🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸استراتژی جنگ با صهیونیستها در قرآن : «وارد حصارشان بشوید!»🔸
قرآن در مورد یهودیانِ [دشمن پیامبر] میگوید:
لَا یُقَاتِلُونَکُمْ جَمِیعًا إِلَّا فِی قُرًى مُّحَصَّنَةٍ أَوْ مِن وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُم بَیْنَهُمْ شَدِیدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یَعْقِلُونَ
یعنی اینها «رودررو» نخواهند شد. باید «پشت سلاحهای سنگین» بنشینند و بجنگند. اینها باید «پشت سنگرها» باشند و فعالیت کنند. نمیتوانند رودررو بیایند؛ نمیتوانند از سنگر خودشان خارج شوند؛ باید پشت سنگر خود پنهان شوند تا فعال باشند؛ در «قُرًی مُحَصَّنَه». این را قرآن عیب و نقص یک جنگجو میداند. جنگجویی که تا «قُرًی مُحَصَّنَه» نباشد، پشت دیوار نباشد و قلعۀ سنگی نباشد نمیتواند بجنگد، دچار نقص است. قرآن این را علامت آسیبپذیری و عامل شکست میداند.
میگوید تو قلعۀ او را بشکن؛ تسلیم خواهد شد. وارد_حصارش_بشو ! دستش را بالا میکند. زرهاش را از او بگیر، سلاح سنگینش را بگیر، تسلیم تو خواهد شد. او محال است «قتال» کند، مگر اینکه پشت دیوار باشد. تو دیوار او را خراب کن. این دیگر تسلیم توست.
#روز_قدس
@dehban_ir
سلسله وبینار:
"روش های بهره گیری از هوش مصنوعی در شناخت معارف قرآن کریم"
💢ارائه دهندگان:
دکتر محمدرضا زارع خورمیزی
هیئت علمی دانشگاه بین المللی اهل بیت علیهم السلام
دکتر حمزه قربانی
مسئول دپارتمان هوش مصنوعی سرای ICT دانشگاه آزاد استان اصفهان
استاد مهدی دهبان
استاد حوزه و دانشگاه
استاد محمد مهدی زارع
مدرس بین المللی هوش مصنوعی
🗓️زمان:
جمعه هفدهم فروردین
🕰️ساعت ۲۱:۰۰ الی ۲۲:۰۰
🌐لینک وبینار:
https://meet.google.com/gur-jcnj-mmh
@aicourses
.
@dehban_ir
💡وقتی در غزه این همه مسجد و مرکز به نام امام حسین حضرت زهرا و علی بن ابیطالب و.. علهیم السلام وجود دارد، یعنی ناصبی نیستند.
@dehban_ir
1_6274790769.mp3
24.79M
#مقتل_شناسی
جلسه اول
#استاد_دهبان
📌حوزه علمیهی امام کاظم علیهالسلام
۲۵/مردادماه/۱۴۰۲
موضوعات:
❗تفاوت مقتل با علوم همگِن مانند انساب تاریخ سیره تراجم رجال فهرست اجازه و...
❗تفاوتهای مقتل و تاریخ بصورت مبسوط با مثال های متعدد
👈گروه مقتل شناسی؛
https://eitaa.com/joinchat/487391740Cd30275b357
@dehban_ir
1_6274794301.mp3
26.17M
#مقتل_شناسی
جلسه دوم
#استاد_دهبان
📌حوزه علمیهی امام کاظم علیهالسلام
۲۵/مردادماه/۱۴۰۲
🔺️موضوعات:
🔹️ادامه تفاوت های تاریخ و مقتل
🔹️اعتبارسنجی مقاتل
🔹️مثال های مرتبط با اعتبار سنجی
👈گروه مقتل شناسی؛
https://eitaa.com/joinchat/487391740Cd30275b357
لینک کانال استاد دهبان:
@dehban_ir
1_6329625903.mp3
37.74M
#مقتل_شناسی
جلسه سوم
#استاد_دهبان
📌حوزه علمیهی امام کاظم علیهالسلام
۲۹/مردادماه/۱۴۰۲
▪️موضوعات:
🔸️معرفی کتاب
🔸️اشتباهات درباره برخی ائمه
🔸️برخی خلط مبحث ها
🔸️گذری بر روش پژوهش در مقاتل
🔸️نمونه تطبیقی درباره حضرت علی اصغر
👈گروه مقتل شناسی؛
https://eitaa.com/joinchat/487391740Cd30275b357
لینک کانال استاد دهبان:
@dehban_ir
1_6345009141.mp3
29.1M
#مقتل_شناسی
جلسه چهارم
#استاد_دهبان
📌حوزه علمیهی امام کاظم علیهالسلام
۳۰/مردادماه/۱۴۰۲
▪️موضوعات:
🔸️معرفی کتاب
🔸️کوفه شناسی و کوفه پژوهی
🔸️واقعه عاشورا
🔸️تفاوت بین اصحاب الحسین، راویان، شهداء کربلا و اختلاف عدد یاران و...
🔸️گودال داشتن یا نداشتن دشت کربلا
🔸️سر به محمل کوبیدن حضرت زینب
👈گروه مقتل شناسی؛
https://eitaa.com/joinchat/487391740Cd30275b357
لینک کانال استاد دهبان:
@dehban_ir
1_6345013269.mp3
25.07M
#مقتل_شناسی
جلسه پنجم
#استاد_دهبان
📌حوزه علمیهی امام کاظم علیهالسلام
۳۱/مردادماه/۱۴۰۲
▪️موضوعات:
🔸️مسائلی که نرسیدیم در این دوره بیان کنیم
🔸️منابع عاشورا
🔸️کارهای انجام نشده در مقاتل
🔸️فایده تفکیک و جمع آوری نقل های مقاتل به مناسبت راویان
🔸️نمونه تطبیقی در سلیمان بن مهران اعمش
🔸️نمونه تطبیقی در امام باقر
🔸️نمونه تطبیقی حمید بن مسلم
🔸️نمونه تطبیقی در عبد الله بن عمار بن عبد یغوث
🔸️نمونه تطبیقی در محمد بن زکریاء الغلابی
👈گروه مقتل شناسی؛
https://eitaa.com/joinchat/487391740Cd30275b357
لینک کانال استاد دهبان:
@dehban_ir
🔺️در لبه پیروزی برخی از نیروها حتی بهترین آنها شایدخسته بریده و بی اراده شوند اينجا باید بسیار مراقب بود چون مرحله بعد؛ خودفروختگی، جاسوسی و نفوذی شدن است.
وقتی به لبه دریا رسیدند قرآن از واژه بنی اسرائیل استفاده نمی کند می گوید: اصحاب موسی یعنی نزدیکترین ها کم آوردند.
وقتی فشار زیاد شد باید تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر را جدی بگیریم.
✅فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَىٰ إِنَّا لَمُدْرَكُونَ قَالَ كَلَّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ فَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ أَنِ اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْبَحْرَ فَانْفَلَقَ فَكَانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ
🗂چون آن دو گروه (فرعونیان و بنی اسرائیل)یکدیگر را دیدند، اصحاب موسی گفتند: حتماً ما به چنگ آنان خواهیم افتاد.
موسی گفت: این چنین نیست، بی تردید پروردگارم با من است، و به زودی مرا هدایت خواهد کرد.
پس به موسی وحی کردیم که عصایت را به این دریا بزن. [موسی عصایش را به دریا زد] پس [دریا] از هم شکافت و هر پاره اش چون کوهی بزرگ بود.
همیشه راهی ایجاد می شود و شیعه از بین دو دریا عبور می کند.
@dehban_ir
مهدی دهبان
🔺️در لبه پیروزی برخی از نیروها حتی بهترین آنها شایدخسته بریده و بی اراده شوند اينجا باید بسیار مراقب
درباره کار شیطان در لبه پیروزی در جلسه ۲۸ بنی اسرائیل توضیحاتی داده شد:
https://eitaa.com/dehban_ir/1917
لینک کامل دوره بنی اسرائیل:
https://eitaa.com/dehban_ir/2000
@dehban_ir
🍀داری می روی؟
🔸️یک تریلی به تو داده اند و یک باغ بزرگ پر از میوه را گشوده اند و گفته اند هرچه دلت می خواهد بچین و ببر....
🔸️یک سیب چیدی گذاشتی روی داشبورد تریلی دنده عقب گرفتی داری میروی؟
خوشحالی!
🪴او ماه رمضان به ما تعارف کرد، دستانش را باز کرد گفت تقاضا کن، هنوز کم دعا می کنی؟ کیسه ات را پر کن در باغ را می بندند....
https://eitaa.com/dehban_ir
وقتی صف خروجی فرودگاه های رژیم متجاوز اسرائیل به مقصد نیویورک شلوغ است... ولی مردم مورد حمله در خرابه ها می خوابند و فرار نمی کنند. سوال این است: اینجا وطن کیست؟
چه کسی فروپاشی را باور کرده، رژیم اسرائیل یا فلسطین؟
@dehban_ir
هفت جلسه داستان خلقت را از استاد دهبان بشنوید.
خلقت ملائکه ، اجنه، روح، ارتباط روح الهی و روح انسانی، چگونگی خلقت انسان
اشاره به برخی جنگهای بزرگ و خونین قبل از خلقت حضرت آدم ع
⛔عزیزانی که سابقه بیماری قلبی یا تنگی نفس دارند این مباحث را نشنوند و همچنین مناسب ۱۴ سال به بالاست.⛔
البته اسناد و مطالب بسیار بیش از اینها بود، به اقتضای جلسه، خلاصه ای و اشاره ای به آن شد.
کانال دروس استاد دهبان در تلگرام:
https://t.me/doros_dehban/3
همچنین کانال تلگرام استاد دهبان
https://t.me/m_dehban
طرح کلی اندیشه اسلامی جلسه هفتم .mp3
21.59M
📗 طرح کلی اندیشه اسلامی جلسه هفتم
🔻یک از صفات مومنین در این آیات «الکاظمین الغیظ »است یعنی فروبرندگان خشم؛ یعنی بر اساس احساسات کار نمی کنند همه جا عقل . گاهی عقل با خشم همراه است . مگر نمی بینید که در قرآن می فرماید ( أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ) سوره فتح/ ۴۸
قرآن می گوید براساس خشم کاری انجام ندهید نه اینکه کاملا خشم را از بین ببریم.
🔻« العافین هم الناس » مومن کسی است که از اشتباه مردم بگذرد از گناهی نباید بگذرد که لغزش نیست از دستش در نرفت.
🔻 اگر بچه راطوری موعظه کردید که هر موقع دلتان خواست هر چیزی به بچه گفتید دو اتفاق برای بچه می افتد:
اتفاق اول:از موعظه و بیزار می شود.
اتفاق دوم:وقتی فرزند می بیند پدر ومادر هروقت هرکاری دلشان خواست انجام می دهند فروخوردن خشم رایادنمی گیرد.کسی که به مبارزه با نفس نکند منحرف می شود .
🔻«ان الله یحب المحسنین» خداکسانی که احسان می کنند دوست دارد.
🔻ازنشانه های با تقواها چیست؟
« وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ...»اگرلغزشی کردندیادخدا می افتندواهل استغفارهستند.
🔻«ان الذين اتقوا إذا مسهم طائف من الشيطان تذكروا فإذا هم مبصرون»گروه شیطانی دورشما دورمی زند ماننداتاق بازپرسی.منتظر غفلت شماست.
🔻تلاش را از پرونده خودمان حق نداریم حذف کنیم.
🔻 « ولم يصرواعلى ما فعلواوهم يعلمون» بر آنچه می دانندگناه است اصرارنورزند.
این چنین آدم هایی پاداششان مغفرت از جانب پروردگار است«اولئك جزاوهم مغفرة من ربهم...»
@dehban_ir
این مناصب که دیدهای جزئیست.
کار کلی هنوز در قَدَرست.
باش تا صبح دولتت بدمد.
کاین هنوز از نتایج سحرست.
#عید_فطر
💠 داستان زیبا در مورد مَشکهای پر از باد
🔻 خدا مرحوم آقای کافی را رحمت کند. ایشان میگفت: پادشاهی، کاخی و باغی ساخت و در آن استخری بنا کرد. آنوقتها [لوله کشی] آب نبود و پادشاه دید که این استخر باید آب داشته باشد. گفت: سقاها با مَشک بروند، آب بیاورند.
🔸 تعدادی سقا را خبر کردند، مَشک بر دوش گرفتند و رفتند از رودخانه آب بیاورند و در استخر بریزند. یکی از سقاها دید که خیلی راه طولانی است و [رفتن] از رودخانه تا پای استخر با مَشک پُر از آب، خیلی سخت است. یک گوشهای رفت و آن مَشک را باد کرد و درِ آن را بست و آمد در رودخانه و آن را خیس کرد.
🔹 جمعیت سقاها که میآمدند، بار او هم سبک بود. او میخواست زرنگی کند که حالا آنها دارند آب خالی میکنند، ما هم در این مَشک را باز میکنیم و چیزی پیدا نیست. پای استخر آمدند و بنا شد که استخر را آب کنند.
🔸 دیدند که همه این سقاها به هم نگاه میکنند، نگو که همه آنها مشکها را باد کردهاند!
🔹 خدایا ما سقاهایی هستیم که مَشکها را باد کردهایم؛ مگر فضل و رحمت تو دستگیری کند! والّا کسی کاری هم کرده باشد، باز کاری نکرده است.
🔸 خدایا به حقیقت محمد و آل محمد، به فضل و کَرم خود امشب مزد کارِ نکردهی ما را بده!
🔹 حتی اگر کسی کاری هم کرده باشد، چیزی نیست، تمام نکرده است. ولی فضل و احسان تو، آن هم در این ماه مبارک رمضان، آن هم به گُل روی حضرت بقیةالله (روحی له الفداء) به شیعه آن حضرت رحم کن و همه ما را مورد مغفرت و رحمت قرار بده! دشمنان ما را نیست و نابود و به خود مشغول کن و راه معرفت خود را بر ما هموار کن!
🔸 خدایا شرمنده هستیم که نتوانستیم هیچ کاری بکنیم، از ما برنمیآید، غیر از اقرار و اعتراف به اینکه کاری نمیتوانیم بکنیم و نمیتوانیم عبادتی به جا بیاوریم و امید ما هم بسیار است به رحمتت، خودت شروع کردی و خودت ختم به خیر کن!
https://eitaa.com/nasery_ir/9143
@dehban_ir
ماجرای روزه اول امام حسین علیه السلام که در همه کانالهای ایتا دست به دست می شود یک دروغ و جعل است بازنشر ندهید.
@dehban_ir
مهدی دهبان
ماجرای روزه اول امام حسین علیه السلام که در همه کانالهای ایتا دست به دست می شود یک دروغ و جعل است با
دروغ بستن به خدا و پیامبر و اهل بیت علیهم السلام گناه بسیار بزرگی است.
آن هم در ماه رمضان، لطفا حدیث را از منبع معتبر نشر دهید.
مهدی دهبان
ماجرای روزه اول امام حسین علیه السلام که در همه کانالهای ایتا دست به دست می شود یک دروغ و جعل است با
البته در برخی سایتها و برخی مقاتل متاخر که قابل اعتماد نیستند، امثال این داستان ها نقل می شود.
⛔فرار کردن از پرداخت خمس⛔
قسمت اول
یک برخوردی در ایام تبلیغی با یکی از مومنین داشتم برایم خیلی عجیب بود.
[هر روز بحث خمس را مطرح می کردم، به تدریج احکام را بیان می کردم بگذریم از کسانی که شبهه داشتند درباره اینکه چرا باید به مراجع خمس بدهیم و با هیچ دلیلی راضی نمی شدند] یکی از بچه های خوب و هیئتی یک روز این طور گفت:
اهل بیت علیهم السلام اهل جود و کرم هستند از خمس می گذرند!!
گفتم: اینطور نیست...
دیگر به حرفهای من گوش نداد، اما اینجا می گویم شاید او هم بشنود، اهل بیت علیهم السلام به هیچ وجه از خمس نمی گذرند دو روایت زیر را ببینید که برخی می خواستند از زیر بار خمس فرار کنند امام رضا علیه السلام چه برخوردی با آنان کردند:
روایت اول:
سَهْلٌ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْمُثَنَّى قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ زَيْدٍ الطَّبَرِيُّ قَالَ: كَتَبَ رَجُلٌ مِنْ تُجَّارِ فَارِسَ مِنْ بَعْضِ مَوَالِي أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع يَسْأَلُهُ الْإِذْنَ فِي الْخُمُسِ فَكَتَبَ إِلَيْهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ كَرِيمٌ ضَمِنَ عَلَى الْعَمَلِ الثَّوَابَ وَ عَلَى الضِّيقِ الْهَمَّ- لَا يَحِلُّ مَالٌ إِلَّا مِنْ وَجْهٍ أَحَلَّهُ اللَّهُ وَ إِنَّ الْخُمُسَ عَوْنُنَا عَلَى دِينِنَا وَ عَلَى عِيَالاتِنَا وَ عَلَى مَوَالِينَا وَ مَا نَبْذُلُهُ وَ نَشْتَرِي مِنْ أَعْرَاضِنَا مِمَّنْ نَخَافُ سَطْوَتَهُ فَلَا تَزْوُوهُ عَنَّا وَ لَا تَحْرِمُوا أَنْفُسَكُمْ دُعَاءَنَا مَا قَدَرْتُمْ عَلَيْهِ فَإِنَّ إِخْرَاجَهُ مِفْتَاحُ رِزْقِكُمْ وَ تَمْحِيصُ ذُنُوبِكُمْ وَ مَا تَمْهَدُونَ لِأَنْفُسِكُمْ لِيَوْمِ فَاقَتِكُمْ وَ الْمُسْلِمُ مَنْ يَفِي لِلَّهِ بِمَا عَهِدَ إِلَيْهِ وَ لَيْسَ الْمُسْلِمُ مَنْ أَجَابَ بِاللِّسَانِ وَ خَالَفَ بِالْقَلْبِ وَ السَّلَامُ.
يكى از تجار فارس كه از پيروان امام رضا (ع) بود به آن حضرت نامه نوشت و درباره خمس اجازه خواست[که نپردازد] حضرت در جواب نوشت:
«بسم الله الرحمن الرحيم، همانا خدا وسعت دهنده و كريم است، در مورد عمل و كار ضامن ثواب است و در تنگى، ضامن غم و اندوه. هيچ مالى حلال نيست جز از راهى كه خدا آن را حلال كرده و خمس موجب كمك ماست، كمك بر دين ما و عيالات ما و پيروان ما، و موجب توان ما است بر آنچه مىبخشيم و آبرويى كه مىخريم (مانند پولهايى كه براى حفظ آبروى خود به غير مستحق مىدهيم) از كسانى كه از قهر و زورشان مىترسيم. پس آن را از ما دريغ نداريد و تا مىتوانيد خود را از دعاى ما محروم نكنيد. زيرا دادن خمس كليد روزى شما و مايه پاك شدن گناهان شماست و چيزى است كه براى روز بيچارگى خود آماده مىكنيد و مسلمان كسى است كه به عهدى كه با خدا بسته، وفا كند، مسلمان آن نيست كه با زبان بپذيرد و با دل مخالفت كند. والسلام»
روایت دوم
وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زَيْدٍ قَالَ: قَدِمَ قَوْمٌ مِنْ خُرَاسَانَ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع فَسَأَلُوهُ أَنْ يَجْعَلَهُمْ فِي حِلٍّ مِنَ الْخُمُسِ فَقَالَ مَا أَمْحَلَ هَذَا تَمْحَضُونَّا بِالْمَوَدَّةِ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَ تَزْوُونَ عَنَّا حَقّاً جَعَلَهُ اللَّهُ لَنَا وَ جَعَلَنَا لَهُ وَ هُوَ الْخُمُسُ لَا نَجْعَلُ لَا نَجْعَلُ لَا نَجْعَلُ لِأَحَدٍ مِنْكُمْ فِي حِلٍّ.
الكافي ج1 صص ۵۴۷ و ۵۴۸
جماعتى از خراسان خدمت حضرت رضا (ع) رسيدند و درخواست كردند ايشان را از پرداخت خمس معاف دارد. فرمود: اين چه نيرنگى است؟ به زبان خود با ما اظهار دوستى و اخلاص مىكنيد و حقى را كه خدا براى ما و ما را براى آن قرار داده و آن خمس است از ما دريغ مىداريد؟ نمىكنيم، نمىكنيم، نمىكنيم. هيچ يك از شما را معاف نمىداريم.
@dehban_ir
به علت درخواست تعدادی از اعضای محترم کانال ۷ جلسه خلقت استاد دهبان در ایتا هم بارگذاری خواهد شد.
⛔فرار از پرداخت خمس⛔
قسمت دوم
در یک تقسیم ایمان چند مرحله دارد:
👈اول مرحله بدن است که شامل عبادات، طهارت و نجاست و... می شود.
برخی فقط تا همین جا مومن هستند نه جلوتر!
👈دوم مرحله مالی است پرداخت واجبات مالی، برخی اینجا سقوط می کنند خمس واجب را پرداخت نمی کنند.
اهل بیت علیهم السلام به هیچ وجه از خمس و واجبات مالی نمی گذشتند! روایت زیر را ببینید:
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي ع إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ صَالِحُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَهْلٍ وَ كَانَ يَتَوَلَّى لَهُ الْوَقْفَ بِقُمَ فَقَالَ يَا سَيِّدِي اجْعَلْنِي مِنْ عَشَرَةِ آلَافٍ فِي حِلٍّ فَإِنِّي أَنْفَقْتُهَا فَقَالَ لَهُ أَنْتَ فِي حِلٍّ فَلَمَّا خَرَجَ صَالِحٌ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَحَدُهُمْ يَثِبُ عَلَى أَمْوَالِ حَقِّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَيْتَامِهِمْ وَ مَسَاكِينِهِمْ وَ فُقَرَائِهِمْ وَ أَبْنَاءِ سَبِيلِهِمْ فَيَأْخُذُهُ ثُمَّ يَجِيءُ فَيَقُولُ اجْعَلْنِي فِي حِلٍّ أَ تَرَاهُ ظَنَّ أَنِّي أَقُولُ لَا أَفْعَلُ وَ اللَّهِ لَيَسْأَلَنَّهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَنْ ذَلِكَ سُؤَالًا حَثِيثاً.
الكافي ج 1ص 548
ابراهیم بن هاشم می گوید: صالح بن محمد بن سهل (وکیل مالی و اوقاف امام جواد در قم) بر امام جواد علیه السلام وارد شد و گفت:
مرا درباره ۱۰ هزار درهم حلال کن! من آنرا خرج کردم!
امام جواد ع فرمود: تو حلالی!
وقتی صالح رفت، حضرت برگشت به ابراهیم به هاشم گفت:
یکی از اینها (شیعیان یا وکلاء) به اموالی از آل محمد می رسد که حق ایتام و مساکین و فقراء و در راه ماندگان و بیچارگان آنهاست، برای خودش برمی دارد و خرج می کند بعد می گوید:
آقا مرا حلال کن!
او گمان می کند ما می گوئیم: تو را حلال نمی کنیم!؟
به خدا قسم روز قیامت خداوند چنان بازخواست سختی از آنان بکند..!
👈مرحله سوم ایمان گذر از جان است که مشاهده می شود، خیلی ها در بحث جهاد حضور ندارند یعنی ایمانشان به اینجا نمی رسد.
👈مرحله چهارم و سخت ترین مرحله، مرحله گذر از آبرو است یعنی جایی باید از آبروی خود بگذرد که مفصل است.
@dehban_ir
مهدی دهبان
⛔فرار از پرداخت خمس⛔ قسمت دوم در یک تقسیم ایمان چند مرحله دارد: 👈اول مرحله بدن است که شامل عبادات،
🔺️روحانی و آخوندی محبوب است که فقط در مرحله یک ایمان سخن بگوید!
🔺️آن هم نه محرمات و توضیح جهنم و... نه فقط از زیبایی ها و آهنگین بودن عبارات نماز و از هامونی رنگ کاشیهای مساجد حرف بزند.
تا سخن به بحث مالی برسد، بسیاری فرار می کنند!
🔺️تحمل ندارند این را نوعی دخالت حساب می کنند!
🔺️ خدا نکند روحانی و آخوندی که بخواهد از مرحله سوم یعنی جهاد سخن بگوید برچسب تندرو، نا پخته تازه به دوران رسیده، داغ و... می خورد. زندگی مجاهدانه را مساوی با داغ بازی می دانند!
🔺️وقتی حضرت شعیب به درآمد مردم از راه حرام تذکر داد:
و لا تنقصوا المكيال و الميزان
اوفوا المكيال و الميزان بالقسط و لا تبخسوا الناس اشياءهم
🔺️و وقتی به نوع زندگی و تفریحات و ... پرداخت:
و لا تعثوا فى الارض مفسدين
👈صدای اعتراض مومنین بلند شد:
همین نماز به تو دستور داد که ما باید نوع زندگی و آداب و رسوم خود را عوض کنیم و قوانین مالی را درست تنظیم کنیم؟
قالوا يشعيب اصلوتك تامرك ان نترك ما يعبد اباءنا او ان نفعل فى امولنا ما نشاء
👈به شعیب گفتند: تو که تندرو نبودی تو که نابالغ و نا پخته و سبک نبودی چه شد از این حرف ها می زنی؟
انك لانت الحليم الرشيد
👈همیشه اینگونه است، به خدا قسم من هم راه محبوب شدن و مشهور شدن را می دانم ولی دین خدا و پیامبر ص برای تمام زندگی برنامه دارد نه فقط حال کردن و حال خوش و زیبایی و هارمونی !