eitaa logo
درس اخلاق
55.1هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
7هزار ویدیو
30 فایل
جهت مشاوره رایگان 👇 ایدی استاد حسینی @HosseiniMadras تبلیغات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/4031513195Cc2c5e9c9df
مشاهده در ایتا
دانلود
@dars_akhlaq.mp3
3.6M
🔊 💐🎙 حجت الاسلام تهرانی 🍃🔻 موضوع 🔻🍃 💠 حسن خلق ✅ کسی که بد اخلاق باشد.... حتما گوش کنید خیلی تأثیر گذار👌👌 ═══✼🍃 🌹🍃✼══ 🌹کــانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
درس اخلاق
🍃🍃🍃 #آفات_زبان #فحش قسمت اول الجنه حرام على کل فاحش ان یدخلها. ورود به بهشت بر هر دشنام دهنده
🍃🍃🍃 قسمت دوم (۳): نکوهش فحش از دید شرع فحش و ناسزا در سخنان بسیارى از پیشوایان معصوم (علیه السلام ) به شدت نکوهش شده است تا آن جا که فرموده اند: در اسلام فحش نیست و مسلمان ناسزا نمى گوید. رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) مى فرماید: الفحش و التفحش لیسا من الاسلام فى شى ء. ناسزا گفتن و هرزه گویى در هیچ موردى از اسلام نیست . حضرت صادق (علیه السلام ) نیز به برخى از یاران خود فرمود که فحش ‍ دادن ، کردار ما نیست و پیروان خود را به آن فرا نمى خوانیم . سماعه که از یاران امام صادق (علیه السلام ) است ، مى گوید: دخلت على ابى عبدالله (علیه السلام ) فقال لى مبتدئا یا سماعه ما هذا الذى کان بینک و بین جمالک ؟ ایاک ان تکون فحاشا او سخابا او لعانا فقلت : والله لقد کان ذلک انه ظلمنى . فقال ان کان ظلمک لقد اربیت علیه ان هذا لیس من فعالى و لا امر به شیعتى ، استغفر ربک و لا تعد قلت استغفرالله و لااعود. بر امام صادق (علیه السلام ) وارد شدم . در ابتدا فرمود: به من بگو که قضیه بین تو با شتربانت [= ساربانت ] چه بوده است ؟ (سپس فرمود) بپرهیز از این که زشتگو و بدزبان یا فریادزن یا لعنت کننده باشى . من گفتم به خدا سوگند! او به من ستم کرده (من بى جهت به او ناسزا نگفته ام .) حضرت فرمود: اگر او به تو ظلم کرده ، همانا تو بر او پیشى گرفتى [= به سبب ناسزا گفتن ، تو هم ستم کردى ]. همانا این فحش از رفتار من نیست و پیروان خود را نیز به آن امر نمى کنم . از پروردگارت آمرزش بطلب و (به سوى بدى ) باز نگرد.سماعه گفت : من از پروردگار آمرزش مى طلبم و هرگز باز نخواهم گشت . پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) مى فرماید: الجنه حرام على کل فاحش ان یدخلها. ورود در بهشت بر هر زشت گویى حرام است . ایاکم و الفحش فان الله لا یحب الفحش و التفحش. ایاکم و الفحش ‍ فان الله لایحب الفاحش المتفحش . از ناسزاگویى بپرهیزید. همانا خداوند فحش و هرزه گویى را دوست نمى دارد. از فحش بپرهیزید؛ چرا که خداوند ناسزاگو و هرزه گو را دوست ندارد. از حضرت باقر (علیه السلام ) روایت شده است : ان الله یبغض الفاحش المتفحش. همانا خداوند فحش دهنده هرزه گو را دشمن مى دارد. ان الله یبغض الفاحش البذى . به درستى که خداوند فحش دهنده بد زبان را دشمن مى دارد. در وصیت هاى رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) به حضرت على (علیه السلام ) آمده است : یا على شر الناس من اکرمه الناس اتقاء فحشه . اى على !بدترین شخص کسى است که مردم از زبان بد او ترسیده ، از روى ترس او را گرامى بدارند. از امام محمد باقر (علیه السلام ) نقل شده است که پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) به همسرش فرمود: یا عائشه ان الفحش لو کان ممثلا لکان مثال سوء. اى عایشه ! اگر فحش در این عالم شکل مى گرفت (و تو آن را مى دیدى )، به شکل زشت و بدى تبدیل مى شد. از اندیشه و درنگ در این روایت ها، این نتیجه به دست مى آید که فحش از دید شرع ، رفتارى بسیار ناپسند، بلکه ممنوع است . تعبیرهایى چون نبودن در اسلام ، وارد نشدن در بهشت ، دوست نداشتن خدا، دشمنى خدا، همه و همه شدت زشتى این رفتار را نشان مى دهد تا آن جا که امام صادق (علیه السلام ) به فحش دهنده وعید آتش داده است ؛ آن جا که مى فرماید: البذاء من الجفاء و الجفاء فى النار. بد زبانى از جفا کارى است و جفا کارى در آتش است . اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد مجتبی تهرانی ✅✅ دارد... 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بدان چه داری می‌گویی! عن سُلیمان بن جعفرِ الجَعفری قالْ سَمِعتُ موسی بن جعفرٍ علیه‌السلام یَقولْ مَرَّ أمیرالمؤمنین علیُّ بنُ ابی‌طالبٍ علیه‌السلام بِالرَّجُلٍ یَتَکَلَّمُ بِفُضولِ الکلام فَوَقَفَ عَلیه ثُمَّ قالْ إنَّکَ تُملی عَلی حافِظَیکَ کتاباً إلی رَبِّک فتَکَلَّم بِما یَعنیک وَ دَعْ ما لا یَعنیک [ الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی 85 ]  سخنان زیادی، سخنان بیهوده، سخنانی که برای گوینده و شنونده هیچ سودی به همراه ندارد، داشت اینجور حرف‌هایی می‌زد. فَوَقَفَ عَلیه ، امیرالمؤمنین دارد در راه عبور می‌کند، می‌بیند که یک نفری ایستاده، دارد همین‌طور حرف بی‌خود می‌زند؛ حرف‌هایی که هیچ فایده‌ای بر آن مترتب نیست؛ نه برای گوینده و نه برای شنونده. حضرت ایستاد. ثُمَّ قالْ إنَّکَ تُملی عَلی حافِظَیکَ کتاباً إلی رَبِّک ، [و به آن مرد فرمود:] تو داری [حرف‌هایت را] املاء می‌کنی بر این دو فرشته‌ای که محـافظ و مراقـب تو هسـتند. داری نوشته‌ای را بر ایـنها املاء می‌کنی؛ تو می‌گـویی و ایـن ها هـم می‌نویسند. کلمه به کلمه‌ی آنچه که از زبان من و شما خارج می‌شود نوشته می‌شود. 🔴👈 این نوشته بعداً ممکن است به ضرر ما تمام بشود. بدانیم چه داریم می‌گوییم. فتَکَلَّم بِما یَعنیک به آن چیزی که برای تو مهم است بگو و باز کن. وَ دَعْ ما لا یَعنیک، آنچه که برای تو مهم نیست، گفتنش فایده‌ای ندارد یا ضرر دارد، آن را رها کن. بدان چه داری می‌گویی.  [ شرح حدیث از امام خامنه ای مدظله العالی در مقدمه درس خارج ] ❤️ ❤️ 🔵👈 بدان چه داری می گویی❗️ 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 📺 🌸 حجت الاسلام 🔻📓 موضوع 📓🔻 🔷 راهی برای خوش اخلاق شدن 1⃣ 💎 بسیار زیباست👌👌 💯 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓 🌸 امام صادق عليه السلام 🌸 🔶مَن ساءَ خُلقُهُ عَذَّبَ نَفسَهُ؛ 🔷هر كس بد اخلاق باشد، خودش را شكنجه و آزار مى دهد. 📚كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص321، ح 4  🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
موضوع: 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
این فرصت را مغتنم بشمار ! قال علی علیه السلام : ... یَابْنَ آدَم أنَا یَوُمٌ جَدیدٌ وَ أناَ عَلَیْكَ شَهیدٌ. (امالی،ص170 ) یَابْنَ آدَم أنَا یَوُمٌ جَدیدٌ یعنی ای فرزند آدم من یک روز جدید هستم ( گذشته ها گذشت ، امروز حکم خودش را دارد ) تو می توانی در این روز به نحوی عمل کنی که از عمل سوء و زشتی که در روزهای قبل انجام دادی منقطع باشد. 🔵👈 امروز روزِ تازه و فرصت تازه ای است ، دیروز کارهایی را نتوانستیم انجام بدهیم ، امروز می توانیم انجام بدهیم. وَ أناَ عَلَیْكَ شَهیدٌ. من شاهد و گواه بر تو خواهم بود . و در آن روزی که همه موجودات عالم جان دارند و حرف می زنند ... زمین شهادت می دهد ، سنگ شهادت می دهد و ... این روز هم شهادت خواهد داد... (پس) از این فرصت استفاده کن و سخنِ نیکو بگو! و در این روز کار نیک( و عمل خیری) انجام بده. می توانست این روز در اختیار ما نباشد؛ 🔴👈 اگر ما دیروز یا دیشب از دنیا رفته بودیم ، این روز در اختیار ما نبود. ( پس این فرصت را مغتنم بشمار!)   شرح حدیث از مقام معظم رهبری حضرت آیت ا... امام خامنه ای (مدظله العالی)  [ درس خارج ، 17/ 09/ 93 ] ❤️ ❤️ 🔵👈 این فرصت را مغتنم بشمار❗️  🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 📺 🌸 حجت الاسلام 🔻📓 موضوع 📓🔻 🔷 راهی برای خوش اخلاق شدن 🔻 2⃣ 🔺 💎 بسیار زیباست👌👌 💯 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
سعی کنید دو جمله استفاده نکنید ❌ تو ❌ برو ❌ با خانواده (پدر و مادر زن و شوهر بچه ها بزرگ ها اساتید و..) مودبانه حرف بزنید 🔴👈 شما بروید شما بخورید و... وقتی این کلمات مودبانه حرف بزنید قطعی که مخاطب هم احترام می گذارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درس اخلاق
🍃🍃🍃 #آفات_زبان #فحش قسمت دوم (۳): نکوهش فحش از دید شرع فحش و ناسزا در سخنان بسیارى از پیشو
🍃🍃 قسمت سوم (۴): ریشه هاى درونى فحش ناسزاگویى در یکى از عوامل ذیل ریشه دارد: ۱ – خشم و عصبانیت فحش ، اغلب از شعله ور شدن خشم سرچشمه مى گیرد. فرد خشمگین به دلیل ناتوانى در مهار کردن خشم خود، به رفتار زشتى چون فحش دچار مى شود و با تکرار و استمرار آن ، این رفتار به شکل عادت در مى آید. ۲ – شوخى گاه ناسزاگویى فقط براى مزاح و شوخى با فرد و خنداندن دیگران صورت مى گیرد که این خود نیروى شهوت ریشه دارد. هرزه گویى هاى دلقک هاى دربار پادشاهان ، از این نوع به شمار مى آید. ۳ – عادت تربیت نادرست در شیوه سخن گفتن ، سخنان ناهنجار و نازیبا را براى انسان عادى مى سازد. فرد مبتلا به فحش در چنین حالتى ، بدون سرکشى دو نیروى خشم و شهوت ، دشنام مى دهد؛ زیرا ناسزاگویى براى او، مانند سخنان دیگرش به شکل عادت در آمده است . (۵): پیامدهاى زشت فحش ناسزاگویى و دشنام ، پیامدهاى شومى را در دنیا و سراى آخرت براى انسان به بار خواهد آورد که از آن میان مى توان به موارد ذیل اشاره کرد: پیامدهاى فحش در دنیا ۱ -تحریک دیگران به ناسزاگویى : دشنام به دیگران ، مایه خشم آن ها شده ، ایشان را نیز به همین رفتار زشت وا مى دارد. ناسزا به آرمان و عقیده دیگران ، چه بسا آن ها را به فحش به آرمان انسان ناسزاگو وادارد. خداوند متعالى در قرآن کریم مى فرماید: و لا تسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبوا الله عدوا…. خدایان آن ها را فحش ندهید؛ چرا که آن ها نیز (در مقابل ) از روى دشمنى به خداوند ناسزا مى گویند. ۲ – ایجاد دشمنى : ناسزاگویى ، بذر دشمنى را در دل دیگران مى پاشد و آن ها را از فحش دهنده متنفر مى کند؛ چنین فردى به جاى کسب دوستى ، بر تعداد دشمنان خود مى افزاید. رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) مى فرماید: لا تسبوا الناس فتکسبوا العداوه لهم . به مردم دشنام ندهید تا دشمنى ایشان را به دست نیاورید. اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد مجتبی تهرانی ✅✅ دارد... 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
درس اخلاق
🍃🍃 #آفات_زبان #فحش قسمت سوم (۴): ریشه هاى درونى فحش ناسزاگویى در یکى از عوامل ذیل ریشه دارد:
🌸🌸🌸 🔵درس اخلاق 🔴👈 ریشه های درونی فحش 🔻 (1) و (2) (3) 🔵👈 پیامدهای فحش در دنیا🔻 (۱) تحریک دیگران به (۲) ایجاد 🗓 قسمت 3⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنرانی استاد محمد علی 🔷موضوع : صله رحم (خوش رفتاری با همسایه) 💯 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
🌹بدخلقي از ديدگاه معصومين و آثار سوء آن🌹   🔵 در حديث نبوي آمده كه سعد بن معاذ به خاطر بدخلقي با اهل خانه‌اش پس از دفن دچار فشار قبر شد. 🔷 بداخلاقي از طريق پيشگيري و درمان برطرف مي‌شود، اما پيش‌گيري از بد اخلاقي از زمان طفوليت بايد انجام گيرد. والدين بايد عملاً محاسن اخلاقي را به فرزندان خود تعليم دهند و آنان را از بد خلقي دور سازند. 🔹نكته ديگر اجتناب از معاشرت با افراد بد اخلاق است. امام علي(ع) مي‌فرمايد: (اياك ومصاحبة الفساق فان الشّر بالشر ملحق‌؛ از مصاحبت با گناه كاران پرهيز كن كه پيوند بد، سرانجام شر و بدي به بار مي‌آورد.) 👈 اما در مرحله درمان بايد توجه داشت كه علاج و درمان بيماري‌هاي اخلاقي همانند بيماري‌هاي جسمي، مبتني بر چهار شرط اصولي است 1⃣ آگاهي از وجود بيماري‌؛ 2⃣ شناخت منشأ بيماري و راه علاج آن ‌ 3⃣ تصميم مريض براي درمان بيماري ‌ 4⃣ انجام برنامه‌هاي درماني. بنابراين كسي كه به بدخلقي خود پي برد، در مرحله بعد بايد منشأ كج خلقي را بشناسد. 🔶صفات ناپسند و از جمله بدخلقي، علل متعددي دارد كه مهمترين آنها سوءعادت و عقده‌هاي دروني و بيماري‌هاي جسمي مي‌باشند. 👈 اگر خلق بد تنها ناشي از سوء عادت باشد، بايد در ترك آن كوشيد و عادت بد را با جايگزين كردن عادت پسنديده از صفحه خاطر محو كرد. 💝 علي(ع) مي‌فرمايد: (روّضوا انفسكم علي الاخلاق الحسنة‌؛ خود را به اخلاق نيك عادت دهيد) اگر بدخلقي، معلول عقده روحي يا بيماري جسمي باشد، بايد اين عقده گشوده شود و بيماري حاصل از آن درمان گردد. مرحله ديگري كه در درمان بدخلقي مهم است، تصميم قاطع براي درمان مي‌باشد، چرا كه شناخت بيماري و منشأ آن به تنهايي كفايت نمي‌كند. 🔸چه بسا افرادي از بدخلقي رنج مي‌برند و اظهار تنفر مي‌كنند، اما در مقام عمل با اراده جدّي به علاج آن نمي‌پردازند. اين تصميم وقتي اتخاذ مي‌شود كه انسان به آثار بدخلقي آگاهي پيدا كند. 🔷در روايات معصومين به مفاسد بدخلقي اشاره شده كه در اينجا به بعضي از آنها مي‌پردازيم: ۱. عذاب دروني: رسول اكرم(ص) مي‌فرمايد: (من ساء خلقه عذّب نفسه‌؛ كسي كه بدخلق است، خود را عذاب مي‌دهد.) ۲. فساد عمل: بدخلقي، عمل خوب انسان را تباه مي‌كند. پيامبر اكرم(ص) مي‌فرمايد: (الخلق السيي يفسد العمل كما يفسد الخل العسل‌؛ بدخلقي عمل را فاسد مي‌كند، همان طوري كه سركه عسل را فاسد مي‌كند.) ۳. تنگ شدن روزي: علي(ع) مي‌فرمايد: (من ساء خلقه ضاق رزقه‌؛ كسي كه بدخو باشد، روزيش تنگ مي‌شود). ۴. دشواري زندگي: علي(ع) مي‌فرمايد: بدخويي، زندگاني را دشوار مي‌کند و موجب رنج و عذاب نفس است. ۵. فشار قبر: در حديث نبوي آمده كه سعد بن معاذ به خاطر بدخلقي با اهل خانه‌اش پس از دفن دچار فشار قبر شد. امر ديگري كه اراده انسان را در تغيير بدخلقي تقويت مي‌كند، توجه به آثار و فوايد حسن خلق است كه در روايات اسلامي بدان اشاره شده است. در اينجا به ذكر دو روايت اكتفا مي‌كنيم: رسول اكرم(ص) مي‌فرمايد: (ما يوضع في ميزان امرئ يوم القيامة افضل من حسن الخلق‌؛ در روز قيامت در ترازوي عمل انسان، چيزي بهتر از اخلاق پسنديده گذارده نمي‌شود.)و در جاي ديگر مي‌فرمايد: براي صاحب اخلاق پسنديده مانند اجر روزه داري كه شب‌ها به عبادت سر كرده، پاداش مقرر شده است. 🔶پس از طي اين مراحل، با مراقبت از نفس، محاسبه عمل و با تكيه بر پايگاه مستحكم ايمان به خدا، به تدريج بايد عادت ناپسند بدخلقي را ترك و عادت پسنديده خوش خلقي را جايگزين آن كرد 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
موضوع: می بیند 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نظر در مورد کانال تشکر از همگی عزیزان 🌹
درس اخلاق
🌹بدخلقي از ديدگاه معصومين و آثار سوء آن🌹   🔵 در حديث نبوي آمده كه سعد بن معاذ به خاطر بدخلقي با اهل
🍃🍃🍃 با خانواده اش 🌸امام صادق عليه السلام مى فرمايد: گروهى نزد پيامبر خدا آمدند و او را به مرگ سعد بن معاذ خبر دادند، پيامبر با اصحاب براى تجهيز سعد حركت كردند، و در حالى كه بر چهارچوب در غسّال خانه قرار داشتند به غسل دادن بدن سعد فرمان دادند. هنگامى كه او را حنوط و كفن كردند و بر تخته اى براى حمل به سوى بقيع قرار دادند، حضرت با پاى برهنه و بدون عبا دنبال جنازه حركت كردند، 🔸 سپس گاهى طرف راست جنازه را بر دوش مى گرفتند و گاهى طرف چپ را تا به قبر رسيدند. پيامبر وارد قبر شد و با دست مباركش لحد چيد و از اصحاب مى خواست كه سنگ و خاك به حضرت دهند تا روزنه هاى بين لحد را بگيرد؛ چون فارغ شدند و خاك روى لحد ريخته شد و قبر به طور كامل بسته شد، 🔷فرمود: من مى دانم به زودى جنازه مى پوسد ولى خدا بنده اى را دوست دارد كه هرگاه كارى مى كند محكم و استوار انجام مى دهد، به اين خاطر در چينش لحد و بستن روزنه هاى آن با سنگ و خاك دقت كردم. 🔸در آن لحظه مادر داغديده ى سعد از گوشه اى فرياد برداشت: اى سعد! بهشت بر تو گوارا باد، ولى پيامبر فرمودند: اى مادر سعدا مطلبى را بر پروردگارت در مورد فرزندت اين گونه قاطع و يقينى نسبت مده؛ زيرا فشار سختى به سعد وارد شد!! 🔹چون پيامبر و مردم از دفن سعد برگشتند، گفتند: اى پيامبر خدا! كارى را از شما در مورد سعد ديديم كه بر كسى نديديم، با پاى برهنه و بدون عبا تشييع جنازه آمديد. فرمودند: در اين حالت به فرشتگانى كه به تشييع آمده بودند اقتدا كردم. گفتند: گاهى جانب راست و گاهى جانب چپ جنازه را بر دوش گرفتيد. 🔶فرمود: در تشييع جنازه دستم در دست جبرئيل بود، آنچه او انجام داد من انجام دادم. گفتند: شما براى غسلش اجازه دادى و بر او نماز گزاردى و لحدش را چيدى آن گاه گفتى: فشارى سخت بر او وارد شد! فرمود: آرى، زيرا با خانواده اش بداخلاق بود! ✅👈ولى اگر انسان از ايمانى متوسط يا حداقل، و عملى اندك برخوردار باشد ولى با سرمايه اى سرشار از مكارم اخلاقى زندگى كند، و با خانواده و اقوام و مردم در همه ى زمينه هاى اخلاقى خوش رفتار باشد در دنيا كمتر دچار مشكل مى شود و در آخرت مكارم اخلاقش رحمت و فيوضات بى نهايت حق را جذب مى كند. 📡 http://www.erfan.ir/farsi/50194.html 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
نظر در مورد کانال تشکر از همگی🌹