#پژوهش
اصول فقه نظام، دانش جدیدی فراتر از اصول فقه متعارف نیست؛ بلکه بخشی از همان اصول فقه متعارف است و تعریف اصول فقه متعارف بر مسائل آن، همچون سایر مسائل اصول فقه متعارف، منطبق و صادق است.
تفاوتی که مسائل اصول فقه نظام با مسائل اصول فقه متعارف دارد , در نوع مسائلی است که در اصول فقه نظام مطرح است که تابعی از نوع مسأله فقهی است که در فقه نظام مورد بحث و بررسی قرار می گیرد .
تفاوت های اصلی میان مسائل فقه خرد _ یا فقه فردی _ با مسائل فقه کلان _ یا فقه نظام اجتماعی _ از جهت موضوع، محمول و روش استنباط است که شیوۀ کاربری اصول فقه در استنباط مسائل فقه نظام با شیوۀ کاربری آن در استنباط مسائل فقه فردی تا حدودی متفاوت می کند.(منبع: mohsenaraki.ir)
کتاب اصول فقه نظام استاد اراکی به این مباحث می پردازد.
@darsgoftar1
پژوهشهای علم دینی و فقه نظام
#دروس 🔰 درسگفتار فقه نظام فرهنگی 🌐 مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیهالسلام @irsichannel @darsg
#نشست
🎤 مناسبات فقه امامیه و علوم اجتماعی اسلامی
🔰محتوای نشست مرتبط با درسگفتار فوق است.
@darsgoftar1
پژوهشهای علم دینی و فقه نظام
#درس_اخلاق در بیان امام خمینی (ره) ☑️ فلسفه نظام آموزشی و سیاستگذاری در آن از این گفتار قابل استفا
#درس_اخلاق
آیت الله العظمی مظاهری
ﺭﻭﺯ ﻋﺮﻓﻪ، ﻧﻬﻤﻴﻦ ﺭﻭﺯ ﺍﺯ ﺩﻩ روز ﻣﻘﺪّﺱ ﺫﯼﺍﻟﺤﺠّﺔ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﻳﻢ ﺩﺭ ﺳﻮﺭه ﻓﺠﺮ، ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺧﻮﺭﺩﻩ: «ﻭ ﺍﻟﻔﺠﺮ ﻭ ﻟﻴﺎﻝٍ ﻋﺸﺮ». ﺍﻳﻦ ﺩﻫﻪ ﻭ ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﻋﺮﻓﻪ ﻭ ﻋﻴﺪ ﻗﺮﺑﺎﻥ، ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺩﺳﺎﺯﯼ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﺆﺛﺮ ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺩﻋﺎﯼ ﻋﺮفه ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ «ﺳﻠﺎﻡ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ» ﺑﺮﺍﯼ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻣﻌﻨﻮﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻔﻴﺪ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺩﻋﺎﯼ ﺷﺮﻳﻒ، ﺍﺯ ﺫﺧﺎﺋﺮ ﺑﺰﺭﮒ ﺷﻴﻌﻪ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﯽ ﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ ﺁﻥ ﻃﻮﺭ ﮐﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﺁﻥ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﻧﯽ ﻭ ﺗﻌﺎﺑﻴﺮ ﺑﻠﻨﺪ ﻭ ﺳﺎﺯﻧﺪه ﺁﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ.
ﺩﻋﺎﯼ ﻋﺮﻓﻪ ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﺍﺩﻋﻴﻪ ﻭ ﻣﺘﻮﻥ ﻋﺮﻓﺎﻧﯽ، ﺩﺭﺧﺸﻨﺪﮔﯽ ﺧﺎﺻﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺷﺪ ﻣﻌﻨﻮﯼ ﻭ ﺳﻠﻮﮎ ﺍﻟﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﮐﺎﺭﺳﺎﺯ ﺍﺳﺖ. ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﻋﺼﺮ ﺭﻭﺯ ﻋﺮﻓﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺩﻋﺎﯼ ﻋﺮﻓﻪ، ﺭﺍﻩ ﺻﺪ ﺳﺎﻟﻪ ﺭﺍ ﺑﭙﻴﻤﺎﻳﺪ. ﻧﻈﻴﺮ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﺩﺭ ﺍﺗﺎﻕ ﺗﺎﺭﻳﮏ، ﺑﺎ ﺯﺩﻥ ﮐﻠﻴﺪ ﺑﺮﻕ، ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﺩﻋﺎﯼ ﻋﺮﻓﻪ، ﻣﺴﻴﺮ ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﺩﻣﯽ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ.
ﺍﺳﺎﺳﺎً ﺍﻳﻨﮑﻪ ﺭﻭﺯ ﻧﻬﻢ ﺫﯼﺍﻟﺤﺠّﺔ ﺭﺍ ﺭﻭﺯ ﻋﺮﻓﻪ ﻧﺎﻣﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﺞ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﻋﻠﻢُ ﺍﻟﻴﻘﻴﻦ ﺑﺮﺳﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻗﺪﺭﯼ ﺟﻠﻮﺗﺮ ﺑﺮﻭﺩ، ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﻋﻴﻦ ﺍﻟﻴﻘﻴﻦ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﺣﻖُّ ﺍﻟﻴﻘﻴﻦ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺭﺳﻴﺪ.
ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻓﺎﺻله ﺩﻭﺭ، ﺁﺗﺶ ﻳﺎ ﺩﻭﺩ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﻈﺎﺭﻩ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، ﻣﯽ ﺩﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺁﺗﺶ ﺳﻮﺯﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﯽ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺧﺼﻮﺹ، ﺑﻪ ﻋﻠﻢ ﺍﻟﻴﻘﻴﻦ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺁﻧﮑﻪ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﺁﺗﺶ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﺮﻣﺎ ﻭ ﺣﺮﺍﺭﺕ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺑﺪﻥ ﺧﻮﻳﺶ ﺣﺲ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، ﺳﻮﺯﻧﺪﮔﯽ ﺁﺗﺶ ﺭﺍ ﻣﯽ ﻳﺎﺑﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﻋﻴﻦ ﺍﻟﻴﻘﻴﻦ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣّﺎ ﻣﻘﺎﻡ ﺣﻖّ ﺍﻟﻴﻘﻴﻦ ﺻﺮﻓﺎً ﻣﺘﻌﻠّﻖ ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭﻭﻥ ﺁﺗﺶ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻋﻤﺎﻕ ﻭﺟﻮﺩ، ﺳﻮﺯﻧﺪﮔﯽ ﺁﺗﺶ ﺭﺍ ﺑﺎﻭﺭ ﻧﻤﺎﻳﺪ.
التماس دعا
@darsgoftar1
#یادداشت
#یادداشت_شخصی
💬 گشت ارشاد و مسأله حکمرانی حجاب
گشت ارشاد مشتمل بر طرحی با عنوان ارتقای امنیت اجتماعی است که یک بخش آن-حجاب- در ذیل طرح جامع عفاف مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود دو دهه قبل به تصویب رسید.
1⃣ منظر جامعهشناختی
فارغ از مبارزات امنیتی دشمن و تهدیدات نسبت به حوزه حجاب، اما اگر بخواهیم حجاب را در نسبت میان مردم و حاکمیتشان ببینیم باید در یک تبیین اجتماعی، مسأله را بررسی کنیم.
دلایل و علل اجتماعی متعددی برای پدیده بدحجابی یا به بیان دقیقتر، حجابگریزی وجود دارد که به نظرم در هفت عامل قابل اختصار باشد:
۱. عادات اجتماعی
۲. رسانه های اجتماعی (پلتفرمها، بلاگری، اینفلوئنسرها، سلبریتیسم و...)
۳. فضای سیاسی (و خشم سیاسی ناشی از آن)
۴. گروههای همسالان
۵. تغییر نگرشهای فرهنگی در خصوصیت مشروعیت حجاب
۶. تربیتهای خانوادگی (و عدم آگاهی کافی از حجاب)
۷. اجبار اجتماعی (خانواده، فضاهای شغلی و آموزشی و ...)
با رویکرد اجتماعی به حجاب، حکمرانی مطلوب در این حوزه از طریق حکمرانی فرهنگی تربیتی در این عوامل رخ میدهد و نمی توان صرفا از طریق الزام های قانونی، روند فرهنگی موجود را تغییر داد. لذا تاکید بر قانونی بودن حجاب، صرفا در نمای ظاهری شهر تأثیر دارد و نسبت به حجابگریزی به عنوان یک پدیده فرهنگی تأثیر خنثی و حتی منفی (نفرتزایی) ایجاد میکند.
2⃣ منظر فقه فرهنگی
با لحاظ موضوعشناسی حجابگریزی در بند اول، از این جهت منظر فقهی حکمرانی حجاب را میتوان بررسی کرد:
نسبت به مفاسد اجتماعی، با دو نوع مفسده مواجه هستیم: اول مفاسدی که شیوع ندارد و صرفا برخی گروه های اجتماعی به آن دچار اندـ در این صورت، گفتمان فرهنگی مستقر تغییر نکرده و طبعا حاکمیت میتواند از طریق مداخله اعمال مولویت کند.
در این اعمال مولویت، سه نوع مسئولیت برای دولت وجود دارد:
مسئولیت اول، جرمانگاری افراد آگاه به انحراف بر مبنای وجوب نهی از منکر است.
مسئولیت دوم، آگاهسازی افراد جاهل بر مبنای وجوب دعوت به خیر و رعایت تحمل اجتماعی آنان است. صحیحه عمر بن حنظله از امام صادق علیه السلام این نوع مسئولیت کلان را به خوبی روشن میکند:«لا تحملوا علی شیعتنا و ارفقوا بهم فان الناس لا یحتملون ما تحملون» (وسائل، ج۱۶،ص۱۵۹) البته قاعده دعوت و ارشاد جاهل احکام و شرایطی دارد که از آن میگذرم.
مسئولیت سوم، ایجاد تحدید اجتماعی نسبت به گروههای اجتماعی و خردهفرهنگهای انحرافی در فضای فرهنگ عمومی است. این مسئولیت با تنقیح سیره امیرالمؤمنین علیه السلام در تحدیدهای اجتماعی نسبت به گروه قاعدین از جنگ جمل (بحار، ج۳۲، ص۳۵۲) و تارکین مسجد جامع کوفه در صحیحه رزیق بن زبیر (وسائل، ج۵، ص۱۹۶) استفاده میشود.
دوم، مفاسد شایع در جامعه است، به صورتی که تغییر در نگرش فرهنگی را نتیجه میدهدـ این صورت، فرض تزاحم است و در تزاحم مستقر مربوط به فقه نظام، قاعده وفاق مطرح است، یعنی ایجاد همبستگی میان اجزای نظام. زیرا تقدیم اهم بر مهم جایی مطرح است که اجزا به یکدیگر ارتباط ندارند اما در نظام اجتماعی و به تبع، حکمرانی چنین نیست. بنابر این به مانند سیره امیر المؤمنین علیه السلام در مواجهه با انحرافاتی چون صلاة تراویح و طلاقهای باطل، تمهید اجتماعی و بسترسازی برای تغییر فرهنگی نیاز است.(کافی، ج۸، ص۵۹ و نهج البلاغه، حکمت ۲۷۲)
لذا در همین جا به قاعده فقهی تقریب و تنفیر از قواعد فقه فرهنگی استناد میکنم که مدلول آن، حرمت تنفرزایی در مداخلات فرهنگی است که از لوازم آن، کارکردیابی و رعایت ضرورتهای فرهنگی است. روایات بسیاری بر این قاعده دلالت دارد که از جمله معتبره محمد بن سنان از امام باقر علیهالسلام است:«قال رسول الله: إن هذا الدین متین فأوغلوا فیه برفق و لا تکرّهوا عبادة الله إلی عباد الله فتکونوا کالراکب المُنبت الذی لا سفراً قطع و لا ظهراً أبقی»(کافی، ج۲، ص۸۶) در این روایت-که به تنقیح مناط بر قاعده دلالت دارد- ایجاد کراهت در ترویج عبادات به سوارهای تشبیه شده است که با خستهکردن مرکب خود، سفر را بیپایان گذاشته است. بنابراین اگر ترویج دین بدون رفق و مدارا و عدم رعایت کارکردهای فرهنگی باشد، امکان اثر بخشی نداشته و مطلوب شارع هم نخواهد بود.
🔰نتیجه
حال با این دو منظر اجتماعی و فقهی، به نظر میرسد پدیدهحجابگریزی ناشی از مداخلات نادرست حاکمیت و نگرش اشتباه طبقات دیندار باشدـ آن چه در این میان مغفول است، توجه به افزایش سواد دینی و سواد دینداری است. وقتی زندگی مدرن و حتی پستمدرن ما را احاطه کرده، چگونه میتوان بیتوجه به مناسبات حکم و موضوع دغدغه رعایت حجاب زنان را داشت؟
🖊 طباطبائی
https://b2n.ir/a75289
https://eitaa.com/darsgoftar1
#نشست
#دروس
🔰 دوره مناسبات اسلام و روانشناسی
📆 زمان برگزاری: ۲ مرداد لغایت ۳۰ مرداد یکشنبه ها و چهارشنبه ها ساعت ۱۶ الی ۲۰
📱 آیدی ثبت نام: @Dore3sobol
@darsgoftar1
#نشست
🔰فلسفه حقوق جزاء از دیدگاه اسلام و غرب
🎙آیت الله شیخ محمد سند
🔻آیت الله سند از اساتید فقه سیاسی نیز به شمار میرود و این دروس به چاپ رسیده است.
لینک جلسه:
vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3
@hekmateislami
@darsgoftar1
#دروس
💢اولین دوره آشنایی با برخی از ایدههای معاصر علمدینی
➖با ارائه مقررین و شاگردان برجسته اساتید صاحب نظریه 💢
🔰 به همراه ارائه مدرک معتبر
🔰به دو صورت حضوری و غیرحضوری
📆زمان برگزاری: 31 مرداد تا 16 شهریور
📅 بازه ثبتنام: 11 مرداد تا 29 مرداد
🌐داوطلبین محترم از طریق وب سایت www.hamandishi.info اقدام به ثبتنام نمایند.
@bakhshe_amoozesh
@darsgoftar1
#دروس
صوت دروس فقه فضای مجازی استاد محمد حسین ملک زاده
🔘 این دروس بیشتر پیشدرآمدی بر حوزه فقه اقتصاد اطلاعات به نظر می رسد و به موضوع رمز ارز و فضای مجازی می پردازد.
@darsgoftar1
پژوهشهای علم دینی و فقه نظام
#دروس صوت دروس فقه فضای مجازی استاد محمد حسین ملک زاده 🔘 این دروس بیشتر پیشدرآمدی بر حوزه فقه اقتص
جلسه اول
https://yun.ir/lelbw8
جلسه دوم
https://yun.ir/r085r7
جلسه سوم
https://yun.ir/5ihmy3
جلسه چهارم
https://yun.ir/xnji5e
جلسه پنجم
https://yun.ir/jo44q6
جلسه ششم
https://yun.ir/p0xd16
جلسه هفتم
https://yun.ir/a9n7g3
جلسه هشتم
https://yun.ir/m5ct75
جلسه نهم
https://adr3.ir/KGC
جلسه دهم
https://adr3.ir/E7R
جلسه یازدهم
https://adr3.ir/ZdG
@darsgoftar1
#تحصیل
📘مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امامرضا علیهالسلام (با رویکرد فقه نظامساز و تحت اشراف آیتالله رشاد) در رشتۀ تخصصی فقه و حقوق مالکیت معنوی (سطح 3 و سطح 4) پذیرش میکند.
☎️شماره تماس : 77078457-021
✉️اطلاعات بیشتر و ارتباط با ادمین : @mahdisoltanifard و @mahdimousavi66
@FHMalekiat
@darsgoftar1
#پژوهش
📣 *فراخوان شرکت در نظرسنجی «کالایی شدن علم و آموزش»*
🔷 مرکز پژوهشی مبنا از پژوهشگران و کنشگران علاقه مند دعوت کرده است در نظرسنجی «کالایی شدن علم و آموزش» شرکت کنند.
📃 اطلاعات بیشتر و شرکت در نظرسنجی :
🔗 iranthinktanks.com/news836
⬆️ به منظور تقویت ساحت عملیاتی و کاربردی پژوهشگران فقه حکومتی
@darsgoftar1
#پژوهش
💢 صندوق قرضالحسنه شاهد با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار میکند:
✍ فراخوان مقاله در همایش صندوقهای قرض الحسنه و بانکداری اسلامی
📩 ارسال آثار از طریق:
shahedfund@gmail.com
@darsgoftar1
#پژوهش
📚مجله تخصصی فقه نظام ساز، با موضوع مقالات مربوط به حوزه فقه نظام ساز بوده و تاکنون در دو شماره همگام با نخستین همایش ملی فقه نظامساز منتشر شده است.
📝 علاقه مندان میتوانند جهت پذیرش مقالات خود در مجله های تخصصی فقه نظام ساز به آیدی معاونت پژوهش مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیهالسلام @andishetamadoni در ایتا پیام داده و مقالات خود را ارسال نمایند.
@darsgoftar1
#پژوهش
📚 چند اثر به زبان عربی درباره علم دینی و جامعهشناسی
▪️این منابع مورد تأیید نیست و صرفا به منظور آشنایی و بررسی اندیشه و متون اجتماعی جهان عرب معرفی میشود.
@darsgoftar1
گعده فقه حکومتی با استاد مددی.mp3
39.27M
🔉 #نشست
🔸گفتاری از آیت الله سیداحمد مددی(دام ظله) با موضوع تبیین اندیشه فقه ولایی در تاریخ تیرماه ۱۳۹۸
🔸مکان: دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی
@alfigh_alosul
@darsgoftar1
#دوره
#دروس
🔷 دوره آموزش مجازی “آشنایی با یارانه مبانی و مسائل آن” | هیئت اندیشه ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی معاونت علمی حوزه علمیه خراسان و مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان
👇👇👇
https://eqtesad.lms2.hozehkh.com/course/24177
@darsgoftar1