eitaa logo
رضا داوری اردکانی
303 دنبال‌کننده
3 عکس
2 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
ستایش مهر و مهربانی و نشان‌دادن زشتی‌های خشونت جای خود دارد اما وقتی وارد فلسفه می‌شویم و از ماهیت خشونت می‌پرسیم به‌جای فلسفه، نمی‌توان و نباید وعظ و اندرز و تبلیغات گذاشت که این خود یک نوع خشونت و شاید خشونت زشتی باشد که زمینه‌ساز غفلت از خشونت و ریشه آن می‌شود این قبیل سخنان وقتی به‌نام فلسفه گفته می‌شود اولاً فلسفه مورد تجاوز قرار گرفته است ثانیاً خشونت نسبت‌به اشخاصی است که متهم به خشونت‌سازی شده‌اند و بالاخره ثالثاً مایه غفلت و موجب سهل‌انگاری و سهل‌گیری می شود فلسفه، سیاست، خشونت صفحه 15و 16 🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی ▪️@davari_ir
اگر فلسفه که باید عین خردمندی باشد در زمان ما گرفتار جهل و حماقت نشده بود و اگر عالمی که قانون اساسیش از حقوق بشر بود در درکات ظلم و تجاوز دست‌وپا نمی‌زد امکان نداشت که به‌نام فلسفه و اخلاق، ظلم و تجاوز بعضی حکومت‌های قرن بیستم را به چند صفحه از یک کتاب متعلق به دوهزار و پانصد سال پیش برگردانند... البته درباره‌ی کل فلسفه‌ی افلاطون و اثری که در تاریخ و حتی در قوام دوره تجدد گذاشته است، می‌توان بحث کرد اما وقتی گفته می‌شود که شخصی در گذشته نیت و قصد خشونت داشته و با قصد و نیت او خشونت رواج یافته و همه تاریخ یا کسانی در طی تاریخ نیت و قصد او را اجرا کرده‌اند، دریغ است که بر چنین حکمی حتی نام جهل گذاشته شود، زیرا این نام‌گذاری ظلم عظیم به عقل و ادراک بشر و توهین به جهل بسیط او است... فلسفه، سیاست، خشونت صفحه 18 🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی ▪️@davari_ir
رورتی، که سیاست و دموکراسی را مستقل از فلسفه خوانده، نمی‌داند که آن را در آغوش نظم تکنیک جهان رها می‌کند. فلسفه، سیاست، خشونت صفحه 20 🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی ▪️@davari_ir
من به معاریف و مشاهیر کاری ندارم بلکه از این اوضاع این جهان جهانی که در آن به سر می‌بریم حکایت و گاهی شکایت می‌کنم. این جهان نه جهان توسعه‌یافته است، نه جهان توسعه‌نیافته، جهانی که هرکجا باشیم اهل و تابع آنیم و در سراسر روی زمین گسترده شده‌است. این جهان هم مدرن است هم پست‌مدرن و همسر و کار و تعلقی به دنیای پیش‌از تجدد دارد. فلسفه، سیاست، خشونت صفحه 18 🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی ▪️@davari_ir
فلسفه نه‌فقط زمینه‌ای را فراهم آورده است که در آن علم و تکنیک بسط یابد بلکه راهنمای آن‌ها و چشم عالم جدید بوده‌است و اگر این چشم کور شود چه‌بسا که جهان در ورطه‌های خطر تباهی سقوط کند. مهم نیست که حتی غالب اشخاص درس‌خوانده بپندارند و به زبان آورند که فلسفه و شعر اموری زائدند و اگر باشند برای تفنن خوبند و به هیچ کار دیگری نمی‌آیند. مثل این‌که قبل‌از کشف اکسیژن و درک منوط بودن زندگی به آن مردمان نمی‌دانستند که هوا چیست و چرا به هوا نیاز دارند، ولی همه نان‌ و آب و جامه و مسکن می‌خواستند. البته مردم در نشناختن قدر هوا تقصیری نداشتند و چون هوا همه‌جا بود ضرورت نداشت که با سعی خود آن نیاز را برآورده سازند. فلسفه، سیاست، خشونت صفحه 23 🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی ▪️@davari_ir
اگر سعدی نبود ما اصلا نمی‌توانستیم تصور کنیم چه بودیم و که بودیم. سعدی تجدید عهد یک دوران و‌ عهد است... 🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی ▪️@davari_ir
آنکه می‌گوید ما هنوز به مدرنیته نرسیده ایم پس به پست مدرن چه کار داریم، جهان خود را نمی شناسد و با اینکه احیانا خار غربت در پا دارد، اصرار در توجیه جهان تجدد می‌کند، ظاهرا این خار هنوز در دلش نخلیده است. فلسفه، سیاست، خشونت صفحه 19 🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی ▪️@davari_ir
ماکس وبر صفت اصلی جهان تجدد را رهایی از فسون و افسانه دانسته بود. اکنون باز ما به جهان فسون و افسانه بازگشته ایم. جهان کنونی وقتی با زبان و دست افسون‌شده و افسانه زده زندگی می‌کند و حتی با همین زبان و دست به جستجوی حقیقت و عدالت و آزادی می‌رود، چگونه گرفتار افسون و افسانه نباشد و پیداست که با دست ودل و چشم‌ و گوش‌ و زبان‌ افسون‌شده به عدالت و آزادی نمی‌توان رسید و فقط می‌توان در بازی جهان، بازیچه‌ بود... فلسفه، سیاست، خشونت صفحه 19 🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی ▪️@davari_ir
هدایت شده از ๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 💠 دعوت به اندیشه 👥 گفتگوی استاد طاهرزاده و دکتر موسی نجفی 📗 پیرامون کتاب گسست تاریخی و شرق شناسی (اثر دکتر رضا داوری اردکانی) 📆 سه شنبه ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۳ 🕠 ساعت ۹ صبح 📍مکان: خانه مشروطیت اصفهان 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌‌ ‌‌ ‌ ‌ ‌
از زمان سقراط، افلاطون و ارسطو فکر چنان تنزل کرده‌است که منتهی به عقلجزئی و عقل‌مشترک شده تا آنجا که جای‌ هم‌زبانی و هم‌داستانی را قال و مقال گرفته‌است... ما امروز دیگر زندگینمی‌کنیم و زندگی ما چیزی جز گذرانِ‌معاش بر طبق اقتضای‌ علم و عقل‌جزئی نیست. ما از طبیعت جداشده‌ایم و غرق در مفاهیم‌ِانتزاعی هستیم... در چنین وضعی بنابر رأیِ‌نیچه، هنر از این جهت که نمودِامرِمحسوس است ما را از دنیایِ‌انتزاع، نجات می‌دهد و نمی‌گذارد که یکسره در دنیایِ‌انتزاعی، نابود شویم... 🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی ▪️@davari_ir
اشعریان که قرار نبود کتاب اخلاق بنویسند، آثاری نظیر کیمیای‌سعادت و احیاءالعلوم نوشتند اما معتزله، کتاب‌اخلاق ننوشتند. حال آنکه آنان (معتزله) از تشخیص و تمیز حسن و قبح می‌گفتند. شاید هیچ ربطی‌تاریخی نتوان میان کانت و معتزلیان و اشعریان یافت اما می‌توان شکست یا ناتوانیِ‌فیلسوفانجدید در طرح و تدوین کتابِ‌اخلاق را به مشکل راسیونالیسم و اخلاق بازگرداند و گفت که اگر کانت توانست کتاب نقد عقلِ‌عملی را بنویسد از آن جهت بود که به نحوی از راسیونالیسم گذشت... سیری در تاریخِ‌روشنفکریِ‌ایران و جهان صفحه ۲۸ 🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی ▪️@davari_ir
هدایت شده از مخبت
1.49M
داوری، فیلسوف خشونت... وقتی تفکر، خوار می‌شود... متن‌خوانی کتاب فلسفه، سیاست و خشونت 🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی ▪️@davari_ir
312.1K
نظر دکتر داوری درباره هایدگر: هایدگر، بزرگترین‌ فیلسوفِ‌معاصر... گاهِ‌خرد صفحه125 🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی ▪️@davari_ir
وقتی همه قدرتِ‌غربی و نظامِ‌جهانِ‌توسعه‌یافته نامِ‌تجدد گرفت، قهرا بسیاری از مخالفت‌ها و دشمنی‌ها هم متوجه تجدد شد... زیرا تجدد را مرکز و کانونی تلقی کردند که همه فرمان‌ها و دستورهایِ قهر و غلبه و انکارِدین و اخلاق و معرفت از آنجا می‌آید... با این‌ تلقی، تجدد به ایدئولوژی تبدیل شد. در نسبت و تناسب با این حادثه از سوی مقابل هم طرحِ‌تازه‌ای پدید آمد. وقتی نهضت‌های‌سیاسی و ملیِ ضداستعمار و آزادی‌خواه پس از یک درخششِ‌کوتاه‌مدت شکست خوردند نهضت‌ها، رنگِ‌دین گرفت... بنیادگرایی هم کم و بیش رنگِ‌سیاسی پیدا کرد تا آنجا که به‌ دین نام ایدئولوژی دادند و به این صورت بود که دو ایدئولوژی یکی به نام تجدد و دیگری که مضمون شریعت داشت در برابر هم قرار گرفتند... بلای بی‌تاریخی و جهان بی‌آینده 27 🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی ▪️@davari_ir
علمِ‌تکنولوژیک و شرق‌شناسی و استعمار، عاملان و کارگزارانِ‌روحِ‌تجدد بوده‌اند، نه اینکه آن‌ها تجدد را ساخته و استقرار بخشیده و راهِ آن‌را معین کرده باشند... بلای بی‌تاریخی و جهان بی‌آینده 63 🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی ▪️@davari_ir
شعر و فلسفه، خواهر و برادرند. اقتضای شاعری و فلسفه و طبع این دو، تنهایی و تنهایی‌دوستی است. یعنی اگر تنها نباشی شاعر نیستی... 🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی ▪️@davari_ir
فلسفه بیشتر فقر و عجزِ‌ما را یادآوری‌می‌کند و به این‌جهت با درد، قرین است. ایندرد اکنون بیشتر دردِ‌تنهایی و راه‌جوییاست ولی چه کنیم که زمانِ‌ما، زمانِ‌تفکر نیست و سعیِ‌اشخاص هم کمتر سوددارد... 🔻کانال دکتر رضا داوری اردکانی ▪️@davari_ir
اروپا و آمریکا، هرعیبی که داشته‌باشند به وضعی که هم‌اکنون در آن هستند و به قدرتی که دارند با فریب و تقلب نرسیده‌اند... اروپا در راهِ‌علم و تکنولوژی و برقرارکردنِ یک‌نظمِ‌سیاسی با اراده و اندیشه و عزم قدم‌گذاشته و پیش‌رفته... اروپا را آدم‌هایِ‌نادانِ‌پرمدعا و هوس‌بازان و تن‌پروران و دزدان و متجاوزان نساخته‌اند، فارغ از این‌که طبیعتِ‌قدرتی که به آن‌ دست‌یافته‌اند، اقتضایِ‌‌تسلط و تجاوز و ستم دارد... اگر غرب، ستمگرشده‌است با ستمگری به این‌قدرت‌، نرسیده بلکه با احرازِ‌این‌قدرت‌، ستمگر شده‌است... 🔻کانال دکتر رضا داوریِ‌اردکانی ▪️@davari_ir