document.pdf
8.07M
نسخه کامل؛ متن کامل کتاب کلثوم ننه
نوشته آقا جمال خوانساری
@dehban_ir
معرفی شروح و حواشی شرح لمعه
معرفی کتب پیش از تحصیل فقه و اصول
کانال فقه العترة
@aletra
💠دوره عملیاتی جامع تربیت مربی
🔸️دوره سوم
🔸️ان شاءالله با سه مبحث در خدمت دوستان هستم:
اول: منبع شناسی منابع تربیتی
دوم: مکتب نراق و خمین
سوم: شعارهای تربیتی
@dehban_ir
عسگری یا عسکری
💠نکته اول: خیلی از سایت ها به این پرداخته اند که لقب امام یازدهم عسکری است یا عسگری بعد عسکر را مُعرّب کلمه لشکر فارسی گرفته اند و گفته اند عسکری درست است.
💠نکته دوم: اما مهمتر این است که اصلا این لقب درست است یا نه؟ کلمه را تصحیح کرده اند در حالی که فرق است بین لقبی که امام در روایات یا زیارتنامه ها دارد با لقبی که ما به امام داده ایم!
کلمه عسکری در سند روایات در متن کتاب ها آمده است ولی نویسندگان نسبت داده اند! حسب جستجو هیچ روایت یا زیارتنامه ای این کلمه عسکری را درباره امام یازدهم ندارد.
اما در کتب و سند روایات هم به امام دهم هم به امام یازدهم عسکری نسبت داده اند.
این مثل اینست که ما به امام کاظم لقب بدهیم امام کاظم محبوسی یا به امام دوم بگوئیم امام حسن صُلحی !
🔸️سوال: در دعای توسل معروف عبارت
"ایها الزکی العسکری" به کار رفته یا نه؟
🔸️جواب:
👈اول:
درباره سند این دعا جناب علامه مجلسی می فرماید در یک کتاب قدیمی از کتب امامیه دیدم که از شیخ صدوق نقل شده است.(۱)
👈دوم:
عبارت دعای توسل در بحارالانوار علامه مجلسی وقتی که به امام یازدهم می رسد این است: ایها المجتبی (۲) البته برای امام حسن مجتبی علیه السلام هم همین را تکرار کرده است.
اما در مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی و مفاتیح نوین آیت الله مکارمشیرازی عبارت را تغییر دادند به ایها الزکی العسکری!
عبارت ایها الزکی العسکری در صلوات منسوب به خواجه نصیر طوسی (که در کتاب مجهول المولف مفتاح الجنان آمده) وجود دارد!(۳) احتمالا ابتدا ایها المجتبی را دیدند نمی شود در امام یازدهم باشد و احتمال دادند اشتباه است بعد با عبارت صلوات منسوب به خواجه نصیر تصحیح کردند.(۴)
👈سوم:
با توجه به اینکه لقب امام یازدهم در بسیاری از احادیث الزکی است به نظر باید با ایها الزکی تصحیح می شد و نیازی به کلمه العسکری نبود.
(۱)يا أبا محمد، يا حسن بن علي، أيها المجتبى، بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث العلامة المجلسي ج 99 ص 249
(۲) أقول: وجدت في نسخة قديمة من مؤلفات بعض أصحابنا رضي الله عنهم ما هذا لفظه: هذا الدعاء رواه محمد بن بابويه رحمه الله عن الأئمة عليهم السلام... بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث العلامة المجلسي ج99 ص 247
(۳) يَا أَبَا مُحَمَّدٍ يَا عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ وَ يَا حَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ أَيُّهَا النَّقِيُّ الْهَادِي وَ أَيُّهَا الزَّكِيُّ الْعَسْكَرِيُّ
مفتاح الجنان حاشیه زاد المعاد ج1ص 404
(۴) دعاء الاثني عشر إماما للخواجه نصير
مفتاح الجنان حاشیه زاد المعاد ج 1 ص 399
🌱اگر محققی لقب عسکری را در متن حدیث (نه سند حدیث) یا در متن زیارتنامه ای دید، اعلام کند با کمال میل منتشر می کنیم.
@dehban_ir
عسگری یا عسکری(۲)
🔸️برخی رفقا دعایی در تعقیبات مشترکه مفاتیح الجنان و مفاتیح نوین پیدا کردند که کلمه العسکری در آن به کار رفته اما این طور نیست!
▪️ابتدا دعا را ببینید:
از ابن بابویه رحمه الله علیه منقول است که فرموده: (بعد از نماز) چون از تسبيح حضرت فاطمه صلوات الله عليها فارغ شوى بگو
اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلاَمُ وَ مِنْكَ السَّلاَمُ وَ لَكَ السَّلاَمُ وَ إِلَيْكَ يَعُودُ السَّلاَمُ
سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ وَ سَلاَمٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ
السَّلاَمُ عَلَى الْأَئِمَّةِ الْهَادِينَ الْمَهْدِيِّينَ
السَّلاَمُ عَلَى جَمِيعِ أَنْبِيَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ مَلاَئِكَتِهِ
السَّلاَمُ عَلَيْنَا وَ عَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ
السَّلاَمُ عَلَى عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ
السَّلاَمُ عَلَى الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ أَجْمَعِينَ
السَّلاَمُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ زَيْنِ الْعَابِدِينَ
السَّلاَمُ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ بَاقِرِ عِلْمِ النَّبِيِّينَ
السَّلاَمُ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ السَّلاَمُ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْكَاظِمِ
السَّلاَمُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا السَّلاَمُ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْجَوَادِ
السَّلاَمُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهَادِي السَّلاَمُ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ👈 الزَّكِيِّ الْعَسْكَرِيِ👉
السَّلاَمُ عَلَى الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ الْقَائِمِ الْمَهْدِيِّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ
🔺️این عبارت از کتاب من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق (ابن بابویه) نقل شده است اما در آن کتاب بصورت کلی گفته است که بر امامان سلام بده که شیخ عباس قمی ره و آیت الله مکارم نامهای اهل بیت علیهم السلام را خودشان به این صورت نوشتند.
❗روایت شیخ صدوق:
فَإِذَا فَرَغْتَ مِنْ تَسْبِيحِ فَاطِمَةَ ع فَقُلِ- اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ وَ مِنْكَ السَّلَامُ وَ لَكَ السَّلَامُ وَ إِلَيْكَ يَعُودُ السَّلَامُ سُبْحانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ وَ سَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ السَّلَامُ عَلَى الْأَئِمَّةِ الْهَادِينَ الْمَهْدِيِّينَ السَّلَامُ عَلَى جَمِيعِ أَنْبِيَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ مَلَائِكَتِهِ السَّلَامُ عَلَيْنَا وَ عَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ- 👈ثُمَّ تُسَلِّمُ عَلَى الْأَئِمَّةِ وَاحِداً وَاحِداً ع 👉وَ تَدْعُو بِمَا أَحْبَبْتَ.
یعنی سپس به امامان تک تک سلام بده و بعد هرچه می خواهی دعا کن.
📚من لا يحضره الفقيه نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 322
🔸️پس عبارت العسکری در این تعقیبات از طرف اهل بیت علیهم السلام به کار نرفته است.
@dehban_ir
عسگری یا عسکری (۳)
گفته شده که «عسکری» لقبی برای افراد نازاست، همانگونه که انگور عسکری به معنای انگور بیهسته است! آیا این نشانگر آن نیست که امام یازدهم فرزندی نداشته است؟!
🔺️پرسش
🔹️لقب امام یازدهم عسکری است. لقبی که به معنای عقیم و نازا است. «عسکری» در زبان عربی دو معنا دارد: پادگان نظامی و عقیم، شیعیان کلمه عسکری را نظامی معنا میکنند و میگویند چون امامشان در زندان نظامی عباسیان بوده این لقب را گرفته. به نظر میرسد زندانی بودن در یک مکان نظامی نمیتواند به همراه آورنده لقب نظامی باشد؛ چون آن امام جزو ارتش عباسیان نبود. از آنسو، انگور عسکری یعنی انگور بدون هسته. و شاید امام یازدهم به دلیل بیفرزندی لقب عسکری گفته بود.
❗پاسخ❗
👈شاید پرداختن به چنین شبههای ضروری نباشد زیرا نادرستی استدلال موجود در آن کاملاً واضح است، اما با این وجود، چند نکته را در این زمینه متذکر میشویم:
1. امام دهم یا امام هادی(ع) و فرزند ایشان امام حسن(ع) به عسکریین مشهورند و علت این نامگذاری آن است که این دو امام بزرگوار به اجبار و به دستور حاکمان عباسی مدت زیادی از عمرشان را در سامراء محصور بودند که در آن زمان، لشکرگاه و پادگانی نظامی به شمار میآمد و زندگی آن حضرات به دلیل شدت نظارت، نظامی شده بود. علاوه بر اینکه برای لقب و نامگذاری، کمترین مناسبت کافی است مثل اینکه به خرمافروش میگفتند تمار(خرمایی)؛ نمیتوان از این نامگذاری چنین استنباط نمود که شکل و قیافه او خرمایی است یا خصوصیات خرما در این شخص وجود دارد. خلاصه در نامگذاری به عسکری لازم نیست شخص حقیقتاً از لشکریان باشد، بلکه کمترین مناسبت کافی است.
2. «عسکر» معرب «لشکر» است؛ یعنی لفظ لشکر وقتی وارد فرهنگ و زبان عربی شد آنرا تبدیل به عسکر کردند و تمام معانی که در زبان عربی برای آن بیان کردند؛ مانند انبوه جمعیت، اجتماع افراد، محل اجتماع و زیادی از هر چیز در حقیقت بر گرفته از همین ریشه فارسی است.[1] چنانکه در زبان فارسی نیز برای لشکر یا عسکر غیر از معنای سپاه و نیروی منظم و معین از نظامیان معنای دیگری نقل نکردهاند.
البته در برخی منابع از شهری در خوزستان به نام لشکر و یا عسکر مکرم نیز نام میبرند.[2] بنابراین نه در زبان عربی عسکر به معنای عقیم و نازا آمده و نه در زبان فارسی!
3. لقب عسکری هم برای امام یازدهم و هم برای امام دهم(ع) به کار رفته و به آن دو جناب عسکریین میگفتند؛ پس اگر لقب عسکری برای افراد نازا باشد، باید امام هادی را نیز عقیم بدانیم، در حالیکه با اعتراف به وجود امام حسن عسکری(ع) عقیم بودن امام هادی معنا ندارد و تردیدی نیست که امام دهم صاحب چند فرزند بود. بر این اساس، این استدلال از اساس باطل است.
4. معلوم نیست همهی انواع انگور عسکری بیهسته باشند و اگر نوعی از انگور عسکری بیهسته است، دلیل نیست که علت نامگذاریاش به این نام تنها به دلیل نداشتن هسته باشد، شاید به دلیل اینکه اولین فردی که آنرا کاشت و ترویج کرد نامش عسکری بود، و یا ابتدا از منطقه، روستا و شهری که عسکری نامیده میشد رواج یافت.
5. در مورد دلایل وجود امام زمان(عج) مقالات جداگانه کار شده است.
پی نوشت:
[1]. ر. ک: فیومی، مصباح المنیر، واژه «عسکر»؛ ابن منظور، لسان العرب، واژه «عسکر»؛ صاحب بن عباد، المحیط فی اللغه، واژه «عسکر»؛ جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح، واژه «عسکر».
[2]. ر. ک: دهخدا، علی اکبر، فرهنگ دهخدا، واژه «عسکر»؛ معین، محمد، فرهنگ فارسی، واژه «عسکر».
🌐منبع
@dehban_ir
آیا امام حسن الزکی(عسکری) به حج نرفته است؟(۱)
🔸️پاسخ اول:
هیچ گزارشی که تصریح کند ایشان به حج نرفته است وجود ندارد.
🔸️پاسخ دوم:
گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد امام گاهی از سامراء به دلایلی خارج می شدند مثلا به شهرهای دیگر برای سرکشی به شیعیان می رفتند و دوباره به سامراء بر می گشتند:
گزارش اول: امام بیرون شهر و به صحراء رفتند:
مَا قَالَ أَبُو هَاشِمٍ إِنَّ أَبَا مُحَمَّدٍ ع رَكِبَ يَوْماً👈 إِلَى الصَّحْرَاءِ فَرَكِبْتُ مَعَهُ فَبَيْنَا نَسِيرُ وَ هُوَ قُدَّامِي وَ أَنَا خَلْفَهُ إِذْ عَرَضَ لِي فِكْرٌ فِي دَيْنٍ كَانَ عَلَيَّ قَدْ حَانَ أَجَلُهُ فَجَعَلْتُ أُفَكِّرُ مِنْ أَيِّ وَجْهٍ قَضَاؤُهُ.
فَالْتَفَتَ إِلَيَّ فَقَالَ يَا أَبَا هَاشِمٍ اللَّهُ يَقْضِيهِ ثُمَّ انْحَنَى عَلَى قَرَبُوسِ سَرْجِهِ فَخَطَّ بِسَوْطِهِ خَطَّةً فِي الْأَرْضِ وَ قَالَ انْزِلْ فَخُذْ وَ اكْتُمْ....
📚الخرائج و الجرائح /الراوندي، قطب الدين ج1ص421
گزارش دوم: سفر به شهرهای دیگر مثل گرگان:
فَانْصَرَفْتُ مِنْ عِنْدِهِ وَ حَجَجْتُ وَ سَلَّمَنِيَ اللَّهُ حَتَّى 👈وَافَيْتُ "جُرْجَانَ" فِي يَوْمِ الْجُمُعَةِ فِي أَوَّلِ النَّهَارِ مِنْ شَهْرِ رَبِيعٍ الْآخِرِ عَلَى مَا ذَكَرَ ع وَ جَاءَنِي أَصْحَابُنَا يُهَنِّئُونِّي فَأَعْلَمْتُهُمْ أَنَّ الْإِمَامَ وَعَدَنِي أَنْ يُوَافِيَكُمْ فِي آخِرِ هَذَا الْيَوْمِ فَتَأَهَّبُوا لِمَا تَحْتَاجُونَ إِلَيْهِ وَ أَعِدُّوا مَسَائِلَكُمْ وَ حَوَائِجَكُمْ كُلَّهَا.
فَلَمَّا صَلَّوُا الظُّهْرَ وَ الْعَصْرَ اجْتَمَعُوا كُلُّهُمْ فِي دَارِي فَوَ اللَّهِ مَا شَعَرْنَا إِلَّا وَ 👈قَدْ وَافَانَا أَبُو مُحَمَّدٍ ع فَدَخَلَ إِلَيْنَا وَ نَحْنُ مُجْتَمِعُونَ فَسَلَّمَ هُوَ أَوَّلًا عَلَيْنَا فَاسْتَقْبَلْنَاهُ وَ قَبَّلْنَا يَدَهُ.
📚الخرائج و الجرائح /الراوندي، قطب الدين ج1ص425
@dehban_ir
🔺️آیا امام حسن الزکی (عسکری) علیه السلام به حج نرفته است؟(۲)
🔸️پاسخ سوم:
گزارشی وجود دارد که نشان می دهد امام یازدهم به مکه رفته است:
ابراهیم بن هاشم پدرِ علی بن ابراهیم محدث بزرگ از اصحاب امام حسن الزکی بود، ایشان روایتی را در مکه از امام نقل می کند: "حدثنا أبو نصر أحمد بن الحسین بن أحمد بن عبید الضبی قال حدثنا أبو القاسم محمد بن عبید الله بن بابویه الرجل الصالح قال حدثنا أبو محمد أحمد بن محمد إبراهیم بن هاشم قال حدثنا الحسن بن علی بن محمد بن علی بن موسى بن جعفر أبو السید المحجوب إمام عصره 👈بمکة قال حدثنی أبی علی بن محمد النقی قال حدثنی أبی محمد بن علی التقی قال حدثنی أبی علی بن موسى الرضا قال حدثنی أبی موسى بن جعفر الکاظم قال حدثنی أبی جعفر بن محمد الصادق قال حدثنی أبی محمد بن علی الباقر قال حدثنی أبی علی بن الحسین السجاد زین العابدین قال حدثنی أبی الحسین بن علی سید شباب أهل الجنة قال حدثنی أبی علی بن أبی طالب سید الأوصیاء قال حدثنی محمد بن عبد الله سید الأنبیاء ص قال حدثنی جبرئیل سید الملائکة قال قال الله سید السادات عز و جل: إنی أنا الله لا إلا أنا فمن أقر لی بالتوحید دخل حصنی و من دخل حصنی أمن من عذابی".
و می دانیم که بر اساس مبانی فقهی، حضور این امام در شهر مکه نمی توانسته بدون انجام اعمال عمره انجام پذیرد. بنابراین، اگر این روایت را بپذیریم ایشان یقیناً اعمال عمره را انجام داده و به احتمال زیاد، واجب الاهی حج نیز از ایشان فوت نشده است.
📚شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 135، ح 3، انتشارات جهان، 1378 هـ ق.
@dehban_ir
🔺️آیا امام حسن الزکی (العسکری) به حج نرفته است؟(۳)
🔹️کاروان هایی که به حج بیت الله الحرام مشرف می شوند، روحانی های کاروان می گویند به نیابت از امام حسن عسکری علیه السلام حج به جا آورید، طواف نیابتی کنید.چون این امام نتوانست به حج برود.
🔸️اولا با توجه به مطالب قبل نرفتن امام به حج یقینی نیست.
🔸️ثانیا در کتب حدیثی ما روایاتی درباره نیابت طواف از همه امامان و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها آمده است.
🔸️روایت زیر نیابت از همه امامان و حضرت زهرا سلام الله علیهم اجمعین را مستحب می داند:
أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْكُوفِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ مُوسَى بْنِ الْقَاسِمِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي ع قَدْ أَرَدْتُ أَنْ أَطُوفَ عَنْكَ وَ عَنْ أَبِيكَ فَقِيلَ لِي إِنَّ الْأَوْصِيَاءَ لَا يُطَافُ عَنْهُمْ فَقَالَ لِي بَلْ طُفْ مَا أَمْكَنَكَ فَإِنَّهُ جَائِزٌ ثُمَّ قُلْتُ لَهُ بَعْدَ ذَلِكَ بِثَلَاثِ سِنِينَ إِنِّي كُنْتُ اسْتَأْذَنْتُكَ فِي الطَّوَافِ عَنْكَ وَ عَنْ أَبِيكَ فَأَذِنْتَ لِي فِي ذَلِكَ فَطُفْتُ عَنْكُمَا مَا شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ وَقَعَ فِي قَلْبِي شَيْءٌ فَعَمِلْتُ بِهِ قَالَ وَ مَا هُوَ قُلْتُ طُفْتُ يَوْماً عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ثُمَّ الْيَوْمَ الثَّانِيَ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ثُمَّ طُفْتُ الْيَوْمَ الثَّالِثَ عَنِ الْحَسَنِ ع وَ الرَّابِعَ عَنِ الْحُسَيْنِ ع وَ الْخَامِسَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع وَ السَّادِسَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ ع وَ الْيَوْمَ السَّابِعَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع وَ الْيَوْمَ الثَّامِنَ عَنْ أَبِيكَ مُوسَى ع وَ الْيَوْمَ التَّاسِعَ عَنْ أَبِيكَ عَلِيٍّ ع وَ الْيَوْمَ الْعَاشِرَ عَنْكَ يَا سَيِّدِي وَ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ أَدِينُ اللَّهَ بِوَلَايَتِهِمْ فَقَالَ إِذَنْ وَ اللَّهِ تَدِينَ اللَّهَ بِالدِّينِ الَّذِي لَا يَقْبَلُ مِنَ الْعِبَادِ غَيْرَهُ قُلْتُ 👈وَ رُبَّمَا طُفْتُ عَنْ أُمِّكَ فَاطِمَةَ ع وَ رُبَّمَا لَمْ أَطُفْ فَقَالَ اسْتَكْثِرْ مِنْ هَذَا فَإِنَّهُ أَفْضَلُ مَا أَنْتَ عَامِلُهُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ.
الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 4 صفحه : 314
💠منظور از "من هذا" یا اصل طواف نیابتی از اهل بیت علیهم السلام است یا با توجه به قرائن انتهای حدیث طواف نیابتی از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است. بنابراین طواف نیابتی از حضرت زهرا سلام الله علیها افضل از تمام طواف های نیابتی خواهد بود.
@dehban_ir
💠ممکن است از متن زیر خیلی ها ناراحت شوند ولی بنده بلاگر نیستم که بخاطر عدم ریزش کانال حقیقت را نگویم:
روز #نهم_ربیع_الاول در شیعه هیچ مناسبتی ندارد.
نه #قتل_خلیفه_دوم در آن رخ داده نه #غدیر_ثانی است، تمام روایات #نه_ربیع و #عید و #شادی در آن از علوی های شام و #فرقه_نُصیریه است.
لطفا جستجو کنید: فرقه نُصیریه
برای مبارزه با آن برخی #جشن جدیدی ایجاد کردند، با صدای بلند عرض می کنم: روز نُه ربیع نه روز تاجگذاری است نه #عید_بیعت نه هیچ چیز دیگر.
روز #نه_ربیع هیچ مناسبتی در شیعه ندارد.
@dehban_ir
ماه رمضان سال ۱۴۰۱ توفیقی بود درباره ابعاد #حکومت آقا امام زمان عج سخن بگویم.
نظریه هبوط و رفعت در حکومت آقا امام زمان عج مطرح شد و دوستان استقبال کردند.
شبهات زیادی پاسخ داده شد.
درباره نوع عدالت نوع اقتصاد نوع آداب اجتماعی ویژگی های مومن در آن دوره و مطالب ناب و تازه یافت دیگر به شرحی وجیز اشارت رفت.
🔺️اگر خدا بخواهد اصوات کم کم بارگذاری می شود👇👇👇
استاد دهبان.mp3
33.77M
#گزارشصوتی. #جلسه 1️⃣
📎موضوع: حکومت امام زمان علیه السلام
📌 فیضِکلام: حجةالاسلام مهدی #دهبان
@dehban_ir