قدرتِ گاو مقدّس
حجةالاسلام مهدی دهبان
آدم باید موضع داشته باشد، موضع گیری درست روش اهل بیت علیهم السلام بود، با اینکه دارای موقعیت های بالایی بودند ولی موضعگیری می کردند!
اما متأسفانه برخی دنبال موقعیت هستند، موقعیت ها نظرشان را مشخص می کند! موضع ندارند، یا ترجیح می دهند نداشته باشند، یا اعلام نکنند!
آدمِ لال و بی موضع به درد اسلام نمی خورد!
فرصت طلبی و رصد موقعیت ها اسلام ابوموسی اشعری ها و اشعث هاست.
یک گاو مقدّس یک امت را منحرف می کند، از گاو های مقدس پرهیز کنید!
مهمترین علامتهای گاو مقدّس این است که ظاهر مقدس مآب دارد اما مسیر زندگی و جهت گیری اش به سمت اهل بیت علیهم السلام نیست.
موقعیت ها، سبب می شود موضع بگیرند و این نون به نرخ روز خوری بلای جان یک ملت می شود، قبل از ایجاد و تحصیل موقعیت قبل از پیشنهادهای اغواکننده و گول زننده، اصولی داشته باشیم، موضع قاطع و روشن داشته باشیم تا کسی از ما سواری نگیرد، [نهج حکمت اول] برای آبادی دنیای کسی آخرت خود را خراب نکنیم.
@dehban_ir
چهار صد سکه طلا در برابر یک قسم
✅قسم خوردن که عادت ما شده حتی برای حرف راست و واقعی مورد پسند اهل بیت علیهم السلام نیست مثلا به یک نمونه اشاره می کنیم:
📍الْقَاسِمُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيٍّ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو جَعْفَرٍ ع أَنَّ أَبَاهُ كَانَ تَحْتَهُ امْرَأَةٌ مِنَ الْخَوَارِجِ أَظُنُّهَا كَانَتْ مِنْ بَنِي حَنِيفَةَ فَقَالَ لَهُ مَوْلًى لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّ عِنْدَكَ امْرَأَةً تَتَبَرَّأُ مِنْ جَدِّكَ قَالَ فَعَقَرَ فَعَلِمَتْ أَنَّهُ طَالِقُهَا فَادَّعَتْ عَلَيْهِ صَدَاقَهَا فَجَاءَتْ بِهِ إِلَى أَمِيرِ الْمَدِينَةِ تَسْتَعْدِيهِ عَلَيْهِ فَقَالَتْ لِي عَلَيْهِ صَدَاقِي أَرْبَعُمِائَةِ دِينَارٍ فَقَالَ الْوَالِي أَ لَكَ بَيِّنَةٌ فَقَالَتْ لَا وَ لَكِنْ خُذْ يَمِينَهُ فَقَالَ وَالِي الْمَدِينَةِ يَا عَلِيُّ إِمَّا أَنْ تَحْلِفَ وَ إِمَّا أَنْ تُعْطِيَهَا فَقَالَ لِي يَا بُنَيَّ قُمْ فَأَعْطِهَا أَرْبَعَمِائَةِ دِينَارٍ فَقُلْتُ يَا أَبَهْ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَ لَسْتَ مُحِقّاً فَقَالَ بَلَى يَا بُنَيَّ وَ لَكِنِّي أَجْلَلْتُ اللَّهَ أَنْ أَحْلِفَ بِهِ يَمِينَ صَبْرٍ .
النوادر(للأشعري) ؛ ص49
🔺️امام باقر علیه السلام فرمودند:
پدرم همسری داشت که از خوارج بود، گمان می کنم از قبیله بنی حنیفه بود، یک غلامی داشت که به ایشان گفت: آن همسر شما از جد شما (امیرالمؤمنین) برائت می جوید.
امام باقر علیه السلام فرمودند :
آن زن نازا بود و یقین کرد که پدرم او را طلاق می دهد، آن زن زودتر رفت و در دادگاه علیه پدرم ادعای مهریه کرد.
پدرم نزد حاکم مدینه احضار شد. آن زن ادعای مهریه کرد و گفت :
نزد این مرد ۴ صد سکه طلا... ! مهریه طلب دارم.
حاکم گفت: آیا دلیلی داری؟ آن زن گفت:
نه. ولی این مرد را قسم بده.
حاکم رو به پدرم کرد و گفت :
یا علی! یا قسم بخور که بدهی نداری یا ۴ صد سکه به او بده.
پدرم به من گفت:
برخیز و به این ۴ صد سکه بده!
من گفتم: ای پدر مگر حق با تو نیست!؟
فرمود : بله ای پسرم ولی جلالت و بزرگی خداوند نزد من بسیار است که قسم بخورم تا کسی را بازداشت کنند.
🔑این عادت بد قسم خوردن را کنار بگذاریم.
@dehban_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سوال
عجایب گنبد #امام_رضا ع
#شیخ_بهایی
#گنبد_حرم
⛔️ مطلبی به نام ابطال سحر با نگاه به گنبد رضوی!
دراین کلیپ ۳سخن #نادرست، از ۲گوینده جدا گفته می شود:
⭕️ نادرست اول عدد خشتهای گنبد رضوی است. با یک جستجوی ساده اینترنتی می شود تعداد دقیق خشتها و نادرست بودن عدد ۸۸۸۸ را فهمید.
دراین لینک، شرح کامل ساخت گنبد آورده شده و تعدادخشتها راطبق اسناد مکتوب، ۷۷۴۰ اعلام کرده:
https://mashhadchehreh.shahraranews.ir/fa/news/10010
⭕️ نادرست دوم والبته مشترک هردو گوینده اینست که: شیخ بهایی این گنبد را ساخته وپشت هرخشت یک حرز وطلسم نوشته که باطل السحر هم است!
اولا گنبد درزمان شاه تهماسب ساخته شده، ثانیا شیخ بهایی هم مطلقا پشت خشتهای آن چیزی کارنگذاشته!
اگر #فرضا چنین کاری بدست شیخ بهایی انجام شده بود، درکتابهای خود یا شاگردان یا جاهای دیگر #قطعا ثبت وضبط میشد.
تراشیدن چنین فضیلتی برای شیخ بهایی،آن هم بعداز ۵۰۰ سال، از کارِنکرده شیخ، بالاتر نباشد، کمتر نیست!!
⭕️ نادرست سوم اینکه می گوید: بیشترین معنویت حرم امام رضا(ع)، کنار ضریح نیست! و درفلان صحن است، چون از آنجاگنبدکامل معلوم است!
بایدپرسید باچه فرمولی به این رسیدید؟
چرامردم را از ضریح امام رئوف دور میکنید؟
ندیدیدکه درروایات چقدر به نزدیکی به مضجع شریف وقبر مطهر تاکید شده؟
امْشِ حَتَّى تَقِفَ عَلَى الضَّرِيحِ. منبع
ولَزِق بالقبر منبع
برای مطالعه بیشتر: کامل الزیارات
⭕️ ازهمه اینها عجیبتر #زودباوری ملت است! اینکه خود ِامام را رهاکنی و بچسبی به گنبد او، یک #فاجعهست!
این یعنی طلسم شیخ بهایی را از امام بالاتر میدانید!!
@dehban_ir
تعویض اسم گناه...
حجةالاسلام مهدی دهبان
یکی از حربه های شیطانی برای آلوده کردن جامعه ایمانی به انواع گناهان و فسق و فجور تعویض اسم گناه به اسامی دیگر یا حتی علمی سازی گناه است!
مثال تا پیش از این نگاه شهوت آلود مرد یا زن را بد می دانستند نامش "هیزی" بود، اما سالهای اخیر تغییر نام پیدا کرد به "کراش" بصورت علنی و راحت حتی چهره های معروف (سلبریتی ها) کثافتکاری های خودشان را به اسم کراش بیان می کنند!
علمی سازی گناه چیست؟
یعنی به شما ثابت می کنند رابطه دوست دختری و دوست پسری طبق آمارِ علمی بسیار مفید است! اولا باعث رشد اجتماعی می شود، و ثانیا باعث شناخت آنها از هم می گردد.
کم کم این مطرح می شود دختر و پسری که در این سنین رابطه با جنس مخالف ندارد دارای اختلال رفتاری و روانی است..!
گاهی این سخنان از حلقوم کسانی شنیده می شود که دنبال رأی این سنین هستند با بیان این مطالبِ سیاه می خواهند رأی آنها را بگیرند...!
یعنی شما به شهوتتان برسید من هم به قدرتم!
علمی سازی گناه یعنی اگر مخالفت کنی تو یک آدم دور از تمدن یک فرد جاهل و بیسواد هستی تو یک موجود مقاوم دربرابر یافته های دقیق علمی هستی!
در برابر علمی جلوه دادن گناهان مقاومت کنید، آبروها دست خداست!
@dehban_ir
8.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷چیزی به نام مردم اسرائیل وجود ندارد!
📌رسانه
#وعده_صادق
#ایران_قوی
#ایران_همدل
@dehban_ir
کسی صدای ما را نمی شنود
اگر کسی صدای ما را می شنود
مردم برای تهیه نان به مشکل خورده اند...
ما هروز به #نانوایی در هر جای شهر در هر ساعتی می رویم یا بسته است یا صف بسیار طولانی دارد....
دولت مستقر یا سایه هر کدام که این طرح را دادند لطفا مردم را از عذاب خارج کنید.
یکی از وظایف کسانی که رسانه دارند انعکاس درد مردم است.
@dehban_ir
💠انسیه ی حورا💠
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
🔹"... ففاطمة حوراء انسیة وکلما اشتقت الی رائحة الجنة شممت رائحة ابنتی فاطمة علیها السلام"
🔸فاطمه علیها السلام حوریه ای است به صورت انسان که من هر گاه مشتاق بوی بهشت می شوم، دخترم فاطمه علیها السلام را می بویم .
📚التوحید، شیخ صدوق، ص 117
@dehban_ir
14.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کدام امام جمعه ؟ او علی بن ابی طالب ع است..!
ابو اسحاق سبیعی میگوید: یک روز جمعه بر دوش پدرم سوار بودم و امام علی (علیهالسّلام) خطبه میخواند. دیدم آن حضرت دست خود را تکان میدهد، گویا با آستین پیراهنش خود را باد میزند. به پدرم گفتم: آیا امیرمؤمنان گرمش است؟ گفت: او گرما و سرما را چیزی به حساب نمیآورد، بلکه پیراهنش را شسته و چون پیراهنی جز آن نداشته، آن را مرطوب به تن کرده است و چنین میکند تا خشک شود..
متن عربی
حدّثنا محمّد، حدّثنا الحسن، قال: حدّثنا إبراهيم؛ قال: أخبرنى الحسين بن هاشم عن أبى عثمان الدّوريّ عن أبى إسحاق السّبيعيّ قال:
كنت على عنق أبى يوم الجمعة و أمير المؤمنين عليّ بن أبى طالب- عليه السّلام- يخطب و هو يتروّح بكمّه فقلت: يا أبه أمير المؤمنين يجد الحرّ؟- فقال لي:
لا يجد حرّا و لا بردا، و لكنّه غسل قميصه و هو رطب و لا له غيره فهو يتروّح به.
الغارات ج۱ ص ۹۸
@dehban_ir
14.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔑سخت ترین آزمایش الهی
📌همه اهل بیت علیهم السلام در یک برهه از زمان باید انتخاب می کردند بین دو کار خوبی که یکی از آنها آبروی آنها را می برد
✅کارِ خوبِ آبرو بَر
✅کارِ خوبِ بی خطر!
@dehban_ir
دوره ارسال جاسوس تمام شد
حجةالاسلام مهدی دهبان
همه ما ظرفیت خندیدن و گریستن داریم اگر بیرون از منزل و با دیگران حتی حلال، همه اش را خرج کنیم، شاید برای خانواده فرصت نکنیم یا توانش را نداشته باشیم...
اگر برای لذت بردن هم از حرام استفاده کنیم، آنگاه سهم لذت حلالمان کم می شود، مثل خانمی که قبل از غذا، مدام ناخونک می زند سر سفره دیگر میل ندارد. این افراد هیچ وقت سیر نمی شوند!
ظرف خندیدن را در مسیر درست خرج کنیم، اگر برای هیچ و پوچ غصه بخوریم یا یاد بگیریم برای غیر مهم ها اهمیت قائل شویم چنانکه هنر رسانه این است! آنگاه برای مهم ها غصه نمی خوریم.
مثلا برای نرفتن فلان بازیکن به فلان تیم ناراحت شویم! مثلا برای گم شدن سگ فلان بازیگر غمگین شویم، برای پوشیدن لباس زرد و مشکی فلان شخص معروف خوشحال شویم! جایی که رسانه مشخص می کند و به ما کانال می دهد، ظرفیت ما را تخلیه می کند، آنگاه دیگر برای مهمترین قضایا هیچ واکنشی نداریم!
مهم را خود معلوم کنید نگذارید قلب و مغز شما را مدیریت کنند. دوره جاسوس پروری و فرستادن نفوذی سالهاست تمام شده الآن می خواهند کاری کنند ما مانند آنها فکر کنیم یک ملت همفکر و پیاده نظام بهتر از یک جاسوس در بین یک ملت دشمن است!
@dehban_ir
🔰تبیین نظریه ولایت فقیه و نسبت میان نظام و مردم بر اساس کتاب طرح کلی
✍به قلم استاد اندیشکده مستعدان، حجت الاسلام و المسلمین #دهبان
قسمت اول
مقدمه
نوع مدیریت وحکومت جامعه شیعی حتی در دوران حضور معصومین ع (و عدم دسترسی مردم به ایشان) نوع اداره فقیه مدار بوده چه برسد به جامعه ی پسا غیبت کبری. حضرات ائمه (ع) بعد از تشکیل مکتب تشیع ابتدا با تعیین وتعریف وکلا وایجاد شبکه ای منسجم در شیعه مردم را به هم گره زده وبه وسیله شدیدترین گزاره های اجتماعی به هم متصل و درهم تنیده کردندوسپس آنان رابا خود مرتبط نمودند.یعنی تشیع ازمکتب به سازمان مبل شد.بعد ها ودر زمان امام هادی ع این شبکه وکلا ارتقاء یافت وهمزمان به شبکه فقهاء تبدیل شد. جایگاه وکیل از یک امینِ مالی چنان مستحکم شدکه مراجعات فقهی و اعتقادی ومعضلات هم به ایشان روانه می شد.این یعنی شبکه فقهاء کم کم وظایف سنگینی بر دوش خود احساس کردند. ابتداء این امر از زمان امام ششم رخ داد و ادامه شبکه وکلاء موسی بن جعفر ع چنان شیعه را بی نیاز ازحکومت کرد که نه تنها نیاز های مالی بلکه نیازهای قضائی، فقهی اعتقادی و اخلاقی و... هم توسط راویان و شاگردان امام ششم و هفتم بر طرف می شد به عبارتی باید گفت اهل بیت (ع) تشکیل "دولت پنهان" یا "دولت در دولت" را برای شیعه کلید زدند.
ولایت فقیه
اگرچه انسان موجودی مختار است و برای پاره ای از وقائع زندگی اش تصمیم گیری می کند، اما مسائلی وجود دارد که تصمیم گیری فردی درآن معنا ندارد مثل جنگ و صلح.در اینگونه موارد ما بایدسراغ فردی برویم که خداوند سیطره بر امور اجتماعی را در اختیار او نهاده است.
بنابراین ولایت و زمام امور و ثروت های جامعه باید در اختیار یک حاکم عادل که ازجانب خدا معین شده باشد تاجامعه مسیر درستش را طی کند.( خامنه ای سید علی، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن- جلسه 2 /48) حاکم عادل و الهی گاهی با نام ومشخصات تعیین می شود و گاهی بطور کلی و با نشان مشخص می شود.آنگاه صفات گفته شده در زمان، بر افراد تطبیق می شود.( خامنه ای سید علی، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن- جلسه 24 /432) امام جامعه اسلامی یعنی کسی که او پیشوا است وجامعه باید دنبال او راه بیفتد، پس حتما باید ازسوی خداوند تعیین گردد. (همان/ 433) از این رو باید بی تردید اذعان کرد: ترکیب جمهوریت و اسلامیّت و ابزارهای تشکیل وپیشرفت آن، جز با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه ی بزرگ امام خمینی، به دست نیامد. و این نخستین درخشش انقلاب بود.( بیانیه گام دوم انقلاب / 18)
رجال دین باید اقتدار سیاسی جامعه را در اختیار بگیرند، مرجعیت همه جانبه دینی در عرصه سیاست را باید بپذیرند،اسلام نه تنها فرمان به تشکیل این نظام می دهد بلکه آن را ضروری می داند.
جامعه ولائی
بعد از تغییر یک نظام از طاغوتی به یاقوتی و از دیکتاتوری به جمهوری و نظام ولایت فقیه، خودِ چهارچوبها تغییر کند،اما ممکن است ذهن ها هنوز انتظار شاهانه و دیکتاتورانه از نظام ولائی داشته باشد! این یعنی ولائی شدن جامعه زمانبر و نیازمند تربیت است.
معنای ولایتمدار شدن جامعه چیست؟ اگر از لایه های ژورنالیستی و سطحی آن عبور کنیم، ولایت درمعنای اول:
یعنی به هم پیوستگی، همفکری، هم جبهگی و وابستگی و تشکیل یه شبکه منسجم و محکم درمیان مومنان است.( خامنه ای سید علی، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن- جلسه 23 /413)
در روایت درباره این معنای ولایت می فرماید: جامعه مانند یک پیکر واحد هستند و به شدت به هم و به خداوند اتصال دارند.( مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى وَ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ جَمِيعاً عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: اَلْمُؤْمِنُ أَخُو اَلْمُؤْمِنِ كَالْجَسَدِ اَلْوَاحِدِ إِنِ اِشْتَكَى شَيْئاً مِنْهُ وَجَدَ أَلَمَ ذَلِكَ فِي سَائِرِ جَسَدِهِ وَ أَرْوَاحُهُمَا مِنْ رُوحٍ وَاحِدَةٍ وَ إِنَّ رُوحَ اَلْمُؤْمِنِ لَأَشَدُّ اِتِّصَالاً بِرُوحِ اَللَّهِ مِنِ اِتِّصَالِ شُعَاعِ اَلشَّمْسِ بِهَا. الکافي ج۲ ص۱۶۶ ) این چنین جامعه ای هیچ گاه شکست نخواهدخورد، یعنی ولایت جامعه را قوی می کند، عنصر قدرت در جامعه اسلامی ولایت است.
درمعنای دوم ولایت:
در جامعه مومنان یعنی مومنین از جامعه کفار بطور کامل جدا شوند جدایی به معنایی عدم پیوستگی و عدم نفوذ غیر مومنان بر ایشان.( خامنه ای سید علی، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن- جلسه 24 /429) بنابراین ازلحاظ روابط خارجی، یک ذره تاثیری ازجناح های ضد اسلامی یا غیر اسلامی، مخصوصاً ضد اسلامی،ممنوع است. حق ندارد جامعه اسلامی و امت اسلامی که پیوند خودش را با دنیای خارج از اسلام، جز به صورت فرادست بودن، بالادست بودن، برقرار کند.( همان)
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
@dehban_ir
🔰تبیین نظریه ولایت فقیه و نسبت میان نظام و مردم بر اساس کتاب طرح کلی
✍به قلم استاد اندیشکده مستعدان، حجت الاسلام و المسلمین #دهبان
قسمت دوم
جامعه متصل با امام عادل
معنای سوم ولایت:
وقتی جامعه (در معنای اول و دوم همانطور که اشاره شد) به ولایت رسید، این جامعه آماده این است که متصل به نقطه متمرکز ولایت یک امام عادل الهی بشود. این معنای سوم اصطلاحی ولایت است که همه نیروهای جامعه را به کار می اندازد و همه را در یک جهت به راه بیندازد تا هیچ نیرویی هرز نرود.
جامعه بسان مشت واحدی می شود، پیکر عمومی جامعه با این قلب زنده خواهد شد و حرکت مداوم رو به تعالی خواهد داشت.( خامنه ای سید علی، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن- جلسه 24/ 432)
به دست گرفتن و تصدّی مناصب حکومتی توسط عالمان و مردان الهی و اجرای آن در جامعه تضمین کننده دینی شدن آن حکومت است. منطبق نمودن شوون مختلف اجتماعی و حکومتی با آموزه ها و مضامین دینی به حکومت رنگ دینی می دهد.
مبارزه دائم
برای اینکه جامعه حالت ایستا و گندیده به خود نگیرد همیشه باید وضع موجود را تصحیح و به سمت وضع موعود حرکت نمود، این به مبارزه همیشگی همه آحاد جامعه و حاکمان جامعه وابستگی تام دارد. تطهیر سابقه سیاه مجرمان، تسامح توجیه ناپذیر با طواغیت، تعارضات و درگیری های فرسایشی احزاب، تعهدات یک جانبه و تمکین به شرایط نابرابر، تغییر از نخبه گرائی به توده گرائی، تندروی های به ظاهر انقلابی، توسعه شتاب زده و غیر اصولی، ایجاد نهادهای موازی، حرمت شکنی های آشکار و نهان، تکیه بر حضرات لس آنجلس نشین و ورشکستگان سیاسی و... همه و همه مانند موریانه پایه های استقرار حکومت دینی را سست می کند. تعمیق بصیرت جامعه و حضور متعهدانه مومنین هیچگاه نباید کمرنگ شود تا هیچ ظلمی قدرت ایستادگی نداشته و افول کند. جامعه نباید خیانت در نقاب خدمت را پذیرا باشد، نباید بایستد و خنجر زدن بر پهلوی شعارهای اصیل انقلاب را به تماشا بنشیند. خیزشی عمومی علیه همه جریانهای سازشکارانه و سهم خواه و باج خواه از انقلاب اجتناب ناپذیر است.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
@dehban_ir