eitaa logo
دعوت به نماز🇵🇸
1.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
590 ویدیو
184 فایل
بسم الله النور مطالب کانال: 🔰 شنبه: دعوت به نماز 🔰 ۱شنبه: نماز در دوره اول رشد 🔰 ۲شنبه: نماز در دوره دوم رشد 🔰 ۳شنبه: نماز در دوره سوم رشد 🔰 ۴شنبه: موانع نماز 🔰 ۵شنبه: اسرار نماز 🔰 جمعه: راهکارهای جذب به مسجد شناسه ارتباط: @namaznor
مشاهده در ایتا
دانلود
✍گفته شد که : مراد از سر طهارت، سر باطن است و یکی از مزاحم‌های سر راه سر باطن حب نفس است. فرموده اند: "دشمن ترین دشمنان تو نفس توست." اگر انسان موفق شود بر این نفس غلبه پیدا کند و به تعبیری حب این نفس را کنار بگذارد آن وقت موفق به تطهیر باطن می شود. این حب نفس چیزی جدای از ما نیست بلکه توجه ما به مراتب نازله ی این نفس می شود حب نفس. ما یک حقیقت داریم که از عالم امر است و تعبیر نفخت فیه من روحی. همین حقیقت است که مورد خطاب خدای متعال قرار میگیرد و با این حقیقت حرف می زند. مثلا : یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک و یا ایها الذین امنوا (نفس مومنه همین است.) پس نفس و حقیقت ما مورد خطاب است و همین حقیقت ثواب می بیند، عذاب می شود. مطلوب است و مسئول و ازش سوال می شود. برای این حقیقت ما یک سری شئونات است که عبارتند از: قلب و نفس و روح و عقل. اینکه قرآن می فرماید: واعلموا ان الله یحول بین المرء و قلبه خدایا بین شخص و قلب حائل می شود. یعنی چی که حائل می شود؟ هر جا که حائلی پیدا شود مانع مشاهدات است. حالا می فرمایند: واعلموا ان الله یحول بین المرء و قلبه. گاهی انقدر این نفس سقوط می کند که دیگر خدای متعال توفیق مشاهده ی رب و دیدن جمال و جلال رب را از او می گیرد. گویی خدای متعال حائل بین او شده است. اگر این نفس سقوط کند در این اسفل السافلین قرار می گیرد، یحول بین المرء و قلبه . 📚 استاد سعادتفر @davat_namaz
گفتیم نفس یک حقیقت است ولی سه حالت مختلف بر او مستولی می شود. حالا ما داریم از بالا می آییم پایین تا برسیم به اون مرتبه ای که حب نفس می شود. ✅ مرتبه ی اول: حقیقت نفس اگر تحت عالم امر قرار بگیرد قرآن فرمود: قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي ( اسرا /٨۵ ) روح از عالم امر است. اگر ما برهمان حقیقتی که خلق شدیم ثابت ماندیم. تحت عالم امر قرار گرفتیم اوامر او را فقط شنیدیم. نتیجه اش می شود سکون نفس یعنی از هر اضطرابی جدا می شود و سکون پیدا می کند. وقتی سکون پیدا کرد ازش تعبیر می کنند به نفس مطمئنه. و این نفس مطمئنه لایق خطاب رب است . یا ایتها النفس المطمئنه . انقدر آن بالا می آید لیاقت پیدا می کند خدا با او صحبت کند که بشود کلیم الله. (يَا أَيَّتُهَا النَّفْس) ای نفس الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ، رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً‎، فَادْخُلِي فِي عِبَادِي، وَادْخُلِي جَنَّتِي می شود. تو ظرفیت پیدا کردی من تو را عبد خودم قرار می دهم . سه خطاب و سه گفتگو در این آیه است. این مقام شریف کی حاصل می شود؟ وقتی که این نفس تحت الامر قرار بگیرد . وقتی تحت الامر قرار بگیرد سکون پیدا می کند . اگر تحت آن امر نباشد، دستور دهنده ها خیلی می شوند. وقتی که دستور دهنده ها خیلی شدند انسان دچار اضطراب می شود تردد می کند تردید برایش می آید. از این راه بروم، نروم وقتی مردد شد مضطرب می شود . مضطرب که شد از سکون افتاد، دیگر نفس مطمئنه نیست و لیاقت خطاب رب را از دست می دهد . قران فرموده : الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ اولی انها که تطمئن قلوبهم یعنی تحت عالم امر قرار گرفته اند این اطمینان را تحصیل کرده اند و آن قت دیگر با یاد و ذکر او چون در موطن و وطن اصلی خودش قرار گرفته حرکت می کند . ✅✅ مرتبه ی بعدی و پایین تر مرتبه ای است که نفس مضطرب هست ولی نوانیت خود را از دست نداده است و بر این اضطراب هایی که بر او منتقل می شود خود را سر زنش می کند. گاهی شخص خلافی را مرتکب شده است، خودش را مورد سرزنش قرار می دهد: چرا کردی؟ در واقع وجدان این را سرزنش می کند. این مرحله را تعبیر می کنیم به: نفس لوامه خدا به این نفس قسم می خورد. قرآن می‌فرماید: فلا اقسم بنفس اللوامه. این شایستگی نفس مطمئنه را که مورد خطاب باشد ندارد اما اگر در این مرحله هم باشد یک مرحله ی نجات است که به این نفس هم قسم خورده است. ✅✅✅ و مرحله ی سوم: زمانی که انسان نه تحت عالم امر است و نه بر اضطراب آن امر های مختلفی که به او می‌شود نگران است و خودش را سرزنش می کند. بلکه توجهش به این حالت معطوف شده. از این حالت تعبیر می کنیم به نفس اماره. از این نفس هم در قرآن اسم برده شده است. از زبان حضرت یوسف إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي نفس در این مرحله می شود: بسیار به بدی امر کننده. و در اینجا نه تنها شایستگی خطاب ندارد بلکه از این مرحله در حزب شیطان قرار می گیرد . این که گفتیم توجه به مرتبه ی نازله می شود حب نفس یعنی حب این مرحله. در آن دو مرحله ان حب نفسی که بهش گفتیم دشمن ترین دشمنان نیست بلکه در آن دو مرحله نفس خودش را یافته و خدایش را هم شناخته فقد عرف نفسه فقد عرف ربه ولی این مرتبه خطر ناک است. می شود دشمن ترین دشمنان تو، قرآن تعبیر می‌کند به بسیار به بدی امر کننده! 📚 استاد سعادتفر @davat_namaz
بسیار به بدی امر کننده! چه طور حاصل می شود؟ یا انسان مطیع حضرت حق است. اگر مطیع شد نفس مطمئنه است. یا لوامه می شود که قدم بعدی را که بردارد می رسد به مطمئنه. اما اگر خدا از امر الله عزوجل سر پیچی کرد با هر قدمش دارد به نفس اماره بودن حرکت می کند. ابتدا از مطمئنه سقوط پیدا می کند. بعد از لوامه بودن سقوط پیدا می کند و می رسد به اماره بودن نفسش. اینکه در دستورات دینی ما بر روی بحث گناه اسرار شده است که گناه را یکدفعه قطع کنید، نگویید پله پله قطع می کنم. این پله پله ترک کردن‌ها یعنی تو را در سراشیبی سقوط رسیدن به نفس اماره حرکت می دهد. حتی وجود یگ گناه هم در زندگی انسان مزاحم است. با یک گناه هم انسان هرگز به مقام نفس مطمئنه نمی رسد. پس نباید خودش را به یک گناه راضی بکند و تحت این گناه ساکن بشود که این یک اضطراب است. یک مرتبه از سکون گرفتن از او است. و بعد اینجا حب ها شروع می شوند. حملات شروع می شود. 📚 استاد سعادتفر @davat_namaz
در مناجات دعای عرفه ی امام حسین علیه السلام گفته شده : أَنْتَ الَّذِي أَزَلْتَ الْأَغْيَارَ عَنْ قُلُوبِ أَحِبَّائِكَ، حَتَّى لَمْ يُحِبُّوا سِوَاكَ وَ لَمْ يَلْجَئُوا إِلَى غَيْرِكَ خدایا تو کنار زدی غیرها را از قلوب محبوبینت نتیجه چه شده: آنها غیر تو را نمی‌خواهند. به غیر تو راضی نمی شوند. خدای عز وجل منت گذاشته است و در آیه‌ی ١٨۶ سوره‌ی مبارکه‌ی بقره گفته شده : وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ هرکس فقط مرا خواست و التجاء به غیر از من را نخواست، من دعوت و خواسته اش را بدون دعوت نمی گذارم. من این دعوت کننده را اجابت می کنم بهش ظرفیت لقاء را می دهم. فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ خدا این در را باز گذاشته است این در را باز گذاشته است. اینجا فقط انسان گرفتار اغیار می شود و از این نعمت باز می ماند. وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا حالا فرمود چه قدر ضرر کرد کسی که خودش را دفن کرد. (دس پنهان کردن زیر خاک است) ضرر کرده کسی که در این مرحله خود را دفن کرده، خودش را از لیاقت نفس مطمئنه پایین انداخته. گرفتار این دنیا و مقام وزرق و برق ها شده. مرتبه علم هرچه انسان به علم نزدیکتر می شود حضرت امیر المومنین فرمودند تواضعش نسبت به حق بیشتر می شود نه اینکه هر چه تحصیل کرده ای از خدا دور تر شوی! اینکه کبر است و العلم هو الحجاب الکبر است. . این بحث از ضروی ترین بحث های زندگی انسان باشد و سرمایه ی عمر است… خدا ان شا الله به همه توفیق بدهد که خودمان را بشناسیم و خودمان را در آن جایگاهی قرار بدهیم که او خواسته است و در کنار همه ی اینها و ما توفیقی الا با الله و ما بکم بنعمتا من الله و باید از خود او کمک خواست. و او التجا و پناه آوردن به آن ذوات مقدسه‌ی حضرات معصومین برای رسیدن به آن شناخت و معرفت بسیار موثر است. 📚 استاد سعادتفر @davat_namaz
مغازه ای که مدتهاست برای ادای نمازهایشان یک روحانی را دعوت می‌کنند تا تمام کارکنانش نماز اول وقت را به جماعت بخوانند و عامل موفقیت در کسب و کارشان را اهمیت نماز اول وقت می‌دانند. @davat_namaz
﷽ نکاتی در مورد آموزش احکام: - اشتباهات در احکام نماز لازم است با نمایش و به صورت غیرمستقیم بیان شود. باید طوری گفت که حالت تعلیم پیدا نکند، فرزند احساس کند یک موضوع خیلی مهم را خودش یاد می گیرد. مثلا یکی از اولیا وضوی خود را با فرزند خود چک کند. به این صورت که باید رو به روی هم وضو بگیرند و اشکالات وضوی خود را از دیگری بپرسند. باید به فرزند خود بگویند ببین وضوی من درست است یا نه. بعد برای آن ها سوال پیش می آید که وضوی درست گرفتن چگونه است؟ آموزش باید از سر احساس نیاز باشد. @davat_namaz
﷽ 💠 آموزش عواطفِ (عطف ها: تمایل های همراه با رافت) طیب از طریق لحن و القا انواع لحن: ✨نوعا داشتن فرزند برای والدین دغدغه است و برای آن دعا دارند. پس کودک در ابتدا محصول کلام دعایی والدین خود بوده و اساسا از القای این دعا بدنیا آمده است و با بدنیا آمدنش می تواند اثرات القایی این دعا را مشاهده کند. 💦 پس از تولد شاهد کلام تعجبی خواهد بود. لحن کلام تعجبی سرشار از غافلگیری و جالب بودن است. زیرا والدین با آمدن کودک در زندگی خود شاهد نوعی شگفتی می شوند. 🌟 کلام بعدی، کلام استفهامی است که از سالم بودن او و جنسیت اش، سوال می شود و این استفهام از زوی تعجب و با شگفتی همراه است. ❄️ کلام بعدی که فرزند شاهد آن خواهد بود و برای ادامه حیات او مهم است، کلام امرونهی است. هرچند والدین نوعا به این کلام خود واقف نبوده و باورشان نمی شود که چه اندازه به فرزندانشان امرونهی می کنند. زیرا نوعا امرونهی هایشان خبری است و نه از روی تحکم. (مثلا وقتی گریه می کند، با شفقت و مهربانی به اومی گویند گریه نکن. یا می گویند بیا این غذای خوشمزه را بخور ...) 💫 لحن توبیخی و جزا یا تشویقی و پاداش نیز از لحن هایی است که قاعدتا همراه با تمایز یافتن نگاه کودک به افراد و برای حفظ و ترغیب او به کار می رود. (لحن ها با شرح بیشتری در پیام های قبلی کانال ارائه شده که قابل رجوع می باشد) 📚 ذیل کتاب با کودکان خود طیب سخن بگوییم (7سال اول) @davat_namaz
﷽ 💠 جاری کردن رکن قیام (نماز)، در زندگی فرزندمان : 🌟 یکی از مفاهیم سوره بلد این است که همه مقاصد و هدفهایی که انسان میخواهد به آن برسد، ساده و بسیط و دم دستی و راحت نیستند. برخی از این هدفها، اهداف دورتر و بلندتر و پیچیده تری هستند که لازم است گام هایی را برای آن طی کنیم. این گامها ارزش دارند که طی شوند تا به آنها برسند و این طبیعتا سختیهایی را هم به همراه دارد. از سوره بلد این را به بچه ها میگوییم که سوره بلد، سوره ای هست برای مقاصد پیچیده تر و مقاصدی که باید گام به گام به آنها رسید. این را در یک سیری به بچه ها آموزش میدهیم: 💦 پايه اول حرکت به سمت مقاصد پیچیده و مرحله ای در این پایه بخاطر نشاطی که دارند مطالب را باید با بازی به آنها یاد داد و نباید نشاط شان از بینبرود. در همین فضای شاد به آنها یاد میدهیم که ما میتوانیم به هدفهای بزرگتری هم برسیم وکارهای بزرگتری هم انجام دهیم. باید طوری این را توضیح دهیم که متوجه منظورمان بشوند. این سوره به ما یاد میدهید که با تلاشمان میتوانیم به چیزهای بزرگتر و بهتری برسیم. بعد فعالیتهایی برایشان طراحی کنیم که به مقاصد پیچیده تری برسند. 💫 پايه دوم درک تفصیلی از انواع مقاصد ساده و آسان يا پیچیده و سخت در پایه دوم تمرکز روی تفصیل و شناخت تفصیلی پیدا کردن، است. به بچه ها میگوییم: این سوره به ما یاد میدهد که بعضی اهداف، هدفهای مهمتری هستند، اهداف طولانیتری هستند که به همان نسبت باارزش تر و سخت ترند. باید یاد بگیرند که مقاصد مختلف را بشناسند. رسیدن به بعضی اهداف سریع است ولی انسان به بعضی اهداف با یک یا دو گام نمیرسد و باید مراحل مختلفی را طی کند تا به آن برسد. باید تمایز و تنوع انواع هدف را از نظر سخت و آسان بودن، از نظر ساده یا پیچیده بودن، یک یا چند مرحلهای بودن بفهمند. مراحل رسیدن به یک هدف را بدانند که این هدف انواعی از مراحل را دارد. بعضی از مراحل آسان و بعضی دیگر سخت اند. ❄️ پايه سوم مرحله بندی برای رسیدن به مقاصد پیچیده با کمك بزرگترها در پایه سوم باید دانش آموزان را وارد مراحل عملی کنیم البته یک کار کوچک. در این پایه باید یک هدفی را مشخص کنند، هدفی که کمی دور باشد و خودشان مرحله بندی کنند. ممکن است در این پایه نتوانند خودشان این کار را انجام دهند ولی باید به صورت عملی وارد شوند، ممکن است بزرگترها کمکشان کنند ولی دانش آموزان خودشان درگیر این کار شوند که یک هدف بلندی را مرحله بندی کنند و اقدام کنند برای رسیدن به آن. ✨ پايه چهارم توجه به مقاصد سختتر و پیچیده تر و افزايش تلاش برای رسیدن به آنها اگر اولین سال است که بچه ها سوره بلد را یاد میگیرند، باید مطالب پایه های قبل به آنها منتقل شود. در این پایه دانش آموزان مشخصا باید به هدفهای پیچیده تر بیشتر توجه کنند. دنبال هدفهای خوب و بزرگ و بلند باشند و کاری به سختی و آسانی آن نداشته باشند. برایشان مهم باشد که به اهداف خوب و بلند برسند حتی اگر سخت باشد. وقتی هدفی انتخاب کردند که سخت است، برنامه ریزی بیشتری انجام دهند تا به آن برسند. ✨ پايه پنجم شناخت مقاصد ديگران و همكاری با آنها برای رسیدن به مقصد در پایه پنجم همانطور که بحث تعامل با دیگران مطرح است نوعا دانش آموزان که سوره بلد میخوانند شکل سوره خواندنشان باید طوری باشد که با رویکردهای سوره های مختلف، روابطشان با دیگران اصلاح شود و ارتقاپیدا کند و دیگران در زندگیشان نقش آفرین شوند. در پایه پنجم باید بجز اهداف خودشان، مقاصد دیگران را هم ببینند، یعنی باید به چیزهایی که بقیه باید برسند، هم توجه کنند. هم مقاصد دیگران را ببینم و هم همانطور که در پایه چهارم یاد گرفتم که برای اهداف بلند خودم تلاش کنم .برای اهداف دیگران هم تلاش کنم. حس "اهلکت مالا لبدا" ی سوره بلد را نداشته باشم. این ارزشمند است. 🔹پايه ششم پايداری و مهربانی در قالب همكاری گروهی برای رسیدن به مقاصد پیچیده در پایه ششم دانش آموزان باید گروه تشکیل بدهند، یعنی تواصی به صبر و مرحمت باید برایشان اتفاق بیافتد. باید برای اهداف بلندتر و پیچیده تر و مرحله دارتر گروه تشکیل بدهند. باپایداری و صبر و مهربانی کردن به همدیگر کار گروهی انجام دهند. 📚 فهم قرآن در دبستان شرح استاد آقای دژبخش (دبستان) در نماز @davat_namaz
راهکار های یک نماز شیرین... 😋
آداب صحیح نماز خواندن....
✍گفتیم که هدف اساسی و اصلی و سر طهارت (وضو و غسل و تیمم) رسیدن به آن طهارت باطن است. وطهارت باطن هم حاصل نمی شود مگر با اینکه آن مزاحم ها و آن موانعی که سد راه طهارت باطن هستند از میان برداشته شود و یکی از آن مزاحم های بسیار عمده حب نفس است. و برای رسیدن به این طهارت باید حب نفس را بشناسیم و بدانیم چرا مذموم است و بعد راههای مبارزه با آن را مطرح کنیم. ✍گفته شد که نفس اگر تحت امر حضرت تبارک و تعالی قرار بگیرد که خود آن از عالم امر است. نتیجه اش این می شود که آن از اضطراب و سر گردانی نجات پیدا می کند و در موطن و جایگاه اصلی خودش قرار می گیرد و در نتیجه می شود نفس مطمئنه و لیاقت خطاب الهی را پیدا می کند که خدای متعال با او حرف می زند و خطاب می کند. یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک این مرحله ی عالی است . ولی گفتیم گاهی نفس هنوز به مرحله ی اطمینان نرسیده ولی در موضع دفاع از نفس است. یعنی اگر لغزشی را ببیند آن را سرزنش می روا کند، دفاع می کند. از این حالت تعبیر می شود به نفس لوامه . فلا اقسم بانفس اللوامه. قرآن به نفس قسم خورده است چون این نفس، نفسی است که در صراط است. در موضع دفاع است. نمی گذارد آن عوارض و آن اموری که مزاحم اند پیش بیایند. آنها را دفعشون می کند. و مرحله سوم اگر نفس نه مطمئنه باشد و نه لوامه و برعکس دارد بر اساس مقتضیات شهوات و خواسته های مادی اش عمل می کند. این می شود نفس اماره. حب نفس از نفس اماره شروع می شود. 📚 استاد سعادتفر @davat_namaz
پس حب نفس از توجه به این مرحله‌ی نازله‌ی نفس شروع می شود. و انسان می خواهد بر اساس آن مقتضیات نفسانی و شهوانی اش عمل بکند پس رویکرد انسان می شود به عالم سفلی و پایین. آیه 12 سوره ی مبارکه‌ی سجده می فرماید: وَلَوْ تَرَىٰ إِذِ الْمُجْرِمُونَ نَاكِسُو رُءُوسِهِمْ عِندَ رَبِّهِمْ رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا إِنَّا مُوقِنُونَ ای پیامبر روزی که مجرمون را می بینی سر به زیر نداخته. نَاكِسُو عکس نیست. یک وقت سر منکوس است و یک وقت معکوس است. اگر معکوس باشد یعنی بر عکس، رو به پشت برگردانده شده است. این می شود معکوس. اما منکوس، سر پایین افتاده. می گوید وَلَوْ تَرَىٰ إِذِ الْمُجْرِمُونَ نَاكِسُو رُءُوسِهِمْ این سرهایشان به طرف پایین است. رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا می گویند خدایا ما شنیدیم، ما دیدیم یعنی قول پیامبرانت را شنیدیم، انبیائت را دیدیم، آیات را دیدیم. اما عمل نکردیم. حالا فَارْجِعْنَا! (ما را برگردان.) إِنَّا مُوقِنُونَ! (ما الان یقین به قیامت داریم.) و جوابشان می آید: "وَلَوْ شِئْنَا لَآتَيْنَا كُلَّ نَفْسٍ هُدَاهَا" خدا می گوید: خیر! ما اگر می خواستیم بالاجبار برسرشتی مثل ملائکه خلق کنیم و همه اهل هدایت باشند میتوانستیم. وَلَٰكِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّي ولی اراده‌ی من اینگونه تعلق گرفت که انسان با اختیار حرکت کند. این یک امر مسلم ما تعلق گرفت که انسان با اختیار حرکت کند و آنها که نیامدند لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ آنها که برگشتند و نگاهشان به سمت پایین شد، جهنم را از جن و انس از این طایف پر خواهم کرد. پس اگر انسان در دنیا توجهش به عالم سفلی شد. باطن این عمل که در قیامت ظهور می‌کند همین نَاكِسُو رُءُوسِهِمْ است. اینجوری محشور می شوند. چون در دنیا توجهشون نه به نفس مطمئنه بود و نه در دفاع. فقط در شهوات غرق شده بودند و نتیجه اش در قیامت این گونه ظهور پیدا می کند. 📚 استاد سعادتفر @davat_namaz
نکته‌ی دیگری که یک راه و دستور العمل هم درش نهفته است. ما این سه حالت برای نفسمان هست: حالت اعلی، وسطی و اسفل. مهم این است که بتوانیم این حالت پایین و اسفل را تحت امر نفس مطمئنه در بیاوریم و ببریم در عالم بالا. یکی از مقاصد ریاضات شرعیه ( عبادات ) برای تحت فرمان در آوردن نفس اماره است. و یکی از دستور العمل‌هایی که اگر انسان به کار بگیرد موفق میشود نفس اماره را تحت فرمان نفس مطمئنه قرار بدهد زمانی است که عبادات مشفوع به فکر باشند. یعنی جفت با فکر. (مشفوع (شفع) یعنی جفت.) عبارت این است: مشفوعه بالفکره یعنی عبادت قرین و همراه با فکر بشود. گاهی ما عبادت را انجام می دهیم، ترک هم نمی کنیم ولی فقط برای اسقاط تکلیف است. من نماز می‌خوانم فقط یک تکلیف. روزه را می گیرم یک تکلیف حج را به جا می آورم یک تکلیف. فقط اسقاط تکلیف و دیگر مشفوع به فکر نیست! و این عبادت اثر خود را نخواهد داشت. قرآن برای هر کدام از عبادات یک اثر خاص را بیان کرده است. درباره ی نماز می فرماید: ان الصلوه تنهی عن الفحشاء والمنکر فحشا و منکر همین خواسته‌های نفس اماره است. و نماز شما را باز می دارد یعنی نفس شما را تحت فرمان نفس مطمئنه قرار می دهد. حالا اگر نمازم همراه با فحشا و منکر شد! نه تنها مقرب به درگاه خدای متعال نیست؛ تازه مرا دور هم می کند. یعنی شخص نماز بخواند، گناه هم بکند، روزه بگیرد، خلاف دیگر هم داشته باشد، این عبادت همراه با فکر نیست. و عبادت همراه با فکر همین بحث است. عبادت فقط نماز و روزه را نمی‌گوییم. خود وضو عبادت است. اگر وضویم همراه با فکربشود؛ این طهارت باید مرا به طهارت باطن برساند. این فقط یک شستن ظاهری شستن صورت و دست ها نیست. و اسرار خود نماز: سر رکوع: خضوع در برابر حضرت حق. من با رکوعم باید به خضوع در برابر حضرت حق نائل بشوم. سجده : فنا است تشهد : مجلس انس است. می بیند و شهادت می دهد. سلام : نیابت آن الله است قیام و حتی اعوذ بالله گفتن اول نماز اینها همه فکرت های عبادتند که باید بهش توجه بشود. شما در حج ببینید، فقط همین احرام پوشیدن است؟ یا این احرام اسرار دارد در طواف سعی و وقوف و حلق و تقصیر و رمی همه ی اینها سر دارند. پس توجه کنیم که: یکی از اهداف عبادات این است که نفس اماره تحت فرمان قرار بگیرد. اگر اسرار همراه عبادت بشوند نتیجه‌اش رساندن انسان است به اینکه نفس اماره تحت فرمان قرار بگیرد. راه خود سازی و تطهیر باطن این است. سوال می شود برای تطهیر باطن چه باید بکنیم؟ برای تزکیه ی نفس چه باید بکنیم؟ این دستور العمل است: سعی کنید عباداتتان همراه با فکر بشود عبادت و ریاضات شرعیه یکی از اهداف بلندشان، تطویع نفس اماره است. تطویع، طوع یعنی رام کردن و تسلیم کردن یعنی به تسلیم وادار کردن این نفس. 📚 استاد سعادتفر @davat_namaz
انسان باید در خودش این حالات را مشاهده کند. گاهی انسان یک گناه را مرتکب می شود، یک خواهش نفس را پاسخ می دهد، هیچ دفاعی هم ندارد یعنی نفسش دفاع نمی کند. کاری که اگر یک نفر ببیند بگوید چرا این کار را کردی؟ اما نفس شخص در برابر عمل انجام شده دفاعی که ندارد، ای بسا راضی و راغب هم هست! دوست هم دارد و دفعه‌ی دیگری هم او را دعوت می کند! اگر دیدم من این جور هستم باید به خودم بگویم که در مرحله‌ی اماره بودن نفس هستم. حتی گاهی شخص گناهی را قبلا انجام داده و با یاد آن هنوز لذت می برد. روایت داریم که خداوند می فرماید اگر ببینم عبدم هنوز از گناهی که کرده لذت می برد، اگر استغفار هم بکند و همه را هم شفیع خود قرار بدهد توبه اش را نمی پذیرم. چون هنوز ملتذ از گناه است. انسان باید خود را بشناسد. اما اگر گناه کرد و در مقام دفاع بر آمد و وجدان درونی به او حمله کند و بگوید چرا کردی؟ چرا این راه را رفتی؟ چرا این گناه را کردی؟ و.... اگر این طور شد باید خدا را شکر کند و بداند در ابتدای راه رسیدن به نفس لوامه است و بعد کم کم بالاتر می‌رود تا به نفس مطمئنه برسد. پس نتیجه اینکه: حب نفس توجه کردن و سر پایین انداختن و سر را بالا نگرفتن و توجه نکردن به خدای متعال است. فرمودند اعدی عدوک التی بین جنبک دشمن ترین دشمنان تو خودت هستی این خود، نفس اماره است. یعنی تمام مراتب؛ مراتب وجودی خود ماست. از من چیزی جدا نیست و همه‌ی اینها خود من هستم مطمئنه خودم هستم لوامه خودم هستم اماره خودم هستم همه‌ی اینها مراتب وجودی من است. اما یک مرتبه‌ای در عالم سفلی است. توجه داشته باشید که خدای متعال این عالم سفلی را قرار نداده که توجه من به اینها بشود. خدا اینها را به عنوان جنود نفس مطمئنه قرار داده است. اینها لشگر هستند و من نباید بد استفاده کنم. 🤲 ان شا الله خداوند با تفضل بر ما راه رام کردن و تحت فرمان در آوردن این نفس را به همه‌ی ما روزی بفرماید. 🤲🌸 📚 استاد سعادتفر @davat_namaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سعادته هر کسی زیر سایته لطف تو بی نهایته وقتی که دارمت تو رو خیالم آقا راحته سایه ی رو سرمه همه باورمه همه زندگی منو مادرمه کی گفته که بی حرمه دل و دلبرمه جای پاش خوبه رو سرمه تو که آخه کاری غیر از کرم نداری چجوری قبول کنم که حرم نداری چجوری قبول کنم که حرم نداری یا حسن میگم میون گریه من میگم بین سینه زدن میگم یه یا حسن به نیت ارباب بی کفن میگم سالروز تخریب بقیع تسلیت باد @davat_namaz