سخنرانی - شب عاشورا.mp3
35.36M
🎶 سخنرانی
🎤حجت الاسلام و المسلمین دهبان
📆 شب عاشورا محرم
٢٧ مرداد ماه ١۴٠٠
🏴 قرارگاه فرهنگی منتظران ظهور
[ @hajabozar_rohi ]
https://eitaa.com/dehban_ir
سخنرانی - شب شام غریبان.mp3
44.24M
🎶 سخنرانی
🎤حجت الاسلام و المسلمین دهبان
📆 شام غریبان
٢٨ مرداد ماه ١۴٠٠
🏴 قرارگاه فرهنگی منتظران ظهور
[ @hajabozar_rohi ]
https://eitaa.com/dehban_ir
🔹 پهن کردن لباس پاره پاره امام حسین علیه السلام
🔹 در کتاب ثمرات الاعواد (ثمرات منبر) این چنین آمده است:
فقال عليهالسلام : «يا هذا إذا هل هلال محرم نشرت الملائكة ثوب الحسين عليهالسلام وهو مخرق من ضرب السيوف ، وملطخ بالدماء ، فنراه نحن وشيعتنا بالبصيرة لا بالبصر ، فتنفجر دموعنا»
🔹 روایت امام صادق علیه السلام در مورد پهن کردن لباس پاره پاره حضرت حسین علیه السلام در ابتدای ماه محرم توسط ملائکه، بر اساس بررسی های انجام شده فقط در این کتاب معاصر آمده است و در هیچ منبع دیگری یافت نشد.
🔹 این کتاب مربوط به علی بن الحسین الهاشمی الخطیب یکی از سخنرانان معاصر عراقی است.
#مشهورات بی اعتبار
https://eitaa.com/dehban_ir
در کانال روضات الجنات مطلبی به این مضمون آمده:
🔹 نکته برخی از اعضای محترم کانال:
⬅️ دو نفر از عزیزان همراه کانال روضات الجنات فرمودند که این مطلب در کتاب خصائص زینبیة مرحوم سید نورالدین جزائری هم آمده است.
🔸 به چند مطلب توجه بفرمایید:
⬅️ مطلبی که در خصائص زینبیة آمده است غیر از متن مذکور در ثمرات الاعواد است و اجمالات شباهت هایی دارند.
⬅️ مطلب مذکور در خصائص زینبیة هم بدون ذکر مستند می باشد.
⬅️ کتاب خصائص زینبیة از کتب متاخر و مربوط به قرن دوازدهم می باشد. لذا به خودی خود منبع و مستند محسوب نمی گردد.
لینک این پیام:
https://eitaa.com/8681160/3152
🔻 لینک کانال روضات الجنات🔻
https://eitaa.com/joinchat/1992818820Ceb4024734a
اما نکاتی باید عرض کنیم:
🔺️متنی که مد نظر است این متن است:
و في الروايات أن الملائكة تعرض هذا الثوب علي هذا العالم ليلة أول محرم الحرام من كل عام ذلك بأمر من الله تعالى ، فيُدلى من طرف العرش باتجاه الأرض ، فيعم على اثره الحزن والأسى كل هذا العالم ، ويتسلل الهم والغم الى قلوب اهل العالم وخاصة قلوب المؤمنين ، ويبقى كل العالم في بؤس واضطراب ، وحزن وأسى ، ويبلغ قمته في يوم عاشوراء حيث يرفع الثوب بعده ، وهذا مما يدل على ان قضية الإمام الحسين ليست قضية عادية كبقية القضايا الطبيعية ، وانما هي قضية استثنائية مرتبطة بالسماء ، وان حاميها والمروّج لها هو الله تعالى، فهي اذن ابدية رغم كيد الكائدين ، وخالدة فوق عناد المعاندين ، الذين يحاولون طمس آثار عاشوراء ، ويسعون للقضاء عليه .
الخصائص الزينبية نویسنده : السيد نور الدين الجزائري جلد : 1 صفحه : 114
https://pdf.lib.eshia.ir/97691/1/114
🔺️سید نور الدین جزایری متولد ١٣ رجب ١٣١٣ هجري قمري و متوفي ٢٣ جمادي الاولي ١٣٨٤ هجري قمري یعنی قرن چهاردهم است و همانطور که محققین کانال روضات الجنات فرمودند: این نقل متاخر چیزی به اعتبار حدیث مذکور نمی افزاید.
🔺️اما اینکه عزیزان فرمودند قرن ۱۲ ظاهرا سهو قلم است ایشان از علماء قرن ۱۴ است.
منبع ولادت
https://pdf.lib.eshia.ir/97691/1/7
منبع وفات
https://pdf.lib.eshia.ir/97691/1/10
https://eitaa.com/dehban_ir
🔹️تربت امام حسین علیه السلام از بهشت
♻️روایتی معروف شده که تربت امام حسین از بهشت است، سایتها زیاد به آن دامن زده اند:
🔺️روزی امام صادق(ع) وارد مسجدی شدند و دیدند جمعیتی دور یک نفر جمع شدهاند. پرسیدند چه خبر است؟ گفتند انسان عجیبی است و کارهای خیلی فوقالعادهای انجام میدهد و مردم او را تماشا میکنند. حضرت رفتند جلو تا ببینند او چه کار میکند. هر کسی هر چه در دستش میگرفت و به آن شخص نشان میداد، میگفت در دستش چیست. حضرت دستشان را بستند و جلو آوردند و گفتند در دست من چیست. او فکری کرد و در صورت حضرت نگاه کرد. دوباره نگاه کرد. امام پرسید چرا نمیگویی؟ نمیدانی؟ گفت میدانم؛ تعجب میکنم که شما چگونه به این دسترسی پیدا کردهاید؟ گفتند: چه میبینی؟ گفت آنچه در عالم بوده است، همه چیز سرجای خودش است. در جزیرهای پرندهای یک جفت تخم گذاشته بود که یکی از آنها نیست. حتما در دست شما همان تخم پرنده است و من تعجب میکنم شما با آن جزیره چه ارتباطی داشتید و چگونه توانستید آن تخم را از آنجا بردارید. حضرت دستشان را باز کردند و مردم دیدند درست است. بعد حضرت به او فرمودند: چه کار کردی که این قدرت را پیدا کردی؟ گفت: بنا گذاشتم آنچه دلم میخواهد، مخالفت کنم و من هر چه دلم خواست، مخالفت کردم. امام فرمودند: دلت میخواهد مسلمان شوی؟ گفت: نه. فرمودند: بنا شد هر چه دلت نمیخواهد عمل کنی. آن شخص محکوم شد و بالاخره اسلام را به او عرضه کردند و مسلمان شد. بعد که مسلمان شد، دیگر نتوانست آن کارهای عجیب را انجام دهد. گفت: عجب کاری کردیم! آمدیم دین حقی را پذیرفتیم و خداپرست شدیم، آنچه را هم که داشتیم، از دست دادیم. حضرت فرمودند: بله، تا به حال، مزد زحمتهایی را که کشیده بودی خدا در همین دنیا میداد، از این به بعد هر چه زحمت بکشی، برای آخرتت ذخیره میشود و نتیجه ابدی خواهد داشت. آیا به این راضی هستی؟ گفت: اگر اینگونه است، راضی هستم. (👈سایتهای اینترنتی)
✅این متن روایت نیست بلکه یک داستان از کتاب اسرار الشهاده ملا دربندی است و شخصیت اصلی آن ملامحسن فیض و یک سفیر هستند:
🔺️در زمان شاه صفوى سفیرى (که در علوم ریاضیه و نجوم مهارتى تمام داشت و گه گاهى هم از ضمایر و اسرار و اخبار غیبیه مى گفت ) از طرف دولت استعمارگر فرنگ به ایران آمد. در آن زمان پایتخت ایران اصفهان بود. وارد اصفهان شد تا که تحقیقى درباره ملت و اسلام کند و دلیلى براى آن پیدا نماید.سلطان وقتى او را دید و از خیالاتش آگاهى پیدا کرد تمام علماى شهر اصفهان را براى ساکت کردن و محکوم کردن آن شخص خارجى دعوت نمود، که از جمله آنها مرحوم آخوند ملامحسن فیض کاشانى ( رضوان الله تعالى علیه ) که معروف به فیض کاشى بود حضور پیدا کرد.حضرت آخوند کاشى رو به آن سفیر فرنگى نمود و فرمود: قانون پادشاهان آن است که از براى سفارت مردان بزرگ و حکیم و دانا و فهمیده و با سواد را اختیار مى کنند.
چطور شده که پادشاه فرنگ آدمى مثل تو را انتخاب کرده ؟! سفیر فرنگى خیلى ناراحت شده و بر آشفت و گفت : من خودم داراى علوم و سرآمد تمام علم ها مى باشم آن وقت تو به من مى گویى ، من حکیم و دانا نیستم ؟! مرحوم فیض کاشى فرمود: اگر خود را آدم دانا و فهمیده و تحصیل کرده مى دانى بگو ببینم در دست من چیست ؟ سفیر مسیحى به فکر فرو رفت و پس از چند دقیقه اى رنگ صورتش زرد شد و عرق انفعال بر جبینش پیدا شد . مرحوم کاشى لبخندى زد و فرمود: این بود کمالات تو که از این امر جزئى عاجز شدى ؟ تو که مى گفتى از نهان و اسرار انسانها خبر مى دهم چه شد؟ سفیر گفت : قسم به مسیح بن مریم که من متوجّه شده ام که در دست تو چیست و آن تربت از تربتهاى بهشت است ، لیکن در حیرتم که تربت بهشت را از کجا به دست آورده اى ؟! مرحوم آخوند فیض کاشى فرمود: شاید در محاسباتت اشتباه کرده اى ! و قواعدى را که در استکشافات این امور به کار برده اى ناقص بوده است ، سفیر مسیحى گفت : خیر این طور نیست ، لکن تو بگو تربت بهشت را از کجا آورده اى ؟
مرحوم فیض فرمودند: آیا اگر بگو یم اقرار به حقّانیّت اسلام میکنى ؟! آنچه در دست من هست تربت پاک آقا سیّد الشّهداء علیه السلام مى باشد. سپس دست خود را باز کرد و تسبیحى را که از تربت کربلا بود، به سفیر نشان داد و گفت : پیغمبر اسلام (ص ) فرمودند، کربلا قطعه اى از بهشت است . تصدیق سخن توست ! تو خود اقرار کردى و گفتى ، قواعد و علوم این حدیث من خطاء نمى کند و حدیث پیغمبر(ص ) را هم در صدق گفتارش اعتراف کردى ، و پسر پیغمبر ما در این تربت که قطعه اى از بهشت است ، مدفون است اگر غیر این بود در بهشت و تربت آن مدفون نمى شد، سفیر چون قاطعیّت برهان و دلیل را مشاهده کرد مسلمان شد.
📚اکسیر العبادات ج۱ ص ۵۲۳ و ۵۲۴
https://eitaa.com/dehban_ir
مهدی دهبان
🔹 پهن کردن لباس پاره پاره امام حسین علیه السلام 🔹 در کتاب ثمرات الاعواد (ثمرات منبر) این چنین آمده
#ارسالی_مخاطب
سلام استاد
وقت بخیر
گویا این روایت در کتاب،مناهج البکا ص۱۱ هم اومده...
✅پاسخ استاد:
منظور ایشان این متن است👇👇
https://lib.eshia.ir/71724/1/11
🔸️مناهج البکاء فى فجائع کربلاء
🔸️شیخ حسین فرطوسی حویزی 1304-1366 قمری، قرن چهاردهم
🔸️ این نقل چیزی به اعتبار نمی افزاید
🔸️بنابراین تمام منابع به همین قرن ۱۴ می رسد. و از هم نقل می کنند.
https://eitaa.com/dehban_ir
مهدی دهبان
#دهه_محرم 📌تهران، منطقه تهرانسر 🕋هیئت محترم امام حسن مجتبی علیه السلام🕋 الحمدلله 🔸️ممنون مادر این خ
شب اول محرم
بسم الله الرحمن الرحیم
مهدی دهبان
🔹️تربت امام حسین علیه السلام از بهشت ♻️روایتی معروف شده که تربت امام حسین از بهشت است، سایتها زیاد
♻️از محققین ارجمند متن احتمالی این روایت ارسال شد، با کمال میل منتشر می شود:
🔹️و قد روى ان رجلا من الشيعة اتى موسى بن جعفر عليهما السّلام و هو في بغداد فقال يا ابن رسول اللّه رأيت هذا اليوم في ميدان بغداد رجلا كافرا و الناس مجتمعون حوله و هو يخبر كل انسان بما اضمره فهو يعلم الاسرار، فقال فغدوا عليه فأتى الى الميدان و رآى الناس حوله و هو يخبرهم عما في ضمائرهم فطلبه الامام فقال له يا فلان انت رجل كافر و الاطلاع على ما في الضمائر مرتبة جليلة فما السبب في ان رزقك اللّه هذه المرتبة فقال يا عبد اللّه ما اوتيت هذا الا بأني اعمل خلاف ما تشتهيه نفسي و خلاف مطلوبها فقال يا فلان اعرض الايمان على نفسك و انظر هل تقبله ام لا؟ فتغشى في منديل و تفكر فلما رفع المنديل قال اني عرضت الاسلام عليها فأبت، فقال له اعمل على خلاف ارادتها كما هو عادتك التي اوتيت عليها هذه المرتبة فأسلم و حسن اسلامه و علّمه شرائع الاحكام فكان من جملة اصحاب الامام فقال له يوما يا فلان اضمرت انا شيئا فقل ما هو فلما رجع و تفكر لم يدر ما يقول فتعجب فقال يا ابن رسول اللّه كنت اعرف الضمائر و انا كافر فكيف لا اعرفها اليوم و انا مسلم؟ فقال ان ذلك كان جزاء لاعمالك و اليوم قد ذخر اللّه لك اعمالك ليوم القيامة فجزاؤها ذلك اليوم.
الأنوار النعمانية نویسنده : الجزائري، السيد نعمة الله جلد : 2 صفحه : 204
http://lib.eshia.ir/12737/2/204
🔸️سید نعمت الله جزایری(متوفی ۱۱۱۲) از علماء قرن دوازهم ماست و در تیم محققین بحار الأنوار بسیار زحمت کشید. ایشان مسلک اخباری دارند و نوعا خبر را می پذیرند.
https://eitaa.com/dehban_ir
🔺️چرا دهه اول محرم؟
با توجه به ضعف این روایت برخی #شبهه دارند چرا دهه محرم عزاداری می کنیم؟ مگر امام حسین علیه السلام را روز عاشورا شهید نکردند؟ باید بعد از عاشورا تازه عزا بگیریم. کارهای ما همیشه بر عکس است. روز عاشورا همه هیئتها جمع می شود.
جواب: این شبهه که خیلی عبارات روشنفکری در آن نمایان است چند سالی است در فضای حقیقی و مجازی بسیار شنیده می شود، اما پاسخ اینکه سیره اهل بیت علیهم السلام همین است یعنی عزاداری دهه اول از اهل بیت علیهم السلام رسیده چنانکه روایت معروف ریان بن شبیب برای روز اول محرم است که دستور به عزاداری از طرف امام رضا علیه السلام داده شده است.
امام کاظم علیه السلام دهه اول محرم عزادار بودند:
امام رضا «ع» فرمودند:
محرم ماهى بود كه اهل جاهليت نبرد را در آن حرام مىدانستند و خون ما را در آن حلال شمردند و حرمت ما را هتك كردند و ذرارى و زنان ما را اسير كردند و آتش بخيمههاى ما زدند و آنچه بنه در آن بود چپاول كردند و در امر ما رعايتى از رسول خدا «ص» نكردند روز حسين «ع» پلک چشم ما را زخم كرد و اشك ما را روان ساخت و عزيز ما را در زمين كربلا خوار كرد و گرفتارى و بلا بما دچار ساخت تا روز قيامت بر مانند حسين بايد گريست اين گريه گناهان بزرگ را بريزد سپس فرمود:
پدرم را شيوه بود كه چون محرم مي شد خنده نداشت و اندوه بر او غالب بود تا روز دهم روز دهم روز مصيبت و حزن و گريهاش بود و مي فرمود :
در اين روز حسين كشته شد.
♻️حدثنا جعفر بن محمد بن مسرور (رحمه الله)، قال: حدثنا الحسين بن محمد بن عامر، عن عمه عبد الله بن عامر، عن إبراهيم بن أبي محمود، قال: قال الرضا (عليه السلام): إن المحرم شهر كان أهل الجاهلية يحرمون فيه القتال، فاستحلت فيه دماؤنا، وهتكت فيه حرمتنا، وسبي فيه ذرارينا ونساؤنا، وأضرمت النيران في مضاربنا، وانتهب ما فيها من ثقلنا، ولم ترع لرسول الله (صلى الله عليه وآله) حرمة في أمرنا. إن يوم الحسين أقرح جفوننا، وأسبل دموعنا، وأذل عزيزنا، بأرض كرب وبلاء، أورثتنا الكرب والبلاء، إلى يوم الانقضاء، فعلى مثل الحسين فليبك الباكون، فإن البكاء يحط الذنوب العظام. ثم قال (عليه السلام): كان أبي (صلوات الله عليه) إذا دخل شهر المحرم لا يرى ضاحكا، وكانت الكآبة تغلب عليه حتى يمضي منه عشرة أيام، فإذا كان يوم العاشر كان ذلك اليوم يوم مصيبته وحزنه وبكائه، ويقول: هو اليوم الذي قتل فيه الحسين (صلوات الله عليه)
🔺️نکته مهمی روایت دارد: امام رضا علیه السلام می فرماید در این ماه این مصیبتها (اسیری خاندان و...) بر ما وارد شد. نه تنها ده روز اول بلکه ماه محرم را ماه عزا اعلام فرمودند چه بسا به قرینه اسارت که در عبارت هست، حتی بشود ماه صفر را هم فهمید.
https://eitaa.com/dehban_ir
هدایت شده از مهدی دهبان
#شبهه
آیا شیعیان قاتل امام حسین ع بودند؟
این سخن درستی نیست در محرم 1401 مفصل به آن پرداختم و اسناد را ارائه کردم. مثلا ناصبی هایی سال 51 توسط معاویه در کوفه ساکن شدند و یا در هیچ جای زیارتنامه های امام حسین ع یا خطبه های حضرت یا امام سجاد یا حضرت زینب علیهم السلام نیامده که شیعیان ما را کشتند!! یا لعنت بر شیعه بلکه بر عکس!
شهید مطهری در حماسه حسینی؛ ج۲، ص۱۲:
چگونه شد که اولا حزب ابوسفیان زمام حکومت را در دست گرفتند و ثانیاً مردم مسلمان و بلکه شیعه قاتل امام حسین علیه السلام شدند.
#تاریخ
@dehan_ir
🔺️امام حسین ع همیشه به گریه کنندگانش نگاه می کند
📌الأمالى ، طوسى ـ به نقل از محمّد بن مسلم، از امام صادق عليه السلام :
حسين بن على عليه السلام در پيشگاه پروردگارت ، به اردوگاهش و هر شهيدى كه با او در آن بوده، نگاه مى اندازد و به زائرانش نيز نگاه مى كند ـ و او به حال آنها و به نامشان و نام پدرانشان و درجاتشان و جايگاهشان در پيشگاه خداى عزوجل ، داناتر از هر يك از شما به حال فرزندش است ـ و او گريه كننده اش را مى بيند و برايش درخواست آمرزش مى كند و از پدرانش عليهم السلام درخواست مى كند كه براى او درخواست آمرزش كنند و مى فرمايد: «زائر من ، اگر مى دانست كه خداوند، چه چيزى را برايش فراهم كرده، خوش حالى اش بيش از بى تابى اش بود».
زائر حسين عليه السلام باز مى گردد، در حالى كه گناهى براى او نيست.
📌كامل الزيارات ـ به نقل از عبد اللّه بن بُكَير اَرْجانى، از امام:
حسين عليه السلام به زائرانش نظر مى اندازد ـ و او به حال آنها و به نام پدرانشان و درجاتشان و جايگاهشان در پيشگاه خداوند، داناتر است از هر يك از شما به حال فرزندش و آنچه در خانه اش هست ـ و گريه كننده اش را مى بيند و برايش از سرِ رحمت ، درخواست آمرزش مى كند و از پدرانش عليهم السلام مى خواهد كه براى او درخواست آمرزش كنند و مى فرمايد: «اى گريه كننده ! اگر آنچه را كه برايت فراهم شده، مى دانستى ، خوش حالى ات بيش از بى تابى ات بود» .
پس هر يك از فرشتگان آسمان و فرشتگان حائر (حَرَم) حسينى، كه صداى گريه او را مى شنود، برايش درخواست آمرزش مى كند و زائر ، در حالى باز مى گردد كه گناهى ندارد.
♻️الأمالي للطوسي عن مُحَمَّد بن مسلم عن أبي عبد ال إنَّ الحُسَينَ بنَ عَلِيٍّ عليه السلام عِندَ رَبِّهِ عَزِّ وجَلَّ ، يَنظُرُ إلى مَوضِعِ مُعَسكَرِهِ ، ومَن حَلَّهُ مِنَ الشُّهَداءِ مَعَهُ ، ويَنظُرُ إلى زُوّارِهِ ، وهُوَ أعرَفُ بِحالِهِم ، وبِأَسمائِهِم وأسماءِ آبائِهِم ، وبِدَرَجاتِهِم ومَنزِلَتِهِم عِندَ اللّه ِ عَزَّ و جَلَّ مِن أحَدِكُم بِوَلَدِهِ ، وإنَّهُ لَيَرى مَن يَبكيهِ ، فَيَستَغفِرُ لَهُ ، ويَسأَلُ آباءَهُ عليهم السلام أن يَستَغفِروا لَهُ . ويَقولُ : لَو يَعلَمُ زائِري ما أعَدَّ اللّه ُ لَهُ لَكانَ فَرَحُهُ أكثَرَ مِن جَزَعِهِ، وإنَّ زائِرَهُ لَيَنقَلِبُ وما عَلَيهِ مِن ذَنبٍ.
الأمالي للطوسي : ص 55 ح 74 ، بشارة المصطفى : ص 78 ، بحار الأنوار : ج 44 ص 281 ح 13 .
كامل الزيارات عن عبد اللّه بن بكير الأرجاني عن أ إنَّهُ [أيِ الحُسَينَ عليه السلام ]لَيَنظُرُ إلى زُوّارِهِ ، وهُوَ أعرَفُ بِهِم ، وبِأَسماءِ آبائِهِم وبِدَرَجاتِهِم ، وبِمَنزِلَتِهِم عِندَ اللّه ِ مِن أحَدِكُم بِوَلَدِهِ وما في رَحلِهِ، وإنَّهُ لَيَرى مَن يَبكيهِ ، فَيَستَغفِرُ لَهُ رَحمَةً لَهُ ، ويَسأَلُ أباهُ الاِستِغفارَ لَهُ . ويَقولُ : لَو تَعلَمُ أيُّهَا الباكي ما اُعِدَّ لَكَ لَفَرِحتَ أكثَرَ مِمّا جَزِعتَ ، فَيَستَغفِرُ لَهُ كُلُّ مَن سَمِعَ بُكاءَهُ مِنَ المَلائِكَةِ فِي السَّماءِ وفِي الحائِرِ ، ويَنقَلِبُ وما عَلَيهِ مِن ذَنبٍ.
كامل الزيارات : ص 544 ح 830 ، بحار الأنوار : ج 25 ص 376 ح 24 .
https://eitaa.com/dehban_ir
افسانه ترور عبیدالله توسط مسلم بن عقیل.docx
38.9K
🔺️مقاله افسانه ترور عبیدالله توسط مسلم بن عقیل
🔺️نویسنده: استاد مهدی دهبان
🔺️در این مقاله تمامی نقل ها مورد بررسی دقیق قرار گرفته و دو شاهد قوی بر افسانه سازی کل ماجرای ترور ارائه شده است.
https://eitaa.com/dehban_ir
📌برخی به مسلم بن عقیل اشکال می کنند چرا عبیدالله را نکشت؟ اگر این کار را کرده بود قصه کربلا طور دیگری رقم می خورد.
📌برخی به مسلم بن عقیل اشکال می کنند که چرا می خواسته ناگاه ترور کند، ترور و فکر به آن بایسته و شایسته نیست.
🔸️بعد از مطالعه این مقاله متوجه خواهیم شد اصلا چنین چیزی از اساس دروغ است و نه اشکال اول و نه اشکال دوم وارد نیست.
https://eitaa.com/dehban_ir
May 11
مسابقه لیگ حدیث.pdf
404.9K
رفقای زیادی که کار با نوجوانان را انجام می دهند، مسابقه *لیگ حدیث* را از ما شنیده اند و اجرا کردند و بازخوردهای فوق العاده ای دریافت کرده اند، برخی از دوستان پیشنهاد دادند چون ایام تبلیغی و کار فرهنگی با نوجوانان است، در قالب یک فایل لیگ حدیث معرفی شود.☝☝
رهبری همیشه می فرمایند: کار فرهنگی باید جریان ساز باشد.
بریم برای جریان سازی☝☝
https://eitaa.com/dehban_ir
#مقتل
سوال: آیا اعتبار سنجی روضه خوانی و مقاتل همان اعتبار سنجی احادیث است(مثل سند صحیح و...)؟
پاسخ:
اگر حجیت محور می خواهید بحث کنید بله، یعنی اگر می خواهد حجت به معنای خاص اصولی و فقهی داشته باشید بله تفاوتی ندارد با حدیث.
ولی اگر مقتل به معنی همان مقتل باشد نه حجیت محور نیست و اعتبار حدیثی نیاز ندارد.
سوال: آیا اعتبار سنجی روضه و مقتل مانند اعتبار سنجی تاریخ است؟ یعنی مقتل بخشی از وقایع تاریخ است؟
پاسخ:
اگر نقل یک واقعه است بله عین تاریخ است و اعتبار تاریخی (مثل منبع و...) در آن لحاظ می شود.
ولی اگر نقل مصیبت است و جهات دیگر مد نظر است خیر ربطی به تاریخ نخواهد داشت.
مقتل اعتبار سنجی خاص خود را دارد!
👈مقتل با تاریخ تفاوت های زیادی دارد، چون به این مطلب دقت نمی شود، مطالب زیادی این روزها به راحتی نقد و انکار می شود.
ان شاءالله در دوره مقتل شناسی مفصل به تفاوت های آشکار مقتل و تاریخ می پردازیم و از مداحان و روضه خوانان بصورت علمی و کارشناسی دفاع می کنیم.
منظورم ابدا این نیست تمام آنچه این عزيزان می گویند: حق است. خیر اصلا، منظورمان اول تعریف درست مقتل و روضه است و ثانیا اضافات انواعی دارد برخی از قسمت های این اضافات دارای ایراد جدی است اما برخی قسمت های آن اساسا هیچ مشکلی ندارد! حتی اگر یک کتاب و یک سند هم نداشته باشد!
مثلا وقتی در دعای ندبه می گوئیم:
این الحسن، این الحسین؟ این ابناء الحسین؟
حسن کجاست؟ حسین کجاست؟ بچه های حسین کجا هستند؟
آیا واقعا ما نمی دانیم امام حسن کجاست یا امام حسین کجاست؟
آیا این بیان تاریخ است؟
خیر، در مقام گریه گاهی عزادار سوال می پرسد: مادری جنازه پسرش را روبه رویش قرار می دهند مدام گریه می کند و داد می زند: پسرم کجاست؟
آیا باید او را توبیخ کرد که پسرت که جنازه اش روبه روی توست چرا می پرسی؟
پس شخصی اگر در مقام مصیبت بود نیاز نیست مانند تاریخ با او برخورد شود.
البته این یک تفاوت بین بیان مصیبت و بیان تاریخ است تفاوت های آشکار دیگری دارد که بعدها خواهم گفت.
https://eitaa.com/dehban_ir
🔸️قتل الحسین🔸️
گزارش شگفتآور جغرافیدان بزرگ قرن ۵ أبو عبيد أندلسي (م ٤٨٧ هـ) و کاتب مراکشی (قرن ۶) از #عزاداری پرندگان برای سیدالشهدا سلاماللهعلیه:
اما مسیر منطقه غانه تا شهر تادمکره ۵۰ روز است از منطقه غانه تا سفنقو سه مرحله است که روی مسیر نیل واقع است و این نقطه پایانی غانه است. سپس همراه مسیر نیل می شوی تا منطقه بوغرات در آنجا چند طائفه از صنهاجه است، که به مداسه مشهور اند.
از آن جا تا شهر تادمکره ۲۰ روز راه است.
فقیه ابومحمد عبدالملک می گوید: که دیده است در شهر بوغرات پرنده ای شبیه پرستو که از صدایش به هر شنونده ای یک جمله را بطور واضح و روشن می فهماند که با هیچ جمله ای دیگر شبیه نیست (و انکار شدنی نیست):
حسین کشته شد حسین کشته شد
این را بسیار تکرار می کند
بعد از آن می گوید:
"به کربلا" این را یکبار می گوید.
عبدالملک می گوید این کلمات را هم من و هم تمام مسلمانان همراهم شنیدیم.
متن:
فأمّا الجادة من غانة إلى تادمكّرة وبينهما مسيرة خمسين يوما، فمن غانة إلى سفنقو ثلاث مراحل، وهي على النيل وهي آخر عمل غانة. (إلى تادمكرة، وبينهما مسيرة عشرين يوما). ثمّ تصحب النيل إلى بوغرات فيه قبيل من صنهاجة يعرفون بمداسة.
وأخبر الفقيه (أبو محمّد) عبد الملك أنّه رأى في بوغرات طائرا يشبه الخطاف يُفهِم مِن صوته كلَّ سامع إفهاماً لا يشوبه لَبس:
👈قتل الحسين قتل الحسين👉 يكرّر مرارا،
ثمّ يقول:
👈بكربلا مرّة واحدة👉
⬅️قال عبد الملك: سمعته أنا ومن حضر من المسلمين معي.
📚المسالك والممالك ج 2 ص 880
(أبو عبيد عبد الله بن عبد العزيز بن محمد البكري الأندلسي ، دار الغرب الإسلامي ، ١٩٩٢ م)
الاستبصار في عجائب الأمصار ، ص 224
(الکاتب المراکشي ، بغداد ، دار الشؤون الثقافیة ، ۱۹۸۶ م)
📌چه بلایی سرت آمد که پرندگان برایت گریه کردند؟
https://eitaa.com/dehban_ir
#غارت
⚫️ گریه میکرد و خلخالم را میربود...
💢حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ السَّعْدَآبَادِيُّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي الْجَارُودِ زِيَادِ بْنِ الْمُنْذِرِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الحسين [اَلْحَسَنِ] عَنْ أُمِّهِ فَاطِمَةَ بِنْتِ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: دَخَلَتِ الْغَانِمَةُ [الْعَامَّةُ] عَلَيْنَا الْفُسْطَاطَ وَ أَنَا جَارِيَةٌ صَغِيرَةٌ وَ فِي رِجْلِي خَلْخَالاَنِ مِنْ ذَهَبٍ فَجَعَلَ رَجُلٌ يَفُضُّ الْخَلْخَالَيْنِ مِنْ رِجْلِي وَ هُوَ يَبْكِي فَقُلْتُ مَا يُبْكِيكَ يَا عَدُوَّ اللَّهِ فَقَالَ كَيْفَ لاَ أَبْكِي وَ أَنَا أَسْلُبُ ابْنَةَ رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ لاَ تَسْلُبْنِي قَالَ أَخَافُ أَنْ يَجِيءَ غَيْرِي فَيَأْخُذَهُ قَالَتْ وَ انْتَهَبُوا مَا فِي الْأَبْنِيَةِ...
✍🏻 از فاطمه دختر امام حسين علیهم السلام، روایت است که فرموده: غارتگران بر خيمه ما هجوم كردند و من دختر خردسالى بودم و خلخال طلا بپايم بود. مردى آنها را مىربود و مىگريست، گفتم دشمن خدا چرا گريه ميكنى⁉️ گفت: چرا گريه نكنم كه دختر رسول خدا را غارت ميكنم! گفتم مرا واگذار، گفت: ميترسم ديگرى آن را برُبايد!!!!! 👈سپس فرمود: هرچه در خيمههاى ما بود غارت كردند...
📓أمالی، صدوق رحمه الله، مجلس سی و یکم، حدیث ٢
https://eitaa.com/dehban_ir