همه نعمت ها از خدا و پیامبر ص است!
✅امام صادق(ع) در مجلسی تشریف داشتند و ابوحنیفه نیز حضور داشت. غذا آوردند و حضرت به همراه اهل مجلس میل کردند. بعد از صرف غذا، حضرت این جمله را فرمودند: «الحمد لله ربِّ العالمین، الهم إنّ هذا منک و من رَسولک» سپاس مخصوص خدای جهانیان است. خدایا این نعمت که ما خوردیم از شما و از رسول تو است. وقتی حضرت این جمله را فرمودند؛ ابوحنیفه گفت: «یابن رسول الله، أ جَعَلت مع الله شَریکاً؟» ای فرزند رسول خدا، آیا برای خدا شریک قرار دادی؟
امام صادق(ع) فرمودند: چگونه برای خدا شریک قرار دادم؟
ابوحنیفه گفت: همه نعمت ها فقط از خداست، شما دعا کردید و فرمودید: این نعمت از تو و پیغمبر تو است.
امام صادق(ع) فرمود: ابوحنیفه، مگر تو قرآن نمی خوانی؟ تو که ادعا می کنی من مفسّر قرآن هستم، مگر این آیه را نخوانده ای؟ «وَ ما نَقَموا إلّا أن أغنیهُمُ الله و رَسولُه من فَضلِه» هیچ نقمت، تنگدستی، فقر و مشکلی برای مؤمنین رخ نمی دهد، مگر این که خدا و رسول خدا، مؤمنین را غنی و بی نیاز می کنند. (توبه74)
و همچنین خداوند می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا ما آتاهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَیُؤْتینَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُهُ إِنَّا إِلَی اللَّهِ راغِبُونَ» و اگر آن ها به آنچه که خدا و رسولش به آن ها عطا کرده راضی بودند و می گفتند: خدا مارا کفایت می کند، به زودی خدا و رسولش از لطف عام خود به ما عطا خواهند کرد. (توبه59).
بعد حضرت فرمود: خدای منان در این آیات، بی نیازی را به خود و پیغمبرش نسبت داده است.
وقتی ابوحنیفه این دو آیه را شنید، گفت: «یابن رسول الله، والله کأنّی ما قرأتهُا» به خدا قسم گویی این آیه را هنوز نخوانده ام!
امام صادق(ع) فرمود: «بَلی قَرَأتها» خوانده ای و زیاد هم خوانده ای! [ولی تو و اشباح و نظایر تو بی تقوا هستید! فهمیدید ولایت و امامت ما حق است. اما زیر بار ولایت و امامت ما نرفتید. تو و امثال تو کور هستید. از این که این نکته ها را بتوانید از قرآن استنتاج کنید و بفهمید!] خدای منان درباره تو و هم مسلکان تو این آیه مبارکه را نازل کرده است: «أم عَلی قُلوبٍ أقفالُها» یا بر دل هایشان قفل های جهل و نفاق است. (محمد24) و یا می فرماید: «کَلّا بَل ران علی قُلوبهم ما کانوا یَکسِبون»، زنگار و گرد و غبار بر چهره قلبشان نشسته است. دلشان به خاطر خلاف و گناه، زنگار گرفته است.
ذكروا ان أبا حنيفة اكل طعاما مع الامام الصادق جعفر بن محمد عليهم السلام فلما رفع الصادق عليه السلام يده من اكله قال الحمد لله رب العالمين اللهم هذا منك ومن رسولك صلى الله عليه واله فقال أبو حنيفة أبا عبد الله اجعلت مع الله شريكا فقال له ويلك فإن الله تعالى يقول في كتابه * (وما نقموا الا ان اغناهم الله ورسوله من فضله) * التوبة ويقول في موضع آخر * (ولو انهم رضوا ما آتاهم الله ورسوله وقالوا حسبنا الله سيؤتينا الله من فضله ورسوله) * النساء فقال أبو حنيفة والله لكأني ما قراتهما (قط من كتاب الله ولا سمعتهما إلا في هذا الوقت فقال أبو عبد الله عليه السلام بلى قد قراتهما) و سمعتهما ولكن الله تعالى انزل فيك وفي اشباهك ام على قلوب اقفالها وقال * (كلا بل ران على قلوبهم ما كانوا يكسبون) * المطففين حديث الامام الصادق (اخبرني) الشيخ الفقيه أبو الحسن محمد بن أحمد بن الحسين بن شاذان القمي رضي الله عنه قال اخبرني خالي أبي القاسم جعفر بن محمد بن قولويه عن محمد بن يعقوب الكليني عن علي بن إبراهيم بن هاشم.
📚كنزالفوائد/الكراجكي،أبو الفتح ج1ص 196
@dehban_ir
کیفیت اسب دوانیدن بر پیکر سید الشهداء
#شب_جمعه
ثُمَّ نادى عُمَرُ بنُ سَعدٍ في أصحابِهِ : مَن يَنتَدِبُ لِلحُسَينِ عليه السلام فَيُوطِئَ الخَيلَ ظَهرَهُ ؟ فَانتَدَبَ مِنهُم عَشَرَةٌ ، وهُم : إسحاقُ بنُ حَوبَةَ الَّذي سَلَبَ الحُسَينَ عليه السلام قَميصَهُ ، وأخنَسُ بنُ مَرثَدٍ ، وحَكيمُ بنُ طُفَيلٍ السَّبيعِيُّ ، وعُمَرُ بنُ صَبيحٍ الصَّيداوِيُّ ، ورَجاءُ بنُ مُنقِذٍ العَبدِيُّ ، وسالِمُ بنُ خَيثَمَةَ الجُعفِيُّ ، وصالِحُ بنُ وَهبٍ الجُعفِيُّ ، وواحِظُ بنُ غانِمٍ ، وهانِئُ بنُ ثُبَيتٍ الحَضرَمِيُّ ، واُسَيدُ بنُ مالِكٍ لَعَنَهُمُ اللّه ُ ، فَداسُوا الحُسَينَ عليه السلام بِحَوافِرِ خَيلِهِم ، حَتّى رَضّوا ظَهرَهُ وصَدرَهُ . قالَ الرّاوي : وجاءَ هؤُلاءِ العَشَرَةُ حَتّى وَقَفوا عَلَى ابنِ زِيادٍ لَعَنَهُ اللّه ُ ، فَقالَ اُسَيدُ بنُ مالِكٍ أحَدُ العَشَرَةِ: نَحنُ رَضَضنَا الصَّدرَ بَعدَ الظَّهرِ بِكُلِّ يَعبوبٍ شَديدِ الأَسرِ فَقالَ ابنُ زِيادٍ لَعَنَهُ اللّه ُ : مَن أنتُم ؟ قالوا : نَحنُ الَّذينَ وَطِئنا بِخُيولِنا ظَهرَ الحُسَينِ حَتّى طَحَنّا حَناجِرَ صَدرِهِ .قالَ : فَأَمَرَ لَهُم بِجائِزَةٍ يَسيرَةٍ . قالَ أبو عُمَرَ الزّاهِدُ: فَنَظَرنا إلى هؤُلاءِ العَشَرَةِ ، فَوَجَدناهُم جَميعا أولادَ زِنىً، وهؤُلاءِ أخَذَهُمُ المُختارُ ، فَشَدَّ أيدِيَهُم وأرجُلَهُم بِسِكَكِ الحَديدِ ، وأوطَأَ الخَيلَ ظُهورَهُم حَتّى هَلَكوا.
📚 سید بن طاووس، الملهوف ١٨٢ .
ترجمه: سپس عمر بن سعد ، ميان يارانش ندا داد كه : چه كسى حاضر است بر حسين ، اسب بدواند؟ از يارانش ، اين ده تن حاضر شدند : اسحاق بن حَوبه ـ كه پيراهن امام عليه السلام را به تاراج برده بود ـ ، اخنس بن مرثد ، حَكيم بن طُفَيل سبيعى ، عمر بن صبيح صَيداوى ، رجاء بن مُنقِذ عبدى ، سالم بن خَيثمه جُعفى ، صالح بن وَهْب جُعفى ، واحِظ بن غانِم ، هانى بن ثُبَيت حضرمى و اسيد بن مالك . اينان ـ كه خدا لعنتشان كند ـ با سُم اسب هايشان ، حسين عليه السلام را چنان لگدكوب كردند كه پشت و سينه اش را خرد كردند .اين ده تن ، [پس از پايان كار] آمدند و در برابر ابن زياد ـ كه خدا لعنتش كند ـ ايستادند و از ميان آنان ، اسيد بن مالك گفت :ما بوديم كه پشت و سپس سينه[ى او] را با همه اسب هاى بزرگ و تيزتك ، خرد كرديم .ابن زياد ـ كه خدا لعنتش كند ـ گفت : شما كه هستيد؟ گفتند: ما كسانى بوديم كه بر پشت حسين ، اسب دوانديم تا آن كه سينه و گلوى حسين را آسياب كرديم .ابن زياد ، فرمان داد جايزه اندكى به آنان بدهند .ابو عمر زاهد مى گويد : ما به اين ده تن نگريستيم و همه آنان را زنازاده يافتيم . مختار ، آنان را دستگير كرد و با زنجيرهاى آهنين ، دست و پاهايشان را بست و بر پشتشان اسب دواند تا به هلاكت رسيدند .
🗂تذكرة الخواصّ : قالَ عُمَرُ [بنُ سَعدٍ] : مَن يوطِئُ الخَيلَ صَدرَهُ ؟ فَأَوطَؤُوا الخَيلَ ظَهرَهُ وصَدرَهُ ، ووَجَدوا في ظَهرِهِ آثارا سودا، فَسَأَلوا عَنها ، فَقيلَ : كانَ يَنقُلُ الطَّعامَ عَلى ظَهرِهِ فِي اللَّيلِ إلى مَساكِنِ أهلِ المَدينَةِ .
ترجمه: تذكرة الخواصّ : عمر [بن سعد] گفت : چه كسى اسب بر سينه او (حسين) مى دوانَد ؟
ترجمه: آنان بر پشت و سينه ايشان ، اسب دواندند و در پشت ايشان ، لكّه هاى كبودى يافتند. چون در اين باره پرسيدند ، گفته شد : او بر پشت خود ، شبانه، گندم به درِ خانه بينوايان مدينه مى برد.
📚تذكرة الخواصّ، سبط ابن جوزی: ص ٢٥٤
@dehban_ir
⚠️ قشنگ حرف زدن، نشانه حق گوئی نیست!!
🔸امام صادق علیه السلام می فرماید:
🔹شخصی را می یابی که در سخنوری، حتی به اندازه یک حرف خطا نمی کند؛ خطیبی است زبردست و بیانی شیوا دارد؛ ولی قلب او از شب تاریک و ظلمانی، تاریک تر و سیاه تر است.
🔹و شخصی را می یابی که نمی تواند آنچه در دل دارد به زبان آورد (قدرت بیان خوبی ندارد)؛ اما قلب او از نور ایمان مانند چراغ نور افشانی می کند.
🔸عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: تَجِدُ الرَّجُلَ لَا يُخْطِئُ بِلَامٍ وَ لَا وَاوٍ خَطِيباً مِصْقَعاً وَ لَقَلْبُهُ أَشَدُّ ظُلْمَةً مِنَ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ وَ تَجِدُ الرَّجُلَ لَا يَسْتَطِيعُ يُعَبِّرُ عَمَّا فِي قَلْبِهِ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبُهُ يَزْهَرُ كَمَا يَزْهَرُ الْمِصْبَاحُ.
📚کافی؛ ج2 ص 422
@dehban_ir
بچه را به مادر بسپار
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
«ان اطفال شیعتنا من المؤمنین تربیهم فاطمة علیها السلام;
بی شک خردسالان شیعه ما از مؤمنان را #فاطمه علیها السلام پرورش می دهد .»
تفسیر علی بن ابراهیم، ج 2، ص 332 .
@dehban_ir
✔️دین خدا به وسیله ی خواب شناخته نمی شود...
👈🏻نهی از دینداری به وسیله ی "خواب دیدن" توسط امام صادق علیه السلام
علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن ابن أذينة،
🔸عن أبي عبد الله عليه السلام قال: قال ما تروي هذه الناصبة؟ فقلت: جعلت فداك فيماذا؟ فقال: في أذانهم و ركوعهم و سجودهم، فقلت: إنهم يقولون: إن أبي بن كعب رآه في النوم، فقال: كذبوا فإن دين الله عزوجل أعز من أن يرى في النوم...
🔹امام صادق علیه السلام فرمود : چه مطلبی است که این دشنمان ما مدام روایت می کنند؟!
🔸راوی می گوید که گفتم: فدایت گردم در چه موضوعی؟!
🔹حضرت فرمودند : در اذان ها و رکوع ها و سجده هایشان
🔸عرض کردم : می گویند که ابی بن کعب (یکی از صحابه پیامبر) در خواب چنین دیده است...
🔹امام صادق علیه السلام فرمود : آنها دروغ گفته اند، همانا دین خدای عزوجل بسیار عزت مندتر از آن است که به خواب دیدن مشخص شود.
📙الکافی ج۳ ص۴۸۲
👈پیش از این درباره مکاشفات شیطانی تذکر داده شد.
@dehban_ir
☸️ یونس بن عبدالرحمن، مرد میدان اخلاق!
🔸در روابط انسانی همیشه ممکن است در مورد دیگران قضاوتی نابجا و ناصحیح داشته و بر این اساس دیگران را متهم کنیم. در این میان حرف و حدیث هایی را نیز گاهی به یکدیگر نسبت می دهیم و گاهی موجبات رنجش یکدیگر را فراهم می آوریم. چه نیکوست معلمان اخلاق بشری، یعنی امامان بزرگوار شیعه علیهم السلام و اصحاب ایشان را الگو قرار داده و نسبت به یکدیگر گذشت داشته و کار را به قیامت وامگذاریم.
🔹یونس بن عبد الرحمن از خواص اصحاب امام رضا علیه السلام بود. به او گفتند عده زیادی از مردم تو را مذمت نموده و از تو به زشتی یاد می کنند. اما یونس بن عبدالرحمن در پاسخ گفت: شما را شاهد می گیرم! هر کسی که در مورد من چنین کرده و می کند در حالی که بهره ای از اعتقاد به ولایت امیرالمومنین علیه السلام دارد، من او را حلال کرده و از او گذشتم.
🔸علِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ حَدَّثَنِي الْفَضْلُ، قَالَ حَدَّثَنِي عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا أَنَّ يُونُسَ بْنَ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قِيلَ لَهُ: إِنَّ كَثِيراً مِنْ هَذِهِ الْعِصَابَةِ يَقَعُونَ فِيكَ وَ يَذْكُرُونَكَ بِغَيْرِ الْجَمِيلِ! فَقَالَ: أُشْهِدُكُمْ أَنَّ كُلَّ مَنْ لَهُ فِي أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام نَصِيبٌ فَهُوَ فِي حِلٍّ مِمَّا قَالَ .
📚رجال الکشی ص488
📌رحمت خدا بر این مرد بزرگ
@dehban_ir
#شب_جمعه
زینب بمیرد این همه خونی نبیندت
خواهر شود فدای تو یاور نداشتی ؟
ته مانده های پیرهنت هم ربوده اند
چیزی برای غارت لشگر نداشتی
ای وای سینه ی تو پر از جای پا شده
یکی دو تا که ارث ز مادر نداشتی
بی کس شدی ز پشتِ سرت نیزه خورده ای
حق می دهم حسین ، برادر نداشتی
شعر:رضا رسول زاده
https://eitaa.com/dehban_ir
مختصات نحله عرفانی نجف اشرف.mp3
27.25M
🎧 مختصات مکتب فقاهتی عرفانی نجف اشرف
🎙 در مراسم بزرگداشت سالک الیالله، آیتالله ناصری رحمةاللهعلیه، حضرت استاد، آیتالله یزدانپناه به بررسی مختصات مکتب عرفانی نجف اشرف پرداختند.
🔸 این مراسم در عصر چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ در شهر اصفهان برگزار گردید.
@dehban_ir
ام فروه، مادر مطهره امام صادق علیه السلام
یکی از آسیب های جدی عرصه تهذیب منابع در دوران اخیر، افراط و عجله در انکار روایات اهل بیت ع و گزارش های تاریخی مربوط به ایشان است. و نمونه های شایعی از این دست به استناد به برخی از متشابهات کلامی متکی است. آثاری مانند نوشته های نجاح الطائی از این دست است. او در کتب خود در تکذیب احادیث اهل بیت ع و گزارش های مسلم تاریخی شیعه و سنی بسیار افراط نموده؛ تا آن جا که به عنوان اسناد بسیار زیاد در مورد نام های مشترک فرزندان ائمه با برخی از دشمنان را انکار کرده است.
از مواردی هم که نجاح طائی منکر شده، انتساب امام صادق ع به محمد بن ابی بکر است. و اخیراً نیز دیگر بار این انکار از برخی از منابر بازگو می شود.
اما نسبت امام صادق ع به ابی بکر منحصر در خبر ولدنی مرتین نیست. که دلالت آن مورد نقد برخی قرار گرفته. (إحقاق الحق، ج1، ص67) با چشم پوشی از این خبر، باز ادله تاریخی بسیار باقی است. گذشته از عامه، در مصادر امامی زیر تصریح شده که ام فروة دختر فقیه مشهور قاسم بن محمد بن ابی بکر بوده و در برخی نیز تصریح شده که مادرش نیز دختر عبدالرحمن بن ابی بکر بوده است:
الكافي، ط - الإسلامية، ج1، ص: 472؛
منتخب الأنوار في تاريخ الأئمة الأطهار، ابن همام، ص:72؛
المقالات و الفرق؛ سعد اشعری، ص79؛
المقنعة، ص473؛
الإرشاد، ج2، ص176و180؛
تهذيب الأحكام، ج6، ص 78؛
مناقب آل أبي طالب؛ ج4، ص210 و 280؛
روضة الواعظين؛ ج1، ص212؛ إعلام الورى، ص271؛
كشف الغمة، ج2، ص120 و 131و 147و 155و 161و 166و 187و 201؛
العدد القوية؛ ص148؛
تاج المواليد، ص92 و 93؛
الدر النظيم في مناقب الأئمة اللهاميم، ص617و621 و 643؛
راحة الأرواح، ص 185؛
و از اخبار معصومان ع:
قرب الإسناد، ص114؛
عيون أخبار الرضا ع، ج1، ص: 41؛
كمال الدين؛ ج1، ص305
و الإحتجاج، ج2، ص373
و الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم، ج2، ص 138 و 139.
الخرائج و الجرائح، ج2، ص642 و 643
و الدر النظيم، ص632.
علاوه بر تصریح کلینی، سیاق حدیث دوم از باب مولد امام صادق در کافی و نیز برخی اخبار دیگر نیز مؤیّد است.
(الكافي، ج1، ص472 و نیز ر.ک: قرب الإسناد، ص358)
و از دیگر مؤلفان مرتبط با شیعه:
الجعفريات، ص: 24 و 29؛
شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج6، ص54؛
مروج الذهب، دارالهجره، ج2؛ ص300.
و از مؤلفان جریان های غلو:
الهداية الكبرى، ص: 247
و دلائل الإمامة، ص: 248؛
عيون المعجزات، ص85
و اثبات الوصية، ص182.
با این وجود بنا بر برداشتی گسترده که از سوی برخی خطیبان گرامی نیز ترویج می شود، خبر «أَشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ نُوراً فِي الْأَصْلَابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الطَّاهِرَةِ لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِيَّةُ بِأَنْجَاسِهَا» هرنوع انحراف را در اجداد ائمه علیهم السلام چه از سوی با نسبت های مادری و چه پدری انکار می کند. بر این اساس آیا این عزیزان نسبت امام سجاد علیه السلام به شاهان ایران و امام زمان عج به شاهان روم را انکار می کنند؟!
(نمونه اسناد نسب امام سجاد ع: الكافي، ج1، ص466؛ الإرشاد، ج2، ص137؛ إعلام الورى، ص256؛ روضة الواعظين، ج1، ص201؛ مناقب آل أبي طالب، ج4، ص 49؛ كشف الغمة،، ج2، ص83)
مرحوم علامه مجلسی تبیین خوبی در این راستا دارد:
«پدر آن حضرت امام محمّد باقر عليه السّلام، و مادر آن حضرت امّ فروه دختر قاسم پسر محمّد بن ابى بكر، و اگر در پدران و مادران انبياء و اوصياء كافر و منافقى باشد، ضرر ندارد، مىبايد كه ايشان در پشت كافر و رحم كافره نبوده باشند. و گويند كه نام او فاطمه بود.
كلينى به سند معتبر از آن حضرت روايت كرده است كه قاسم بن محمّد از معتمدان و مخصوصان حضرت امام زين العابدين عليه السّلام بود، و فرمود كه: مادرم از آنها بود كه ايمان آوردند و پرهيزكار و نيكو كار بودند، و خدا دوست مىدارد نيكوكاران را.» (جلاء العيون، نشر سرور، ص870)
در نهایت فارغ از اشکالات این انکار، عجیب آنکه برخی از صاحبان منابر آن را پاسخی برای این شبهه دانسته اند که «توجه سنیان به امام صادق ع به خاطر نسبت ایشان به ابوبکر بوده است». حال آنکه شبهه، گرایش عامه را بر اساس تفکر خودشان بیان می کند. پاسخ بهتر این که بگوییم چنان که خود عامه بارها اعتراف کرده اند، علم والای حضرت امام صادق ع و شاید اخلاق ایشان عامل اصلی گرایش برخی از عامه به ایشان بود. و اگر نسب شخص در توجه مردم موثر باشد، این نسبت حضرات به رسول اکرم ص بوده که تاثیر داشته است. وگرنه خود محمد بن ابی بکر نزد عامه چندان جایگاهی ندارد.
ضمناً نه تنها نقل قابل اعتمادی در سوء نسب ابوبکر ارائه نشده؛ بلکه ظاهر برخی روایات نفی آن است. (معاني الأخبار، ص412. کلام علما: الأنوار النعمانية، ج1، ص49 و منهاج البراعة ، ج3، ص 40) (در مورد نسب ابوبکر: جمهرة النسب، ص127؛ الطبقات الكبرى، ج3، ص126 و...)
@dehban_ir
هدایت شده از مهدی دهبان
🔴هاشم مِرقال و جوان جنگجو:
🔺️جنگ بر سر یک کشته!
🔺️قتل بر عهده حکومت اعلام شد!
🔺️جوانی در پی انتقام از حکومت!
👇شرح این ماجرا:
🟠در جنگ صفین هاشم مرقال با گروهی از قاریان قرآن وارد صحنه شد و جنگ سختی در گرفت تا نشانه هایی از سرور و پیروزی نمایان شد...جوانی کم سن و سال از لشکر شام اینگونه رجز خواند:
🔸️من پسر ارباب پادشاهان غسّان هستم
🔸️امروز دین من دین غسّان است
🔸️نزدیکان ما به ما همه چیز را گفته اند(رسانه ها اطلاع داده اند)
🔸️که علی (ع) عثمان را کشته است!
🟠جنگ سختی را شروع کرد و با شمشیر می زد و حضرت علی را لعن می کرد و بد و بیراه می گفت و هرچه می شد در مذمت او می گفت!
🟢هاشم مرقال فرمانده سپاه امیرالمؤمنین ع با یک شعر شروع کرد:
این کلمات بعدش دشمنی است!
این جنگ بعدش حساب و کتاب است!
بعد گفت:
ای جوان بترس از خدا، تو به سمت خدا بر می گردی او از تو درباره کارِ امروزت و تصمیمِ امروزت می پرسد!
🟠جوان گفت:
من با شما می جنگم چون رهبر شما (حضرت علی ع) نماز نمی خواند همانطور که به من گفته اند!
و شما هم نماز نمی خوانید. با شما می جنگم چون امام شما خلیفه را کشته و شما کمکش کردید در این قتل!
🟢هاشم مرقال گفت:
تو به عثمان چه کار داری؟ او را یاران رسول خدا و قریان قرآن کشتند البته عثمان اتفاقاتی را رقم زده بود و خلاف قرآن رفتار کرده بود!
یاران پیامبر اهل دین هستند و از تو در امور مسلمانان خیلی لایق تر هستند که نظر بدهند، گمان نمی کنم امر این امت و دین به تو برسد!!
🟠جوان گفت:
بله بله! به خدا قسم به من دروغ گفته نشده چون دروغ نفعی ندارد! بلکه ضرر دارد چون دروغ زیبا نیست! بلکه زشت است!
🟢هاشم مرقال گفت: این کاری که علم نداری به حقیقت آن را رها کن! به اهلش بسپار!
🟠جوان گفت:
گمان می کنم به خدا قسم تو خیر من را می خواهی!
🟢هاشم گفت:
اما اینکه گفتی: رهبر ما نماز نمی خواند، او اولین کسی است که با پیامبر نماز خوانده و او فقیه ترین فرد در دین است اواز همه نزدیکتر به پیامبر هست، کسانی که با او داری می بینی همه آنها قاریان قرآنند اینها اهل شب زنده داری اند، اهل شقاوت و مکر و حیله تو را گول نزنند!
🟠جوان گفت:
ای بنده خدا من گمان می کنم تو نیکوکار هستی! تو فکر می کنی من اهل خطا و گناه هستم آیا راهی برای توبه من هست؟
🟢هاشم گفت:
بله به سمت خداوند برگرد خدا هم به تو بر می گردد او توبه را از بندگانش می پذیرید از خطاها در می گذرد او توبه کنندگان و پاکان را دوست دارد.
🔺️آن جوان به جمع لشکر مردم شام برگشت، یک نفر به او گفت:
آن مرد عراقی بالآخره تو را فریب داد؟
💠جوان گفت:
نه آن مرد عراقی خیرخواه من است!
نکات جالب متن:
🔗رسانه ای که باور شده دروغ نمی گوید!
🔗یک کشته و مظلوم نمایی!
🔗تهمت قتل به حکومت!
🔗تحریک جوانان برای انتقام!
🔸️برخورد جالب هاشم مرقال فرمانده سپاه امیرالمؤمنین علیه السلام :
1️⃣با شعر شروع کرد!
2️⃣ابتدا از حضرت علی ع دفاع نکرد!
3️⃣دلسوزی از گفتارش معلوم بود!
4️⃣دروغ رسانه ها را آشکار کرد!
5️⃣جوان را از عاقبت کارهایش ترساند!
دسترسی به 👈متن عربی
منبع: وقعة صفين/ المنقري، نصر بن مزاحم/ ج1 ص354
@dehban_ir
مهدی دهبان
🔴هاشم مِرقال و جوان جنگجو: 🔺️جنگ بر سر یک کشته! 🔺️قتل بر عهده حکومت اعلام شد! 🔺️جوانی در پی انتقام
منافقان نیاز به کشته و علم کردن پیراهن او دارند!
همه هوشیار باشیم....
نفوذی هایی که در اغتشاشات اخیر پنهان ماندند، کار اصلیشان الآن کشتن یک یا چند دختر جوان و ترجیحا زیبا و ترجیحا از اقوام و کلید زدن فتنه جدید است.
دختر بی حجابی را فردی با ریش که خودش نفوذی است بکشد و تقصیر را گردن نظام بیندازند.... باقی ماجرا معلوم است.
یک کارمند که او را منتسب کنند به نظام با فردی زن جوان یا مرد جوان درگیر شود....
یک مامور یا طلبه تصادفا یا برنامه ریزی شده با یک مادر یا معلم یا ... درگیر شود و رسانه ها به خط شوند
دزدی بزرگی رو شود ...
یک توهین سنگین علنی شود....
یک خبر کذب ....
و...
همه باید با #بصیرت باشیم
#نهم_دی
@dehban_ir