📌 ساختار هایی که منجر به کشته شدن امام معصوم می شود:
🔹ساختارهای سیاسی وفرهنگی گذشت.
🔰ساختاراقتصادی:
🔷نظام عطایا و ارزاق که حکومت به رابط(عریف) پول را می داد و آنها بین مردم تقسیم می کردند.
🔶یزید قبل از وقوع عاشورا، 100 درهم بیشتر به مردم کوفه عطایا داد؛ دقیقا نقطه ضعف مردم همین بود.
🔹دربازی پینگ پنگ، حریف جای خالی را نشانه می گیرد؛ شیطان نیز نقطه ضعف انسان را نشانه می گیرد؛ مثلا اگر آبرویش نقطه ضعف است، امتحانش آبروست.
امتحان انسان روی نقطه ضعف هاست!
🔸جمله معروفی که همه می گویند« روی هر مسئله ای حساس هستیم همان مسئله برایمان اتفاق می افتد اما مسائل دیگری که حساس نیستیم، اتفاق نمی افتد» جواب این جمله بسیار ساده است؛ محل ضربه و امتحان، حساسیت های انسان است، اگر روی آن صبر کنید، رشد و به سعادت می رسید.
🔰 چون جامعه شیعه، ولایی اداره می شود، باید عناوین ضد ولایت شناخته شود تا از جامعه حذف شود:
🔻قبیله گرایی
🔻شوراء؛ شورا یعنی هر فردی حق رای و اعمال ولایت دارد، پس شورا ضد ولایت است.
🔘مجلس شورا اسلامی علاوه بر اینکه از جهت ادبی ترکیب غلطی دارد، نمایندگان محترم باید به عنوان کارشناس و متخصص، موضوعات را شناخته و تحویل شورا نگهبان دهند تا شوراء نگهبان قانون گذاری کند؛ یعنی نمایندگان فقط موظف به مشورت هستند نه قانون گذاری!
🔘خداوند در قرآن به پیامبر دستور به مشورت با مسلمین می دهد؛ لذا مسلمانان حق مشورت دارند نه اعمال ولایت.
✅جامعه صاحب ولی: حق مشورت
❌جامعه خالی از ولی: روش شورا و اعمال ولایت افراد
🔰 شناخت بنی امیه و بنی هاشم
💢بنی امیه نسبت به حکومت و خلافت حریص هستند اما بنی هاشم خیر
💢بنی امیه اهل جمع آوری اموال هستند اما بنی هاشم اینگونه نیستند.
🔻اگر مردم جامعه به دنبال جمع آوری پول و ثروت باشند، نظام بنی امیه حاکم است.
🔻اگر مردم جامعه به دنبال تولید ثروت و پول در گردش باشد، نظام اهلبیت حاکم است.
🔰 آیا اهلبیت با ثروت زیاد مخالفت هستند⁉️
🔵در حالی که قیس بن سعد بن عباده، استاندار حضرت در مصر، یکی از پولدار ترین افراد عرب است؛ خود حضرت پولدار ترین فرد عرب در زمان خودشان بود.
‼️پس مشکل کجاست‼️
🔵 هلبیت با مانور ثروت مخالف هستند اینکه انسان با ثروت دل دیگران را بسوزاند.
🔵تبلیغات صدا و سیما که مانور ثروت می دهد، ضد سنت پیامبر است.
⚪️دلبستگی به دنیا یا تلاش به خاطر مال، نهی شده اما تلاش برای مال باید در راستای خدا باشد؛ یعنی اگر پول به دست آورد، در راه خدا خرج کند.
⚪️جامعه ای که اهلبیتی باشد، همه یکپارچه هستند؛ یعنی کلمه من در آن جامعه حذف می شود، بلکه استعداد های شخصی در اختیار همگان قرار می گیرد!
⚪️امام زمان منجی تمام بشریت است نه فقط شیعیان یا ایرانیان... اما تفکر کوفی یا قبیله گرایی، جامعه را طبقه بندی می کند.
⚪️منتظر ظهور باید دلش برای تمام مردم جهان بسوزد، اینکه کسی در دنیا بی دین از دنیا می رود باید ناراحت شود که چرا نتوانست او را هدایت کند... پیامبران زمانی که یک نفر هدایت می شد، خوشحال می شدند.
🔰 دعوت همگانی توسط امام
💠امام همه را دعوت می کند -خوب و بد - حتی عمرسعد و شمر؛ عمرسعد فرمانده لشکر دشمن ، داشت هدایت می شد همانطور که حر هدایت شد.
💠علت اینکه امام حسین 4 ماه در مکه بودند، جنگ را به تاخیر انداختند، هدایت بشریت بود، شب عاشورا، روز عاشورا چندین نفر برگشتند و به شهادت رسیدند.
🔰 اهلبیت اهل فریب و مکر نیستند در حالی که بنی امیه هستند!
♨️اهلبیت خلاف صوفیه و عرفا دورغین، مطالب خصوصی و پشت پرده ندارند بلکه هر آنچه که نیاز به سعادت و رشد بشریت بوده را بیان کردند.
♨️کسی که دنبال کشف و کرامت هست بداند که انسان ها عبد خدا هستند، عبد یعنی فقر یعنی هر آنچه دارد برای مولایش است!
♨️اینکه در انتخابات از حیله و مکر استفاده می کنند و توجیه می کنند که جنگ روانی در سیاست امری عادیست، بدانند که این کار شیطانی و خلاف رفتار اهلبیت است.
🔰 بنی امیه مسئولیت را طعمه دیدند؛
⚠️جامعه ای که مسئولیت را طعمه ببینند، همان جامعه بنی امیه زمان امام حسین است؛ در حالی که جامعه شیعه باید نگاهش به مسئولیت، نگاه امانت الهی باشد.
⚠️پیامبر وقتی شاد شدند به دستور خدا مامور به عبادت و نحر شتر شدند تا گوشت شتر را بین فقراء تقسیم کنند.
⚠️آیا تا الان زمانی که نعمتی به شما رسید، عبادت کرده اید؟
⚠️آیا زمانیکه شاد می شوید به حرم می روید یا زمان غم و گرفتاری؟
⚠️آیا در بیمارستان ها خدا بهترعبادت می شود یا مساجد؟
🔰پس جامعه امام کش:
💢مسئولیت را طعمه می بیند
💢دنبال جمع آوری اموال دنیا
💢اهل حیله و مکر
🚷 پزشکی که نگاهش به بیمار پول است و او را طعمه می بیند، خطاء است؛ این درباره همه مشاغل جامعه جاری است.
🚷 خوندی هم که سئوالی را نمی داند بگوید نمی دانم، فرافکنی نکند.
@dehban_ir
#خلاصه #متن
#سخنرانی
🔰وقتی ساختاری در جامعه شکل می گیرد، به اعتقادات مردم کار ندارد، یعنی اگر موافق ساختار عمل نکند، تهمت بی فرهنگی زده می شود.
🔹مردم آداب و رسومی گذاشتند که ترس از اجرا آن را دارند و نمی توانند تغییر یا حذف کنند.
🔸باید سنت و ساختار های غلط جامعه شکسته شود و سنت پیامبر اجرا شود.
🔹چند نمونه از سنت های غلط که مردم ترس از عمل به آن یا تغییر آن را دارند:
❌ازدواج های پرخرج
❌مهمانی های پرهزینه
❌بنر یا گل خریدن برای میت
🔸اگر ساختار یا سنت های جامعه را کسی انجام ندهد به او نسبتِ بی فرهنگی می دهند.
🔰نتیجه ساختار هایی که در زمان سیدالشهداء بود، این شد که جامعه به ۶ طبقه تقسیم شد که منجر به واقعه عاشورا شد:
شیرها، گرگ ها، روباه ها، سگ ها، خوک ها، گوسفند ها.
🔰شیر ها همان مسئولینی هستند که دوست دارند همیشه پیروز و غالب بر دیگران باشند.(به هر قیمتی)
🔻هر کسی که دوست ندارد از مسئولیتش جدا شود، شامل روایت می شود! بلکه باید خشنود باشد که بار مسئولیت از روی دوش او برداشته می شود.
🔻خداوند در قرآن می فرماید: بهشت برای کسانی است که حتی اراده برتری جویی در دنیا را ندارند.
🔻امیرالمومنین می فرماید: کسی که به خاطر خوب بودن بند کفش خودش را برتر از دیگری ببیند، شامل آیه می شود(بند کفش کوچک ترین مسئله ای است که شخص می تواند متکبر شود!)
🔻اگر کسی به خاطر مدل ماشین، خانه خوب، لباس خوب، بچه با تربیت خود را برتر دیگران ببیند، مشمول آیه است!
🔻جامعه ای که مسئولین در آن دوست دارند همیشه برتر از دیگران باشند، جامعه امام کش هستند.
🔰گرگ ها همان تاجران، کاسب و فروشنده هایی هستند که دو خصوصیت ندارند:
🔴برای اینکه کم تر پول بدهند، کالا را تحقیر و کم ارزش می کنند.
🔴هنگام فروش دروغ می گوید، یعنی با تکنیک هایی، بیش از آنی که کالا ارزش دارد، تعریف می کند.(توجیه: این قاعده بازار است و الا....)
🔰روباه صفت ها کسانی هستند که فقط صحبت های دینی می کنند ولی قلبشان خالی از دین است.
⛔️در زمان سیّدالشهداء فقهاء و عرفا سکوت یا با پول به نفع بنی امیه صحبت یا حدیث جعل می کردند.
⛔️رسانه ملی با پول گرفتن گاهی به نفع جبهه ای "حرف دینی" می زند!
🔰کسانیکه مردم از ترس آنها برخی کار ها را انجام می دهند یا احترام می گذارند، سگ صفت هستند.
🌐رسانه ملی برای اینکه در فضای عمومی رسانه مورد تمسخر قرار نگیرد، برخی موضع گیری های بحق را نمی کند!
🌐مطالبی که کاربران فضای مجازی گمان می کنند اخبار تصادفی است، بدانند که حاکمان فضای مجازی تصمیم می گیرند که کاربران چه اخباری را مشاهده کنند!
🌐بچه ها برایشان اطلاعات بازیکنان معروف مهم تر است از اطلاعات درباره اهلبیت است، چون کسی آنها را مسخره نمی کند اگر درباره اهلبیت اطلاعات نداشته باشد اما....
🌐بی دلیل شخصی را مشهور(سلبریتی) می کنند و تمام موضع گیری و رفتار و لباس هایش برای مردم مهم و درباره آن بحث می کنند.
🔰خوک صفت ها کسانی هستند که به هر گناه و فحشایی که دعوت می شوند، جواب مثبت می دهند.
🔘مشکل اصلی همین طبقه است، یعنی 4 طبقه قبلی پرنفوذ بودند و اثر نفوذ آنها باعث می شود که جامعه ای خوکی تشکیل شود.
🔘کسانی که تابع مد هستند بدانند که خوک صفت هستند؛ در زمان امام حسین همین گونه بود که مردم تابع بودند، یعنی هر سخنی که حاکمان ظالم منتشر می کردند، مردم تکرار می کردند.
🔰پس باید چه کار کرد که اینها در جامعه نباشد؟
♻️اگر کسی مسئول است شیر نباشد بلکه باید شهید همت باشد!
♻️اگر کسی تاجر هست، گرگ نباشد بلکه مانند فرزند پیامبر باشد که زمانی که قحطی آمد دستور به فروش تمام اموال در انبار به قیمت قبل داد، آيا تاجری الان حاضر به چنین کاری است؟
♻️اگر بلندگوی دین است، روباه نباشد.
♻️اگر مشهور است، سگ نباشد.
♻️اگر مردم عادی جامعه است، زندگی خوکی نداشته باشد.
🔰گوسفندان توسط حیوانات قبلی دریده می شوند، یعنی اگر مومن همراه آنها نشود، تکه تکه می شود همان طور که امام حسین!
🔰ممکن است افرادی که در این طبقات هستند، تغییر کنند؛ کسی ضمانت نکرده مومن تا آخر مومن باشد.
💢کسانی که پشت پیامبر نماز می خواندن، خانه اهلبیت را آتش زدند.💢
💠مومنین باید به هم دیگر توصیه به صبر و حق کنند تا ۶ طبقه شکل نگیرد.
💠صبر به معنای تنبلی و توقف نیست بلکه صبر به معنای ادامه مسیر و استقامت در برابر مشکلات است، چون شیطان سنگ اندازی می کند.
@dehban_ir
#خلاصه #متن
#سخنرانی
🔰خلاصه بحث هایی که در محرم مطرح شد:
🔶ساختار های(اجتماعی، سیاسی و اقتصادی) که منجر به قتل امام یا براندازی نظام اسلامی می شود، بحث شد.
🔷 دو مقدمه اصل بحث های محرم بود:
🔸آیا جریان یا قیام امام حسین، قابلیت الگو برداری است؟ دو قول است که به استناد به خود کلمات حضرت، قیام سیدالشهداء قابلیت الگو گیری است.
🔸اختلاف از خلقت آدم بر سر جانشینی پیامبر بود.
🔻نفاق خوفی و طمعی که در مدینه و مکه وجود داشت، بحث شد.
🔻اصحاب صحیفه پیمان بستند که حتی در زمان حیات پیامبر با سنت او مخالفت کنند و تصمیم داشتند که جانشینی بعد از پیامبر را تصاحب کنند.
🔻اصحاب صحیفه بعد از مخالفت با سنت پیامبر، چیزی هایی را جایگزین کردند:
ترویج شعر جاهلی که مرحله بعدی آن خوانندگی زن های رقاصه بود.
🔻ساختار ها و دستور العمل هایی که هر سال از سمت معاویه به تمام استانداری ها ارسال می کرد، مورد بررسی قرار گرفت.
💠قیام امام حسین فقط به خاطر امر به معروف یا احیاء سنت پیامبر نبود چون زمینه احیاء این دو در زمان ائمه بعدی بود ولی ائمه قیام نکردند
نه اینکه شرائط قیام نباشد چون زمان امام حسین نیز شرائط نبود چرا که حضرت را شهید و اهلبیت را اسیر کردند!
📌 با ساختاری هایی که در جامعه اجراء می شد، جامعه در حال تبدیل شدن به بدتر از جاهلیت و شرک بود، هنگامی که جامعه در حال تبدیل شدن به بدتر از جاهلیت است، زمان قیام امام است نه سکوت و صبر.
🔷ساختار های اقتصادی:
ساختار هایی شکل می گیرد که مردم حرام خوار یا دنبال جمع آوری اموال هستند
🔹خانواده اشعث بیان شد که چه مقدار تاثیر در اتفاقات مهم در جرایات امیر المومنین، امام حسن و امام حسین علیهم السلام داشتند.
🔸نظام قبیله گرایی و ارباع، جامعه اسلامی را فلج و نون خور حکومت کرد.
🔴 تبعید بزرگ شیعیان و جایگزین کردن دشمنان اهلبیت در کوفه برای پراکنده کردن شیعه و عدم اجتماع آنها بود.
🔴جامعه دارای طبقه و قبیله ضد نظام ولایت است.
🔴طبقات جامعه سید الشهداء عبارتنداز:
شیرها، گرگ ها، روباه ها، سگ ها، خوک ها و گوسفندها
🔴ساختار های فعال(سنت های جاری در جامعه) کاری به دین یا اعتقاد افراد جامعه ندارد، یعنی اگر کسی ساختارها را رعایت نکند، ننگ بی فرهنگی به او می زنند.
🔰برای تمام خلاف های شرع حاکمان بعد از پیامبر یا دلیل پیدا کردند یا ساختند.
⚔ دلیل"الملک لمن غلب" تمام افعال خلفاء را توجیه می کرد که بعدا تبدیل به قاعده فقهی و کلامی آنها شد.
💢یعنی هر کس غلبه پیدا کرد او منصوب از طرف خداست؛ نقد به او نقد به الله است💢
📢عقیده جبر را بین مردم پخش می کردند؛ یعنی هر چه خدا می خواهد اتفاق می افتد
لذا وقتی خلیفه گناهی را مرتکب می شود، خدا خواسته!!
📢جملات یزید و عبید الله در کاخ نشان می دهد که این عقیده در بین مردم پخش شده بود؛
در این دو موقعیت امام سجاد موضع گیری تندی را داشتند که جان ایشان به خطر افتاد.
📢یزید تمام خطبه هایش را با آیه «تؤتی الملک لمن تشاء» شروع می کرد؛ یعنی خدا برای بنی امیه حکومت را خواسته نه بنی هاشم ( اشاره به عقیده جبر)
🔰در کنار انتشار عقیده جبر، قداست عجیبی برای خلفاء ساختند
به حدی که معاویه خودش را خلیفه الله معرفی کرد!
⚠️جانشین خدا بالاتر است یا فرستاده خدا؟ کسی را دنبال کاری می فرستید بالاتر است یا کسی را جای خود می نشانید؟
⚠️یزید خلیفه الله، شخصی هرزه و عیاش است!
⚠️لذا اعتراض به خلیفه باعث کفر و ارتداد می شد، این نتیجه این قداست ساختگی است که امام حسین با قیامی که کردند، این قداست را ازبین بردند لذا شاهد قیام های متعدد بعد از امام حسین هستیم.
🔰شبهه وهابیت:
❗️امام حسین علیه حکومت مستقر قیام و شورش کردند، یعنی حکومت یزید مستقر بود و اینکه یزید مقبول همگان قرار گرفت، لذا امام هم باید قبول می کرد نه قیام....
🔰امام حسین علیه یزید قیام کرد؟ یا یزید علیه امام حسین قیام کرد؟!
❌احدی یزید را به عنوان حاکم قبول نداشت و همگان امام حسین را حاکم می دانستند
❌ در آتش بس معاویه و امام حسن آمده بود که معاویه حق تعیین جانشین ندارد.
💠حرکت امام حسین، حرکت حاکمانه بود، یعنی قصد حکومت داشتند، در نامه کوفیان این پیش فرض وجود داشت که امام حسین قرار است حاکم شوند، نامه کوفیان برای این بود که حضرت را مجاب کنند که مرکز حکومت کوفه باشد!
♻️بنی امیه با قدرت رسانه ای قصد داشتند که کودتا و شورش یزید را سانسور کنند.
♻️لذا اصل و اساس حکومت حق امام حسین بود، این را مردم هم می دانستند؛ لذا یزید شورش کرد.
@dehban_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️مبارزه با خرافات
🔸️کتاب رمان مانند کلثوم ننه
🔸️آیت الله آقا جمال خوانساری
👈مسئله دیگر، مبارزهی با خرافات است. در کنار ترویج و تبلیغ معارف اصیل دینی و اسلام ناب، باید با خرافات مبارزه کرد. کسانی دارند روزبهروز خرافات جدیدی را وارد جامعهی ما میکنند. مبارزهی با خرافات را باید جدی بگیرید. این روش علمای ما بوده. مرحوم آقا جمال خوانساری، عالم معروف، مُحشىِّ شرح لمعه - که حاشیههای او را در حواشی شرح لمعههای قدیم دیدهاید. نمیدانم حالا هم چاپ میشود یا نه. پسر مرحوم آقا حسین خوانساری (که پدر و پسر از علما و برجستگان تاریخ روحانیت شیعهاند) - سیصد سال پیش برای اینکه خرافات را برملا کند، کتابی به نام «کلثوم ننه» را نوشت، که الان هست. بنده چاپهای قدیمش را داشتم و اخیراً هم دیدم مجدداً چاپ شده است، که چاپ جدیدش را هم برای من آوردند. ایشان با زبان طنز، معروفترین خرافات زمان خودش را به زبان فتوای فقهای زنان درآورده و میگوید زنان پنج فقیه بزرگ دارند! یکی اش، کلثوم ننه است! یکی، دده بزمآراست! یکی، بی بی شاه زینب است! یکی، فلان است. آن وقت از قول اینها مثلاً در باب محرم و نامحرم، در باب طهارت و نجاست و در باب انواع و اقسام چیزها، مطالبی را نقل میکند. 👈یعنی عالم دینی به این چیزها می پردازد. ما خیال می کنیم اگر با یک مطلبی که مورد عقیدهی مردم است و خرافی و خلاف واقع است، مقاومت کردیم، بر خلاف شئون روحانی عمل کردهایم؛ نه، شأن روحانی این است. ۱۷ آبان ۱۳۸۵
@dehban_ir
تصویر صفحه اول کتاب کلثوم ننه
کتابی جالب در باب زنان و زن شناسی تاریخی، آداب ازدواج و وظایف زنان، نسخه کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، به شمارۀ 20780
@dehban_ir
document.pdf
8.07M
نسخه کامل؛ متن کامل کتاب کلثوم ننه
نوشته آقا جمال خوانساری
@dehban_ir
معرفی شروح و حواشی شرح لمعه
معرفی کتب پیش از تحصیل فقه و اصول
کانال فقه العترة
@aletra
💠دوره عملیاتی جامع تربیت مربی
🔸️دوره سوم
🔸️ان شاءالله با سه مبحث در خدمت دوستان هستم:
اول: منبع شناسی منابع تربیتی
دوم: مکتب نراق و خمین
سوم: شعارهای تربیتی
@dehban_ir
عسگری یا عسکری
💠نکته اول: خیلی از سایت ها به این پرداخته اند که لقب امام یازدهم عسکری است یا عسگری بعد عسکر را مُعرّب کلمه لشکر فارسی گرفته اند و گفته اند عسکری درست است.
💠نکته دوم: اما مهمتر این است که اصلا این لقب درست است یا نه؟ کلمه را تصحیح کرده اند در حالی که فرق است بین لقبی که امام در روایات یا زیارتنامه ها دارد با لقبی که ما به امام داده ایم!
کلمه عسکری در سند روایات در متن کتاب ها آمده است ولی نویسندگان نسبت داده اند! حسب جستجو هیچ روایت یا زیارتنامه ای این کلمه عسکری را درباره امام یازدهم ندارد.
اما در کتب و سند روایات هم به امام دهم هم به امام یازدهم عسکری نسبت داده اند.
این مثل اینست که ما به امام کاظم لقب بدهیم امام کاظم محبوسی یا به امام دوم بگوئیم امام حسن صُلحی !
🔸️سوال: در دعای توسل معروف عبارت
"ایها الزکی العسکری" به کار رفته یا نه؟
🔸️جواب:
👈اول:
درباره سند این دعا جناب علامه مجلسی می فرماید در یک کتاب قدیمی از کتب امامیه دیدم که از شیخ صدوق نقل شده است.(۱)
👈دوم:
عبارت دعای توسل در بحارالانوار علامه مجلسی وقتی که به امام یازدهم می رسد این است: ایها المجتبی (۲) البته برای امام حسن مجتبی علیه السلام هم همین را تکرار کرده است.
اما در مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی و مفاتیح نوین آیت الله مکارمشیرازی عبارت را تغییر دادند به ایها الزکی العسکری!
عبارت ایها الزکی العسکری در صلوات منسوب به خواجه نصیر طوسی (که در کتاب مجهول المولف مفتاح الجنان آمده) وجود دارد!(۳) احتمالا ابتدا ایها المجتبی را دیدند نمی شود در امام یازدهم باشد و احتمال دادند اشتباه است بعد با عبارت صلوات منسوب به خواجه نصیر تصحیح کردند.(۴)
👈سوم:
با توجه به اینکه لقب امام یازدهم در بسیاری از احادیث الزکی است به نظر باید با ایها الزکی تصحیح می شد و نیازی به کلمه العسکری نبود.
(۱)يا أبا محمد، يا حسن بن علي، أيها المجتبى، بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث العلامة المجلسي ج 99 ص 249
(۲) أقول: وجدت في نسخة قديمة من مؤلفات بعض أصحابنا رضي الله عنهم ما هذا لفظه: هذا الدعاء رواه محمد بن بابويه رحمه الله عن الأئمة عليهم السلام... بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث العلامة المجلسي ج99 ص 247
(۳) يَا أَبَا مُحَمَّدٍ يَا عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ وَ يَا حَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ أَيُّهَا النَّقِيُّ الْهَادِي وَ أَيُّهَا الزَّكِيُّ الْعَسْكَرِيُّ
مفتاح الجنان حاشیه زاد المعاد ج1ص 404
(۴) دعاء الاثني عشر إماما للخواجه نصير
مفتاح الجنان حاشیه زاد المعاد ج 1 ص 399
🌱اگر محققی لقب عسکری را در متن حدیث (نه سند حدیث) یا در متن زیارتنامه ای دید، اعلام کند با کمال میل منتشر می کنیم.
@dehban_ir
عسگری یا عسکری(۲)
🔸️برخی رفقا دعایی در تعقیبات مشترکه مفاتیح الجنان و مفاتیح نوین پیدا کردند که کلمه العسکری در آن به کار رفته اما این طور نیست!
▪️ابتدا دعا را ببینید:
از ابن بابویه رحمه الله علیه منقول است که فرموده: (بعد از نماز) چون از تسبيح حضرت فاطمه صلوات الله عليها فارغ شوى بگو
اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلاَمُ وَ مِنْكَ السَّلاَمُ وَ لَكَ السَّلاَمُ وَ إِلَيْكَ يَعُودُ السَّلاَمُ
سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ وَ سَلاَمٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ
السَّلاَمُ عَلَى الْأَئِمَّةِ الْهَادِينَ الْمَهْدِيِّينَ
السَّلاَمُ عَلَى جَمِيعِ أَنْبِيَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ مَلاَئِكَتِهِ
السَّلاَمُ عَلَيْنَا وَ عَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ
السَّلاَمُ عَلَى عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ
السَّلاَمُ عَلَى الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ أَجْمَعِينَ
السَّلاَمُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ زَيْنِ الْعَابِدِينَ
السَّلاَمُ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ بَاقِرِ عِلْمِ النَّبِيِّينَ
السَّلاَمُ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ السَّلاَمُ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْكَاظِمِ
السَّلاَمُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا السَّلاَمُ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْجَوَادِ
السَّلاَمُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهَادِي السَّلاَمُ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ👈 الزَّكِيِّ الْعَسْكَرِيِ👉
السَّلاَمُ عَلَى الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ الْقَائِمِ الْمَهْدِيِّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ
🔺️این عبارت از کتاب من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق (ابن بابویه) نقل شده است اما در آن کتاب بصورت کلی گفته است که بر امامان سلام بده که شیخ عباس قمی ره و آیت الله مکارم نامهای اهل بیت علیهم السلام را خودشان به این صورت نوشتند.
❗روایت شیخ صدوق:
فَإِذَا فَرَغْتَ مِنْ تَسْبِيحِ فَاطِمَةَ ع فَقُلِ- اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ وَ مِنْكَ السَّلَامُ وَ لَكَ السَّلَامُ وَ إِلَيْكَ يَعُودُ السَّلَامُ سُبْحانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ وَ سَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ السَّلَامُ عَلَى الْأَئِمَّةِ الْهَادِينَ الْمَهْدِيِّينَ السَّلَامُ عَلَى جَمِيعِ أَنْبِيَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ مَلَائِكَتِهِ السَّلَامُ عَلَيْنَا وَ عَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ- 👈ثُمَّ تُسَلِّمُ عَلَى الْأَئِمَّةِ وَاحِداً وَاحِداً ع 👉وَ تَدْعُو بِمَا أَحْبَبْتَ.
یعنی سپس به امامان تک تک سلام بده و بعد هرچه می خواهی دعا کن.
📚من لا يحضره الفقيه نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 322
🔸️پس عبارت العسکری در این تعقیبات از طرف اهل بیت علیهم السلام به کار نرفته است.
@dehban_ir
عسگری یا عسکری (۳)
گفته شده که «عسکری» لقبی برای افراد نازاست، همانگونه که انگور عسکری به معنای انگور بیهسته است! آیا این نشانگر آن نیست که امام یازدهم فرزندی نداشته است؟!
🔺️پرسش
🔹️لقب امام یازدهم عسکری است. لقبی که به معنای عقیم و نازا است. «عسکری» در زبان عربی دو معنا دارد: پادگان نظامی و عقیم، شیعیان کلمه عسکری را نظامی معنا میکنند و میگویند چون امامشان در زندان نظامی عباسیان بوده این لقب را گرفته. به نظر میرسد زندانی بودن در یک مکان نظامی نمیتواند به همراه آورنده لقب نظامی باشد؛ چون آن امام جزو ارتش عباسیان نبود. از آنسو، انگور عسکری یعنی انگور بدون هسته. و شاید امام یازدهم به دلیل بیفرزندی لقب عسکری گفته بود.
❗پاسخ❗
👈شاید پرداختن به چنین شبههای ضروری نباشد زیرا نادرستی استدلال موجود در آن کاملاً واضح است، اما با این وجود، چند نکته را در این زمینه متذکر میشویم:
1. امام دهم یا امام هادی(ع) و فرزند ایشان امام حسن(ع) به عسکریین مشهورند و علت این نامگذاری آن است که این دو امام بزرگوار به اجبار و به دستور حاکمان عباسی مدت زیادی از عمرشان را در سامراء محصور بودند که در آن زمان، لشکرگاه و پادگانی نظامی به شمار میآمد و زندگی آن حضرات به دلیل شدت نظارت، نظامی شده بود. علاوه بر اینکه برای لقب و نامگذاری، کمترین مناسبت کافی است مثل اینکه به خرمافروش میگفتند تمار(خرمایی)؛ نمیتوان از این نامگذاری چنین استنباط نمود که شکل و قیافه او خرمایی است یا خصوصیات خرما در این شخص وجود دارد. خلاصه در نامگذاری به عسکری لازم نیست شخص حقیقتاً از لشکریان باشد، بلکه کمترین مناسبت کافی است.
2. «عسکر» معرب «لشکر» است؛ یعنی لفظ لشکر وقتی وارد فرهنگ و زبان عربی شد آنرا تبدیل به عسکر کردند و تمام معانی که در زبان عربی برای آن بیان کردند؛ مانند انبوه جمعیت، اجتماع افراد، محل اجتماع و زیادی از هر چیز در حقیقت بر گرفته از همین ریشه فارسی است.[1] چنانکه در زبان فارسی نیز برای لشکر یا عسکر غیر از معنای سپاه و نیروی منظم و معین از نظامیان معنای دیگری نقل نکردهاند.
البته در برخی منابع از شهری در خوزستان به نام لشکر و یا عسکر مکرم نیز نام میبرند.[2] بنابراین نه در زبان عربی عسکر به معنای عقیم و نازا آمده و نه در زبان فارسی!
3. لقب عسکری هم برای امام یازدهم و هم برای امام دهم(ع) به کار رفته و به آن دو جناب عسکریین میگفتند؛ پس اگر لقب عسکری برای افراد نازا باشد، باید امام هادی را نیز عقیم بدانیم، در حالیکه با اعتراف به وجود امام حسن عسکری(ع) عقیم بودن امام هادی معنا ندارد و تردیدی نیست که امام دهم صاحب چند فرزند بود. بر این اساس، این استدلال از اساس باطل است.
4. معلوم نیست همهی انواع انگور عسکری بیهسته باشند و اگر نوعی از انگور عسکری بیهسته است، دلیل نیست که علت نامگذاریاش به این نام تنها به دلیل نداشتن هسته باشد، شاید به دلیل اینکه اولین فردی که آنرا کاشت و ترویج کرد نامش عسکری بود، و یا ابتدا از منطقه، روستا و شهری که عسکری نامیده میشد رواج یافت.
5. در مورد دلایل وجود امام زمان(عج) مقالات جداگانه کار شده است.
پی نوشت:
[1]. ر. ک: فیومی، مصباح المنیر، واژه «عسکر»؛ ابن منظور، لسان العرب، واژه «عسکر»؛ صاحب بن عباد، المحیط فی اللغه، واژه «عسکر»؛ جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح، واژه «عسکر».
[2]. ر. ک: دهخدا، علی اکبر، فرهنگ دهخدا، واژه «عسکر»؛ معین، محمد، فرهنگ فارسی، واژه «عسکر».
🌐منبع
@dehban_ir
آیا امام حسن الزکی(عسکری) به حج نرفته است؟(۱)
🔸️پاسخ اول:
هیچ گزارشی که تصریح کند ایشان به حج نرفته است وجود ندارد.
🔸️پاسخ دوم:
گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد امام گاهی از سامراء به دلایلی خارج می شدند مثلا به شهرهای دیگر برای سرکشی به شیعیان می رفتند و دوباره به سامراء بر می گشتند:
گزارش اول: امام بیرون شهر و به صحراء رفتند:
مَا قَالَ أَبُو هَاشِمٍ إِنَّ أَبَا مُحَمَّدٍ ع رَكِبَ يَوْماً👈 إِلَى الصَّحْرَاءِ فَرَكِبْتُ مَعَهُ فَبَيْنَا نَسِيرُ وَ هُوَ قُدَّامِي وَ أَنَا خَلْفَهُ إِذْ عَرَضَ لِي فِكْرٌ فِي دَيْنٍ كَانَ عَلَيَّ قَدْ حَانَ أَجَلُهُ فَجَعَلْتُ أُفَكِّرُ مِنْ أَيِّ وَجْهٍ قَضَاؤُهُ.
فَالْتَفَتَ إِلَيَّ فَقَالَ يَا أَبَا هَاشِمٍ اللَّهُ يَقْضِيهِ ثُمَّ انْحَنَى عَلَى قَرَبُوسِ سَرْجِهِ فَخَطَّ بِسَوْطِهِ خَطَّةً فِي الْأَرْضِ وَ قَالَ انْزِلْ فَخُذْ وَ اكْتُمْ....
📚الخرائج و الجرائح /الراوندي، قطب الدين ج1ص421
گزارش دوم: سفر به شهرهای دیگر مثل گرگان:
فَانْصَرَفْتُ مِنْ عِنْدِهِ وَ حَجَجْتُ وَ سَلَّمَنِيَ اللَّهُ حَتَّى 👈وَافَيْتُ "جُرْجَانَ" فِي يَوْمِ الْجُمُعَةِ فِي أَوَّلِ النَّهَارِ مِنْ شَهْرِ رَبِيعٍ الْآخِرِ عَلَى مَا ذَكَرَ ع وَ جَاءَنِي أَصْحَابُنَا يُهَنِّئُونِّي فَأَعْلَمْتُهُمْ أَنَّ الْإِمَامَ وَعَدَنِي أَنْ يُوَافِيَكُمْ فِي آخِرِ هَذَا الْيَوْمِ فَتَأَهَّبُوا لِمَا تَحْتَاجُونَ إِلَيْهِ وَ أَعِدُّوا مَسَائِلَكُمْ وَ حَوَائِجَكُمْ كُلَّهَا.
فَلَمَّا صَلَّوُا الظُّهْرَ وَ الْعَصْرَ اجْتَمَعُوا كُلُّهُمْ فِي دَارِي فَوَ اللَّهِ مَا شَعَرْنَا إِلَّا وَ 👈قَدْ وَافَانَا أَبُو مُحَمَّدٍ ع فَدَخَلَ إِلَيْنَا وَ نَحْنُ مُجْتَمِعُونَ فَسَلَّمَ هُوَ أَوَّلًا عَلَيْنَا فَاسْتَقْبَلْنَاهُ وَ قَبَّلْنَا يَدَهُ.
📚الخرائج و الجرائح /الراوندي، قطب الدين ج1ص425
@dehban_ir
🔺️آیا امام حسن الزکی (عسکری) علیه السلام به حج نرفته است؟(۲)
🔸️پاسخ سوم:
گزارشی وجود دارد که نشان می دهد امام یازدهم به مکه رفته است:
ابراهیم بن هاشم پدرِ علی بن ابراهیم محدث بزرگ از اصحاب امام حسن الزکی بود، ایشان روایتی را در مکه از امام نقل می کند: "حدثنا أبو نصر أحمد بن الحسین بن أحمد بن عبید الضبی قال حدثنا أبو القاسم محمد بن عبید الله بن بابویه الرجل الصالح قال حدثنا أبو محمد أحمد بن محمد إبراهیم بن هاشم قال حدثنا الحسن بن علی بن محمد بن علی بن موسى بن جعفر أبو السید المحجوب إمام عصره 👈بمکة قال حدثنی أبی علی بن محمد النقی قال حدثنی أبی محمد بن علی التقی قال حدثنی أبی علی بن موسى الرضا قال حدثنی أبی موسى بن جعفر الکاظم قال حدثنی أبی جعفر بن محمد الصادق قال حدثنی أبی محمد بن علی الباقر قال حدثنی أبی علی بن الحسین السجاد زین العابدین قال حدثنی أبی الحسین بن علی سید شباب أهل الجنة قال حدثنی أبی علی بن أبی طالب سید الأوصیاء قال حدثنی محمد بن عبد الله سید الأنبیاء ص قال حدثنی جبرئیل سید الملائکة قال قال الله سید السادات عز و جل: إنی أنا الله لا إلا أنا فمن أقر لی بالتوحید دخل حصنی و من دخل حصنی أمن من عذابی".
و می دانیم که بر اساس مبانی فقهی، حضور این امام در شهر مکه نمی توانسته بدون انجام اعمال عمره انجام پذیرد. بنابراین، اگر این روایت را بپذیریم ایشان یقیناً اعمال عمره را انجام داده و به احتمال زیاد، واجب الاهی حج نیز از ایشان فوت نشده است.
📚شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 135، ح 3، انتشارات جهان، 1378 هـ ق.
@dehban_ir
🔺️آیا امام حسن الزکی (العسکری) به حج نرفته است؟(۳)
🔹️کاروان هایی که به حج بیت الله الحرام مشرف می شوند، روحانی های کاروان می گویند به نیابت از امام حسن عسکری علیه السلام حج به جا آورید، طواف نیابتی کنید.چون این امام نتوانست به حج برود.
🔸️اولا با توجه به مطالب قبل نرفتن امام به حج یقینی نیست.
🔸️ثانیا در کتب حدیثی ما روایاتی درباره نیابت طواف از همه امامان و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها آمده است.
🔸️روایت زیر نیابت از همه امامان و حضرت زهرا سلام الله علیهم اجمعین را مستحب می داند:
أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْكُوفِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ مُوسَى بْنِ الْقَاسِمِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي ع قَدْ أَرَدْتُ أَنْ أَطُوفَ عَنْكَ وَ عَنْ أَبِيكَ فَقِيلَ لِي إِنَّ الْأَوْصِيَاءَ لَا يُطَافُ عَنْهُمْ فَقَالَ لِي بَلْ طُفْ مَا أَمْكَنَكَ فَإِنَّهُ جَائِزٌ ثُمَّ قُلْتُ لَهُ بَعْدَ ذَلِكَ بِثَلَاثِ سِنِينَ إِنِّي كُنْتُ اسْتَأْذَنْتُكَ فِي الطَّوَافِ عَنْكَ وَ عَنْ أَبِيكَ فَأَذِنْتَ لِي فِي ذَلِكَ فَطُفْتُ عَنْكُمَا مَا شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ وَقَعَ فِي قَلْبِي شَيْءٌ فَعَمِلْتُ بِهِ قَالَ وَ مَا هُوَ قُلْتُ طُفْتُ يَوْماً عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ثُمَّ الْيَوْمَ الثَّانِيَ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ثُمَّ طُفْتُ الْيَوْمَ الثَّالِثَ عَنِ الْحَسَنِ ع وَ الرَّابِعَ عَنِ الْحُسَيْنِ ع وَ الْخَامِسَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع وَ السَّادِسَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ ع وَ الْيَوْمَ السَّابِعَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع وَ الْيَوْمَ الثَّامِنَ عَنْ أَبِيكَ مُوسَى ع وَ الْيَوْمَ التَّاسِعَ عَنْ أَبِيكَ عَلِيٍّ ع وَ الْيَوْمَ الْعَاشِرَ عَنْكَ يَا سَيِّدِي وَ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ أَدِينُ اللَّهَ بِوَلَايَتِهِمْ فَقَالَ إِذَنْ وَ اللَّهِ تَدِينَ اللَّهَ بِالدِّينِ الَّذِي لَا يَقْبَلُ مِنَ الْعِبَادِ غَيْرَهُ قُلْتُ 👈وَ رُبَّمَا طُفْتُ عَنْ أُمِّكَ فَاطِمَةَ ع وَ رُبَّمَا لَمْ أَطُفْ فَقَالَ اسْتَكْثِرْ مِنْ هَذَا فَإِنَّهُ أَفْضَلُ مَا أَنْتَ عَامِلُهُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ.
الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 4 صفحه : 314
💠منظور از "من هذا" یا اصل طواف نیابتی از اهل بیت علیهم السلام است یا با توجه به قرائن انتهای حدیث طواف نیابتی از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است. بنابراین طواف نیابتی از حضرت زهرا سلام الله علیها افضل از تمام طواف های نیابتی خواهد بود.
@dehban_ir
💠ممکن است از متن زیر خیلی ها ناراحت شوند ولی بنده بلاگر نیستم که بخاطر عدم ریزش کانال حقیقت را نگویم:
روز #نهم_ربیع_الاول در شیعه هیچ مناسبتی ندارد.
نه #قتل_خلیفه_دوم در آن رخ داده نه #غدیر_ثانی است، تمام روایات #نه_ربیع و #عید و #شادی در آن از علوی های شام و #فرقه_نُصیریه است.
لطفا جستجو کنید: فرقه نُصیریه
برای مبارزه با آن برخی #جشن جدیدی ایجاد کردند، با صدای بلند عرض می کنم: روز نُه ربیع نه روز تاجگذاری است نه #عید_بیعت نه هیچ چیز دیگر.
روز #نه_ربیع هیچ مناسبتی در شیعه ندارد.
@dehban_ir
ماه رمضان سال ۱۴۰۱ توفیقی بود درباره ابعاد #حکومت آقا امام زمان عج سخن بگویم.
نظریه هبوط و رفعت در حکومت آقا امام زمان عج مطرح شد و دوستان استقبال کردند.
شبهات زیادی پاسخ داده شد.
درباره نوع عدالت نوع اقتصاد نوع آداب اجتماعی ویژگی های مومن در آن دوره و مطالب ناب و تازه یافت دیگر به شرحی وجیز اشارت رفت.
🔺️اگر خدا بخواهد اصوات کم کم بارگذاری می شود👇👇👇
استاد دهبان.mp3
33.77M
#گزارشصوتی. #جلسه 1️⃣
📎موضوع: حکومت امام زمان علیه السلام
📌 فیضِکلام: حجةالاسلام مهدی #دهبان
@dehban_ir
استاد دهبان.mp3
36.65M
#گزارشصوتی. #جلسه 2️⃣
📎موضوع: حکومت امام زمان علیه السلام
📌 فیضِکلام: حجةالاسلام مهدی #دهبان
@dehban_ir
مهدی دهبان
💠ممکن است از متن زیر خیلی ها ناراحت شوند ولی بنده بلاگر نیستم که بخاطر عدم ریزش کانال حقیقت را نگویم
مستندات حدیثی بحارالأنوار درباره خبر نهم ربیع متاسفانه از کتب فرقه نصیریه است اگر مایل هستید کل اخبار نهم ربیع بحار را در کتب متقدم فرقه خطرناک و کثیف نصیریه ببینید هم اکنون در گروه مقتل شناسی تمامی اسناد وجود دارد:
https://eitaa.com/joinchat/487391740Cd30275b357
هدایت شده از اندیشکده مستعدان
🔰 نقد تصور رایج از نقل احادیث
📝 برگرفته از نشست علمی استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین دهبان برای اعضای اندیشکده مستعدان، به قلم آقای #امیررضا_ملکی
روزی معلمی شاگردان خود را جمع کرد. درِ گوش شاگرد اول، به آرامی جمله ای گفت که شاگردان دیگر نشنوند. سپس به او گفت که همین جمله را به آرامی درِ گوش شاگرد دوم بگوید. شاگردان یک به یک جمله معلم را همینطور به یکدیگر میگفتند تا اینکه به شاگرد بیستم (آخرین نفر) رسید. معلم به او گفت که جمله را بلند بگوید. شاگرد آخر چنین کرد، اما جمله ی او، تفاوت زیادی با جمله معلم پیدا کرده بود.
‼️سپس معلم گفت: «دین نیز همینگونه به ما رسیده است!»‼️
👈هدف معلم از این کار، القای این شبهه به ذهن شاگردان بود:
«دینی که اکثر آن توسط روایات به ما رسیده، بسیار متفاوت از دین واقعی است که امامان علیهم السلام بیان فرموده اند.»
✅ اما پاسخ به این شبهه:
🔷 تصور رایجی که پیرامون نقل احادیث وجود دارد، این است که احادیث موجود در کتب روایی، به طور «شفاهی» در میان راویان نقل شده است.
🔹یعنی تصور میکنیم فردی در محضر امام علیه السلام حضور داشته و حدیثی را از لسان مبارک ایشان شنیده است و سپس به شخص دیگری گفته، و او نیز به شخص دیگری گفته، تا اینکه بعد از چند مرتبه انتقال شفاهی در میان راویان، نفر آخر آنها را نوشته است.
🔶در حالیکه واقعِ ماجرا چیز دیگری است و آن اینکه ائمه علیهم السلام از همان ابتدا اصحاب خود را تشویق به نوشتن احادیث کرده و آنها را طوری تربیت کردند که نظام نقل احادیث، «کتاب محور» باشد تا علاوه بر ماندگاری، مصونیت بیشتری از خطا داشته باشد.
🔸لذا اکثرِ قریب به اتفاق احادیثی که به دست ما رسیده است، بدین صورت بوده که شخصی در محضر امام علیه السلام حضور داشته و حدیثی را از لسان مبارک ایشان شنیده و آن را نوشته است. سپس آن را (به منظور نسخه برداری یا ...) به نفر دیگری داده و او نیز چنین کرده تا اینکه نفر آخر (همچون مرحوم کلینی) بسیاری از این کتب را جمع آوری کرده و جامعِ روایی خود را از روی نسخه های کتب اصحاب ائمه علیهم السلام نوشته است.
♦️با این توضیح، اشکال مطرح شده در ابتدای مطلب به احادیث شیعه پاسخ داده میشود. زیرا نظام انتقال احادیث در شیعه، شفاهی و گفتاری نبوده، بلکه «کتاب محور» بوده است، و اشکال فوق فقط در فرض اول وارد است.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
مهدی دهبان
ماه رمضان سال ۱۴۰۱ توفیقی بود درباره ابعاد #حکومت آقا امام زمان عج سخن بگویم. نظریه هبوط و رفعت در ح
ادامه صوتهای حکومت آقا امام زمان عج 👇👇👇
استاد دهبان.mp3
40.98M
#گزارشصوتی. #جلسه 3️⃣
📎موضوع: حکومت امام زمان علیه السلام
📌 فیضِکلام: حجةالاسلام مهدی #دهبان
@dehban_ir