eitaa logo
حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین دهبان
2.9هزار دنبال‌کننده
670 عکس
125 ویدیو
67 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانال های زیر نظر استاد: https://eitaa.com/dehban_ir/1822
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اختلاف بین علما برای چی هست ⁉️ مگه اصول و مبانی دین یکی نیست پس اختلاف دیگه چرا⁉️ پاسخ سوال بالا ❓📝 به بیان حجت‌الاسلام والمسلمین دهبان @ABDGIL @dehban_ir
اگر از عزیزان کسی دوره مقتل شناسی را کامل تقریر کرده است برای بنده ارسال نماید
🔺️با حال مناسب بخوانید🔺️ «حضرت امام حسین(ع) چهار جا صورت گذاشتند! یه بار صورت کف پای مادر گذاشت، یه بار صورت بر گونه غلامشان گذاشتند! و یکبار صورت بر صورت علی اکبر(ع) و یه بار هم روی رمل داغ کربلا!» 🔸️اول:  أَقْبَلَ الْحُسَيْنُ يُقَبِّلُ رِجْلَهَا وَ يَقُولُ يَا أُمَّاهْ أَنَا ابْنُكِ الْحُسَيْنُ كَلِّمِينِي قَبْلَ أَنْ يَنْصَدِعَ قَلْبِي‌ فَأَمُوتَ امام حسین صورت را به کف پای مادر گذاشت و مدام می بوسید: مادر! من حسینم، مادر با من سخن بگو قبل از آن که جان بدهم. كشف الغمة ج1ص501 🔸️دوم: «اسلم بن عمرو ترکی» : یک غلام ترک تبار که در مورد اسم او اختلاف است و برخی او را «اسلم» و برخی او را «واضح ترکی» آورده اند. خوارزمی می نویسد : امام حسین(علیه السلام) هنگام شهادت به بالین او آمد و گریست و «وَضَعَ خَدَّهُ عَلَى خَدِّهِ» صورت خود را بر صورت غلام گذاشت. مقتل الحسین(ع) خوارزمی، ج۲، ص۲۴ 🔸️سوم: «حضرت علی اکبر(علیه السلام)» : که امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا؛ «وَضَعَ خَدَّهُ عَلَى خَدِّهِ» صورت خود را بر صورت على اکبر(علیه السلام) گذاشت. اللهوف سید بن طاووس، ص۱۱۴ 🔸️چهارم: فَسَقَطَ الْحُسَیْنُ ع عَنْ فَرَسِهِ إِلَى الْأَرْضِ عَلَى خَدِّهِ الْأَیْمَنِ حسین علیه السّلام از آن ضربت از روى اسب بر گونه راست بر زمین فرود آمد.... مقتل الحسین علیه السلام ج2 ص40 @dehban_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 به روایت تصویر 🔷 حوزه بین | رویداد آشنایی با حوزه علمیه 🔹لحظاتی از حضور دانش آموزان دبیرستانی 🔹با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه 🔰 برخی از موضوعات👇👇 🔻وظیفه گرایی 🔻مسیر علمی حوزه 🔻آینده اشتغال طلبگی 🔻مخصصه های طلبگی 🔻تفاوت حوزه و دانشگاه 🔻نقش معنویت جامعه و اهمیت کار طلبه 🔻کارگروه‌ گفت‌وگو محور و حل سوالات و شبهات ⏰ پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ----------- 📬 تنها کانال رسمی حوزه علمیه آیت الله مجتهدی (رحمة الله عليه) @hmojtahedi_ir @dehban_ir
✅حضرت رسول اکرم(ص) خطاب فرمود : 📋«يَا عَلِيُّ(ع)! لَايُحِبُّكَ إِلاَّ مُؤمِنٌ وَ لَايُبغِضُكَ إلاَّ كَافِرٌ أَوْ مُنَافِقٌ» ♦️ای علی(ع)! کسی محبت تو را در دل ندارد، مگر مومن! و کسی بغض تو را در دل ندارد، مگر کافر و منافق! مختصر تاريخ دمشق ابن منظور، ج۱۷، ص۳۶۹ ✍اما امام صادق(علیه السلام) درباره می فرماید : 📋«إِنَّ حُبَّ اَلْحُسَيْنِ(ع) قُذِفَ فِي قُلُوبِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَلْمُنَافِقِينَ وَ اَلْكَافِرِينَ فَلاَ تَرَى لَهُمْ ذَامَّاً» ♦️همانا محبت امام حسین(علیه السلام) در قلب مومنین و منافقین و کافرین قرار داده شده است! لذا هیچ کس آنها را مذمت نخواهد کرد. مناقب ابن شهر آشوب، ج۳، ص۳۸۳ @dehban_ir
🔰اشتباه رایج درباره خلخال پای زن یهودی 📝به قلم استاد گرانقدر، حجت الاسلام و المسلمین مشهور شده که امیرالمؤمنین علی علیه السلام به خاطر کندن خلخال و زیور آلات یک زن یهودی فرمودند: اگر انسان غیرتمند از شنیدن این حادثه بمیرد سزاوار است. و بعد کسانی با این بیان ناقص با آب و تاب درباره وظایف حاکمیت و... درباره غیر مسلمانان داد انتقاد سر می دهند. اما این همه ماجرا نیست: اولا در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام هم غارت زن مسلمان ذکر شده هم غارت زن یهودی(ادامه همین متن کامل آمده) ثانیا امیرالمؤمنین علیه السلام به خاطر غارت نفرمودند انسان دق کند و بمیرد بلکه کلام حضرت ادامه دارد: حضرت فرمودند: آن غارت گران رفتند مسلمانان با آنها نجنگیدند آنها سالم و بدون زخم از آن شهر اسلامی خارج شدند! انسان از شنیدن این خبر بمیرد سزاوار است! یعنی حضرت به خاطر غارت کردن نفرمودند اگر کسی بمیرد سزاوار است بلکه به خاطر مقاومت نکردن و نجنگیدن مسلمانان فرمودند: اگر کسی از شنیدنش بمیرد، سزاوار است. 🔹️متن عربی  وَ لَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ كَانَ يَدْخُلُ عَلَى الْمَرْأَةِ الْمُسْلِمَةِ وَ الْأُخْرَى الْمُعَاهِدَةِ، فَيَنْتَزِعُ حِجْلَهَا وَ قُلُبَهَا وَ قَلَائِدَهَا وَ رُعُثَهَا مَا تَمْتَنِعُ مِنْهُ إِلَّا بِالاسْتِرْجَاعِ وَ الِاسْتِرْحَامِ، 👈ثُمَّ انْصَرَفُوا وَافِرِينَ مَا نَالَ رَجُلًا مِنْهُمْ كَلْمٌ وَ لَا أُرِيقَ لَهُمْ دَمٌ. فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا كَانَ بِهِ مَلُوماً بَلْ كَانَ بِهِ عِنْدِي جَدِيراً. 🔹️ترجمه: به من خبر رسيده كه مردى از لشكر شام به خانه زنى مسلمان و زنى غير مسلمان كه در پناه حكومت اسلام بوده وارد شده، و خلخال و دستبند و گردن بند و گوشواره هاى آنها را به غارت برده، در حالى كه هيچ وسيله اى براى دفاع، جز گريه و التماس كردن، نداشته اند. 👈لشكريان شام با غنيمت فراوان رفتند بدون اين كه حتّى يك نفر آنان، زخمى بردارد، و يا قطره خونى از او ريخته شود، اگر براى اين حادثه تلخ، مسلمانى از روى تأسّف بميرد، ملامت نخواهد شد، و از نظر من سزاوار است. خطبه 27 نهج البلاغه 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
ویژه برنامه مراسم شهادت امام جواد علیه السلام هیئت محبین الجواد علیه السلام سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مهدی دهبان به نفس: کربلایی حسن رضاقلی کربلایی حمیدرضا رجب زاده کربلایی محمدرضا رئوفی زمان: جمعه ۱۸ خرداد از ساعت ۲۰:۱۵ مکان: بلوار پاسدارگمنام،خ صاحب الزمان(عج)،ک طالبی گرکانی،ک یوسف زاده،بیت الزهرا(س) 📢📢📢 @mohebinoljavad135 @dehban_ir
مراسم عزاداری شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام و یادبود شهدای خدمت جمعه از نماز مغرب و عشا به کلام حجت الاسلام والمسلمین دهبان با روایت ریاست امور امنیتی ریاست جمهوری و بنفس کربلایی ابوذر روحی (شاعر و خواننده سرود سلام فرمانده) قرعه کشی مسابقه اعطای کمک هزینه سفر زیارتی کاظمین / سفر زیارتی مشهد و جوایز دیگر ویژه شرکت کنندگان در مراسم... خیابان پیروزی خیابان چهارم نیرو هوایی نبش کوچه شهید دادمهر مسجد انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مشارکت در هزینه مراسم و مخارج هیأت👇👇 ✅ 6037997398825928 کانال ایتا https://eitaa.com/ansarvelayat313_info کانال بله https://ble.ir/ansarvelayat313 @dehban_ir
💠آموزش آداب هیئت داری💠 ✅ صفر تا صد نکاتی که برای برگزاری هیئت باید به آن توجه شود. 🔹️با تاکید بر آموزش هیئت داریِ هیئت های دانش آموزی🔹️ 📌 عالم ربانی،پشتیبانی،اجرایی 📌 تیم صوت،تیم دکور،تیم رسانه،تیم اجرایی،تیم تامین،تیم انتظامات و... 📌 طریقه جذب،نگهداری و پرورش 📌 مواردممنوع،ارتقاءهیئت،ایستگاه صلواتی 📌 و دهها عنوان دیگر @mdehban313
دوستان زیادی پیام می دادند درباره مدیریت هیئت مخصوصا هیئت های دانش آموزی الحمدلله برادرم دوره جدید(رایگان) آداب هیئت داری را آغاز کردند اصلا از دست ندهید.
مقتل امام جواد علیه السلام امام جواد(ع) با امّ الفضل به جانب عراق آمد. مسعودی می نویسد : فَلَمَّا انصَرفَ أَبُوجَعفَرِِ(ع) اِلَى العَرَاقِ لَم يَزَلِ المُعتَصَمُ وَ جَعفَرُ بنُ المَأمُونِ يُدَبِّرونَ وَ يَعمَلونَ فِي الحَيلَةِ فِي قَتلِهِ! فَقَالَ جَعفَرُ لِاُختِهِ أُمِّ الفَضلِ وَ كَانَت لِاُمِّهِ وَ أَبِيِهِ فِي ذَلِكَ؛ لِأَنَّه وَقَفَ عَلَى انحِرَافِهَا عَنهُ وَ غَيرتهَا عَليِهِ لِتَفضِيلِهِ أَم أَبِي الحَسَنِ ابنِهِ عَلَيهَا مَعَ شِدَّةِ مَحَبَّتِهَا لَه وَ لِأَنَّهَا لَم تَرزُق مِنهُ وَلَدَاً! فَأَجَابَت أَخَاهَا جَعفَرَا وَ جَعَلُوا سَمَّا فِي شَي‏ءِِ مِن عِنَبِِ رَازِقِيِِّ وَ كَانَ يُعجِبُهُ العِنبَ الرَازِقي! فَلَمَّا أَكَلَ مِنهُ نَدَمَت وَ جَعَلَت تَبكِي! فَقَالَ لَهَا : مَا بُكاؤُكَ؟ وَ اللّهِ لَيَضرِبَنَّكَ اللّهُ بِفَقرِِ لَا يَنجِي وَ بَلاءِِ لَا يَنسَتِرُ ♦️وقتى امام جواد(ع) به عراق آمد، معتصم و جعفر بن مأمون درباره كشتن امام جواد(ع) مكر و حيله كردند. جعفر به امّ الفضل كه خواهر او بود پيشنهاد قتل امام جواد(ع) را داد، زيرا جعفر مي دانست كه امّ الفضل به جهت اين كه امام جواد(ع) مادر امام هادی(ع) را از او بيشتر مي خواهد، با آن حضرت(ع) ميانه خوبى ندارد، از طرفى هم امّ الفضل از امام جواد(ع) فرزندى ندارد! لذا امّ الفضل حرف برادر خود را گوش كرد، انگوری را به زهر رازقى آغشته کرد و به امام(ع) داد و ایشان هم انگور رازقى را دوست مي داشت. وقتى امام(ع) از آن انگور خورد، امّ الفضل از عمل خود پشيمان شد، بناى گريه و زارى را نهاد، امام جواد(ع) به او فرمود : چرا گريه ميكنى؟! و الله! خدا تو را به فقرى دچار مي كند كه از آن نجات نخواهى يافت و به بلائى مبتلاء می شوى كه مخفى و پوشيده نخواهد ماند. ▪️اثبات الوصية مسعودی، ص۲۲۷ 🔹️در برخی از منابع به مسمومیت امام جواد(ع) اشاره شده، ولی از ام الفضل نامی به میان نیامده است. ابن شهر آشوب نقل می کند : وَ قُبِضَ بِبَغْدَادَ مَسْمُوما امام جواد(ع) در بغداد در حالی که مسموم شد، از دنیا رفت. مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۳۷۹ @dehban_ir
مقتل امام جواد علیه السلام 🔺️برخی منابع شهادت امام جواد(ع) را بر اثر سخن‌ چینی قاضی بغداد، نزد معتصم دانسته‌اند. روزی نزد معتصم عباسی دزدی را آوردند که به دزدی اش اقرار کرده و سرقتش ثابت شده بود. معتصم خواست با جاری کردن حدّ شرعی، او را مجازات کند. به این دلیل، همه فقیهان و دانشمندان را نزد خود گرد آورد و امام جواد(ع) نیز در آن مجلس حضور داشت. معتصم از جمع پرسید:دست دزد از کجا قطع ‌‌‎شود؟ ابن ابی داود گفت : از مچ استخوان! معتصم گفت:دلیلت چیست؟ ابن ابی داود گفت:بخاطر اینکه دست، عبارتست از انگشتان و کف تا مچ که خداوند متعال راجب وضو فرمود:«فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَیْدِیكُم‏» صورت‎ها ودست‎هایتان را با آن مسح کنید.و گروهی حرف مرا قبول کردند. دسته‎ای دیگر گفتند : بلکه لازم است دست دزدازآرنج قطع شود! معتصم گفت:به چه دلیل باید از آرنج قطع شود؟ دلیل شما چیست؟ آنها در جواب گفتند:به خاطر اینکه خدای متعال در مورد شستن دست برای وضو فرمود : «وَ أَیْدِیَكُمْ إِلَى الْمَرافِق‏» و دست‎های خود را تا آرنج بشویید. و شستن دست تا آرنج، دلیل آن است که حد و اندازه دست، آرنج است. معتصم سپس به امام جوادع رو کرد وگفت:ابوجعفر نظر شما راجع به این مسأله چیست؟ حضرت(ع) فرمود:حاضرین، راجب آن اظهار نظر کردند! خلیفه گفت:سخنان ایشان رارهاکن، شما چه می‌‌‎فرمایید؟ خلیفه اصرارکردو به ناچارحضرت(ع) فرمود: «إِنِّي أَقُولُ إِنَّهُمْ أَخْطَئُوا فِيهِ اَلسُّنَّةَ فَإِنَّ اَلْقَطْعَ يَجِبُ أَنْ يَكُونَ مِنْ مَفْصِلِ أُصُولِ اَلْأَصَابِعِ فَيُتْرَكَ اَلْكَفُّ» ♦️نظر من اینست که آنان در این سنت به خطا رفته اند،پس همانا باید انگشتان دزد را قطع کرد و کف دست او باقی بماند! آنان علت را جویا شدند! حضرت(ع) فرمود : 📋«قَوْلُ رَسُولِ اَللَّهِ(ص) اَلسُّجُودُ عَلَى سَبْعَةِ أَعْضَاءٍ اَلْوَجْهِ وَ اَلْيَدَيْنِ وَ اَلرُّكْبَتَيْنِ وَ اَلرِّجْلَيْنِ، فَإِذَا قُطِعَتْ يَدُهُ مِنَ اَلْكُرْسُوعِ أَوِ اَلْمِرْفَقِ لَمْ يَبْقَ لَهُ يَدٌ يَسْجُدُ عَلَيْهَا» ♦️به خاطر فرمایش حضرت رسول اکرم(ص) که فرمود : سجده بر هفت عضو، انجام می‌‌‎شود : پیشانی، دو دست، دو زانو و دو پا! بنابراین، هرگاه دست دزد ازمچ یا آرنج قطع شود، چیزی برای سجده باقی نمی‎ماند. «وقَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:«وَ أَنَّ اَلْمَسٰاجِدَ لِلّٰهِ » يَعْنِي بِهِ هَذِهِ اَلْأَعْضَاءَالسَّبْعَةَ اَلَّتِي يَسْجُدُ عَلَيْهَا «فَلاٰ تَدْعُوا مَعَ اَللّٰهِ أَحَداً» وَمَاكَانَ لِلَّهِ لَمْ يُقْطَعْ» ♦️و درحالی که خدافرمود:«وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّه‏» اینکه سجده‎گاه، از آن خداست. ومنظور همین اعضای هفتگانه است که بر آنها سجده می‌‌‎شود. «پس هیچ کس را با خدای متعال نخوانید.» و آنچه از آنِ خدای متعال است، بریده نمی شود. در این هنگام سخنان امام جواد(ع)، موجب شگفتی معتصم شد و فورا دستور داد مطابق فرموده امام جواد(ع) عمل کنند و دست دزد را از انگشتانش قطع کردند. اين خبر ميان مردم منتشر گرديد و خود دليل قاطعي بر حقانيت او نزد شيعيان شد.  معتصم كه مايه ي ابراز هر نوع دشمني با امام(ع) را در نهاد خود داشت، از سخنان قاضي بغداد، بيشتر تحريك شد و درصدد قتل امام(ع) برآمد و سرانجام منظور پليد خود را عملي كرد و او را توسط منشي يكي از وزرايش مسموم و شهيد نمود. ▪️تفسیر عیاشی، ج۱، ص۳۱۹ @dehban_ir
مقتل امام جواد علیه السلام اما شیخ مفید، مسمومیت امام جواد(ع) را قبول ندارد و در این باره می گوید : 📋《وَ قِيلَ إِنَّهُ مَضَى مَسْمُوماً وَ لَمْ يَثْبُتْ بِذَلِكَ عِنْدِي خَبَرٌ فَأَشْهَدُ بِهِ》 ♦️و گفته‌ شده که امام جواد(ع) با سمّ درگذشته است؛ اما این مطلب برای من ثابت نشده است که بتوانم بدان شهادت دهم. الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۲۹۵ اولا شیخ مفید نفرموده امام با سم شهید نشده فرموده برای من این مطلب ثابت نشده بطوری که بتوانم بر آن شهادت دهم (یعنی نقلهایی تا این اندازه _که بتوانم شهادت بدهم_ متعدد و درست ندیدم!) ثانیا این مطلب که همه امامان شیعه یا مقتول هستند یا مسموم هم در عقائد شیعه مطرح است هم در روایات متعدد رسیده است. ثالثا می شود و امکان دارد که مطلبی روایی و کلامی درست باشد اما از لحاظ تاریخی شواهد متعدد نتوانیم برایش بیاوریم. مقالاتی به این فرمایش شیخ مفید پرداخته اند و جواب های متعددی ارائه کرده اند. @dehban_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅مراسم عزاداری شهادت حضرت جواد الائمه علیه السلام و یادبود شهدای خدمت ⏱زمان:جمعه از نماز مغرب و عشا بنفس کربلایی ابوذر روحی (شاعر و خواننده سرود سلام فرمانده) 🗳 قرعه کشی مسابقه اعطای کمک هزینه سفر زیارتی کاظمین / سفر زیارتی مشهد و جوایز دیگر ویژه شرکت کنندگان در مراسم... آدرس:خیابان پیروزی خیابان چهارم نیرو هوایی نبش کوچه شهید دادمهر مسجد انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف لوکیشن مکان جلسه👇 مسجد انصارالمهدی (عج) https://nshn.ir/25rbvgqWGxpbpp https://eitaa.com/ansarvelayat313_info @dehban_ir
بسم الله الرحمن الرحیم بررسی برخی مستندات معتبر و نامعتبر پیرامون امام جواد علیه السلام هم اکنون در گروه مقتل شناسی https://eitaa.com/joinchat/487391740Cd30275b357
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 به مناسبت نامه تاریخی رهبر معظم انقلاب به جوانان آمریکایی و اروپایی ⬅️ اندیشکده مستعدان برگزار می‌کند 🟢 نشست تبیینی با موضوع: « بررسی اعتراضات اخیر دانشجویان دانشگاه‌های اروپا و آمریکا در حمایت از مردم غزه» 🟢 و ارائه از حجت الاسلام سالار محمدبرواری از فنلاند ⏪ زمان: شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۸ ⏪ مکان: سالن جلسات ساختمان بیت الزهراء https://eitaa.com/mstdnjthd/847 📱پخش زنده از تلویزیون اینترنتی حوزه: http://livehowzeh.ir/tv2 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🗓 لیست محتوای کانال: 📌 پادکست «حجاب در صدر اسلام» 📹 (پاسخ به سوالات حجاب و شبهات جدید) فهرست محتوای پخش شده تا کنون ☝️☝️☝️ 📌 گفتگوی «کیهان شناسی» 📹 (شناخت درست علوم تجربی و ناگفته‌های‌ ایدیولوژیک علوم تجربی) فهرست محتوای پخش شده تا کنون ☝️☝️☝️ 📌 پادکست «هدف و معنای زندگی» 🎙️ (فلسفه سختی و علت مشکلات زندگی) فهرست محتوای پخش شده تا کنون ☝️☝️☝️ 📌 پادکست «برداشت های نادرست از برنامه زندگی پس از زندگی» 🎙️ (دقتی حول برنامه زندگی پس از زندگی) فهرست محتوای پخش شده تا کنون ☝️☝️☝️ 📌 پادکست «شبهات اسلام ستیزان علیه قرآن» 🎙️ (نگرشی دقیق به آیات مرتبط با کیهان‌شناسی ) محتوای پخش شده تا کنون ☝️☝️☝️ 🔻عضویت👇 https://eitaa.com/joinchat/1211891780C9bcda86b7d
🔍 امام جواد علیه السلام و انتقام مادر وَ أَخْبَرَنِي أَبُو الْحُسَيْنِ مُحَمَّدُ بْنُ هَارُونَ بْنِ مُوسَى، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبِي (رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ)، قَالَ: أَخْبَرَنِي أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْوَلِيدِ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنِي‏ زَكَرِيَّا بْنُ آدَمَ، قَالَ: إِنِّي لَعِنْدَ الرِّضَا (عَلَيْهِ السَّلَامُ) إِذْ جِي‏ءَ بِأَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، وَ سِنُّهُ أَقَلُّ مِنْ أَرْبَعِ سِنِينَ، فَضَرَبَ بِيَدِهِ‏ إِلَى الْأَرْضِ، وَ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ فَأَطَالَ الْفِكْرَ، فَقَالَ لَهُ الرِّضَا (عَلَيْهِ السَّلَامُ): بِنَفْسِي أَنْتَ، لِمَ طَالَ فِكْرُكَ؟ فَقَالَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): فِيمَا صُنِعَ بِأُمِّي فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السَّلَامُ)، أَمَا وَ اللَّهِ لَأُخْرِجَنَّهُمَا ثُمَّ لَأُحْرِقَنَّهُمَا، ثُمَّ لَأُذَرِّيَنَّهُمَا، ثُمَّ لَأَنْسِفَنَّهُمَا فِي الْيَمِّ نَسْفاً. فَاسْتَدْنَاهُ، وَ قَبَّلَ مَا بَيْنَ عَيْنَيْهِ، ثُمَّ قَالَ: بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي، أَنْتَ لَهَا. يَعْنِي الْإِمَامَةَ. زکریا بن آدم گفت : در خدمت حضرت رضا علیه السلام بودم که حضرت جواد علیه السلام را در حالیکه سن شریف ایشان کمتر از چهار سال بود نزدحضرتشان آوردند دست خود را بر زمین زد و سر خود را به طرف آسمان بلند کرد و مدتی در فکر فرو رفت حضرت رضا علیه‌السلام فرمودند: فدایت شوم در چه باره اینقدر فکر می کنی ؟ عرض کرد : در آن رفتار زشت و ظالمانه ای که با مادرم فاطمه سلام الله علیها نمودند بخدا قسم آن دو ظالم را از قبر بیرون می آورم بدن آنها را به آتش می سوزانم و خاکسترش را بر باد میدهم و آن ها را در دریا سرازیر می کنم. حضرت رضا علیه السلام او را در بر گرفتند و بین دو چشمان مبارک او را بوسیدند و فرمودند : پدر و مادرم به فدایت تو شایسته و سزاوار منصب امامتی . 📚 دلائل الإمامة صفحه ۴۰۰ به عبارت سزاوار امامت دقت کنید، هرکس بخواهد به جایگاه بلندی دست پیدا کند راهش در این حدیث ذکر شده است. @dehban_ir
🔸مثالی زدم تا تأسی کنید... 🔻وقتی به خاطر سستی و ترس کوفیان امیرالمؤمنین خطبه خواندند و شاهد مثالهایی از فداکاری اصحاب پیامبر نقل کردند، شخصی به او متعرض شد که می خواهی بگویی تو پیامبری ما هم اصحاب پیامبر؟ امیرالمؤمنین از این برداشت خشک و فهمِ کج بسیار ناراحت شدند و فرمودند مثالی زدم تا تاسی کنید... متن: مردى بلند قامت و سياه‌چرده بر خاست و گفت: «نه تو محمد هستى و نه ما آن مردم كه ياد كردى. خداوند ما را به فزونتر از طاقتمان مكلّف نساخته.» على (ع) گفت: اول درست گوش بده تا بتوانى به درستى پاسخ دهى، زنان فرزند مرده برايت زارى كنند. جز به اندوه من نيفزودى. آيا گفتم كه من محمد (ص) هستم و شما انصار هستيد؟ اين مثلى بود كه زدم و اميدم آن بود كه به آن تأسى كنيد. فقام اليه رجل آدم طوال‌ فقال: ما أنت بمحمّد و لا نحن بأولئك الّذين ذكرت؛ فلا تكلّفنا ما لا طاقة لنا به، فقال له عليّ عليه السّلام: أحسن سمعا تحسن اجابة ثكلتكم الثّواكل ما تزيدونني‌ الا غمّا، هل أخبرتكم أنّي محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و أنّكم الأنصار ؟ انّما ضربت لكم مثلا و انّما أرجو أن تأسّوا بهم. الغارات - ط الحديثة نویسنده : الثقفي الکوفي، ابراهیم    جلد : 2  صفحه : 481 https://lib.eshia.ir/71757/2/481 این متن جالب است، استشهاد امیرالمؤمنین به تاریخ که در زمان خلافتشان رخ داده است. یک برداشت از مستمعین تطبیق ۱۰۰ درصد بود که حضرت نفی کردند. خود حضرت فرمود به مقدار تاسی از تاریخ یا پند گرفتن باید گفته بشود. برخی می گویند کلا مقایسه به هر نوعی تعطیل بشود! یعنی تاریخ تطبیقی را انکار می کنند تاریخ نقلی صرف را قبول دارند. برخی تاریخ تحلیلی را می پسندند یعنی تاریخ نقلی بعلاوه تجزیه و تحلیل اما رهبری در کتابهایشان و صحبتهایشان علاوه بر تاریخ نقلی، تاریخ تحلیلی_تطبیقی را ظاهرا قبول دارند و بیان می کنند. نه تطبیقی صِرف نه تحلیلی صِرف و نه نقلی صِرف. تطبیق چون وظیفه الآن ما را معلوم می کند و تحلیل چون ریشه ها و زمینه ها و... را مشخص می کند و بصیرت می دهد، از این جهت رهبری مایلند هر دو جنبه باشد اما 👈برای فهم مقدار تطبیق و روش تطبیق و تحلیلِ ایشان باید در قالب جلسات روش پژوهی و استخراج مبانی تاریخی ایشان بحث شود که دچار افراط و تفریط نشویم. 📝 حجت الاسلام مهدی دهبان عضو گروه اساتید اندیشکده مستعدان 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
زندگی با مادرشوهر سوال: آیا اهل بیت علیهم السلام دردسر های ما را داشته اند؟ مثلا کدامشان با مادرشوهرشان در یک خانه زندگی کردند؟ آیا می دانستیدحضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با مادرشوهرشان در یک خانه زندگی می کردند؟ امیرالمؤمنین علیه السلام در خانه ای بود که مادرش حضرت فاطمه بنت اسد هم آنجا زندگی می کرد! وقتی ازدواج کرد و به خانه جدید وارد شد مادرش هم در آن خانه بود و کارهای منزل را بین مادرشوهر و عروس (فاطمه بنت اسد و فاطمه زهرا علیهماالسلام) تقسیم کرد:    ففي ذخائر العقبى/51 ، والإمتاع: 5/351:(( فقال علي لأمه فاطمة بنت أسد: إكفي بنت رسول الله الخدمة خارجاً ، سقاية الماء والحاجة وتكفيك العمل في البيت: العجن والطحن)) امیرالمؤمنین علیه السلام به مادرشان گفتند: مادر! دختر پیامبر را از کارهای بیرون خانه بی نیاز کن؛ آب آوردن و نیازهای دیگر و در کارهای داخل خانه، او آرد کردن و خمیر درست کردن را انجام دهد. ‌^⁠_⁠_⁠_⁠_⁠_⁠_⁠_⁠_⁠_⁠^⁩‌❣️^⁠_⁠_⁠_⁠_⁠_⁠_⁠_⁠_⁠_⁠^⁩ https://eitaa.com/goftegokhososi ‌^⁠_⁠_⁠_⁠_⁠_⁠_⁠_⁠_⁠_⁠^⁩‌❣️^⁠_⁠_⁠_⁠_⁠_⁠_⁠_⁠_⁠_⁠^⁩
خواب بد دیدن، همیشه بد نیست 🔺️پیش از این چند بار درباره فرار کردن از بلاء و اتفاقات ریز و درشت زندگی حتی مانند کم بودن پول در شمارش اول نوشتم، این بحث آنقدر جدی و مهم است که حتی خواب بد دیدن و ناراحت شدن انسان هم بخشی از ابتلائات و بلاء های مومن است، یعنی هر خواب بدی الزاما تعبیر ندارد بلکه شاید فقط ماموریت دارد مومن را ناراحت کند پس از هر خواب بدی دنبال تعبیر نباشید: 🔹️امام صادق (ع) فرمود: «رؤیا، بر سه قسم است: گاهی بشارتی از ناحیه خدا است. گاهی وسیله غم و اندوه از سوی شیطان است. گاه، مسائلی است که انسان در فکر خود (در روزها هنگام بیداری) می پروراند و آن ها را در خواب می بیند» متن عربی: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِي خَلَفٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: الرُّؤْيَا عَلَى ثَلَاثَةِ وُجُوهٍ بِشَارَةٍ مِنَ اللَّهِ لِلْمُؤْمِنِ وَ تَحْذِيرٍ مِنَ الشَّيْطَانِ وَ أَضْغَاثِ أَحْلَامٍ. الكافي ج 8 ص 90 🔹️امام صادق (علیه السلام)- اگر شخصی در خوابش چیزی را ببیند که از آن اکراه دارد، باید به طرف دیگری بخوابد و بگوید: إِنَّمَا النَّجْوی مِنَ الشَّیْطَانِ لیَحْزُنَ الذِینَ آمَنُوا و لیْسَ بِضَارِّهِمْ شَیْئًا إِلا بِإِذْنِ اللهِ، پس بگوید: [از شرّ آنچه دیدم و از شر شیطان رانده شده به آنچه ملائکه مقرّب خدا و انبیای مرسل و بندگان صالحش پناه می‌جویند پناه می‌برم]. متن عربی: الكافي: علي، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن معاوية بن عمار، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: إذا رأى الرجل ما يكره في منامه فليتحول عن شقه الذي كان عليه نائما وليقل " إنما النجوى من الشيطان ليحزن الذين آمنوا وليس بضارهم شيئا إلا بإذن الله " ثم ليقل " عذت بما عاذت به ملائكة الله المقربون وأنبياؤه المرسلون، وعباده الصالحون، من شر ما رأيت، ومن شر الشيطان الرجيم "  الکافی، ج۸، ص۱۴۲ 🔹️این نکته در روایات اهل سنت هم آمده است: پیامبر (صلی الله علیه و آله)- خواب نیکو که در آن مؤمن را بشارتی باشد، یک جزء از چهل‌وشش جزء مقام نبوّت است. پس هرکس که چنین خوابی دید به دوستان خود بگوید. امّا اگر خوابی غیر از این دید (خواب بد) بداند که آن خواب از [القائات] شیطان است تا او را محزون کند؛ در این حال سه بار به سمت چپ خود بدمد و کسی را از آن باخبر نکند. الرّسول (صلی الله علیه و آله)- الرُّؤْیَا الصَّالِحَهًُْ یُبَشَّرُ بِهَا الْمُؤْمِنُ جُزْءٌ مِنْ سِتَّهًٍْ وَ أَرْبَعِینَ جُزْءاً مِنَ النُّبُوَّهًِْ فَمَنْ رَأَی ذَلِکَ فَلْیُخْبِرْ بِهَا وَادّاً وَ مَنْ رَأَی سِوَی ذَلِکَ فَإِنَّمَا هُوَ مِنَ الشَّیْطَانِ لِیَحْزُنَهُ فَلْیَنْفِثْ عَنْ یَسَارِهِ ثَلَاثاً وَ لَا یُخْبِرْ بِهَا أَحَداً. الدر المنثور: ج ٣، ص 311. @dehban_ir
سلامِ۳۰۰۳ فرشته‌درشب‌جنگ‌بدربه‌امیرالمؤمنین ع 🔸️درشب ۱۷ ماه رمضان(که فرداى آن جنگ بدرواقع شد)پیامبرص به اصحابش فرمود:چه کسى حاضراست برود از چاه آب بکشد وبیاورد؟ اصحاب سکوت کردند وهیچ کدام اعلام آمادگى نکردند.(چون کارخطرناکى بود) امیرالمؤمنین ع: من یارسول الله!برخاست وبراى آوردن آب بیرون رفت.حضرت به چاه رسید،دلوى نیافت که بتوانداز آن آب بکشد،بهمین دلیل ازچاه پایین رفت ومشکى راکه باخودداشت پر ازآب کردوبیرون آمد. 🔸️دربرگشت ناگاه بادشدیدى وزید آب درون چاه ریخت آن‌گاه امام درون چاه رفت دوباره مشک را پُر کرد. بطرف بیرون چاه می آمدکه تندباد دیگرى آمد، دوباره همان اتفاق افتاد،پس ازپرکردن مشک، مجدداً به سمت بیرون چاه می آمد که بار سوم نیزتندبادى وزید وقضیه تکرارشد،هوا آرام شدآن‌گاه بارچهارم مشک را پرکرد، بیرون آمد وخدمت پیامبررسید. پیامبرپرسید:«اى ابوالحسن! چرا دیر آمدى؟» امام ع جریان راتوضیح داد. پیامبرص پرسید:«متوجّه شدى آن بادهاى شدید چه بود؟» علی ع عرض کرد:«نه» پیامبرص فرمود:«اولى جبرئیل بودهمراه باهزار فرشته که برتو سلام کردند و دومى میکائیل بود که باهزار فرشته برتو سلام کردند وسومى نیزاسرافیل بود باهزار فرشته برتو سلام کردند و آن‌ها براى کمک و یارى ما درجنگ آمدند». 🔺️متن عربی: إِنَّ النَّبِیَّ ص بَعَثَ عَلِیّاًلَیْلَةَ بَدْرٍ أَنْ یَأْتِیَهُ بِالْمَاءِ حِینَ قَالَ لِأَصْحَابِهِ مَنْ یَلْتَمِسُ لَنَاالْمَاءَ فَسَکَتُواعَنْهُ فَقَالَ عَلِیٌّ أَنَایَارَسُولَ اللَّهِ فَأَخَذَالْقِرْبَةَ وَأَتَى الْقَلِیبَ فَمَلَأَهَا فَلَمَّا أَخْرَجَهَا جَاءَتْ رِیحٌ فَهَرَاقَتْهُ‏ ثُمَّ عَادَإِلَى الْقَلِیبِ فَمَلَأَهَافَجَاءَتْ رِیحٌ فَهَرَاقَتْهُ فَلَمَّاکَانَتِ الرَّابِعَةُ مَلَأَهَا فَأَتَى بِهَاالنَّبِیَّ ص أَخْبَرَهُ بِخَبَرِهِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَمَّاالرِّیحُ الْأُولَى فَجَبْرَئِیلُ فِی أَلْفٍ مِنَ الْمَلَائِکَةِ سَلَّمُوا عَلَیْکَ وَالرِّیحُ‏ الثَّانِیَةُ مِیکَائِیلُ‏ فِی‏ أَلْفٍ‏ مِنَ‏ الْمَلَائِکَةِ سَلَّمُوا عَلَیْکَ وَالرِّیحُ الثَّالِثَةُ إِسْرَافِیلُ فِی أَلْفٍ مِنَ الْمَلَائِکَةِ سَلَّمُوا عَلَیْک‏ منابع: إعلام الورى 190 مناقب ج2 ص242   ✅خودامیرالمؤمنین هم درمحاجه با اهل شورا وقتی رای به خلافت عثمان دادند ه این فضیلت خوداشاره فرمود: پس چون أمیرالمؤمنین ع مطلب ومرام قوم بربیعت عثمان معلوم کرد به‌واسطه اتمام حجّت برآن جماعت درمیان ایشان بر‌خاست وفرمود: اى یاران ازمن کلمه چند استماع نمائید اگرحقّ باشدقبول کنید و اگرباطل بودامتناع نمائید. 🔰قَالَ نَشَدْتُکُمْ بِاللَّهِ هَلْ فِیکُمْ أَحَدٌسَلَّمَ عَلَیْهِ جَبْرَئِیلُ وَمِیکَائِیلُ وَإِسْرَافِیلُ فِی ثَلَاثَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِکَةِ یَوْمَ بَدْرٍغَیْرِی؟قَالُوا:لا فرمود: به خداى عالم شما راقسم می‌دهم که آیادرمیان شما هیچ أحدى هست که جبرئیل ع ومیکائیل ع واسرافیل ع باسه هزار ملائکه در روز بدربه اوسلام کرده باشند غیر ازمن؟ گفتند:نه. ▪️منابع: بصائر الدرجات ج1ص95 الإحتجاج ج1ص139   🔹️وآنان که گفته‌اند براى امیرالمؤمنین ع دریک شب ۳۰۰۳ فضیلت است اشاره به همین جریان دارند که ۳۰۰۰ فرشته همراه با ۳ فرشته مقرّب الهى برآن حضرت سلام کردند! 🔺️سیّدحمیرى نیز درشعر خود درمدح آن حضرت بهمین داستان اشاره کرده: اُقْسِمُ بِاللّهِ وَ آلائِهِ     وَالْمَرْءُ عَمّا قالَ مَسْؤُولٌ سوگندخورم بخدا و نعمت‌هایش   و انسان هرچه گویدبازخواست شود اِنَّ عَلِىَّ بْنَ اَبى طالِب     عَلَى التُّقى وَالْبِرِّ مَجْبُولٌ براستى على بن ابى طالب   فطرتش به پرهیزکارى ونیکى سرشته شده کانَ اِذَاالْحَربُ مَرَتْهَا الْقَنا     و َاَحْجَمَتْ عَنْهَا البَهالیلُ چنان بودکه هنگامى که نیزه‌ها تنور جنگ را مى‌افروخت   ودلیران ازآن گریزان بودند یَمْشى اِلَى الْقِرْنِ وَفى کَفِّهِ     اَبْیَضُ ماضِى الْحَدِّ مَصْقُولٌ بسوى هماورد خویش مى‌رفت و دردستش  شمشیر بَراق وبُران وصیقلى شده بود مَشْىَ الْعَفَرْنى بَیْنَ اَشْبالِهِ     اَبْرَزَهُ لِلْقَنَصِ الْغیلُ چنان‌چه شیر درمیان بچه‌هاى خود راه مى‌رود   درآن حال که بیشه براى شکار او رابیرون فرستد ذاکَ الَّذى سَلَّمَ فى لَیْلَة     عَلَیْهِ میکالٌ وَجِبْریلُ على همان کسى است که دریک شب براو   سلام کرد میکائیل و جبرئیل میکالُ فى اَلْف وَجِبْریلُ فى     اَلْف وَ یَتْلُوهُمْ سَرافیلُ میکائیل باهزار فرشته وجبرئیل نیز با هزار فرشته وپشت سر آن‌ها نیزاسرافیل آمد لَیْلَةَبَدْر مَدَداً اُنْزِلُوا     کَاَنَّهُمْ طَیْرٌ اَبابیلُ درشب بدرکه براى کمک فرود آمدند همانند مرغ‌هاى ابابیل(که بمکه آمدند) منابع شعر: الأمالی للطوسی ص199 بشارةالمصطفى ج2 ص53 کشف الغمة ج1ص392 @dehban_ir
توصیه امیرالمومنین علیه السلام به مامور مالیات و گریستن امام صادق علیه السلام به عدم عدالت بعد از امیرالمومنین علیه السلام 🔸از برید بن معاویه روایت شده است که گفت: از امام صادق علیه السلام شنیدم که می‌گفت: امیرالمؤمنین علیه السلام مأمور جمع آوری صدقه را از کوفه به بادیه آن فرستاد. گفت: ای بنده خدا راهی شو و برتوست تقوای خدای یگانه که شریکی ندارد. دنیای خود را بر آخرت ترجیح نده و محافظ آن چه تو را بر آن امین دانستم باش، مراقب حق خدا در آن باش تا این که به گروه بنی فلان برسی، وقتی آمدی، بر آب آن‌ها وارد شو بدون این که میان آن‌ها مختلط شوی، سپس با آرامش و وقار قدم بگذر تا در میان آن‌ها قرار بگیری. بر آن‌ها سلام بفرست سپس بگو: ای بندگان خدا ولی خدا مرا به سوی شما فرستاده تا حق خدا را از اموالتان بگیرم. آیا در اموال شما حقی برای خدا وجود دارد که آن را به ولیش ادا کنید؟ اگر کسی به تو گفت: نه، بر او تکرار نکن، و اگر کسی به تو پاسخ مثبت داد، با او همراه شو بدون این که او را بترسانی یا وعده دهی مگر به خیر. وقتی به دارایی او رسیدی بدون اجازه او بر آن وارد نشو چرا که بیشتر دارایی از آن اوست. 🔻 بگو: ای بنده خدا آیا اجازه می‌دهی بر داراییت وارد شوم؟ اگر به تو اجازه داد با تسلط و خشونت بر آن وارد نشو، اموال را دو قسمت کن سپس او را در انتخاب هر قسمت که خواهد مخیر کن. هر قسمت را که انتخاب کرد به آن تعرض نکن، سپس باقی مانده را به دو قسمت تقسیم کن و او را در انتخاب هر قسمت که گزیند آزاد بگذار و هر قسمت را انتخاب کرد به آن تعرض نکن. این کار را ادامه بده تا این که در آن به اندازه حق خدا تبارک و تعالی باقی بماند وقتی این مقدار باقی ماند حق خدا را از آن بگیر، اگر از تو خواست فسخ کنی بپذیر، سپس با هم مختلط کن، و چنان کن که بار اول کردی تا این که حق خدا را از مال او بگیری. وقتی آن را گرفتی به کسی بسپار که خیرخواه، دلسوز، امانت دار و محافظ باشد و در مورد چیزی از آن ظالمانه رفتار نکند. سپس آن چه از گروه‌های مختلف نزد تو جمع آوری شده به سوی ما بفرست تا آن را چنان که خدای عزّوجلّ دستور داده تبدیل کنیم. ▪️ وقتی فرستاده ات آن را آورد به او بگو میان شتری و شیرخواره اش حایل نشود و میان آن دو جدایی نیفکند، و از شتر زیاد شیر ندوشد که این باعث ضرر شیرخواره اش شود و آن را در سواری خسته نکند. باید میان آن‌ها به عدالت رفتار کند و آن‌ها را بر هر آبی که می‌گذرد وارد کند، و آن‌ها را از زمین گیاه دار به سوی راه میانبر برنگرداند در زمانی که در آن استراحت می‌کنند و می‌دوند، باید تا می‌تواند با آن‌ها به نرمی رفتار کند، تا به إذن خدا فربه و چاق بدون خستگی و ناتوانی نزد ما بیایند. پس ما آن‌ها را به إذن خدا طبق کتاب خدا و سنّت پیامبرش صلی الله علیه و آله میان أولیاء الله تقسیم می‌کنیم، و این برای تو اجری بزرگ تر، و به هدایت نزدیک تر است. 🔸خدا به آن، تو و تلاش و خیر خواهی تو نسبت به کسی که تو را فرستاده و به خاطر نیازش فرستاده شدی می‌نگرد. رسول الله صلی الله علیه و آله گفت: خدا به ولیش که در راه طاعت و خیرخواهی او و امامش تلاش می‌کند نمی نگرد مگر همراه ما در جایگاه رفیع. 🔻گفت: سپس امام صادق علیه السلام گریست و گفت: ای برید! به خدا حرمتی از خدا باقی نمانده مگر این که هتک شده و نه عمل به کتاب خدا و سنّت پیامبرش صلی الله علیه وآله، و از زمانی که خدا امیرالمؤمنین را از دنیا برده حدی میان این خلق بر پا نشده است. تا امروز به چیزی از حق عمل نشده است، سپس گفت: به خدا که ایام و روزگار نمی گذرد مگر این که خدا مرده‌ها را زنده می‌کند و زنده را می‌میراند. خدا حق را به صاحبش باز می‌گرداند، و دینش را که برای خود و پیامبرش صلی الله علیه و آله خواسته برپا می‌کند، مژده باد مژده باد بر شما که به خدا حق جز در دستان شما نیست. 📚 الكافي ج 3ص536 متن عربی: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزٍ عَنْ بُرَيْدِ بْنِ مُعَاوِيَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‌ بَعَثَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ص مُصَدِّقاً مِنَ الْكُوفَةِ إِلَى بَادِيَتِهَا فَقَالَ لَهُ يَا عَبْدَ اللَّهِ انْطَلِقْ وَ عَلَيْكَ بِتَقْوَى اللَّهِ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ لَا تُؤْثِرَنَّ دُنْيَاكَ عَلَى آخِرَتِكَ وَ كُنْ حَافِظاً لِمَا ائْتَمَنْتُكَ عَلَيْهِ رَاعِياً لِحَقِّ اللَّهِ فِيهِ ادامه... https://lib.eshia.ir/11005/3/536 @dehban_ir
🔰صحائف سجادیه و مناجات انجیلیه قسمت اول 📝به قلم استاد گرانقدر اندیشکده، حجت الاسلام و المسلمین 🔸صحیفه کامله سجادیه کتابی است حاوی 54 دعا از امام سجاد(ع) که آن حضرت بسیاری از آداب اخلاقی و اجتماعی و سیاسی را در آن‌ها در قالب دعا بیان کرده‌اند. ⬅️کتاب «ملحقات صحیفه » مؤلف آن شیخ محمد، معروف به تقی زیابادی قزوینی می باشد که از شاگردان برجسته مرحوم شیخ بهایی بوده و ملحقات را در سال 1023 به پایان رسانده است. (صحیفه سجادیه، ترجمه سید صدرالدین بلاغی، با مقدمه ای از آیت الله مرعشی نجفی، (تهران، دارالکتب الاسلامیه)، ص ۴۱ تا ۴۳ مقدمه .) ⬅️ملحقات الصحیفة السجادیة، دومی نیز علامه محمد باقر بن محمد تقی مجلسی (م 1110 ق) که دارای فقط ۱۱ دعا اضافه است، نگاشته اند. پس از شیخ محمد زیابادی، شیخ حر عاملی(1033-1104 ق.) در سال 1053 قمری «صحیفه سجادیه ثانیه» را تالیف کرد. ایشان در این اثر بزرگ به استدراک ادعیه باقیمانده از صحیفه سجادیه پرداخته است که در صحیفه کامله سجادیه وجود نداشته است. او نام این کتاب را «اخت الصحیفه» نامید اما در نسخه یمنی به «الصحیفه الصغری» نامیده شده است. ⬅️بعد از شیخ حر عاملی، علماء دیگری بر صحیفه استدراک نوشتند؛ مانند میرزا عبدالله افندی در صحیفه سجادیه ثالثه (نام کامل کتاب الدرر المنظومة المأثورة في جمع لآلي الأدعية السجادية المشهورة است، مناجات انجیلیه در کتاب «الصحیفة الثالثة السجادیة» از علامه میرزا عبد الله افندی اصفهانی نقل شده است) وميرزا حسين بن محمدتقى نورى طبرسى (م 1320 ق) در صحیفه رابعه (77 دعا از دعاهاى حضرت سجاد عليه‏السلام مى‏باشد كه در صحيفه كامله و صحيفه دوم و صحيفه سوم نبوده و در چهارشنبه 29 محرم 1299 ق نگارشش به پايان رسيده است) سید محسن امین (متوفی 1371ق) در صحیفه سجادیه خامسه (تعداد ادعیه‌ای را که گرد آورده 182 دعا و ندبه دانسته است. از این تعداد 52 دعا تنها در صحیفه پنجم ذکر شده و در هیچ‌یک از صحائف پیشین نیامده است. 71 دعا در مجموع دو صحیفه اول و دوم و غیر آن دو آمده است. 32 دعا از صحیفه سوم و 27 دعا از صحیفه چهارم نقل شده است)، و شیخ محمدباقر بن محمدحسن بیرجندی قائینی در صحیفه سادسه، شیخ هادی کاشف‌الغطاء در صحیفه سابعه حاج میرزا علی حسینی مرعشی شهرستانی حائری در صحیفه ثامنه، به تکمیل کار شیخ حر عاملی اقدام کردند. آقابزرگ تهرانی می‌نویسد: برخی از فضلای معاصر به من گفته‌اند که به کتابی با عنوان صحیفه ثانیه سجادیه دست یافته‌اند که شیخ محمد بن علی حرفوشی که معاصر شیخ حر است و چهل سال پیش از وی وفات کرده، آن راجمع کرده بوده است.(الذریعةج ۱۵ ص۲۰) اگر این گزارش درست باشد ما دو الصحیفه الثانیه داریم هرچند نسخه شیخ محمد حرفوشی به ما نرسیده است. 🔹همچنین به عنوان آخرین راوی صحیفه می توان از آیت الله سید محمد باقر موحد ابطحی اصفهانی نام برد: ایشان درکتاب الصحیفة السجادیة الجامعة، گسترده‌ترین مجموعه دعایی امام سجاد عليه‏السلام(که در آن ۲۷۰ دعا فراهم آمده است) را گرد آوری کردند. نخستین دعا با عنوان تحمیدیه و آخرین آن دعایی است که اسم اعظم در آن آمده است. 💠اینها بخشی از بازیابی و بازسازی میراث دعائی امام سجاد علیه السلام است. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
صحائف سجادیه و مناجات انجیلیه قسمت دوم 📝به قلم استاد گرانقدر اندیشکده، حجت الاسلام و المسلمین محمد بن محمد الطبيب از علماء قرن دهم در کتاب انیس العابدین مناجات انجیلیه امام سجاد ع را دارد! مناجات انجیلیه طولانی ترین مناجات یافت شده (حسب تحقیق) از اهل بیت علیهم السلام است. دانلود نسخه خطی ⬅️علامه مجلسی از همین نسخه محمد بن محمد بن الطبیب نقل می کند: ومنها المناجاة الإنجيلية: لمولانا علي بن الحسين عليه السلام، وقد وجدتها في بعض مرويات أصحابنا رضي الله عنه في كتاب أنيس العابدين من مؤلفات بعض قدمائنا عنه عليه السلام وهي: بسم الله الرحمن الرحيم اللهم بذكرك أستفتح مقالي، وبشكرك أستنجح سؤالي وعليك توكلي في كل أحوالي، وإياك أملي فلا تخيب آمالي، اللهم بذكرك أستعيذ وأعتصم، وبركنك ألوذ وأتحزم، وبقوتك أستجير وأستنصر، وبنورك أهتدي و أستبصر، وإياك أستعين وأعبد، وإليك أقصد وأعمد، وبك أخاصم وأحاول، ومنك أطلب ما أحاول، فأعني يا خير المعينين، وقني المكاره كلها يا رجاء المؤمنين. الحمد لله المذكور بكل لسان، المشكور على كل إحسان... 🔹ادامه به بحار مراجعه شود. بحار الأنوار  ج91 ص153 💠مناجات انجیلیه در برخی از کتب علمای ما از جمله در کتاب «الصحیفة الثالثة السجادیة» از علامه میرزا عبد الله اصفهانی افندی نقل شده است. در این کتاب قبل از نقل متن مناجات، توضیحات ایشان به عنوان مقدمه ای در مورد این مناجات شریفه آمده است که به آن اشاره می شود: «مناجات انجیلیه مفصل ترین مناجاتی است که از امام سجاد (علیه السلام) نقل شده و من آن را در کتابی از مؤلفات قدماء امامیه (رضوان الله علیهم اجمعین) دیده ام. این دعا معروف به انجیلیه است و وجه تسمیه آن این است که فقرات این دعا شبیه اکثر فقرات و مواعظ انجیل است که بر حضرت عیسی (علیه السلام) نازل شده است. البته نه انجیلی که هم اکنون بین مسیحیان رواج دارد. گفتنی است که مضامین عالی این مناجات و سبک و سیاق عبارات آن، خود قوی ترین دلیل بر صحت صدور آن از لسان معصوم (علیه السلام) است. حتی اگر سند آن ضعیف هم باشد، خود این مضامین بر صحت صدور آن از معصوم کفایت می کند. وانگهی برخی از متأخران و متقدمان علما، این مناجات را در کتاب های خود نقل کرده اند. از جمله صاحب کتاب «انیس العابدین»، همچنین مولانا محسن کاشانی که هم عصر ما است، آن را در کتاب «ذریعة الضراعة» نقل کرده است. 📚اصفهانی، میرزا عبد الله، الصحیفة الثالثة السجادیه، ص ١٠٠. مطالعه نسخه البته افندی مناجات را از طرق دیگری (غیر از طریق محمد بن محمد بن الطبیب) نقل می کند که به نشانی های داده شده (صفحه ۱۰۰) مراجعه شود. 🔹شایان توجه است که میرزا عبد الله افندی در کتاب «الصحیفة الثالثة السجادیه» دو مناجات به نام انجیلیه نقل کرده به نام های: المناجات الانجیلیة الطویله و المناجات الانجیلیة الوسطی که مناجات دوم نسبت به اولی خلاصه تر است. منبع مناجات انجیلیه وسطی را در صفحه ۱۵۵ کتاب الصحیفة الثالثة ببینید. 💢این مناجات طولانی (نزدیک به ۵۰ صفحه) نکات ناب فراوانی دارد از جمله در بخشی از دعا امام بهترین از هرچیزی را تقاضا می کند: اسئلك من الشهادة اقسطها ، ومن العبادة أنشطها ، ومن الزيادة ابسطها ، ومن الكرامة أغبطها ومن السلامة أحوطها ، ومن الاعمال اقسطها ، ومن الآمال أوفقها ، ومن الاقوال اصدقها ومن المحال أشرفها ومن المنازل الطفها ومن الحياطة أكنفها ومن الرعاية أعطفها ومن العصمة أكفاها ومن الراحة اشفاها ومن النعمة أوفاها ومن الهمم أعلاها ومن القسم أسناها ومن الارزاق أغزرها ومن الاخلاق اطهرها ومن المذاهب اقصدها ومن العواقب أحمدها ومن الامور ارشدها ومن التدابير أوكدها ومن الحدود أسعدها ومن الشئون أعودها ومن الفوائد ارجحها ومن العوائل أنجحها ومن الزيادات أتمها ومن البركات أعمها ومن الصالحات أعظمها. 💢خداوندا ای پروردگار جهانیان، و حاکمتـرین حاکمان، و مهربان‌ترین مهربانان از تو می‌خواهم از گواهی دادن عادل‌ترین آن را، و از عبادت فعال‌ترین و از فزونی گستـرده‌ترین و از کرامت مورد غبطه‌ترین آن، و از سلامت شامل‌ترین، و از کارها حد وسط و میانی‌ترین، و از آرزوها موفق‌ترین، و از گفته‌ها راست‌ترین، و از محل‌ها شـریف‌ترین آنها، و از جایگاه‌ها لطیف‌ترین، و از حمایت محفوظ‌ترین، و از رعایت مهربان‌ترین، و از عصمت با کفایت‌ترین، و از آسایش شفابخش‌ترین و از نعمت بیشتـرین، و از همت‌ها والاترین، و از قسمت‌ها بالاترین، و از روزی‌ها فراوان‌ترین، و از اخلاق پاک‌ترین، و از راه‌ها نزدیک‌ترین آنها به مقصود، و از عاقبت‌ها ستوده‌ترین، و از امور هدایت یافته‌ترین آنها، و از تدبیرها محکم‌ترین، و از بهره‌ها سعادت‌مندترین، و از کارها سودمندترین، و از سودها برترین، و از فایده‌ها پرمایه‌ترین و از افزودن‌ها کامل‌ترین، و از برکت‌ها عمومی‌ترین، و از نیکی‌ها بزرگتـرین شان را. ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید