eitaa logo
ژرف‌کاوی
271 دنبال‌کننده
67 عکس
3 ویدیو
10 فایل
🔺ژرف‌کاوی: تامل در باب بنیادهای فلسفۀ اجتماعی 🔹آثار مکتوب، درسگفتارها، ایده‌ها و اندیشه‌های فیلسوفان و نظریه‌پردازان اجتماعی 🔸تحلیل‌های اندیشمندان دربارۀ مسائل اجتماعی ایران و جهان ✔️ Admin @filius_universi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹درسگفتار ✔️ درسگفتار نظریه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، سال ۸۹) توسط دکتر حسین کچویان (جلسۀ دوم) ✔️این درس‌گفتار سیزده جلسه‌ای، شامل یک دوره نظریات کلاسیک جامعه‌شناسی و بیان ریشه‌های تاریخی-فلسفی آن با نگاهی دقیق و نقادانه است. ✔️ خطوط کُلّی جلسۀ دوم: در این جلسه، دکتر کچویان، در امتداد مباحث جلسۀ قبل، چارچوب تئوریک و نحوۀ مواجهه با نظریه‌های جامعه‌شناسی مُدرن را توضیح می‌دهد. بخشی از جلسه، شامل نکات مربوط به فلسفۀ علم و بخشی از آن مربوط به ماهیت تمدن غرب است. @DeepAnalysis
🔸معرفی مقاله ✔️ مقالۀ الهیات اجتماعی شیعه (Shi’ite Social Theology) نوشتۀ محمود تقی‌زادۀ داوری است. ✔️ نویسنده در این مقاله سعی کرده است به معرفی حوزۀ مطالعاتی به خصوصی به نام «الهیات اجتماعی شیعه» بپردازد. ✔️ هدف الهیات اجتماعی، مانند شاخه‌های دیگر الهیات، دفاع از آموزه‌های دینی است، البته دفاع از آموزه‌هایی که سویه‌ای اجتماعی دارند. ✔️ این رشتۀ علمی، هرآنچه که از دانش‌های تفسیر، حدیث، فقه، اخلاق و کلام در جهت غرض خود (دفاع از آموزه‌های اجتماعی شیعه) به خدمت می‌گیرد. ✔️ به لحاظ روش‌شناختی، این رشته با توجه به کثرت موضوعات مورد بحث، از نوعی تنوع روش‌شناختی برخوردار است. ✔️ این مقاله به زبان انگلیسی نگارش یافته و توسط نشریۀ Message of Thaqalayn در زمستان 2010 چاپ شده است. @DeepAnalysis
🔹درسگفتار ✔️ درسگفتار فلسفۀ علم اجتماعی در جهان اسلام (موسسه حکمت و فلسفه ایران) توسط دکتر سید علی سیدی فرد جلسه (۱) ✔️این درس‌گفتار یک دوره فلسفۀ علم اجتماعی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان است. ✔️ خطوط کُلّی جلسۀ اول: در این جلسه دکتر سیدی فرد به بحث در باب مفهوم فلسفه، متافیزیک، انواع متافیزیک، مفهوم علم اجتماعی و اندیشمندان مسلمان می‌پردازد. @DeepAnalysis
ژرف‌کاوی
🔹درسگفتار ✔️ درسگفتار فلسفۀ علم اجتماعی در جهان اسلام (موسسه حکمت و فلسفه ایران) توسط دکتر سید علی
☑️ مباحث اصلی جلسه اول (فلسفه علم اجتماعی در جهان اسلام) دکتر سید علی سیدی فرد 🔹 فلسفه چیست؟ فلسفه کوششی عقلانی برای پاسخ دادن به پرسش‌های اساسی انسان است؛ پرسش‌هایی که معمولا با روش‌شناسی علوم تجربی قابل‌ پاسخ‌دهی نیستند. 🔸 آیا متافیزیک همان فلسفه است؟ در پرتو تصویر موسّعی که از فلسفه ارائه شد، متافیزیک تنها بخشی از فلسفه است و با آن این‌همان نیست. 🔹 سه نوع متافیزیک وجود دارد: ۱. متافیزیک ناظر به واقع (مانند متافیزیک ارسطویی یا متافیزیک با رویکرد صادق‌ساز). ۲. متافیزیک ناظر به ذهن (مانند متافیزیک توصیفی استراوسون). ۳. متافیزیک ناظر به زبان (مانند رویکرد پوزیتیویسم منطقی و رویکرد زبان عرفی آکسفورد). 🔸 محور دانش اجتماعی کنش اجتماعی است. در علم اجتماعی از کنش اجتماعی و علت‌های آن (نهادها، ساختارها، عوامل جغرافیایی و ....) بحث می‌شود. 🔹 فلسفه‌ی علم اجتماعی به پرسش‌های بنیادین مربوط به کنش اجتماعی و علل آن می‌پردازد. 🔸 در فلسفه علم اجتماعی سه دسته پرسش بنیادین وجود دارد: ۱. پرسش‌های متافیزیکی. ۲. پرسش‌های معرفت‌شناختی ۳. پرسش‌های ارزش‌شناختی. بنابراین، مباحث متافیزیکی در رابطه با بنیادهای علم اجتماعی تنها بخشی از مباحث فلسفه‌ی علم اجتماعی است. 🔹 ارزش‌ها به سه شیوه بر دانش اجتماعی تاثیر می‌گذارند («گزینش مساله»، «تعیین حدود اخلاقی پژوهش» و «تنظیم متغیرهای برساختی فرضیه»). 🔸 در بحث حاضر منظور از جهان اسلام اندیشمندان مسلمان است. @DeepAnalysis
🔹 بریده گفتار ✔️ زیست اجتماعی انسان از دیدگاه علامه طباطبایی ✔️ «... و از همين جا است كه مى‏بينم قرآن همان عنايتى را كه به داستان اشخاص دارد، به داستان و تاريخ امتها نيز دارد بلكه اعتنايش به تواريخ امتها بيشتر است، براى اينكه در عصر نزول قرآن آنچه از تاريخ بر سر زبانها بود تنها احوال پادشاهان و رؤساى امتها بود و ناقلين تاريخ هيچ در صدد ضبط احوال امتها و تواريخ جوامع نبودند، شرح حال جوامع تنها بعد از نزول قرآن باب شد، آن هم بعضى از مورخين مانند مسعودى و ابن خلدون متعرض آن شدند، تا آنكه تحول فكرى اخير در تاريخ‏نگارى پديدار شد، و به جاى پرداختن به شرح حال اشخاص، به شرح حال امتها پرداختند، و بطورى كه مى‏گويند اولين كسى كه اين روش را باب كرد «اگوست كنت فرانسوى» متوفى در سال ۱۸۵۷ ميلادى بوده است». ترجمۀ تفسیر المیزان، ج ۴، ص ۱۵۳ (ذیل تفسیر آیۀ ۲۰۰ سورۀ مبارکۀ آل عمران). @DeepAnalysis
🔹درسگفتار ✔️ درسگفتار فلسفۀ علم اجتماعی در جهان اسلام (موسسه حکمت و فلسفه ایران) جلسه (۲) ✔️این درس‌گفتار یک دوره فلسفۀ علم اجتماعی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان است. ✔️ خطوط کُلّی جلسۀ دوم: در این جلسه به پیش‌زمینه‌های تاریخی تکون علم الاجتماع در جهان اسلام اشاره می‌شود. محور بحث جلسۀ دوم تمایز میان فلسفۀ اجتماعی نوصدری و نوصدرایی است. @DeepAnalysis
ژرف‌کاوی
#درسگفتار #سیدعلی_سیدی‌فرد 🔘 فلسفه علم اجتماعی در جهان اسلام جلسه (۲) @DeepAnalysis
☑️ فلسفه‌ علم اجتماعی در جهان اسلام دکتر سید علی سیدی فرد ✔️ خلاصه جلسه (۲): نوصدری‌ها و نوصدرایی‌ها (بخش اول) 🔸فلسفه علم اجتماعی در جهان اسلام به بحث در باب آراء فلسفی اندیشمندان مسلمان در باب مقولات بنیادین اجتماعی می‌پردازد؛ محور همه‌ی این مقولات کنش اجتماعی است. 🔹علم اجتماعی را به دو گونه می‌توان تصویر کرد: بر اساس تحلیل منطقی و مبتنی بر مطالعه تاریخی. به نظر می‌رسد بر اساس هر دو مسیر محور علم اجتماعی کنش اجتماعی است: علم اجتماعی به توصیف، تبیین و تجویز در مورد کنش‌های اجتماعی می‌پردازد. 🔸در این جلسه تنها به بحثی تاریخی و مربوط به دوره معاصر می‌پردازیم: مقایسه نوصدری‌ها و نوصدرایی‌ها. وقتی پیشوند نو را پیش از مکتبی فکری به کار می‌بریم مُراد این است که: اولا نوصدری‌ یا نوصدرایی‌ها نقدها و اصلاحیه‌هایی را نسبت به شکل اولیه مکتب مورد نظر دارند، اما به اصول و چارچوب اصلی آن مکاتب پایبندند. ثانیا مکتب اولیه را توسعه داده و مسائل جدیدی را بر اساس آن مکتب حل نموده‌اند. 🔹چنانکه در جلسه پیش بیان شد، می‌توان پرسش‌های فلسفه علم اجتماعی را در سه محور اساسی قرار داد: ۱. ارزش‌شناسی. ۲. معرفت‌شناسی. ۳. هستی‌شناسی. به تبع تفاوت‌ها و شباهت‌های نوصدری‌ها و نوصدرایی‌ها را می‌توان در سه قلمرو بالا تصویر کرد. ادامه دارد ... @DeepAnalysis
☑️ فلسفه‌ علم اجتماعی در جهان اسلام دکتر سید علی سیدی فرد ✔️ خلاصه جلسه (۲): نوصدری‌ها و نوصدرایی‌ها (بخش دوم: نظریۀ ارزش) 🔸همگرایی در ارزش بنیادین: در رابطه با نظریه ارزش، باید گفت نوصدری‌ها و نوصدرایی‌ها در رابطه با ارزش بنیادین و محوری همگرا هستند؛ ارزش بنیادین توحید و سیر پیوسته‌ی امر نسبی (انسان) به سوی امر مطلق (خدا) می‌باشد. 🔹فلسفه اخلاق: نوصدرایی‌ها ضمن بحث و نقد نظریه اعتباریات علامه طباطبایی نظریه‌های اخلاقی روشن‌تری را صورت‌بندی کرده‌اند (شهید مطهری و استاد مصباح یزدی در این حیطه مهم‌تر هستند)، اما نوصدری‌ها در حوزه فراخلاق یا اخلاق هنجاری کم‌تر نظریه‌پردازی نموده‌اند. 🔸نظریه‌ی هنجاری اجتماعی: نوصدری‌ها ارزش‌شناسی خود را به طور سیستماتیک و با تکیه بر یک روش‌شناسی منسجم بسط داده‌اند؛ ایده‌ی ساخت نظام‌های اجتماعی با بسط نظریه‌ی ارزش در ساحت اجتماعی پیوند دارد. اما نوصدرایی‌ها در لایه‌های فلسفی‌تر اندیشیده‌اند و نظام هنجاری اجتماعی کاملی نساخته‌اند. 🔹دانش محوری در ساخت نظریه‌های هنجاری: در میان نوصدری‌ها دانش محوری در ساخت نظریه‌های هنجاری دانش فقه است، اما نوصدرایی‌ها بیشتر به بخش‌هایی از حکمت نظری مانند بحث نبوت و تقنین و برخی مباحث نفس و حکمت عملی توجه دارند. 🔸بازاندیشی در بنیادهای علوم هنجاری: نوصدری‌ها مفهوم فقه را توسعه داده و در پاره‌ای مفاهیم بنیادین نظیر علم و حجیت بازاندیشی کرده‌اند و نوصدرایی‌ها در پاره‌ای از مباحث نفس و حکمت عملی بازاندیشی نموده‌اند و نظریه اعتباریات مصداق چنین کاری است. 🔹 به نظر می‌رسد در بسیاری از موارد دیدگاه‌های نوصدری‌ها و نوصدرایی‌ها مکمل یکدیگرند. ادامه دارد ... @DeepAnalysis