داستان نویس نوجوان
اهمیت بهکارگیری تکنیک در داستاننویسی از چند جهت قابل بررسی است. تکنیکهای داستاننویسی به نویسنده
توسعه دهد. مثلاً یک نویسنده ممکن است به استفاده از مونولوگهای درونی یا ساختارهای غیرخطی علاقه داشته باشد و این تکنیکها را به شیوهای منحصربهفرد به کار گیرد.
۷. کمک به حل چالشهای داستاننویسی
تکنیکها میتوانند راهحلهایی برای مشکلاتی که ممکن است در روند نوشتن پیش بیاید ارائه دهند. مثلاً اگر یک صحنه بیش از حد کند پیش میرود، نویسنده میتواند از تکنیک ضربآهنگ سریع یا دیالوگمحور استفاده کند.
۸. حرفهایتر به نظر رسیدن داستان
داستانهایی که با تکنیک نوشته شدهاند، حرفهایتر به نظر میرسند و شانس بیشتری برای جلب توجه ناشران، داوران مسابقات و حتی مخاطبان عام دارند.
جمعبندی
بهکارگیری تکنیک در داستاننویسی، هنر نویسنده را از یک بیان ساده و عادی فراتر میبرد و آن را به تجربهای عمیق و ماندگار برای خواننده تبدیل میکند. تکنیکها به نویسنده ابزار کنترل و خلاقیت میدهند تا داستانی منسجم، جذاب و تاثیرگذار خلق کند.
dastannevis.com
هرچه سریعتر کلمات را بریزید و سریعتر بنویسید، صادقتر هستید.
© ری بردبری
dastannevis.com
"به من بگو چه میخوانی و من به تو میگویم که کیستی" - این درست است. اما اگر بگویید در حال خواندن مجدد چه چیزی هستید، بهتر با شما آشنا خواهم شد.
© فرانسوا موریاک
dastannevis.com
کل ماجرای داستاننویسی، زبان هست. از پسِ لحنها، واژگان، ریتمها وتنهای مختلف برآمدن. نویسنده باید مطالعاتش را ببرد به همین سمت و سو. باید ناصرخسرو خواند باید متون چوبک را خواند.
© کیهان خانجانی
dastannevis.com
شخصیت دروغگو در داستان میتواند تعاملات بسیار متنوع و جذابی با دیگر شخصیتها ایجاد کند. این تعاملات به طور مستقیم روی پیشبرد داستان، ایجاد تنش و تعلیق، و حتی پیام داستان تأثیر میگذارند. در ادامه چند نوع تعامل کلیدی که یک شخصیت دروغگو میتواند داشته باشد را بررسی میکنیم:
۱- ایجاد تنش و تعلیق
با شخصیتهای صادق: شخصیت دروغگو در مواجهه با شخصیتهای صادق میتواند شکاف عمیقی ایجاد کند. این تنش زمانی جذابتر میشود که شخصیتهای صادق دروغ را باور کنند یا در نهایت متوجه حقیقت شوند. این تضاد باعث ایجاد درگیری احساسی و کشش در داستان میشود.
مثال: شخصیتی که به دیگران دروغ میگوید، اعتماد آنها را جلب میکند و در نقطهای حیاتی همه چیز فاش میشود.
۲- دوراهیهای اخلاقی
شخصیت دروغگو میتواند دیگران را وارد تصمیمگیریهای سخت کند، جایی که شخصیتهای دیگر مجبور به انتخاب میان باور کردن یا زیر سؤال بردن او میشوند. این انتخابها به تعمیق پیچیدگی داستان کمک میکنند.
مثال: دوستی که برای پنهان کردن حقیقت به دروغ متوسل میشود، اما در نهایت تصمیمگیری اخلاقی یک شخصیت دیگر همه چیز را تغییر میدهد.
۳- ایجاد کشمکش درونی در دیگران
شخصیتهای دیگر ممکن است با شک و تردید در مورد دروغگو دچار کشمکش شوند. این کشمکش درونی باعث جذابتر شدن داستان و درک عمیقتر شخصیتها میشود.
مثال: مادری که میان باور کردن فرزندش یا رو به رو شدن با واقعیت، دچار تردید است.
۴- تغییر روند داستان
شخصیت دروغگو میتواند باعث اتفاقات غیرمنتظره شود. دروغهای او ممکن است حقیقتهای مهمی را پنهان کنند یا ماجراهای تازهای را...
داستان نویس نوجوان
شخصیت دروغگو در داستان میتواند تعاملات بسیار متنوع و جذابی با دیگر شخصیتها ایجاد کند. این تعاملات
رقم بزنند.
مثال: دروغی که باعث میشود شخصیتهای دیگر وارد ماجرایی خطرناک شوند یا دروغی که به موقع افشا میشود و جان شخصیتها را نجات میدهد.
۵- تأثیر بر تحول شخصیتها
دروغگو میتواند محرک تغییرات در شخصیتهای دیگر باشد. ممکن است دیگران از صداقت خود دفاع کنند، اعتماد خود را بازنگری کنند یا حتی رفتار خود را تغییر دهند.
مثال: دوستی که از دروغگو بودن طرف مقابلش درس میگیرد و تصمیم میگیرد خودش شخصیتی صادقتر باشد.
۶- جنبههای کمدی یا تراژیک
شخصیت دروغگو میتواند در داستانهای کمدی برای خلق موقعیتهای خندهدار و در داستانهای تراژیک برای ایجاد لحظات احساسی عمیق استفاده شود.
مثال کمدی: شخصیتی که برای پوشاندن یک دروغ، مجبور میشود به دروغهای بیشتری متوسل شود.
dastannevis.com
در صفحات آغازین هر رمان، نویسنده باید اطلاعات کلیدی را برای جذب مخاطب و پایهریزی داستان ارائه دهد. این نکات شامل موارد زیر است:
۱- معرفی شخصیت اصلی
نویسنده باید شخصیت اصلی یا شخصیتهای مهم را به گونهای معرفی کند که مخاطب با آنها احساس نزدیکی کند. این شامل:
نام و جایگاه اجتماعی: اطلاعات اولیهای که هویت شخصیت را مشخص میکند.
ویژگیهای ظاهری یا رفتاری برجسته: چیزی که شخصیت را به یاد ماندنی کند.
اهداف یا مشکلات اولیه شخصیت: هدف یا چالشی که شخصیت با آن روبهرو است، اغلب در صفحات آغازین مشخص میشود.
۲- معرفی جهان داستان
محیط یا فضای داستان به خواننده کمک میکند تا داستان را بهتر تصور کند. این شامل:
زمان و مکان: اینکه داستان در چه دورهای (گذشته، حال، آینده) و در چه مکانی (واقعی یا خیالی) اتفاق میافتد.
قوانین و شرایط خاص: اگر داستان در یک دنیای خیالی یا غیرمعمول جریان دارد، باید قوانین آن به طور غیرمستقیم روشن شوند.
۳- ایجاد حس کنجکاوی یا تنش اولیه
در آغاز داستان باید یک سوال، مسئله یا اتفاق مهیج وجود داشته باشد که مخاطب را ترغیب کند به خواندن ادامه دهد. این میتواند شامل:
یک اتفاق غیرمنتظره یا هیجانانگیز.
اشاره به راز، مشکل یا درگیری که شخصیت با آن مواجه است.
۴- لحن و سبک داستان
صفحات آغازین لحن داستان (طنزآمیز، جدی، رازآلود، عاشقانه و غیره) و سبک نویسندگی را برای خواننده مشخص میکند. این لحن باید با کل داستان هماهنگ باشد.
۵- تم یا موضوع کلی داستان
بهصورت غیرمستقیم، نویسنده میتواند موضوع یا پیام اصلی داستان را در آغاز مطرح کند. این به خواننده کمک میکند متوجه شود با چه نوع داستانی روبهرو است.
۶- نشان دادن تضاد یا درگیری اولیه
تضاد یا مشکلی که شخصیت اصلی با آن دستوپنجه نرم میکند، به خواننده ایده میدهد که در داستان چه چیزی در انتظار است.
۷- معرفی صدا یا زاویه دید روایت
اینکه داستان از چه زاویه دیدی روایت میشود (اول شخص، سوم شخص محدود یا دانای کل) و راوی چه صدایی دارد (مثلاً رسمی، غیررسمی، صمیمی)، در صفحات ابتدایی مشخص میشود.
مثال:
در رمان کشتن مرغ مقلد، نویسنده در صفحات آغازین به معرفی شخصیت اسکات، فضای شهر کوچک میکومب و روابط پیچیده خانوادگی میپردازد. همچنین تم عدالت و پیشداوری از همان ابتدا به خواننده معرفی میشود.
این عناصر به خواننده کمک میکنند تا به راحتی وارد دنیای داستان شوند و انگیزهای قوی برای ادامه خواندن پیدا کنند.
dastannevis.com
طراحی مکانهای داستان میتواند با استفاده از مدلها و سبکهای متنوع انجام شود. انتخاب مدل به ژانر داستان، فضای کلی، و حس و حال مورد نظر بستگی دارد. در ادامه چند مدل طراحی مکان برای داستان را معرفی میکنم:
۱. واقعگرایانه (Realistic)
مکانها بر اساس محیطهای واقعی طراحی میشوند.
به جزئیات دقیق مانند جغرافیا، معماری، فرهنگ و اقلیم پرداخته میشود.
مثال: یک شهر واقعی، خانهای قدیمی در حومه شهر، یا خیابان شلوغ تهران.
کاربرد: مناسب برای داستانهای درام، جنایی، یا تاریخی.
۲. فانتزی (Fantasy)
مکانها در جهانهای خیالی و غیرواقعی طراحی میشوند.
ویژگیهای غیرمعمول مانند قلعههای معلق، جنگلهای جادویی، یا شهرهای زیرآب وجود دارد.
ترکیب قوانین فیزیکی جدید و تخیل نویسنده.
کاربرد: مناسب برای داستانهای فانتزی، حماسی یا کودکانه.
۳. آیندهنگر (Futuristic)
مکانها در زمان آینده یا جهانهای علمیتخیلی طراحی میشوند.
فناوریهای پیشرفته، شهرهای هوشمند، یا ایستگاههای فضایی محور اصلی هستند.
تمرکز بر نوآوریها و تخیل در مورد پیشرفت بشریت.
کاربرد: مناسب برای داستانهای علمیتخیلی.
۴. تاریخی (Historical)
مکانها با الهام از دورههای تاریخی بازسازی میشوند.
از عناصر واقعی مانند معماری، پوشش، و فرهنگ تاریخی استفاده میشود.
دقت در هماهنگی با زمان و مکان خاص ضروری است.
کاربرد: مناسب برای داستانهای تاریخی یا معمایی.
۵. سورئال (Surreal)
مکانها غیرواقعی و انتزاعی هستند.
قوانین فیزیکی و منطقی معمول شکسته میشوند.
معماری و فضاها حالت رویایی یا کابوسگونه دارند.
کاربرد: مناسب برای داستانهای فلسفی، روانشناختی یا سورئال.
۶. شهری (Urban)
مکانها در شهرهای بزرگ و مدرن قرار دارند.
جزئیات معماری، شلوغی شهر و تعاملات انسانی در مرکز توجه هستند.
کاربرد: مناسب برای داستانهای جنایی، عاشقانه یا اجتماعی.
۷. روستایی (Rural)
مکانها در محیطهای طبیعی یا روستاها قرار دارند.
فضایی آرام و نزدیک به طبیعت با توصیف مناظر بکر و سادگی زندگی.
کاربرد: مناسب برای داستانهای خانوادگی، رمانتیک یا ماجراجویی.
۸. پوستچرمی یا استیمپانک (Steampunk)
مکانها ترکیبی از تکنولوژی قدیمی و صنعتی با عناصر خیالی هستند.
ماشینآلات بخار، شهرهای ویکتوریایی، و فناوریهای غیرمعمول رایج هستند.
کاربرد: مناسب برای داستانهای فانتزی-تاریخی یا ماجراجویی.
۹. پسا-آخرالزمانی (Post-Apocalyptic)
مکانها بعد از یک فاجعه بزرگ طراحی میشوند.
شهرهای ویران، طبیعت بازپسگرفتهشده، یا دنیای خشک و بیروح.
کاربرد: مناسب برای داستانهای بقا یا علمیتخیلی.
۱۰. داخلی و شخصی (Personal)
مکانهای محدود به فضای داخلی مانند یک اتاق، خانه یا مکان شخصی دیگر هستند.
تمرکز بر اشیا، دکوراسیون و احساسات درونی مرتبط با مکان.
کاربرد: مناسب برای داستانهای روانشناختی یا درام.
انتخاب بهترین مدل:
برای طراحی مکان داستانی خود، ابتدا ژانر و هدف داستان را مشخص کنید. سپس میتوانید با ترکیب چند مدل (مثلاً فانتزی و تاریخی یا واقعگرایانه و سورئال) به طراحی منحصربهفرد خود برسید.
dastannevis.com
«ربات وحشی» (The Wild Robot) رمانی جذاب و پرفروش نوشتهی پیتر براون (Peter Brown) است که برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است. این کتاب ترکیبی زیبا از داستانهای ماجراجویی، علمی-تخیلی و ادبیات محیطزیستی است. در ادامه خلاصهای از این داستان آورده شده است:
خلاصه داستان
رباتی به نام رزوم (Rozum) یا روز پس از غرق شدن یک کشتی، به جزیرهای بیسکنه و وحشی میرسد. او بهصورت تصادفی توسط حیوانات جزیره فعال میشود. روز در ابتدا برای حیوانات موجودی ناشناخته و تهدیدآمیز به نظر میرسد، اما کمکم یاد میگیرد چگونه با محیط اطرافش هماهنگ شود و مهارتهای زنده ماندن را بیاموزد.
در طول داستان، روز سعی میکند با حیوانات ارتباط برقرار کند و جای خود را در اکوسیستم جزیره پیدا کند. او یک جوجه غاز یتیم به نام برایتبیل (Brightbill) را به فرزندی میپذیرد و در تلاش است تا او را بزرگ کند. روز با چالشهای مختلفی روبهرو میشود، از جمله هوای سخت، حملات حیوانات وحشی، و در نهایت انسانهایی که برای بازیابی او به جزیره میآیند.
مضامین اصلی
ارتباط با طبیعت: روز که یک ماشین ساختهی انسان است، در تعامل با طبیعت و حیوانات یاد میگیرد که چگونه خود را با محیط سازگار کند.
هویت و خودشناسی: داستان درباره جستجوی روز برای یافتن معنای واقعی زندگی و نقش او در دنیا است.
دوستی و همکاری: روابط بین روز و حیوانات جزیره، بهویژه با برایتبیل، نشاندهنده اهمیت ارتباط و دوستی است.
مسائل محیطزیستی: داستان بهطور غیرمستقیم به تأثیرات فعالیتهای انسانی بر طبیعت اشاره دارد.
ادامه داستان
کتاب دوم این مجموعه با عنوان...
داستان نویس نوجوان
«ربات وحشی» (The Wild Robot) رمانی جذاب و پرفروش نوشتهی پیتر براون (Peter Brown) است که برای کودکان
«ربات وحشی بازمیگردد» (The Wild Robot Escapes) منتشر شده است. این کتاب ادامه ماجراجوییهای روز را دنبال میکند، زمانی که او از جزیره جدا شده و به دنیای انسانها بازمیگردد.
این کتاب با سبک نوشتاری ساده و دلنشین، تصاویری زیبا و پیامهای عمیق، مورد استقبال گسترده کودکان، والدین و منتقدان قرار گرفته است. اگر علاقهمند به داستانهای علمی-تخیلی با پیامهای انسانی و زیستمحیطی هستید، مطالعه آن بسیار لذتبخش خواهد بود.
dastannevis.com