eitaa logo
دارالسلام
104 دنبال‌کننده
91 عکس
39 ویدیو
2 فایل
دارالسلام جایی است که سلامت و صلح در کنار هم معنا می‌شوند، برای هر این دو باید از زمین تدبیر گذشت، همان که سیاست می نامندش .این یک کانال شخصی و یادداشت ها همه تراوشات ذهنی قابل نقد نویسنده است . مجید احمدی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅 اندیشه سیاسی امام هادی ع - بخش اول ⬅️ امام دهم شیعیان "علی بن محمد ع" در ۸ سالگی به امامت و در ۳۳ سالگی به شهادت رسید، از ۶ خلیفه دوران عباسی تنها منتصر طی ۶ ماه خلافتش سیاست فشار و تهدید را از ایشان برداشت و در این میان به دلیل دیکتاتوری محض در منش حکومتی خود ، به ظلمی مضاعف در حق حضرت علیه السلام شهرت دارد. فضای خفقان در دوران امامت امام هادی ع باعث شد ایشان برای حفظ کیان اسلام ، از تاکتیک‌های مختلفی بهره جوید. عناصر "زمان و مکان" همواره کلید فهم رفتارهای سیاسی ائمه به عنوان الگوی قابل تکثیر برای مفصل بندی اندیشه سیاسی اسلام اند. ⬅️ برخی از این تاکتیک ها عبارتند از: ۱- همکاری و تعامل با حاکمان ظالم: امام هادی ع بارها در پاسخ به سئوال شیعیان یا محبین خود آنها را از کار کردن در دستگاه اداری و حتی معاملاتی که منجر به سود اقتصادی به حکومت بنی عباس شود منع نمودند؛ اصل تحریم یعنی هر کاری که باعث تحکیم پایه های حکومت ظلم میشود حرام است، این اصل در سیاست مدرن به اشکال جدید نظیر: جنگ اقتصادی، جنگ ارزی ،تحریم اقتصادی ، مقاومت منفی تئوریزه شده است. ۲- صبر و بردباری: صبر و تحمل در اندیشه سیاسی امام هادی ع از جایگاه بالایی برخوردار است این شاخصه رفتاری در اندیشه سیاسی تعریف خاصی ندارد و اگر برخی ها نظیر ، شهریار را به صبوری تشویق می‌کند، در نهایت میگوید که هدفش اغوا و فریب مردم است ؛ اهل بیت ع ، هم حاکمان و هم مردم را در مسیر اصلاح به صبوری دعوت می کنند اما به نظر میرسد حاکمان بیش از مردم بر این اصل سفارش شده اند ، چنانکه در جایی امام ع حتی حاکم ستمکار را به حلم توصیه میکند - حلم مرتبه ایی بالاتر از صبوری است - و می‌فرمایند: "چه بسا حلم و بردباری حاکم ستمکار ، موجب بخشیده شدن او میشود" ▪️ادامه دارد .... ⚜دارالسَّلام ⚜ @darossalamm
🔅اندیشه و عمل سیاسی امام هادی ع . - شماره ۲ ⬅️ ۳- امکان نقد و نصیحت حاکمان: یکی از اصولی که امام هادی ع نسبت به آن هشدار می‌دهند این است که حاکمان خود را از نقد و نصیحت بی نیاز بدانند، عدم امکان نقد و اظهار نظر در دیدگاه امام هادی ع یکی از عوامل ایجاد نارضایتی سیاسی و کاهش میزان است؛ ایشان می فرمایند : "هرکس خود را از نصیحت بی نیاز بداند دشمنانش زیاد خواهند شد". ایجاد گفتمان نقد پذیری حاکمان در زمانه ای که بنی عباس فضای عمومی اجتماع را افول داده بودند، باعث می‌شد از یک سو مردم از انفعال سیاسی خارج شده و اظهار نظر را از حقوق اجتماعی خود بدانند و از سویی دیگر هزینه مطالبه گری مردم کاهش یابد ، مفاهیمی نظیر حق آزادی بیان و رای و نظر ، مفاهیمی هستند ‌که بیش از هزار سال پس از امام هادی ع، تمدن غرب با آن به تمدن مشرق زمین تفاخر میکند ، با این حال انسان‌ در ساحت سیاست مدرن مجبور است رفتار سیاسی خود را در قالب احزاب بزرگ و در چارچوب مشخص تحزب بروز دهد اما امام انسان را از اینکه دنبال رو کور یک گروه و دسته باشد بر حذر می نماید. ⬅️ ۴- تقیّه: بهره گیری حکومت عباسی از فرماندهان با تجربه در امور نظامی و اطلاعاتی ،عدم وجود تحلیل جامع در بین برخی فعالین علوی ،عدم وجود صبر تشکیلاتی ،کمبود نیروی عملیاتی ،ناهماهنگی در اهداف از جمله دلایلی بود که زمانه ی امام هادی ع را بسیار سخت و پیچیده نمود؛ در این فضا حضرت تاکتیک را به عنوان دستوری ب ای توده شیعیان توصیه نمود در عین حال ایشان به صورت خاص برخی شیعیان - نخبگان یا الیت ها- نفوذ در دربار عباسی و حتی نفوذ عاطفی در بین برخی کارگزاران را سفارش می نمود . نظام سیاسی عباسی در حوزه "بدیل سازی" بسیار مهارت داشت چنانکه با فرقه سازی های انحرافی ،ایجاد شبکه مدافعان دروغین امام، ایجاد چند چهره خاص به عنوان فقیه درباری توانست نهضت علویان را که با شعار "الرضا من آل محمد ص" در جای‌جای جغرافیایی اسلام قیام می کردند شکست دهد. سامان دادن به تاکتیک تقیه و تحریم و صبر در کنار تاکتیک که به نظر متعارض می آیند نشانگر منظومه جامع فکری امام دهم در عرصه سیاسی است، بخش زیادی از این مدل ها توسط هدایت میشد در شماره بعد به این موضوع خ اهم پرداخت. 🔸ادامه دارد... ⚜ دارلسَّلام ⚜ @darossalamm
✍اندیشه و عمل سیاسی امام جواد ع . - بخش اول . ⬅️ مدینه النبی در رجب سال ۱۹۵ ه ق شاهد میلاد فرزندی از سلاله پاک حضرت ع و از دامان پاک بانوی مصری تبار، به نام ابن سبیکه بود؛ حضرت ع در هفت سالگی به امامت رسید و همین امر شروع یک بحران سیاسی در جامعه شیعی بود، بسیاری از شیعیان در این بحران از قافله پیاده شدند،برای این ، نماز خواندن پشت سر امام ۷ساله ایی که به زعم آنها از علم دین بهره ایی نداشت، قابل هضم نبود. برخی از وجود فکری و عملی آن حضرت در حوزه سیاسی در طی ۱۷ سال امامتشان عبارتند از : 🔹 ۱- مبارزه علمی - جنبش نرم افزاری- : امام جواد ع به کم سوادی متهم بود، او از همین مسیر یعنی ایجاد جنبش علمی برای حفظ و بسط کیان شیعه مبارزه خود را آغاز نمود، تاریخ انبوهی از سوالات و شبهات سخت علمی،فقهی و اجتماعی که امام به احسن وجه به آن پاسخ داده است را ثبت نموده،تربیت ده ها شاگرد در اوج خفقان سیاسی محصول اولیه این راهبرد بود. جنبش علمی به جای مبارزه آشکار سیاسی، کارآمدترین راهبرد در برابر انبوه جریانات التقاطی، بدیل سازی های دینیِ دستگاه عباسی و اندیشه های منحرف شبه علوی در آن زمان بود. 🔹 ۲- شبکه وکلا : گستردگی جغرافیایی جهان اسلام و محدودیت‌های ایجاد شده توسط دو خلیفه هم عصر امام - مامون و معتصم - ایشان را بر آن داشت با ایجاد یک تشکیلات منظم و منسجم با محوریت نزدیک ترین شیعیان خود، امور را در سراتاسر جامعه اسلامی مدیریت کند؛ اجازه پاسخ به استفتائات دینی ،سیاسی ،اجتماعی و جمع آوری وجوه دینی - شبکه اقتصادی محرمانه و درون زا- را داشتند؛ این شبکه به مثابه یک سیستم ، حضرت را همواره از آخرین رخداد های آشکار و پنهان مطلع می کرد ،برخی از اعضای این شبکه به دستور امام ،در لایه های بالای حکومت عباسی نفوذ داشتند . ↙️ ادامه دارد .... دارالسَّلام ⚜ @darossalamm
✍ اندیشه و عمل سیاسی امام جواد ع. - شماره دوم. ⬅️ ۳- عزت مندی : حفظ و کرامت یکی از مولفه های قدرت نرم شیعه است که در بحران ها باعث انسجام دورنی و ایجاد قدرت سخت نیز شده است . امام در حدیثی ظالم، کمک دهنده به ظلم و کسی که به پذیرش ظلم رضایت داده را در گناه ظلم شریک می خواند ،در این پارادایم انفعال سیاسی و اجتماعی ممکن نیست ؛ همواره موظف به داشتن یک موضع مشخص و عدم انفعال است. در این مکتب، حتی نیز تاکتیکی موقتی و غیر انفعالی برای بقا و امکان کنشگری در آینده است . حفظ عزت در مواجهه با دستگاه عباسی از یک سو و حفظ و صیانت از منظومه فکری تشیع در برابر انبوهی از حدیث سازان، مفسران جعلی قرآن ، فرقه‌های انحرافی و غُلات از سوی دیگر بخشی از مواجهه امام در عرصه سیاسی و اعتقادی بود . ⬅️مهاجرت از مدینه به بغداد، ازدواج اجباری با "ام الفضل" دختر مامون، تکرار سناریوی اعطای ولیعهدی به امام و در نهایت ترور خانگی ایشان،اوج استیصال نظام حاکم در برابر کسی بود که با نگاه مادی امکان هیچ گونه کنش و عمل سیاسی و اجتماعی را ندارد. و هنوز هم فهم مشخصی از این پارادایم فکری ندارد . سانسور و حذف تاریخی ،آخرین راهبرد دستگاه عباسی و نظام های سیاسی پس از آن در مواجهه با امام بود ،از این رو منابع بسیار اندکی از ایشان ،امام دهم و یازدهم جهت پژوهش موجود است، هر چند اصحاب قلم نسبت به همین اندک نیز بی مهری نموده اند . دارالسَّلام ⚜@darossalamm
✍️ فرزند زمانه خود 🔅 ۲۵ سال پیش شقایق های دشت فکه را شهادت مردی داغدار کرد که خود سالهاسینه اش داغدار شقایق های عاشق دوان دفاع و درستی بود؛ او که پس از گذار از دوران تطورخود و آتش زدن آنچه حدیث نفسش خواند ، به مناطق محروم جنوب و شرق رفت تا دریجه دوربین اش روایتگر بی عدالتی باشد، چند ماه بعد و با آغاز جنگِ نیابتی غرب با ایران شد راوی و پس از پایان جهاد اصغر ، سر از کوچه های بوسنی وهرزگوین درآورد تا باز مظلومیت و غیرت مسلمانان را در نزاع تمدن مهاجم غرب نشان دهد. 🔅 مرتضی پیش از آن نسبت اش را با تمدن غرب و فلسفه آن، با سینمایی که معتقد بود مسلمان شدنی نیست اما میتوان با مظروف مناسب در خدمت اسلام درآورد، با و جانماز آبکشان حجره نشینِ عافیت طلب روشن کرد. 🔅انتخاب دقیق و هوشمندانه "موضوع" در آثار او ،شاخصه اصلی سید شهیدان اهل قلم است، او فرزند زمانه خود بود و این یعنی شیعه تراز علی ع : مکان مند و زمان مند . در فلسفه علم مدرن ،علم حصولی معنایی ندارد ولی آنهایی که با مرتصی بودند اقرار میکنند اکه او در حوزه های تخصصی از و قلم زد که فرصتی برای غور و مطالعه در آن نداشت و این یعنی همان نوری که شعاعی از آن را بر سینه و ذهن آماده انسان میتابانند. 🔅خیلی ها دوست دارند ادای را در بیاورند اما نمیتوانند میدانید چرا؟ چون جرات گفتن از باطل را ندارند ، ماجرا این است که تا از حق میگویی کسی با تو کاری ندارد ،وقتی از چپ و راست سراغت میآیند ‌که بخواهی از باطل بگویی و آوینی آن اواخر به ویژه در ماهنامه سوره به سراغ اصحاب باطل و جریان نفوذ فرهنگی رفت. 🔅سید مرتضی، علم ،تئوری و تکنیک را بر اساس مبانی فلسفی و انسان شناسی اسلامی به کار گرفت و این عنصر کمیاب عصر جاهلیت مدرن ، را در آثار خود جاری کرد و این گونه شد که روح مخاطب ، پس از روبرو شدن با آثار او پیام پایداری از تفکر و عاطفه را دریافت میکند. 🔅بی شک در نسل سوم و چهارم انقلاب ، جوانان خوش ذوق بسیاری هستند که بی قیل و قال ، از آثار او مکتبی هنری تاسیس کنند. دارالسَّلام ⚜️ @darossalamm
✍ کاظمیت ، صبر فعال در جبر زمانه 🔅جریانات مختلف فکری مسلمان با انگیزه های مختلف به ائمه اطهار (ع) به نسبت های مختلف انگ بودن زده اند در شب شهادت حضرت باب الحوائج ع، دو روایت مستند از مواضع روشن ایشان در قبال نامشروعی که امکان اداره جامعه را از آن شجره طیبه گرفت با هم مرور میکنیم: 🔅 1- مهدی عباسی(پدر هارون الرشید عباسی) برای ترمیم مقبولیت مردمی خود نمایشی ترتیب داده و اعلام کردند خلیفه قرار است رد مظالم کند، امام کاظم ع را هم به نمایش بردند ،حضرت با تیزهوشی و صراحت از خلیفه پرسید: چرا آنچه را كه از راه "ستم" از ما گرفته شده برنميگرداني؟ مهدي عباسي پرسيد: آن چيست ؟ امام ع فرمودند: فدک. گفت: حدود آن را مشخص كن تا برگردانم. ايشان فرمودند : یک حد آن کوه احد ،حد دیگرش عریش مصر، حد سوم سیف البحر و حد چهارم اش دومه الجندل . مهدی عباسی با تعجب و خشم پرسید تمام اينها؟ امام فرمودند: بلي تمام اين سرزمين از جاهايي است كه بدون جنگ و جدال و ستیز برای پیامبر اکرم ص فتح شد.مهدي عباسي برای خاتمه دادن به این گفتگوی افشا کننده ، آن را به زمان دیگری انداخت و گفت: خيلي زياد است در اين مورد فكري ميكنم. 🔅2- زماني ديگر هارون الرشید از امام کاظم ع راجع به پرسيد تا به زعم خود با پس دادن یک باغ در مدینه ، این عامل تبلیغی و تاریخی که سند غصب حکومت از ائمه س بود را از علویان بگیرد و امام ع باز با بهره گیری کامل از این فرصت در بیان اندیشه سیاسی خود، این گونه پاسخ میدهد که: فدک را پس نمیگیرم مگر آنکه حدود آن را نيز پس بدهی. رشيد پرسيد: حدود آن چيست؟ فرمودند: اگر حدود آن را بگويم، آن را باز پس نخواهي داد ، وقتي اصرار زياد هارون فضا را برای تیر آخر مساعد كرد حضرت فرمودند: مي پذيرم به شرط آن كه تمام آن ملك را با "حدودي" كه تعيين مي كنم به من واگذاري، هارون گفت حدود آن چيست؟ امام فرمود يك حد آن به عدن است حد ديگرش به سمرقند و حد سومش به افريقيه (آفريقا) و حد چهارمش كناره درياي خزر است. هارون از شنيدن اين سخن سخت برآشفت و گفت: پس براي ما چه چيز باقي مي ماند؟ امام فرمود: مي دانستم اگر حدود فدك را تعيين كنم آن را به مامسترد نخواهي كرد (يعني خلافت و اداره سراسر كشور اسلام حق منست) تاریخ مینویسد پس از این دیدار هارون كمر به قتل موسي بن جعفر (ع) بست. دارالسلام ⚜ @darossalamm
📸 پی نوشتی بر یک عکس 🖋 یونان زایشگاه فلسفه غرب است -از طالس تا افلاطون - غربی که پیامبران را به اعتبار فیلسوفانش واگذاشته و عقل ابزاری را جایگزین عقل مبتنی بر وحی کرد؛ غرب مدرن از رحِمِ خِرد یونان زاییده شد اما در فرآیندی گریز از مرکز ، به سرعت مادر خود را ترک کرد و به سرزمین آمریکا رسید . اندیشه #مدرن امروز با تکیه بر تکنولوژی و با پرچم دموکراسی ؛ ادامه در پیام بعد
دارالسلام
📸 پی نوشتی بر یک عکس 🖋 یونان زایشگاه فلسفه غرب است -از طالس تا افلاطون - غربی که پیامبران را به
📸 پی نوشتی بر یک عکس 🖋 یونان زایشگاه فلسفه غرب است -از طالس تا افلاطون - غربی که پیامبران را به اعتبار فیلسوفانش واگذاشته و عقل ابزاری را جایگزین عقل مبتنی بر وحی کرد؛ غرب مدرن از رحِمِ خِرد یونان زاییده شد اما در فرآیندی گریز از مرکز ، به سرعت مادر خود را ترک کرد و به سرزمین آمریکا رسید . ..... در حوزه معرفت شناسی به سوبژکتیویسم -اصالت انسان- ، در جامعه شناسی به نسبی گرایی محض و در سیاست به سکولاریسم رسیده است. 🔅 ۵۰۰ سال پیش از میلاد در یونان برای پی بردن به مفهوم عدالت به افسانه غار رسید و امروز نوادگانش امکانی بیش از پایین کشیدن مجسمه هری ترومن رییس جمهور پیشین آمریکا ندارند، اتفاقی نادر که دیروز در آتن افتاد . دارالسَّلام @darossalamm
✍ نرمش قهرمانانه ، روشی منبعث از زمانه امام حسن ع 🔅#نرمش_قهرمانانه عبارتی بود که اولین بار در سال ۷۵ توسط مقام ‌معظم رهبری بیان و در سال ۹۲ و پس از در جریان مذاکرات هسته ایی توسط معظم له چندین بار تکرار و تشریح شد.....
دارالسلام
✍ نرمش قهرمانانه ، روشی منبعث از زمانه امام حسن ع 🔅#نرمش_قهرمانانه عبارتی بود که اولین بار در سال
✍ نرمش قهرمانانه ، روشی منبعث از زمانه امام حسن ع 🔅 عبارتی بود که اولین بار در سال ۷۵ توسط مقام ‌معظم رهبری بیان و در سال ۹۲ و پس از در جریان مذاکرات هسته ایی توسط معظم له چندین بار تکرار و تشریح شد، به نظر میرسد این عبارت در منظومه اندیشه ای ایشان به معنای "مانور هنرمندانه برای دست یافتن به مقصود" و در واقع یک رویکرد کوتاه مدت یا است ، رویکردی که میتوان رد تاریخی آن را از سالهای دهه ۴۰ و متاثر از مطالعه تاریخ مبارزات سیاسی امام حسن مجتبی ع پیدا کرد. 🔅 آیت الله خامنه ایی در سال ۱۳۴۸ اقدام به ترجمه کتابی با عنوان صُلحُ الحَسَن(ع) اثر شیخ راضی آل یاسین پژوهشگر و عالم شیعه (متوفای ۱۳۷۲ق) نمود و این کتاب در ایران با عنوان «صلح امام حسن پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» به چاپ رسید . این کتاب، از معدود آثار تحلیلی و تفصیلی است که درباره زندگانی امام حسن مجتبی(ع)، موقعیت سیاسی او و شرایط صلح امام با معاویه سخن گفته و در آن از قریب به صد منبع معتبر و ارزشمند استفاده کرده است. 🔅کتاب دارای سه بخش است که در قسمت نخست شرح حال کوتاهی از زندگی امام مجتبی(ع) ارائه داده و در قسمت دوم به موضوع بیعت با آن حضرت و وضعیت سپاه می‌پردازد. قسمت آخر و اصلی کتاب، بررسی قرارداد صلح و عوامل آن بحث می‌کند. در خاتمه کتاب نیز، گزارشی از مقایسه شرایط صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع) ارائه می کند . مترجم کتاب که در آن ایام طلبه ایی جوان بود ،در مقدمه کتاب، انگیزه خویش از ترجمه را این گونه بیان می‌کند: «پیش از این‌که به ترجمه این کتاب بپردازم، مدت‌ها در فکر تهیه نوشته‌ای در تحلیل موضوع صلح امام حسن بودم و حتی پاره‌ای یادداشت‌های لازم نیز گرد آورده بودم؛ ولی سپس امتیازات فراوان این کتاب مرا از فکر نخستین بازداشت و به ترجمه این اثر ارزشمند وادار کرد... مگر که جامعه فارسی زبان نیز چون من از مطالعه آن بهره گیرد و هم برای اولین بار درباره این موضوع بسی با اهمیت، کتابی از همه رو جامع، در معرض افکار جویندگان و محققان قرار گیرد.» 🔅 رهبر انقلاب سالها بعد در این باره می فرمایند: مرحوم شیخ راضی آل یاسین (رض) در این کتاب "صلح الحسن" ثابت میکند که اصلا جا برای شهادت [در آن روزهای صلح] نبود؛ هر کشته شدنی که شهادت نیست.... @darossalamm
💠 ستاره آسمان دارالسلام من 🌾 سال ۱۳۶۸ ،کلاس پنجم دبستان بودم که شب ۱۳ خرداد و در بحبوحه امتحانات نهایی به منزل خاله ام دعوت شده بودیم ، گرمای خرداد در شهر اردکان آنقدر بود که میهمانی را در حیاط بزرگ خانه برپا کنند ، هیاهوی انبوه بچه ها وقتی صدای محزون و نگران گوینده اخبار از بد بودن حال امام گفت ، به سکوت رسید یک ساعتی بعد خانم افخمی -مادر شوهرع خاله ام- سراسیمه به خانه پسرش آمد .....
دارالسلام
💠 ستاره آسمان دارالسلام من 🌾 سال ۱۳۶۸ ،کلاس پنجم دبستان بودم که شب ۱۳ خرداد و در بحبوحه امتحانات ن
💠 ستاره آسمان دارالسلام من 🌾 سال ۱۳۶۸ ،کلاس پنجم دبستان بودم که شب ۱۳ خرداد و در بحبوحه امتحانات نهایی به منزل خاله ام دعوت شده بودیم ، گرمای خرداد در شهر اردکان آنقدر بود که میهمانی را در حیاط بزرگ خانه برپا کنند ، هیاهوی انبوه بچه ها وقتی صدای محزون و نگران گوینده اخبار از بد بودن حال امام گفت ، به سکوت رسید یک ساعتی بعد خانم افخمی -مادر شوهرع خاله ام- سراسیمه به خانه پسرش آمد با صدای بلند گریه میکرد .... او زنی بود که از ابتدای انقلاب در دفتر مرحوم آیت الله خاتمی امور دفتر و نماز جمعه و واحد خواهران سپاه اردکان را شبانه روز پیگیری میکرد و دست راست "فاطمه خانم خاتمی" بود ؛ ظاهرا از دفتر آقا، خبرهایی بدتر از آنچه گوینده با تقیه گفت ،شنیده بود .... و حال امام از دعای ماندن گذشته بود.... میهمانی با اشک و دعای اغلب فامیل و به خصوص مادرم تمام شد 🌾صبح اما با صدای گریه مادر بلند شدم ،وقتی که رادیو از نماز صبح شروع به پخش مکرر آیات خاصی از قرآن مجید کرد .... ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه .... 🌿آن روز خانه ما مثل میلیون ها خانه دیگر عزادار شد ... امام برای مادر من مثل بسیاری از هم نسلانش مفهومی دیگر داشت . او که از زمان تحصیل طعم تهدید همکلاسی ساواکی اش را چشیده، ناخنِ کشیده دوستش را دیده ، تهدید مدیر مدرسه را که خانم مراقب باش شنیده ، .... او که برادرش را ،وقتی داشت اعلامیه های امام را در زیر زمین خانه پدری پنهان میکرد با ترس مشاهده کرده، او که یک روز در اوایل انقلاب و در اواسط یک مهمانی خانوادگی به دلیل توهین یکی از اقوام به امام و شهداء مصلحت را کنار گذاشت و مردانه او را سر جایش نشانده بود، برای او و هم نسلان او ،نبود امام ، یک امر بعید بود ، بعیدی که به حقیقت پیوست و دیگر اشک تسکینی بر این حیرت تلخ نبود . 🌾۲۱ سال بعد اما آن مادر که دیگر سالها بود خلعت معلمی را بر طاقچه عمر گذاشته و سپیدی موهایش را به نقد جوانی فروخته ؛ بر تخت و در بخش مراقبتهای ویژه به سختی نفس میکشد و پزشکان دست کم سه هفته زمان‌می خواهند تا فقط تشخیص دهند چه حادثه ای در ناحیه بصل النخاع- همانجا که تیغِ جراحان متبحر مغز هم در آن ناحیه عاجز است - رخ داده... ⚪️ حالا نیمه خرداد است و انتظار فرج، برای فرزندان آن و چشمهای بسیاری دیگر ،دیدن علامتی است از بازگشت سلامتی برای پر فروغ ترین ستاره آسمان دارالسلام ما در این لیله القدر . ⚜@darossalamm