eitaa logo
رضا داوری اردکانی
310 دنبال‌کننده
4 عکس
2 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
را بدون فلسفه و‌ تفکر آن نمی توان شناخت. اگر غربی نبود، تمدن کنونی هم محقق نمی یافت. تمام اقوام در راه غرب هستند، اگر داشته اند دوره تاریخ شان بسر آمده و کم و بیش شریک در غرب شده اند. این ها اگر می خواهند از ناپسند و منحط نجات یابند راهی جز آشنایی با فلسفه، و خلاصه با جان غرب ندارند... وضع کنونی تفکر در ایران ص۱۴۶ 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
اینکه می گویم اقوام غربزده برای نجات از باید با فلسفه، و جان آشنا شوند، تصور نشود که منظورم تاسیس مدارس فلسفه و گرم کردن بازار قیل و قال است. ژاپن، روسیه و‌ آمریکا هم ندارند و همین اندازه هم که دارند از اروپا آموخته اند. عمده این است که از که اساس آن در گذاشته شده و بشر را قادر به تصرف در موجودات کرده، بهره گرفته اند... وضع کنونی تفکر در ایران ص۱۴۶ 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
ساکنان هر عالمی، مظاهر عالم خویشند و وجودشان با آن عالم تناسب دارد. افراد ممکن است باهوش و مستعد باشند اما و استعدادشان بسته به اینکه در کدام جهان بسر می برند، به کمال و فعلیت می رسد یا منحرف و تباه می شوند... خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۴۰ 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
در که اجزای آن عالم به هم پیوسته نیست، اشخاص هم دچار پریشانی اند. مردم جهان توسعه نیافته و به خصوص خاورمیانه ای های شان معمولا حتی اگر سیاستمدار و دانشمند باشند، اثری از و در وجود خود دارند. خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۴۰ 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
شخص توسعه نیافته بار مظلومیت و درماندگی های جهان خویش را به دوش می کشد. او را نساخته است بلکه زندانی این جهان است و تا وقتی که در این حصار بسر می برد امکاناتش تابع این وضع خواهد بود یعنی این حصارهاست که و عملش را معین و محدود می کند ولی مردمی که در بسر می برند، معمولا از این وضع آگاهی ندارند و خود را زندانی این عالم نمی دانند و چه بسا خود را در فکر و عمل از آدم های برتر بشناستد. این غفلت از آثار و لوازم جهان توسعه نیافته است و به آسانی از آن خارج نمی توان شد... خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۴۰ 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
‌ ‌ ♨️ جدیدترین اثر دکتر داوری 📙 بلای بی‌تاریخی و جهان بی‌آینده را با تخفیف از غرفه کتاب عاکف تهیه کنید: https://eitaa.com/akefbook/36 ‌ ‌ ‌ ‌
ساکنان می توانند از عالم خود کنند و پس از سکونت در جهانی دیگر، به تدریج از قیود توسعه نیافتگی آزاد شوند اما با مهاجرت شان، چه بسا از توسعه، دور و دورتر می شود. برای برهم‌ زدن نظام آموختن علم، ، ادب و پرداختن به پژوهش لازم است اما کافی نیست شاید از این راه بتوان به ظواهر توسعه دست یافت اما برای استوار کردن بنیاد ، رسوخ در تفکری که بنای توسعه بر آن است، شرط است. خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۴۱ 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
آدم توسعه نیافته حتی اگر بسیار باهوش و درس خوانده باشد، معمولا از بهره کافی ندارد یا به کلی از آن بی بهره است و چون با این خرد پدید آمده و جز با آن ساخته نمی شود و تا مردمی واجد آن نباشند به دست نمی یابند. خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۴۲ 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
بخصوص اگر خاورمیانه ای باشد دلبسته سیاست و محو هاست. اینکه او به کدام و ایدئولوژی قائل باشد اهمیت ندارد زیرا پیرو و هواخواه هر سیاستی که باشد، پیروی او بنیاد و اساسی ندارد به این جهت ممکن است در کلام خود از ستایش کند و در اخلاق، مستبد و حتی خشن و تندخو باشد خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۴۳ 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
نه متجدد است و نه به هیچ یک از عوالم قدیم تعلق دارد. او اصلا مسئله ای ندارد که آن را حل کند یا اگر مسائلی دارد بیشتر آن ها در جایی دیگر و برای دیگران مطرح شده است. حتی موازین و های او در تصمیم هایش تقلیدی است... خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۴۷ 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
در نزاع میان و اشعری، معتزلی که خود را جانب عقل می دانست، قدرت غلبه بر اشعری و اشعریت پیدا نکرد چون‌ او از عقلی دم می زد که هرچند به مابعدالطبیعه، شباهت داشت ولی آن نبود و راهنمای عمل زندگی هم نمی توانست باشد، چنان که بصورت اصول و قواعد هم، تفصیل و تحقق پیدا نکرد. خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۴۷ 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
عقل جهان توسعه نیافته از عقل معتزلی هم انتزاعی تر است و به این جهت صاحب آن گاهی از دروازه رد نمی شود و گاهی از چشمه سوزن می گذرد. او ممکن است بدترین زشتی ها را توجیه کند اما در همان زمان از کوچک ترین خطا نگذرد. خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۴۷ 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
انسان توسعه نیافته چون از زمان و تاریخ، بیرون افتاده است، دایره امکانات و انتخاب هایش بسیار محدود است. او اگر امکانات را نمی شناسد، به این جهت است که افقی پیش روی او نیست که در آن امکانات پدیدار باشد. خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۴۷ 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
انسان توسعه نیافته همه آورده های تجدد را می پذیرد و بیشتر آن ها را می خواهد ولی نمی داند و نمی خواهد بداند که جهان متجدد چگونه به این دستاوردها رسیده است و‌ تا این را نداند و درنیابد، تجدد را درک نمی کند. عالم تجدد مقدم بر فرد متجدد است و مردمان در این عالم و فقط در این عالم است که می توانند وضع متجدد داشته باشند و کار متجدد بکنند خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۴۸ 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
بطور کلی در کارهای مان، چنانکه شایسته است، نمی اندیشیم و به تکرار حرف های مشهور و شایع درباره آن ها اکتفا می کنیم. می خواهم بدانم چرا نمی خواهیم بدانیم مشکلات مان چیست و از کجاست و چگونه می توان آن ها را رفع کرد. طی ۱۰۰ سال تاریخ تجدد مآبی، تقریبا تمام لوازمِ مادیِ نظمِ تجدد را اخذ کردیم اما شاید همه را در جای خود قرار نداده باشیم و به همین جهت اشیاء، سازمان ها و لوازم، کارکردی که باید داشته باشند را ندارند. خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۱۰ 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
پژوهش های ما چندان به درد نمی خورد و‌ به توسعه تکنولوژی مان مدد نمی رساند و صنایع ما بیشتر سرهم بندی است. چرا ما نمی توانیم بپرسیم و تحقیق کنیم که چه آموزش و پرورش و چه مدیریت و تکنولوژی ای می‌خواهیم و می توانیم داشته باشیم. بنظر من وجهش این است که با نگاه مکانیکی و اتمیست( جزئی بین و جدا انگار) به امور نگاه می کنیم و وجود خود، خرد و دانش مان را جدا از وضع تاریخی می انگاریم و گاهی آرزوها و خواسته ها را با مسائل اشتباه می کنیم. خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۱۱ 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
وقتی از دشواری کارها می گویم،می گویند حرف های ناامیدکننده می زنم. آیا سهل انگاشتن کارهای دشوار، امیدواری است؟ امید با تفکر، صبر و عزم، ملازمت دارد. این گمان که هرکس در هرجا و هروقت از عهده هر کاری بر می آید، امیدواری نیست، ساده لوحی است. امید با خرد و‌توانایی در عمل بوجود می آید ‌و کار درست آنست که در وقت مناسب و با فراهم شدن شرایط انجام شود خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص ۱۱ 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
امر بسیار دشوار، فهم شرایط تاریخی و تاریخی بودن عقل است و مخصوصا اینکه مسائل هر دورانی و جهانی را باید با عقلی که با آن مناسبت و سنخیت دارد شناخت. اکنون زندگی در سراسر روی زمین، متجدد یا متجددمآب شده است. به عبارت دیگر تاریخ تجدد اکنون تاریخ همه مناطق جهان است هرچند که بهتر است بگوییم بسیاری از اقوام جهان در حاشیه تاریخ تجدد قرار گرفته اند خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی، ص 11,12 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
هر مردمی در هر زمان و تاریخی، تعلقات و مطلوب هایی دارند و برای رسیدن به آن ها وسائلی فراهم می آوردند، تربیت هم راهی برای ساماندهی نظام زندگی و رسیدن به غایات آن است. پیداست که این غایات را هم اشخاص معین نمی کنند، به عبارت دیگر، غایات اجتماعات بشری، غایات اشخاص نیست بلکه این اشخاص و افرادند که به غایات عالم خود مایل می شوند. درباره تعلیم و تربیت در ایران صفحه 10 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
تربیت، کوشش برای به فعلیت رسانی استعدادها بر حسب اقتضای زمان است. استعدادها نامحدود است و تمامی آن ها هرگز محقق نمی شود. پس تربیت قاعدتا باید ناظر به فعلیت بخشیدن به برخی استعدادها باشد. آموزگاران و مربیان هر عصر کدام استعدادها را به فعلیت می رسانند؟ مسلما آنان اختیار ندارند که با میل خود معین کنند که مردمان برای چه کارهایی آماده شوند؛ با توجه به این نکته باید دو صورت تربیت را از هم تفکیک کرد. معمولا وقتی از تربیت می گوییم، مدرسه و آموزش و پرورش مدرسه ای در نظر می آید ولی تربیتی هم در بیرون از مدرسه، صورت می گیرد که اثر و اهمیتش کمتر از تربیت مدرسه نیست و حتی می توان گفت که تربیت مدرسه تناسبی با تربیت منتشر در خانه و جامعه دارد و آن را تکمیل و تحکیم می بخشد درباره تعلیم و تربیت در ایران صفحه 9 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
در ادوار قدیم تاریخ، علم و تربیت به حکومت وابسته نبود و به حکم قواعد و رسوم مستقر و متداول تعلیم و تحصیل می شد. اما از از آغاز تجدد نه فقط حکومت و دولت کار تربیت را به دست گرفت بلکه آموزش عمومی بتدریج در بیشتر کشورها اجباری شد و در این سیستم افراد با اصول و قواعد حاکم بر زندگی بار می آیند و علوم مناسب زمان خود را می آموزند. گویی تجدد، جان و دل آدمیان را برای خود می پرورد و البته در این حیص و ییص مجالی هم برای دخالت حکومت و دولت در کار مدرسه، دانشگاه و پژوهشگاه پیش می آید. درباره تعلیم و تربیت در ایران صفحه 10 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
حکومت قدیم هرچه بود و هرچه می کرد معمولا سودای مداخله در آموزش و تربیت مردم نداشت و نمی توانست داشته باشد. در زمانی که آدمی با صفت افزارساز شناخته می شود و حتی آدمیان نیز باید بسازند و ساخته شوند، حکومت اگر رشته آموزش و پرورش را در دست نگیرد، لااقل در آن به انحاء گوناگون دخالت می کند. این دخالت کمتر ناشی از میل و علاقه حکومت ها و حکمرانان و بیشتر به اقتضای نظم تجدد و طبیعت سیاست جدید است. درباره تعلیم و تربیت در ایران صفحه 11 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
در اروپای متجدد حکومت ها نگفتند که در مدارس چه درس هایی بخوانند و دانشمندان در چه مسائلی پژوهش کنند. دانش جدید به تدریج که پیش می رفت مدرسه هم دگرگون می شد و صاحب نظران به تعلیم و تربیت و تحول آن می اندیشیدند، طراحی برنامه های آموزش هم بیشتر به عهده آنان بود. حکومت هم می پذیرفت که طرح های صاحب نظران پس از اینکه به درجه ای از مقبولیت رسید در آموزش و پرورش اجرا شود، در واقع دولت، دانش، درس و مدرسه کم و بیش با هماهنگی در راهی که از قرن هجدهم هموار شده بود پیش می رفتند. در چنین وضعی سیاست، چگونه در تربیت و آموزش دخالت نکند اما دخالت سیاست در آموزش و پرورش بیشتر غیرمستقیم است، شاید گاهی هم سیاستمداران بخصوص در این اواخر دخالت های مستقیم در تعلیم و تربیت کرده باشند درباره تعلیم و تربیت در ایران صفحه 10 و 11 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir
وقتی شوروی اولین سفینه فضایی را از جو زمین گذراند، کنِدی رئیس جمهور آمریکا احساس کرد که باید در برنامه های آموزش و پرورش آمریکا تجدید نظر شود، ژنرال دوگل در فرانسه نیز وقتی به ریاست جمهوری رسید جمعی از دانشمندان را مامور تجدید نظر در برنامه های آموزشی کرد. وجه دیگری از دخالت حکومت و دولت در علم نیز وجود دارد و آن وقتی پیش می آید که دولت و موسسات دولتی و بخصوص مراکز نظامی و مالی پژوهش هایی را سفارش می دهند و با سفارش خود تا حدی جهت سیر پژوهش را تعیین می کنند، این وضع اگر تعادل و تناسب رشد و بسط علم را برهم زند ممکن است خطرناک باشد. درباره تعلیم و تربیت در ایران صفحه 11 و 12 🔻کانال دکتر داوری اردکانی ▪️ @davari_ir