eitaa logo
ژرف‌کاوی
271 دنبال‌کننده
67 عکس
3 ویدیو
10 فایل
🔺ژرف‌کاوی: تامل در باب بنیادهای فلسفۀ اجتماعی 🔹آثار مکتوب، درسگفتارها، ایده‌ها و اندیشه‌های فیلسوفان و نظریه‌پردازان اجتماعی 🔸تحلیل‌های اندیشمندان دربارۀ مسائل اجتماعی ایران و جهان ✔️ Admin @filius_universi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 بریده‌گفتار ✔️ دیدگاه ابن سینا در باب بنیادهای زیست اجتماعی و تقسیم کار در کتاب «الهیات نجات»: روشن است که زندگی انسان از زندگی دیگر حیوانات متمایز است؛ از این جهت که اگر انسان به تنهایی به عنوان شخصی واحد و بدون کمک از دیگران جهتِ رفع نیازهای ضروری‌اش عهده‌دار تدبیر امور خود شود، در این صورت زندگی خوبی نخواهد داشت. و به ناچار زندگی شخص به واسطۀ هم‌نوع او تکمیل می‌شود و زندگی آن شخص دیگر نیز به واسطۀ این شخص تکمیل می‌گردد. به عنوان مثال، شخصی برای دیگری چیزی را حمل می‌کند و دیگری برای این شخص نان می‌پزد و این شخص خیاطی می‌کند و دیگری برای او سوزن فراهم می‌کند و هنگامی که گرد هم آیند، زندگی آن‌ها به واسطۀ یکدیگر تکمیل می‌شود. @DeepAnalysis
🔸 معرفی مقاله ✔️ یک مقاله‌ی متفاوت: چند پرسش اساسی پیرامون فرهنگ و نظریۀ فرهنگ نوشتۀ عماد افروغ و منتشرشده در نشریۀ دین و سیاست فرهنگ (شمارۀ چهارم 1394) ✔️ عماد افروغ، جامعه‌شناس معاصر ایرانی، در این مقالۀ متفاوت به جای تلاش برای پاسخ به مسئله‌ای خاص، یازده پرسش اساسی پیرامون نظریۀ فرهنگ مطرح می‌کند. ✔️ محور پرسش‌های او عبارت‌اند از مسائل مربوط به: (۱) تقدم و تاخر هستی‌شناسی، ارزش‌شناسی، هنجارشناسی و نمادشناسی چگونه‌ است؟ (۲) آیا امری بیرونی ورای برساخت‌های زبانی در ساحت فرهنگ وجود دارد؟ (۳) فرهنگ اصل و مخدوم است یا فرع و تمهیدگر؟ (۴) رابطۀ دیالکتیکی فرهنگ و ساحات فرهنگی دیگر حوزه‌ها (اقتصاد، سیاست و ...) چگونه است؟ (۵) آیا می‌توان نوعی تئوری با قدرت تبیینی در مورد فرهنگ سامان داد؟ (۶) رابطۀ طبیعت و فرهنگ چگونه است؟ (۷) آیا ادراکات را می‌توان به حقیقی و اعتباری تقسیم نمود؟ (۸) رابطۀ هویت و حقیقت در بستر فرهنگ چیست؟ (۹) فرهنگی دارای ساختار ثابتی است یا تماما متغیر و سیال است؟ (۱۰) رابطۀ نظام نشانگانی و فرهنگ رابطه‌ای تماماً قراردادی است؟ (۱۱) نقد فرهنگی چیست و چگونه میسر می‌شود؟ @DeepAnalysis
21.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 لایه‌های درونی انسان و جهت‌مندی طبیعت 🔺 دکتر ابراهیمی دینانی ✔️ انسان تنها موجودی است که از لایه‌های درونی خویش آگاه می‌شود. ✔️ سیر انسان، سیر درونی و بدون جهت‌های جغرافیایی نیز هست. ✔️ پشه پشه است و گوسفند گوسفند، انسان است که آرام آرام لایه‌های درونی‌ خویش را کشف می‌کند؛ انسان هستی لایه‌مند و تو در توست، انسان به عمق می‌رود و از حصار هستی جهت‌مند خارج می‌شود. @DeepAnalyis
🔸معرفی کتاب ✔️ در تمدن اسلامی، علاوه بر پژوهش‌ها و تحقیقات نظری، پژوهش‌های تجربی اجتماعی نیز صورت گرفته است. یکی از شاهکارهای تجربی، پژوهش جامع ابوریحان بیرونی تحت عنوان «تحقیق ما للهند» است. ✔️ «تحقیق ما للهند» یک دایرة المعارف بزرگ هندشناسی است که با رویکردی تجربی و مردم‌شناختی تدوین شده است. این کار به حوزۀ مردم‌شناسی فرهنگی تعلق دارد. ✔️ ابوریحان بیرونی، بنا به اختلاف اقوال، حدود سیزده تا هفده سال در هند سکونت داشته، زبان سانسکریت را آموخته و تجربیات خود را ثبت نموده است. ✔️ در این اثر، ابوریحان بیرونی به مقایسۀ تطبیقی فرهنگ دینی یونان، صوفیه و برخی دیگر از ادیان با فرهنگ و دین هندی‌ها پرداخته است. ✔️ به لحاظ تجربی، کار ابوریحان از آثار جامعه‌شناسان کلاسیک غنی‌تر است. این کتاب به زبان عربی نگاشته شده است و ادو ترجمۀ فارسی از آن موجود است: ترجمۀ استاد اکبر داناسرشت و ترجمۀ دکتر منوچهر صدوقی سها. ترجمۀ نخست بهتر است. @DeepAnalysis
🔺 ژرف‌کاوی: بستری برای تأمل درباره‌ی انسان، اجتماع و سیاست 🔹 فلسفه، اجتماع و سیاست 🔸مسائل اجتماعی ایران و جهان 🔘 درسگفتار، کتاب، مقاله، رویداد، تحلیل و گفتگو و ویدئو 🔗 لینک عضویت 🔽 https://eitaa.com/DeepAnalysis @DeepAnalysis
🔹 درسگفتار ✔️ درسگفتار نظریه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، سال ۸۹) توسط دکتر حسین کچویان ✔️ این درس‌گفتار سیزده جلسه‌ای، شامل یک دوره نظریات کلاسیک جامعه‌شناسی و بیان ریشه‌های تاریخی-فلسفی آن با نگاهی دقیق و نقادانه است. ✔️ خطوط کُلّی جلسۀ اول: در این جلسه، دکتر کچویان، به شیوۀ مواجهۀ نظری با نظریه‌های جامعه‌شناسی مُدرن می‌پردازد. جامعه‌شناسی رویکرد نظریِ جهانِ تجدد (مدرنیته) با پدیده‌های انسانی و اجتماعی است. @DeepAnalysis
🔸سه ادعای بزرگ جان سرل در مورد ساخت تمدن انسانی ✔️ جان سرل در صفحات پایانی کتاب «ساخت جهان اجتماعی» بیان می‌کند: ✔️ این کتاب حداقل سه ادعای بسیار قوی دارد [...] : نخست اینکه کُلّ واقعیت نهادی انسانی [...] و همۀ تمدن انسانی [...] تنها توسط یک عملیات منطقی-زبانی تحقق یافته است. دوم آنکه ما می‌توانیم بگوییم آن عملیات چیست؛ اعلام یک کارکرد وضعی (A Status Function Declaration). سوم آنکه تنوع و پیچیدگی عظیم تمدن انسانی در پرتو این واقعیت تبیین می‌شود که این عملیات زبانی-منطقی مقیّد به حوزۀ خاصی نیست. (Searl 2010: p. 201) برگرفته از کتاب: Making the Social World (2010) نوشتۀ جان سرل @DeepAnalysis
🔸معرفی مقاله ✔️ مقالۀ «بررسی آراءعلامۀ طباطبایی در زمینۀ زیست اجتماعی انسان»، نوشتۀ حجت الاسلام دکتر محمود تقی‌زاده داوری، در سال ١٣٩٨ در نشریۀ «علوم اجتماعی» (دانشگاه علامه طباطبایی) چاپ شده است. ✔️در این مقاله تقی زاده داوری مسألۀ «هویت اجتماعی» انسان را در آراء علامۀ طباطبایی مورد بررسی قرار می‌دهد. این مقاله به نظریه اجتماعی علامه طباطبایی می‌پردازد. 🔸نویسنده ابتدا به عنوان پیشینۀ بحث، این مسأله (هویت اجتماعی انسان) را در آراء افلاطون و ارسطو، به عنوان پیشگامان آن ،مورد بحث قرار داده و سپس دیدگاه فارابی، شیخ الرئیس، ابن خلدون و شهید مطهری را به صورت فشرده بررسی می‌کند. 🔸تقی‌زاده معقتد است نوشته‌های علامۀ طباطبایی در رابطه با هویت اجتماعی انسان به دو دسته تقسیم می‌شوند: الف- نوشته‌های فلسفی. ب- نوشته‌های فلسفی-الهیاتی. 🔸 از نظر نویسنده، علامۀ طباطبایی در جای جای آثار خود «مدنی بالطبع» بودن را همان «مستخدم بالطبع» بودن می‌داند، در صورتی که این نکته نادرست است و به نظر می‌رسد این دو تعبیر در آراء علامه نوعی ناسازگاری درونی برای نظریۀ ایشان محسوب می‌شود. @ِDeepAnalysis
27.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️ ویدئو 🔺استاد مسعود درخشان 🔹 نظریۀ تعادل عمومی والراس، مانند برخی دیگر از طرح‌ها در اقتصاد ریاضی قدرت مواجهه با مسائل واقعی زیست اجتماعی انسان را ندارد. 🔹در زندگی پارتو نوعی چرخش جدّی وجود دارد؛ او پس از تدوین بهینۀ پارتو به این نتیجه رسید که فهم عمیق مسائل اقتصادی را باید در جامعه‌شناسی جستجو کرد؛ تحلیل‌های ریاضیاتی واقعیت را تبیین نمی‌کنند. 🔹 با حذف مفهوم ارزش و جایگزینی آن با مفهوم مطلوبیت مارکس از اقتصاد آکادمی حذف شد. @DeepAnalysis
🔹ادب پارسی 🔸گفتار مولوی در باب آزادی در جهان اندیشه ✔️ بر اندیشه گرفتْ* نیست و درون عالم آزادی است زیرا اندیشه‌ها لطیف‌اند [...]. ✔️ آن اندیشه‌ها چون مرغان هوایی و آهوان وحشیند که ایشان را پیش از آنکه بگیری و در قفس محبوس کنی، فروختنِ ایشان از روی شرع روا نباشد، زیرا که مقدورِ تو نیست مرغِ هوایی را فروختن، زیرا در بیع تسلیم شرط است و چون مقدور تو نیست چه تسلیم کنی؟ ✔️ پس اندیشه‌ها مادام که در باطنند بی نام و نشانند بر ایشان نتوان حکم کردن، نه به کفر و نه به اسلام. *خرده‌گیری، مواخذه ▪️فیه ما فیه (تصحیح استاد بدیع الزمان فروزانفر، نشر نامک ۱۳۸۵)، ص ۸۰ @DeepAnalysis