الله است. حب خداوند سبحان در قلوب همه بندگان جای دارد و همگان فطرتاً خداجو و خدا دوست هستند و چون قدم در عالم ماده میگذارند گرفتار مادیات میشوند و از دعوت حق سرپیچی میكنند
🔹 چنانچه قلوب مزین به حب الله بماند اين نعمت نقش بسزایی در ساماندهی زندگي انسان ایفا میکند.
✨ ناف ما برمهر او ببریدهاند
✨ عشق او درجان ما کاریدهاند
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#زیارت_امین_الله ٢۴
🔆 *«مُتَزَوِّدَةً التَّقْوَى لِيَوْمِ جَزَائِك»*
🔆 «خدایا! میخواهم برای روز جزای تو، توشه و زاد راه بردارم.»
✳️ امیرالمؤمنین علیهالسلام جلوه كامل خدای سبحان و عبد محضاند و در لحظه به لحظه زندگی بهترین توشهها را كسب كردهاند، در دل شب با خداس سبحان راز و نیاز میكرد و با صدای بلند ناله میزد: «آه مِنْ قِلَّةِ الزَّادِ وَ طُولِ السَّفَرِ وَ عَظِیمِ الْمَوْرِد»
🔹 زیارت «امین الله» به ما میآموزد برای سفری كه در پیش رو دارید توشه بردارید، توشهای با خود همراه كنید كه فاسد و خراب نشود، توشههای دنیائی عمرش كوتاه است. امّا اگر زاد راه اعمالی باشد كه با اخلاص انجام شده، به سلامت از لایههای قیامت عبور خواهد كرد.
🔆 «وَ إِنَ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى»؛ «بهترین توشه تقواست.» از سوی دیگر خداوند میفرماید: «ْإِنَ اللَّهَ يُحِبُ الْمُتَّقینَ»؛ «خدا پرهیزگاران و با تقوایان را دوست دارد.»
✳️ *هر كس اهل تقوا باشد محبوب خداست، و اگر خداوند كسی را دوست داشته باشد، كم او هم به چشمش زیاد میآید. پس توشهای كه انسان متقی در زندگی محدود دنیائیش فراهم كرده ، برای زندگی جاودانش در آن عالم كم نخواهد بود. و چون محبوب خداست، به لطف حق توشهاش در نظر دیگران هم زیاد جلوه میكند.*
🔸 انسان متقی وقتی كارش را به خدا عرضه میكند، خداوند بر آن مهری میزند كه خیال متقی راحت میشود
🔆 «وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون»؛ «و نه بیمى بر آنان است، و نه اندوهناك خواهند شد.»
🔆 «إِنَ الْمُتَّقینَ فی مَقامٍ أَمینٍ»؛ «به راستى پرهیزگاران در جایگاهى آسوده [اند]،»
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#حدیث_روز
📜 *نامه امام صادق علیهالسلام به شیعیان* ۶۱
🔆 «..... فادوا الی الله حق ما رزقکم یطیب الله بقیته و ینجز لکم ما وعدکم من مضاعفه لکم الاضعاف الکثیره التی لا یعلم عددها و لا کنه فضلها الا الله رب العالمین»
🔆 «در قبال آنچه نصیب شما است حق خدا را ادا کنید تا آنچه باقی بر شما میماند پاک و طاهر شود و خدا سزای شما را چندین برابر به مقداری که میزان آن را هیچ کس به جز خدا نمیتواند تصور کند عطا میفرماید.»
🔹 پرداخت حقوق الهی که نوعی عبادت است افزایش چند برابری به دنبال دارد و از همه مهمتر مال را طاهر میکند.
✳️ در این فراز امام صادق علیهالسلام اشاره به مال طیب کردهاند. مال طیب علاوه بر طهارت و فزونی به سهولت و گوارا مصرف میشود.
🔹 چه بسیار اموال مشروعی که جهت رفع سختیها و حل مشکلات هزینه میشوند. اما درون مال طیب حلاوت خاصی نهفته است.
📌 ادامه دارد ...
🌐 emamraoof.com
٦٩
#شكر_شكر
"دوري از حضرت وليعصر"
از مهمترين عوامل ناسپاسي،
دوري از حضرت بقيه الله است.
آنكس كه از حضور امامش در زندگي غافل است متضرري بيش نيست .
هر كس نسبت به امام زمان ع
غافل باشد گويا نسبت به نفس خويش غافل است و نتيجه اين غفلت قدرناشناسي
و بي معرفتي نسبت به نعمات حضرت حق است .
شاهد اين مطلب فرازي از زيارت جامعه كبيره است كه در توصيف حضرات معصومين مي فرمايد:
انفسكم في النفوس
نفوس شما ائمه در نفس هاي مردم است .
وجود مقدس امام زمان بالاترين نعمتي است كه خداوند سبحان در اختيار بنده عارف قرار داده است
به ميزاني كه انسان از اين نعمت غفلت كند به يقين از ياد منعم غافل مي شود و در نتيجه از شكر فاصله مي گيرد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كتاب شكر ِشكر
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٧
https://chat.whatsapp.com/CVxqxiGzmkCJ5try0XgFcZ
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٤
#تفسير_سوره_انعام
ادامه تفسير آيه ١
١٥-الحمدلله الذی خلق السماوات و الارض
اگر روحانیتي نصیب شما می شود خالق این روحانیت ، خدای سبحان است .
من به سر منزل مقصود نه خود بردم راه
هر چه بالا می رویم، ما نرفتیم بلكه خلق السماوات صورت گرفته و ارتقا عقول و روحانیات دست حضرت حق است و خلق آن هم به دست قدرت حضرت حق است شما می فرمائید ما چه وظيفه اي داريم؟ پاسخ مي دهيم: ما فقط انتخاب می کنیم اما باور داريم كه :
و لا حول و لا قوة الا بالله.
حول و قوه این انتخاب را خدای سبحان در اختیار ما قرار می دهد.
١٦- بعضی از مفسرین می گویند این فراز بلند نظری خیلی عجیب و غریبی به ما می دهد بطور مثال وقتي شرح حال بزرگي را مي خوانيم گر چه ايشان به لحاظ مادي و ظاهري فردي آراسته است اما به لحاظ علمي یک عارف بلند مرتبه است و وقتي از يك مرجع تقليد راجع به او سئوال مي كنند ، عرضه مي دارند كه دنیای از معرفت بود دریایی از معنویت بود، اصلا وجوه مادی قضیه را مطرح نمی کنند و به وجوه معنوي او مي پردازند .
خدای سبحان هم می خواهد خدایی خودش را معرفی کند، مي فرمايد خلق السماوات و الارض خالق تمام آسمانها با مقام وسعتش، خالق همه زمین با تمام اثر پذیری و قابلیتش، خالق هر منفعلی که زمین است (زمین منفعل است) چون دائما اثر پذیر است و خالق هر فاعلی که آسمان است، در واقع یک وسعت دید عجیب و غریب است که اصلا يك آسمانش هم در مخیله نمی گنجد چه برسد به سماوات.
١٧-نکته دیگری که در ارض وجود دارد (با آن تاویل که از ارض داشتيم) .
خدای سبحان خالق همه اثر پذیری هاست نه فقط خالق این زمین مادی بلکه خالق همه اثرپذیری ها که در زمین است،
كار زمین اثر پذیری است.
از بالا آب می آید در پایین بذر می کارید، آب می دهید و سبز می شود. پس همین آیه را كه مي خوانيد هر توفیق و قابلیتي که نصیب شما می شود شعار تان یک جمله است (هذا من فضل ربی) این عنایت مال من نیست و عنایت حق است چون خالق ارض است.
دقت کنید خالق ارض یعنی خالق قابلیت ها و پذیرشها.
بنابراین به نتيجه اخلاقي ديگري هم مي رسيم كه عجب و غرور معنا ندارد، وقتی خالق ارض است وقتی قابلیت مرا او آفریده، غرور و کبر و عجب یعنی چه؟
١٨- الحمدلله الذی خلق السماوات و الارض و جعل الظلمات و النور خدای سبحان ظلمات و نور را جعل كرد.
فرق خلق و جعل چیست؟ مرحوم علامه جواب می دهند: در خلق ترکیب راه دارد. خداوند در خلقت آسمانها و زمین یک مجموعه ای از مواد و نسبتي بين آنان قرار داده است . اما در جعل ترکیب راه ندارد و خدا ظلمت و نور را قرار داده است
١٩-بعضی از مفسرین مي گويند: اگر ظلمت را به معني عدم بگيريم خداوند عدم و نیستی را جعل کرده و بر آن نیستی، نور هستی فرستاده
٢٠-معنای دیگر ظلمت را تاريكي گرفته اند. طبیعت، عالم کدورت است و عالم ارواح به چشم ما نورانی می آید.
جعل الظلمات و النور يعني خدای سبحان اجسام را آفرید و نور وجود را در همه آنها دمید.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير سوره انعام
٨٢/٧/٥
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٦
https://chat.whatsapp.com/HnDh6GytHr371sIkapHbnB
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#ادب_و_آداب_قرآنی ۲۰
🔆 «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى أَوْ عَلى سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَيَمَّمُوا صَعيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْديكُمْ مِنْهُ ما يُريدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُريدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»
🔆 «اى كسانى كه ايمان آورده ايد! هنگامى كه به نماز مىايستيد، صورت و دستها را تا آرنج بشوييد! و سر و پاها را تا مفصل [برآمدگى پشت پا] مسح كنيد! و اگر جنب باشيد، خود را بشوييد (و غسل كنيد)! و اگر بيمار يا مسافر باشيد، يا يكى از شما از محل پستى آمده [قضاى حاجت كرده]، يا با آنان تماس گرفته (و آميزش جنسى كردهايد)، و آب (براى غسل يا وضو) نيابيد، با خاك پاكى تيمم كنيد! و از آن، بر صورت [پيشانى] و دستها بكشيد! خداوند نمىخواهد مشكلى براى شما ايجاد كند؛ بلكه مىخواهد شما را پاك سازد و نعمتش را بر شما تمام نمايد شايد شكر او را بجا آوريد!»
📔 سوره مبارکه مائده، آیه ۶
🌀 ۱- هدف شارع مقدس از وضع (قرار دادن) احکام شریعت با شرایط و آداب خاص سختگیری نبوده بلکه هریک عاملی جهت تطهیر بندکان از آلودگیهای ظاهری و باطنی است.
🌀 ۲- بنده در ظاهر از مطهرات (آب یا خاک) استفاده مینماید اما *در باطن خداوند مطهِر و پاککننده اوست.*
🌀 ۳- حضرت حق کامل علی الاطلاق بوده تطهیر از ناحیه او به کاملترین شکل انجام میشود. زمانی که خداوند پاکسازی فرد را عهدهدار شود روح و جسم و ظاهر و باطن او را همزمان از عیوب و نواقص ظاهری و باطنی تطهیر میکند.
✍️ بطور مثال خداوند فرد را مستغنی از اظهار حاجت به خلق نموده هم او را از اخلاق رذیلهی توقع از مردم تطهیر مینماید و هم آبرو و اعتبارش را محفوظ میکند، ظاهراً بنده اقدام به طهارت مینماید اما در واقع خداوند او را تطهیر نموده از رذائل اخلاقی مختلف پاکسازی میکند.
🌀 ۴- *اگر وضو با آداب و توجه و حضور قلب انجام پذیرد موجب کمالات و پیشرفتهای چشمگیری میشود.*
🌀 ۵- *بالاترین نعمت آن است که بنده در مقابل شریعت تسلیم باشد*. پشت پرده هر حکم شرعی ولایت قراردارد احکام شرعی بدون ولایت مانند کالبد بیروح و ناکارآمد هستند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com