eitaa logo
حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین دهبان
3.1هزار دنبال‌کننده
705 عکس
136 ویدیو
79 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانالهای زیرنظراستاد: https://eitaa.com/dehban_ir/1822 کمک به برگزاری دوره هاوکارهای فرهنگی: بانک سپه 5892101340085980 به نام مهدی دهبان
مشاهده در ایتا
دانلود
نقد بر مطالب برخی از فضلاء در توضیح تیر سه شعبه (بخش دوم) 🔹 نکته پنجم: در توضیح کلمه قهوبة از طرف مستشکل بزرگوار، اشتباهی رخ داده است. ایشان گمان کرده اند که عبارت "ربّما کانت ذات حدیدتین..." توضیح ثلاث شعب می باشد در حالی که قطعا این چنین نیست. بلکه عبارت "ربّما کانت ذات حدیدتین.." معنای دیگری برای قهوبة می باشد. و همچنین عبارت "هو العریض من النصال" هم معنای دیگری برای قهوبة می باشد نه توضیحی برای ثلاث شعب. 🔹 نکته ششم: اینکه فرموده اند با تیر سه شعبه معروف نمی شود نشانه گرفت، ادعائی بی دلیل است. و شاید گمان شده است که به علت افزایش سطح اصطکاک با هوا، تیر منحرف می شود. اما باید تاکید کرد که مراد از تیر سه شعبه اصطلاحی این نیست که مثلا هر شاخه نیم متر ! باشد. بلکه مراد این است که از یک اصل واحد یک شاخه و لو کوچک منشعب شده باشند. 🔹 نکته هفتم: فرموده اند تیر سه شعبه را نمی شود از پشت خارج کرد اما تیر با پیکان عریض این امکان را دارد، مطلبی است غیر واضح. بدن یک پارچه گوشت نیست تا با فشار دادن تیر، از پشت خارج شود. لذا اصل خروج تیر از پشت مطلبی غیر واضح است. مگر اینکه قدرت تیر انداز آنقدر زیاد باشد که در همان لحظه اول تیر از جلو برخورد بکند و از پشت خارج شود که تصور رخ دادن همچنین حالتی برای نویسنده مقداری عجیب است. 🔹 نکته هشتم: با اصرار کامل تاکید داریم که مراد از سه شعبه همان سه شاخه است. شاهد قوی این مطلب (علاوه بر مطالب قبلی که در توضیح آیه شریفه ظل ذی ثلاث شعب و همچنین توضیح گیاه خارخاسک ارائه شد)، عبارات برخی از لغویون است. ⬅️ مثلا خلیل بن احمد در العین در توضیح اللبجة می گوید: حديدة ذات شعب، كأنها كف بأصابعها، تنفرج فتوضع في‏ وسطها لحمة، ثم تشد إلى وتد، فإذا قبض عليها الذئب‏. شاید عبارتی صریح تر از این متن در توضیح ذات شعب وجود نداشته باشد. اللبجة همچون کف دست و انگشتان دست است که این دقیقا همان تصور عرف از چند شعبه است. ⬅️ یا مثلا ابن السیدة در المخصص در توضیح چند شعبه بودن اللبجة این چنین آورده است: فَإِذا دخَل السُبُع فتناوَلَ اللَّحمة مسقَط الجرُ على الْبَاب وجَمْعها بُجَج صَاحب الْعين اللًّبْجة حديدةُ ذاتُ شُعَب كَأَنَّهَا كفُّ باصابِعه تَنْفرِج فيُوضَع فِي وَسَطِها لَحْم ثمَّ يشَدُّ إِلَى وَتَدٍ فَإِذا قبَض عَلَيْهَا الذئبُ الْتَبَجت فِي خَطْمه فقبَضَت عَلَيْهِ وصرَعتْه. ⬅️ همچنین خلیل بن احمد در العین در توضیح العودقة (چنگکی که با آن دلو را از چاه می کشند) می گوید: العَوْدَق على تقدير فوعل، و هي العَوْدَقة أيضا: حديدة لها ثلاث شعب يستخرج بها الدلو من البئر، و هو الخطاف. این عبارت شاید از عبارات قبلی صریح تر باشد چرا که تصریح به شه شعبه بودن شده و ظاهر چنگک چاه هم مشخص است. ⬅️ در لسان العرب در توضیح کلمه السفود (سیخ کباب) این چنین می خوانیم: السُّفُّود، بالتشديد: حديدة ذات شُعَب مُعَقَّفَة معروف يُشْوى به اللحم‏. این معنا از ذات شعب هم دقیقا با شاخه تطبیق دارد نه معانی دیگر. ✅ جمع بندی: ❇️ با توجه به مطالب گفته شده به ویژه مطالبی که در نکته هشتم عرض شد، تنها معنای صحیح برای ثلاث شعب همان سه شاخه می باشد و معانی دیگر قابل توجه نیستند. 🔻عضو کانال تخصصی روضات الجنات شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/1992818820Ceb4024734a
در این پیام عرض کردم راه برای تحقیق بیشتر باز است، و این کار مهم توسط محققین ارجمند کانال روضات الجنات صورت گرفت، و بنده با اشتیاق فراوان آن را منتشر نمودم. (هنوز از نظر شخصی برایم قطعی نشد که شعبه فقط به معنی شاخه باشد.) البته اساتید و علماء حاضر در هر دو کانال باید قضاوت بفرمایند، تصمیم نهایی با توجه به دلایل و مستندات با مخاطبین ارجمند است. اگر یکی از مخاطبین محترم در یکی از دو کانال فرصت کند مطالب ارائه شده را تبدیل به مقاله یا کتاب کند، برای همه فضلاء قابل استفاده خواهد بود.
♻️مقاله شباهتهای امام حسین و امام زمان علیهما السلام نویسنده حجت الاسلام دهبان 🔺️عکس نوشته تهیه شده توسط حجت الاسلام محمد مددی ماهانی @dehban_ir
♻️چرا امام را یاری نمی کنم؟ ¤توجیه المسائل کربلا¤ یکی از اشراف بصره که حضرت برایش نامه نوشت احنف بن قیس بود. جمله عجیبی پس از دیدن نامه امام گفت: عیون الأخبار لابن قتیبه عن السکن: کَتَبَ الحُسَینُ بنُ عَلِیٍّ علیه السلام إلَی الأَحنَفِ یَدعوهُ إلی نَفسِهِ، فَلَم یَرُدَّ الجَوابَ، وقالَ: قَد جَرَّبنا آلَ أبِی الحَسَنِ فَلَم نَجِد عِندَهُم إیالَهً لِلمُلکِ، ولا جَمعا لِلمالِ، ولا مَکیدَهً فِی الحَربِ. ایاله : سیاسه منبع: عیون الأخبار لابن قتیبه: ج 1 ص 211 وراجع: الفائق فی غریب الحدیث: ج 1 ص 60. سه نکته عجیب در این روایت وجود دارد که ظاهرا ناشی از نوع حکومت بنی امیه بوده و مردم نیز به این نوع حکومت عادت کرده بودند و هرجا اینطور بشود، خطرناک است: 👈ما، خاندان علی را تجربه کرده ایم. آنان 📌نه سیاست مملکتداری دارند 📌و نه ثروت اندوزند 📌و نه اهل نیرنگ زدن در جنگ 🔺️توضیح این سه نکته: 💠 اول: منظور از سیاست یعنی بنی هاشم حاضر نیستند مثل معاویه به هر قیمتی حکومت کنند ولو با کشتن و زندانی کردن و .... همین اشکال را در قضایای صفین و حکمیت به امیر المومنین می گرفتند حضرت سه تا جمله دارند جواب این اشکالات را دادند: 🔸️جمله اول: امیرالمؤمنین: هيهات لولا التقى كنت أدهى العرب  اگر تقوا نبود سیاستمدار ترین فرد عرب بودم. الدهاء: جودة الراى، والحذق وبمعنى المكر والاحتيال وهو المراد ههنا الكافی كلينى‏ ج ۸ ص ۱۸ ؛ تحف‏العقول حسن بن شعبه حرّانى‏ ص ۹۲ شرح‏نهج‏البلاغة،ابن ابی الحدید ج ۱ ص ۲۸ 🔸️جمله دوم: قول علي عليه السّلام: «لو استحسنت المكر ما كان معاوية أمكر مني» المناقب و المثالب نویسنده : القاضي النعمان المغربي    جلد : 1  صفحه : 267 اگر مکر و حیله خوب بود، معاویه از من مکّارتر نبود. 🔸️جمله سوم: عنه عليه السلام : و اللّه ِ ما معاويةُ بِأدهى مِنّي و لكنَّهُ يَغدِرُ و يَفجُرُ ، و لو لا كَراهِيَةُ الغَدرِ لكُنتُ مِن أدهَى الناسِ ، و لكنْ كُلُّ غُدَرَةٍ فُجَرَةٌ، و كلُّ فُجَرَةٍ كُفَرَةٌ ، و لكلِّ غادِرٍ لِواءٌ يُعرَفُ بهِ يومَ القِيامَةِ . و اللّه ِ ما أُستَغفَلُ بِالمَكِيدَةِ ، و لا أُستَغمَزُ بِالشَّديدَةِ . منبع  نهج البلاغة : الخطبة 200 . به خدا سوگند كه معاويه از من زيركتر نيست، اما او دست به پيمان شكنى و معصيت مى آلايد. و اگر نبود كه خيانت و عهد شكنى زشت و نارواست، بي گمان من زيركترين مردمان بودم. اما هر خيانتى گناه است و هر گناهى نوعى كفر، و در روز رستاخيز هر پيمان شكنى را پرچمى است كه با آن شناخته مى شود. به خدا سوگند من غافلگير نيرنگ [معاويه و امثال او ]نمى شوم و در برابر سختى ها ناتوان نمى گردم. 💠دوم: اهل جمع اموال نیستند سیاست فرعونی و بنی امیه ای سیاست کنّازی است که در قرآن آمده: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيرًا مِنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۗ 👈وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ سوره توبه آیه ۳۴ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! بسیاری از دانشمندان (اهل کتاب) و راهبان، اموال مردم را به باطل می‌خورند، و (آنان را) از راه خدا بازمی‌دارند! 👈و کسانی که طلا و نقره را گنجینه (و ذخیره و پنهان) می‌سازند، و در راه خدا انفاق نمی‌کنند، به مجازات دردناکی بشارت ده! اهل بیت علیهم السلام این سیاست را نداشتند مثل بخشش های خدیجه قضایای سوره انسان بخشش ها از فدک اوقاف امیرالمؤمنین بخشش های زیاد دیگر از اهل بیت 💠سوم: اهل نیرنگ زدن در جنگ نیستند منظورش زیر پا گذاشتن همه اصول اسلامی در جنگ است چنانکه در صفین رخ داد در بستن آب بر دشمن قرآن بر نیزه زدن قتل سوزاندن مردم و... چنانکه در کربلا انجام دادند... مهدی دهبان @dehban_ir
🔖صوت های سال پیش محرم با موضوع «ساختارهایی که باعث کشته شدن امام در جامعه می‌شود» در این کانال بارگذاری می‌شود
💠توی این شبها درباره ساختار های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بحث شده که این ساختار ها باعث کشته شدن امام حسین در کربلا شد، یعنی چون این ساختار ها در بین مردم بود، باعث کشته شدن امام شد ⛔️اگر این ساختار ها در جامعه اسلامی امروز وجود داشته باشد، اگر شرایط آن باشد باعث کشته شدن امام می‌شود همانند کربلا....
📌حتما توصیه میشود این صوت رو با دقت گوش و برای دوستان تون بفرستید 💯توی این صوت نکات مهمی گفته شده که همه باید بشنوند
خیلی ها سوال می پرسند که چرا کربلا به وجود آمد؟🤔 📝محققین زیادی جواب دادند اما در این شبها نکاتی گفته میشود که کمتر کسی به آن اشاره کرده 💢خیلی‌ از محققین این مطالب رو نشنیده اند💢
استاد دهبان.mp3
27.05M
📎 فیضِ‌کلام | استاد بیان برخی مطالب درباره امام حسین و محرم 🔷 مراقبه محرم 💠 مراقبه انبیاء با امام حسین بود 🔷 تفاوت امام حق و باطل چیست؟! 💠 امام حسین بابت نجات امت ؛ یعنی انسان را به مقصد می رساند 🔹https://eitaa.com/dehban_ir
💯آیا شیعیان امام حسین رو به شهادت رساندن؟
💯اگر امام حسین برای امر به معروف و احیاء سنت جدشان، قیام کردند، چرا ائمه بعدی با همین دلائل قیام نکردند؟!
جواب در صوت امشب...
استاد دهبان.mp3
30.89M
📎 فیضِ‌کلام | استاد 🔷 شیعیان بودند امام حسین را به شهادت رسوندن؟! دروغ ساختگی بنی امیه بود که انتشار دادند 💠 آیا زندگی امام حسین و قیامشان قابل الگو است؟! 🔷 اگر امام حسین برای امر به معروف و احیاء سنت جدشان، قیام کردند، چرا ائمه بعدی با همین دلائل قیام نکردند؟! 💠 چه ساختار های باعث می شود امام در آن جامعه به آن وضع به شهادت برسد؟! 🔷 حسادت قابیل به هابیل به خاطر مقایسه همسر نبود، پس برای چه بود؟ 💠یک دعوایی بین جریان حق و باطل بود، این دعوا بر سر جانشینی پیامبران بود. 🔸https://eitaa.com/dehban_ir
👆تحلیل دقیق و نو درباره کربلا در این شبها بیان شده
⛔️حاجت خلاف قاعده‼️ 🔰يك كسى به حضرت اباعبدالله (ع) متوسل شد و گفت: آقاجان! از شما مى‌خواهم كه بدون رفتن به مدرسه، به من علم بدهيد! دعايش مستجاب نشد. (اين حاجت غيرعقلايى است) 🔰بعد متوسل به حضرت عباس (ع) شد. (ايشان هم زود تكليف را معين مى‌كند) در خواب ديد حضرت تشريف آوردند و فرمودند: يك چوب و فلكى بياوريد و اين آقا را به فلك ببنديد و با چوب بزنيد! عرضه داشت: آقا! من چه خطايى كرده‌ام‌؟ فرمودند: تو يك حاجت خلاف قاعده‌اى مى‌خواهى. 🔰 تو بايد به مدرسه بروي و درس بخوانى. اگر بار ديگر از اين حرفها زدي؛ اين‌دفعه هشت تا چوب خوردي، دفعه‌ى ديگر شانزده تا خواهى خورد! يك صلوات بفرستيد. 📌آیت الله حق شناس ره؛ کتاب زملک تا ملکوت جلد ۲ ص ۲۴۴ مناقب الخواص؛ https://eitaa.com/managhebolkhavas_133