🔅خود را با ورع بیارایید🔅
🔸️عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّا لَا نَعُدُّ الرَّجُلَ مُؤْمِناً حَتَّى يَكُونَ لِجَمِيعِ أَمْرِنَا مُتَّبِعاً مُرِيداً أَلَا وَ إِنَّ مِنِ اتِّبَاعِ أَمْرِنَا وَ إِرَادَتِهِ الْوَرَعَ فَتَزَيَّنُوا بِهِ يَرْحَمْكُمُ اللَّهُ وَ كَبِّدُوا أَعْدَاءَنَا بِهِ يَنْعَشْكُمُ اللَّهُ.
🔶️از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده که فرمودند:
کسی را که از همۀ فرامین مان پیروی نکند و خواهان آنها نباشد مؤمن نمی شماریم و بدانید که ورع (پرهیز از گناهان) از جمله پیروی فرمانها و خواستن آنها است. پس خودتان را با آن بیارایید تا خدا شما را بیامرزد و به سبب آن دشمنانمان را در تنگنا بگذارید تا خداوند شما را رفعت ببخشد.
📚 کافی، ج۲، ص۷۸
🔅 انتظار امام باقر علیه السلام از شیعیان🔅
🔸️از جابر نقل شده: گروهی وارد بر امام باقر علیه السلام شدند. حضرت از وضعیت شیعیان پرس و جو نمود:
- آیا توانگرشان بر نیازمند توجه میکند؟
- آیا تندرستان از بیماران عیادت می کنند؟
- آیا از حال ضعیفان خبر دارند؟
- آیا با یکدیگر دیدار نموده و نسبت به هم محبّت و خیرخواهی دارند؟
آن گروه عرض کردند: امروزه آنان اینگونه نیستند.
پس امام باقر علیه السلام فرمود: آنان هیچ ارزش ندارند مگر اینکه دارای این خصوصیّات گردند....
✅متن عربی:
قال جابر سمعته يقول: ان اناسا اتوا ابا جعفر (ع) فسئلهم عن الشيعة هل يعود غنيهم على فقيرهم و هل يعود صحيحهم على مريضهم و هل يعرفون ضعيفهم و هل يتزاورون و هل يتحابون و هل يتناصحون؟
فقال القوم: ما هم اليوم كذلك. فقال ابو جعفر (ع) ليس هم بشىء حتى يكونوا كذلك. (اصول سته عشر/۲۳۰)
@dehban_ir
هدایت شده از خيمه گاه فاطمه سلام الله علیها
🌷جلسه توسل و مدح حضرت رسول اکرم
صل الله علیه و آله و سلم🌷
سخنران :
🔸حجت الاسلام استاد دهبان🔸
"شرح کتاب چهل حدیث امام خمینی"
🔻چهارشنبه از ساعت 20
🔻بلوار شهید دل آذر کوچه ۱ مجتمع نشاط بلوک D طبقه دوم واحد ۹
منزل غلامی
💠خيمه گاه فاطمه سلام الله علیها💠
@kheimegah_qom
°روحانی واقعی کیست؟°
🔹ما نباید خیال کنیم روحانی، همان است که
می رود در مسجد، یک حدیث و چند مسئله می گوید و بدون اینکه به خیر و شر کارها کاری داشته باشد، بیرون می آید؛نه، این، مختصّ یک روزگار دیگر بود؛ حالا، این نیست!
🗓۱۳۷۱/۷/۱۵
@dehban_ir
مسجد زنده استاد دهبان.mp3
10.84M
✅ "مسجد تراز"
🟢حجة الاسلام استاد دهبان
🔴مسجد چه بود، چه شد؟
🟠چرا مساجد خالی شده؟
🟤چه کنیم برای مساجد؟
🟡مسجد زنده و مسجد مرده
https://eitaa.com/dehban_ir
#فحش
#سب
شماره هشتم
‼چونحاوی الفاظ زشتاست عذرخواهی می کنیم. تاجای ممکنعبارت را تغییر دادهایم.‼
⛔برخیروایات فحش های رکیک و صریح اهل بیت ع به دشمنان خود درعلن وبین مردم:
❌این متن را دیگران نوشته اند ما فقط سخن آنها را نقل کرده و بعد جواب می دهیم:❌
نسبت الفاظ فحش به اهل بیت ع:👇👇
شبهه:
8_امام حسین ع مردم نامرد زمان خود را چنین نفرین کردند :خداوندا بعد از من کسی را به آنها مسلط کن که آنقدر خوار وذلیل شوند اذل من فرام الأمه یعنی از پارچه خون حیض کنیزان هم پست ترشوند یعنی آن پارچه که...!!!!
(بعد از این عبارات زشتی در توضیح این ضرب المثل آورده اند که از بیانش معذوریم چون در هیچ صورتی قابلیت نشر نداشت و اصلا متوجه معنای ضرب المثل نشده اند)
📕مقتل قمقام زخار 245
📕موسوعه کلمات امام حسین ع 600
🔸️بررسی عبارت هشتم:
أذلّ من فرم الأمة.
🔷️این عبارت فحش نیست بلکه نوعی ضرب المثل و عبارت کنایی است هیچ گاه نباید کنایه را از زبانی به زبان دیگر ترجمه کرد حتی اگر در زبان اول کنایه ای بسیار فصیح باشد:
🔷️مثلا عبارت "دستم به دامنت" را به انگلیسی یا زبانهای دیگر ترجمه کنیم چه فاجعه ای به بار می آید(My hand is on your skirt )درحالی که یکی از فصیح ترین کنایات زبان فارسی است. یا عبارت "زمین خوردم" را به عربی ترجمه کنیم می شود: أكلت الأرض..!!
از این دست مثال ها زیاد است:
🔸️مانند شتر دیدی ندیدی!
🔸️آش خاله ات هست بخوری پایت است نخوری پایت است.
🔸️خر بیار و باقالی بار کن!
🔸️چشمم آب نمی خورد!
و....
مانند همین عبارت: اذل من فرام الامة است که یک ضرب المثل فصیح عربی است:
🔖استفرمت المرأة إذا تضيّقت بالفرم، ويقال: أذلّ من فرم الأمة.
📚اساس البلاغه/الزمخشري ج2 ص21 و لسان العرب /ابن منظور ج12ص451 و...و تقریبا تمام کتب معتبر لغت به این ضرب المثل فصیح اشاره کرده اند.
◾یکی از همین ادباء درباره عبارت امام حسین ع توضیحات مفصلی ارائه کرده، بخش کوتاهی را در زیر بنگرید:
من هنا تبدو جمالية أدبية توظيف مفردة (فِرَاْمِ) الأَمَةِ في استشراف نصّه، إذْ تظهر من خلال استعارة الإمام إيّاها، مكنّياً بها حال القوم ومن يقومون باتباعهم فكلاهما من شرّ الأنام، ولم يصرّح مباشرة بتوظيف اسمها (الخرقة) في خطابه لهم، لأنّه أراد مخاطبتهم ومحاورتهم بالخُلُق والأدب اللَّذينِ هو عليهما كليهما من جانب، وأنّه يعلم أنّ الكناية أبلغ في إيصال الفكرة من التصريح، وفي البرهة نفسها أراد تكليمهم بلغتهم ومنظومة ثقافتهم السائدة في بيئتهم آنذاك من جانب ثانٍ، وهذان الجانبان يحقّقان الوقع الأكبر في نفوس القوم، وفي اللحظة نفسها يبرزان صورة انتقاء الجمالية واختيارها، في توظيف أدبية المفردة كاملة !.
📚نثر الامام الحسین علیه السلام الجديع، حيدر محمود ج١صص ١٢٩ و ١٣٠
🔶️علاوه بر آن امام اینجا عزت مردم را تشبیه کرد نه هیچ شخصی را.
https://eitaa.com/dehban_ir
هدایت شده از مهدی دهبان
#درنگ
اگر کسی مالی را وقف دین خدا کرد حرام است در چیز دیگر استفاده کند همچنین اگر طلبه ای جان خود را وقف دین خدا کند ، حرام است کاری در غیر مسیر دین خدا انجام دهد. اگر اجیر برای غیر صاحب کار ، کار کند اجرتی که می گیرد شرعا مشکل دارد همچنین طلبه ای که اجیر امام زمان (عج) شده ، باید تمام شراشر وجودش در تسخیر دین و محبت اهل بیت علیهم السلام قرار گیرد.
📚برشی از کتاب انتشار نیافته "حیات طیبه طلبگی"
#طلبگی
#روز_معلم
https://eitaa.com/dehban_ir
🌐حضرت زهرای مجاهد
🔹مگر نمی گوییم که حضرت زهرا (سلام اللّه علیها) با حالِ ناتوانی به مسجد رفت تا حقّی را #احقاق کند؟
ما هم باید در #همه_حالات تلاش کنیم تا حقّ را احقاق کنیم!
ما هم باید از کسی #نترسیم!
🗓۱۳۷۰/۱۰/۵
@dehban_ir
#فحش
#سب
شماره نهم قسمت اول
‼چونحاوی الفاظ زشتاست عذرخواهی می کنیم. تاجای ممکنعبارت را تغییر دادهایم.‼
⛔برخیروایات فحش های رکیک و صریح اهل بیت ع به دشمنان خود بصورت علنی وبین مردم:
❌این متن را دیگران نوشته اند ما فقط سخن آنها را نقل کرده و بعد جواب می دهیم:❌
نسبت الفاظ فحش به اهل بیت ع:👇👇
شبهه:
9_امام حسن عسکری ع دردعای قنوت فرمودند: ابتز أمورنا معادن الأبن
امور ما اهل بیت را کسانی به سرقت بردند که منشأ همه ابنه ای ها و ک!!ی ها هستند.
📕بحار 85\229
🔸️بررسی عبارت نهم:
ابتز أمورنا معادن الأبن.
قسمت اول:
🔖امام حسن عسکری علیه السلام در قنوت خود میفرمودند:
ابتز أمورنا معادن الأبن.
امر (خلافت) ما را کسانی به سرقت بردند که معادن ابنه (لواط) بودند.
📚مصباح المتهجد، تالیف مرحوم شیخ طوسی، صفحه ۱۵۷
🔷️روایت اوّلی بخشی از یک دعای طولانی بدون سند است که شیخ طوسی درمستحبّات اذکار نماز وتر ذکر کردهاند:
◾المصباح المتهجّد ج1ص157: «وَ يُسْتَحَبُّ أَنْ يُزَادَ هَذَا الدُّعَاءُ فِی الْوَتْر: ... ِ اللَّهُمَّ دُعَائِی إِيَّاكَ بِإِجَابَتِی وَ اشْفَعْ مَسْأَلَتِی بِنُجْحِ طَلِبَتِی اللَّهُمَّ وَ قَدْ شَمِلَنَا زَيْغُ الْفِتَنِ وَ اسْتَوْلَتْ عَلَيْنَا عَشْوَةُ الْحِيرَةِ وَ قَارَعَنَا الذُّلُّ وَ الصَّغَارُ وَ حُكِّمَ عَلَيْنَا غَيْرُ الْمَأْمُونِينَ فِی دِينِكَ وَ ابْتَزَّ أُمُورَنَا مَعَادِنُ الْأُبَنِ مِمَّنْ عَطَّلَ حُكْمَكَ وَ سَعَى فِی إِتْلَافِ عِبَادِكَ وَ إِفْسَادِ بِلَادِكَ اللَّهُمَّ وَ قَدْ عَادَ فَيْئُنَا دَوْلَةً بَعْدَ الْقِسْمَةِ وَ إِمَارَتُنَا غَلَبَةً بَعْدَ الْمَشُورَةِ وَ عُدْنَا مِيرَاثاً بَعْدَ الِاخْتِيَارِ لِلْأَمَةِ وَ اشْتُرِيَتِ الْمَلَاهِی وَ الْمَعَازِفُ بِسَهْمِ الْيَتِيمِ وَ الْأَرْمَلَة».
🔷️ و مرحوم جزایری آن را تقطیع کرده و مقداری تغییر داده و به عنوان مطلب جداگانهای عنوان کرده است. شیخ عباس قمی هم آنرا در مفاتیح نیاورده است.
◾قطعا عبارت را به درستی معنی نکردهاند؛ زیرا اوّلاً: امام معصوم(به فرض صحّت انتساب این خبر واحد بدون سند به ایشان) این جملات را به عنوان دعای وتر به شیعیان خود تعلیم دادهاند و مقصودشان شخص خودشان نبوده تا استدلال شود که حضرت خبر از مطلبی در مورد پدران خود و غصب خلافت میدهند. بلکه بیان حال هر مظلومی است که مورد ظلم حاکمان معیوب روزگار واقع شده و در ادامه این معادن ابنة به «کسانی که احکام الهی را تعطیل میکنند و سعی در نابودی افراد و فساد در سرزمین اسلامی دارند» و در هر زمان و مکانی وجود دارند، تفسیر شده است.
🔺️ثانیا: واژه «الاُبن» جمع «اُبنة» در لغت به معنای «گره چوب ميخچه كه در پا پديد آيد و در زبان متداول به آن (مِسمار) گويند،و به معنی عيب و كينه هم» آمده است.كتاب العين، ج8، ص383؛/ و جمهرة اللغة، ج2، ص1028والمحيط فی اللغة، ج10، ص406
◾مرحوم شیخ صدوق در معانی الاخباردر بیان معنای این لفظ مینویسد: «اُبنة به معنای عیب است».
معانی الأخبار۸۹: «و المأبون المعيب و الأبنة العيب».
🔺️بنابراین ترجمه صحیح دعای مزبور به این صورت است:«پروردگارا! انحراف فتنهها ما را فرا گرفت و پردهی حیرت، ما را احاطه کرد و ذلت و خواری درِ خانههایمان را کوفت و غیر امینان در دینت بر ما حاکم شدند و معادن کینه و نفرت_که احکامت را تعطیل کردند_سرنوشت ما را در دست گرفتند و در راه نابودی بندگانت و تباهی شهرهایت کمر بستند».
👈شبیه این روایت را از تفسیر عیاشی هم نقل کرده اند:
التفسير (للعیاشی) ج ۱، ص ۲۷۶
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ اَلرَّازِيِّ عَنْ رَجُلٍ سَمَّاهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: دَخَلَ رَجُلٌ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ فَقَالَ: اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَقَامَ عَلَى قَدَمَيْهِ فَقَالَ: مَهْ هَذَا اِسْمٌ لاَ يَصْلُحُ إِلاَّ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ ، اَللَّهُ سَمَّاهُ بِهِ وَ لَمْ يُسَمَّ بِهِ أَحَدٌ غَيْرُهُ فَرَضِيَ بِهِ إِلاَّ كَانَ مَنْكُوحاً وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ بِهِ اُبْتُلِيَ بِهِ، وَ هُوَ قَوْلُ اَللَّهِ فِي كِتَابِهِ « إِنْ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ إِلاّٰ إِنٰاثاً وَ إِنْ يَدْعُونَ إِلاّٰ شَيْطٰاناً مَرِيداً » قَالَ: قُلْتُ: فَمَا ذَا يُدْعَى بِهِ قَائِمُكُمْ قَالَ: يُقَالُ لَهُ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اَللَّهِ ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ .
◾در روایت عیاشی عبارت «إلّا كان ممّن يؤتى في دبره و له حظ من الأنوثية» وجود ندارد بلکه «إلا كان منكوحا» است: تفسير العياشی ج1ص276.
اين مطلب اشتباه (جمله الا کان ممن.... )را سید نعمت الله جزایری، در کتاب الأنوار النعمانیةج 1 ص 52 نقل کرده است و در سایتها و کانالها به امام معصوم ع نسبت داده اند.
https://eitaa.com/dehban_ir
بررسی عبارت نهم:
🔺️قسمت دوم:
🏷ثانیاً: سند روایت عیاشی(۱) از نظر محمد بن اسماعیل الرازی (۲)و مجهول بودن یکی از افراد سند غیر قابل اعتماد است. همچنین نفر آخر سند که نام برده نشده و کلا روایت را مجهول مطلق می کند!(۳)
۱.رجال النجاشی، ص350: «محمد بن مسعود السلمی السمرقندی العياشي ثقة صدوق عين من عيون هذه الطائفة و كان يروی عن الضعفاء كثيرا. و كان فی أول أمره عامی المذهب و سمع حديث العامة فأكثر منه ثم تبصر و عاد إلينا».
۲. در کتب رجال مجهول الحال است زیرا محمد بن اسماعیل بین چندین نفر مشترک است و روایات او ضعیف ارزیابی میشود. البته به نظر میرسد مرحوم محقّق خویی وی را محمد بن اسماعیل البرمکی محسوب کرده است: معجم رجال الحديث، ج15، ص91.
۳. تفسير العياشی، ج1، ص276: «... عن رجل سماه».
🔷️ثالثاً: در روایتی مرحوم کلینی با سند خود از امام صادق(علیهالسلام) نقل کرده است که فرمودند: «امیرالمؤمنین نامی است که خداوند علی بن ابیطالب(علیهالسلام) را به آن نامگذاری کرده و هر کس پیش از ایشان یا بعد از ایشان به این نام خوانده شود، کافر است».
👈و آن عبارت عیاشی و عبارت اضافه مرحوم جزایری وجود ندارد:
الكافی (ط - الإسلامية)، ج1، ص411: «مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنِي إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الدِّينَوَرِيُّ عَنْ عُمَرَ بْنِ زَاهِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلَهُ رَجُلٌ عَنِ الْقَائِمِ يُسَلَّمُ عَلَيْهِ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ لَا ذَاكَ اسْمٌ سَمَّى اللَّهُ بِهِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع لَمْ يُسَمَّ بِهِ أَحَدٌ قَبْلَهُ- وَ لَا يَتَسَمَّى بِهِ بَعْدَهُ إِلَّا كَافِرٌ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ كَيْفَ يُسَلَّمُ عَلَيْهِ قَالَ يَقُولُونَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللَّهِ ثُمَّ قَرَأَ بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ».
🔴همین مطلب در روایت دیگری در کتاب تفسیر فرات کوفی نیز آمده.
تفسير فرات الكوفی، ص193، (سورة هود، آية 86): «فُرَاتٌ قَالَ حَدَّثَنِی جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْفَزَارِيُّ مُعَنْعَناً عَنْ عُمَرَ بْنِ زَاهِرٍ قَالَ: قَالَ رَجُلٌ لِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع نُسَلِّمُ عَلَى الْقَائِمِ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ لَا ذَلِكَ اسْمٌ سَمَّى اللَّهُ بِهِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ لَا يُسَمَّى بِهِ أَحَدٌ قَبْلَهُ وَ لَا بَعْدَهُ إِلَّا كَافِرٌ قَالَ فَكَيْفَ نُسَلِّمُ عَلَيْهِ قَالَ تَقُولُ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللَّهِ قَالَ ثُمَّ قَرَأَ جَعْفَرٌ بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ. وَ بِئْسَ الْوِرْدُ الْمَوْرُود».
◾و ملا صالح مازندرانی احتمال داده مراد از آن، «کُفر باطنی» باشد.
شرح الكافی_الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندرانی)، ج7، ص46: «قوله: لم يسم به أحد قبله و لا يتسمى به بعده إلا كافر)... و يحتمل أن يراد بالكفر كفر النعمة بتغيرها و وضعها فى غير موضعها أو تغطية الحق و اصل الكفر هو التغطية و المتصف بهما يسمى كافرا و ان لم يكن خارجا عن الايمان و اللّه أعلم».
🔺️پس در نتیجه عبارت الاُبن فحش نیست و عبارت منکوحا در تفسیر عیاشی معتبر نیست بلکه کافر معتبر است و عبارت مرحوم جزایری هم وجود ندارد.
https://eitaa.com/dehban_ir
🔺️راحتی دنیا را از خدا تقاضا نکنید، چرا که محال است
📌رسول الله ص به اصحاب خود فرمود: محال تقاضا نکنید!
پرسیدند: چه کسی محال تقاضا می کند؟
فرمود: شماها..! مگر شما راحتی در دنیا را تقاضا نمی کنید؟!
پاسخ دادند: بله
فرمودند: راحتی در دنیا برای مومن محال است....
متن روایت:
قَالَ رسول الله ص لِأَصْحَابِهِ: لَا تَتَمَنَّوُا الْمُسْتَحِیلَ.
قَالُوا: وَ مَنْ یَتَمَنَّى الْمُسْتَحِیلَ؟
فَقَالَ: أَنْتُمْ. أَلَسْتُمْ تَمَنَّوْنَ الرَّاحَةَ فِی الدُّنْیَا؟
قَالُوا: بَلَى.
فَقَالَ: الرَّاحَةُ لِلْمُؤْمِنِ فِی الدُّنْیَا مُسْتَحِیلَة.
منبع:
بحار الانوار، ج78، ص195
اعلام الدین فی صفات المؤمنین، ص278
🔸️دعا برای راحت طلبی تنبلی زحمت نکشیدن نکنید چون به جای نزدیک شدن به خدا دورتان می کند... نخواهید یک شبه همه چیز بهترین شود، [طفره و تجافی محال است]
🔸️پیامبر نهی کردند....
@dehban_ir
#فحش
#سب
شماره دهم
‼چونحاوی الفاظ زشتاست عذرخواهی می کنیم. تاجای ممکنعبارت را تغییر دادهایم.‼
⛔برخیروایات فحش های رکیک و صریح اهل بیت ع به دشمنان خود بصورت علنی وبین مردم:
❌این متن را دیگران نوشته اند ما فقط سخن آنها را نقل کرده و بعد جواب می دهیم:❌
نسبت الفاظ فحش به اهل بیت ع:👇👇
شبهه:
10_زهیر بن قین و به نقلی سید الشهدا در گودی قتلگاه به شمر فرمودند:
یابن البوال علی عقبیه
یعنی ای پسر زنی که به عقب بول می کرد
(اگر زنی در قبل 9سالگی زنا بدهد افضاء می شود یعنی مجرای حیض (ک**) و بول او یکی می شود وقتی زنی چنین پ••• شود از آن به بعد به عقب بول می کند)
📕مستدرک سفینه البحار نمازی 6ص44
🔸️پاسخ:
یابن البوال علي عقبيه
🔖این عبارت زهیر است:
تمام تواریخ و مقاتل به زهیر نسبت داده اند نه سید الشهداء علیه السلام:
هذا الخطاب وجهه زهير بن القين رضي الله عنه إلى شمر بن ذي الجوشن (لعنه الله) حينما كان يحظ زهير القوم، فرماه شمر بسهم وقال له: اسكت: فقال له زهير: يابن البوال على عقبيه ما إياك أخطاب إنما أنت بهيمة.
تاريخ الطبري/الطبري، ابن جرير ج5ص426
الكامل فى التاريخ : ج 2 ص 562)
البداية والنهاية : ج 8 ص 180
أنساب الأشراف : ج 3 ص 397
💠حتی می گویند عادت اعراب جاهلی اینگونه بود:
«کان من شان العرب البول قائما»
سنن ابن ماجة، ج1، ص113، دارالفکر-بیروت.
🏷بریر هم این جمله را شمر گفته است:
الفتوح لابن الأعثم الكوفي : ج ٥ ، ص ١١٠ ـ ١١١ ، مقتل الحسين للخوارزمي : ج ١ ، ص ٢٥١.
🔺️در مورد اینکه مادر شمر یک زن پست و هرزه بود و کسی بود که همینگونه زندگی می کرد، هم مصادر متعدد گزارش کرده اند:
وهذا القول الذي ذكره زهير إنما كان إشارة منه لشمر (لعنه الله) يذّكره بوالده الراعي البوال على عقبيه، وليس هو ذو الجوشن وإنما شخص آخر، وقد روى النسابة الشهير هشام بن محمد الكلبي في كتاب المثالب قصته وهي: أن أمرأة ذي الجوشن خرجت من جباته السبيع إلى جبانه كندة فعطشت في الطريق ولاقت راعياً يرعى الغنم فطلبت منه الماء فأبى أن يعطيها إلا بالإصابة منها، فمكنته من نفسها فواقعها الراعي فحملت بشمر لعنه الله. فذلك الراعي هو المشار إليه في قول قيس رضي الله عنه بالبوال على عقبيه.
ومن هنا قول مولانا الامام الحسين (عليه السلام) لشمر يوم عاشوراء: يابن راعية المعزى: أنت أولى بها صليا. وهي إشارة أخرى منه (عليه السلام) إلى عدم طهارة مولد هذا اللعين.
🔶️المصادر، منها (أنساب الأشراف) لأحمد بن يحيى بن جابر البلاذري (المتوفَّى 279 هـ) [ج 13، ص 204 – 205]،
تاريخ المدينة) لابن شبَّة النُّميريِّ (المتوفَّى 262 هـ) [ج 2، ص 430 – 432]
🔷️توضیح قسمت آخر عبارت:
اینکه دلیل گفتن ادرار بر پشت پا چیست؟
چیز عجیبی که در توضیح آن در شبهه گفته شده ساختگی است، دلیل ادرار بر پشت پا:
هرکسی ایستاده ادرار کند حتما قطرات به خودش بر می گردد مخصوصا اعراب در مسافرت این کار را می کردند!
🔶️والبوال على عقبيه: هو الذي يبول عن قيام فيسقط رذاذ البول على عقبيه كناية عن عدم اعتنائه بالطهارة والنظافة.
🔖وقتی ایستاده کسی ادرار کند قطرات بول به پشت پایش می خورد و این کنایه از عدم رعایت نظافت و طهارت است.
https://www.shia-documents.com/12004/
🔸️یا:
ويمكن أن يقال، إنّ عادة الأعراب البول على عقبيه، كما اشتهر فيهم البوّال على عقبيه، ولايغسلونهما للشقاق الّذي فيهما، وكان ذلك عادتهم
عادت عرب ادرار کردن اینگونه بود و خود را نمی شستند بخاطر سختی!
📚مستدرك سفينة البحار/النمازي، الشيخ على ج9 ص384
🔺️پس می بینید اولا اصطلاح بول بر پشت پا فحش نیست بلکه علامت رفتار جاهلی است ثانیا مادر شمر معروف به پستی بود و در آخر توضیح آن عبارت هم آنگونه که ادعا شده نیست.
چون در حال مسافرت صبر نمی کردند در حال راه رفتن قضاء حاجت می کردند چون هم زن و هم مرد لباس بلند می پوشیدند ادرار به پاها و پشت پاها می رسید
با آن تفسیر بیان شده در شبهه جور نیست!
@dehban_ir
امیرالمؤمنین(ع) درباره کسانی که با ایشان میجنگیدند: برادران ما هستند که به ما ظلم کردهاند
عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: إِنَّ عَلِیّاً لَمْ یَکُنْ یَنْسُبُ أَحَداً مِنْ أَهْلِ حَرْبِهِ إِلَی الشِّرْکِ وَ لَا إِلَی النِّفَاقِ وَ لَکِنَّهُ کَانَ یَقُولُ هُمْ إِخْوَانُنَا بَغَوْا عَلَیْنَا.
امام باقر علیه السلام:
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به کسانی که دشمن او بودند و می جنگیدند (خوارج، اهل جمل و لشکر شام در صفین) نسبت شرک نداد و نفرمود که منافق هستند ولی همیشه می فرمود:
برادران ما هستند که بر ما طغیان کردند....
منبع:
قرب الإسناد، ص94
@dehban_ir