eitaa logo
حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین دهبان
2.9هزار دنبال‌کننده
670 عکس
125 ویدیو
67 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانال های زیر نظر استاد: https://eitaa.com/dehban_ir/1822
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد فرمودند: درس خواندن مبارز با نفس است! عمل به وظیفه سخت ترین نوع مبارزه با نفس است پس همین که شخص به وظیفه اش عمل نکند، شیطان موفق شده! پ.ن: 🔺️قبلا درباره دفع خطورات گناه و معصیت نوشتم: https://eitaa.com/dehban_ir/496 https://eitaa.com/dehban_ir
⬛مراسم عزاداری شهادت امام جواد علیه السلام ▪️به یاد شهید امنیت حسن عشوری ▪️سخنران: حجت الاسلام والمسلمین حاج مهدی دهبان ▪️مداحان: حاج ابوذر بیوکافی سید محراب سادات ⏰شنبه 27 خرداد ساعت 21 🏠کلاچای مسجد جامع پلرود ⚫هیئت ریحانة النبی سلام الله علیها کلاچای @hreyhanatonabi اعلام جلسه https://eitaa.com/dehban_ir
🔸️دعای ندبه 🔸️ راس ساعت ۷ 🔸️حجت الاسلام دهبان اعلام جلسه https://eitaa.com/dehban_ir
شماره نهم ‼چون‌حاوی الفاظ زشت‌است عذرخواهی می کنیم. تا‌جای ممکن‌عبارت را تغییر داده‌ایم.‼ ❌این متن را دیگران نوشته اند ما نقل کرده و بعد جواب می دهیم:❌ اشکال یک کاربر محترم:👇👇 ⛔برخی‌روایات فحش های رکیک و صریح اهل بیت ع به دشمنان خود درعلن وبین مردم: شبهه: 9_امام حسن عسکری ع دردعای قنوت فرمودند: ابتز أمورنا معادن الأبن امور ما اهل بیت را کسانی به سرقت بردند که منشأ همه ابنه ای ها و ک!!ی ها هستند. 📕بحار 85\229 🔸️بررسی عبارت نهم: ابتز أمورنا معادن الأبن. قسمت اول: 🔖امام حسن عسکری علیه السلام در قنوت خود می‌فرمودند: ابتز أمورنا معادن الأبن. امر (خلافت) ما را کسانی به سرقت بردند که معادن ابنه (لواط) بودند. 📚مصباح المتهجد، تالیف مرحوم شیخ طوسی، صفحه ۱۵۷ 🔷️روایت اوّلی بخشی از یک دعای طولانی بدون سند است که شیخ طوسی درمستحبّات اذکار نماز وتر ذکر کرده‌اند: ◾المصباح المتهجّد ج‏1ص157: «وَ يُسْتَحَبُّ أَنْ يُزَادَ هَذَا الدُّعَاءُ فِی الْوَتْر: ... ِ اللَّهُمَّ دُعَائِی إِيَّاكَ بِإِجَابَتِی وَ اشْفَعْ مَسْأَلَتِی بِنُجْحِ طَلِبَتِی اللَّهُمَّ وَ قَدْ شَمِلَنَا زَيْغُ الْفِتَنِ وَ اسْتَوْلَتْ عَلَيْنَا عَشْوَةُ الْحِيرَةِ وَ قَارَعَنَا الذُّلُّ وَ الصَّغَارُ وَ حُكِّمَ عَلَيْنَا غَيْرُ الْمَأْمُونِينَ فِی دِينِكَ وَ ابْتَزَّ أُمُورَنَا مَعَادِنُ الْأُبَنِ مِمَّنْ عَطَّلَ حُكْمَكَ وَ سَعَى فِی إِتْلَافِ عِبَادِكَ وَ إِفْسَادِ بِلَادِكَ اللَّهُمَّ وَ قَدْ عَادَ فَيْئُنَا دَوْلَةً بَعْدَ الْقِسْمَةِ وَ إِمَارَتُنَا غَلَبَةً بَعْدَ الْمَشُورَةِ وَ عُدْنَا مِيرَاثاً بَعْدَ الِاخْتِيَارِ لِلْأَمَةِ وَ اشْتُرِيَتِ الْمَلَاهِی وَ الْمَعَازِفُ بِسَهْمِ الْيَتِيمِ وَ الْأَرْمَلَة». 🔷️ و مرحوم جزایری آن را تقطیع کرده و مقداری تغییر داده و به عنوان مطلب جداگانه‌ای عنوان کرده‌ است. شیخ عباس قمی هم آن‌را در مفاتیح نیاورده است. ◾به نظر می‌رسد ایشان عبارت را به درستی معنی نکرده‌اند؛ زیرا اوّلاً: امام معصوم(به فرض صحّت انتساب این خبر واحد بدون سند به ایشان) این جملات را به عنوان دعای وتر به شیعیان خود تعلیم داده‌اند و مقصودشان شخص خودشان نبوده تا استدلال شود که حضرت خبر از مطلبی در مورد پدران خود و غصب خلافت می‌دهند. بلکه بیان حال هر مظلومی است که مورد ظلم حاکمان معیوب روزگار واقع شده و در ادامه این معادن ابنة به «کسانی که احکام الهی را تعطیل می‌کنند و سعی در نابودی افراد و فساد در سرزمین اسلامی دارند» و در هر زمان و مکانی وجود دارند، تفسیر شده است. 🔺️ثانیا: واژه «الاُبن» جمع «اُبنة» در لغت به معنای «گره چوب ميخچه كه در پا پديد آيد و در زبان متداول به آن (مِسمار) گويند، عيب، كينه» آمده است.كتاب العين، ج‏8، ص383؛/ و جمهرة اللغة، ج‏2، ص1028والمحيط فی اللغة، ج‏10، ص406 ◾مرحوم شیخ صدوق در معانی الاخباردر بیان معنای این لفظ می‌نویسد: «اُبنة به معنای عیب است». معانی الأخبار۸۹: «و المأبون المعيب و الأبنة العيب». 🔺️بنابراین ترجمه صحیح دعای مزبور به این صورت است:«پروردگارا! انحراف فتنه‌ها ما را فرا گرفت و پرده‌ی حیرت، ما را احاطه کرد و ذلت و خواری درِ خانه‌هایمان را کوفت و غیر امینان در دینت بر ما حاکم شدند و معادن کینه و نفرت_که احکامت را تعطیل کردند_سرنوشت ما را در دست گرفتند و در راه نابودی بندگانت و تباهی شهرهایت کمر بستند». شبیه این روایت را از تفسیر عیاشی هم نقل کرده اند: التفسير (للعیاشی) ج ۱، ص ۲۷۶ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ اَلرَّازِيِّ عَنْ رَجُلٍ سَمَّاهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: دَخَلَ رَجُلٌ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ فَقَالَ: اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَقَامَ عَلَى قَدَمَيْهِ فَقَالَ: مَهْ هَذَا اِسْمٌ لاَ يَصْلُحُ إِلاَّ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ ، اَللَّهُ سَمَّاهُ بِهِ وَ لَمْ يُسَمَّ بِهِ أَحَدٌ غَيْرُهُ فَرَضِيَ بِهِ إِلاَّ كَانَ مَنْكُوحاً وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ بِهِ اُبْتُلِيَ بِهِ، وَ هُوَ قَوْلُ اَللَّهِ فِي كِتَابِهِ « إِنْ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ إِلاّٰ إِنٰاثاً وَ إِنْ يَدْعُونَ إِلاّٰ شَيْطٰاناً مَرِيداً » قَالَ: قُلْتُ: فَمَا ذَا يُدْعَى بِهِ قَائِمُكُمْ قَالَ: يُقَالُ لَهُ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اَللَّهِ ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ . ◾در روایت عیاشی «إلّا كان ممّن يؤتى في دبره و له حظ من الأنوثية» وجود ندارد بلکه «إلا كان منكوحا» است: تفسير العياشی ج‏1ص276. اين مطلب اشتباه (جمله مذکور الا کان ممن.... )را سید نعمت الله جزایری، در کتاب الأنوار النعمانیةج 1 ص 52 نقل کرده است. https://eitaa.com/dehban_ir
بررسی عبارت نهم: 🔺️قسمت دوم: 🏷ثانیاً: سند روایت عیاشی(۱) از نظر محمد بن اسماعیل الرازی (۲)و مجهول بودن یکی از افراد سند غیر قابل اعتماد است.  همچنین نفر آخر سند که نام برده نشده و کلا روایت را مجهول مطلق می کند!(۳) ۱.رجال النجاشی، ص350: «محمد بن مسعود السلمی السمرقندی العياشي ثقة صدوق عين من عيون هذه الطائفة و كان يروی عن الضعفاء كثيرا. و كان فی أول أمره عامی المذهب و سمع حديث العامة فأكثر منه ثم تبصر و عاد إلينا». ۲. در کتب رجال مجهول الحال است زیرا محمد بن اسماعیل بین چندین نفر مشترک است و روایات او ضعیف ارزیابی می‌شود. البته به نظر می‌رسد مرحوم محقّق خویی وی را محمد بن اسماعیل البرمکی محسوب کرده است: معجم رجال الحديث، ج15، ص91. ۳. تفسير العياشی، ج‏1، ص276: «... عن رجل سماه». 🔷️ثالثاً: در روایتی مرحوم کلینی با سند خود از امام صادق(علیه‌السلام) نقل کرده است که فرمودند: «امیرالمؤمنین نامی است که خداوند علی بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) را به آن نام‌گذاری کرده و هر کس پیش از ایشان یا بعد از ایشان به این نام خوانده شود، کافر است». الكافی (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص411: «مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنِي إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الدِّينَوَرِيُّ عَنْ عُمَرَ بْنِ زَاهِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلَهُ رَجُلٌ عَنِ الْقَائِمِ يُسَلَّمُ عَلَيْهِ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ لَا ذَاكَ اسْمٌ سَمَّى اللَّهُ بِهِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع لَمْ يُسَمَّ بِهِ أَحَدٌ قَبْلَهُ- وَ لَا يَتَسَمَّى بِهِ بَعْدَهُ إِلَّا كَافِرٌ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ كَيْفَ يُسَلَّمُ عَلَيْهِ قَالَ يَقُولُونَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللَّهِ ثُمَّ قَرَأَ بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ». 🔴همین مطلب در روایت دیگری در کتاب تفسیر فرات کوفی نیز آمده. تفسير فرات الكوفی، ص193، (سورة هود، آية 86): «فُرَاتٌ قَالَ حَدَّثَنِی جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْفَزَارِيُّ مُعَنْعَناً عَنْ عُمَرَ بْنِ زَاهِرٍ قَالَ: قَالَ رَجُلٌ لِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع نُسَلِّمُ عَلَى الْقَائِمِ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ لَا ذَلِكَ اسْمٌ سَمَّى اللَّهُ بِهِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ لَا يُسَمَّى بِهِ أَحَدٌ قَبْلَهُ وَ لَا بَعْدَهُ إِلَّا كَافِرٌ قَالَ فَكَيْفَ نُسَلِّمُ عَلَيْهِ قَالَ تَقُولُ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللَّهِ قَالَ ثُمَّ قَرَأَ جَعْفَرٌ بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ. وَ بِئْسَ الْوِرْدُ الْمَوْرُود». ◾و ملا صالح مازندرانی احتمال داده مراد از آن، «کُفر باطنی» باشد. شرح الكافی_الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندرانی)، ج‏7، ص46: «قوله: لم يسم به أحد قبله و لا يتسمى به بعده إلا كافر)... و يحتمل أن يراد بالكفر كفر النعمة بتغيرها و وضعها فى غير موضعها أو تغطية الحق و اصل الكفر هو التغطية و المتصف بهما يسمى كافرا و ان لم يكن خارجا عن الايمان و اللّه أعلم». https://eitaa.com/dehban_ir
بسم‌ الله الرحمن الرحیم 🔸️کارهای علمی ما: 🟢سایت جامع و کامل درباره معارف اسلامی ان شاءالله چند زبانه 🟢چاپ کتب درباره اهل بیت علیهم السلام و دفاع از دین 🟢تولیدات رسانه ای مانند کلیپ و پادکست و پاورپوینت و اینفوگرافی و... و حرکت به سمت رادیو و تلویزیون اینترنتی 🟢ساختمان موسسه و حوزه و .... 🟢مدرس و مسجد و حسینیه... 🟢لوازم ثبت و ضبط، دوربین حرفه ای، استدیو، رکوردر، ویدئو پروژکتور، پرینتر و.... 🟢برگزاری هیئت و مراسمات اهل بیت علیهم السلام و بیان معارف عمیق و حق 🟢ان شاءالله حرکت به سمت پرورش و کمک به استعدادهای جوان و کارا در زمینه تولید و نشر معارف دینی 🟢 تولید انیمیشن و سریال و.... مذهبی 🟢 کارهای بزرگتر و بزرگتر که به جهاتی الآن صلاح نیست بیان شود. 🔴نه تنها هیچ حمایت دولتی و ارگانی از ما نمی شود، بلکه اگر هم ارگانی بخواهد کمک کند به هیچ عنوان و تحت هیچ شرائطی، قبول نمی کنیم.🔴 🪴هر ریال که برای کار فرهنگی خرج نشود صدها میلیون برای جرم و جنایت باید خرج شود، هر کتابخانه و هیئت که تعطیل شود چند زندان به جایش ساخته می شود.🪴 https://eitaa.com/dehban_ir
قبول کن که شبیه حصیر افتادی قبول کن ته گودال گیر افتادی مخواه تا که سر من به گریه بند شود بگو چکار کنم از تنت بلند شود https://eitaa.com/dehban_ir
شهید نرفته که ما با اسمش مشهور شویم، با تیپ او دلبری کنیم، با پروفایل او رابطه بر قرار کنیم. سوال: آیا شهداء می دانند با اسمشان مخ می زنید؟ بساط رفیق شهیدم را دیگر شورش را در آوردند، با شهداء این کار را نکنید. https://eitaa.com/dehban_ir
نمودار کل الفائق هم اکنون👇 https://eitaa.com/aletra/78
هنر آن است که بی ‏هیاهوهای سیاسی و خودنمایی های شیطانی برای خدا به جهاد برخیزد و خود را فدای هدف کند نه هوی‏، و این هنر مردان خداست. صحیفه امام، ج‏۱۴، ص: ۴۷۸ شهید فدای هدف می شود نه هوا. آن وقت برخی با هوای نفس خود می خواهند با شهید ارتباط بگیرند. https://eitaa.com/dehban_ir
🔔 | 🏴 مراسم شهادت امام جواد علیه السلام   ▫️سخنران: حجت الاسلام مهدی دهبان ▫️مداحان: کربلایی کاظم اکبری حاج محمود گرجی حاج ابوذر روحی  📅  دوشنبه ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۲؛ ساعت ۲۱ 🔹لنگرود، انزلی محله، مسجد حضرت موسی ابن جعفر علیه السلام 🎥 مراسم در: سایت | تکیه(ترافیک رایگان) | ایتا | آپارات | روبیکا 📲 جهت عضویت در کانال ایتا حاج ابوذر روحی، عدد ۴۹ را به سرشماره ۳۰۰۰۱۵۱۵ ارسال نمائید. 💠 کانال رسمی حاج ابوذر روحی @hajabozar_rohi https://eitaa.com/dehban_ir
🔸️قاعده منبع خبر امام جواد علیه السلام https://eitaa.com/dehban_ir
آدم باید موضع داشته باشد، موضع گیری درست روش اهل بیت علیهم السلام بود، با اینکه دارای موقعیت های بالایی بودند ولی موضعگیری می کردند! اما متأسفانه برخی دنبال موقعیت هستند، موقعیت ها نظرشان را مشخص می کند! موضع ندارند! آدمِ لال و بی موضع به درد اسلام نمی خورد! فرصت طلبی و رصد موقعیت ها اسلام ابوموسی اشعری ها و اشعث هاست. یک گاوِ مقدس یک امت را منحرف می کند، از گاو های مقدس پرهیز کنید! https://eitaa.com/dehban_ir
🗂تنها کسی (در میان اهل بیت ع) که با هم کُفْو خود ازدواج کرد، حضرت علی علیه السّلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بود. در هیچ ازدواج دیگری کُفْویّت وجود نداشت! 📍مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ [19] سوره الرحمن 📍آن دو دريا را در كنار هم قرار داد، درحالى‌كه با هم تماس دارند. 🔑الصّادق (علیه السلام)- مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ قال عَلِیٌّ (علیه السلام) و فَاطِمَهًْ (سلام الله علیها). 🔑امام صادق (علیه السلام)- مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ منظور، علی (علیه السلام) و فاطمه (سلام الله علیها) است. 📚تفسیر القمی، ج۲، ص۳۴۴ https://eitaa.com/dehban_ir
انسانهای ۱۵۲۰ متری و شهید مطهری ره اگر میخواهید در این باره اطلاعاتی به دست بیاورید لینک زیر را مشاهده نمائید https://eitaa.com/dehban_ir/823
🔸️اشتباه رایج در ترجمه یک حدیث یک روایت معروفی درباره اظهار محبت به همسر وجود دارد که همه آن را به کار می برند: 🔹️"قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) : قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّي أُحِبُّكِ لَایَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً. 🔺️پیامبر"صلی الله علیه و آله" فرمودند: مردی که به همسر خود می گوید دوستت دارم این دوستت دارم از قلب همسرش هیچ وقت بیرون نمی رود. 📚:كافي ج‏۵ص۵۶۹ ⛔اشتباه در ترجمه: 👈عبارت "لِلْمَرْأَةِ" به معنای همسرش نیست بلکه به معنای زن است و از لحن حدیث مشخص است که نامحرم منظور است! ⚠️این حدیث را معمولا برای تشویق مردان برای گفتن این جمله به همسرانشان بیان می کنند ولی ظاهرا حدیث در مقام نهی است! ‼️حدیث دارد می گوید: اگر مرد [نامحرم] به زن [نامحرم] بگوید: تو را دوست دارم این جمله از دل آن زن نامحرم بیرون نمی رود و مفاسدی در پی دارد که شروع گناهان بزرگ خواهد شد. دارد می گوید: به زنان نامحرم ابراز علاقه نکنید! چون از دلشان بیرون نمی رود! ✅شاهد دیگر برای این ترجمه این است که مرحوم کلینی ابتدا باب عفت از محارم مردم (عدم ارتباط با نامحرم) را می آورد: "بَابُ أَنَّ مَنْ عَفَّ عَنْ حَرَمِ النَّاسِ عُفَّ عَنْ حَرَمِهِ‌" بعد احادیثی را به آن ملحق می کند تحت عنوان "نوادر" که این حدیث از همان هاست. یعنی تشخیص کلینی ره این است که عنوان حدیث؛ عفت پیشه کردن از محارم مردم است! ✅شاهد بعدی در روایات دیگر عبارت همسرش را به صورت "عِيَالِهِ" یا به صورت "إمْرأته" می آورد. که با جستجو قابل دسترس است. 📍ممکن است کسی بگوید کلمه "المرأة" شامل همه زنها حتی همسر خودش می شود که به خاطر شواهد بالا پذیرفتنی نیست. https://eitaa.com/dehban_ir
سوال یکی از عزیزان مخاطب کانال: سلام حاج‌آقا قصد داشتیم برای محرم امسال یک شعار خاصی داشته باشه برنامه‌هامون و تموم کارامون رو همون شعار مانور بدیم اگر لطف کنید یک شعاری که در ذهن شریفتون هست بفرمایید همچنین یک موضوع سخنرانی مرتبط با همون شعار هم بفرمایید ممنون دار شما میشیم🌹🌹
پاسخ: برای شعار:👇
🔺حضرت عباس: حیات ما به حیات حسین بسته است: فقام إليه العبّاس بن عليّ‌ أخوه، و عليّ‌ ابنه، و بنو عقيل فقالوا له: «معاذ اللّه و الشّهر الحرام، فماذا نقول للنّاس إذا رجعنا إليهم، إنّا تركنا سيّدنا، و ابن سيّدنا، و عمادنا، و تركناه غرضا للنّبل، و دريئة للرّماح، و جزرا للسّباع، و فررنا عنه رغبة في الحياة، معاذ اللّه! بل نحيا بحياتك، و نموت معك، فبكى و بكوا عليه، و جزّاهم خيرا. ثمّ‌ نزل - صلوات اللّه عليه -. أبو الفرج، مقاتل الطّالبيّين، / ٧٤-٧٥ 📚اليقين باختصاص مولانا علي عليه السلام بإمرة المؤمنين ؛ النص ؛ ص324 پس از اینکه امام حسین علیه السلام در شب عاشورا فرمود: بروید... عباس برادرش علی اکبر پسرش و فرزندان عقیل بلند شدند و گفتند: پناه برخدا! در ماه حرام! به مردم چه بگوئیم اگر برگردیم؟ ما آقای خود را رها کنیم؟ آقای ما فرزند مولای ما است و ستون و تکیه گاه ماست او را رها کنیم؟ ما او را در معرض تیر و نیزه تنهایش بگذاریم؟ در میان وحشی ها رهایش کنیم؟ فرار کنیم برای زندگی بیشتر؟ پناه بر خدا! 💢ما به حیات تو زنده ایم و با مردن تو می ميريم💢 امام حسین علیه السلام اینجا گریه کرد و همه برایش گریه کردند.... به کانال ما بپیوندید https://eitaa.com/dehban_ir
موضوع پیشنهادی مناسب با شعار بالا: موضوع سخنرانی : حیات و ممات حسین اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد
 بگو چه کار کنم آب را صدا نزنی  بگو چه کار کنم تا که دست و پا نزنی  بگو چه کار کنم از تو دست بردارند  برای پیکر تو یک لباس بگذارند https://eitaa.com/dehban_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺️معنی ندارد امام به کسی بگوید: پدر و مادرم فدایت! 🔴ماجرای اصحابی که دیگر اصحاب نبودند..... @dehban_ir