فلسفه نهفقط زمینهای را فراهم آورده است که در آن علم و تکنیک بسط یابد بلکه راهنمای آنها و چشم عالم جدید بودهاست و اگر این چشم کور شود چهبسا که جهان در ورطههای خطر تباهی سقوط کند. مهم نیست که حتی غالب اشخاص درسخوانده بپندارند و به زبان آورند که فلسفه و شعر اموری زائدند و اگر باشند برای تفنن خوبند و به هیچ کار دیگری نمیآیند. مثل اینکه قبلاز کشف اکسیژن و درک منوط بودن زندگی به آن مردمان نمیدانستند که هوا چیست و چرا به هوا نیاز دارند، ولی همه نان و آب و جامه و مسکن میخواستند. البته مردم در نشناختن قدر هوا تقصیری نداشتند و چون هوا همهجا بود ضرورت نداشت که با سعی خود آن نیاز را برآورده سازند.
فلسفه، سیاست، خشونت
صفحه 23
🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی
▪️@davari_ir
اگر سعدی نبود ما اصلا نمیتوانستیم تصور کنیم چه بودیم و که بودیم. سعدی تجدید عهد یک دوران و عهد است...
🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی
▪️@davari_ir
آنکه میگوید ما هنوز به مدرنیته نرسیده ایم پس به پست مدرن چه کار داریم، جهان خود را نمی شناسد و با اینکه احیانا خار غربت در پا دارد، اصرار در توجیه جهان تجدد میکند، ظاهرا این خار هنوز در دلش نخلیده است.
فلسفه، سیاست، خشونت
صفحه 19
🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی
▪️@davari_ir
ماکس وبر صفت اصلی جهان تجدد را رهایی از فسون و افسانه دانسته بود. اکنون باز ما به جهان فسون و افسانه بازگشته ایم. جهان کنونی وقتی با زبان و دست افسونشده و افسانه زده زندگی میکند و حتی با همین زبان و دست به جستجوی حقیقت و عدالت و آزادی میرود، چگونه گرفتار افسون و افسانه نباشد و پیداست که با دست ودل و چشم و گوش و زبان افسونشده به عدالت و آزادی نمیتوان رسید و فقط میتوان در بازی جهان، بازیچه بود...
فلسفه، سیاست، خشونت
صفحه 19
🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی
▪️@davari_ir
هدایت شده از ๛ وارستگی ๛
💠 دعوت به اندیشه
👥 گفتگوی استاد طاهرزاده و دکتر موسی نجفی
📗 پیرامون کتاب گسست تاریخی و شرق
شناسی (اثر دکتر رضا داوری اردکانی)
📆 سه شنبه ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۳
🕠 ساعت ۹ صبح
📍مکان: خانه مشروطیت اصفهان
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
از زمان سقراط، افلاطون و ارسطو فکر چنان تنزل کردهاست که منتهی به عقلجزئی و عقلمشترک شده تا آنجا که جای همزبانی و همداستانی را قال و مقال گرفتهاست...
ما امروز دیگر زندگینمیکنیم و زندگی ما چیزی جز گذرانِمعاش بر طبق اقتضای علم و عقلجزئی نیست. ما از طبیعت جداشدهایم و غرق در مفاهیمِانتزاعی هستیم...
در چنین وضعی بنابر رأیِنیچه، هنر از این جهت که نمودِامرِمحسوس است ما را از دنیایِانتزاع، نجات میدهد و نمیگذارد که یکسره در دنیایِانتزاعی، نابود شویم...
🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی
▪️@davari_ir
هدایت شده از ๛ وارستگی ๛
کدام رییس جمهور کدام آینده.pdf
1.85M
📑 کدام رئیس جمهور؟ کدام آینده؟
🔹 ویژه نامه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
🔸 ۴ تیر ماه ۱۴۰۳
🔻عناوین این ویژهنامه
۱) چرا سعید جلیلی؟
جلیلی و نگاهی دوباره به جایگاه ریاست جمهوری
۲) دولت مردم آزادی
سیاست دینی؛ نسبت میان دولت و مردم
۳) سیاست دینی
تبلور اعتماد به مردم
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
اشعریان که قرار نبود کتاب اخلاق بنویسند، آثاری نظیر کیمیایسعادت و احیاءالعلوم نوشتند اما معتزله، کتاباخلاق ننوشتند. حال آنکه آنان (معتزله) از تشخیص و تمیز حسن و قبح میگفتند.
شاید هیچ ربطیتاریخی نتوان میان کانت و معتزلیان و اشعریان یافت اما میتوان شکست یا ناتوانیِفیلسوفانجدید در طرح و تدوین کتابِاخلاق را به مشکل راسیونالیسم و اخلاق بازگرداند و گفت که اگر کانت توانست کتاب نقد عقلِعملی را بنویسد از آن جهت بود که به نحوی از راسیونالیسم گذشت...
سیری در تاریخِروشنفکریِایران و جهان صفحه ۲۸
🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی
▪️@davari_ir
هدایت شده از ๛ وارستگی ๛
💠 [ناظر به پیام اخیر دکتر داوری]
🔸 خدا را شکر که در میان ما هنوز فلسفه هست. هنوز کلامی هست که ما را تکان دهد و بار دیگر همه چیز را در مقابل ما ویران سازد تا از نو ساخته شویم.
🔹 آنان که با زبان فلسفه آشنا نیستند شاید ندانند ما با سخن فیلسوف در چه شور و شعفی حاضر میشویم.
🔸 ابن سینا در نیمههای شب در میان کتابها با سخن حکیمان و فیلسوفان آنچنان وجدی مییافت که میگفت اَینَ المُلوک وَ اَبنا المُلوک.
🔹 شاید هنوز در میان ما کسانی هستند که میگویند ابن عربی سنی است و به حقیقت راه نیافته، اما نمیدانم با سخن حضرت روح الله چه میکنند آنجا که راه آینده جهان را با درک ابن عربی میسر میدانست و سیاستمداران بزرگ را به آن دعوت کرد؟
🔸 آری مگر ما با ابن عربی سنی شدیم که با فیلسوف بزرگ عصرمان بسیجی نباشیم؟
🔹 آری امر دشواری است و آنان که عزم و همتی داشته باشند تا با سخن فلسفه روبرو شوند جز راه حضرت روح الله راه دیگری در مقابل خود نمییابند.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 حجتالاسلام نجات بخش
هدایت شده از مخبت
1.49M
داوری، فیلسوف خشونت...
وقتی تفکر، خوار میشود...
متنخوانی کتاب فلسفه، سیاست و خشونت
🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی
▪️@davari_ir
312.1K
نظر دکتر داوری درباره هایدگر:
هایدگر، بزرگترین فیلسوفِمعاصر...
گاهِخرد صفحه125
🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی
▪️@davari_ir
وقتی همه قدرتِغربی و نظامِجهانِتوسعهیافته نامِتجدد گرفت، قهرا بسیاری از مخالفتها و دشمنیها هم متوجه تجدد شد...
زیرا تجدد را مرکز و کانونی تلقی کردند که همه فرمانها و دستورهایِ قهر و غلبه و انکارِدین و اخلاق و معرفت از آنجا میآید...
با این تلقی، تجدد به ایدئولوژی تبدیل شد. در نسبت و تناسب با این حادثه از سوی مقابل هم طرحِتازهای پدید آمد. وقتی نهضتهایسیاسی و ملیِ ضداستعمار و آزادیخواه پس از یک درخششِکوتاهمدت شکست خوردند نهضتها، رنگِدین گرفت...
بنیادگرایی هم کم و بیش رنگِسیاسی پیدا کرد تا آنجا که به دین نام ایدئولوژی دادند و به این صورت بود که دو ایدئولوژی یکی به نام تجدد و دیگری که مضمون شریعت داشت در برابر هم قرار گرفتند...
بلای بیتاریخی و جهان بیآینده 27
🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی
▪️@davari_ir
علمِتکنولوژیک و شرقشناسی و استعمار، عاملان و کارگزارانِروحِتجدد بودهاند، نه اینکه آنها تجدد را ساخته و استقرار بخشیده و راهِ آنرا معین کرده باشند...
بلای بیتاریخی و جهان بیآینده 63
🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی
▪️@davari_ir
شعر و فلسفه، خواهر و برادرند. اقتضای شاعری و فلسفه و طبع این دو، تنهایی و تنهاییدوستی است. یعنی اگر تنها نباشی شاعر نیستی...
🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی
▪️@davari_ir