eitaa logo
ژرف‌کاوی
270 دنبال‌کننده
67 عکس
3 ویدیو
10 فایل
🔺ژرف‌کاوی: تامل در باب بنیادهای فلسفۀ اجتماعی 🔹آثار مکتوب، درسگفتارها، ایده‌ها و اندیشه‌های فیلسوفان و نظریه‌پردازان اجتماعی 🔸تحلیل‌های اندیشمندان دربارۀ مسائل اجتماعی ایران و جهان ✔️ Admin @filius_universi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹شعر پارسی ای کریمی که از خزانه غیب گبر و ترسا وظیفه‌خور داری دوستان را کجا کنی محروم تو که با دشمن این نظر داری @DeepAnalysis
🔹 بریده‌گفتار ✔️ دیدگاه ابن سینا در باب بنیادهای زیست اجتماعی و تقسیم کار در کتاب «الهیات نجات» روشن است که زندگی انسان از زندگی دیگر حیوانات متمایز است؛ از این جهت که اگر انسان به تنهایی به عنوان شخصی واحد و بدون کمک از دیگران جهتِ رفع نیازهای ضروری‌اش عهده‌دار تدبیر امور خود شود، در این صورت زندگی خوبی نخواهد داشت. و به ناچار زندگی شخص به واسطۀ هم‌نوع او تکمیل می‌شود و زندگی آن شخص دیگر نیز به واسطۀ این شخص تکمیل می‌گردد. به عنوان مثال، شخصی برای دیگری چیزی را حمل می‌کند و دیگری برای این شخص نان می‌پزد و این شخص خیاطی می‌کند و دیگری برای او سوزن فراهم می‌کند و هنگامی که گرد هم آیند، زندگی آن‌ها به واسطۀ یکدیگر تکمیل می‌شود. @DeepAnalysis
🔹درسگفتار ✔️ درسگفتار فلسفۀ علم اجتماعی در جهان اسلام (موسسه حکمت و فلسفه ایران) جلسه (۸) ✔️ این درس‌گفتار یک دوره فلسفۀ علم اجتماعی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان است. ✔️ خطوط کُلّی جلسۀ هشتم: در این جلسه بحث کنش اجتماعی با تفصیل بیشتری مطرح‌ شد. در مباحث نظری مربوط به کنش اجتماعی سه موضوع اساسی وجود دارد: الف- تحلیل کنش اجتماعی. ب- ترسیم فرایند صدور کنش اجتماعی- ج- وضعیت متافیزیکی کنش اجتماعی (هستی‌شناسی کنش اجتماعی). در این جلسه دو بحث اول به صورت مختصر مطرح و تفکیک‌هایی مانند تفکیک میان اراده و شوق و همچنین حکم عملی و اراده مورد دقت قرار گرفت و به برخی اختلاف آراء در این زمینه اشاره شد. @DeepAnalysis
🔺فقه و دانش اجتماعی 🔹نهمین جلسه از سلسله جلسات نظریۀ اجتماعی و بنیادهای تاریخی-فلسفی آن (موسسه پژوهشی مطالعات اجتماعی معنا). 🔹دکتر سید علی سیدی فرد (عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفۀ ایران) 🔹در این جلسه انواع روابط میان دانش فقه (به معنای «فقه الشريعة» ) و علم اجتماعی تصویر می‌شود. در این بحث از مبنای «دیدگاه یکسان‌انگارانه در باب گزاره‌ها» نیز استفاده می‌شود و مفاهیمی مانند حکم وضعی، حکم ارشادی و ... مورد تدقیق و گاه بازنگری قرار می‌گیرد). 🔹آی دی جهت ثبت نام: @mohammadaliifa Link🔗 https://gharar.ir/r/e2e21376 @DeepAnalysis
🔺 بریده‌‌گفتار: شیخ مفید و معرفت‌شناسی دینی 🔹متن: اعلم أن أصول الأحكام الشرعية ثلاثة أشياء: كتاب اللّه سبحانه و سنة نبيه صلى اللّه عليه و آله و أقوال الأئمة الطاهرين من بعده صلوات اللّه عليهم و سلامه. 🔹و الطرق الموصلة إلى علم المشروع في هذه الأصول ثلاثة: أحدها العقل و هو السبيل إلى معرفة حجية القرآن و دلائل الأخبار. و الثاني اللسان و هو السبيل إلى المعرفة بمعاني الكلام. و ثالثها الأخبار و هي السبيل إلى إثبات أعيان الأصول من الكتاب و السنة و أقوال الأئمة عليهم. 🔹 ترجمه: بدان که اصول احکام شرعی سه چیز است: (۱) کتاب خداوند پاک و منزه، (۲) سنت پیامبر خدا و (۳) أقوال امامان پاک پس از ایشان. 🔹و راه‌های رساننده به علم مشروع در مورد این سه اصل نیز سه راه است: یکی عقل است که راه فهم حجیت قرآن و فهم دلایل اخبار باشد. دوم زبان است که راه کشف معانی کلام باشد. سوم اخبار باشد که راه اثبات خود آن اصول، یعنی کتاب و سنت و أقوال معصومین است. * التذکره بأصول الفقه، ص ٢٨ @DeepAnalysis
🔹معرفی کتاب: فلسفه تحلیلی اسلامی 🔹کتاب فلسفه تحلیلی اسلامی (Analytic Islamic Philosophy) نوشته آنتونی رابرت بوث در سال ۲۰۱۷ توسط انتشارات پالگریو منتشر شده است. 🔹این کتاب شامل هشت فصل است: اسلام و عقل، تراث یونانی، کِندی و برآمدن فلسفه، فارابی و قرینه‌گرایی معتدل اسلامی، ابن سینا و ساختار موجهاتی جهان، ضد قرینه‌گرایی و حمله غزالی به فلسفه، ضدحمله فلاسفه به غزالی: ابن رشد و فلسفه پس از غزالی، فلسفه اسلامی و سیاست. 🔻متن انگلیسی این کتاب در ادامه در همین کانال بارگزاری شده است. @DeepAnalysis
🔺 جامعه‌شناسی در مواجهه با مسئله فلسطین (نوشته‌ای از مایکل بوراووی، رئیس سابق انجمن جامعه‌شناسی آمریکا) 🔹 بوراووی در دفاع از قطعنامه‌ی بیانگر: (۱) آزادی آکادمیک در جهت نقد دولت اسرائیل، (۲) برداشت پول و سرمایه از شرکت‌هایی که حامی عملیات جنگی هستند (موردی که به صورت دلبخواهی از قطعنامه مجمع جامعه‌شناسان آمریکایی حذف شد) و؛ (۳) آتش‌بس در جنگی که علیه مردم غزه سامان داده شده است، می‌نویسد. 🔹بوراووی بیان می‌کند: در این نوشته ضمن توضیح پنج گام به چرایی لزوم صدور قطعنامه از سوی انجمن جامعه‌شناسی آمریکا درباره‌ی مسئله فلسطین می‌پردازم: نخست، تاریخ صدور چنین قطعنامه‌هایی را مرور می‌کنم. دوم، بحث می‌کنم که چگونه این قطعنامه‌ها و به خصوص این مورد خاص [در باب فلسطین] با سیاست «مشارکت عمومیِ» انجمن جامعه‌شناسی آمریکا همسو می‌باشد. سوم، نشان می‌دهم چگونه این قطعنامه‌ها، و به طور خاص این قطعنانه، نه تنها تابع تعهد به انجمن جامعه‌شناسی آمریکا است، بلکه ریشه در بنیادهای جامعه‌شناسی دارد. چهارم، استدلال می‌کنم ادعای مجمع [جامعه‌شناسان آمریکایی] در لزوم رد قطعنامه‌- از آنجا که در توجه به اصل مسئله ناکام می‌ماند- ضد جامعه‌شناختی است. پنجم، استدلال می‌کنم جامعه‌شناسی تطبیقی نشان می‌دهد دستیابی به نوعی آتش‌بس هم درون فلسطین-اسرائیل و هم فراتر از آن به نفع همه است. 🔻متن انگلیسی نوشته مایکل بوراووی را می‌توانید در ادامه دانلود کنید. @DeepAnalysis
Sociology Faces the Question of Palestine.PDF
9.7K
🔹جامعه‌شناسی در مواجهه با پرسش فلسطین (مایکل بوراووی) @DeepAnalysis
🔺سمپوزیسم تعلیم و تربیت در اسلام توسط مدرسۀ اسلام و غرب‌شناسی برگزار می‌شود. 🔹استاد حمید پارسانیا از سخنرانان این رویداد علمی است. 🔹افراد می‌توانند مقالات خود به زبان انگلیسی را برای این رویداد ارسال نمایند. 🔺Symposium on Education in Islam Bismillāh 🔹The School of Islamic and Occidental Studies is pleased to invite esteemed scholars, researchers, and educators to the 2nd Symposium on Education in Islam, scheduled for December 26–28. 🔹This symposium aims to foster in-depth discussions and scholarly exchanges on the principles and practices of education within Islamic contexts, engaging perspectives from both theoretical and practical frameworks. 🔹Due to limited capacity, we request that interested participants submit an application form. Applications will be reviewed carefully, with selections made to ensure a robust and intellectually stimulating program. 🔹We look forward to your contributions to this meaningful dialogue. Following submission, you will receive a response via email regarding your application status. Please visit the following link in order to apply: https://sios.ac/symposium-educationinislam-2024/ @DeepAnalysis
🔹 شعر و حکمت زندگی: ثروت دنیا و انسان خردمند 🔸شریف مرتضی شعر جَامِعَ المَالِ، كُلْهُ قَبْلَ آكِلِهِ فَإِنَّمَا المَالُ فِي الدُّنْيَا لِمَنْ أَكَلَا أَنْتَ المُجَارَى إِلَى مَا بِتَّ تَجْمَعُهُ فَاسْبِقْ إِلَيْهِ صُرُوفَ الدَّهْرِ وَالأَجَلَا إِنْ تُبْقِ مَالَكَ حِينًا لَمْ تُبَقَّ لَهُ إِمَّا بَطَلْتَ فَنَاءً عَنْهُ أَو بَطَلَا أَمَّا الكَرِيْمُ فَيَمْضِي مَالُهُ مَعَهُ وَيَتْرُكُ المَالَ لِلأَعْدَاءِ مَنْ بَخِلَا ترجمه شعر هان ای مال‌اندوز، مال خود را پیش از آنکه دیگران بخورند، مصرف نما زیرا مال دنیا برای کسی است که آن را مصرف کند روزگار تو را نیز نزد دفینه‌هایی که گرد می‌آوردی خواهد برد پس در مسابقه‌ی میان تو و روزگار و اجل در رسیدن به مالت، تو سبقت بگیر اگر مالت را نگاه داری، تو برای وی نمی‌مانی چرا که یا تو رخت از دنیا برمی‌بندی و یا مال از دست می‌رود اما انسان کریم ثروتش نیز به همراه وی می‌رود و انسان بخیل مال خویش را برای دشمنانش بر جای می‌نهد * دیوان شریف مرتضی، ج ۲، ص ۵۹ @DeepAnalysis