eitaa logo
حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین دهبان
2.9هزار دنبال‌کننده
639 عکس
121 ویدیو
59 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔶️تبلیغ دانش آموزی @mdehban313 🔸️نحو @al_nahw 🔸️رجال‌وتاریخ @alrejal 🔸️دروس @aletra 🔸️هیئت @kheimegah_qom 🔸️خانواده @goftegokhososi
مشاهده در ایتا
دانلود
«امّعه» نباش! حضرت امام كاظم عليه‌السلام به فضل بن يونس فرمود: 🔹 «أَبْلِغْ‏ خَيْراً وَ قُلْ‏ خَيْراً وَ لَا تَكُونَنَّ إِمَّعَةً؛ قُلْتُ: وَ مَا الْإِمَّعَةُ، قَالَ: لَا تَقُلْ أَنَا مَعَ النَّاسِ وَ أَنَا كَوَاحِدٍ مِنَ النَّاسِ‏ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ أَيُّهَا النَّاسُ هُمَا نَجْدَانِ نَجْدُ خَيْرٍ وَ نَجْدُ شَرٍّ فَمَا بَالُ نَجْدِ الشَّرِّ أَحَبُّ إِلَيْكُمْ مِنْ نَجْدِ الْخَيْرِ‏» 🔸 خير برسان و خير بگو و «امّعه نباش».   گفتم: امعه چيست؟ □ فرمود: نگو من با مردم هستم و من يكي از مردمم [یعنی خود را تابع دیگران و بی‌تفاوت و بی‌مسؤولیت قرار نده] همانا رسول خدا (صلی الله عليه و آله) فرمود: اي مردم! به‌راستی فقط دو راه آشكار وجود دارد، راه خير و راه شرّ، پس نبايستی راه شرّ در نزد شما از راه خير محبوب‌تر باشد. 📚 الأمالي (للمفید)، ص210 @dehban_ir
● پاداش هزار از شهدای حضرت امام زین‌العابدین علیه‌السلام : 🔹 «مَنْ ثَبَتَ عَلَى مُوَالاتِنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَجْرَ أَلْفِ شَهِيدٍ مِنْ شُهَدَاءِ بَدْرٍ وَ أُحُد» 🔸 هر کس در هنگام ما، بر دوستی و عقیده به امامت ما ثابت قدم باشد، خدای متعال پاداش هزار شهید مانند شهدای بدر و اُحد به او عطا می‌فرماید. 📚 کمال‌الدین و تمام‌النعمة، ج1، ص323، ح7 @dehban_ir
مشکلات امام صادق علیه السلام قسمت اول : تقیه شدید امام صادق علیه السلام ✅یکی از مشهورات عجیب چند سال گذشته بیان کلیشه "چون امام صادق علیه السلام در انتهای بنی امیه و ابتدای حکومت بنی عباس بود مشکلی نداشت و شاگرد تربیت کرد" است این تحلیل بسیار با واقعیت ماجرا فاصله دارد و تاریخ این مطلب را تایید نمی کند. غربتِ مدینه به حدی بالا بود که جملات جانسوزی از حضرت درباره سخن گفتن با یارانشان رسیده است: 🔺️مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ يُونُسَ عَنْ عَنْبَسَةَ بْنِ مُصْعَبٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏ أَشْكُو إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَحْدَتِي وَ تَقَلْقُلِي بَيْنَ أَهْلِ الْمَدِينَةِ حَتَّى تَقْدَمُوا وَ أَرَاكُمْ وَ آنَسَ بِكُمْ فَلَيْتَ هَذِهِ الطَّاغِيَةَ أَذِنَ لِي فَأَتَّخِذَ قَصْراً فِي الطَّائِفِ فَسَكَنْتُهُ وَ أَسْكَنْتُكُمْ مَعِيَ وَ أَضْمَنَ لَهُ أَنْ لَا يَجِي‏ءَ مِنْ نَاحِيَتِنَا مَكْرُوهٌ‏ أَبَداً. (الكافي، ج‏8، ص215) 📌از عنبسة بن مصعب روایت است که امام صادق (ع) فرمود: از تنهایی و پریشانی خود در میان مردم مدینه به خدا شکایت می‌کنم! تا زمانی که شما [شیعیانِ کوفه و...] می‌آیید و می‌بینمتان و به شما انس می‌گیرم. ای کاش این ظالمِ سرکش [منصور دوانیقی] مرا رها می‌کرد تا در «طائف» حصاری سنگی بنا کنم و به همراه شما را در آن ساکن شوم و به او ضمانت می‌دادم که هرگز از جانب ما هیچ گزندی به او نخواهد رسید. 🔺️حدثَنِي خَلَفُ بْنُ حَمَّادٍ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْآدَمِيِّ، عَنْ مُوسَى بْنِ‏ سَلَّامٍ، عَنِ الْحَكَمِ بْنِ مِسْكِينٍ، عَنْ عِيصِ بْنِ الْقَاسِمِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) مَعَ خَالِي سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ، فَقَالَ لِخَالِي مَنْ هَذَا الْفَتَى قَالَ هَذَا ابْنُ أُخْتِي، قَالَ فَيَعْرِفُ أَمْرَكُمْ فَقَالَ لَهُ نَعَمْ، فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَجْعَلْهُ شَيْطَاناً، ثُمَّ قَالَ يَا لَيْتَنِي وَ إِيَّاكُمْ‏ بِالطَّائِفِ‏ أُحَدِّثُكُمْ وَ تُؤْنِسُونِّي، وَ نضْمَنُ لَهُمْ أَلَّا نخْرُجَ عَلَيْهِمْ‏ أَبَداً. (رجال الكشي، ص362) 📌از عیص بن القاسم روایت است که گفت: به همراه دایی‌ام سلیمان بن خالد بر ابو عبد الله الصادق (ع) وارد شدیم. به دایی‌ام فرمود: این جوان کیست؟ گفت: خواهرزاده‌ام. فرمود: آیا امر شما را می‌شناسد؟ گفت: آری. گفت: الحمدلله که او را شیطان [یعنی ناصبی و دشمن اهل بیت] قرار نداد! سپس فرمود: ای کاش من و شما در طائف بودیم؛ من برایتان سخن می‌گفتم و شما نیز همدم و مؤنس من بودید و به این‌ها [دولت بنی عباس] ضمانت می‌دادیم که هرگز بر ضدّشان قیام نکنیم. به احتمال زیاد دو روایت بالا ناظر به یک مجلس است. @dehban_ir
مشکلات امام صادق علیه السلام قسمت دوم شک شیعیان ✅از حضرت صادق عليه السلام سؤالى كرده‏اند و ايشان جوابى داده‏اند. شخصى به آن حضرت مى‏گويد: قبلًا همين مسئله از پدر شما امام باقر عليه السلام سؤال شده، ايشان طور ديگر جواب داده‏اند، كداميك درست است؟ حضرت صادق عليه السلام در جواب فرمود: آنچه پدرم گفته درست است. بعد اضافه كردند: شيعيان، آن وقت كه سراغ پدرم مى‏آمدند با خلوص نيت مى‏آمدند (و قصدشان‏ اين بود كه ببينند حقيقت چيست و بروند عمل كنند،) او هم عين حقيقت را به آنها مى‏گفت. ولى اينها كه مى‏آيند از من سؤال مى‏كنند قصدشان هدايت يافتن و عمل نيست، مى‏خواهند ببينند از من چه مى‏شنوند با شکّ و تردید می آیند (و بسا هست كه هرچه از من مى‏شنوند به اين طرف و آن طرف بازگو مى‏كنند و فتنه بپا مى‏كنند.) من ناچارم كه با تقيّه به آنها جواب بدهم. 🔺️- أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مَتَى أُصَلِّي رَكْعَتَيِ الْفَجْرِ قَالَ فَقَالَ لِي بَعْدَ طُلُوعِ الْفَجْرِ قُلْتُ لَهُ إِنَّ أَبَا جَعْفَرٍ ع أَمَرَنِي أَنْ أُصَلِّيَهُمَا قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ فَقَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ إِنَّ الشِّيعَةَ أَتَوْا أَبِي‏ مُسْتَرْشِدِينَ‏ فَأَفْتَاهُمْ‏ بِمُرِّ الْحَقِّ وَ أَتَوْنِي شُكَّاكاً فَأَفْتَيْتُهُمْ بِالتَّقِيَّةِ. تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) ؛ ج‏2 ؛ ص135 @dehban_ir
مشکلات امام صادق علیه السلام قسمت سوم عشق ریاست ✅فیض بن مختار به امام صادق ع شکایت کرد این چه اختلافی است که بین شیعه شما رخ داده؟ امام فرمود: کدام اختلاف؟ فیض گفت: من در حلقه های علمی اینها در کوفه نشستم نزدیک بود در دینم شک کنم از بس اینها در گفتارشان اختلاف دارند! حضرت فرمود: راست گفتی ای فیض! مردم بر دروغگویی بر ما حریص اند! گویا خداوند برآنان واجب کرده و از آنان جز این غفلت را نخواسته! من براي يکي از آنها حديث مي‌گويم؛ اما از پيش من نمی رود تا آن سخن مرا بر غير مقصود آن، تأويل کند. از آن روکه مقصودشان از حديث و محبت ما، آنچه نزد خداست نيست، بلکه مقصودشان، دنيا است و هر کدام مي‌خواهند رئيس باشند. هیچ بنده ای نیست که خودش را بالا ببرد مگر اینکه خداوند او را زمین می زند و هیچ بنده ای نیست که خودش را زمین بزند مگر اینکه خدا او را بالا می برد. هر موقع حدیث ما را خواستی بر تولازم است که نزد او بروی امام به فردی از اصحابش اشاره کرد از اصحاب پرسیدم او کیست؟ گفتند زراره بن اعین. 🔺️216 مُحَمَّدُ بْنُ قُولَوَيْهِ، قَالَ حَدَّثَنِي سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ، عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) يَوْماً وَ دَخَلَ عَلَيْهِ الْفَيْضُ بْنُ الْمُخْتَارِ، فَذَكَرَ لَهُ آيَةً مِنْ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ تَأَوَّلَهَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) فَقَالَ لَهُ الْفَيْضُ جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكَ مَا هَذَا الِاخْتِلَافُ الَّذِي بَيْنَ شِيعَتِكُمْ قَالَ وَ أَيُّ الِاخْتِلَافِ يَا فَيْضُ فَقَالَ لَهُ الْفَيْضُ إِنِّي لَأَجْلِسُ فِي حِلَقِهِمْ بِالْكُوفَةِ فَأَكَادُ أَشُكُّ فِي اخْتِلَافِهِمْ فِي حَدِيثِهِمْ، حَتَّى أَرْجِعَ إِلَى الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ فَيُوقِفَنِي مِنْ ذَلِكَ عَلَى مَا تَسْتَرِيحُ إِلَيْهِ نَفْسِي وَ يَطْمَئِنَّ إِلَيْهِ قَلْبِي، فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) أَجَلْ هُوَ كَمَا ذَكَرْتَ يَا فَيْضُ! إِنَ‏ النَّاسَ أَوْلَعُوا بِالْكَذِبِ عَلَيْنَا إِنَّ اللَّهَ افْتَرَضَ عَلَيْهِمْ لَا يُرِيدُ مِنْهُمْ غُرَّةً وَ إِنِّي أُحَدِّثُ أَحَدَهُمْ بِالْحَدِيثِ فَلَا يَخْرُجُ مِنْ عِنْدِي حَتَّى يَتَأَوَّلَهُ عَلَى غَيْرِ تَأْوِيلِهِ، وَ ذَلِكَ أَنَّهُمْ لَا يَطْلُبُونَ بِحَدِيثِنَا وَ بِحُبِّنَا مَا عِنْدَ اللَّهِ وَ إِنَّمَا يَطْلُبُونَ الدُّنْيَا، وَ كُلٌّ يُحِبُّ أَنْ‏ يُدْعَى‏ رَأْساً أَنَّهُ لَيْسَ مِنْ عَبْدٍ يَرْفَعُ نَفْسَهُ إِلَّا وَضَعَهُ اللَّهُ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ وَضَعَ نَفْسَهُ إِلَّا رَفَعَهُ اللَّهُ وَ شَرَّفَهُ، فَإِذَا أَرَدْتَ بِحَدِيثِنَا فَعَلَيْكَ بِهَذَا الْجَالِسِ وَ أَوْمَى إِلَى رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِهِ فَسَأَلْتُ أَصْحَابَنَا عَنْهُ فَقَالُوا زُرَارَةُ بْنُ أَعْيَنَ. رجال الكشي - إختيار معرفة الرجال ؛ النص ؛ ص135 @dehban_ir
جمله‌ی معروفی است با این عنوان: «الحمد لله الذی جعل اعداءنا من الحمقی(الحمقاء)»؛(سپاس خدایی که دشمنان ما اهل‌بیت(ع) را از افراد احمق قرار داد) که در برخی گفتارها و نوشتارهای اخیر به امام سجاد(ع) نسبت داده می‌شود. این جمله جعلی است و در هیچ کتاب روایی وجود ندارد. @dehban_ir
شبهات حجاب اجباری، حجاب حکومتی، کارهای امنیتی برای حجاب، طرح های کلان فرهنگی و... در ۳ جلسه از جلسات بنی اسرائیل ۱۴۰۲ مطرح شده است: https://eitaa.com/dehban_ir/1915 https://eitaa.com/dehban_ir/1916 https://eitaa.com/dehban_ir/1917 اگر به مسؤولان طرح های حجاب و اصحاب رسانه دسترسی دارید، ارسال کنید. اگر تایپ بفرمائید و منتشر بفرمایید در ثواب این عمل خیر شریک خواهید بود. @dehban_ir
مشکلات امام صادق علیه السلام قسمت چهارم غلات غلات وتندروها امام رابه عنوان خدا معرفی می کردند وامام درجامعه بی آبرومی شد! آنهاامام را اذیت می کردند. ✅مالك بن عطيه گويديكى ازاصحاب حضرت صادق نقل كرد كه روزى امام ع آمد باخشم فرمود من ساعتى قبل كارى داشتم ازمنزل خارج شدم یکی ازسودانيهاى مدينه فرياد زد: لبيك يا جعفر بن محمّد لبيك [یعنی مثل حاجی که می گوید لبیک اللهم لبیک یعنی امام صادق خداست] با وحشت از اين سخنى كه اوگفت فورى بمنزل برگشتم وبسجده رفته و صورت بخاك ماليدم براى خدا واظهاركوچكى نمودم گفتم خدايامن بيزارم از آن حرفى كه سودانى گفت. اگرعيسى بن مريم بدش می ‏آمد ازحرفى كه خداوند به او گفت («أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَ أُمِّي إِلهَيْنِ‏» تو بمردم گفتى من و مادرم را دوخدابگيريد؟)چنان از گوش كر و از چشم كور و از زبان لال ميشد كه ديگر نه ميشنويد و نه ميديد و نه سخن ميگفت خدا ابو الخطاب رالعنت كند و او رابضربه آهن بكشد. تذکر: امام صادق ع در روایات دیگر درباره لبیک گفتن روات تذکری ندادند، لبیک گفتن در عرب عادی است، اما اینجا منظور چیز دیگریست. 🔺️عدَّةمِنْ أَصْحَابِناعن أَحْمَدَبْنِ محَمّدعَنِ ابْنِ مَحْبُوب عَن مَالِك بْنِ عَطِيَّةَعَنْ بَعْضِ أَصْحَابِ أَبِي عَبْدِاللَّهِ ع قَالَ:خَرَج إِلَيْنَا أَبُوعَبْدِاللَّهِ ع وَهُوَمُغْضَبٌ فَقَالَ إِنِّي خَرَجْتُ آنِفاًفِي حَاجَةٍ فَتَعَرَّضَ لِي بَعْضُ سُودَانِ الْمَدِينَةِ فَهَتَفَ بِي لَبَّيْكَ يَاجَعْفَرَبْنَ مُحَمَّدٍ لَبَّيْكَ فَرَجَعْتُ عَوْدِي عَلَى بَدْئِي‌ إِلَى مَنْزِلِي خَائِفاً ذَعِراًممَّاقَالَ حَتَّى سَجَدْتُ فِي مَسْجِدِي لِرَبِّي وعَفَّرْتُ لَه وَجْهِي وَذَلَّلْتُ لَهُ نَفْسِي وَبَرِئْتُ إِلَيْهِ مِمَّاهَتَفَ بِي وَلَوْ أَنَّ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ عَدَامَاقَالَ اللَّهُ فيهِ‌ إِذاًلَصَمَّ صَمّاً لَايَسْمعُ بَعْدهُ أَبَداً وَعَمِيَ عَمًى لَايُبْصِرُبَعدهُ أَبداً وخَرِسَ خَرْساًلَايَتَكَلَّمُ بَعْدَهُ أَبَداًثُمَّ قَالَ لَعَنَ اللَّهُ أَبَاالْخَطَّابِ وقَتَلهُ بِالْحديدِ. الكافي ج8ص226 ✅متن همین روایت بعدازمدتی درهمان روز باردیگر دریک جلسه دیگر از سوی امام مطرح می شود: حَمْدَوَيْهِ،قَالَ حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ،عن ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍعنْ عَبْدِ الصَّمدبْن بشِيرٍعنْ مصادِفٍ قَالَ:لَمَّالبَّى الْقوْمُ الَّذِينَ‌ لبَّوْابالْكوفةِ:دخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبداللَّه ع فأخبرتهُ بذلك فَخرَّسَاجِداً وأَلْزقَ جُؤْجُؤَهُ بِالْأَرْض وبكَى وأَقْبَلَ يَلُوذُ بِإِصْبَعهِ‌ وَ يقولُ:بَلْ عَبْدالله [لِلَّهِ‌] قِنٌّ دَاخِرٌمرَاراً كَثِيرَةً ثُمَّ رَفَعَ رَأْسهُ ودُموعُه تَسيلُ عَلَى لِحْيتِهِ فَنَدِمْتُ عَلى إِخْبَاري إِيَّاهُ فَقُلْتُ جُعلْتُ فِدَاكَ ومَاعليْكَ أَنْت منْ ذَا! فَقالَ:يامُصادِفُ إِنَّ عِيسَى لَوْسكتَ عمَّاقَالَتِ‌ النَّصَارى فِيهِ لَكَانَ حَقّاًعَلَى اللَّهِ أَنْ يُصِمَّ سَمْعَهُ وَيُعْمِىَ بَصَرَهُ وَلَوْسكَتُّ عَمَّاقَال فِيَّ أَبُوالْخَطَّابِ لَكَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أَنْ يُصِمَّ سَمْعِي وَيُعْمِيَ بَصَرِي. رجال الكشي ج1ص298 ✅نفرینی که حضرت به آن افراد می کنند محقق می شود وهمه آنها جزیک نفرکشته می شوند وآن یک نفر توبه می کند: مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ قَال: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ الْحَسَنِ عَنِ اسْمِ أَبِي خَدِيجَةَ قَالَ سَالِمُ بْنُ مُكْرَمٍ، فَقُلْتُ لَهُ ثِقَةٌ فَقَالَ:صَالِحٌ وكَانَ مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ وكَانَ جَمَّالًا وذَكَرَ أَنَّهُ حَمَلَ أَبَا عَبْدِاللَّهِ ع مِنْ مَكَّةَ إِلَى الْمَدِينَةِ قَالَ أَخْبَرَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ أَبِي هَاشِمٍ عَنْ أَبِي‌ خَدِيجَةَ قَالَ أَبُوعَبْدِ اللَّهِ ع لَاتَكْتَنِ بِأَبِي خَدِيجَةَ! قُلْتُ فَبِمَ أَكْتَنِي فَقَالَ بِأَبِي سَلَمَةَ وكَانَ سَالِمٌ مِنْ أَصْحَابِ أَبِي الْخَطَّابِ وَكَانَ فِي الْمَسْجِدِ يَوْمَ بُعِثَ عِيسَى بْنُ مُوسَى بْنِ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ وكَانَ عَامِلَ الْمَنْصُورِ عَلَى الْكُوفَةِ إِلَى أَبِي الْخَطَّابِ لَمَّا بَلَغَهُ أَنَّهُمْ قَدْ أَظْهَرُوا الْإِبَاحَاتِ وَ دَعَوُا النَّاسَ إِلَى نُبُوَّةِ أَبِي الْخَطَّابِ وَإِنَّهُمْ يَجْتَمِعُونَ فِي الْمَسْجِدِ وَ لَزِمُوا الْأَسَاطِينَ يُوَرُّونَ‌ النَّاسَ أَنَّهُمْ قَدْ لَزِمُوهَا لِلْعِبَادَةِ وَ بَعَثَ إِلَيْهِمْ رَجُلًافَقَتَلَهُمْ جَمِيعاًلَمْ يُفْلِتْ مِنْهُمْ إِلَّارَجُلٌ وَاحِدٌ أَصَابَتْهُ جِرَاحَاتٌ فَسَقَطَ بَيْنَ الْقَتْلَى يُعَدُّ فِيهِمْ فَلَمَّا جَنَّهُ اللَّيْلُ خَرَجَ مِنْ بَيْنِهِمْ فَتَخَلَّصَ وَ هُوَأَبُوسَلَمَةَ سَالِمُ بْنُ مُكْرَمٍ الْجَمَّالُ الْمُلَقَّبُ بِأَبِي خَدِيجَةَ فَذَكَرَبَعْدَ ذَلِكَ أَنَّهُ تَابَ وَكَانَ مِمَّنْ يَرْوِي الْحَدِيثَ.  رجال الكشي ج1ص353 @dehban_ir
تاریخ ولادت و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام در کتب تاریخی و روایی وجود ندارد. این جعل اخیرا رخ داده است.
مشکلات امام صادق علیه السلام قسمت پنجم افشاء اسرار اهل بیت علیهم السلام متاسفانه هم در زمان حضرات معصومین و هم در این زمان کسانی هستند، که اسرار اهل بیت علیهم السلام را فاش گفته و منتشر می کنند و مورد سوء استفاده بیمار دلان و دشمنان می شود. باعث می شود احادیث رازگونه تمسخر شود. امام صادق علیه السلام یک مشکل بزرگش درباره این افراد بود. 🔸عَنْ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ رِئَابٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ لِأَبِی بَصِیرٍ أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ أَنِّی أَجِدُ مِنْکُمْ ثَلَاثَةَ مُؤْمِنِینَ یَکْتُمُونَ حَدِیثِی مَا اسْتَحْلَلْتُ أَنْ أَکْتُمَهُمْ حَدِیثاً. 🔻از ابن رئاب روایت شده است: «شنیدم که امام صادق علیه السلام به ابی بصیر می‌فرمود: «به خدا، اگر من سه مومن از میان شما می‌یافتم که حدیثم را از دشمن نهان می‌داشتند، روا نمی دانستم حدیثی را ناگفته بگذارم و نهان دارم.» 📚الكافي الشيخ الكليني ج2ص242 @dehban_ir