eitaa logo
دارالقرآن امام خمینی(ره)شهرستان محلات
293 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
1هزار ویدیو
60 فایل
این کانال جهت ترویج فعالیت های قرآنی مرکز دارالقران امام خمینی ره آموزش و پرورش شهرستان محلات راه اندازی شده است. آدرس محلات خیابان امام خمینی کوچه شهدا جنب مسجدالقائم ارتباط با مدیریت👇 @HoseinAsgari
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5848381126430688743.mp3
1.67M
🔸ترتیل صفحه 12 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام سه گاه 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 12 أَوَلَا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ (77) آيا ]غافلند و[ نمى دانند که خدا آنچه را پنهان مى دارند و آنچه را آشکار مى کنند مى داند؟ (77) وَمِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لَا يَعْلَمُونَ الْكِتَابَ إِلَّا أَمَانِيَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ (78) و بعضى از آنان درس ناخواندگانى هستند که کتاب (تورات) را جز تلاوت هائى ]تقليدى[ نمى دانند و آنان جز گمان نمى برند. (78) فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۖ فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ (79) پس واى بر کسانى که ]به نام تورات[ کتاب مى نويسند سپس مى گويند: اين از نزد خداست، تا بدين وسيله بهائى اندک به دست آورند، پس واى بر آنان از آنچه به دست خود نوشته اند و واى بر آنان از آنچه کسب مى کنند. (79) وَقَالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّامًا مَعْدُودَةً ۚ قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَهْدًا فَلَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ ۖ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ (80) و ]يهوديان[ گفتند: هرگز آتش جهنم به ما نخواهد رسيد جز روزهائى معدود بگو: آيا شما نزد خدا پيمانى گرفته ايد ـ که خدا هرگز از پيمانش تخلّف نمى کند ـ يا چيزى را که نمى دانيد به خدا مى بنديد؟ (80) بَلَىٰ مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (81) ]چنين نيست[ بلکه کسانى که کار بد کنند و خطاهايشان آنان را احاطه کند اهل آتشند و در آن جاودان خواهند بود. (81) وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (82) و کسانى که ايمان آورده و کارهاى شايسته کرده اند آنان اهل بهشت اند و در آن جاودان خواهند بود. (82) وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْكُمْ وَأَنْتُمْ مُعْرِضُونَ (83) و ]ياد کنيد[ وقتى را که از بنى اسرائيل پيمان استوار گرفتيم که جز خدا را نپرستيد و به پدر و مادر نيکى کنيد و نيز به خويشان و يتيمان و مسکينان، و با مردم نيکو سخن بگوئيد و نماز را بپا داريد و زکات بدهيد; سپس جز اندکى از شما همگى اعراض کنان پشت کرديد. (83) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺نکته تفسیری صفحه ۱۲:🌺 پیمان حیات­ بخش: خوشبختی و سعادت، آرزوی همه​ ی انسان­ ها در همه​ ی زمان­ ها بوده و هست. بدون شک تمام تلاش ما در زندگی، برای رسیدن به آرامش و خوشبختی​ است. با کمی تأمّل، به این واقعیت می­ رسیم که برای رسیدن به این آرمان بزرگ، داشتن دو رابطه لازم است: رابطه با آفریدگار و رابطه با آفریدگان. ما هنگامی به سعادت می­ رسیم که آفریدگارمان را بشناسیم و بدانیم که چرا ما را آفریده است و از ما چه انتظاری دارد و ما چگونه می­ توانیم او را خشنود کنیم. پس از این ارتباط باید رابطه​ ی خود را با مخلوقات دیگر به­ ویژه هم­نوعان خود اصلاح کنیم؛ باید به آنان نیکی کنیم و از آنان نیکی ببینیم. خدای مهربان به​ وسیله​ ی پیامبرانش به ما آموخته است که چگونه این دو رابطه را برقرار کنیم. یک­ بار دیگر در این آیه دقت ­کنیم. خدای مهربان به وسیله​ ی حضرت موسی علیه السلام و با کتاب تورات از بنی­ اسرائیل پیمان گرفت که تنها او را بپرستند و در برابر هیچ مخلوق ضعیفی سر فرود نیاورند؛ با پدر و مادر خود که وجودشان را از آن­ها دارند، خوب رفتار کنند و احترام آنان را نگه دارند؛ به خویشاوندان نیکی کنند و به مشکلاتشان رسیدگی نمایند؛ بر سر یتیمان که از داشتن تکیه­ گاهی همچون پدر محروم​اند، دست محبّت بکشند و از بینوایان دلجویی کنند؛ با مردم به­ خوبی صحبت کنند و ادب را نگه دارند؛ در برابر خدایی که آنان را آفریده و به آنان این­ همه نعمت بخشیده، تواضع کنند و نماز بخوانند و از مال و ثروتی که خدا به آنان بخشیده، به نیازمندان ببخشند. آری، به راستی اگر به این دستورها در جامعه­ ای عمل شود، آیا خبری از کینه و دشمنی، و اثری از فقر و تنگ­دستی می­ ماند؟ آیا افسـردگی و بی­ه دفی و اضطراب و پشیمانی در آن جامعه مجالی برای عرض اندام پیدا می​ کند؟ آیا شیطان فرصتی برای کاشتن نهال دروغ و خلاف​­کاری در دل­های مردم پیدا می­ کند؟ در میان دستورهای حیات­ بخش این آیه، یکی از آن­ها در حفظ رابطه​ ی دوستی و محبّت بسیار مؤثّر است. خداوند می­ فرماید: «و قولوا للناس حسنا»؛ یعنی با مردم به­ خوبی سخن بگویید. امام پنجم ما شیعیان در توضیح این آیه فرموده است: «بهتر از آن­طوری که دوست دارید با شما صحبت شود، با مردم صحبت کنید.» [1]اگر ما به همین یک دستور عمل کنیم، بسیاری از مشکلاتمان در زندگی حل می­ شود. اگر ما همیشه پیش از صحبت کردن با دیگران فکر کنیم که دوست داریم چگونه با ما صحبت کنند و آنگاه با دیگران بهتر از آن صحبت کنیم، رابطه­ ای دوستانه و در عین حال محترمانه با مردم خواهیم داشت. فرض کنید پدران و فرزندان، برادران و خواهران، هم­کلاسی­ ها و هم­کاران ما همگی به این توصیه عمل می­ کردند؛ در این حال آیا باز هم بر سر مطالب بیهوده و بی­ ارزش، اختلاف پیش می­ آمد؟ آیا کسی حاضر می­ شد به برادر دینی­ اش ناسزا گوید و به او دشنام دهد؟ آیا دیگر زن و شوهری بر سر شوری یا بی­ نمک بودن غذا به هم پرخاش می­ کردند؟ آیا کسی برای کثیف شدن کفشش به سبب برخورد کف کفش دیگری به آن، به او تندی می­ کرد؟ و آیا ... ؟ در حقیقت، این دستورها، مانند نقشه​ ی گنج است که عمل به آن­ها، ما را به گنج خوشبختی و سعادت می­رساند، و بی­ توجّهی به آن­ها باعث می­ شود که عمری را در جست​ وجوی سعادت سپری کنیم و دست آخر، دست خالی بمانیم. [1] . المیزان فی تفسیر القران ، ج 1 ، ص 220 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
به نیت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
1_1750453377.mp3
1.75M
🔸ترتیل صفحه 13 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند - عشاق مصری 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 13 وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ لَا تَسْفِكُونَ دِمَاءَكُمْ وَلَا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَأَنْتُمْ تَشْهَدُونَ (84) و ]ياد کنيد[ وقتى را که از شما پيمان استوار گرفتيم که خون يکديگر را نريزيد و يکديگر را از ديارتان بيرون نکنيد، آنگاه شما اقرار کرديد در حالى که به آن شهادت مى داديد. (84) ثُمَّ أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِيقًا مِنْكُمْ مِنْ دِيَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِنْ يَأْتُوكُمْ أُسَارَىٰ تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ ۚ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ ۚ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَٰلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (85) سپس اين شمائيد که يکديگر را مى کشيد و گروهى از خودتان را از ديارشان بيرون مى رانيد در حالى که با گناه و تجاوز بر ضدّ آنان همپشتى مى کنيد و اگر به اسارت نزد شما آيند با فديه آزادشان مى کنيد در حالى بيرون راندن آنها بر شما حرام شده است. پس آيا به بعضى از کتاب (تورات) ايمان مى آوريد و به بعضى از آن کفر مىورزيد؟ پس جزاى کسانى از شما که اين کار را مى کنند در زندگى دنيا جز ذلّتى ]بزرگ[ نيست. و روز قيامت ]نيز[ به سوى سخت ترين عذاب باز گردانده مى شوند; و خدا از آنچه مى کنيد هرگز غافل نيست. (85) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ ۖ فَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْصَرُونَ (86) اينانند کسانى که زندگى دنيا را به بهاى آخرت خريده اند از اين رو نه عذابشان تخفيف مى يابد و نه يارى مى شوند. (86) وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَقَفَّيْنَا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ ۖ وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ ۗ أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقًا تَقْتُلُونَ (87) و همانا ما به موسى کتاب داديم و از پى او پيامبران فرستاديم و به عيسى بن مريم دليل هاى روشن داديم و او را به وسيله روح القدس تأييد کرديم، پس آيا هرگاه پيامبرى براى شما چيزى آورد که دلخواهتان نبود تکبّر ورزيديد و گروهى را تکذيب کرديد و گروهى را کشتيد؟ (87) وَقَالُوا قُلُوبُنَا غُلْفٌ ۚ بَلْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلًا مَا يُؤْمِنُونَ (88) و گفتند: قلب هاى ما در پرده است ]و قرآن را نمى فهميم. چنين نيست[ بلکه خدا به سبب کفرشان آنان را طرد کرده است، پس اندکى ايمان مى آورند. (88) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌺نکته تفسیری صفحه ۱۳:🌺 یا رومیِ روم؛ یا زنگیِ زنگ: شاید تا به حال با افرادی برخورد کرده­ اید که در هنگام رانندگی به هیچ قانونی عمل نمی­ کنند: از چراغ قرمز رد می­ شوند، بر خلاف جهت خیابان حرکت می­ کنند، در جای ممنوع سبقت می­ گیرند و به­ راحت حق دیگران را زیر پا می­ گذارند؛ ولی اگر در جایی که حق با آن ها باشد، شخص دیگری خلاف کند و بخواهد حق آنان را ضایع کند، فریادشان بلند می­ شود که مگر از قانون رانندگی خبر نداری؛ طبق قانون، اینجا حق با من است و تو خلاف­کاری، و به این ترتیب، یکی از مدافعان قانون می­ شوند؟ آیا این افراد، انسان­های قانونمندی هستند؟ آیا این­ها برای قوانین رانندگی احترام قایل­ اند؟ یا این که قوانین را فقط ابزاری برای تأمین منافع خود می­ دانند؛ که هرگاه با منافعشان سازگار نبود، به­راحت آن را کنار می­ گذارند؟ فرموده​ ی خداوند در این آیه: «اَفَتُؤمِنونَ بِبَعضِ الکِتابِ و تَکفُرونَ بِبَعض»، به یکی از خصلت­ های زشت یهودیان اشاره می­ کند؛ قبول داشتن برخی از دستورهای خدا و نپذیرفتن برخی دیگر. آن­ها بر خلاف دستور کتاب آسمانی­ شان، با یکدیگر جنگ می­ کردند و همدیگر را از سرزمین خود بیرون می­ راندند. پس هنگامی­ که جنگ تمام می­ شد، در ازای آزادی اسیران هم­ کیش خود، از قبیله​ ی آنان غرامت می­ گرفتند و می­ گفتند: گرفتن غرامت برای آزادی اسیر، دستور کتاب مقدس ماست! در حالی­ که کتاب مقدس آن­ها، از ابتدا جنگ و خون­ریزی و بیرون کردن دیگران از سرزمین­شان را ممنوع دانسته بود. خدای بزرگ این خصلت را به شدت محکوم و تهدید کرده که سزای آن در دنیا، خفت و خواری، و در آخرت، مجازات با سخت­ ترین عذاب است. ما مسلمانان نیز از مبتلا شدن به این بیماری خطرناک مصونیت نداریم. در میان ما هم کسانی بوده و هستند که دین برایشان فقط وسیله­ ای برای رسیدن به اهدافشان است و قرآن و دستورهای دین را تا زمانی قبول دارند که خواسته­ هایشان تأمین شود؛ ولی هنگامی که دین در مقابل خواسته­ هایشان قرار می­ گیرد، به­ راحت آن را کنار می­ گذارند. تاریخ اسلام، داستان­ هایی بس عبرت­ آموز در این­ باره دارد. ماجرای سپاه اسامة بن زید، متهم کردن پیامبر به هذیان­ گویی، کنار گذاشن خلیفه​ ی راستین پیامبر صلوات الله علیه و به آتش کشیدن درِ خانه­ ی یگانه دختر عزیز او، شمشیر کشیدن بر امیر مؤمنان علی­ بن ابی­طالب علیه السلام و بریدن سر نوه​ ی پیامبر، همه و همه از کسانی سر زده است که خود را مسلمان می­ نامیدند؛ مسلمانانی که اسلام نیاورده بودند تا به فرمان خدا گردن نهند؛ بلکه اسلام آورده بودند تا به قدرت و ثروت برسند، آسوده بخورند و بنوشند و از دنیا لذّت برند؛ و این اسلام به پشیزی نمی­ ارزد. چه عبرت­ آموز است این فرمایش پیامبر ما که «در روز قیامت، افرادی حاضر می­ شوند که همچون کوه­ هایی کار خوب دارند؛ ولی خدا همه­ی کارهای خوبشان را نیست و نابود می­ کند و فرمان می­دهد که آنان را به آتش افکنند. آنان روزه می­گرفتند و نماز می­ خواندند و حتّی شب زنده­ داری می­ کردند؛ ولی هنگامی که با چیز حرامی مواجه می­ شدند، با سرعت به آن حمله­ ور می­ شدند.»![1] [1] . تفسیرالبرهان ، ج 2 ، ص 841 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نیت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5981320088047846301.mp3
1.69M
🔸ترتیل صفحه 14 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 14 وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ ۚ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ (89) و هنگامى که از نزد خدا کتابى برايشان آمد که تصديق کننده کتابى است که با آنان است و پيش تر ]به وسيله آن[ بر کافران طلب فتح مى کردند پس وقتى که آنچه را مى شناختند برايشان آمد منکرِ آن شدند، پس لعنت خدا بر کافران باد. (89) بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ أَنْ يَكْفُرُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ بَغْيًا أَنْ يُنَزِّلَ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلَىٰ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ فَبَاءُوا بِغَضَبٍ عَلَىٰ غَضَبٍ ۚ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ مُهِينٌ (90) چه بد است آنچه خود را بدان فروختند که آنچه را خدا نازل کرده است، از روى ستم منکر مى شوند ]و حَسَد مىورزند[ که خدا بر هر کس از بندگانش که بخواهد از فضل خود نازل مى کند، در نتيجه به غضبى ]از خدا[ روى غضبى ديگر، باز گشتند، و براى کافران عذابى خوار کننده خواهد بود. (90) وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا نُؤْمِنُ بِمَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَيَكْفُرُونَ بِمَا وَرَاءَهُ وَهُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَهُمْ ۗ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِيَاءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (91) و هنگامى که به آنان گفته مى شود: به آنچه خدا نازل کرده است (قرآن) ايمان بياوريد، مى گويند: به آنچه بر خود ما نازل شده است ايمان مى آوريم، و غير آن را منکر مى شوند با اينکه آن حقّ است و کتابى را که با آنان است تصديق مى کند. بگو: اگر شما مؤمنيد چرا پيش تر پيامبران خدا را مى کشتيد؟ (91) ۞ وَلَقَدْ جَاءَكُمْ مُوسَىٰ بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَنْتُمْ ظَالِمُونَ (92) و همانا موسى با دليل هاى روشن (معجزات) به سوى شما آمد، سپس آن گوساله را بعد از ]رفتن [او ]به پرستش [گرفتيد در حالى که ستمکار بوديد. (92) وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاسْمَعُوا ۖ قَالُوا سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَأُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ ۚ قُلْ بِئْسَمَا يَأْمُرُكُمْ بِهِ إِيمَانُكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (93) و ]ياد کنيد [وقتى را که از شما پيمان استوار گفتيم و کوه طور را بر فرازتان بلند کرديم ]و با اين قدرت نمائى گرفتيم: [آنچه را به شما داده ايم با جدّيّت تمام بگيريد و بشنويد (بپذيريد). گفتند: شنيديم و نافرمانى کرديم، و به سبب کفرشان دلهايشان از محبّت آن گوساله سيراب شده بود، بگو: اگر مؤمنيد ايمانتان شما را به بد چيزى فرمان مى دهد. (93) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺نکته تفسیری صفحه ۱۴:🌺 عشق به گوساله: پیش از حضرت موسی علیه السلام ، بنی­ اسرائیل صدها سال برده­ ی فرعونیان و در چنگال آنان اسیر بودند[1] و با چشمان خود، بت­ پرستی اربابانشان را مشاهده می­ کردند. اگرچه بنی­ اسرائیل از نسل حضـرت یعقوب علیه السلام بودند و ادعا می­ کردند که دین آباء و اجدادیشان را حفظ کرده­ اند، به سبب رفت و آمد زیادشان با فرعونیان، برخی از اعتقادات باطل آن­ها را کسب کرده بودند. مثلاً اعتقاد داشتند که خداوند دارای جسم است. آنان نمی­ توانستند بپذیرند که خدا مادّی نیست؛ چون سال­ها دیده بودند که فرعونیان، در مقابل بت­ها به سجده می­ افتند و خدایانی دارند که دیده می­ شود. [2]پس از آن­که حضرت موسی علیه السلام برای سخن گفتن با خدا و گرفتن کتاب آسمانی تورات از میان قومش بیرون رفت، فرد شیادی به نام سامری که بنی­ اسرائیل را به­ خوبی می­ شناخت، مجسمه­ ای به شکل گوساله ساخت و آن را خدای مردم معرفی کرد. بنی­ اسرائیل هم که گویی در آرزوی چنین روزی بودند، با کمال میل، خدایی گوساله را پذیرفتند و یک دل نه، صد دل عاشق آن شدند؛ تا حدّی که پس از آن­که حضـرت موسی علیه السلام بازگشت و گوساله­ ی سامری را سوزاند و خاکسترش را در دریا ریخت، برخی از گوساله­ پرستان، دهان خود را بر آب دریا گذاشتند تا از آبی که با خاکستر گوساله مخلوط شده، نوشیده باشند! [3] راستی چرا بنی­ اسرائیل به این آسانی از دین خود دست کشیدند و موسی علیه السلام را کنار گذاشتند؟ مگر آن­ همه معجزه از پیامبرشان ندیده بودند؟ با دقت در این آیه، به پاسخ پرسش­مان می­ رسیم. قرآن می­ فرماید که «دل­های بنی­ اسرائیل بر اثر کفر، با محبّت گوساله آمیخته شد» (وَ اُشرِبوا فی قُلوبِهِمُ العِجلَ بِکُفرِهِم). گویی آنان عشق و علاقه به گوساله­ پرستی را همچون شربتی سر کشیدند و آن شربت در اعماق وجودشان اثر کرد. آری، هنگامی­که کسی عاشق چیزی شود، فقط همان را می­بیند و بس. بدین­ ترتیب، به نوعی نابینایی می­ رسد که حاضر می­ شود همه­ ی هستی­ اش را در راه آن فدا کند. به همین سبب است که ما انسان­ها باید مراقب علاقه­ هایمان باشیم. ما نمی­ توانیم عشق و محبّت را به کلّی از دل­هایمان بیرون کنیم؛ ولی می­ توانیم آن را هدایت کنیم. چه بسیار انسان­هایی که عشق به قدرت و ثروت یا خوردن و خوابیدن و لذّت­ بردن، همه چیز را از یادشان می­ برد و هر کاری می­ کنند تا به خواسته­ شان برسند؛ و چه بسا انسان­هایی که عشق به خدا و خوبی­ ها چنان در وجودشان ریشه کرده که هیچ چیزی در دنیا نمی­ تواند آن دوستی را از ایشان جدا کند. در داستان کربلا می­خوانیم پس از آن که امام حسین علیه السلام به یارانش اجازه داد که او را تنها بگذارند و جان خود را با استفاده از تاریکی شب نجات دهند، آنان به مردانگی و شرف معنا بخشیدند و وفاداری خود را اعلام کردند. یکی از آن بزرگ​مردان به نام مسلم بن عوسجه به امام عرض کرد: «به خدا سوگند که اگر مرا بکشند و بدنم را بسوزانند و خاکسترش را به باد دهند، و دوباره زنده ­شوم، و این کار هفتاد بار تکرار شود، از شما دست بر نمی­ دارم تا در دفاع از شما، جان از بدنم خارج شود.» [4]آری، این هنر ماست که پنجره­ ی دل را به روی معشوقی حقیقی باز کنیم و به هر میل و محبّتی روی خوش نشان ندهیم. [1] . این مطلب در صفحه 8 به طور مفصل توضیح داده شد [2] . اقتباس از المیزان ، ج 8 ، ص 234 [3] . تفسیر عیاشی ، ج 1 ، ص 51 [4] . بحارالانوار ، ج 44 ، ص 393 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🔰 نماز عبادی سیاسی جمعه 🔰این هفته جمعه ۱۴۰۲/۹/۱۷ 🔰مکان : مسجد القائم (عج) 🔰به امامت:حجت الاسلام والمسلمین دکتر ربانی امام جمعه محترم محلات 🌷🌷🌷🌷🌷🌷 ❇️ برنامه‌ها: ◀️ تلاوت قرآن ◀️ قرائت زیارت عاشورا ◀️ قرائت دکلمه بمناسبت هفته قرآن توسط یکی از قرآن آموزان دارالقرآن امام خمینی (ره ) محلات ✊همبستگی با مردم مظلوم غزه در میعادگاه نماز جمعه ◀️ قرائت بیانیه روز دانشجو توسط دانشجوی بسیجی ◀️ تقدیر از فرماندهان و فعالان بسیج دانشجویی محلات ◀️ تقدیر از رتبه های برتر استانی در رشته حفظ قرآن ◀️ برپایی مهد معارفی آدینه ویژه کودکان با اجرای برنامه های قرآنی توسط دارالقرآن امام خمینی (ره) محلات ◀️ برپایی ایستگاه سلامت ( تست فشار خون و قند خون) ویژه خواهران توسط شبکه بهداشت و درمان محلات (همراه داشتن کد ملی ضروری است) ◀️ برپایی میز خدمت با حضور رؤساي مرکز آموزش فنی و حرفه ای و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی 🕜 ساعت شروع مراسم: ۱۱/۳۰ 🌷منتظر حضور گرمتان هستیم 🔹 ستاد نمازجمعه محلات
🔰 برنامه های ستاد نمازجمعه شهرمحلات در نمازجمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ ✅ قرائت دلنوشته ای به شهدای گمنام توسط خانم زینب محمدی از قرآن آموزان دارالقرآن امام خمینی (ره ) محلات ✅ اعلام همبستگی نمازگزاران با مردم مظلوم و مبارز غزه و محکومیت جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی و آمریکای جنایتکار ✅ قرائت بیانیه روز دانشجو توسط دانشجوی بسیجی سرکار خانم جمشیدیان ✅ تقدیر از ۹ نفر از فرماندهان و فعالان بسیج دانشجویی محلات بمناسبت روز دانشجو ✅ تقدیر از دو نفر از رتبه های برتر استانی در رشته حفظ قرآن ✅ برپایی ايستگاه نقاشی و قرآن بخوان جایزه بگیر ویژه کودکان بمناسبت هفته قرآن توسط دارالقرآن امام خمینی (ره) در مهد معارفی آدینه ✅ برپایی ایستگاه سلامت ( تست فشار خون و قند خون) ویژه خواهران توسط شبکه بهداشت و درمان محلات ✅ برپایی میز خدمت با حضور رؤساي مرکز آموزش فنی و حرفه ای ، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اداره جهاد کشاورزی 🔹 ستاد نمازجمعه شهر محلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نیت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5983523715508339791.mp3
1.78M
🔸ترتیل صفحه 15 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام ماهور 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 15 قُلْ إِنْ كَانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (94) بگو: اگر سراى آخرت در نزد خدا خاصّ شماست نه مردم ديگر، اگر راست مى گوئيد تمنّاى مرگ کنيد. (94) وَلَنْ يَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ (95) و به سبب آنچه پيش تر به دست خود انجام داده اند هرگز آن را تمنّا نخواهند کرد، و خدا به ظالمان داناست. (95) وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا ۚ يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ ۗ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ (96) و قطعاً يهود را حريص ترين مردم و حتّى ]حريص تر [از مشرکان بر حياتى ]طولانى[مى يابى; هر يک از آنان دوست دارد کاش هزار سال عمر کند، ولى اين عمر طولانى هرگز او را از عذاب دور نخواهد کرد، و خدا به آنچه مى کنند بيناست. (96) قُلْ مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَىٰ قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَهُدًى وَبُشْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ (97) بگو: هر کس دشمن جبرئيل باشد ]دشمن خداست زيرا [او قرآن را به اذن خدا بر قلب تو نازل کرده است که تصديق کننده کتاب هاى آسمانى پيش از آن است و هدايت و بشارتى است براى مؤمنان. (97) مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِيلَ وَمِيكَالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْكَافِرِينَ (98) هر کس دشمن خدا و فرشتگان او و رسولانش و جبرئيل و ميکائيل باشد ]بداند که[ بى گمان خدا دشمن کافران است. (98) وَلَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ ۖ وَمَا يَكْفُرُ بِهَا إِلَّا الْفَاسِقُونَ (99) و همانا آياتى روشن به سوى تو نازل کرديم و جز فاسقان کسى به آنها کفر نمىورزد. (99) أَوَكُلَّمَا عَاهَدُوا عَهْدًا نَبَذَهُ فَرِيقٌ مِنْهُمْ ۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ (100) آيا ]به آيات ما کفر مىورزند و [هرگاه پيمانى مى بندند گروهى از آنان آن را به دور مى اندازند؟ بلکه بيشترشان ايمان نمى آورند. (100) وَلَمَّا جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِيقٌ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ كِتَابَ اللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ (101) و چون پيامبرى از نزد خدا به سويشان آمد که تصديق کننده کتابى است که با آنان است گروهى از کسانى که کتاب به آنها داده شده است کتاب خدا (تورات) را پشت سر انداختند چنانکه گوئى نمى دانند ]که تورات کتاب خداست[. (101) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺نکته تفسیری صفحه ۱۵:🌺 مرگ اگر مرد است، گو نزد من آی: یکی از ویژگی­ های افراد نادان، ادعاهای بزرگ و بدون حقیقت است. افراد کم​ خرد معمولاً برای بزرگ نشان دادن خود به دیگران، ادعاهای عجیبی می­ کنند، و هنگامی که از آنان خواسته می­ شود ادعای خود را اثبات کنند، از پاسخ طفره می­ روند و مشت خالیشان باز می­ شود. یهودیان از گذشته تا کنون، جزء این افراد به شمار می­ روند و انسان­ هایی پرمدّعا و بی­ خیر و برکت هستند. یکی از خیالات خام یهودیان این بود که فقط کسی وارد بهشت می­ شود که دین آنان را داشته باشد، و بهشت، سرزمین یهودیان است! قرآن برای رو کردن دستشان، پیشنهادی عبرت­ آموز به آنان می­ دهد و به آنان می­ گوید که اگر بهشت مخصوص شماست، از خدا بخواهید مرگ شما را برساند؛ زیرا مرگ، شما را از غم­ ها و رنج­ های دنیا نجات می­ دهد و بهشت ابدی را که غم و اندوهی در آن نیست، به شما هدیه می­ کند. امّا آن مردم خلاف­کار که از کارهای خود به خوبی خبر داشتند، هیچ­ گاه چنین آرزویی نمی­ کردند؛ زیرا می­ دانستند که با وضعی که دارند، مرگ برایشان دروازه​ ی ورود به جهنّم است. آنان چنان به زندگی دنیا وابسته بودند که دوست داشتند عمرشان هزار سال باشد؛ غافل از این­که اگر هزار سال هم عمر کنند، باز هم باید در دادگاه عدل الهی حاضر شوند و کیفر اعمالشان را ببینند. امّا به­راستی چرا بیشتر مردم از مرگ می­ ترسند؟ چرا وقتی سخنی در باره​ ی مرگ می­ شنوند، چهره​ هایشان درهم   می­ رود و به هم می­ گویند: «دور از جان!» ؟ آیا مرگ چیز بدی​ است؟ مگر خدا ما را دوست ندارد که ما را می­ میراند؟ پاسخ این سؤال این است که دو گروه از مرگ می­ ترسند: گروه یکم، کسانی­ که مرگ را پایان زندگی می­ دانند و عقیده­ ای به جهان پس از مرگ ندارند. اینان وقتی سخن از بهشت و دوزخ به میان می­ آید، به مسخره می­ گویند: چه کسی دیده که ما باور کنیم؟ طبیعی­ است که این افراد از مرگ متنفّر باشند و در بهترین لحظات زندگی­شان نیز اگر به یاد آن بیفتند، کامشان تلخ شود. گروه دوم، کسانی هستند که به جهان پس از مرگ اعتقاد دارند؛ امِّا در زندگی مرتکب گناهان زیادی شده­ اند و به همین سبب از مرگ می­ ترسند؛ چون می­ دانند که مرگ، آغاز مجازات آن­هاست. اینجاست که می­ فهمیم پیامبران خدا چه خدمت بزرگی به ما کرده­ اند. آنان نقاب وحشتناک مرگ را در ذهن­ های ما کنار زدند و به ما آموختند که مرگ، دریچه­ ای به زندگی بهتر است؛ مانند به دنیا آمدن انسان که خروج از جایی تنگ و تاریک، و ورود به دنیایی وسیع و نورانی­ است. همچنین آنان به ما یاد دادند که چگونه خوب زندگی کنیم تا خوب هم بمیریم. مرگ برای دوستان خدا، به هر شکلی که باشد، شیرین و لذّت­ بخش است. مرگ، پایان رنج­ها و دردها و رسیدن به مهربان­ ترین مهربانان است؛ او که از مادر به ما مهربان­تر است و همه چیز را فراهم کرده تا ما به خوشبختی برسیم. برای همین است که امیر مؤمنان علی علیه السلام در باره­ ی خود فرمود: «به خدا سوگند، پسـر ابوطالب، مرگ را بیشتر از علاقه​ی کودک به شیر مادرش دوست دارد.» [1] در روز عاشورا، هر چه امام حسین علیه السلام به زمان کشته شدن نزدیک­تر می­شد، خوشحال­ تر می­ نمود. در آن احوال، امام به یاران خود فرمود: «مرگ فقط پلی​ست که شما را از ناراحتی­ ها و رنج­ها به باغ­های وسیع بهشت و نعمت­های جاودان منتقل می­ کند. کدام­یک از شما، به سبب جا به​جا شدن از زندان به قصر ناراحت می­ شوید؟!»[2] دوستان خدا، با زندگی خویش این شعر را برای مرگ سرودند: «مرگ اگر مرد است، گو نزد من آی تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ من ز او عمری ستانم جاودان او ز من دلقی بگیرد رنگ رنگ».  [1] . نهج­ البلاغه، خطبة 5 [2] . معانی الاخبار، ص 288 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat ┗━━━♥️═🍃━━━┛