✍اندیشه و عمل سیاسی امام جواد ع .
- بخش اول .
⬅️ مدینه النبی در رجب سال ۱۹۵ ه ق شاهد میلاد فرزندی از سلاله پاک حضرت #رضا ع و از دامان پاک بانوی مصری تبار، به نام ابن سبیکه بود؛
حضرت #جواد ع در هفت سالگی به امامت رسید و همین امر شروع یک بحران سیاسی در جامعه شیعی بود،
بسیاری از شیعیان در این بحران از قافله #ولایت پیاده شدند،برای این #خواص ، نماز خواندن پشت سر امام ۷ساله ایی که به زعم آنها از علم دین بهره ایی نداشت، قابل هضم نبود.
برخی از وجود فکری و عملی آن حضرت در حوزه سیاسی در طی ۱۷ سال امامتشان عبارتند از :
🔹 ۱- مبارزه علمی - جنبش نرم افزاری- :
امام جواد ع به کم سوادی متهم بود، او از همین مسیر یعنی ایجاد جنبش علمی برای حفظ و بسط کیان شیعه مبارزه خود را آغاز نمود، تاریخ انبوهی از سوالات و شبهات سخت علمی،فقهی و اجتماعی که امام به احسن وجه به آن پاسخ داده است را ثبت نموده،تربیت ده ها شاگرد در اوج خفقان سیاسی محصول اولیه این راهبرد بود. جنبش علمی به جای مبارزه آشکار سیاسی، کارآمدترین راهبرد در برابر انبوه جریانات التقاطی، بدیل سازی های دینیِ دستگاه عباسی و اندیشه های منحرف شبه علوی در آن زمان بود.
🔹 ۲- شبکه وکلا :
گستردگی جغرافیایی جهان اسلام و محدودیتهای ایجاد شده توسط دو خلیفه هم عصر امام - مامون و معتصم - ایشان را بر آن داشت با ایجاد یک تشکیلات منظم و منسجم با محوریت نزدیک ترین شیعیان خود، امور را در سراتاسر جامعه اسلامی مدیریت کند؛
#وکلا اجازه پاسخ به استفتائات دینی ،سیاسی ،اجتماعی و جمع آوری وجوه دینی - شبکه اقتصادی محرمانه و درون زا- را داشتند؛ این شبکه به مثابه یک سیستم #اطلاعاتی ، حضرت را همواره از آخرین رخداد های آشکار و پنهان مطلع می کرد ،برخی از اعضای این شبکه به دستور امام ،در لایه های بالای حکومت عباسی نفوذ داشتند .
↙️ ادامه دارد ....
دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
✍ اندیشه و عمل سیاسی امام جواد ع.
- شماره دوم.
⬅️ ۳- عزت مندی :
حفظ #عزت و کرامت یکی از مولفه های قدرت نرم شیعه است که در بحران ها باعث انسجام دورنی و ایجاد قدرت سخت نیز شده است .
امام در حدیثی ظالم، کمک دهنده به ظلم و کسی که به پذیرش ظلم رضایت داده را در گناه ظلم شریک می خواند ،در این پارادایم انفعال سیاسی و اجتماعی ممکن نیست ؛
#شیعه همواره موظف به داشتن یک موضع مشخص و عدم انفعال است. در این مکتب، حتی #تقیه نیز تاکتیکی موقتی و غیر انفعالی برای بقا و امکان کنشگری در آینده است .
حفظ عزت در مواجهه با دستگاه عباسی از یک سو و حفظ و صیانت از منظومه فکری تشیع در برابر انبوهی از حدیث سازان، مفسران جعلی قرآن ، فرقههای انحرافی و غُلات از سوی دیگر بخشی از مواجهه امام در عرصه سیاسی و اعتقادی بود .
⬅️مهاجرت از مدینه به بغداد، ازدواج اجباری با "ام الفضل" دختر مامون، تکرار سناریوی اعطای ولیعهدی به امام و در نهایت ترور خانگی ایشان،اوج استیصال نظام حاکم در برابر کسی بود که با نگاه مادی امکان هیچ گونه کنش و عمل سیاسی و اجتماعی را ندارد.
و هنوز هم #سیاست_مدرن فهم مشخصی از این پارادایم فکری ندارد .
سانسور و حذف تاریخی ،آخرین راهبرد دستگاه عباسی و نظام های سیاسی پس از آن در مواجهه با امام بود ،از این رو منابع بسیار اندکی از ایشان ،امام دهم و یازدهم جهت پژوهش موجود است، هر چند اصحاب قلم نسبت به همین اندک نیز بی مهری نموده اند .
دارالسَّلام
⚜@darossalamm
✍️ فرزند زمانه خود
🔅 ۲۵ سال پیش شقایق های دشت فکه را شهادت مردی داغدار کرد که خود سالهاسینه اش داغدار شقایق های عاشق دوان دفاع و درستی بود؛
او که پس از گذار از دوران تطورخود و آتش زدن آنچه حدیث نفسش خواند ، به مناطق محروم جنوب و شرق رفت تا دریجه دوربین اش روایتگر بی عدالتی باشد، چند ماه بعد و با آغاز جنگِ نیابتی غرب با ایران شد راوی #روایت_فتح و پس از پایان جهاد اصغر ، سر از کوچه های بوسنی وهرزگوین درآورد تا باز مظلومیت و غیرت مسلمانان را در نزاع تمدن مهاجم غرب نشان دهد.
🔅 مرتضی پیش از آن نسبت اش را با تمدن غرب و فلسفه آن، با سینمایی که معتقد بود مسلمان شدنی نیست اما میتوان با مظروف مناسب در خدمت اسلام درآورد، با #لیبرالهای_وطنی و جانماز آبکشان حجره نشینِ عافیت طلب روشن کرد.
🔅انتخاب دقیق و هوشمندانه "موضوع" در آثار او ،شاخصه اصلی سید شهیدان اهل قلم است، او فرزند زمانه خود بود و این یعنی شیعه تراز علی ع :
مکان مند و زمان مند .
در فلسفه علم مدرن ،علم حصولی معنایی ندارد ولی آنهایی که با مرتصی بودند اقرار میکنند اکه او در حوزه های تخصصی از #هنر و #فلسفه قلم زد که فرصتی برای غور و مطالعه در آن نداشت و این یعنی همان نوری که شعاعی از آن را بر سینه و ذهن آماده انسان میتابانند.
🔅خیلی ها دوست دارند ادای #آوینی را در بیاورند اما نمیتوانند میدانید چرا؟
چون جرات گفتن از باطل را ندارند ، ماجرا این است که تا از حق میگویی کسی با تو کاری ندارد ،وقتی از چپ و راست سراغت میآیند که بخواهی از باطل بگویی و آوینی آن اواخر به ویژه در ماهنامه سوره به سراغ اصحاب باطل و جریان نفوذ فرهنگی رفت.
🔅سید مرتضی، علم ،تئوری و تکنیک را بر اساس مبانی فلسفی #انقلاب و انسان شناسی اسلامی به کار گرفت و #صداقت این عنصر کمیاب عصر جاهلیت مدرن ، را در آثار خود جاری کرد و این گونه شد که روح مخاطب ، پس از روبرو شدن با آثار او پیام پایداری از تفکر و عاطفه را دریافت میکند.
🔅بی شک در نسل سوم و چهارم انقلاب ، جوانان خوش ذوق بسیاری هستند که بی قیل و قال ، از آثار او مکتبی هنری تاسیس کنند.
دارالسَّلام
⚜️ @darossalamm
✍ کاظمیت ، صبر فعال در جبر زمانه
🔅جریانات مختلف فکری مسلمان با انگیزه های مختلف به ائمه اطهار (ع) به نسبت های مختلف انگ #سکولار بودن زده اند در شب شهادت حضرت باب الحوائج ع، دو روایت مستند از مواضع روشن ایشان در قبال #حکومت نامشروعی که امکان اداره جامعه را از آن شجره طیبه گرفت با هم مرور میکنیم:
🔅 1- مهدی عباسی(پدر هارون الرشید عباسی) برای ترمیم مقبولیت مردمی خود نمایشی ترتیب داده و اعلام کردند خلیفه قرار است رد مظالم کند، امام کاظم ع را هم به نمایش بردند ،حضرت با تیزهوشی و صراحت از خلیفه پرسید:
چرا آنچه را كه از راه "ستم" از ما گرفته شده برنميگرداني؟ مهدي عباسي پرسيد: آن چيست ؟
امام ع فرمودند: فدک. گفت: حدود آن را مشخص كن تا برگردانم. ايشان فرمودند :
یک حد آن کوه احد ،حد دیگرش عریش مصر، حد سوم سیف البحر و حد چهارم اش دومه الجندل .
مهدی عباسی با تعجب و خشم پرسید تمام اينها؟
امام فرمودند: بلي تمام اين سرزمين از جاهايي است كه بدون جنگ و جدال و ستیز برای پیامبر اکرم ص فتح شد.مهدي عباسي برای خاتمه دادن به این گفتگوی افشا کننده ، آن را به زمان دیگری انداخت و گفت: خيلي زياد است در اين مورد فكري ميكنم.
🔅2- زماني ديگر هارون الرشید از امام کاظم ع راجع به #فدک پرسيد تا به زعم خود با پس دادن یک باغ در مدینه ، این عامل تبلیغی و تاریخی که سند غصب حکومت از ائمه س بود را از علویان بگیرد و امام ع باز با بهره گیری کامل از این فرصت در بیان اندیشه سیاسی خود، این گونه پاسخ میدهد که:
فدک را پس نمیگیرم مگر آنکه حدود آن را نيز پس بدهی. رشيد پرسيد: حدود آن چيست؟
فرمودند: اگر حدود آن را بگويم، آن را باز پس نخواهي داد ، وقتي اصرار زياد هارون فضا را برای تیر آخر مساعد كرد حضرت فرمودند:
مي پذيرم به شرط آن كه تمام آن ملك را با "حدودي" كه تعيين مي كنم به من واگذاري، هارون گفت حدود آن چيست؟ امام فرمود يك حد آن به عدن است حد ديگرش به سمرقند و حد سومش به افريقيه (آفريقا) و حد چهارمش كناره درياي خزر است. هارون از شنيدن اين سخن سخت برآشفت و گفت: پس براي ما چه چيز باقي مي ماند؟ امام فرمود:
مي دانستم اگر حدود فدك را تعيين كنم آن را به مامسترد نخواهي كرد (يعني خلافت و اداره سراسر كشور اسلام حق منست)
تاریخ مینویسد پس از این دیدار هارون كمر به قتل موسي بن جعفر (ع) بست.
دارالسلام
⚜ @darossalamm
📸 پی نوشتی بر یک عکس
🖋 یونان زایشگاه فلسفه غرب است -از طالس تا افلاطون - غربی که پیامبران را به اعتبار فیلسوفانش واگذاشته و عقل ابزاری را جایگزین عقل مبتنی بر وحی کرد؛ غرب مدرن از رحِمِ خِرد یونان زاییده شد اما در فرآیندی گریز از مرکز ، به سرعت مادر خود را ترک کرد و به سرزمین آمریکا رسید .
اندیشه #مدرن امروز با تکیه بر تکنولوژی و با پرچم دموکراسی ؛
ادامه در پیام بعد
دارالسلام
📸 پی نوشتی بر یک عکس 🖋 یونان زایشگاه فلسفه غرب است -از طالس تا افلاطون - غربی که پیامبران را به
📸 پی نوشتی بر یک عکس
🖋 یونان زایشگاه فلسفه غرب است -از طالس تا افلاطون - غربی که پیامبران را به اعتبار فیلسوفانش واگذاشته و عقل ابزاری را جایگزین عقل مبتنی بر وحی کرد؛ غرب مدرن از رحِمِ خِرد یونان زاییده شد اما در فرآیندی گریز از مرکز ، به سرعت مادر خود را ترک کرد و به سرزمین آمریکا رسید .
.....
در حوزه معرفت شناسی به سوبژکتیویسم -اصالت انسان- ، در جامعه شناسی به نسبی گرایی محض و در سیاست به سکولاریسم رسیده است.
🔅 ۵۰۰ سال پیش از میلاد #افلاطون در یونان برای پی بردن به مفهوم عدالت به افسانه غار رسید و امروز نوادگانش امکانی بیش از پایین کشیدن مجسمه هری ترومن رییس جمهور پیشین آمریکا ندارند، اتفاقی نادر که دیروز در آتن افتاد .
دارالسَّلام
@darossalamm
دارالسلام
✍ نرمش قهرمانانه ، روشی منبعث از زمانه امام حسن ع 🔅#نرمش_قهرمانانه عبارتی بود که اولین بار در سال
✍ نرمش قهرمانانه ، روشی منبعث از زمانه امام حسن ع
🔅#نرمش_قهرمانانه عبارتی بود که اولین بار در سال ۷۵ توسط مقام معظم رهبری بیان و در سال ۹۲ و پس از در جریان مذاکرات هسته ایی توسط معظم له چندین بار تکرار و تشریح شد، به نظر میرسد این عبارت در منظومه اندیشه ای ایشان به معنای "مانور هنرمندانه برای دست یافتن به مقصود" و در واقع یک رویکرد کوتاه مدت یا #تاکتیک است ، رویکردی که میتوان رد تاریخی آن را از سالهای دهه ۴۰ و متاثر از مطالعه تاریخ مبارزات سیاسی امام حسن مجتبی ع پیدا کرد.
🔅 آیت الله خامنه ایی در سال ۱۳۴۸ اقدام به ترجمه کتابی با عنوان صُلحُ الحَسَن(ع) اثر شیخ راضی آل یاسین پژوهشگر و عالم شیعه (متوفای ۱۳۷۲ق) نمود و این کتاب در ایران با عنوان «صلح امام حسن پرشکوهترین نرمش قهرمانانه تاریخ» به چاپ رسید .
این کتاب، از معدود آثار تحلیلی و تفصیلی است که درباره زندگانی امام حسن مجتبی(ع)، موقعیت سیاسی او و شرایط صلح امام با معاویه سخن گفته و در آن از قریب به صد منبع معتبر و ارزشمند استفاده کرده است.
🔅کتاب دارای سه بخش است که در قسمت نخست شرح حال کوتاهی از زندگی امام مجتبی(ع) ارائه داده و در قسمت دوم به موضوع بیعت با آن حضرت و وضعیت سپاه میپردازد. قسمت آخر و اصلی کتاب، بررسی قرارداد صلح و عوامل آن بحث میکند.
در خاتمه کتاب نیز، گزارشی از مقایسه شرایط صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع) ارائه می کند .
مترجم کتاب که در آن ایام طلبه ایی جوان بود ،در مقدمه کتاب، انگیزه خویش از ترجمه را این گونه بیان میکند:
«پیش از اینکه به ترجمه این کتاب بپردازم، مدتها در فکر تهیه نوشتهای در تحلیل موضوع صلح امام حسن بودم و حتی پارهای یادداشتهای لازم نیز گرد آورده بودم؛ ولی سپس امتیازات فراوان این کتاب مرا از فکر نخستین بازداشت و به ترجمه این اثر ارزشمند وادار کرد... مگر که جامعه فارسی زبان نیز چون من از مطالعه آن بهره گیرد و هم برای اولین بار درباره این موضوع بسی با اهمیت، کتابی از همه رو جامع، در معرض افکار جویندگان و محققان قرار گیرد.»
🔅 رهبر انقلاب سالها بعد در این باره می فرمایند:
مرحوم شیخ راضی آل یاسین (رض) در این کتاب "صلح الحسن" ثابت میکند که اصلا جا برای شهادت [در آن روزهای صلح] نبود؛ هر کشته شدنی که شهادت نیست....
#دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
💠 ستاره آسمان دارالسلام من
🌾 سال ۱۳۶۸ ،کلاس پنجم دبستان بودم که شب ۱۳ خرداد و در بحبوحه امتحانات نهایی به منزل خاله ام دعوت شده بودیم ،
گرمای خرداد در شهر اردکان آنقدر بود که میهمانی را در حیاط بزرگ خانه برپا کنند ، هیاهوی انبوه بچه ها وقتی صدای محزون و نگران گوینده اخبار از بد بودن حال امام گفت ، به سکوت رسید
یک ساعتی بعد خانم افخمی -مادر شوهرع خاله ام- سراسیمه به خانه پسرش آمد
.....
دارالسلام
💠 ستاره آسمان دارالسلام من 🌾 سال ۱۳۶۸ ،کلاس پنجم دبستان بودم که شب ۱۳ خرداد و در بحبوحه امتحانات ن
💠 ستاره آسمان دارالسلام من
🌾 سال ۱۳۶۸ ،کلاس پنجم دبستان بودم که شب ۱۳ خرداد و در بحبوحه امتحانات نهایی به منزل خاله ام دعوت شده بودیم ،
گرمای خرداد در شهر اردکان آنقدر بود که میهمانی را در حیاط بزرگ خانه برپا کنند ، هیاهوی انبوه بچه ها وقتی صدای محزون و نگران گوینده اخبار از بد بودن حال امام گفت ، به سکوت رسید
یک ساعتی بعد خانم افخمی -مادر شوهرع خاله ام- سراسیمه به خانه پسرش آمد
با صدای بلند گریه میکرد .... او زنی بود که از ابتدای انقلاب در دفتر مرحوم آیت الله خاتمی امور دفتر و نماز جمعه و واحد خواهران سپاه اردکان را شبانه روز پیگیری میکرد و دست راست "فاطمه خانم خاتمی" بود ؛
ظاهرا از دفتر آقا، خبرهایی بدتر از آنچه گوینده با تقیه گفت ،شنیده بود .... و حال امام از دعای ماندن گذشته بود.... میهمانی با اشک و دعای اغلب فامیل و به خصوص مادرم تمام شد
🌾صبح اما با صدای گریه مادر بلند شدم ،وقتی که رادیو از نماز صبح شروع به پخش مکرر آیات خاصی از قرآن مجید کرد .... ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه ....
🌿آن روز خانه ما مثل میلیون ها خانه دیگر عزادار شد ... امام برای مادر من مثل بسیاری از هم نسلانش مفهومی دیگر داشت .
او که از زمان تحصیل طعم تهدید همکلاسی ساواکی اش را چشیده،
ناخنِ کشیده دوستش را دیده ،
تهدید مدیر مدرسه را که خانم #قانعی مراقب باش شنیده ،
.... او که برادرش را ،وقتی داشت اعلامیه های امام را در زیر زمین خانه پدری پنهان میکرد با ترس مشاهده کرده،
او که یک روز در اوایل انقلاب و در اواسط یک مهمانی خانوادگی به دلیل توهین یکی از اقوام به امام و شهداء مصلحت را کنار گذاشت و مردانه او را سر جایش نشانده بود،
برای او و هم نسلان او ،نبود امام ، یک امر بعید بود ، بعیدی که به حقیقت پیوست و دیگر اشک تسکینی بر این حیرت تلخ نبود .
🌾۲۱ سال بعد اما آن مادر که دیگر سالها بود خلعت معلمی را بر طاقچه عمر گذاشته و سپیدی موهایش را به نقد جوانی فروخته ؛
بر تخت #بیمارستان و در بخش مراقبتهای ویژه به سختی نفس میکشد
و پزشکان دست کم سه هفته زمانمی خواهند تا فقط تشخیص دهند چه حادثه ای در ناحیه بصل النخاع- همانجا که تیغِ جراحان متبحر مغز هم در آن ناحیه عاجز است - رخ داده...
⚪️ حالا نیمه خرداد است و انتظار فرج، برای فرزندان آن #مادر و چشمهای بسیاری دیگر ،دیدن علامتی است از بازگشت سلامتی برای پر فروغ ترین ستاره آسمان دارالسلام ما در این لیله القدر .
⚜#دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
✍توتم پرستی صنفی یا توهم توطئه
بخش اول
👈 روز گذشته مقالهای با عنوان "تبانی یا تب آنی" از دکتر #عکاشه عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی و رییس انجمن ارتوپدی به دستم رسید که در تاریخ سوم خرداد در روزنامه شرق منتشر شده بود این مقاله، پاسخی بود به مقاله "تبانی در اتاق عمل" .
در آن یادداشت عکاشه مقاله روزنامه شرق را ناشی از وجود "جریان ها و فشارهای پشت پرده علیه پزشکان"
⬇️ادامه متن پیام زیر
دارالسلام
✍توتم پرستی صنفی یا توهم توطئه بخش اول 👈 روز گذشته مقالهای با عنوان "تبانی یا تب آنی" از دکتر #ع
✍توتم پرستی صنفی یا توهم توطئه
بخش اول
👈 روز گذشته مقالهای با عنوان "تبانی یا تب آنی" از دکتر #عکاشه عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی و رییس انجمن ارتوپدی به دستم رسید که در تاریخ سوم خرداد در روزنامه شرق منتشر شده بود این مقاله، پاسخی بود به مقاله "تبانی در اتاق عمل" .
در آن یادداشت عکاشه مقاله روزنامه شرق را ناشی از وجود "جریان ها و فشارهای پشت پرده علیه پزشکان" دانسته حال آنکه تبار سیاسی ایشان با رویکردهای سیاسی و اجتماعی روزنامه شرق کاملا همگن و این #توهم_توطئه، در ابتدای نوشتار ،بیش از هر چیز ناشی از فرافکنی و ... قلمداد میشود ؛ اظهارات صنف گرایانه ایشان البته مسبوق به سابقه است ،آنجا که در سال ۹۳ گفتند:
" پزشکان بخش دولتی بیشترین یارانه درمان را به مردم پرداخت میکنند" !!!
👈اما نقطه قابل تامل و شاید وحشتناک مقاله آنجاست که می نویسند:
" در جامعه ای که همه چیز بر روال عرضه و تقاضا است، نظارت بر رابطه #بیمار و #پزشک می تواند ایجاد فساد و زد و بند اقتصادی را در بخشی از همکاران نالایق رواج دهد، وقتی اجازه داده نمیشود که پزشک حق واقعی اش را در بخش خصوصی دریافت کند نتیجه آن میشود که جامعه پزشکی به بیراهه های میرود از این رو راه حل آن است که اجازه داده شود یک "معامله مرضی الاطرفین" بین بیمار و پزشک برقرار شود! و اگر چنین بود پزشکان از ترس وجدان آگاه خود جلوی تباهی ها را میگرفتند " .
👈 نمیدانم اگر این اندیشه ایشان به صورت عالمانه متاثر از نظرات نئوکلاسیک های اقتصاد مبنی بر "ورود حداقلی دولت به بازار و رها کردن آن به امید تعادل عرضه و تقاضا است"، باز این قاعده شامل حوزه هایی نظیر: سلامت ،امنیت و یا آموزش نمیشود و در کشورهایی که اقتصادشان را کاملاً بر اساس بازار آزاد و اندیشه های #آدام_اسمیت و #ریکاردو تنظیم کردهاند نیز #سیاستگذاری_سلامت با همه فرآیندهای اش یکی از حوزه های بسیار جدی برای حاکمیت محسوب می شود حال آنکه در ایران تمام ساحت های نظام سلامت از دستور گذاری ،تدوین،تصویب، تخصیص، اجرا، نظارت و بازخورد در اختیار یک صنف است .
مضافا آنکه در اندیشه باز آزاد تعابیر هنجار و ارزشی نظیر "وجدان آگاه" جایگاه عملی ندارد ،
و اگر بر اساس برداشتهای آزاد خودشان از نظام اقتصادی ایران است ، باز بعید است حتی همان اندک پزشکانی که به تعبیر استاد عکاشه "به بیراه " رفته اند نیز حاضر شوند سایر خدمات و خرید های زندگی شان را با مدل "معامله مرضی الطرفین " و بر اساس آنچه که خدمت دهنده آن را "حق واقعی خود " میداند، تنظیم کنند .
💠 ادامه دارد...
⚜درالسَّلام
⚜ @darossalamm