۳۱ شهریور ۱۴۰۱
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
دستیار محقق
سوال: نظر اسلام در رابطه با #حجاب چیست؟ نظر اسلام در رابطه با وظایف #حکومتاسلامی چیست؟ آیا شارع
#الگویکاملحکمرانی
نگاهی به ابعاد سیره حکومتی پیامبر اعظم به مناسبت سالروز شهادت ایشان
بیانات رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنهای
@dastyaar
۳ مهر ۱۴۰۱
کلیدواژه: #تاسیساصل
محمدهادي ذاکرحسين:
يک راهبرد مناسب براي رساندن #انديشهصحيح به ساحل صلاح آن است که پيش از ورود #تحليلي به يک #مسأله اقدام به «#تأسيساصل» نمود. به بيان ديگر پيش از مراجعه به #ادلهخاص مرتبط با يک مسأله با #نگاهبيروني #اصليتأسيس کرده، آنگاه با #نگاهدروني وارد حوزه #ادلهخاص شد. بر تأسيس اصل فوايد بسياري مترتب است؛ مجراي اعمال اصل به هنگام #حدوثشک است، بنابراين با #تشکيکدرثبوتيکحکم و #فقداندليلعلمي مي بايست با جاري کردن اصل يا همان دليل علمي به آثار آن ملتزم شد. همچنين در مقام تفسير سعه و ضيق يک دليل، تحديد دلالت دليل مي بايست منطبق و سازگار با اصل اولي حاکم بر مسأله باشد.
فايده ديگر تأسيس اصل آن است که #کيفيتورودوخروج به يک بحث را مشخص مي سازد؛ چرا که با #تأسيساصل آنچه که خلاف دلالت اصل خواهد بود مدعايي است که نيازمند اثبات مي باشد. بنابراين در يک #گفتمانعلمي پيرامون يک مسأله مخالف اصل، مي بايست به اقامه #ادلهاثباتي بپردازد و بار اثبات دعوا متوجه اوست، که «البينه علي المدعي» در حاليکه موافق اصل تنها مي بايست بر رد ادله رقيب دليل اقامه کند نه بر اثبات رأي خود.
بنابراين #اصلتأسيسي در يک مسأله به عنوان يک #پارادايم (7) عمل مي کند که #چارچوبمفهومي يک مسأله را مشخص مي سازد. لذا #تحليلماهوي يک مسأله مي بايست با عنايت به چارچوب نظري و مفهومي آن و التزام به آثار مترتب بر آن صورت پذيرد.
خاطرات آیةالله منتظری:
#تأسیساصل، یک #فرایندعقلگرایانه محسوب می شود. این روش بیشتر در فقهای 🔶 #مکتبنجف رواج دارد. البته به هیچ وجه نباید تصور شود که تأسیس یک اصل عقلی، به معنی عدم توجه به روایات است؛ بلکه اصول مختلف با توجه به روایات بنیان نهاده می شوند. اما میزان و روش توجه به روایات در مکاتب فقهی مختلف تفاوت دارد.
@dastyaar
۱۲ مهر ۱۴۰۱