فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نفس انسان اینجوریه ...‼️
📹 استاد پناهیان
@Daroshohada | هیئت دارالشهداء کرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و به وسیله عدم اطاعت از کافران و منافقان
با آنها جهاد کن🔰
#گزیده_منبر #جهاد_کبیر 🔅
@Daroshohada | هیئت دارالشهداء کرج
👈 تکه های ناب
▪️منبر شب سوم
🗓️ دهه دوم #محرم سال ۱۴۰۳
موضوع:
تاریخ تکرار می شود؛
خوانشی بر سوره احزاب
در دو شب قبل گفتیم:
یکی از بحران عصر کنونی ما این است که سؤال های مان را از دین نمی پرسیم
و این علاوه بر این است که اگر پاسخ سؤال مان را از دین یافتیم، خود را ملزم به عمل به آن هم می دانیم یا نه
مشکل اوّل این است که در مشکلات و مسائل «محل رجوع بودن» برای دین قائل نیستیم
پیش فرض ذهنی برخی نسبت به دین این است که دین را یک حس خوب می دانند، نه برنامه زندگی؛ یعنی اصلاً به ذهن من نمی آید که بروم از دین بپرسم
با این مقدمه از بین متون دینی، به سراغ قرآن کریم، و در بین سوره ها، سراغ های سوره های مَدَنی رفتیم
چرا؟ چون بعداز استقرار رسول خدا در مدینه، آیات پیرامون تعاملات مؤمنین با یکدیگر نازل شده؛ یعنی عمدتاً اجتماعی، سیاسی هستند
سوره ای را انتخاب کردیم که نگاهش به مسائل اجتماعی پررنگ تر از مسائل اعتقادی است؛ سوره احزاب
قرار شد قرآن نخوانیم، بلکه قرآن را مطالعه کنیم
در سوره احزاب، سه آیه اوّل فضای کل سوره را می گوید
«ایّها» جایی است که بنا دارند بجز پیامبر دیگران هم بشنوند
گوشواره انتهایی آیه (مثلاً علیماً حکیماً) با قسمت قبل سوره پیوستگی معنایی دارد و بی ارتباط نیست
و تشریحات آیات همچنان که شب دوم گفته شد
یک نفر بپرسد آیا واقعاً می شود با دین زندگی را ساخت؟
جواب: بله « وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا» توکل کن به خدا، خدا تو را کفایت می کند
توکل را ما به معنای بیخیالی می دانیم
در حالی که در دین، به معنای تلاش وافر و سپردن نتیجه به خدا، و راضی بودن به نتیجه است
خدا می گوید:
بله جواب میده، به شرطی که خوب تلاش کنی و نتیجه را به من بسپاری
و مؤمن در مقابل دوگانه
تبعیت از کفار و منافقین
یا
اطاعت از خدا
قرار می گیرد
برای اینکه در این سه آیه دقیق تر شویم، به این سه پرسش جواب دادیم:
- اطاعت از کفار و منافقین یعنی چه؟
- کفار و منافق چه کسانی هستند؟
- داستان نزول این آیات چه بود
شب سوم:
رسول خدا در همان لحظه با عبدالله ابن أُبَیّ مخالفت کرد، پس چرا این آیه نازل شد که « يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَالْمُنَافِقِينَ...»؟
مانند این آیه در سوره فرقان هم آمده
« فَلا تُطِعِ الكافِرينَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا كَبيرًا »
بین جهاد اکبر و جهاد اصغر جهاد دیگری قرار داده شده،
جهاد کبیر!
یعنی عدم تبعیت از دشمن
فضایی که نه در میدان مقابل دشمن است، و نه در مقابل نفس خودت است
که از کافرین و منافقین تبعیت نکنی
چرا این را گفتیم؟
چون این عدم تبعیت کار ساده ای نیست
جهاد در ادبیات دینی به معنای کار سخت است، اگر کار راحتی باشد جهاد نمی گویند
و البته جهاد با قتال فرق می کند، جهاد یکی وقتی قتال است ولی همیشه قتال نیست
کمی جلوتر برویم، آیه یازدهم:
« وَإِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا»
و آن گاه که منافقان و آنان که در دل هایشان بیماری [ضعف ایمان] بود، می گفتند: خدا و پیامبرش جز به فریب، ما را وعده [پیروزی] نداده اند!
منافقین به کی می گویند؟
به مؤمنین
پس منافقین فقط به رسول خدا مشورت نمی دهند،
در فضای اجتماعی هم دارند با مردم صحبت می کنند
چه می گویند؟«خدا و رسولش وعده دروغ به ما دادند»
اِه! منافق در جامعه دینی هست، نماز جماعت می آید، پشت سر رسول خدا به مردم می گوید پیامبر دروغ گفت!
یک آیه دیگر!
« وَإِذْ قَالَتْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ
یعنی یک گروه دیگر
يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا ۚ
ای اهل یثرب اینجا جای ماندن نیست! برگردیم
وَيَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ
وسط جنگ
گروهی می روند نزد پیامبر، می گویند اجازه می دهی ما برویم؟
يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنَا عَوْرَةٌ وَمَا هِيَ بِعَوْرَةٍ ۖ إِنْ يُرِيدُونَ إِلَّا فِرَارًا»
می خواهند فرار کنند!
خدا دارد دست منافقین را باز می کند
می گویند ای مردم! «خدا و رسولش وعده دروغ به ما دادند»
یاد آیه غدیر افتادم که خدا پیامبر را مجبور می کند آن رسالت را ابلاغ کند
آیه دیگری بگوییم!
پیامبر فرمود سوره هود مرا پیر کرد! کجا؟
«فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ»
نه برای اینکه استقامت کردن برای من سخت است، همراهی همراهان مرا پیر کرد
یعنی
مؤمنین!
کاری نکنید که پیامبر مجبور شود از کافرین و منافقین تبعیت کند
چهار محور دیگر سوره هم جاهایی است که مؤمنین با حکم خدا مقابله می کنند!
@Daroshohada | هیئت دارالشهداء کرج
🚩#گزارش_صوتی
🚩#هيئت_دارالشهدا_کرج
شبچهارمعزاداریدههدوممحرمالحرام ◾️
یکشنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۳🗓
@Daroshohada | هیئت دارالشهداء کرج
سخنرانیز.mp3
18.8M
#گزارش_صوتی🎧
#سخنرانی 🔸
🎙حجةالاسلام رسول بابایی
️▪️۱۵ محرم الحرام ۱۴۴۶
️🚩 #هیئت_دارالشهداء_کرج
@Daroshohada
روضه(1).mp3
7.4M
#گزارش_صوتی🎧
#روضه 🔸
🎤کربلایی مسعود ابویی
️▪️۱۵ محرم الحرام ۱۴۴۶
️🚩 #هیئت_دارالشهداء_کرج
@Daroshohada
همه عزت.mp3
2.3M
#گزارش_صوتی🎧
#واحد 🔸
🎤کربلایی مسعود ابویی
️▪️۱۵ محرم الحرام ۱۴۴۶
️🚩 #هیئت_دارالشهداء_کرج
@Daroshohada
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸زدن سایبان از نجف تا #کربلا
برای پیاده روی #اربعین
_چه ها گذشت
به زن های آفتاب ندیده...🥀
#حسین_جان 💔
@Daroshohada | هیئت دارالشهداء کرج
🚩#گزارش_تصویری
🚩#هيئت_دارالشهدا_کرج
▪️ شب چهارم عزاداری دهه دوم محرم الحرام
🗓️ یکشنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۳
@Daroshohada | هیئت دارالشهداء کرج
👈 تکه های ناب
▪️منبر شب چهارم
🗓️ دهه دوم #محرم سال ۱۴۰۳
موضوع:
تاریخ تکرار می شود؛
خوانشی بر سوره احزاب
در سه شب گذشته گفتیم:
وارد سوره احزاب شدیم
سه آیه ابتدایی را عرض کردیم که گویی همه سوره است
و همه سوره به محوریت این سه آیه جلو می رود
از شب اوّل دلم میخواست بگویم بخش اوّل آیه چهارم هم جزئی از همین بحث است، ولی صبر کردم برسیم و امشب روشن خواهد شد که چرا
سه آیه ابتدایی را یادآور می شویم:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَالْمُنَافِقِينَ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا
وَاتَّبِعْ مَا يُوحَىٰ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا
وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا
ای پیامبر! بر تقوای الهی ثابت قدم و استوار باش، و از کافران و منافقان اطاعت مکن که خدا همواره دانا و حکیم است
و آنچه را که از سوی پروردگارت به تو وحی می شود پیروی کن؛ قطعاً خدا به آنچه انجام می دهید، آگاه است
و بر خدا توکل کن؛ و کافی است که خدا نگهبان و کارساز [همه امور بندگان] باشد
قاعده مطرح شده از جانب خدا
و تمام حرف این است:
از آن چیزی که کافران و منافقین می خواهند، تبعیت نکن
از آن چیزی که وحی و دستورات الهی است، تبعین کن
به علاوه دو رکن:
- هرکدام را انجام بدهی خدا می داند
- اگر نگران هستی که به حرف خدا عمل کنی مشکلاتی پیش می آید، «تَوَکَّل عَلَی الله»
شب چهارم:
بعد از این آیات خداوند وارد چهار مثال می شود
اوّلین مثال:
« وَمَا جَعَلَ أَزْوَاجَكُمُ اللَّائِي تُظَاهِرُونَ مِنْهُنَّ أُمَّهَاتِكُمْ »
و همسرانتان را که همواره با آنان «ظهار» می کنید [یعنی بر پایه فرهنگ جاهلی با خواندن صیغه ای خاص آنان را به منزله مادرانتان به شمار آورده بر خود حرام می نمایید] مادران شما نگردانید
اوّلین قاعده اینکه ظِهار پذیرفته نیست. ظهار یک سنت قبل از اسلام بوده که وقتی مردی از دست زنش شاکی می شده، می گفته تو مثل مادر من می مانی! یعنی همسرش را بر خودش حرام می کند.
(به زنش) می گوید: حرمت داری و محرم هستی، ولی دیگر رابطه ای با هم نداریم. این یک نوع مؤاخذه در آن دوران بوده است.
مرد زن را در خانه حفظ می کرده است، ولی رابطه زناشویی با او نداشته
خدا بلافاصله بعد از نهی از تبعیت از کفار و منافقین، یک سنت جاهلی را نفی می کند!
دومین قاعده:
« وَمَا جَعَلَ أَدْعِيَاءَكُمْ أَبْنَاءَكُمْ ۚ ذَٰلِكُمْ قَوْلُكُمْ بِأَفْوَاهِكُمْ»
و پسر خواندگانتان را پسران [واقعی] شما ننموده است.
أدْعِیا یعنی چه؟ جمع ادّعا کردن است
که اصطلاحاً در ادبیات فقهی، فرزندخواندگی می گویند
که این هم یک سنت جاهلی بوده است
یک نفر را به عنوان فرزندخوانده قبول می کردند و می گفتند تمام احکامی که به فرزند بار می شود، به فرزندخوانده هم بار می شود
خداوند می فرماید:
« ذَٰلِكُمْ قَوْلُكُمْ بِأَفْوَاهِكُمْ»
اینها حرف هایی است که شما به زبان می گوید و در واقع این دو حرف (ظِهار و فرزندخواندگی) درست نیست
« وَاللَّهُ يَقُولُ الْحَقَّ»
آن کسی که حرف حق را می زند، خداست!
« وَهُوَ يَهْدِي السَّبِيلَ»
اوست که راه را نشان می دهد
این آیه دو سنت جاهلی زمان پیامبر را می گوید
👈 ادامه تکه های ناب
▪️منبر شب چهارم
🗓️ دهه دوم #محرم سال ۱۴۰۳
داستان فرزندخواندگی زید، که غلامی بوده که حضرت خدیجه به پیامبر هدیه داده بودند
بعداز مدتی پدر زید پیدا می شود، ولی زید با او نمی رود و پیامبر را انتخاب می کند.
پدر زید اعلام می کند شاهد باشید زید دیگر پسر من نیست. به خاطر شدت ناراحتی زید، پیامبر برای دلجویی اعلام می کند زید پسرخوانده من است.
بعداز مدتی، پیامبر دخترعمه خود زینب-که از زنان باکمالات عرب محسوب می شده- را برای زید خواستگاری میکند و ازدواج می کنند ولی بعداز مدتی طلاق می گیرند.
وحی می رسد که زینب، همسر فرزندخوانده ات را عقد خودت دربیاور.
طبق سنت جاهلی عرب، فرزندخوانده مانند فرزند بوده و پیامبر نمی توانسته با عروس فرزندش ازدواج کند.
حرف ناروایی به پیامبر زدند که کمترین آن این بود که پیامبر اسیر زیبایی زینب شده است! و دارد با عروس خودش ازدواج می کند.
می گویند چرا شهر را ریختی بهم؟! چرا می گویی ظِهار نه؟! چرا می خواهی با عروس پسرت ازدواج کنی؟!
خداوند چه فرموده؟ «وَ تَوکَّل عَلَی الله» محکم بایست!
خدا بعد از طرح قاعده تبعیت و اطاعت، دو سه مثال فرهنگی اجتماعی می زند
که
نه تنها مسائل کلان را باید با اطاعت و تبعیت باشید، بلکه در مسائل خرد هم همین طور است.
سؤال: درگیری در مسائل جزئی چرا؟ خدا می خواهد تبعیت در هر بُعدی جا بیفتد
آیه ۶ را ببینید؛
« النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ
پیامبر، نسبت به مؤمنان از خودشان اولی و سزاوارتر است
وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ
و زنان او مادران مؤمنان هستند
در آن آیه دو حکم جاهلی را برداشت، اینجا می خواهد یک حکم جدید بگوید:
حق ندارید با آنها (زنان پیامبر) ازدواج کنید
آنجا (قاعده ظِهار) هیچ کس حق ندارد به همسرش بگوید تو مادرم هستی، اینجا همه باید همسران پیامبر را مادر خود بدانند
چه دردسری می کشد پیامبر، برای تبیین این مسئله؛ چون در این مسئله ذینفع است!
مثال چهارم:
« وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ إِلَّا أَنْ تَفْعَلُوا إِلَىٰ أَوْلِيَائِكُمْ مَعْرُوفًا
و بر طبق کتاب خدا دارندگان قرابت نسبی [در میراث بردنِ] از یکدیگر از مؤمنان و مهاجران [که پیش از این بر پایه ایمان و هجرت میراث می بردند] سزاوارترند، مگر اینکه بخواهید [در وصیت کردن به پرداخت ارث] درباره دوستانتان احسان کنید
این مثال از ۴ مثال قبل عجیب تر و امتحان سخت تری است
مهاجر کیست؟
آنهایی که همراه رسول خدا از مکه به مدینه آمدند، آنهایی که بخاطر رسول خدا زندگی و ثروت شان را رها کردند
انصار کیست؟
آنهایی که در مدینه پذیرای مهاجرین شدند، آنهایی که خانه و گله و... شان را با مهاجرین نصف کردند
تعامل انصار و مهاجرین یکی از شاهکارهای رسول خدا در دوره بعثت است؛ تا حدی که اگر یکی از دنیا می رفت، از دیگری ارث می برد
آیه قرآن نازل شد که حق ندارید این کار را انجام بدهید
سؤالات مخاطبین:
۱. فرق تبعیت و اطاعت چیست؟
اطاعت وقتی است که یک دستوری وجود دارد، ولی در تبعیت لزوماً امر وجود ندارد و محبت و میل داشتن شرط است
۲. نسبت این مفاهیم مطرح شده با آیه اخر سوره کافرون «لَکُم دینُکُم وَ لِيَ دین» چیست؟ آیا تناقض ندارد؟
اوّل سوره کافرون مکّی است و اسلام قدرت تقابل ندارد و مسئله سر تقابل اعتقاد است نه تقابل عمل
دوم اینکه دعوا سر بی تفاوتی نبود، سر عدم تبعیت بود
سوم؛ در تفاسیر دین رو اینجا جزاء و حساب معنی کرده اند. یعنی حساب تو با خودت و حساب من هم با خودم است؛ تو پاسخگوی دین خودت و من پاسخگوی دین خودم هستم.
@Daroshohada | هیئت دارالشهداء کرج
تمامی شهدا قبل تو کفن شده بودند
تو سیّدالشهدایی کفن نیاز نداری...🥀
#حسین_جان 💔