👈 تکه های ناب
▪️منبر شب چهارم
🗓️ دهه دوم #محرم سال ۱۴۰۳
موضوع:
تاریخ تکرار می شود؛
خوانشی بر سوره احزاب
در سه شب گذشته گفتیم:
وارد سوره احزاب شدیم
سه آیه ابتدایی را عرض کردیم که گویی همه سوره است
و همه سوره به محوریت این سه آیه جلو می رود
از شب اوّل دلم میخواست بگویم بخش اوّل آیه چهارم هم جزئی از همین بحث است، ولی صبر کردم برسیم و امشب روشن خواهد شد که چرا
سه آیه ابتدایی را یادآور می شویم:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَالْمُنَافِقِينَ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا
وَاتَّبِعْ مَا يُوحَىٰ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا
وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا
ای پیامبر! بر تقوای الهی ثابت قدم و استوار باش، و از کافران و منافقان اطاعت مکن که خدا همواره دانا و حکیم است
و آنچه را که از سوی پروردگارت به تو وحی می شود پیروی کن؛ قطعاً خدا به آنچه انجام می دهید، آگاه است
و بر خدا توکل کن؛ و کافی است که خدا نگهبان و کارساز [همه امور بندگان] باشد
قاعده مطرح شده از جانب خدا
و تمام حرف این است:
از آن چیزی که کافران و منافقین می خواهند، تبعیت نکن
از آن چیزی که وحی و دستورات الهی است، تبعین کن
به علاوه دو رکن:
- هرکدام را انجام بدهی خدا می داند
- اگر نگران هستی که به حرف خدا عمل کنی مشکلاتی پیش می آید، «تَوَکَّل عَلَی الله»
شب چهارم:
بعد از این آیات خداوند وارد چهار مثال می شود
اوّلین مثال:
« وَمَا جَعَلَ أَزْوَاجَكُمُ اللَّائِي تُظَاهِرُونَ مِنْهُنَّ أُمَّهَاتِكُمْ »
و همسرانتان را که همواره با آنان «ظهار» می کنید [یعنی بر پایه فرهنگ جاهلی با خواندن صیغه ای خاص آنان را به منزله مادرانتان به شمار آورده بر خود حرام می نمایید] مادران شما نگردانید
اوّلین قاعده اینکه ظِهار پذیرفته نیست. ظهار یک سنت قبل از اسلام بوده که وقتی مردی از دست زنش شاکی می شده، می گفته تو مثل مادر من می مانی! یعنی همسرش را بر خودش حرام می کند.
(به زنش) می گوید: حرمت داری و محرم هستی، ولی دیگر رابطه ای با هم نداریم. این یک نوع مؤاخذه در آن دوران بوده است.
مرد زن را در خانه حفظ می کرده است، ولی رابطه زناشویی با او نداشته
خدا بلافاصله بعد از نهی از تبعیت از کفار و منافقین، یک سنت جاهلی را نفی می کند!
دومین قاعده:
« وَمَا جَعَلَ أَدْعِيَاءَكُمْ أَبْنَاءَكُمْ ۚ ذَٰلِكُمْ قَوْلُكُمْ بِأَفْوَاهِكُمْ»
و پسر خواندگانتان را پسران [واقعی] شما ننموده است.
أدْعِیا یعنی چه؟ جمع ادّعا کردن است
که اصطلاحاً در ادبیات فقهی، فرزندخواندگی می گویند
که این هم یک سنت جاهلی بوده است
یک نفر را به عنوان فرزندخوانده قبول می کردند و می گفتند تمام احکامی که به فرزند بار می شود، به فرزندخوانده هم بار می شود
خداوند می فرماید:
« ذَٰلِكُمْ قَوْلُكُمْ بِأَفْوَاهِكُمْ»
اینها حرف هایی است که شما به زبان می گوید و در واقع این دو حرف (ظِهار و فرزندخواندگی) درست نیست
« وَاللَّهُ يَقُولُ الْحَقَّ»
آن کسی که حرف حق را می زند، خداست!
« وَهُوَ يَهْدِي السَّبِيلَ»
اوست که راه را نشان می دهد
این آیه دو سنت جاهلی زمان پیامبر را می گوید
👈 ادامه تکه های ناب
▪️منبر شب چهارم
🗓️ دهه دوم #محرم سال ۱۴۰۳
داستان فرزندخواندگی زید، که غلامی بوده که حضرت خدیجه به پیامبر هدیه داده بودند
بعداز مدتی پدر زید پیدا می شود، ولی زید با او نمی رود و پیامبر را انتخاب می کند.
پدر زید اعلام می کند شاهد باشید زید دیگر پسر من نیست. به خاطر شدت ناراحتی زید، پیامبر برای دلجویی اعلام می کند زید پسرخوانده من است.
بعداز مدتی، پیامبر دخترعمه خود زینب-که از زنان باکمالات عرب محسوب می شده- را برای زید خواستگاری میکند و ازدواج می کنند ولی بعداز مدتی طلاق می گیرند.
وحی می رسد که زینب، همسر فرزندخوانده ات را عقد خودت دربیاور.
طبق سنت جاهلی عرب، فرزندخوانده مانند فرزند بوده و پیامبر نمی توانسته با عروس فرزندش ازدواج کند.
حرف ناروایی به پیامبر زدند که کمترین آن این بود که پیامبر اسیر زیبایی زینب شده است! و دارد با عروس خودش ازدواج می کند.
می گویند چرا شهر را ریختی بهم؟! چرا می گویی ظِهار نه؟! چرا می خواهی با عروس پسرت ازدواج کنی؟!
خداوند چه فرموده؟ «وَ تَوکَّل عَلَی الله» محکم بایست!
خدا بعد از طرح قاعده تبعیت و اطاعت، دو سه مثال فرهنگی اجتماعی می زند
که
نه تنها مسائل کلان را باید با اطاعت و تبعیت باشید، بلکه در مسائل خرد هم همین طور است.
سؤال: درگیری در مسائل جزئی چرا؟ خدا می خواهد تبعیت در هر بُعدی جا بیفتد
آیه ۶ را ببینید؛
« النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ
پیامبر، نسبت به مؤمنان از خودشان اولی و سزاوارتر است
وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ
و زنان او مادران مؤمنان هستند
در آن آیه دو حکم جاهلی را برداشت، اینجا می خواهد یک حکم جدید بگوید:
حق ندارید با آنها (زنان پیامبر) ازدواج کنید
آنجا (قاعده ظِهار) هیچ کس حق ندارد به همسرش بگوید تو مادرم هستی، اینجا همه باید همسران پیامبر را مادر خود بدانند
چه دردسری می کشد پیامبر، برای تبیین این مسئله؛ چون در این مسئله ذینفع است!
مثال چهارم:
« وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ إِلَّا أَنْ تَفْعَلُوا إِلَىٰ أَوْلِيَائِكُمْ مَعْرُوفًا
و بر طبق کتاب خدا دارندگان قرابت نسبی [در میراث بردنِ] از یکدیگر از مؤمنان و مهاجران [که پیش از این بر پایه ایمان و هجرت میراث می بردند] سزاوارترند، مگر اینکه بخواهید [در وصیت کردن به پرداخت ارث] درباره دوستانتان احسان کنید
این مثال از ۴ مثال قبل عجیب تر و امتحان سخت تری است
مهاجر کیست؟
آنهایی که همراه رسول خدا از مکه به مدینه آمدند، آنهایی که بخاطر رسول خدا زندگی و ثروت شان را رها کردند
انصار کیست؟
آنهایی که در مدینه پذیرای مهاجرین شدند، آنهایی که خانه و گله و... شان را با مهاجرین نصف کردند
تعامل انصار و مهاجرین یکی از شاهکارهای رسول خدا در دوره بعثت است؛ تا حدی که اگر یکی از دنیا می رفت، از دیگری ارث می برد
آیه قرآن نازل شد که حق ندارید این کار را انجام بدهید
سؤالات مخاطبین:
۱. فرق تبعیت و اطاعت چیست؟
اطاعت وقتی است که یک دستوری وجود دارد، ولی در تبعیت لزوماً امر وجود ندارد و محبت و میل داشتن شرط است
۲. نسبت این مفاهیم مطرح شده با آیه اخر سوره کافرون «لَکُم دینُکُم وَ لِيَ دین» چیست؟ آیا تناقض ندارد؟
اوّل سوره کافرون مکّی است و اسلام قدرت تقابل ندارد و مسئله سر تقابل اعتقاد است نه تقابل عمل
دوم اینکه دعوا سر بی تفاوتی نبود، سر عدم تبعیت بود
سوم؛ در تفاسیر دین رو اینجا جزاء و حساب معنی کرده اند. یعنی حساب تو با خودت و حساب من هم با خودم است؛ تو پاسخگوی دین خودت و من پاسخگوی دین خودم هستم.
@Daroshohada | هیئت دارالشهداء کرج
تمامی شهدا قبل تو کفن شده بودند
تو سیّدالشهدایی کفن نیاز نداری...🥀
#حسین_جان 💔
🚩#گزارش_صوتی
🚩#هيئت_دارالشهدا_کرج
شبپنجمعزاداریدههدوممحرمالحرام ◾️
دوشنبه ۱ مرداد ماه ۱۴۰۳🗓
@Daroshohada | هیئت دارالشهداء کرج
سخنرانی.mp3
21.13M
#گزارش_صوتی🎧
#سخنرانی 🔸
🎙حجةالاسلام بابایی
️▪️۱۶ محرم الحرام ۱۴۴۶
️🚩 #هیئت_دارالشهداء_کرج
@Daroshohada
روضه.mp3
5.45M
#گزارش_صوتی🎧
#روضه 🔸
🎤حاج حمید عبدالهپور
️▪️۱۶ محرم الحرام ۱۴۴۶
️🚩 #هیئت_دارالشهداء_کرج
@Daroshohada
زمینه.mp3
2.57M
#گزارش_صوتی🎧
#زمینه 🔸
🎤کربلایی میثم خداوردیلو
️▪️۱۶ محرم الحرام ۱۴۴۶
️🚩 #هیئت_دارالشهداء_کرج
@Daroshohada
شور.mp3
586.5K
#گزارش_صوتی🎧
#شور 🔸
🎤کربلایی میثم خداوردیلو
️▪️۱۶ محرم الحرام ۱۴۴۶
️🚩 #هیئت_دارالشهداء_کرج
@Daroshohada
واحد.mp3
3.86M
#گزارش_صوتی🎧
#واحد 🔸
🎤کربلایی میثم خداوردیلو
️▪️۱۶ محرم الحرام ۱۴۴۶
️🚩 #هیئت_دارالشهداء_کرج
@Daroshohada
شور2.mp3
5M
#گزارش_صوتی🎧
#شور 🔸
🎤کربلایی مسعود ابویی
️▪️۱۶ محرم الحرام ۱۴۴۶
️🚩 #هیئت_دارالشهداء_کرج
@Daroshohada
شورپ.mp3
4.06M
#گزارش_صوتی🎧
#شور_پایانی 🔸
🎤کربلایی میثم خداوردیلو
️▪️۱۶ محرم الحرام ۱۴۴۶
️🚩 #هیئت_دارالشهداء_کرج
@Daroshohada
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
« الَّذِینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَیْنِ »
#حسین_جان ❤️
@Daroshohada | هیئت دارالشهداء کرج
🚩#گزارش_تصویری
🚩#هيئت_دارالشهدا_کرج
▪️ شب پنجم عزاداری دهه دوم محرم الحرام
🗓️ دوشنبه ۱ مرداد ماه ۱۴۰۳
@Daroshohada | هیئت دارالشهداء کرج