🔸معرفی مقاله
✔️ مقالۀ Causal Inference and Modeling (استنباط علّی و مدلسازی علّی) توسط توکا کایدسوجا به زبان انگلیسی و در کتاب فلسفۀ علم اجتماعی راتلج به ویراستاری لی مکاینتایر و الکساندر روزنبرگ در سال ٢٠١٧ منتشر شده است.
✔️ این مقاله به زبانی ساده و به صورت مقدماتی سه دیدگاه اصلی در استباط آماری را از یکدیگر تفکیک میکند:
الف- دیدگاه «وابستگی قوی» که مبنای کار آماری را نظریۀ هیوم در باب علّیت (علّیت به مثابه انتظام) قرار میدهد و تکنیکهای آماری را نیز بر همین مبنا به کار میگیرد.
ب- دیدگاه «نتیجۀ بالقوه» که تکنیکهای آماری را بیشتر بر اساس نظریۀ وودوارد (شرط مداخله و دستکاری برای احراز علّیت) سامان میدهد.
ج- مدلهای نظری که اساساً به تئوریهای خُرد ناظر به انسان توجه دارند و کنشهای فرد را از زمینۀ آن جدا نمیکنند.
#روششناسی_اجتماعی
#توکا_کایدسوجا
@DeepAnalysis
🔸بریدهگفتار
آقاعلی مدرس زنوزی
🔹در آیهی إنا عرضنا الأمانة علی السموات و الأرض اگر مراد از سماوات عقول هم باشند مسئله بسیار مشکل میشود؛ زیرا که لازم میآید عدم تطابق بین قوس نزول و صعود، و هو محالٌ ظاهرا.
* مجموعه مصنفات حکیم موسس آقا علی مدرس تهرانی، ج ۳، رسالهی فوائد، ص ۵۰۸
#تفسیر_فلسفی_قرآن
#آقاعلی_مدرس_زنوزی
@DeepAnalysis
کارگروه فلسفه شورای تحول علوم انسانی با همکاری پژوهشکده علوم انسانی اسلامی و دانشکده الهیات دانشگاه قم برگزار میکند:
«جایگاه رشتهای و بینرشتهای علوم انسانی، اجتماعی و هنر در تحول حکمرانی اسلامی-ایرانی پیشرفت»
🔹سخنرانی ها:
فلسفه به مثابه مبادی تصدیقی علوم اجتماعی
حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی
موسسه حکمت و فلسفه ایران
هستی اجتماعی و روش پژوهش اجتماعی
دکتر سید علی سیدیفرد
موسسه حکمت و فلسفه ایران
فلسفه و سیاست عمومی
دکتر مصطفی زالی
دانشگاه تهران
⏰ سه شنبه ٢٩ آبان ١٤٠٣
ساعت ١٤ تا ١٦
🏫 دانشگاه قم، دانشکده الهیات، سالن شهید مفتح
پخش آنلاین:
http://ve.qom.ac.ir/riih
پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم
https://eitaa.com/joinchat/2053374542Cb7dd13d8c8
🔹 شعر پارسی
عاشقان را کار نَبْود با وجود
عاشقان را هست بیسرمایهْ سود
عاشقان اندر عدم خیمه زدند
چون عدم یکرنگ و نفس واحدند
#مولوی
#شعر_پارسی
#خرد_گفته
@DeepAnalysis
🔹 بریدهگفتار: نفی دیگربودگی: آغاز شناخت هویت انسانی
🔸استاد جواد خرمیان
«یافتن خود حتی در کوتاهترین سطح، آغاز خیزشی بلند است. درونیترین لایههای معرفتی از پس همین غبار واماندگی و سپس درک دیگربودگی خویش آشکار میشود.
تا اینجا هنوز سخن از «هستی من» نیست. حتی اگر نتوانم بپذیرم که هستم، یا اگر به این دریافت نرسیده باشم که وجود دارم، میتوانم بگویم: من که دیگری نیستم و یا به بیانی دقیقتر میتوانم بگویم: من آنگونه که خود را مییابم، دیگری را اینگونه نمییابم [...]. درک هویت خود، نتیجۀ درک دیگرگونه بودن خویش است. بر این اساس پذیرفتنی است که بگوییم: انسان از راه سلبِ هویت دیگران از خود، به هویت خویش میرسد.
*دوآموزۀ عرفانی: وجود، معرفت، ص: ۱۸۶
#جواد_خرمیان
#هویت
#فلسفه_علم_اجتماعی
@DeepAnalysis
🔸 ابراهیم در آتش: قطعهای کهن از ترجمۀ تفسیر طبری
و چون ابراهیم از منجنیق بیرون آمد و به هوا اندر شد، حق تعالی جبریل را بفرستاد و گفت برو و ابراهیم را بر پر بگیر. و او را به پر اندر گرفت و بدو گفت که من جبریلام، هیچ حاجت داری؟ اگر حاجتی داری بخواه. ابراهیم گفت که من حاجت به خداوند خویش دارم و او هر کجا خواهد مرا فرو آورد. و چون به آتش رسید چنین گویند که خدای تعالی اندر ساعت ابراهیم را به دوست گرفت، از بهر آن که او پاسخ جبریل باز نداد. و مر ابراهیم را خلیل خویش خواند، چنانکه گفت: و اتّخذ ابراهیم خلیلا.
ترجمۀ تفسیر طبری، داستان ابراهیم
#ادب_پارسی
#خرد_گفته
@DeepAnalysis
دکتر سيدي فرد بزرگداشت علامه طباطبايي.mp3
59.88M
🔸«اعتبار»، «ذات» و «قوانین» در علم الاجتماع
🔹فایل صوتی سخنرانی دکتر سید علی سیدی فرد در مراسم آیین بزرگداشت علامۀ طباطبایی. در این سخنرانی علمی، ایشان نحوۀ قانونمندی واقعیتهای اجتماعی (ساختارها و نهادهایی نظیر دموکراسی، پول، بانک و ...) را بیان میکنند.
موسسۀ حکمت و فلسفۀ ایران
#سیدعلی_سیدیفرد
#فلسفه_علم_اجتماعی
@DeepAnalysis