eitaa logo
حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین دهبان
3هزار دنبال‌کننده
689 عکس
131 ویدیو
79 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانال های زیر نظر استاد: https://eitaa.com/dehban_ir/1822
مشاهده در ایتا
دانلود
💠آموزش تبلیغ تخصصی دانش آموزی 💠 ✅دوره کامل مهمترین نکاتی که مبلغ قبل از ورود به مدرسه تا بعد از خروج از آن باید رعایت کند 🔴 انواع قالبهای شروع جذاب کلاس، شبهات دانش آموزی همراه با پاسخ ، محتوای دینی مناسب با سن نوجوان ، زیبا سازی پیام ، موارد ممنوع برای مبلغ ، انواع ابزارهای کاربردی... 🔵 چه کسی چه چیزی را به چه کسی در چه قالبی ، در چه شرایطی با چه امکاناتی میخواهد بگوید 📌 چه کنم مخاطب حرفم را بشنود؟ 📌چه کنم مخاطب حرفم را بپسندد؟ 📌 چه کنم مخاطب حرفم را بپذیرد؟ @mdehban313
برای مربیان و معلمان ارسال کنید☝☝ از نان شب واجب تر بگوئید آب دستشان است زمین بگذارند این جلسات را گوش بدهند.
اگر کسی برای موضع گرفت، ولی برای کتک خوردن آن لال شد، تعجب نمی کنم، چون یک موقعی پرت کردن خودکار در قضیه هسته ای از پرتاب موشک مهمتر بود. @dehban_ir
امام صادق علیه السلام 🏴 تمام مردم در قیامت آرزوی‌شان این است که زائر امام حسین بودند... هُوَ يَتَمَنَّى أَنَّهُ مِنْ زُوَّارِ الْحُسَيْنِ🏴 📚 كامل الزيارات/ابن قولويه القمي ج1ص135 @dehban_ir
♻️محققین ارجمند کانال روضات الجنات به مطالب تکمیلی ما درباره تیر سه شعبه نقدهای جدید وارد کرده اند، ضمن قدردانی و تشکر از تحقیقات عزیزان در ادامه نقد عزیزان را باز نشر می کنم:
نقد بر مطالب برخی از فضلاء در توضیح تیر سه شعبه (بخش اول) ⬅️ مستشکل ارجمند با اصرار بر مطلب قبلی تاکید کردند که تیر سه شعبه چیزی نیست که عرف تصور می کنند بلکه به معنای تیر عریض و مشقص می باشد. ⬅️ با تشکر از اهتمام ایشان در نقد مطلب قبلی، نکاتی پیرامون مطالبشان به ذهن می رسد که تقدیم می گردد: 🔹 نکته اول: حجر ذو ثلاث شعب به معنای سه گوش نیست بلکه به معنای سه طرف است. چرا که اصلا با گوشه های سنگ استنجاء انجام نمی شود بلکه با سطوح مختلف یک سنگ تطهیر انجام می شود. 🔹 نکته دوم: تعبیر حجر ذو ثلاث شعب تعبیر رائجی نیست بلکه غالبا از این سنگ تعبیر به ذو الجهات الثلاثة کرده اند. لذا در اصل این تعبیر اشکال وجود دارد. 🔹 نکته سوم: مواردی که برای صحت استعمال شعب در طرف یا گوشه مورد استشهاد قرار گرفته است، برای دوره های صحت استشهاد نیست و از جمله استعمالات متاخر است. البته برخی از لغویون به معنای طرف برای شعبه تصریح کرده اند اما شاهد مثال فصیحی رویت نشد. 🔹 نکته چهارم: کتاب تکملة المعاجم العربیة نوشته رینهارت دوزی که یک هلندی است از کتب متأخر بوده که صلاحیت استشهاد مستقل ندارد اگرچه این شخص تحقیقات بسیار خوب و قابل استفاده ای در مورد لغت دارد. در هر صورت عبارت "ان تعبير: شعب السهم، يفترض إنه يشير إلى السن أو الطرف الحاد أو الشوكة." نشان از تردید نویسنده در معنای شعبه است. یعنی حتی معنی شعب السهم، برای خود نویسنده هم واضح نیست و احتمالات متعددی در مورد آن می دهد. و البته در عبارات بعدی خود این چنین آورده است: شعبة: وجمعها شعاب أي فروع: أسرة تتفرع من الساق نفسه (أي أصولها)؛ أجزاء من شيء مركب. و همچنین در مورد نیزه دو شعبه این چنین می گوید: سنان ذو شعبتين كان رمزاً للسيادة لذي الرئاستين (رئاسة الحرب والقلم) که این عبارت کاملا با دو شاخه بودن نیزه سازگاری دارد نه با دو طرف یا دو گوشه. در نتیجه استفاده از عبارات این کتاب برای اثبات مقصود مستشکل در غایت ضعف است. 🔻عضو کانال تخصصی روضات الجنات شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/1992818820Ceb4024734a
نقد بر مطالب برخی از فضلاء در توضیح تیر سه شعبه (بخش دوم) 🔹 نکته پنجم: در توضیح کلمه قهوبة از طرف مستشکل بزرگوار، اشتباهی رخ داده است. ایشان گمان کرده اند که عبارت "ربّما کانت ذات حدیدتین..." توضیح ثلاث شعب می باشد در حالی که قطعا این چنین نیست. بلکه عبارت "ربّما کانت ذات حدیدتین.." معنای دیگری برای قهوبة می باشد. و همچنین عبارت "هو العریض من النصال" هم معنای دیگری برای قهوبة می باشد نه توضیحی برای ثلاث شعب. 🔹 نکته ششم: اینکه فرموده اند با تیر سه شعبه معروف نمی شود نشانه گرفت، ادعائی بی دلیل است. و شاید گمان شده است که به علت افزایش سطح اصطکاک با هوا، تیر منحرف می شود. اما باید تاکید کرد که مراد از تیر سه شعبه اصطلاحی این نیست که مثلا هر شاخه نیم متر ! باشد. بلکه مراد این است که از یک اصل واحد یک شاخه و لو کوچک منشعب شده باشند. 🔹 نکته هفتم: فرموده اند تیر سه شعبه را نمی شود از پشت خارج کرد اما تیر با پیکان عریض این امکان را دارد، مطلبی است غیر واضح. بدن یک پارچه گوشت نیست تا با فشار دادن تیر، از پشت خارج شود. لذا اصل خروج تیر از پشت مطلبی غیر واضح است. مگر اینکه قدرت تیر انداز آنقدر زیاد باشد که در همان لحظه اول تیر از جلو برخورد بکند و از پشت خارج شود که تصور رخ دادن همچنین حالتی برای نویسنده مقداری عجیب است. 🔹 نکته هشتم: با اصرار کامل تاکید داریم که مراد از سه شعبه همان سه شاخه است. شاهد قوی این مطلب (علاوه بر مطالب قبلی که در توضیح آیه شریفه ظل ذی ثلاث شعب و همچنین توضیح گیاه خارخاسک ارائه شد)، عبارات برخی از لغویون است. ⬅️ مثلا خلیل بن احمد در العین در توضیح اللبجة می گوید: حديدة ذات شعب، كأنها كف بأصابعها، تنفرج فتوضع في‏ وسطها لحمة، ثم تشد إلى وتد، فإذا قبض عليها الذئب‏. شاید عبارتی صریح تر از این متن در توضیح ذات شعب وجود نداشته باشد. اللبجة همچون کف دست و انگشتان دست است که این دقیقا همان تصور عرف از چند شعبه است. ⬅️ یا مثلا ابن السیدة در المخصص در توضیح چند شعبه بودن اللبجة این چنین آورده است: فَإِذا دخَل السُبُع فتناوَلَ اللَّحمة مسقَط الجرُ على الْبَاب وجَمْعها بُجَج صَاحب الْعين اللًّبْجة حديدةُ ذاتُ شُعَب كَأَنَّهَا كفُّ باصابِعه تَنْفرِج فيُوضَع فِي وَسَطِها لَحْم ثمَّ يشَدُّ إِلَى وَتَدٍ فَإِذا قبَض عَلَيْهَا الذئبُ الْتَبَجت فِي خَطْمه فقبَضَت عَلَيْهِ وصرَعتْه. ⬅️ همچنین خلیل بن احمد در العین در توضیح العودقة (چنگکی که با آن دلو را از چاه می کشند) می گوید: العَوْدَق على تقدير فوعل، و هي العَوْدَقة أيضا: حديدة لها ثلاث شعب يستخرج بها الدلو من البئر، و هو الخطاف. این عبارت شاید از عبارات قبلی صریح تر باشد چرا که تصریح به شه شعبه بودن شده و ظاهر چنگک چاه هم مشخص است. ⬅️ در لسان العرب در توضیح کلمه السفود (سیخ کباب) این چنین می خوانیم: السُّفُّود، بالتشديد: حديدة ذات شُعَب مُعَقَّفَة معروف يُشْوى به اللحم‏. این معنا از ذات شعب هم دقیقا با شاخه تطبیق دارد نه معانی دیگر. ✅ جمع بندی: ❇️ با توجه به مطالب گفته شده به ویژه مطالبی که در نکته هشتم عرض شد، تنها معنای صحیح برای ثلاث شعب همان سه شاخه می باشد و معانی دیگر قابل توجه نیستند. 🔻عضو کانال تخصصی روضات الجنات شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/1992818820Ceb4024734a
در این پیام عرض کردم راه برای تحقیق بیشتر باز است، و این کار مهم توسط محققین ارجمند کانال روضات الجنات صورت گرفت، و بنده با اشتیاق فراوان آن را منتشر نمودم. (هنوز از نظر شخصی برایم قطعی نشد که شعبه فقط به معنی شاخه باشد.) البته اساتید و علماء حاضر در هر دو کانال باید قضاوت بفرمایند، تصمیم نهایی با توجه به دلایل و مستندات با مخاطبین ارجمند است. اگر یکی از مخاطبین محترم در یکی از دو کانال فرصت کند مطالب ارائه شده را تبدیل به مقاله یا کتاب کند، برای همه فضلاء قابل استفاده خواهد بود.
♻️مقاله شباهتهای امام حسین و امام زمان علیهما السلام نویسنده حجت الاسلام دهبان 🔺️عکس نوشته تهیه شده توسط حجت الاسلام محمد مددی ماهانی @dehban_ir
♻️چرا امام را یاری نمی کنم؟ ¤توجیه المسائل کربلا¤ یکی از اشراف بصره که حضرت برایش نامه نوشت احنف بن قیس بود. جمله عجیبی پس از دیدن نامه امام گفت: عیون الأخبار لابن قتیبه عن السکن: کَتَبَ الحُسَینُ بنُ عَلِیٍّ علیه السلام إلَی الأَحنَفِ یَدعوهُ إلی نَفسِهِ، فَلَم یَرُدَّ الجَوابَ، وقالَ: قَد جَرَّبنا آلَ أبِی الحَسَنِ فَلَم نَجِد عِندَهُم إیالَهً لِلمُلکِ، ولا جَمعا لِلمالِ، ولا مَکیدَهً فِی الحَربِ. ایاله : سیاسه منبع: عیون الأخبار لابن قتیبه: ج 1 ص 211 وراجع: الفائق فی غریب الحدیث: ج 1 ص 60. سه نکته عجیب در این روایت وجود دارد که ظاهرا ناشی از نوع حکومت بنی امیه بوده و مردم نیز به این نوع حکومت عادت کرده بودند و هرجا اینطور بشود، خطرناک است: 👈ما، خاندان علی را تجربه کرده ایم. آنان 📌نه سیاست مملکتداری دارند 📌و نه ثروت اندوزند 📌و نه اهل نیرنگ زدن در جنگ 🔺️توضیح این سه نکته: 💠 اول: منظور از سیاست یعنی بنی هاشم حاضر نیستند مثل معاویه به هر قیمتی حکومت کنند ولو با کشتن و زندانی کردن و .... همین اشکال را در قضایای صفین و حکمیت به امیر المومنین می گرفتند حضرت سه تا جمله دارند جواب این اشکالات را دادند: 🔸️جمله اول: امیرالمؤمنین: هيهات لولا التقى كنت أدهى العرب  اگر تقوا نبود سیاستمدار ترین فرد عرب بودم. الدهاء: جودة الراى، والحذق وبمعنى المكر والاحتيال وهو المراد ههنا الكافی كلينى‏ ج ۸ ص ۱۸ ؛ تحف‏العقول حسن بن شعبه حرّانى‏ ص ۹۲ شرح‏نهج‏البلاغة،ابن ابی الحدید ج ۱ ص ۲۸ 🔸️جمله دوم: قول علي عليه السّلام: «لو استحسنت المكر ما كان معاوية أمكر مني» المناقب و المثالب نویسنده : القاضي النعمان المغربي    جلد : 1  صفحه : 267 اگر مکر و حیله خوب بود، معاویه از من مکّارتر نبود. 🔸️جمله سوم: عنه عليه السلام : و اللّه ِ ما معاويةُ بِأدهى مِنّي و لكنَّهُ يَغدِرُ و يَفجُرُ ، و لو لا كَراهِيَةُ الغَدرِ لكُنتُ مِن أدهَى الناسِ ، و لكنْ كُلُّ غُدَرَةٍ فُجَرَةٌ، و كلُّ فُجَرَةٍ كُفَرَةٌ ، و لكلِّ غادِرٍ لِواءٌ يُعرَفُ بهِ يومَ القِيامَةِ . و اللّه ِ ما أُستَغفَلُ بِالمَكِيدَةِ ، و لا أُستَغمَزُ بِالشَّديدَةِ . منبع  نهج البلاغة : الخطبة 200 . به خدا سوگند كه معاويه از من زيركتر نيست، اما او دست به پيمان شكنى و معصيت مى آلايد. و اگر نبود كه خيانت و عهد شكنى زشت و نارواست، بي گمان من زيركترين مردمان بودم. اما هر خيانتى گناه است و هر گناهى نوعى كفر، و در روز رستاخيز هر پيمان شكنى را پرچمى است كه با آن شناخته مى شود. به خدا سوگند من غافلگير نيرنگ [معاويه و امثال او ]نمى شوم و در برابر سختى ها ناتوان نمى گردم. 💠دوم: اهل جمع اموال نیستند سیاست فرعونی و بنی امیه ای سیاست کنّازی است که در قرآن آمده: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيرًا مِنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۗ 👈وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ سوره توبه آیه ۳۴ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! بسیاری از دانشمندان (اهل کتاب) و راهبان، اموال مردم را به باطل می‌خورند، و (آنان را) از راه خدا بازمی‌دارند! 👈و کسانی که طلا و نقره را گنجینه (و ذخیره و پنهان) می‌سازند، و در راه خدا انفاق نمی‌کنند، به مجازات دردناکی بشارت ده! اهل بیت علیهم السلام این سیاست را نداشتند مثل بخشش های خدیجه قضایای سوره انسان بخشش ها از فدک اوقاف امیرالمؤمنین بخشش های زیاد دیگر از اهل بیت 💠سوم: اهل نیرنگ زدن در جنگ نیستند منظورش زیر پا گذاشتن همه اصول اسلامی در جنگ است چنانکه در صفین رخ داد در بستن آب بر دشمن قرآن بر نیزه زدن قتل سوزاندن مردم و... چنانکه در کربلا انجام دادند... مهدی دهبان @dehban_ir
🔖صوت های سال پیش محرم با موضوع «ساختارهایی که باعث کشته شدن امام در جامعه می‌شود» در این کانال بارگذاری می‌شود
💠توی این شبها درباره ساختار های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بحث شده که این ساختار ها باعث کشته شدن امام حسین در کربلا شد، یعنی چون این ساختار ها در بین مردم بود، باعث کشته شدن امام شد ⛔️اگر این ساختار ها در جامعه اسلامی امروز وجود داشته باشد، اگر شرایط آن باشد باعث کشته شدن امام می‌شود همانند کربلا....
📌حتما توصیه میشود این صوت رو با دقت گوش و برای دوستان تون بفرستید 💯توی این صوت نکات مهمی گفته شده که همه باید بشنوند
خیلی ها سوال می پرسند که چرا کربلا به وجود آمد؟🤔 📝محققین زیادی جواب دادند اما در این شبها نکاتی گفته میشود که کمتر کسی به آن اشاره کرده 💢خیلی‌ از محققین این مطالب رو نشنیده اند💢
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📎 فیضِ‌کلام | استاد بیان برخی مطالب درباره امام حسین و محرم 🔷 مراقبه محرم 💠 مراقبه انبیاء با امام حسین بود 🔷 تفاوت امام حق و باطل چیست؟! 💠 امام حسین بابت نجات امت ؛ یعنی انسان را به مقصد می رساند 🔹https://eitaa.com/dehban_ir
💯آیا شیعیان امام حسین رو به شهادت رساندن؟
💯اگر امام حسین برای امر به معروف و احیاء سنت جدشان، قیام کردند، چرا ائمه بعدی با همین دلائل قیام نکردند؟!
جواب در صوت امشب...
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📎 فیضِ‌کلام | استاد 🔷 شیعیان بودند امام حسین را به شهادت رسوندن؟! دروغ ساختگی بنی امیه بود که انتشار دادند 💠 آیا زندگی امام حسین و قیامشان قابل الگو است؟! 🔷 اگر امام حسین برای امر به معروف و احیاء سنت جدشان، قیام کردند، چرا ائمه بعدی با همین دلائل قیام نکردند؟! 💠 چه ساختار های باعث می شود امام در آن جامعه به آن وضع به شهادت برسد؟! 🔷 حسادت قابیل به هابیل به خاطر مقایسه همسر نبود، پس برای چه بود؟ 💠یک دعوایی بین جریان حق و باطل بود، این دعوا بر سر جانشینی پیامبران بود. 🔸https://eitaa.com/dehban_ir