مهدی دهبان
♻️گلایه ای از شورای عالی حوزه علمیه(۴) 🔺️این روزها و این ساعات قطعا مهمترین و تاثیرگذارترین ساعات ت
♻️گلایه ای از شورای عالی حوزه علمیه(۵)
[بازآوری یک یادداشت]
✅ای کاش ساز و کاری برای رتبه بندی حوزه های علمیه و مراکز و موسسات سطوح عالی و... وجود داشت و کمی طلبه ها از سر درگمی خارج می شدند!
رتبه بندی های مختلفی در دنیا برای دانشگاه ها وجود دارد و این اعتبار آثار پیشینی و پسینی دارد. اما نبود چنین امکانی در حوزه علاوه بر بی بهره ماندن خدمات دهندگان و خدمات گیرندگان، نوعی حیرت را نیز به وجود آورده است. حیرتی که مدام از اساتید می پرسند کدام موسسه بهتر است؟ چرا؟ و با پاسخ های متعدد و متنوع مواجهه می شوند و گاهی حتی تردیدشان رو به فزونی می رود.
🟢ساز و کار رتبه بندی حوزه های علمیه و مراکز حوزوی چه باید باشد؟
برای شروع بحث می شود یک ترسیم ابتدایی ارائه کرد:
حوزه مطلوب در چند ساحت باید بررسی شود، بعد باید در این ساحت ها امتیازدهی نمود:
یکم علم
🔹️میزان تولید علم و حل مسئله
🔹️خروجی مقالات و پژوهشهای علمی
🔹️برگزاری دوره های علمی توسط اساتید برجسته
🔹️دعوت از اساتید تراز
🔹️برنامههای منظم تکمیلی علمی مانند طرح ارتقای علمی اساتید و...
دوم اخلاق
🔹️ رعایت آداب طلبگی توسط همه طلاب و اساتید
🔹️رضایت از طلبگی توسط همه طلاب و اساتید
🔹️برگزاری نماز جماعت های پر شور و هیئت های منظم
🔹️اردوی های زیارتی
🔹️رعایت آداب زبانی، خوش اخلاقی در رفتار و فعالیت اجتماعی
🔹️داشتن هویت طلبگی و اهداف عالی برای مسیر طلبگی
سوم روان
🔹️متعادل ومتعارف بودن رفتارها
🔹️رصد منظم مشاورهای کارکشته
🔹️برگزاری دوره های مهارت افزایی رفتارهای اجتماعی
چهارم جسم
🔹️کیفیت غذا و سالم زی بودن آن
🔹️ورزش مناسب
پنجم مهارت
🔹️وجود بستر مناسب فراگیری مهارت های مناسب با هر پایه تحصیلی
🔹️تفکیک مهارت ها بر اساس ساحت های انسانی طلبه، مانند مهارتهای تحصیلی ، پژوهشی، اجتماعی و... و ارائه طرحی جامع و دارای زمانبندی برای فراگیری
و شماره ششمی را می توان به میزان عمق و درک سیاسی اختصاص داد.
@dehban_ir
هدایت شده از مهدی دهبان
سخنرانی عفاف و حجاب.mp3
18.71M
🔴عفاف و حجاب🔴
🟢سخنرانی در جمع کارکنان مجموعه فروشگاه های اتکا ۱۳۹۶
🟠مهدی دهبان
⚪شهرری، تهران
🟡چرا بی حجاب می شویم؟
🟤از دست ندهید، نگاه نویی به مساله حجاب
#حجاب
#شهید_غیرت
#زن_عفت_افتخار
https://eitaa.com/dehban_ir
هدایت شده از مهدی دهبان
آواره
🍀عیسی خشاب گوید: به امام حسین (علیهالسلام) گفتم: «آیا شما صاحب الامر هستید؟» فرمود:
🍀خیر، ولی صاحب الامر طرید (- رانده شده) و شرید (-آواره) است و خون خواه پدرش و دارای کنیۀ عمویش میباشد... «لا و لکن صاحب هذا الامر الطرید الشرید الموتور بابیه المکنی بعمه...»
📚شیخ صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص۳۱۸، باب ۳۰، ح ۵.
#امام_زمان
#امام_حسین
https://eitaa.com/dehban_ir
هدایت شده از اندیشکده مستعدان
عجیب و عجیب تر!
📝 به قلم استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین مهدی دهبان
🔸شهید مطهری در کتاب اسلام و مقتضیات زمان عبارتی را به ابوالخطاب ملعون نسبت می دهد که امر بر ایشان با فرد دیگری مشتبه شده است:
《اینها میگویند هر چه کافی نوشته باشد ، صحیح است . مجتهدین میگویند نه ، مثل این ، هزارها آدم جعال وضاع کذاب بودهاند . مردی است به نام " ابی الخطاب " . این مرد ، ملحد و ضد اسلام بود . طشت رسوائیش بالاخره از بام افتاد . وقتی میخواستند اعدامش کنند گفت : و لقد وضعت فی اخبارکم اربعه آلاف حدیث من چهار هزار حدیث در اخبار شما قاطی کردم》(اسلام و مقتضیات زمان، نویسنده : مطهری،مرتضی، ج 1، ص145)
💠چنین جمله ای از ابوالخطاب نقل نشده بلکه از ابن ابی العوجاء نقل شده در کتب اهل سنت در تاریخ طبری و دیگر کتب آمده است.
این مطلب حتی در بحار الانوار مرحوم مجلسی آمده: (بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء/ العلامة المجلسي ج 58 ص357)
سید مرتضی می نویسد:
«أحضره للقتل، و أیقن بمفارقة الحیاة: لئن قتلتمونى لقد وضعت
فى أحادیثکم أربعة آلاف حدیث مکذوبة مصنوعة.» (أمالى المرتضى، ج1، ص128)
🔸فاضل گرامی، حجت السلام و المسلمین محمد تقی اکبر نژاد ضمن مقاله ای به این فرمایش شهید مطهری نقد وارد می کند که عبارت ایشان عجیب تر است:
《ما در هیچ کتابى این مطلب را از ابوالخطاب نیافتیم. او سرکرده غلات زمان امام صادق بود و البته جعلهایى نیز داشت. اما شما حتى یک روایت در کتب شیعه از او پیدا نمىکنید. یعنى به خاطر غلو و لعنها و نفرینهاى امام صادق و سایر ائمه، وى رسوا شد و حتى یک حدیث نیز از او در کتب روایى شیعه وجود ندارد و همین معناى محافظت از دین است. اما مطلبى که ایشان از ابوالخطاب نقل مىکند، جملهاى است که از ابن ابىالعوجاء پیش از اعدام نقل شده است.》
(مقاله حجیت عمومی احادیث/محمدتقی اکبر نژاد
لینک دسترسی👇
http://jf.isca.ac.ir/article_3001.html)
✅اما باید گفت امر چنان نیست که ایشان می فرمایند.
در کتب متعدد درباره روایات ابوالخطاب نکاتی بیان شده غیر از اینکه در کتاب طب الائمه ده ها روایت از او نقل شده بطور مثال به آدرس های زیر مراجعه کنید:
طبّ الأئمة(ع) ابن بسطام: ج۱صص ۳۰و۵۰و ۵۲و ۶۵ و ۷۹ و۱۳۲ و ۱۳۵ و ۱۳۷ و...
همچنین برای تکمیل بحث به مدخل ابوالخطاب درمرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی نوشته آقای حسن انصاری مراجعه کنید.
💠عجیب از شهید مطهری که دو نام را با هم اشتباه گرفتند اما قابل پذیرش است؛ چون گاهی در سخنرانی سهو پیش می آید؛ اما عجیب تر از آقای اکبر نژاد که اینگونه به شهید مطهری اشکال کرده اند.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
هدایت شده از مهدی دهبان
#حدیث
#یااباصالح
🔺️آیا می دانید در هیچ روایت و زیارت نامه و نص تاریخی راجع به اینکه لقب امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ابا صالح است، مطلبی وجود ندارد؟
البته یک داستانی را علامه مجلسی نقل می کند که در آن ابا صالح را بکار برده، گوینده داستان گمان می کند امام زمان را دیده!بحارالانوار ج52، ص175
از امام صادق عليه السلام روايت شده :
إذا ضَلَلتَ عَنِ الطَّريقِ فَنادِ : يا صالِحُ - أو يا أبا صالِحٍ - أرشِدونا إلَى الطَّريقِ يَرحَمْكُمُ اللَّهُ !
من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۲۹۸ ح ۲۵۰۶ .
که محدثین شیعه از آن لقب جن فهمیده اند چرا که ابا صالح یا باصالح و صالح لقب جنی است که در بیابان کمک گمشدگان می کند طبق روایت فقیه:
و رُوِىَ : أنَّ البَّرَ مُوَكَّلٌ بِهِ صالِحٌ وَ البَحرَ مُوَكَّلٌ بِهِ حَمزَةُ .
من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۲۹۸ ح ۲۵۰۷ .
👈مطالعه بیشتر:
http://hadith.net/post/48350
📚به مشهورات ذهن خود اعتماد نکنیم، منابع را ببینیم.
🔸️لطفا پیام را آنقدر منتشر کنید تا همه متوجه شوند که اباصالح کنیه امام زمان عج نیست.
@dehban_ir
مهدی دهبان
#حدیث #یااباصالح 🔺️آیا می دانید در هیچ روایت و زیارت نامه و نص تاریخی راجع به اینکه لقب امام مهدی
درکانال "علم الحدیث" در طی سه پیام مفصل به کنیه اباصالح پرداخته شده است:
اول
https://eitaa.com/mirasehadisi/1997
دوم
https://eitaa.com/mirasehadisi/1998
سوم
https://eitaa.com/mirasehadisi/1999
@dehban_ir
هدایت شده از مهدی دهبان
#حدیث
🔷️همسایه های فاطمه سلام الله علیها
🔺️حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ وَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُولَوَيْهِ ره عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى الْعَطَّارِ وَ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدِ بْنِ يَقْطِينٍ الْيَقْطِينِيِّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِي خَالِدٍ ذِي الشَّامَةِ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو أُسَامَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) يَقُولُ مَنْ أَرَادَ أَنْ يَكُونَ فِي جِوَارِ نَبِيِّهِ (ص) وَ جِوَارِ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ فَلَا يَدَعْ زِيَارَةَ
الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (ع)
🔷️على بن الحسين و على بن محمّد بن قولويه، از محمّد بن يحيى عطّار و على بن ابراهيم بن هاشم، از محمّد بن عيسى بن عبيد بن يقطين يقطينى، از كسى كه برايش نقل نموده از ابو خالد ذى الشامّة، وى می گويد:ابو اسامه برايم حديث گفت، وى اظهار داشت:از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه می فرمود:كسى كه می خواهد در همسايگى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و حضرت على و فاطمه عليهما السّلام باشد زيارت حسين بن على عليهما السّلام را ترك نكند.
📚باب52کامل الزیارات
@dehban_ir
🔺️🔺️روش ایجاد فتنه توسط منافقان(۱)🔺️🔺️
#حدیث
🍀 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🌊 قَدْ أَعَدُّوا لِكُلِّ حَقٍّ بَاطِلًا وَ لِكُلِّ قَائِمٍ مَائِلًا وَ لِكُلِّ حَيٍّ قَاتِلًا وَ لِكُلِّ بَابٍ مِفْتَاحاً وَ لِكُلِّ لَيْلٍ مِصْبَاحاً يَتَوَصَّلُونَ إِلَي الطَّمَعِ بِالْيَأْسِ لِيُقِيمُوا بِهِ أَسْوَاقَهُمْ وَ يُنْفِقُوا بِهِ أَعْلَاقَهُمْ
🧦 روش ایجاد فتنه توسط منافقان :
🔸️آنها برابر هر حقی باطلی،
🔸️و برابر هر دلیلی شبهه ای،
🔸️و برای هر زنده ای قاتلی،
🔸️و برای هر دری كلیدی،
🔸️و برای هر شبی چراغی تهیه كرده اند،
🔸️با اظهار یاس می خواهند به مطامع خویش برسند،
🔸️و بازار خود را گرم سازند، و كالای خود را بفروشند.
📚 #نهج_البلاغه ، #خطبه 194
@dehban_ir
🔺️🔺️روش ایجاد فتنه توسط منافقان(۲)🔺️🔺️
#حدیث
#امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند:
🧮 حَسَدَةُ الرَّخَاءِ وَ مُؤَكِّدُو الْبَلَاءِ وَ مُقْنِطُو الرَّجَاءِ لَهُمْ بِكُلِّ طَرِيقٍ صَرِيعٌ وَ إِلَي كُلِّ قَلْبٍ شَفِيعٌ وَ لِكُلِّ شَجْوٍ دُمُوعٌ يَتَقَارَضُونَ الثَّنَاءَ وَ يَتَرَاقَبُونَ الْجَزَاءَ إِنْ سَأَلُوا أَلْحَفُوا وَ إِنْ عَذَلُوا كَشَفُوا وَ إِنْ حَكَمُوا أَسْرَفُوا
🔸️بر رفاه و آسایش مردم حسد می ورزند،
🔸️و بر بلا و گرفتاری مردم می افزایند،
🔸️و امیدواران را ناامید می كنند،
🔸️آن ها در هر راهی كشته ای،
🔸️و در هر دلی راهی،
🔸️و بر هر اندوهی اشك ها می ریزند،
🔸️مدح و ستایش را به یكدیگر قرض می دهند، و انتظار پاداش می كشند،
🔸️اگر چیزی را بخواهند اصرار می كننند
🔸️و اگر ملامت شوند، پرده دری می كنند،
🔸️و اگر داوری كنند اسراف می ورزند.
📚 #خطبه_194
@dehban_ir
🔺️🔺️روش ایجاد فتنه توسط منافقان(۳)🔺️🔺️
#حدیث
☀️يَقُولُونَ فَيُشَبِّهُونَ، وَ يَصِفُونَ فَيُمَوِّهُونَ
🔸️آنان سخنانى مى گويند تا مردم را به اشتباه بيفکنند،
🔸️توصيف مى کنند تا مردم را بفريبند.
📚#خطبه_194
@dehban_ir
🔹یه روزی میاد که همه مردم آرزو می کنند که ای کاش ما #زائر_امام_حسین باشیم
حدَّثني محمّد بن الحسن بن أحمدَ بن الوليد ، عن محمّد بن الحسن الصّفّار ، عن أحمدَ بن محمّد بن عيسى ، عن محمّد بن إسماعيل بن بزيع ، عن إسماعيلَ بن زَيد ، عن عبدالله الطّحّان ، عن أبي عبدالله عليهالسلام قال سمعته وهو يقول :
«ما مِن أحدٍ يوم القيامة إلاّ وهو يتمنّى أنّه مِن زوّار الحسين ، لما يرى ممّا يصنع بزوَّار الحسين عليهالسلام مِن كَرامتهم على الله تعالى ».
نام کتاب : كامل الزيارات - ط مكتبة الصدوق
#اربعین
@dehban_ir
هدایت شده از مهدی دهبان
🔶️قرطبی از علماء قرن ۷ در کتاب التذكرة بأحوال الموتى و الأخرة درباره زیارت اربعین نوشته:
روز اربعین روزی است که سر مقدس سیدالشهداء به پیکرش بازگردانده شد و آن روز روز معروفی بین امامیه (شیعیان) است زیارت در آن روز را زیارت اربعین می گویند.
🔺️القرطبي، شمس الدين (٦٠٠ - ٦٧١هـ). أبو عبد الله محمد بن أحمد بن أبي بكر بن فرح الأنصاري الخزرجي
✅قرن هفتم
💠زيارة الأربعين
🔸️نسخه خطى
متن کتاب قرطبی المکتبه الشاملة
https://al-maktaba.org/book/21536/1011
@dehban_ir
ستون دین
أَشْهَدُ أَنَّكَ مِنْ دَعَائِمِ الدِّينِ وَ أَرْكَانِ الْمُسْلِمِينَ وَ مَعْقِلِ الْمُؤْمِنِينَ
شهادت می دهم تو از ستون های دین هستی
شهادت می دهم تو رُکن مسلمانی ما هستی
شهادت می دهم تو پناه مومنین هستی
#زيارت_اربعین #امام_حسین
@dehban_ir
📩 رهبر انقلاب در پایان عزاداری هیئتهای دانشجویی خطاب به دانشجویان: اگر مقاومت کردید آن وقت قله را فتح خواهید کرد
✏️ رهبر انقلاب پیش از ظهر امروز در پایان مراسم عزاداری هیئتهای دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور به مناسبت اربعین حسینی:
✏️ این راه شما، اراده است. باید با اراده حرکت کرد. با تصمیم باید حرکت کرد. جاذبهها برای زاویه ایجاد کردن از این صراط مستقیم کم نیست. همیشه بوده این زاویهها امروز بیشتر از همیشه است.
✏️ ارادهی قوی لازم است تا در مقابل این جاذبههای شیطانی بتوانید مقاومت کنید. اگر مقاومت کردید آن وقت قله را فتح خواهید کرد. کاری که از بعد از زمان رسول خدا تا امروز انجام نگرفت. قلهی حاکمیت دین خدا، حاکمیت حق، حاکمیت عدل، قلهی رسیدن به مقصود و غرض از خلقت انسانی که عبارت باشد از تکامل انسان، کمال بشری، به این قله خواهید رسید. این کار، کار شماست.
✏️ شما جوانهای امروز میتوانید مایهی امید باشید، مایهی امیدید. بحث میتوانید نیست. مایهی امیدید. امروز هر کدام از شما یک مشعل نورانی میتوانید باشید بر سر راه پیرامون خودتان و محیط پیرامونی خودتان. سعی کنید این را نگه دارید. تلاش کنید در این راه استقامت بورزید. فاستقم کما امرت و من تاب معک. استقامت مهم است. ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
@dehban_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ گریه موکب داران عراقی موقع جمع کردن مواکب...
کجای دنیا چنین میزبانانی را میبینید؟
#حیاتنا_الحسین
#زیارت_اربعین
@dehban_ir
زیارت مفجعه از کجا آمده است؟
اول: یک زیارت مفجعه برای امام حسین ع وجود دارد در کتاب مفتاح الجنان (نه مفاتیح الجنان دقت شود) آمده است. این کتاب نویسنده ندارد و در حدود ۲۰۰ سال پیش پیدا شده است و پر است از اشتباهات و اغلاط و شیخ عباس قمی بخاطر همین سعی کرد با نوشتن مفاتیح الجنان کاری کند که مردم آن کتاب را کنار بگذارند.
دوم: یک زیارت مفجعه برای حضرت زینب س معروف است که در کتب متاخر یافت شده است و منبع قدیمی تر از قرن ۱۳ ندارد:
1. زیارت مفجعه حضرت زینب (ع)
پدیدآور: كاشانی ، محمد رسول بن عبدالعزیز
استنساخ: ۱۳۴۳ ق. محمد جواد يزدي
مشخصات ظاهری: ۱۱ برگ، ۱۰ سطر؛ ۱۰×۱۶ س م
شماره بازیابی نسخه: ۲۳۱۶-۱۲/۲۰۶
مرکز نگهدارنده: کتابخانه گلپایگانی
نمایش اطلاعات کامل
2. زیارت مفجعه ی حضرت زینب علیها السلاما، همراه با ترجمه ی فارسی، به قلم شادروان محمود اشرفی، چاپ تهران، 1348ش.
3. زیارت مفجعه ی حضرت زینب علیها السلام، همراه با ترجمه ی فارسی، به قلم علامه حاج شیخ عباس مصباح زاده، چاپ تهران، 1369ش.
رفاعی، معجم ما الف عن الرسول و اهل بیته، ج 7، ص317.
4. زیارت مفجعه ی حضرت زینب علیها السلام، همراه با ترجمه ی فارسی، به قلم مهدی ملتجی، چاپ تهران، 1353ش.
5. الزیارة المفجعه الکبری، همراه با ترجمه ی فارسی، تدوین محمد رسول کاشانی، از شاگردان مولا احمد نراقی، به خط مؤلف، به تاریخ 1285 ق.
تهرانی، نقباء البشر، ج 2، ص 539.
6. الزیارة المفجعة الصغری، از همان مؤلف، با همان مشخصات.
7. الزیارة المفجعة الوسطی، از همان مؤلف، با همان مشخصات.
شیخ آقا بزرگ تهرانی، هر سه نسخه را در کتابخانه ی شیخ حسین بروجردی در نجف اشرف دیده است.
8. زیارة مفجعة زینب علیها السلام، به قلم یکی از فضلای نجف اشرف، چاپ نجف 1383 ق.
امینی، معجم المطبوعات النجفیة، ص208.
9. زیارت نامه ی مختصر علیا مخدره، به نظم اثر طبع مرحوم شیخ حسن مولوی قندهاری، متوفای 1419ق، چاپ بینابی تا 10. شرح زیارت مفجعه، به زبان اردو، تألیف برخی از علمای هند.
تهرانی، الذریعه، ج 13، ص 308.
11. شرح زیارت مفجعه
استنساخ: ۲۹ محرم ۱۳۴۶ محمد جعفر بن مرحوم حاج علي اصغر
مشخصات ظاهری: ۱۲۹ برگ؛ ۲۰×۱۶/۵ س م
شماره بازیابی نسخه: ۲۴۵۸
مرکز نگهدارنده: کتابخانه شاهچراغ
نمایش اطلاعات کامل
12. شرح الزیارة المفجعة، تألیف: محمد صادق دارابی، متخلص به «عندلیب» متوفای 1298 ق.
تهرانی، الذریعه، ج 13، ص 308.
13.زیارت مفجعه
استنساخ: آخر محرم ۱۲۸۸ محمد حسين تبريزي
مشخصات ظاهری: ؛ ۱۲×۷ س م
شماره بازیابی نسخه: ۲۴۰۲/۳
مرکز نگهدارنده: کتابخانه گوهرشاد
نمایش اطلاعات کامل
🔺️اگر از دوستان کسی زیارت مفجعه با منبعی معتبر یافت، اطلاع دهد با کمال میل منتشر می کنیم.
@dehban_ir
هدایت شده از مهدی دهبان
#حدیث
#استجابت_دعا
🔸️🔸️ساعتی در روز جمعه که #حضرت_زهرا سلام الله علیها مراقب آن بود:
🔺️ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ اَلْحَسَنِ اَلْقَطَّانُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو اَلْعَبَّاسِ عَبْدُ اَلرَّحْمَنِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حَمَّادٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو سَعِيدٍ يَحْيَى بْنُ حَكِيمٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو قُتَيْبَةَ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْأَصْبَغُ بْنُ زَيْدٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ رَافِعٍ عَنْ زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ عَنْ فَاطِمَةَ بِنْتِ اَلنَّبِيِّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَتْ: سَمِعْتُ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّ فِي اَلْجُمُعَةِ لَسَاعَةً لاَ يُرَاقِبُهَا رَجُلٌ مُسْلِمٌ يَسْأَلُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهَا خَيْراً إِلاَّ أَعْطَاهُ إِيَّاهُ قَالَتْ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَيُّ سَاعَةٍ هِيَ قَالَ إِذَا تَدَلَّى نِصْفُ عَيْنِ اَلشَّمْسِ لِلْغُرُوبِ قَالَ وَ كَانَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ تَقُولُ لِغُلاَمِهَا اِصْعَدْ عَلَى الضراب [اَلظِّرَابِ] فَإِذَا رَأَيْتَ نِصْفَ عَيْنِ اَلشَّمْسِ قَدْ تَدَلَّى لِلْغُرُوبِ فَأَعْلِمْنِي حَتَّى أَدْعُوَ.
📚معاني الأخبار ج ۱، ص ۳۹۹
🔺️زيد بن علىّ عليه السّلام از پدرانش از حضرت فاطمه دخت گرامى پيغمبر عليهما السّلام روايت نموده كه فرمود:
از پيغمبر صلى اللّٰه عليه و آله چنين شنيدم كه:همانا در جمعه لحظهاى هست كه هيچ مسلمانى آن را در نظر نميگيرد و در آن لحظه از خدا نيكى درخواست نمىنمايد،مگر اينكه آن را به او عطا مىكند،
فرمود: گفتم:
اى پيامبر خدا آن چه لحظهايست؟
فرمود:
هر گاه پرتو نيمى از قرص خورشيد نزديك بر پنهان شدن در افق مغرب گردد.
راوى گويد:
و فاطمه عليها السّلام به پسر بچه اش مىگفت:
برو بالاى بلندى، پس هر گاه نيمى از قرص خورشيد را ديدى كه به غروب نزديك شد،به من خبر ده تا دعا كنم!
🔸️پ.ن: پسر بچه احتمالا امام حسن مجتبی علیه السلام باشد.
@dehban_ir