eitaa logo
استاد آیت الله نیکزاد
375 دنبال‌کننده
42 عکس
69 ویدیو
287 فایل
این کانال توسط شاگردان و دوستداران فقیه، مفسر و فیلسوف معاصر استاد عباس نیکزاد ایجاد شده است؛ در این کانال تلاش می‌شود نظرات، اندیشه‌ها و جلسات علمی استاد به اشتراک گذاشته شود. آدرس ایتا: https://eitaa.com/darseostadnikzad آیدی مدیر کانال: @shm1901
مشاهده در ایتا
دانلود
اسفار،ج۶،(۴۰).mp3
14.93M
👆درس اسفار ملاصدراجلد۶ جلسه چهلم. الفصل۵، فی الاشاره الی بطلان مذهب الاعتزال...(ص۱۸۲) از حکیم متاله استاد نیکزاد https://eitaa.com/darseostadnikza
1.55M
حکم مهاجرت به کشورهای دیگر چیست؟از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
حضرت‌على‌علیه‌السلام‌وعاصم حضرت على عليه السلام بعد از خاتمه جنگ جمل وارد شهر بصره شدند و در خلال ايامى كه در بصره بودند روزى به عيادت يكى از يارانش ، به نام علاء‌بن‌زيادحارثى رفتند . اين مرد، خانه مجلل و وسيعى داشت . على همينكه آن خانه را با آن عظمت و وسعت ديد، 🔻به او فرمود : اين خانه به اين وسعت، به چه كار تو در دنيا مى خورد، در صورتى كه به خانه وسيعى در آخرت محتاجترى ؟! ولى اگر بخواهى مى توانى كه همين خانه وسيع دنيا را وسيله اى براى رسيدن به خانه وسيع آخرت قرار دهى به اينكه در اين خانه از مهمان ، پذيرايى كنى ، صله رحم نمايى ، حقوق مسلمانان را در اين خانه ظاهر و آشكارا كنى، 🔻اين خانه را وسيله زنده ساختن و آشكار نمودن حقوق قرار دهى و از انحصار مطامع شخصى و استفاده فردى خارج نمايى. علاء: يا اميرالمؤمنين ! من از برادرم عاصم پيش تو شكايت دارم چه شكايتى دارى؟ تارك دنيا شده ، جامه كهنه پوشيده ، گوشه گير و منزوى شده همه چيز و همه كس را رها كرده . 🔻حضرت فرمود او را حاضر كنيد عاصم را احضار كردند و آوردند. على عليه السلام به او رو كرد و فرمود: اى دشمن جان خود! شيطان عقل تو را ربوده است ، چرا به زن و فرزند خويش ‍ رحم نكردى ؟ آيا تو خيال مى كنى كه خدايى كه نعمتهاى پاكيزه دنيا را براى تو حلال و روا ساخته ناراضى مى شود از اينكه تو از آنها بهره ببرى ؟ تو در نزد خدا كوچكتر از اين هستى . 🔻عاصم : يا اميرالمؤمنين ! تو خودت هم كه مثل من هستى ، تو هم كه به خود سختى مى دهى و در زندگى بر خود سخت مى گيرى ، تو هم كه جامه نرم نمى پوشى و غذاى لذيذ نمى خورى ، بنابراين من همان كار را مى كنم كه تو مى كنى و از همان راه مى روم كه تو مى روى . امیر المؤمنین فرمود : اشتباه مى كنى ، من با تو فرق دارم ، من سمتى دارم كه تو ندارى ، من در لباس ‍ پيشوايى و حكومتم، وظيفه حاكم و پيشوا وظيفه ديگرى است خداوند بر پيشوايان عادل فرض كرده كه ضعيفترين طبقات ملت خود را مقياس زندگى شخصى خود قرار دهند. و آن طورى زندگى كنند كه تهيدست ترين مردم زندگى مى كنند تا سختى فقر و تهيدستى به آن طبقه اثر نكند، بنابراين، من وظيفه‌اى دارم و تو وظيفه‌اى  📚نهج البلاغه ، خطبه ۲۰۹
AUD-20210503-WA0052.opus
3.31M
‏🎧 علی( ع) نسخه منحصر به فرد در تاریخ بشریت از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
اسفار، ج۶،(۴۱).mp3
17.53M
👆درس اسفار ملاصدراجلد۶ جلسه چهل ویکم، الفصل۶، فی حال ما ذهب الیه الافلاطونیون...(ص۱۸۸) از حکیم متاله استاد نیکزاد https://eitaa.com/darseostadnikza
تفسیر سوره مدثر(۱).mp3
19.63M
تفسیر سوره مدثر( ۱) از مفسر گرانقدر آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
مقایسه بین آسیه و زینب کبری سلام الله علیهما یک مقایسه‌ی کوتاه بین زینب کبری و بین آسیه همسر فرعون،عظمت مقام زینب کبری را نشان می‌دهد. در قرآن کریم،زن فرعون نمونه‌ ایمان شناخته شده است،برای مرد و زن در طول زمان تا آخر دنیا. آسیه وقتی در زیر فشار شکنجه‌ فرعونی قرار گرفت -که با همان شکنجه هم از دنیا رفت- شکنجه‌ جسمانی او را به فغان آورد: از خدای متعال درخواست کرد که پروردگارا برای من در بهشت خانه‌ای بنا کن.در واقع،طلب مرگ می‌کرد«و نجّنی من فرعون»من را از دست فرعون نجات بده.در حالی که آسیه مشکلش، شکنجه‌اش،درد و رنج جسمانی بود؛مثل حضرت زینب،چند برادر،دو فرزند،تعداد زیادی از نزدیکان و برادرزادگان را از دست نداده بود و این رنجهای روحی که برای زینب کبری پیش آمد،اینها برای آسیه پیش نیامده بود. در روز عاشورا زینب کبری این همه عزیزان را در مقابل چشم خود دید که شهید شدند: حسین‌بن‌علی،عباس،علی‌اکبر،قاسم، فرزندان خودش و دیگر برادران را دید.بعد از شهادت،آن همه محنتها را دید:تهاجم دشمن را،هتک احترام را،مسئولیت حفظ کودکان و زنان را.عظمت این مصیبتها را مگر می‌شود مقایسه کرد با مصائب جسمانی؟ اما در مقابل همه‌ این مصائب،زینب به پروردگار عالم عرض نکرد:«ربّ نجّنی» نگفت پروردگارا من را نجات بده. در روز عاشورا عرض کرد:پروردگارا از ما قبول کن.بدن پاره پاره‌ برادرش در مقابل دست،در مقابل چشم؛دل به سمت پروردگار عالم،عرض می‌کند: پروردگارا این قربانی را از ما قبول کن. تلخیص بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی۸۸/۱۱/۱۹
💬پرسش صید و شکار در زمانی که ممنوع می‌باشد، آیا سبب ضمان است؟ آیا خوردن آن جایز است؟ ✅پاسخ اگر ممنوعیت صید طبق قانون لازم الرعایه‌ای باشد که تخلف از آن شرعا حرام است، موجب ضمان است و مالک آن نمی‌شود. بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای توجیه فقهی فتوای مقام معظم رهبری در مورد ضمان و عدم ملکیت صید غیرقانونی پرنده ها و حیوانات وحشی و آب‌ دریاها و دریاچه‌ها و رودخانه‌ها و امثال آن جزء اموال مشترک عمومی است با توجه به ولایت مطلقه فقیه، ولی فقیه متولی اموال عمومی جامعه است بنابراین اذن و رضای او در تصرف آنها شرط است. در صورت منع قانونی و حکومتی، تصرف آنها نامشروع و صید و حیارت آنها مملک نخواهد بود، و در نتیجه موجب ضمان می باشد. نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
اصول،استصحاب(۱).mp3
18.8M
👆 خارج اصول (۵۷)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، استصحاب(۱) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
پاسخ به شبهات فقه.mp3
20.58M
👆درس خارج فقه(۵۷)، سال تحصیلی۱۴۰۳؛ پاسخ به شبهات دکتر سروش در فقه(۱) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
استصحاب(۲).mp3
18.68M
👆 خارج اصول (۵۸)؛ سال تحصیلی ۱۴۰۳، استصحاب(۲) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad
پاسخ به شبهات فقه(۲).mp3
15.98M
👆درس خارج فقه(۵۸)، سال تحصیلی۱۴۰۳؛ پاسخ به شبهات دکتر سروش در فقه(۲) از استاد آیت الله نیکزاد 🆑 @darseostadnikzad