چطور است که ما تمام کشور را در اختیار داریم و رساله هم موجود است ولی اسلام پیاده نمیگردد؟
حرکت از فقه فردی(فرد،مصداق) به فقه فرایندی ، فقه سیستم های تمدنی پیش برویم
امر به معروف قانون شده است ولی سیستم و فرآیند نشده است
فرایند قابلیت اجرایی دارد نه قانون
دستیار محقق
مثال رهبری یک جزیره به همراه ۵۰ نفر
اکثر قریب به اتفاق انسانها ، نوع رهبری غربی را اجرا کردند
یعنی به رفع نیازهای مادی و تقسیم کار و...
دنیای غرب انسانهای شاخ و دم داری نیستند بلکه انها نیز برای رفع نیازهای خود دست به مدل سازی زده اند
فرق میان ما و انها چیست؟
ما فقط یک سری مفاهیم اسلامی در ذهن خود داریم و درعمل همانطور عمل و فکر میکنیم
نتیجه:تا به سیستم و فرایند اسلامی نرسیم هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد
تعریف تابع:
جزای شرط ، تابع چه شرایطی است
اگر الف (شرط) آنگاه ب (جزاء شرط)
اگر ب را میخواهم تابع چه شرایطی است
کل فضای علم بروی فضای علی و معلولی استوار است
گر الف (شرط)انگاه ب(جزاء)»»»نظام علی و معلولی
علت تامه و علل ناقصه(شبکه علل)
ساخت شبکه این توابع =مدل توسعه و الگوی پیشرفت
دستیار محقق
کل فضای علم بروی فضای علی و معلولی استوار است گر الف (شرط)انگاه ب(جزاء)»»»نظام علی و معلولی علت تا
+توابع فرهنگی
+توابع اقتصادی
+توابع روحانی(مثل اذکار و تاثیر انها)
+توابع جسمانی
+توابع امنیتی
+توابع....
غذای بیشتر تابعی از جمعیت بیشتر
جمعیت بیشتر تابعی از امنیت بیشتر
امنیت بیشتر تابعی از اقتصاد بیشتر
اقتصاد بیشتر تابعی از فرهنگ
......
فرهنگ
ربط فرهنگ با تمدن
ربط فرهنگ با توسعه
فرهنگ حیث نرم افزاری دارد ، بین مولفه ها معادله برقرار میکند
رابطه فرهنگ و تمدن رفت و برگشتیست
نتیجه یک تمدن ایجاد یک تمدن خاص است لذا فرهنگ علت غایی یک تمدن است
دستیابی به روش تعریف قدم به قدم و موجه در تعریف موضوعات و مفاهیم
گفتار ششم از کتاب روش شناسی
بخش تعریف منطق کاربردی اصغر خندان
الگوریتم تعریف
زاویه دید جدید»مفهوم سازی»غیر از مفهوم شناسی ست
مثلا حقیقت شرعیه معادل اصطلاحات دینی
کار دین در بحث های معرفتی مفهوم سازی ست
مفهوم سازی = تعالی مفهوم+توسعه مصداق
دستیار محقق
الگوریتم تعریف زاویه دید جدید»مفهوم سازی»غیر از مفهوم شناسی ست مثلا حقیقت شرعیه معادل اصطلاحات دینی
منطق المشرقین بوعلی یک فصل به نام امتحان اخذ الجنس دارد که به ارزیابی مفهوم سازی میپردازد
شیخ انصاری مفهوم ساز بود
که به امثال ایشان مکتب ساز میگفتند
هنر عرفا مفهوم سازی ست
از زیربنا های مهندی فرهنگی ، مهندسی مفاهیم است
در فلسفه اصل مفهوم ساخته میگردد ، و در ادبیات مفاهیم را تبیین میکنند
پس
ادبیات هر قومی مبتنی بر فلسفه ان قوم است و به جهان بینی ان قوم ربط دارد
هنر بعد از ادبیات به نمادسازی ان مفهوم میپردازد
این سیر تبدیل شدن مفهوم به اثر خارجی ست و اثر خارجی تمدن ساز است
هر چه گستره کلمات و مفاهیم در یک قوم بیشتر باشد سطح تفکر و عقلانیت شان بالاتر است
جزو خواص زبان عربی قدرت مفهوم سازی است
تعریف/علم منطق
در کتب منطقی مانند برهان شفا و...عنوانی به اسم تعریف وجود ندارد
تدوین علم منطق»۲ نحوه بوده است»
منطق ۹ بخشی(الفاظ ، مقولات ، کلیات ، قضایا،برهان،شعر...
منطق ۲ بخشی(معرف ، حجت)
در بخش برهان در مبادی ان زیر شاخه نحو تولید حد وسط بحث تعریف مطرح شده است
فلسفه تحلیلی و روش تعریف
کار فلسفه تحلیلی :هر جمله ای در زندگی و روزمره را به زبان منطق و فلسفه بیان میکند
زبان منطق:تبدیل قضایا بدیهی باهم
زبان فلسفه:زبان وجود و عدم
کتاب اثبات وجود خدا به روش اصل موضوعی .عبودیت
زیر ساخت اصلی فلسفه تحلیلی :
چه جمله ای معنا دار است
مبنای غرب مادی گرایی ست،تجربه گرایی،عینیت گرایی،قابل لمس بودن و اندازه گیری پس جمله ای معنادار ست که مطابق خارجی داشته باشد
خدا وجود دارد برای انها بی معناست
انتزاع حقیقی
این نکته در تعاریف مهم است که ما ادراکات قراردادی رایج بین مردم که منشاء انتزاع حقیقی نداشته باشد ، نداریم
موضوعات فلسفه تحلیلی:
یک چیز چگونه بوجود میاید
ایا معنا دار است یا خیر
ارتباطش با باقی مسائل
تحلیل اندیشه با تکیه بر تحلیل زبان
...
کاربردی کردن مفاهیم و آموزه دینی
تشخص بخشی به مفاهیم نیازمندیم=تعیین بعد،تعیین اندازه،تعیین لایه مفهوم
فلسفه تحلیلی و روش تحقیق
متغیرها = با صفات و اثار
کنترل متغیرها را برای تشخیص جنس و فصل نیازمندیم
الگوریتم تعریف :
تعیین مراحل قدم به قدم حل یک مسأله که دارای
ابتدای مشخص
انتهای مشخص
روابط مشخص
اثر مشخص
باشد
نظام هستی شناسانه فلسفه و عرفان
برای انجام هر کار از این نظام باید استفاده کرد
+وحدت به کثرت
+بی نهایت به حدود
+عقول عشره فلسفی
+حضرات خمس عرفانی
الگوریتم یعنی تحلیل این موارد
پدیدار شناسی و روش شناسی تعریف:
مقصود از پدیدار شناسی چیست؟
توصیف ساختارهای ماهوی
تجلی و ظهور هر پدیده(ظهور و بروزها)
مطالعه توصیفی پدیده ها که توصیفگر پدیدارها مشهود هستند
پدیدار شناسی پاسخگوی چه نیازی است؟
ایا شناخت واقعی اشیا ممکن است؟
+وجود ذهنی از این جا شروع میشود
ایا غیر از ظاهر اشیاء حقیقت دیگری هست؟
ایا خطای در ادراک داریم؟
ایا به ذات اشیاء میتوان دست یافت؟