eitaa logo
مهدی دهبان
3.2هزار دنبال‌کننده
715 عکس
141 ویدیو
80 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانالها: https://eitaa.com/dehban_ir/1822 کمک به برگزاری دوره هاوکارهای فرهنگی: بانک سپه 5892101340085980 به نام مهدی دهبان
مشاهده در ایتا
دانلود
اشکالات محققین ارجمند به پیام بنده:👇👇 🔹 مشقص ربطی به تیر سه شعبه ندارد ⬅️ زعم برخی از فضلاء این است که مشقص همان تیر شعبه می باشد. و تیر سه شعبه غیر از چیزی است که عموم گمان می کنند. 🔴 اشکال: ❗️ این گمان صحیح نیست و مشقص ارتباطی با سهم ذی ثلاث شعب ندارد. ⬅️ برای فهم مطلب لازم است اصطلاحات مختلفی که برای تیر در زبان عربی وجود دارد مرور شود. 🔹 تیر معمولی، سهم نامیده می شود که مرادف نبل می باشد. 🔹 تیر دارای پیکان که مطلقا نصل نامیده می شود. 🔹 حال تیری که دارای پیکان است و نصل نام دارد، انواع مختلفی دارد. گاهی پهن و عریض است که مشقص نامیده می شود و گاهی طویل است که معبل نام دارد. البته برخی عکس این حالت را هم گفته اند. ✅ اما آن چه در مورد تیر سه شعبه وارد شده این چنین است که: سهم محدد مسموم له ثلاث شعب. در مورد این عبارت باید به نکاتی توجه کرد: ⬅️ اولا: سهم گفته شده است و نه نصل و مشقص و معبل و ... . ⬅️ ثانیا: شعبه به معنای شاخه است نه گوشه. در لغت در ترجمه شعبة این چنین می خوانیم: و الشُّعْبَةُ من الشَّجَرِ: ما تَفَرَّقَ مِنْ أَغْصَانِهَا. که شعبه دقیقا به معنای شاخه می باشد. شعبه در جایی استعمال می شود که مقسم مشترکی وجود داشته باشد و از آن مقسم، شاخه هایی انشعاب پیدا کرده باشند. ⬅️ ثالثا: معنای سه گوش در زبان عربی مثلث است نه ذی ثلاث شعب. در معنای مثلث این چنین وارد شده است: شَيْ‏ءٌ مُثَلَّثٌ: ذو ثَلَاثَةِ أَرْكَان - أَرْضٌ مُثَلَّثَةٌ: لها ثَلاثةُ أَطراف‏. عرف از مثلث به سه شاخه تعبیر نمی کند. بلکه همان طور که در لغت توضیح داده شده، سه طرف یا دارای سه رکن و یا سه ضلع، استعمال می گردد. ✅ برای اینکه تعبیر ثلاث شعب دقیقا تبیین شود می توان از کلماتی که این لفظ برای توضیح آن ها استعمال شده است بهره می بریم. ⬅️ مثلا در قرآن کریم این چنین فرموده شده است: (انْطَلِقُوا إِلى‏ ظِلٍّ ذي ثَلاثِ شُعَب‏) . آیا کسی احتمال می دهد که مراد از ظل ذی ثلاث شعب یعنی ظل مثلثی شکل؟؟؟ ⬅️ یا مثلا در توضیح گیاه الحسک گفته شده است: وَرَقهُ كوَرقِ الرِجْلَةِ و أدَقُّ و عندَ وَرَقِهِ شَوْكٌ مُلَزَّزٌ صُلْبٌ ذو ثَلاثِ شُعَب‏. در کنار برگ گیاه الحسک (که همان خارخاسک می باشد) تیغ هایی مجتمع و سفت سه شعبه وجود دارد. اگر به خارهای کنار خارخاسک (نه خود خارخاسک) دقت شود معلوم می گردد که تعبیر سه شعبه دقیقا همان معنایی را می رساند که عرف از آن می فهمد. یعنی سه شاخه که این غیر از سه طرفه و مثلث است. ✅ لذا تعبیر سه شعبه به همان معنایی است که عرف متوجه می شود یعنی سه شاخه و این عبارت ارتباطی با سه گوشه و مثلث ندارد که در نتیجه با مشقص هم متفاوت خواهد بود.
خلاصه اشکال مطرح شده این است که سه شعبه یعنی سه شاخه و در نتیجه همان تیری که در مختارنامه نشان دادند خواهد شد. این برداشت از بریده های کلمات لغویون درباره کلمه شعبه و ترکیب (مونتاژ) آنها با موارد استعمالات کلمه شعبه مثل استعمال قرآنی و گفتار مفسرین و همچنین استعمال طبی آن فراهم آمده است. اما نکته ای که هست این مقدار برای تحقیق معنای لغت راضی کننده نیست. و با توجه به تحقیقات بنده شعبه به معنی گوشه یا دندانه هم استعمال می شود👇👇👇
مطالبی در کتب لغت آمده درباره شعبه که با همان تفسیر بنده از عریض بودن پیکان سازگار است، ببینید👇👇👇 🔶️در سند زیر می بینیم: در کتب فقهی سه شعبه را سه گوشه معنا و استعمال کرده اند: درباره سنگ برای طهارت گفته اند سه سنگ باشد یا یک سنگ دارای سه گوشه که عبارت سه شعبه را معمول کتب فقهی استفاده می کنند: 📌 اختلف القائلون باشتراط ثلاثة أحجار، هل المطلوب ثلاث مسحات، بحيث👈 يكفي الحجر الواحد إذا كان ذا ثلاث شعب، أو لا بد من ثلاثة أحجار. فقيل: يكفي الحجر الواحد إذا كان له ثلاث شعب، وهو مذهب الشافعية، والحنابلة (١). (١) انظر في مذهب الشافعية: الأم (١/ ٢٢)، المهذب (١/ ٢٧)، تحفة المحتاج (١/ ١٨٢)، المنهج القويم (١/ ٨٢)، الإقناع للشربيني (١/ ٥٤)، التنبيه (ص: ١٨)، شرح زبد ابن رسلان (ص: ٥٢). كتاب موسوعة أحكام الطهارة - الدبيان - ط 3 ج٧ ص ٣١٧ 📌[ولو بحجر ذي شعب] الحجارة ذات الشعب: 👈هو الحجر يكون له ثلاث أو أربع شعب، على حسب كبره وخلقته التي خلقه الله عليها، فلو أخذ رجل الحجر الذي له ثلاث شعب واستجمر بشعبة، ثم قلبه إلى الشعبة الثانية واستجمر بها، ثم قلبه إلى الشعبة الثالثة واستجمر بها فإنه يجزئ عن الثلاثة الأحجار. منبع: كتاب شرح زاد المستقنع - الشنقيطي - التفريغ [محمد بن محمد المختار الشنقيطي] الفقه الحنبلي ج٨ ص٧ 🍀می بینیم کلمه شعبه به معنی گوشه استفاده شده، پس اینکه عزیزان فرمودند شعبه حتما به معنی شاخه است چنین نیست🍀 🔶️در سند زیر تیر مشعب را توضیح می دهد و عبارت مسنن الحدید را آورده یعنی آهن دندانه دار مثل سه گوشه مثلثی مانند (تصویر شماره ۲) و بعد اشاره کرده که کلمه مشعب و شعبه در تیر برای دندانه یا طرف تیز تیر و یا برای شوکه (نوک تیر) به کار می رود(تصویر شماره ۳): شعب: شعب السهم. نقرأ في ألف ليلة ٦، ٣٨٠ (وكان الحديث عن صيادين كانا يلاحقان حمار الوحش)، ثم أن أحدهم رماه بسهم مشعب فأصابه ودخل في جوفه وأتصل بقلبه فقتله. إنه ما لم اكن مخطئاً سهم مشوّك 👈مسنن الحديد على نحو لا يستطاع معه السحب من موضع الإصابة دون تمزيق كبير للجلد. وجاء بعد ذلك ٣٨١: ١: ((فأخرجا السهم الذي أصابه في قلبه فلم يخرج إلا العود وبقي السهم مشعباً في بطن حمار الوحش)) إن كلمة مشعب تعنى إذاً: ثبت، رسخ، حفظ. ونقرأ بعد هذا ان أرنباً ارتمى على الفريسة وأزدرد قلب حمار الوحش؛ فلما صار داخل حلقه اشتبك شعب السهم في عظم رقبته ولم يقدر على إدخاله في بطنه ولا على إخراجه من حلقه وأيقن بالهلاك. ان تعبير: شعب السهم، (٣٨١، ٩٠) 👈يفترض إنه يشير إلى السن أو الطرف الحاد أو الشوكة. إن كلمة شعبة تعنى القصد نفسه لأن (.ل. ل Schultens) دون جملة ذكر فيها: ((رماه بسهم في رأسه ثلاث شُعَب)). كتاب تكملة المعاجم العربية [رينهارت دوزي] ج٦ ص ٣١٣ 🔶️ در سند زیر می بینیم اول کلمه قهوبه را به معنی تیر سه شعبه گرفته و بعد دو تعبیر برای تیر سه شعبه آورده: اول: تیری که دو آهن تیز داخل هم ضمیمه شده باشد. (تصویر شماره ۱) دوم: ابن درید لغوی بزرگ : تیری با پیکان عریض (همانکه درباره مشقص گفته شد) (والقَهْوَبَةُ، والقَهَوْباةُ) ، مِثَال رَكُوبَةٍ ورَكُوباةٍ: (نَصْلٌ) من نِصال السِّهامِ (لَهُ شُعَبٌ ثَلاثٌ) ، ورُبَّما كَانَت ذاتَ حَدِيدَتَيْنِ، تنضمّانِ أَحياناً، وتَنفرجانِ أُخرَى. قَالَ ابْنُ جِنِّي: حكى أَبو عُبَيْدَةَ: القَهَوْبَاةُ، أَي بِفَتْح الهاءِ وبالهاءِ. قُلْتُ: وَمثله لاِبْنِ دُرَيْدٍ فِي بَاب النَّوادر.  👈وَقَالَ: هُوَ العريضُ من النِّصال. (أَو سَهْمٌ صَغِيرٌ مُقَرْطَسٌ) ، والجمعُ قَهُوباتٌ. قَالَ الأَزْهَرِيُّ: هاذا هُوَ الصَّحيح فِي تَفْسِير القَهُوبَةِ،  كتاب تاج العروس من جواهر القاموس [مرتضى الزبيدي] ج٤ ص ٩١ چند نکته پایانی مهم: اولا با تیری که در مختار نامه نشان دادند اصلا نمی شود نشانه گرفت. (تصویر شماره ۴) ثانیا بعد از اثابت نمی شود اين تیر سه شاخه را از پشت بدن خارج کرد اما تیر با پیکان عریض را می شود فشار داد تا از بدن عبور کند و از پشت خارج شود، چنانکه در مقتل آمده است: ثم أخذ السهم و أخرجه من وراء ظهره فانبعث الدم كالميزاب، فوضع يده على الجرح مقتل الحسین علیه السلام نویسنده : خوارزمی    جلد : 2  صفحه : 39 https://eitaa.com/dehban_ir
تصویر شماره ۱ احتمال اول تاج العروس درباره سه شعبه: دو آهن تیز به هم ضمیمه شود.
تصویر شماره ۲ گاهی شعبه به معنی آهن دندانه دار در پیکان تیر به کار می رود.
تصویر شماره ۳ تیر بالا سمت راست با همه تیر ها فرق دارد سه گوشه نوک تیز دارد.
تصویر شماره ۴ انواع تیرهای مرسوم در قدیم را ملاحظه می فرمائید: تصویرها را باز کنید. سه شعبه طبق نکات لغوی پیش گفته پهن و دارای سه نوک تیر و بسیار برنده باید باشد. نه آنچه در فیلم مختارنامه نشان دادند یا محققین کانال روضات الجنات فرمودند.
جمع بندی: ابتدا اشکال و جواب مطرح شد: https://eitaa.com/dehban_ir/1372 ادامه جواب https://eitaa.com/dehban_ir/1375 ادامه جواب https://eitaa.com/dehban_ir/1376 اشکال محققین کانال روضات به بنده: https://eitaa.com/dehban_ir/1419 خلاصه اشکال و جواب https://eitaa.com/dehban_ir/1420 جواب کامل https://eitaa.com/dehban_ir/1421 تصایر تکمیلی مبحث: ش۱ https://eitaa.com/dehban_ir/1422 ش۲ https://eitaa.com/dehban_ir/1423 ش۳ https://eitaa.com/dehban_ir/1424 ش۴ https://eitaa.com/dehban_ir/1429 همانطور که ملاحظه فرمودید حداقل می توان گفت اینجا در معنای سه شعبه اختلاف است و عبارت "ثلاث شعب" فقط به معنای سه شاخه نیست و می توان تحقیق های بیشتری هم صورت داد. اما نظر بنده همانست که درباره مشقص یا مشقاص در ابتدا گفتم. https://eitaa.com/dehban_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️تیر سه شعبه توضیحات حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله با حال مناسب ببینید ۱. تیر سه شعبه: تیر سه ضلعی ساده ۲. تیر سه شعبه: تیر سه ضلعی نوک برگشته https://eitaa.com/dehban_ir
🔺️خط کوفی ۹ ♻️امانت الهی https://eitaa.com/dehban_ir
هدایت شده از مهدی دهبان
بسم‌ الله الرحمن الرحیم 🔸️کارهای علمی ما: 🟢سایت جامع و کامل درباره معارف اسلامی ان شاءالله چند زبانه 🟢چاپ کتب 👈درباره اهل بیت علیهم السلام و دفاع از دین 🟢تولیدات رسانه ای مانند کلیپ و پادکست و پاورپوینت و اینفوگرافی و... و حرکت به سمت رادیو و تلویزیون اینترنتی 🟢ساختمان موسسه و حوزه و .... 🟢👈مدرس و مسجد و حسینیه... 🟢لوازم 👈ثبت و ضبط، دوربین حرفه ای، استدیو، رکوردر، ویدئو پروژکتور، پرینتر و.... 🟢برگزاری هیئت و مراسمات اهل بیت علیهم السلام و بیان معارف عمیق و حق 🟢ان شاءالله حرکت به سمت پرورش و کمک به استعدادهای جوان و کارا در زمینه تولید و نشر معارف دینی 🟢 تولید انیمیشن و سریال و.... مذهبی 🟢 کارهای بزرگتر و بزرگتر که به جهاتی الآن صلاح نیست بیان شود. 🔴نه تنها هیچ حمایت دولتی و ارگانی از ما نمی شود، بلکه اگر هم ارگانی بخواهد کمک کند به هیچ عنوان و تحت هیچ شرائطی، قبول نمی کنیم.🔴 🍀برای واریز کمک ها و نذر فرهنگی: بانک سپه
5892101340085980
به نام مهدی دهبان روی شماره کارت بزنید کپی می شود.🍀 🪴هر ریال که برای کار فرهنگی خرج نشود صدها میلیون برای جرم و جنایت باید خرج شود، هر کتابخانه و هیئت که تعطیل شود چند زندان به جایش ساخته می شود.🪴 https://eitaa.com/dehban_ir
🔺️خط کوفی ۱۰ ♻️دعوت همگانی https://eitaa.com/dehban_ir
حَلّالِ جَميعِ مُشکِلات اَست حُسین . ویژه برنامه دهه دوم محرم الحرام به کلام حجت الاسلام استاد دهبان مداحان:حجت الاســـــلام غـــــــــــلامـــی کربلایی سید ابوالفضل میرداداشـــی کربلایـــــی عــــلی صــــــــدرا مـــــافــــــــــــــی . زمان: از دوشنبه ٩ مرداد به مدت ســــــــه روز از نماز ظهر و عصر . مکان: شهرک مهــــــــــدیه خیابان نورالمـــــــــــــهدی خیابان خجسته کوچه١ فرعی٢ پلاک ٢۴ . خيمه گاه فاطمه سلام الله علیها. 💢ویژه برادران💢 @kheimegah_qom
💠آموزش تبلیغ تخصصی دانش آموزی 💠 ✅دوره کامل مهمترین نکاتی که مبلغ قبل از ورود به مدرسه تا بعد از خروج از آن باید رعایت کند 🔴 انواع قالبهای شروع جذاب کلاس، شبهات دانش آموزی همراه با پاسخ ، محتوای دینی مناسب با سن نوجوان ، زیبا سازی پیام ، موارد ممنوع برای مبلغ ، انواع ابزارهای کاربردی... 🔵 چه کسی چه چیزی را به چه کسی در چه قالبی ، در چه شرایطی با چه امکاناتی میخواهد بگوید 📌 چه کنم مخاطب حرفم را بشنود؟ 📌چه کنم مخاطب حرفم را بپسندد؟ 📌 چه کنم مخاطب حرفم را بپذیرد؟ @mdehban313
برای مربیان و معلمان ارسال کنید☝☝ از نان شب واجب تر بگوئید آب دستشان است زمین بگذارند این جلسات را گوش بدهند.
اگر کسی برای موضع گرفت، ولی برای کتک خوردن آن لال شد، تعجب نمی کنم، چون یک موقعی پرت کردن خودکار در قضیه هسته ای از پرتاب موشک مهمتر بود. @dehban_ir
امام صادق علیه السلام 🏴 تمام مردم در قیامت آرزوی‌شان این است که زائر امام حسین بودند... هُوَ يَتَمَنَّى أَنَّهُ مِنْ زُوَّارِ الْحُسَيْنِ🏴 📚 كامل الزيارات/ابن قولويه القمي ج1ص135 @dehban_ir