دارالسلام
💠 ستاره آسمان دارالسلام من 🌾 سال ۱۳۶۸ ،کلاس پنجم دبستان بودم که شب ۱۳ خرداد و در بحبوحه امتحانات ن
💠 ستاره آسمان دارالسلام من
🌾 سال ۱۳۶۸ ،کلاس پنجم دبستان بودم که شب ۱۳ خرداد و در بحبوحه امتحانات نهایی به منزل خاله ام دعوت شده بودیم ،
گرمای خرداد در شهر اردکان آنقدر بود که میهمانی را در حیاط بزرگ خانه برپا کنند ، هیاهوی انبوه بچه ها وقتی صدای محزون و نگران گوینده اخبار از بد بودن حال امام گفت ، به سکوت رسید
یک ساعتی بعد خانم افخمی -مادر شوهرع خاله ام- سراسیمه به خانه پسرش آمد
با صدای بلند گریه میکرد .... او زنی بود که از ابتدای انقلاب در دفتر مرحوم آیت الله خاتمی امور دفتر و نماز جمعه و واحد خواهران سپاه اردکان را شبانه روز پیگیری میکرد و دست راست "فاطمه خانم خاتمی" بود ؛
ظاهرا از دفتر آقا، خبرهایی بدتر از آنچه گوینده با تقیه گفت ،شنیده بود .... و حال امام از دعای ماندن گذشته بود.... میهمانی با اشک و دعای اغلب فامیل و به خصوص مادرم تمام شد
🌾صبح اما با صدای گریه مادر بلند شدم ،وقتی که رادیو از نماز صبح شروع به پخش مکرر آیات خاصی از قرآن مجید کرد .... ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه ....
🌿آن روز خانه ما مثل میلیون ها خانه دیگر عزادار شد ... امام برای مادر من مثل بسیاری از هم نسلانش مفهومی دیگر داشت .
او که از زمان تحصیل طعم تهدید همکلاسی ساواکی اش را چشیده،
ناخنِ کشیده دوستش را دیده ،
تهدید مدیر مدرسه را که خانم #قانعی مراقب باش شنیده ،
.... او که برادرش را ،وقتی داشت اعلامیه های امام را در زیر زمین خانه پدری پنهان میکرد با ترس مشاهده کرده،
او که یک روز در اوایل انقلاب و در اواسط یک مهمانی خانوادگی به دلیل توهین یکی از اقوام به امام و شهداء مصلحت را کنار گذاشت و مردانه او را سر جایش نشانده بود،
برای او و هم نسلان او ،نبود امام ، یک امر بعید بود ، بعیدی که به حقیقت پیوست و دیگر اشک تسکینی بر این حیرت تلخ نبود .
🌾۲۱ سال بعد اما آن مادر که دیگر سالها بود خلعت معلمی را بر طاقچه عمر گذاشته و سپیدی موهایش را به نقد جوانی فروخته ؛
بر تخت #بیمارستان و در بخش مراقبتهای ویژه به سختی نفس میکشد
و پزشکان دست کم سه هفته زمانمی خواهند تا فقط تشخیص دهند چه حادثه ای در ناحیه بصل النخاع- همانجا که تیغِ جراحان متبحر مغز هم در آن ناحیه عاجز است - رخ داده...
⚪️ حالا نیمه خرداد است و انتظار فرج، برای فرزندان آن #مادر و چشمهای بسیاری دیگر ،دیدن علامتی است از بازگشت سلامتی برای پر فروغ ترین ستاره آسمان دارالسلام ما در این لیله القدر .
⚜#دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
✍توتم پرستی صنفی یا توهم توطئه
بخش اول
👈 روز گذشته مقالهای با عنوان "تبانی یا تب آنی" از دکتر #عکاشه عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی و رییس انجمن ارتوپدی به دستم رسید که در تاریخ سوم خرداد در روزنامه شرق منتشر شده بود این مقاله، پاسخی بود به مقاله "تبانی در اتاق عمل" .
در آن یادداشت عکاشه مقاله روزنامه شرق را ناشی از وجود "جریان ها و فشارهای پشت پرده علیه پزشکان"
⬇️ادامه متن پیام زیر
دارالسلام
✍توتم پرستی صنفی یا توهم توطئه بخش اول 👈 روز گذشته مقالهای با عنوان "تبانی یا تب آنی" از دکتر #ع
✍توتم پرستی صنفی یا توهم توطئه
بخش اول
👈 روز گذشته مقالهای با عنوان "تبانی یا تب آنی" از دکتر #عکاشه عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی و رییس انجمن ارتوپدی به دستم رسید که در تاریخ سوم خرداد در روزنامه شرق منتشر شده بود این مقاله، پاسخی بود به مقاله "تبانی در اتاق عمل" .
در آن یادداشت عکاشه مقاله روزنامه شرق را ناشی از وجود "جریان ها و فشارهای پشت پرده علیه پزشکان" دانسته حال آنکه تبار سیاسی ایشان با رویکردهای سیاسی و اجتماعی روزنامه شرق کاملا همگن و این #توهم_توطئه، در ابتدای نوشتار ،بیش از هر چیز ناشی از فرافکنی و ... قلمداد میشود ؛ اظهارات صنف گرایانه ایشان البته مسبوق به سابقه است ،آنجا که در سال ۹۳ گفتند:
" پزشکان بخش دولتی بیشترین یارانه درمان را به مردم پرداخت میکنند" !!!
👈اما نقطه قابل تامل و شاید وحشتناک مقاله آنجاست که می نویسند:
" در جامعه ای که همه چیز بر روال عرضه و تقاضا است، نظارت بر رابطه #بیمار و #پزشک می تواند ایجاد فساد و زد و بند اقتصادی را در بخشی از همکاران نالایق رواج دهد، وقتی اجازه داده نمیشود که پزشک حق واقعی اش را در بخش خصوصی دریافت کند نتیجه آن میشود که جامعه پزشکی به بیراهه های میرود از این رو راه حل آن است که اجازه داده شود یک "معامله مرضی الاطرفین" بین بیمار و پزشک برقرار شود! و اگر چنین بود پزشکان از ترس وجدان آگاه خود جلوی تباهی ها را میگرفتند " .
👈 نمیدانم اگر این اندیشه ایشان به صورت عالمانه متاثر از نظرات نئوکلاسیک های اقتصاد مبنی بر "ورود حداقلی دولت به بازار و رها کردن آن به امید تعادل عرضه و تقاضا است"، باز این قاعده شامل حوزه هایی نظیر: سلامت ،امنیت و یا آموزش نمیشود و در کشورهایی که اقتصادشان را کاملاً بر اساس بازار آزاد و اندیشه های #آدام_اسمیت و #ریکاردو تنظیم کردهاند نیز #سیاستگذاری_سلامت با همه فرآیندهای اش یکی از حوزه های بسیار جدی برای حاکمیت محسوب می شود حال آنکه در ایران تمام ساحت های نظام سلامت از دستور گذاری ،تدوین،تصویب، تخصیص، اجرا، نظارت و بازخورد در اختیار یک صنف است .
مضافا آنکه در اندیشه باز آزاد تعابیر هنجار و ارزشی نظیر "وجدان آگاه" جایگاه عملی ندارد ،
و اگر بر اساس برداشتهای آزاد خودشان از نظام اقتصادی ایران است ، باز بعید است حتی همان اندک پزشکانی که به تعبیر استاد عکاشه "به بیراه " رفته اند نیز حاضر شوند سایر خدمات و خرید های زندگی شان را با مدل "معامله مرضی الطرفین " و بر اساس آنچه که خدمت دهنده آن را "حق واقعی خود " میداند، تنظیم کنند .
💠 ادامه دارد...
⚜درالسَّلام
⚜ @darossalamm
دارالسلام
✍توتم پرستی صنفی یا توهم توطئه بخش اول 👈 روز گذشته مقالهای با عنوان "تبانی یا تب آنی" از دکتر #ع
✍توتم پرستی صنفی یا توهم توطئه
- بخش دوم
👈تاکید استاد عکاشه، بر داشتن کرسی #اخلاق_پزشکی بی شک بار قانونی و علمی وی را در واکاوی مواضع شان سنگین تر میکند ،چه آنکه میزان تطابق این نگاه که عملا منجر به #تجاری_سازی و #کرامت_زدایی از جامعه پزشکی میشود؛ باید توسط علمای علم اخلاق سنجیده شود، بی شک واکاوی ریشه های این نگاه در جای خود میتواند مخاطبین را به علل عمیقِ بسیاری از معضلات در نظام سلامت نزدیک کند .
👈 اینکه ایشان برداشتن اندک نظارت دولتی و رواج قانونی تئوری "معامله مرضی الطرفین" را راه حل مشکل رفع زیر میزی و رفع فساد از نظام سلامت و زمینه ای برای ظهور پزشکانی میداند که به تعبیر ایشان حاضرند با "یک شاخه گل یا یک مشک ماست!" از حقوق مالی خود صرف نظر کنند،در خوشبینانه ترین تعبیر ناشی از "بی اطلاعی" ایشان از وجود خیل عظیمی از پزشکان است که هم اینک متعهدانه با پذیرش چارچوب های مالی و تعرفه های تعیین شده و بی اتکا به سهام های میلیاردی "بیمارستان های خصوصی" در همین زمانه جلوه های زیبایی از انسانیت را در مواجهه با بیماران ،در اردوهای جهادی ، مناطق محروم و حتی در بیمارستان های جبهه مقاومت رقم می زنند .
👈 #نظام_سلامت امروز برای اقتصاد بیمار سالانه حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان خرج دارد و ۷۵ درصد این بودجه مستقیم از منابع عمومی یا "بیت المال سابق" تامین می شود،
جا دارد استاد عکاشه و برخی از دوستان این حلقه در جامعه جراحان که اغلب از دوستان قدیمی وزیر محترم بهداشت هستند ، امروز مثل منتقدان وزیر رفتار کرده و بنا را بر مصلحت عمومی و دامن نزدن بر مطالبات بی پایان صنفی بگذارند .
🔴 متن کامل این یادداشت را میتوانید در آدرس زیر -خبرگزاری فارس - مشاهده نمایید:
http://fna.ir/bn5m
⚜دارالسلام
⚜@darossalamm
🏴امشب شب شهادت امام #باقر ع است،
در سطور ذیل تلاس میکنیم قطره ای از دریای پر گوهرِ اندیشه و عمل آن بزرگوار را در حوزه سیاسی و اجتماعی مرور میکنیم :
🔅در آن غروب غریبانه سال ۶۳ ه ق که کودکی ۴ ساله را در جمع کاروانیان آل الله از کربلا به شام میبردند، هیچ کس را تصور نبود که این کودک قرار است تا پیش از رسیدن سال ۱۱۴ ه ق یعنی سال شهادتش، به این غربت خون بار پایان داده و وقتی با سَّم هشام به شهادت میرسد
عدد شیعه از چند تن ، به جمعیتی میلیونی مبدل گردد.
💠روزی که باقر العلوم ع به شهادت رسید هزاران شاگرد و امامزاده از نسل زهرای مرضیه ع تا اقصی نقاط جهان اسلام گسیل شده و #قدرت_نرم امامت-به ویژه در نیمه دوم امامت ایشان - به حدی رسید که تبلیغ و ترویج مبانی فکری شیعی نه در قالب صحیفه سجادیه و زبان ادعیه، بلکه به شکل کاملا شفاف و در حضور بزرگان نحله های فکری و اندیشه ای آن روزگار ، نهادینه شد؛
و این "قبول مرجعیت علمی و اجتماعی " امام ع، در سطح قدرت نرم ، حسب روایات میتوانست در برهه های بعد و در صورت همراهی خالصانه تر شیعیان ، منجر به انقلاب و اخذ قدرت کامل سیاسی شود؛
در همین بازه زمانی چندین جنبش اجتماعی به نام براندازی امویان و دفاع از اهل بیت ع رخ داد که مهمترین آنها قیام "بنی عباس" ، قیام خوارج و قیام های مقطعی نظیر "سادات حسنی" - نوادگان امام حسن ع بعد از شهادت زید ابن علی - بود،
اما امام باقر ع به دلیل بصیرت و درکعمیق از عقبه فکری این جریانات هیچ گاه موضع رسمی در حمایت از این قیام ها اتخاذ نکرد و حاضر به همراهی تاکتیکی با آنها نشد.
💠حجم بالایی از روایات به جا مانده از امام باقر ع به صورت شفاف مسلمانان را از همراهی با دستگاه ظلم برحذر داشته و آنها را به #اتحاد و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر دعوت میکند،هزاران روایتی که در آن به شکل آشکار به ارائه شاخص و معیار برای تنظیم رفتار های فردی و اجتماعی مسلمانان و بسط روحیه ستم ستیزی و عافیت طلبی میپردازد، و در کنار پند و اندرز حاکمان ،روایاتی نیز بر استفاده صحیح از روشهای قهر آمیز وجود دارد
چنانکه آن حضرت در کنار سفارش به #تقیه ،به صورت کارآمد و فعال به بازسازی و گسترش کمی و کیفی دامنه تشیع اقدام کردند.
💠بی شک محکم ترین روایات در خصوص امر به #ولایت از ایشان است ، دو روایت زیر نمونه ای متقن در پیوند جایگاه ولایت با سایر ارکان دین و شئونات اجتماعی و سیاسی در قاموس اندیشه امام باقر ع است ،آنجا که میفرماید:
💎 اسلام بر پنج رکن دارد: نماز، زکوه، روزه، حج، ولایت. و در هیچ چیز به قدر ولایت توصیه و تاٴکید نشده است (فروع کافى، ج ۴ ص ۶۲، ح ۱).
💎آنچه دستور دارند این است که: حج خود را انجام دهند و به نذر خود وفا کنند و نزد ما آیند و ولایت خود را بما خبر دهند و نصرت خویش را بر ما عرضه کنند (اصول کافى، جلد ۲، ص ۲۳۹).
پایان سخن انکه ، اگر هیچ حدیثی از ابوجعفر ع برای امروز پر مُخاطره ما نمانده بود جز این حدیث کوتاه، باز هم میشد با همین سه کلمه، مدلی قابل تکثیر برای همه ساحت های زندگی فردی ، اجتماعی و بین المللی تهیه کرد:
"الایمان ، حُب و بُغض"
⚜#دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
🔅 اندیشه سیاسی امام هادی ع
- بخش اول
⬅️ امام دهم شیعیان "علی بن محمد ع" در ۸ سالگی به امامت و در ۳۳ سالگی به شهادت رسید،
از ۶ خلیفه دوران عباسی تنها #منتصر ،طی ۶ ماه خلافتش سیاست فشار و تهدید را از ایشان برداشت و در این میان #متوکل_عباسی به دلیل دیکتاتوری محض در منش حکومتی خود ، به ظلمی مضاعف در حق حضرت #هادی علیه السلام شهرت دارد. فضای خفقان در دوران امامت امام هادی ع باعث شد ایشان برای حفظ کیان اسلام ، از تاکتیکهای مختلفی بهره جوید.
عناصر "زمان و مکان" همواره کلید فهم رفتارهای سیاسی ائمه به عنوان الگوی قابل تکثیر برای مفصل بندی اندیشه سیاسی اسلام اند.
⬅️ برخی از این تاکتیک ها عبارتند از:
۱- #تحریم همکاری و تعامل با حاکمان ظالم:
امام هادی ع بارها در پاسخ به سئوال شیعیان و محبین خود آنها ،را از کار کردن در دستگاه اداری و مشارکت در معاملاتی که منجر به سود اقتصادی به حکومت بنی عباس شود منع نمودند؛
اصل #تحریم ، یعنی هر کاری که باعث تحکیم پایه های حکومت ظلم میشود حرام است،
این اصل در سیاست مدرن به اشکال جدید نظیر: جنگ اقتصادی، جنگ ارزی ،تحریم اقتصادی ، مقاومت منفی تئوریزه شده است.
۲- صبر و بردباری:
تمرین و ترویج صفت #صبر و بردباری در اندیشه سیاسی امام هادی ع از جایگاه بالایی برخوردار است این شاخصه رفتاری در اندیشه سیاسی #مدرن تعریف خاصی ندارد و اگر برخی #رئالیست ها نظیر #ماکیاول ، شهریار را به صبوری تشویق میکند، در نهایت اقرار میکنند که هدف، اغوا و فریب مردم است ؛
امام ع ، هم حاکمان و هم مردم را در مسیر اصلاح به صبوری دعوت می کنند اما به نظر میرسد حاکمان بیش از مردم بر این اصل سفارش شده اند ، چنانکه در جایی امام ع حتی حاکم ستمکار را به حلم توصیه میکند - حلم مرتبه ایی بالاتر از صبوری است - و میفرمایند:
"چه بسا حلم و بردباری حاکم ستمکار ، موجب بخشیده شدن او میشود"
▪️ادامه دارد ....
⚜دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رقص نخست وزیرانگلیس با کودکان
آفریقایی
❓آیا در آفریقای جنوبی هم کسانی هستند که برای تطهیر استعمار پیر و رفو کردن نقش آن در عقب ماندگیهای امروز این کودکان، آتش به اختیار مجاهدت کنند؟
⚜ @darossalamm
⚠️ دروغ گویان بهارستان
🔍 انسان موجودی است نفع طلب ، مصداق نفع بر اساس باورها و ارزشهای هر جامعه متغیر است اما مجموعا جامعه شناسان کنش ها و رفتار های اجتماعی انسانها را بر سه دسته تقسیم میکنند:
۱- کنش مبتنی بر ارزش .
۲- کنش مبتنی بر ابزار .
۳-کنش مبتنی بر ابزار - ارزش
دست دوم همان دسته ای هستند که در جامعه ما با ابزارِ تظاهر به مردم دوستی، صداقت و دینداری می کوشند/
⬇️ا امه متن در پیام زیر
دارالسلام
⚠️ دروغ گویان بهارستان 🔍 انسان موجودی است نفع طلب ، مصداق نفع بر اساس باورها و ارزشهای هر جامعه
⚠️ دروغ گویان بهارستان
🔍 انسان موجودی است نفع طلب ، مصداق نفع بر اساس باورها و ارزشهای هر جامعه متغیر است اما مجموعا جامعه شناسان کنش ها و رفتار های اجتماعی انسانها را بر سه دسته تقسیم میکنند:
۱- کنش مبتنی بر ارزش .
۲- کنش مبتنی بر ابزار .
۳-کنش مبتنی بر ابزار - ارزش .
دست دوم همان دسته ای هستند که در جامعه ما با ابزارِ تظاهر به مردم دوستی، صداقت و دینداری می کوشند اعتماد مردم و حاکمیت را جلب نموده و از این راه به قدرت ،ثروت و منزلت دست یابند.
گسترش این شیوه مذموم در درازمدت باعث سرایت آن به لایههای مختلف اجتماعی و در نتیجه گسترش فرهنگ ریا، تظاهر و دروغ میشود،
رسمی که به آرامی شکاف های زیان باری در جامعه ایجاد نموده و نظیر یک ویروس که پس از درگیر کردن بیمار،بسترِ تکثیر انواع باکتریهای خطرناک را در آن محیط فراهممیکند، باعث بروز انواع ناهنجاریهای اجتماعی،فرهنگی،سیاسی و اقتصادی میشود؛ قرآن کریم ده ها بار از این خطر اجتماعی با واژه #نفاق و #منافق نام برده است.
🕯امروز #مجلس شورای اسلامی با ۵۹ رأی موافق، ۱۰۸ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع با یک فوریتِ طرح #شفافیت_آراء_نمایندگان مخالفت کرد ،این در حالی بود که به روایتی ۲۰۷ و به روایتی دیگر ۱۴۰ نماینده ،نامه موافقت با این طرح را امضا کرده بودند.
مخالفت با یک فوریت به این معنی است که این طرح به کمیسیون مربوطه فرستاده می شود اما از آنجا که طرح های چند فوریتی زیادی در کمیسیون آیین نامه داخلی وجود دارد، رسیدگی به این طرح به عمر این مجلس قد نمی دهد حال آنکه طرح #شفافیت_آراء_نمایندگان هفته هاست به ترند اول توییتر ایران و یکی از خواسته های اصلی فعالین اجتماعی و رسانه ای تبدیل شده بود و طی چند هفته گذشته تعداد زیادی از نمایندگان موسوم به اصلاح طلب و اصول گرا در حمایت از آن مصاحبه و سه فراکسیون اصلی مجلس از آن اعلامحمایت کرده بودند.
بی شک ۱۴شهریور۹۷ روز سیاهی در کارنامه مجلسیانی است که رفتار و گفتارشان بر اساس صداقت نبود ( و البته استعمال واژه صداقت برای حفظ حرمت مجلس و برخی مجلسیان صادق است وگرنه باید از همان واژه قرآنی منافق استفاده کرد)؛
این بی صداقتی البته طی یک سال اخیر در بزنگاه های مختلفی نظیر طرح های استیضاح و رای اعتماد به وزرا نمایان شد، این لایحه تا حدود زیادی به رفتارها و آراء نمایندگان مردم شفافیت میداد ، شفافیتی که سالهاست حتی پارلمان کشورهایی نظیر :عراق، افغانستان و کنیا آن را تجربه کرده اند.
🔐 توده های ملت ایران بیش از بسیاری از #نخبگان و #مسئولین خود به کنش های مبتنی بر ارزش پایبند هستند،
این را میشود در جای جای کتاب تاریخِ چند صد سال اخیر ایران مشاهده کرد و امیدواری همینجاست؛
به شرط آنکه قدری حافظه تاریخی مردم تقویت شده و باز در روز انتخاب و پای صندوق #رای ،این رخدادها و این روزهای سخت را فراموش نکنند.
⚜ #دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
دارالسلام
✍ تفسیری کوتاه ، بر عبارتِ پایانی نامه ای که مسلم ابن عقیل سفیر آن بود
✍ تفسیری کوتاه ، بر عبارتِ پایانی نامه ای که مسلم ابن عقیل سفیر آن بود
نامه ای که #امام_حسین ع توسط مسلم ابن عقیل به مردم کوفه میرساند، حاوی چند نکتهِ ناگفته و سند پر بهایی در حوزه #فقه_سیاسی شیعه است ، امام نوشتند :
" فَلَعَمری مَا الامامُ الا الحاکمُ بالکتابِ القائمَ بالقسطِ الدَّائنُ بدینِ الحقِ الحابسُ نفسهُ علی ذلکّ للهِ والسلام "
"امام و پیشوای راستین کسی نیست جز آن کسی که با کتاب خدا در میان مردم داوری کند و به #عدالت برخیزد و به دین خدا تکیه کند و بر عهد و پیمان الهی بایستد ، والسلام "
💎 برای اثبات اصل ارتباط "دین و سیاست" و "#حکومت_دینی" در کتب ما دلایل مختلفِ نقلی ذکر شده اما تا به حال کمتر ، از سند بالا به عنوان یکی از دلایل اثبات اصل ( رابطه دین و سیاست) و بالتبع در اثبات اصل #ولایت_فقیه نام برده شده در حالیکه امام ع صراحتا شرایط خاص امامی را نام میبرد که برای کسب مقامِ #حکمرانی بر مردم ،برخواسته (واژه قائم به معنای کسی است که برای کسب جایگاه حکومت نصیحت و نقد نمیکند،بلکه قیام میکند، و قیام و انقلاب برای کسب حکومت، لوازم خود را دارد) و صراحتا برای این حکمران ، شاخصه هایی را بیان مینماید:
🔅 کتاب خدا: برای قانونگذاری و تهیه قوانین بالادستی ، حل نیازمندیهای حقوقی و قضاوت(شاخصه اول حکومت دینی توحید است ، توحید تامین کننده نیاز معنوی انسان است )
🔅 قسط و عدل : شاخص دوم حکومت دینی عدالت است (عدالت تامین کننده نیازهای مادی انسان است) هر چند در ادبیات عرب، #قسط ،مفهومی فراتر از عدل و به معنای قانون عادلانه و نیز عمل و اجرا عادلانه آن قانون بدون تبعیض میباشد.
🔅 دین به مثابه محور و تکیه گاه : وقتی نگاه مسئولین به دین، #دین_حداکثری ، باشد آن وقت منابع دین، تامین کننده نیاز حاکمان برای نظام سازی و دولت سازی خواهد بود - حاکم دین محور، در سیاست بین الملل،#نرمش_قهرمانانه را به مثابه یک تاکتیک میپذیرد اما اتکایش به خداست نه کدخدا .
🔅 استقامت بر عهد الهی: خداوند با انسان عهدهای بسته ، بخشی از این عهدها در قالب "سنتهای الهی" در قرآن تصریح شده، جوامع بشری هم در طول تاریخ با خدا و حاکمان خود عهدهایی را بسته یا نقض کرده اند، نقص عهد با خداوند و حاکمانِ منصوب به او سیلی های سختی به آنها زده،
عاقبت قومبنی اسرائیل در نسبت با موسی ع و نیز اقوام مسلمان با محوریت کوفه در سال ۶۰هجری در نسبت با سیدالشهداء ع نمونه هایی از پایبندی حاکم به میثاق با خدا و عدمهمراهی ملت ،با حاکم و نقض پیمان میباشد.
🔅حبس نفس : بر خلاف مکاتب مدرن سیاسی، که تنها به دنبال سئوال " چگونه حکومت کنیم؟" هستند،
در اندیشه سیاسی اهل بیت ع، "چه کسی حکومت کند؟" نیز در وهله اول اهمیت است.حاکم اسلامی باید نفس خود را مهار کرده و بیش از مردم در این حوزه به خود سخت بگیرد .
💠متن فوق تفسیری کوتاه و ابتدایی از دریای مفاهیمی بود که سفیر باوفای سیدالشهداء ع ، حضرت #مسلم ع به بهای خون مطهر خود، به دست ما رسانیده است .
⚜ #دارالسَّلام
⚜ @darossalamm