eitaa logo
حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین دهبان
2.9هزار دنبال‌کننده
671 عکس
125 ویدیو
70 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانال های زیر نظر استاد: https://eitaa.com/dehban_ir/1822
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷هرچه بلا بیشتر، امید فرج نزدیکتر... 🔸 {حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جاءَهُمْ نَصْرُنا فَنُجِّيَ مَنْ نَشاءُ وَ لا يُرَدُّ بَأْسُنا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمين‏} (يوسف : ۱۱۰) تا آنگاه که فرستادگان نا امید شدند و گمان دروغ در آنان برده شد، یاری ما فرا رسیده و هرکه خواستیم نجات یافت، و عذاب ما از گروه بدکاران قابل برگشت نیست. 🔸{مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى‏ نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَريب} (البقرة/۲۱۴)‏ آنان دچار سختی و آزردگی شده و به لرزش درآمدند تا پیامبر و مؤمنین همراهش گویند: یاری خدا کِی خواهد رسید؟ هان! به درستیکه یاری خداوند نزدیکست... 🔸و قال علیه السلام: عند تناهي الشدة تكون الفرجة و عند تضايق حلق البلاء يكون الرخاء.(نهج البلاغة حکمت ۳۵۱) از امیر المؤمنین علیه السلام روایتست: هنگامی که سختی به نهایتش رسد، گشایش خواهد شد؛ و هنگامی که حلقه های بلا تنگ شود، آسایش می رسد. https://eitaa.com/dehban_ir
«اگر از اصحاب من نبود، لعنش می کردم...» هشام بن سالم گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم:یکی از رفقای ما کشاورز است، از این رو اطراف منزلش گندم و جو افتاده و روی آن ها راه می روند و نماز می خوانند. امام علیه السلام خشمگین شده و فرمود: اگر چنین نبود که این فرد از اصحاب ماست، او را لعن می کردم! ▪️ عن محمد بن علي عن ابن أبي عمير عن هشام بن سالم قال: سألت أبا عبد الله علیه السلام عن صاحب لنا فلاحا يكون على سطحه الحنطة و الشعير فيطئونه و يصلون عليه؟ فغضب و قال: لو لا أني أرى أنه من أصحابنا للعنته. (المحاسن/۵۸۸) https://eitaa.com/dehban_ir
🍀به مناسبت ولادت امام هادی ع فَتَقَدَّمَ الْمُتَوَكِّلُ إِلَى سَعِيدٍ الْحَاجِبِ أَنْ يَهْجُمَ عَلَيْهِ لَيْلًا وَ يَأْخُذَ مَا يَجِدُهُ عِنْدَهُ مِنَ الْأَمْوَالِ وَ السِّلَاحِ وَ يَحْمِلُهُ إِلَيْهِ. قَالَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ لِي سَعِيدٌ الْحَاجِبُ صِرْتُ إِلَى دَارِ أَبِي الْحَسَنِ ع لَيْلًا وَ مَعِي سُلَّمٌ فَصَعِدْتُ مِنْهُ إِلَى السَّطْحِ وَ نَزَلْتُ مِنَ الدَّرَجَةِ إِلَى بَعْضِهَا فِي الظُّلْمَةِ وَ لَمْ أَدْرِ كَيْفَ أَصِلُ إِلَى الدَّارِ. فَنَادَانِي‌ أَبُو الْحَسَنِ ع يَا سَعِيدُ تَوَقَّفْ حَتَّى تُؤْتَى بِالْمِصْبَاحِ. فَأَتَوْنِي بِالشَّمْعِ‌ فَنَزَلْتُ فَوَجَدْتُ عَلَيْهِ جُبَّةَ صُوفٍ وَ قَلَنْسُوَةَ صُوفٍ وَ سَجَّادَةً عَلَى حَصِيرٍ بَيْنَ يَدَيْهِ وَ هُوَ مُقْبِلٌ إِلَى الْقِبْلَةِ فَقَالَ لِي دُونَكَ الْبُيُوتَ. الخرائج و الجرائح/الراوندي، قطب الدين ج2 ص677 https://lib.eshia.ir/15052/2/677 متوكل به سعيد حاجب گفت كه شبانه به خانه آن حضرت هجوم برد و آنچه از اسلحه و مال در آنجا يافت همه را بياورد. ابراهيم بن محمّد مى‌گويد: سعيد حاجب به من گفت: شبانه به خانه آن حضرت رفتم و نردبان را گذاشتم و به پشت بام قدم نهادم. وقتى كه مى‌خواستم از پله پايين بيايم در تاريكى، پايم از پله‌اى به پله ديگر لغزيد و ندانستم چگونه به خانه برسم؟ ناگهان امام هادى ع مرا صدا زد و فرمود: اى سعيد! توقف كن تا چراغ آورده شود. پس شمع آورده شد. پايين آمدم و ديدم جبّه پشمى در بردارد و عرقچين پشمى بر سر و سجاده‌اى از حصير، نزد روى خود و رو به قبله نشسته است. https://eitaa.com/dehban_ir
🔸️ بدترین بیمار و بیماری🔸️ 🔖بدترین بیماری بیماری است که ایجاد درد نمی کند. 🔖برخلاف تصور مردم بیماری که درد دارد علامت دارد یعنی بیمار متوجه می شود و درمان می کند اما بیماری ای که درد ندارد آنقدر پیشرفت می کند تا بیمار را از پا می اندازد. 🔖بدترین بیمار آن است که سخن طبیب را نمی پذیرد و قبول نمی کند بیمار شده، مریضی که قبول ندارد بیمار است هیچ نسخه و درمانی را هم قبول نمی کند و اقدامی برای علاجش انجام نمی دهد... مثلا فرض کنید اگر مردی نگاه به نامحرم می کرد چشم درد می گرفت آنگاه در به در دنبال عالم می گشت تا درمان شود تا توبه کند اگرچه حقیقتا روحش و بصیرتش دچار مشکل شده اما درک نمی کند همچنین گناهان دیگر درد ایجاد نمی کند و الا علماء مانند پزشکان سه شیفت باید کار می کردند و بازهم جوابگوی نیازهای مردم نمی شدند.... پرده ستاریت خداوند یک لطف به علماء است! اگر مردم می دانستند در به در دنبال عالم می گشتند.... ما با انجام گناه ، خطا ، سیئه ، عثرة و اثم دچار درد نمی شویم. قبول بیماری از آن سخت تر است. از این فراغت برای عالم شدن بهره ببریم... @dehban_ir
نام کتاب ستار العیوب است لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ خداوند دوست ندارد کسى با سخنان خود، بدیها (ى دیگران) را اظهار کند سوره نساء آیه ۱۴۸ عباسقلی خان در مشهد بازار معروفی دارد. مسجد- مدرسه- آب انبار- پل و دارلایتام و اقدامات خیریه دیگری هم از این دست داشته است. واقف بر خیر، و واقف در خیر.   به او خبر داده بودند در حوزه علمیه ای که با پول او ساخته شده، طلبه ای شراب می خورد !!! ناگهان همهمه ای در مدرسه پیچید. طلاب صدا می زدند حاج عباسقلی است. در این وقت روز چه کار دارد؟ از بازار به مدرسه آمده است. عباسقلی خان یکسره به حجره ی من آمد  و بقیه دنبالش. داخل حجره همه نشستند. ناگهان عباسقلی خان به تنهایی از جایش بلند شد و کتابخانه کوچک من را نشانه رفت. رو به من کرد و گفت :لطفا بفرمایید نام این کتاب قطور چیست؟  گفتم: شاهنامه فردوسی.   – دلم در سینه بدجوری می زد. سنگی سنگین گویی به تار مویی آویخته شده است. بدنم می لرزید. اگر پشت آن کتاب را نگاه کند، چه خاکی باید بر سرم بریزم؟ عباسقلی خان دستش را آرام به سوی کتاب های دیگر دراز کرد…   – ببخشید، نام این کتاب چیست؟   – بحارالانوار. عجب…! این یکی چطور؟ گلستان سعدی.   چه خوب…! این یکی چیست؟ حلیه المتقین و این یکی؟! …   لحظاتی بعد، آن چه نباید بشود، به وقوع پیوست. عباسقلی خان، آن چه را که نباید ببیند، با چشمان خودش دید. کتاب حجیمی را نشان داد و با دستش آن را لمس کرد. سپس با چشمانی از حدقه درآمده به پشت کتاب اشاره کرد و با لحنی خاص گفت:   – این چه نوع کتابی است، اسمش چیست؟ معلوم بود. عباسقلی خان پی برده بود و آن شیشه لعنتی پنهان شده در پشت همان کتاب را هدف قرار داده بود. برای چند لحظه تمام خانه به دور سرم چرخید، چشم هایم سیاهی رفت، زانوهایم سست شد، آبرو و حیثیتم در معرض گردباد قرار گرفته بود. چرا این کار را کردم؟! چرا توی مدرسه؟! خدایا! کمکم کن، نفهمیدم، اشتباه کردم… خوشبختانه همراهان عباسقلی خان هنوز روی زمین نشسته بودند و نمی دیدند، اما با خود او که آن را در اینجا دیده بود چه باید کرد؟ – بالاخره نگفتی اسم این کتاب چیست؟ – چرا آقا ; الان می گم. داشتم آب می شدم. خدایا! دستم به دامنت. در همین حال ناگهان فکری به مغزم خطور کرد و ناخودآگاه برزبان راندم: یا ستار العیوب، و گفتم:نام این کتاب، «ستارالعیوب» است آقا! فاصله سوال آمرانه عباسقلی خان و جواب التماس آمیز من چند لحظه بیشتر نبود. شاید اصلا انتظار این پاسخ را نداشت. دلم بدجوری شکسته بود و خدای شکسته دلان و متنبه شدگان این پاسخ را بر زبانم نهاده بود. حالا دیگر نوبت عباسقلی خان بود. احساس کردم در یک لحظه لرزید و خشک شد. طوری که انگار برق گرفته باشدش. شاید انتظار این پاسخ را نداشت. چشم هایش را بر هم نهاد. چند قطره اشک از لابلای پلک هایش چکید. ایستاد و سکوت کرد. ساکت و صامت و یکباره کتاب ستار العیوب (!) را سرجایش گذاشت و از حجره بیرون رفت. همراهانش نیز در پی او بیرون رفتند، حتی آنها هم از این موضوع سر درنیاوردند، و هیچ گاه به روی خودش هم نیاورد که چه دیده است.   .. *** … اما محصل آن مدرسه، هماندم عادت را به عبادت مبدل کرد. سر بر خاک نهاد و اشک ریخت. سالیانی چند از آن داستان شگفت گذشت، محصل آن روز ، بعدها معلم و مدرس شد و روزی در زمره  بزرگان علم، قصه زندگی اش را برای شاگردانش تعریف کرد. «زندگی من معجزه ستارالعیوب است» ستار العیوب یکی از نام های احیاگر و معجزه آفرین خدا است و من آزاد شده و تربیت یافته همان یک لحظه رازپوشی و جوانمردی عباسقلی خانم که باعث تغییر و تحول سازنده ام شد.  منبع :«اخلاق پیامبر و اخلاق ما» ؛ نوشته استاد جلال رفیع  انتشارات اطلاعات صفحه ۳۳۲  @dehban_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ راز ماندگاری شیعه 🔻 🔻 شیوه درمان قساوت قلب 🔻 🔻 و درمانگری https://eitaa.com/dehban_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 ویژگی های حیرت انگیز امیرالمومنین علیه السلام @dehban_ir
⚠️قسمتی از قصیده جُلجُلِیه عمرو بن عاص : 27- وفی یومِ خُمٍّ رقى منبراً * یُبلّغُ والرکبُ لم یرحلِ(5) 28- وفی کفِّهِ کفُّهُ معلناً * یُنادی بأمرِ العزیزِ العلی 29- الستُ بکم منکمُ فی النفوسِ * بأَولى فقالوا بلى فافعلِ 30- فَأَنْحَلهُ إمرَةَ المؤمنینَ * من الله مُستخلف المُنحِلِ 31- وقال فمن کنتُ مولىً لَهُ * فهذا له الیومَ نعمَ الولی 32- فوالِ مُوالیهِ یا ذا الجلا * لِ وعادِ مُعادی أخی المُرْسَلِ 33- ولا تَنْقضُوا العهدَ من عِترتی * فقاطِعُهُمْ بیَ لم یُوصِلِ 34- فَبخْبَخَ شیخُکَ لَمّا رأى * عُرى عَقْدِ حیدر لم تُحْلَلِ 35- فقالَ ولیُّکُم فاحفظوهُ * فَمَدْخَلُهُ فیکمُ مَدْخَلی 36- وإنّا وما کان من فعلِنا * لفی النارِ فی الدرَکِ الأسفلِ 37- وما دَمُ عثمانَ مُنْج لنا * من الله فی الموقفِ المُخجِلِ 38- وإنَّ علیّاً غداً خصمُنا * ویعتزُّ بالله والمرُسَلِ(6) 39- یُحاسبُنا عن اُمور جَرَتْ * ونحنُ عن الحقِّ فی مَعْزلِ 40- فما عُذْرُنا یومَ کشفِ الغطا * لکَ الویلُ منه غداً ثمّ لی ⚠️ ترجمه: 27ـ آن روز که پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) در غدیر خم بر منبر بالا رفت و امر خدا را در حالى که کاروان ها هنوز نرفته بودند به همه ابلاغ نمود. 28ـ او دست على را در دست خویش گرفته بود و به همه نشان داد و با صداى بلند به امر خداوند عزیز و بلند مرتبه ندا داد: 29ـ «اى مردم! آیا من بر شما از خودتان سزاوارتر نیستم (و بر شما ولایت مطلقه ندارم)»؟ گفتند: آرى، و هر چه مى خواهى انجام بده. 30ـ پس حکومت بر مؤمنان را از جانب خداوند به او مخصوص گردانید و اوست که خلافت خود را به هر که بخواهد مى بخشد. 31ـ و فرمود: «هر کس من مولاى اویم از امروز این على(علیه السلام) مولایى شایسته براى او است». 32ـ و دعا کرد: «اى خداوند ذوالجلال! دوست موالیان او باش و دشمنان برادر رسولت را دشمن بدار! 33ـ اى مردم! پیمانى را که نسبت به عترت من بسته اید، نشکنید که هر کس از پیروى آنها جدا شود در آخرت به من دسترسى نخواهد داشت». 34ـ پس استاد تو(ابوبکر) وقتى که دید گره محکم پیمان ولایت و زعامت حیدر قابل گسستن نیست، بخّ بخّ گویان به او تبریک گفت. 35ـ رسول خدا گفت: «على ولىّ شما است و بر شما است که او را در میان خود حفظ کنید و همان طور که با من رفتار مى کردید با او برخورد کنید». 36ـ و ما به همراه کردار و اعمال خود در پایین ترین درجه جهنّم خواهیم بود. 37ـ فرداى قیامت ـ که روز شرمندگى ماست ـ خون عثمان ما را نجات نخواهد داد. 38ـ على که در قیامت به واسطه خدا و رسول در نهایت عزّت است در آن روز دشمن ما خواهد بود. 39ـ آنگاه خداوند متعال نسبت به وقایعى که رخ داده و ما در آنها دور از حقّ و در جبهه باطل بودیم، از ما حساب رسى مى کند. 40ـ آن روز که پرده از رخ حقیقت برداشته مى شود ما هیچ عذرى نداریم، و واى بر تو و من از این حال در روز قیامت. کامل این قصیده با ترجمه👇👇 https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=23&lid=0&mid=247746&catid=23963 https://eitaa.com/dehban_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️خداوند متعال حواسش هست  🔸️جشن بزرگ عید غدیر  [شب اول] 🎤سخنرانی  ، به نیت فرج حضرت ولیعصر ارواحنا فداه منتشر کنید🌸 @faares_313 https://eitaa.com/dehban_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️روایتی شنیدنی 🔸️جشن بزرگ عید غدیر  [شب اول] 🎤سخنرانی  ، به نیت فرج حضرت ولیعصر ارواحنا فداه منتشر کنید🌸 @faares_313 https://eitaa.com/dehban_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️وای بر کم فروشان 🔸️جشن بزرگ عید غدیر  [شب اول] 🎤سخنرانی  ، به نیت فرج حضرت ولیعصر ارواحنا فداه منتشر کنید🌸 @faares_313 https://eitaa.com/dehban_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️ما رو هر لحظه دارند میبینند 🔸️جشن بزرگ عید غدیر  [شب اول] 🎤سخنرانی  ، به نیت فرج حضرت ولیعصر ارواحنا فداه منتشر کنید🌸 @faares_313 https://eitaa.com/dehban_ir
🔹️منظور از وحدت در نگاه رهبری کتاب الغدیر علامه امینی است! 🔹️منظور وحدت حول ولایت امیرالمؤمنین ع است! ببینید👇👇 ✅کتاب «الغدیر» وسیله وحدت مسلمین است دشمن میخواهد مسئله‌ی غدیر را یک مایه‌ی برادرکشی و جنگ و خونریزی قرار بدهد؛ در حالی که غدیر میتواند وسیله‌ی ائتلاف و برادری مسلمانها با هم باشد. مرحوم شهید مطهری (رضوان‌اللَّه‌علیه) قبل از انقلاب یک مقاله‌ی مفصلی درباره‌ی کتاب «الغدیر» علامه‌ی امینی نوشتند و ثابت کردند که الغدیر علامه‌ی امینی، وسیله‌ی وحدت مسلمین است. بعضی خیال میکردند کتاب الغدیر ممکن است مایه‌ی افتراق بشود. ایشان میگوید اگر درست فکر کنیم، درست عمل کنیم و سنجیده پیش برویم، کتاب الغدیر مایه‌ی وحدت دنیای اسلام است. برادران اهل سنت ما هم میتوانند در یک محیط خالی از پیش‌داوری به منابع غدیر مراجعه کنند؛ یا میپذیرند، یا نمیپذیرند. در هر دو صورت، چه بپذیرند و چه نپذیرند، این معنا مسلّم است که قضیه‌ی غدیر هیچ‌گونه جنگ و دعوای بین پذیرنده و نپذیرنده به وجود نمیآورد و اختلافات را ایجاب نمیکند. ۱۳۸۵/۱۰/۱۸ https://eitaa.com/dehban_ir
🔹️منظور از وحدت الغدیر علامه امینی و المراجعات علامه شرف الدین است! 🔹️ منظور از وحدت در نگاه رهبری این است که اهل سنت خود را محروم از ولایت نکنند! ✅ببینید👇👇👇👇 اما به عنوان بیان حقیقت و طلب حقیقت، این یک درخواست منطقی است از همه‌ی مسلمانان: بروند تحقیق کنند، ملاحظه کنند، آنچه را که محققین شیعه نوشتند، علمای بزرگ شیعه در زمان خود ما جمع کردند، نوشتند، تحقیق کردند، در دنیای اسلام آنها را عرضه کردند، نوشته‌ی آنها مورد تقدیر علمای اسلام، روشنفکران اسلام، برجستگان اسلام قرار گرفته است، اینها را ملاحظه کنند؛ 👈 خودشان را محصور نکنند، محروم نکنند. کتابهای مرحوم سید شرف‌الدین عاملی (رضوان اللَّه علیه)، کتاب شریف الغدیر تألیف علامه‌ی امینی، اینها حقایقی است که جمع شده است. مسئله‌ی غدیر یک مسئله‌ی مسلّم تاریخی است. در ده‌ها کتاب، مرحوم امینی ده‌ها طریق از طرق اهل سنت را نقل میکند که ماجرای غدیر را به همین شکل که ما نقل میکنیم، نقل کرده‌اند. این چیزی نیست که فقط در کتابهای ما باشد. حالا در معنای مولا، بعضی ممکن است خدشه کنند، بعضی خدشه هم نمیکنند. ماجرا یک ماجرای حقیقی، واقعی و بیان معیار است؛ مشخص است که امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (علیه آلاف التّحیّة و السّلام) یک قله‌ی مرتفع است؛ هم برای حاکم اسلامی و حکومت اسلامی، هم برای هر فرد مسلمان. 👈حادثه‌ی غدیر به نگاه مرحوم علامه‌ی امینی (رضوان اللَّه تعالی علیه) صاحب کتاب الغدیر و بعد در نگاه مرحوم شهید مطهری (رضوان اللَّه علیه) 👈وسیله‌ی وحدت امت اسلامی است. گمان نکنند بعضی که حادثه‌ی غدیر مایه‌ی اختلاف است؛ نه. امروز ببینید که بیش از همیشه - در گذشته هم بوده است - شیعه را متهم میکنند. ببینند مسئله‌ی تشیع برآمده‌ی از یک اعتقاد صحیحِ سالمِ خالصِ نسبت به وحی الهی است - این است معنای تشیع - اعتقاد به ارزشهاست، اعتقاد به معیارهاست، ملاک قرار دادن معیارهائی است که قرآن آنها را ملاک قرار داده است. حالا یک مشت یاوه‌گوی هرزه‌گو در گوشه و کنار دنیای اسلام شیعه را متهم کنند به آن چیزی که شیعه فرسنگها از آنها دور است؛ مسئله‌ی ساختگی بودن و جعلی بودن و بعداً به وجود آمدن و سیاسی بودن و این حرفها را پیش بیاورند! نه، مسئله‌ی غدیر خط بطلان میکشد بر همه‌ی اینها. ۱۳۸۸/۰۹/۱۵ https://eitaa.com/dehban_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺️ایمان عبدالله بن ابی یعفور عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ، قَالَ‌ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) وَ اللَّهِ لَوْ فَلَقْتَ رُمَّانَةً بِنِصْفَيْنِ، فَقُلْتَ هَذَا حَرَامٌ وَ هَذَا حَلَالٌ، لَشَهِدْتُ أَنَّ الَّذِي قُلْتَ حَلَالٌ حَلَالٌ وَ أَنَّ الَّذِي قُلْتَ حَرَامٌ حَرَامٌ، فَقَالَ رَحِمَكَ اللَّهُ رَحِمَكَ اللَّهُ. @faares_313 https://eitaa.com/dehban_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️ ایمان یعنی این... 🔸️جشن بزرگ عید غدیر  🎤سخنرانی ، به نیت فرج حضرت ولیعصر ارواحنا فداه منتشر کنید🌸 @faares_313 https://eitaa.com/dehban_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸️ هر کاری که انجام میشود،کار خداست 🔸️جشن بزرگ عید غدیر  🎤سخنرانی ، به نیت فرج حضرت ولیعصر ارواحنا فداه منتشر کنید🌸 @faares_313 ‼️کسانی که در فضای مجازی کار می کنند این آیه را یادشان نرود‼️ https://eitaa.com/dehban_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸️ وظیفه اهل بیت علیهم السلام چه بود ؟ 🔸️جشن بزرگ عید غدیر  🎤سخنرانی ، به نیت فرج حضرت ولیعصر ارواحنا فداه منتشر کنید🌸 @faares_313 https://eitaa.com/dehban_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸️ اهل بیت علیهم السلام کجا تقیه را کنار میگذاشتند ؟ 🔸️جشن بزرگ عید غدیر  🎤سخنرانی ، به نیت فرج حضرت ولیعصر ارواحنا فداه منتشر کنید🌸 @faares_313 🔹️من فرزند علی بن ابی طالبم🔹️ https://eitaa.com/dehban_ir
آقا : ای پدر دلسوز ، ای شاه جهان ، یا صاحب الزمان مزاحم تان شدم . عرضی داشتم : نقل می‌کنند که در زمان یکی از پادشاهان قدیم ایرانی، وقتی کارگران مشغول ساخت یک بنای سلطنتی بودند ، پادشاه دم دمای غروب خودش می‌رفت و مزد کارگران را می‌داد. کارگران هم برای دیدن شاه و هم برای گرفتن پول صف می‌کشیدند و خوشحال و قبراق مدت‌ها در صف می‌ماندند تا از دست شاه پول بگیرند. در این میان عده‌ای بودند که کار نکرده بودند و روی خاک غلط می‌زدند و لباس‌های خود را خاکی می‌کردند و در صف می‌ایستادند تا بدون زحمت کشیدن حقوق دریافت کنند. وقتی نوبت به آنان می‌رسید، سر کارگرانِ عصبانی که کار نکرده‌ها را خوب می‌شناختند، به پادشاه ندا می‌دادند و کارگران خاک‌مالی‌شده را با فحش و بد و بی‌راه بیرون می‌انداختند اما پادشاه آن‌ها را صدا می‌زد و به آن‌ها نیز دستمزد می‌داد و می‌گفت: من پادشاهم و در شان من نیست که اینان را ناامید برگردانم! یا صاحب الزمان! مدت‌هاست در بساط شما خودم را خاک‌مالی کرده‌ام! گاهی در نیمه‌ی شعبان، گاهی در محرم ؛ در عزای جدّ مظلومتان، گاهی در زیارت و گاهی در قنوت نماز، دعای‌تان کرده‌ام! تباکی کرده و پیراهن سیاه به تن کرده وخود را به عزاداران با اخلاصتان شبیه کرده ام . خودم می‌دانم کاری نکرده‌ام ؛ ولی خوب یاد گرفته‌ام خودم را خاک مالی کنم و در صف، منتظر بمانم تا دستمزد دریافت کنم. می دانم که شما کریم از اولاد کریمانید ، و با کریمان کارها دشوار نیست . ای پادشاه مُلک وجود! این دست‌های نیازمند، این چشم‌های منتظر، این نگاه‌های پرتوقع، گدای یک نگاه شمایند! یک نگاه!می‌کنی از همان نگاه‌ها که به کارکرده‌های با اخلاص‌تان می‌کنید! اللهم عجل لولیک الفرج @dehban_ir
گلایه ای از شورای عالی حوزه علمیه ♻️رهبری بارها فرمودند این ۱۰ سال (۶سال مقدمات و ۴ سال سطح) را کم کنید در حد ۴ تا ۶ سال بعد شما عزیزان این را به ۱۲ سال افزایش دادید؟ ♻️رهبری فرمودند برنامه بریزید طلبه در ۱۲ الی ۱۵ سال مجتهد شود و واقعا فارغ التحصیل شود اما.... 🔺️بیانات رهبری که باید هر طلبه ای ببیند: 🔹️باید لَجنه و هیأتی بنشینند و مباحثی که شما در «مکاسب» میخواهید یاد بگیرید، در کتابی که خیلی هم به مشکلىِ «مکاسب» نباشد و آن مطالب و استدلالها را هم داشته باشد؛ بنویسند و آن کتاب در حوزه‌ها خوانده شود. ما میخواهیم کاری صورت گیرد که طلبه وقتی به پای درس خارج - که اوّلِ شروعِ کارِ جدّی است، والاّ بقیه مقدّمات درس خارج است - میرسد، اگر استاد در درس خارج کلمه‌ای گفت و اشاره‌ای کرد، او گیج و گم نباشد. مسأله‌ی اصولی را بداند. کتاب اصول خوانده باشد. فقه بلد باشد. ذهنش با استدلالها آشنا باشد و مبنای «شیخ» و «آخوند» را بداند.   این، هدفِ طلبه‌ای است که سطوحِ مقدّماتی و عالیه را میخواند. اگر بتواند همه‌ی اینها را در ظرف چهار سال بخواند، مگر عیب دارد؟ طلبه را از دیپلم بپذیریم، پنج سال درس مقدّمات و ادبیات و سطوح را بخواند و بعد وارد درسِ خارج شود و کار اصلی را شروع کند. ما اگر زمان را کوتاه کنیم، بعد در این مدّت چیزهای دیگری هم یاد خواهد گرفت. 1374/09/13 🌐 منبع 🔹️این دوره سطح و مقدمات، در طول پنج سال، یا شش سال تمام شده؛ بعد طلبه، به وادی تحقیق _ یعنی درس خارج_ بیفتد. (بیانات در دیدار طلاب حوزه علمیه مشهد، ۲۲/۴/۱۳۷۶) 🔹️برنامه‌ای درست کنید که طلبه در ظرف دوازده سال مجتهد بشود، در ظرف پانزده سال مجتهد بشود، در ظرف ده، پانزده سال فارغ‌التحصیل واقعی بشود. بعد بگوییم آقا، تحصیلات شما تمام شد، حالا وارد میدان کار بشوید_ کار یا تحقیق _ هرکدام راهی و رشته‌ای دارد. باید به اینجا برسیم. (بیانات در دیدار طلاب حوزه علمیه مشهد، ۲۲/۴/۱۳۷۶) 🔹️متأسفانه تعطیلی درس‌ها در حوزه‌های علمیه بیش از اندازه‌ای است که به آن احتیاج هست؛ ای کاش مسئولان حوزه‌های علمیه و مدرّسان درس‌های بزرگ و عمده، متفقاً و مشترکاً، فکری برای کم کردن تعطیلات بکنند. (بیانات در آغاز درس خارج، ۱۹/۶/۱۳۸۰) 🌐 منبع https://eitaa.com/dehban_ir
♻️گلایه ای از شورای عالی حوزه علمیه (۲) شرح و بسط مطلب: اول: برخی گمان می کنند این محقق شدنی نیست: بدترین فرض را مطرح می کنم تا ببینید به راحتی انجام می شود! روزهای درسی حوزه مثل آموزش و پرورش از مهر تا خرداد است یعنی ۹۰ روز در تابستان درس برقرار نمی شود. (بدترین فرض: باقی ماندن همین روند کتب و دروس) در صورتی که هیچ درسی عوض نشود در پایه های ۱ تا ۶ با کم کردن جمعه ها و روزهای تعطیل معمولا در بهترین شرایط بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ جلسه درسی برقرار می شود! یعنی ۲ سال می شود ۳۰۰ جلسه درسی یعنی اگر حوزه فقط ۶۵ روز تعطیل باشد (۵۲ جمعه + ۱۳ روز ایام دیگر مثل عاشورا و... پس ۳۰۰ روز درسی و ۶۵ روز تعطیلی) تقریبا هر سال برابری می کند با ۲ سال پس ۳ سال می شود ۶ سال! ۶ سال روند عادی می شود ۶ سال×۱۵۰ جلسه = ۹۰۰ جلسه درسی ۳ سال روند پیشنهادی ما ۳ سال ×۳۰۰ جلسه = ۹۰۰ جلسه در پایه های ۷ تا ۱۰ این عدد حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ جلسه می شود چون ماه های تبلیغی و ایام تبلیغی نیز کسر می شود. پس ۴ سال می شود حدود ۱ سال نیم تا ۲ سال! روند عادی یعنی ۴ سال ×۱۲۰ جلسه = ۴۸۰ جلسه درسی روند پیشنهادی ما ۲ سال ×۳۰۰ جلسه = ۶۰۰ جلسه درسی پس ۳ سال مقدمات + ۲ سال سطوح می شود ۵ سال. اگر راندمان تحصیلی بالا برود (چنانکه امسال ماه مبارک رمضان به طلاب سطوح عالی عالیترین مباحث نحوی را با حدود ۴۰۰ آیه سخت قرآنی در ۱۸ جلسه تدریس کردم !) و برخی روش ها و کتابها عوض شود، حتی درسهای اضافه هم می شود در این ۵ سال خواند(مانند لغت حدیث رجال تفسیر و...) و قویتر شد! دوم: درس خارج باید به جای *ارائه آخرین تحقیقات استاد* که الآن در تمام دروس رائج است، *آموزش روشهای اجتهاد و کارگاهی کردن روشها* باشد. در این صورت در عرض چند سال (حد اکثر ۷ سال) طلبه مجتهد خواهد شد. سوم: اضافه شدن سالهای درسی که رائج شده علاوه بر اینکه مفید نیست به ضرر هم هست، این طولانی شدن و تعطیلی های زیاد گرمای ذهن را با مطالب علمی از بین می برد دروس اگر فرسایشی شد، دافعه ایجاد می کند علاوه برآن مشکلات ازدواج و بچه و خرج و... بر آن اضافه شده و طلبه از مسیر علمی خارج می شود. چهارم: بعد از اینکه حتی طلبه سالها با یک استاد بود مانند قدیم به او اجازه اجتهاد یا روایت نمی دهند و این اگر ظلم نباشد یک کمبود است. چون آن طلبه توسط استاد تایید نمی شود. https://eitaa.com/dehban_ir
📩 نسبت به تبلیغ نگرانم / تبلیغ در نگاه حوزه علمیه باید در مرتبه اول باشد ✏️ رهبر انقلاب اسلامی هم‌اکنون در دیدار مبلغان و طلاب حوزه‌های علمیه: با اطلاعاتی که به من میرسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم. این قدر ظرفیت تبلیغ در این کشور انبوه و متراکم و گسترده است که ما اگر چندین برابر آن مقداری که کار میکنیم هم کار کنیم، به نظرم این ظرفیت پر نمیشود. ✏️ هم به تبلیغ احتیاج داریم، هم به موعظه احتیاج داریم، هم به تحقیق احتیاج داریم. امروز نگاه رائج در حوزه‌های علمیه این است که تبلیغ در مرتبه‌ی دوم قرار دارد، مرتبه‌ی اول چیزهای دیگر است مقامات علمی و امثال اینها؛ مرتبه‌ی دوم تبلیغ است و ما از این نگاه باید عبور کنیم؛ تبلیغ مرتبه‌ی اول است. ۱۴۰۲/۴/۲۱ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir